Mozgásban

A 10 legfurcsább közlekedési szabály, amit ismernünk kell, ha külföldön autózunk

közlekedési

Minden országban van jó pár olyan közlekedési jogszabály, amelynek célja elsősorban a közúti biztonság növelése, valamint mások tiszteletben tartása.

Egyes jogszabályok azonban mind a helyi, mind az országba látogató sofőrök számára furcsának tűnhetnek. Az autóadatokkal foglalkozó carVertical cég szakértői összegyűjtötték, melyek a járművezetésre vonatkozó legszokatlanabb szabályok a nagyvilágban.

Lassú áthaladás a pocsolyákon

Minden bizonnyal sok gyalogos tapasztalta már azt a kellemetlenséget, amikor egy esőben száguldó autó lefröcsköli. Ha az Egyesült Királyságban egy ilyen felelőtlen sofőrt a hatóságok rajta kapnak, a körülményektől függően 100–5000 font közötti pénzbírságot, valamint büntetőpontokat is szabhatnak ki rá.

Zéró tolerancia a zajjal szemben

A svájciak különösen fontosnak tartják az éjszakai nyugalmat, így a zajkeltést számos jogszabállyal korlátozzák. 22:00 és 7:00 óra között például tilos hangosan becsapni a járművek ajtaját, a motorháztetőt vagy a csomagtartó fedelét.

A gépkocsivezetők hirtelen gyorsítással sem zavarhatják meg a lakott területek nyugalmát. Piros lámpánál várakozás közben a motort le is kell állítani.

A legfurcsább szabályokat az USA-ban hozták

Az autókkal kapcsolatos legszokatlanabb jogszabályokat az Egyesült Államokban alkalmazzák. Az ohiói Youngstownban az autókból például nem fogyhat ki a benzin. A város vezetése arra kötelezi a járművezetőket, hogy tartsanak elegendő üzemanyagot a tartályban, hogy az elakadt járművek ne akadályozzák a forgalmat a kereszteződésekben, és ne veszélyeztessék a többi közlekedőt.

New Jersey-ben szigorúan ellenőrzik a személyre szabott rendszámok kiadását. Ha egy sofőrt elkapnak, mert ittasan vagy felelőtlenül vezetett, a büntetés részeként 10 évre eltiltják attól is, hogy egyedi rendszámtáblát kaphasson.

A Delaware állambeli Fenwick Islanden tilos járműben aludni, átöltözni vagy főzni.

Vezetéskor minden zavaró tényezőt ki kell zárni

Vezetés közben a zavaró körülmények akadályozhatják a jármű megfelelő irányítását, ezért egyes országokban a jogalkotók igyekeznek saját maguktól is megóvni a járművezetőket. Cipruson például tilos vezetés közben enni vagy inni.

Ablakon kinyújtott kéz

Ausztráliában tilos a járművezetőknek úgy vezetni, hogy a testük bármely része kilóg az ablakon. A szabályozás célja, hogy megelőzze a különféle baleseteket, amikor egy autó más járművek mellett halad el. Az egyetlen kivétel az lehet, amikor az autó irányjelzői nem működnek, és a vezetőnek jeleznie kell a tervezett manővert a többi közlekedőnek.

A fedélzeti kamera használata nem mindenhol engedélyezett

Svájcban tilos a forgalmat folyamatosan filmezni – a kamerát kizárólag kiemelt közúti események rögzítésekor lehet bekapcsolni. A filmre felvett személyeket tájékoztatni is kell arról, hogy rögzítik őket. Hogy ez a gyakorlatban hogyan valósul meg, az még a svájciak számára is fogós kérdés lehet.

„Míg egyes országokban engedélyezik a járművezetők számára, hogy a közlekedési események körülményeinek bizonyítására menetrögzítő kamerákat használjanak, más országokban ezeknek a használata szigorúan ellenőrzött vagy teljes mértékben tilos”

– árulja el Matas Buzelis, a carVertical járműpiaci szakértője.

Ebben a tekintetben alighanem a portugál jogszabályok a legszigorúbbak – az ország területén tilos a közlekedés többi résztvevőjéről felvételt készíteni, és magát a kamerát sem szabad az autóban tartani. Luxemburgban szintén tiltják a fedélzeti kamerák használatát, de itt nem szabályellenes, ha a készülék az autóban van.

Németországban és Belgiumban engedélyezettek a műszerfali kamerák, de a felvételek felhasználására egyértelmű szabályok vonatkoznak a felvett személyek jogainak védelmében.

Autóban nincs helye a beszélgetésnek

Rengeteg közlekedési balesetet okoz, hogy a sofőrök figyelmét elvonja valami. A balesetek számának csökkentése érdekében 2015-ben bevezettek egy jogszabályt Franciaországban, amely vezetés közben tiltja a fej- és fülhallgató használatát.

A szabályzat szerint a telefonon beszélő sofőr még kihangosító berendezéssel sem tud teljes mértékben a vezetésre koncentrálni, mert így is fennáll a veszély, hogy balesetet okoz. Ez a tilalom más járművezetőkre, köztük a kerékpárosokra is vonatkozik.

Úthasználat csak bizonyos napokon

Az óriási forgalom mérséklésére Manilában, a Fülöp-szigetek fővárosában megszabják, hogy bizonyos utakat mely napokon lehet használni. Ha például egy autó rendszáma 1-re vagy 2-re végződik, hétfőnként 7 és 19 óra között nem közlekedhet bizonyos utakon. Egyes sofőrök azonban a törvényt kijátszva két autót használnak, és mindig az aznap engedélyezett kocsival kelnek útra.

Az ázsiai országokban másként próbálják korlátozni az autók mozgását. Az indonéziai Jakartában például bizonyos utcákat és utakat csak olyan autók használhatnak, amelyekben legalább 3 személy utazik.

Előírás a tiszta autó

A Romániába utazó sofőröknek rendszeresen gondoskodniuk kell autójuk tisztaságáról. Ha a rendőrök azt látják, hogy a jármű ablakai koszosak és akadályozzák a sofőrt a kilátásban, pénzbírságot szabhatnak ki.

A jogszabály nem határozza meg, hogy milyen mértékű szennyezettséget kell koszosnak ítélniük a rendészeknek, ezért a közlekedési hatóságok minden esetet egyedileg bírálnak el.

Jégen közlekedve nem kell biztonsági övet használni

Észtországban télen speciális jégutakat alakítanak ki bizonyos helyeken, hogy a járművezetők átkelhessenek a tavakon vagy folyókon, és gyorsabban elérjék az úticéljukat. A jégen való vezetésre azonban szigorú szabályozás vonatkozik, ezért a járművezetőknek különösen elővigyázatosnak kell lenniük.

A jégtakarón haladva tilos más járműveket megelőzni, és az utazás során nem szabad bekapcsolni a biztonsági övet. A jégutakat csak a nappali órákban lehet igénybe venni, és a látótávolságnak legalább 300 méternek kell lennie. Ködös napokon, amikor ennél rövidebb távolságra lehet csak ellátni, tilos a jeges utakon közlekedni.

„Bár furcsának tűnhet az a szabály, hogy a jégen nem szabad bekötni a biztonsági övet, de kétségtelen, hogy így könnyebb kijutni a járműből baleset esetén, ha az autó alatt beszakad a jég”

– mondja Buzelis.

Cikkünk csak tájékoztató jellegű, és nem minősül jogi iránymutatásnak. Előfordulhat, hogy a fent leírtak nem felelnek meg mindenben a legújabb jogszabályoknak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Hogyan befolyásolják a magas kamatlábak a használt autóhitelek piacát?

magas kamatlábak autóhitelek

A magas kamatlábak világszerte komoly hatást gyakorolnak a pénzügyi piacokra, ez alól a használt autóhitelek piaca sem képez kivételt. Az autóvásárlás az emberek többségének komoly befektetést jelent, pontosan ezért a legtöbben kénytelenek hitelt felvenni a beruházás finanszírozására. Az emelkedő kamatlábak azonban nemcsak a hitelhez jutás költségeit növelik, hanem számos egyéd módon is hatnak a használt kocsik piacára.

Miként hatnak a magas kamatlábak a hitelekre?

A kamatlábak növekedése több módon is érinti a használt autóhiteleket. Ezek közül a legfontosabbak a hitel költségeinek növekedése, a hitelek iránti kereslet csökkenése, valamint az autók árára gyakorolt nyomás. Vagyis még mielőtt a https://www.carvertical.com/hu/alvazszam-lekerdezes oldalon kiderülne a vágyott modellről, hogy megfelelő-e, azért célszerű körbejárni a hitelhez jutással kapcsolatos dilemmákat.

Az egyik legnyilvánvalóbb következmény, hogy a magas kamatlábak növelik a hitel felvételével járó költségeket. Ez azt jelenti, hogy azok, akik használt autót szeretnének vásárolni, magasabb törlesztőrészletekkel szembesülhetnek, ami megterhelheti a családi költségvetést. Ez hangsúlyosan igaz azokban az esetekben, amikor a hitel futamideje hosszabb, mivel a magas kamatlábak hosszú távon jelentős többletköltséget generálhatnak. A magasabb hitelköltségek miatt csökkenhet a hitelek iránti kereslet. Sok potenciális vásárló inkább elhalasztja az autóvásárlást, vagy olcsóbb, alacsonyabb költségű típusok felé fordul. Ez a tendencia határozottan szembetűnő a használt autók piacán, ahol a vásárlók általában árérzékenyebbek. A kereslet csökkenése pedig további hatásokkal jár az autók árára és a piaci kínálatra nézve.

A kereslet csökkenésének „hála” a használt autók ára is nyomás alá kerül. Amikor kevesebb vásárló van a piacon, a kereskedők kénytelenek árcsökkentést alkalmazni, hogy eladják készleteiket. Ez főleg a drágább, luxuskategóriás használt autók esetében kiemelkedő, ahol a hitel költségei érzékenyen érintik a vásárlókat. Ugyanakkor a kereslet csökkenése miatt előfordulhat, hogy a kereskedők nehezebben tudják forgalomba hozni a készleten lévő autókat, ami hosszabb távon a kínálat redukálódásához is vezethet.

Milyen egyéb kockázati tényezőket ildomos mérlegelni?

Az emelkedő kamatlábak mellett további kockázatok is felmerülnek, amelyekre érdemes figyelni. Ilyen például az autó előélete, amelyet a vásárló nem ismerhet teljes mértékben. A VIN-dekódoló bevetése ebben a helyzetben is életmentő, amely segíthet elkerülni a jövőbeni problémákat.

A VIN-szám segítségével részletes információkhoz juthatunk a járműről, mint például baleseti előzmények, tulajdonosváltások száma, lopás jelentések, karbantartási előzmények, és futásteljesítmény adatok. Ezek az információk rendkívül lényegesek használt autó vásárlásakor, pláne akkor, amikor a magas kamatlábak miatt a vásárlás jelentős anyagi terhet jelent. Persze csüggedésre semmi ok, mert a gazdasági tendenciák pont azért tendenciák, mert változnak, alakulnak, és a hullámvölgyeket mindig hullámhegyek követik. Magyarul megéri tervezni, utánanézni, információkat gyűjteni, majd a legjobb időben tudatosan, megfontoltan cselekedni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

ABB innovatív töltési megoldások és hazai tervek az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján

Szeptember 9. immár ötödik éve az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja, amelyet 2020-ban az ABB kezdeményezett.

Idén a világnap alkalmából Márgus Norbert, az ABB Digitális & E-Mobilitás üzletág fejlesztési specialistája volt a Villanyautosok.hu heti podcastjának, a Villanyórának a vendége.

Otthoni és munkahelyi töltés okosan

A villanyautós közösség az ABB-t elsősorban a nagy teljesítményű nyilvános töltőállomások gyártójaként ismerheti, pedig a vállalat otthoni és munkahelyi felhasználásra is kínál töltési megoldásokat. Ráadásul ezek a töltők ma már sokkal többre is képesek, mint amit az autóhoz adott egyszerű berendezések: lehetővé teszik a töltés teljesítményének szabályozását a ház fogyasztása, illetve az otthoni napelemes rendszer pillanatnyi teljesítménye, illetve kumulált termelése alapján.

Ennek köszönhetően az esetek többségében az elektromos jármű töltése teljesítménybővítés nélkül, zökkenőmentesen beilleszthető a háztartás elektromos rendszerébe. A töltő a rendelkezésre álló teljesítményből mindig csak annyit biztosít az autónak, amennyi a ház fogyasztásán felül rendelkezésre áll. Így a házban egy újabb fogyasztó bekapcsolása nem kell, hogy együtt járjon kismegszakító lekapcsolódásával, hiszen a ház fogyasztásának növekedésére a töltő pillanatok alatt reagál, megelőzve a hálózati csatlakozás túlterhelését. Ezzel nem csak a kényelmes használat biztosítható, de megtakarítható a bővítés esetenként sok százezer forintos költsége is.

De a töltők ugyanígy figyelembe tudják venni a napelemek által megtermelt energia mennyiségét is, így akár az is elérhető, hogy az autó akkumulátorába mindig tisztán, helyben megtermelt energia kerüljön. Bár az ipari méretű naperőműveknek hála a magyarországi elektromos hálózatban elérhető áram is egyre zöldebb, de a 100%-osan zöld termelés csak a helyben megtermelt energiával biztosítható.

Mindezeken felül a töltők képesek akár a havi szaldó követésére is, így a megújuló termelést és a ház fogyasztását figyelembe véve tudja biztosítani, hogy havi szinten csak annyi energiát használjon fel a felhasználó, mint amennyit oda visszatáplált. Ez minden olyan napelem tulajdonos számára fontos lehet, aki már a szaldó elszámolás kivezetése után telepítette a háztartási méretű kiserőművét, amely egyszerűen konfigurálható és a dedikált okostelefon-alkalmazásoknak köszönhetően könnyen felügyelhető.

KEF tender

A KEF által idén kiírt tenderen az AC töltők mindkét kategóriájában (11 kW-os fali töltő, illetve 2×22 kW-os töltőoszlop) az ABB rendszerintegrátor partnerei adták a legjobb ajánlatot. A konstrukció különlegessége, hogy az árak nem csak a készülék bekerülési költségét fedezik, de a telepítés díját és az ötéves üzemeltetési díjat is tartalmazza. A tendert kiíró hivatal a töltők felhasználási módját nem határozta meg, de ha a megrendelő intézmény úgy dönt, hogy a hivatal elektromos autóinak éjszakai töltése mellett lehetőséget biztosít a dolgozók saját autóinak nappali töltésére is, akkor ennek technikailag nincs akadálya, hiszen a töltők az integrált MID hiteles mérőknek és az RFID-s azonosításnak köszönhetően alkalmasak a hiteles elszámolásra is. Néhány éven belül a munkahelyi töltés lehetőségének biztosítása legalább annyira fontos lesz a munkavállalók szemében a munkahelyválasztásnál, mint a ma már elterjedt cafeteria opciók.

Pályázat töltőtelepítésre az alsóbbrendű úthálózat mentén

Egyelőre tervezet formájában létező RRF-REP-10.14.1-24 kód alatt futó program olyan régiókban és járásokban biztosít forrásokat a töltőüzemeltető cégek számára, amelyekben a kisebb autóforgalom miatt üzleti alapon még nem térülne meg a nagy teljesítményű elektromosautó-töltők telepítése. A program megvalósulása esetén jelentős mértékben javulhatna az ország lefedettsége, és azokban a régiókban is egyszerűsödne az elektromos autók használata, amelyekben a korábbi töltőtelepítési programok nem biztosítottak támogatást. A finanszírozás hitel és vissza nem térítendő támogatás kombinációjában érhető el. A tervezet szerint a program nem csak az egyedi oszlopok, hanem a több oszlopot tartalmazó töltőállomások, sőt a tehergépjárművek töltésére is alkalmas berendezések telepítését is ösztönzi. A pályázat országos szinten 90 járást jelöl meg, ahol támogatják a telepítéseket. Ez a program nem csak a töltőtelepítők számára lehet segítség, de lehetőséget biztosíthat vidéki szállodák, éttermek, parkolók és privát kézben lévő benzinkutak üzemeltetői számára, hogy egy töltőállomás kiépítésével vonzóvá tegyék a helyszínüket a villanyautósok számára. Az ABB nem csak a berendezések, de a háttérrendszerek biztosításával és az érintett partnerek összekapcsolásával is segíteni tudja az ilyen projektek sikeres megvalósítását. Az ABB teljes EV-töltési megoldást kínál, olyan infrastruktúra telepítésével, amely megfelel az e-mobilitás következő generációs igényeinek. Az ABB Ability™ töltők gyors globális szervizelést és proaktív karbantartást tesznek lehetővé. Az ABB jelentős tapasztalattal rendelkezik a töltőinfrastruktúra létrehozása, telepítése és karbantartása terén, beleértve több országos töltőhálózatot is.

Bankkártyaolvasó terminál

2024. április 13. óta a frissen telepített 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőkön a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a bankkártyás fizetés lehetőségét. Ezt a legtöbb esetben Paypass terminál elhelyezésével biztosítják, de szolgáltatónként eltérő vélemények vannak azzal kapcsolatosan, hogy milyen technikai megoldásokkal lehet megfelelni ennek az előírásnak. Az ABB Paypass olvasóval és anélkül is tudja szállítani a töltőket, így a töltőüzemeltető többféle módon is teljesítheti az előírásokat.

Töltő, mint kiegészítő

Az ABB E-Mobility és a Toyota Central Europe közt létrejött megállapodás értelmében az ABB berendezései egyedi Toyota és Lexus dizájnnal is elérhetők a Toyota és Lexus márkakereskedésekben. Az autóval együtt megvásárolt töltő költsége ráadásul beépíthető a finanszírozásába is, így a berendezés ára a többi extrához hasonlóan a havi lízingdíjban vagy törlesztési díjban is kifizethető.

22% kedvezmény

Az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából az ABB szeptember 30-ig a Terra AC töltőkre a listaárból 22% kedvezményt biztosít, függetlenül attól, hogy a vevő a 7, a 11 vagy a 22 kW teljesítményű modellt választja-e. Az akcióval kapcsolatosan további tájékoztatás az alábbi címen kapható:

hu-emobilitas@abb.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Íme a legkeresettebb egyterű autók

egyterű

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője az iskolakezdés apropóján megnézte, hogy mely egyterű, vagyis családi célra is tökéletesen alkalmas kivitelű autók a legnépszerűbbek, és azt is, milyen átlagárakon.

A Használtautó.hu portálon a legfrissebb adatlekérés, azaz a telefonos megkeresések száma alapján az Opel Zafira, a Volkswagen Turan és a Renault Scenic vezeti az egyterűek (MPV, multi-purpose vehicle) népszerűségi toplistáját.

Legalacsonyabb, 622 ezer forintos átlagáron egy átlagosan 18,5 éves Citroën Xsarát lehet megvenni (a toplista legidősebbjeként), míg legmagasabb, 3 667 000 forintos átlagáron egy átlagosan 10,9 éves Ford S-Maxhoz juthatunk (a toplista legfiatalabbjaként).

Mivel az újautó-piacról eltűnni látszanak az egyterűek, egyre többen keresgélnek a használtak között. Ezekért a valóban praktikus autókért pedig a vásárlók is hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, így a toplistán szereplő modellek 13,8 éves átlagéletkora is fiatalabb a teljes magyar autópark átlagánál

mondta Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.

 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss