Gazdaság

Idén több mint 70 ezer forintot terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékokra

magyarok

Kevésbé számít, mint tavaly, hogy mennyibe kerül az ajándék.

Tavalyhoz képest 11 ezer forinttal terveznek többet költeni a magyarok karácsonykor, és idén kevésbé fontos szempont az ajándék ára – derült ki a Yettel friss országos kutatásából. A válaszadók fele már december előtt elkezdi a vásárlást; a legnépszerűbb ajándékok a játékok, valamint a ruházati és az elektronikai cikkek. A kitöltők többsége emellett tudatosan keresi a kedvezményeket, akciókat – ilyen meglepetésekkel készül a mobilszolgáltató is karácsonykor. 

Immár negyedik alkalommal vizsgálta a Yettel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási és vásárlási szokásait[1]. A kutatás eredményei alapján honfitársaink továbbra is leginkább szélesebb családi körben, rokonokkal (49%) vagy szűk családjukkal (43%) ünnepelnek. Ha nincs lehetőség a személyes találkozásra, a válaszadók kétharmada mobiltelefonon tartja a kapcsolatot szeretteivel, fele szöveges chat üzenetekben (2021-hez képest ez több mint 10 százalékkal emelkedett), harmada pedig videóhíváson keresztül kommunikál. Azok, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni, jellemzően anyagi okokból döntenek így.

Így ajándékozunk idén

A magyarok átlagosan 6 embert terveznek megajándékozni karácsonykor, a meglepetésre szánt összeg pedig 71 ezer forint, ami az inflációt figyelembe véve hasonló nagyságrendet jelent a tavalyi 60 ezer forinthoz képest. Csökkent a karácsonykor költségcsökkentést tervezők aránya az előző évhez képest: míg 2022-ben az összes megkérdezett 38 százaléka tervezett a korábbi évhez viszonyítva kevesebbet költeni az ajándékra vagy az ünneplésre, addig idén ez az arány csak 29 százalék. Aki idén kevesebbet költ ajándékokra, az jellemzően az általános gazdasági vagy saját pénzügyi helyzete miatt dönt így.

A kitöltők többsége a párjának (66%), a gyerekeknek (56%) vagy szüleinek (53%) tervez ajándékot adni. 41 százalék meglepi más rokonait is (tavaly még csak 36 százalék volt ez az arány), illetve idén a barátokat is többen (18% helyett 22%) ajándékozzák meg. Vásárláskor a legfontosabb szempont, hogy a meglepetés személyre szabott (71%), hasznos (59%) és megfelelő árú (39%) legyen – érdekesség, hogy ez utóbbi tavaly még a kitöltők felének volt fontos kritérium. Ezzel szemben, ha ajándékot kapunk, a funkcionalitás kerül az első helyre (57%), ezt követi a meglepetés személyes jellege (54%) és az, hogy közös élmény legyen (33%). Továbbá minden második válaszadó jobban szeret meglepetést, mint előre megbeszélt ajándékot kapni.

Továbbra is a játék az első

És mi legyen az ajándék? A legnépszerűbb termékkategória a tavalyi évhez hasonlóan idén is a játék (43%) és a ruha (41%), ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (36%), az ajándékutalványok (25%), az élményajándékok (19%), valamint a saját kézzel készített meglepetések (17%). Ajándékként pénzt a válaszadók 14 százaléka tervez adni. Az elektronikai cikkek közül a legtöbben a fejhallgatót vagy fülhallgatót választják (22%), ezután jönnek a telefontokok vagy kijelzővédő fóliák (14%) és az okostelefonok (12%). Érdekesség, hogy 2022-höz képest egyre többen érdeklődnek a gyerekeknek szánt okosórák iránt (7% vs. 11%), illetve az okosotthonhoz kapcsolódó eszközök is egyre népszerűbbek (6% vs. 10%).

Tízből négy kitöltő ajándékozott már valaha karácsonyra mobiltelefont vagy pénzt ennek vásárlására. Mobiltelefont főként a gyermeküknek (44%) vagy párjuknak (37%) adnak, emellett a kitöltők negyede a szüleit is meglepi karácsonykor ilyen eszközzel.

Figyeljük az akciókat

A magyarok fele már december előtt elkezdi az ajándékok beszerzését, harmaduk az adventi időszakra időzíti, tizedük pedig a leárazásokra – így például a Black Fridayre vagy egyéb akciókra – vár. Emellett a válaszadók több mint fele tudatosan keresi az akciókat, kuponokat a vásárlások során, és a többség igyekszik figyelni és használni az applikációkban található kedvezményeket. A vásárlásban most segíthet, hogy idén karácsonykor a Yettel mindenkit, aki letölti applikációját és lakossági ügyfélként feliratkozik a hírlevélre, valamilyen meglepetéssel vár az applikációban.

További információ: https://yettel.hu/karacsony


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Használt házat a legnehezebb eladni

Használt

Az emelkedő tranzakciószám ellenére is nő a forgási idő, vagyis az ingatlanok mindhárom lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, ami a vevők kivárásával magyarázható, mutatott rá Kosztolánczy György az Otthon Centrum vezérigazgatója az első negyedév egyik tanulságára. 

Lassult az év első negyedévében az ingatlanpiac tempója – ismertette az Otthon Centrum legfrissebb felmérését Kosztolánczy György, aki arról is beszámolt, hogy mindhárom használt lakástípus esetében nőtt a forgási idő, vagyis az ingatlanok az előző mérés adataihoz képest hosszabb idő után találnak vevőre. Nem csak az idő, de a különbség is nőtt az ingatlantípusok között: továbbra is panelt lehet a leggyorsabban eladni és itt nőtt legkevésbé a forgási idő, míg az eddig is a leghosszabb ideig piacon lévő családi házak esetében nőtt leginkább az értékesítési idő.

Az év első három hónapjának statisztikái alapján a panelek átlagosan 97 napot töltenek a piacon az eladásig, ami két nappal hosszabb az előző negyedévben mért országos átlagnál. Bár Budán néhány nappal csökkent ez az érték, a legtöbb térségben nőtt a forgási idő: a panelpiac Budapesten a legaktívabb, a leginkább pörgő Budán és a külső pesti kerületekben, ahol 86 nap az átlag érték, míg a belvárosban mért 99 nap lényegében az országos átlaggal megegyező. A régióközpontokban, valamint Pest vármegyében 102 nap, a többi megyei jogú városban 108 nap az értékesítési átlag, míg a kisebb városokban már a négy hónapot is meghaladja a piacon töltött idő.

A társasházi lakások átlagos értékesítési ideje idén 120 nap, ami egy héttel hosszabb az előző negyedévi átlag értéknél. A legtöbb térségben szintén nőtt az értékesítési idő, egyedül a régióközpontokban tapasztalható megközelítőleg kéthetes csökkenés. Csak a nagyobb városokat jellemzik az átlagnál jobb értékek: Budán és a hat régióközpontban a legkedvezőbb a helyzet 105 nappal, de a belvárosi 115 napos átlag szintén kedvezőnek mondható. A többi vidéki városban és a külső pesti kerületekben 130 nap, Pest vármegyében 150 nap kell az eladáshoz.

A használt házak országos átlagban már 185 napig vannak a piacon, ami az előző negyedévi átlag értéknél 30 nappal hosszabb idő. Ebben a szegmensben is a budai kerületeké a legkedvezőbb átlag 160 nappal, míg a hatrégió központ 166 nappal a második. A többi településtípus között nem kiugróak a különbségek: a községekben 175, Pest vármegyében és a megyei jogú városokban 190, a kisebb városokban 195, a külső pesti kerületekben pedig 200 nap az átlagos értékesítési idő.

A szakember elmondta, noha az értékesítési idő növekvő trendje idén sem tört meg, az év második felében előreláthatólag kevesebb idő kell majd az értékesítéshez. A piacon a növekvő tranzakciószámok ellenére is még mindig sokan kivárnak a vásárlással, ami az egyre kedvezőbb lakáshitel kamatokkal, valamint a nemrégiben meghirdetett otthonfelújítási program közeljövőben elérhető kedvezményeivel is magyarázható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

A munkavállalók véleménye alapján idén a Lufthansa Systems Hungária lett a hazai IT szektor legvonzóbb munkaadója

A magyar munkavállalók körében készített átfogó felmérés alapján az idei évben a Lufthansa Systems Hungária Kft-t választották hazánk legvonzóbb munkaadójának az IT kategóriában.

A nagy presztízsű elismeréssel idén tizenegyedik alkalommal díjazták Magyarország legnépszerűbb munkáltatóit. A kapcsolódó felmérésből az is kiderült, hogy az IT szektor a dolgozók megítélése alapján továbbra is a legattraktívabb iparág Magyarországon.

A Randstad Hungary idén is díjazta az ország legvonzóbb munkahelyeit. A Randstad Employer Brand kutatás keretében a legnépszerűbb munkáltatók mellett számos izgalmas, a munkavállalók attitűdjeit, motivációit felmérő kérdésre is választ keresett a vállalat.

A Randstad a legfontosabb iparágakra lebontva külön is vizsgálta, hogy melyek hazánk legvonzóbb munkahelyei. A budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 770 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató Lufthansa Systems Hungária a munkavállalók véleménye alapján 2024-ben elnyerte a Magyarország legvonzóbb munkaadója díjat az IT kategóriában. A Randstad kutatásából továbbá az is kiderült, hogy a munkavállalók szerint 2024-ben is az IT a legvonzóbb szektor Magyarországon.

A Lufthansa Csoporthoz tartozó Lufthansa Systems légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozik, innovatív szoftvertermékeinek köszönhetően a légiközlekedési informatika egyik meghatározó szereplője.

„Rendkívül megtisztelő számunkra, hogy elnyertük a legvonzóbb munkahelyeknek odaítélt Randstad-különdíjat az IT kategóriában. Az elismerés kiváló visszaigazolás a munkavállalók részéről, mely azt jelzi, hogy az izgalmas és sokszínű szakmai munka mellett támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkahelyi légkört biztosítunk kollégáink számára. Az IT szektor világszinten az egyik leggyorsabban fejlődő és egyre nagyobb súllyal bíró iparág, nagy verseny folyik a tehetségek bevonzásáért és megtartásért is. Éppen ezért folyamatosan törekszünk arra, hogy attraktív és támogató munkahelyet alakítsunk ki, segítve a kollégák szakmai fejlődését és a munka-magánélet egyensúly fenntartását”

– mondta el Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.

A Randstad friss Employer Brand kutatása rávilágított, hogy 2024-ben a magyar munkavállalók továbbra is a vonzó munkabért és juttatási csomagot tartják a legfontosabb tényezőnek munkahelyválasztáskor. Emellett kiemelkedő jelentőséggel bír a munkahelyi légkör minősége, beleértve a kollégákkal és a vezetőkkel való kapcsolatot. Szintén fontos szempont a munkáltató pénzügyi stabilitása, és az, hogy lehetőséget biztosít-e a munka és magánélet megfelelő egyensúlyának megteremtésére.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss