Egészség
Biztonságos inzulinadagoló tollak gyors előállítása
A Syntegon orvostechnológiai összeszerelő rendszere és a Festo automatizálási platformja.
A cukorbetegek száma világszerte folyamatosan növekszik, évente megközelítőleg 10 millió embernél állapítják meg ezt a betegséget. Ennél fogva egyre nő a kereslet az inzulinadagoló injekciós tollak iránt. A Syntegon dán leányvállalata kifejlesztett egy automatizált rendszert, amely a Festo automatizálási platformját alkalmazza a tollak összeszereléséhez.
„Van egy álmom”
– mondja Michael Andersen, a dániai Syntegon Technology Sandved értékesítési igazgatója.
„Ebben az álomban a gépeink menet közben, a változó munkadaraboknak megfelelően változtatják a működési paramétereiket. Ez lenne a rugalmassági és agilitási filozófiánk beteljesedése, amelyre a vállalatunk törekszik”
– teszi hozzá az automatizálási szakember.

Az új gép teljes nézete: A Syntegon automata összeszerelő gépsorai a modelltől függően percenként akár 300 inzulinadagoló tollat is képesek gyártani. A berendezések automatizálási szintje az igényekhez illeszthető és később is módosítható (Fotó: Syntegon)
RUGALMASSÁG ÉS AGILITÁS
„A Festo automatizálási platformjának felhasználásával, amely magában foglalja a szervoprést is, már nagyon közel állunk ahhoz, hogy valóra váljon ez az álom”
– mondja Andersen. Valójában a Festo YJKP szervoprés készlete – egy előre konfigurált moduláris rendszer, amely szoftverből, vezérlőkből és standard elektromos hajtóművekből áll – könnyen integrálható az üzembe, és az előre telepített szoftvernek köszönhetően nagyfokú rugalmasságot biztosít. Ez azt jelenti, hogy a moduláris présrendszer, amely szervohajtást tartalmaz az elektromos préselő-illesztő feladatokhoz 17kN-ig, azonnali használatra kész, ráadásul a piacon kapható hasonló megoldásokhoz képest könnyen paraméterezhető és költséghatékony.
“Több mint 100 szervoprést telepítettünk az inzulinadagoló tollak automatizált összeszerelő gépsorába”
– magyarázza Ulrik Keldke, a Syntegon mérnöki részlegének vezetője Sandvedben. A precízen beállítható préselő-illesztő erők biztosítják az állandó minőséget és az alacsony selejtszázalékot.
„Különösen azt szeretjük a Festo szervoprésében, hogy gyorsan és könnyen üzembe helyezhető, és a gépkezelőknek nincs szükségük külön betanításra”.
Az YJKP szervoprés készlet három illesztő-préselő lépést hajt végre: a patron, a tű és a rugó behelyezésétől az üveg és a műanyag fedél beillesztéséig (Fotó: Syntegon)
MINŐSÉG ÉS BIZTONSÁG
„Az összeszerelő gépsor automatizálása előfeltétele annak, hogy teljesítsük a végtermék követelményeit: az inzulinadagoló tollaknak biztonságosnak és felhasználóbarátnak kell lenniük”
– mondja Andersen. A tollak nem törhetnek el használat közben a betegek kezében, mert ez kockázatot jelentene számukra. A szervoprés állandó szinten tartja a feszítő- és nyomóerőt.

Ulrik Keldke, a Syntegon műszaki osztályának vezetője, Sandved: „Azt szeretjük a legjobban a Festo szervoprésében, hogy könnyen üzembe helyezhető.” (Fotó: Syntegon)
„A fecskendők üveg részét nem szabad túl nagy nyomásnak kitenni, mert eltörhet”
– mondja Keldke. Az automatizált rendszerek biztosítják, hogy a tollak mindig jól működjenek, és pontosan adagolják az inzulint.
A géptípustól függően a Syntegon összeszerelő gépsorok akár 300 tollat is képesek gyártani percenként. A berendezések automatizálási szintje az igényekhez illeszthető és később is módosítható. A gép alacsony vagy közepes darabszámot biztosító körasztallal vagy nagy termelékenységű lineáris szállító rendszerrel is alkalmazható. A rendszer automata adagolókkal és állomásokkal bővíthető a darabszám és az automatizálás fokának növelése érdekében.
KÖVETKEZETESSÉG ÉS MEGBÍZHATÓSÁG
A Syntegon Technology – korábbi nevén Bosch Packaging Technology – az integrált megoldások szállítójának tekinti magát. Az inzulinadagoló tollakat összeszerelő berendezés teljes gépsorrá bővíthető a vállalat további rendszereivel. A gyógyszergyártók így olyan gépsorokhoz juthatnak, amelyek a folyamat minden lépését végrehajtják a töltéstől kezdve a lezáráson, összeszerelésen és tesztelésen keresztül a címkézésig és csomagolásig – előre konfigurálva és egyetlen forrásból.
A gépvezérlő rendszer olyan elektromos és pneumatikus egységekből és modulokból áll, melyek a Festo automatizálási platform elemei. Ez megbízható ellátást jelent, mivel a Festo termékei az egész világon kaphatók, és nyílt interfészeket tartalmaznak a magasabb szintű vezérlőkhöz. A Festo Profinettel és EtherCattel is használható CPX-E-CEC modulja teremti meg a kapcsolatot a folyamatvezérlési szinttel. Kifejezetten az észak-amerikai ügyfelek számára azonban a rendszer Ethernet/IP modullal is szállítható.

Michael Andersen, a dániai Syntegon Technology Sandved értékesítési igazgatója: „A Festo szervoprés készlete támogat minket a menet közben rugalmasan változtatható rendszer megvalósításában.” (Fotó: Syntegon)
„A komponensek szabványosítása versenyelőnnyel, valamint a gyorsabb piacra jutás lehetőségével jár a Syntegon számára. Ez a trend egyre fontosabb a gyógyszeriparban”
– magyarázza Michael Andersen, a Syntegon munkatársa.
„Jelenleg hat-kilenc hónapos határidővel tudjuk szállítani a rendszereket. A célunk azonban az, hogy ezt az időtartamot három-hat hónapra csökkentsük. A rugalmasságra és agilitásra összpontosító módszerünkkel minden nap közelebb kerülünk ehhez a célhoz.”
További információ: www.festo.hu
Egészség
Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez
A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.
A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.
Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.
„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”
– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.
„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”
Hosszú távú kezdeményezés
A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.
„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”
– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.
„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”
A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.
Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép
A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).
A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.
Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.
Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.
A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.
A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.
Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:
“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”
Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.
Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:
“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”
Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál
Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.
Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!
A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.
Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS). Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.
„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”
– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.
„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”
– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.
Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.
Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Gazdaság2 hét ago
Megbillentette az ingatlanpiac forgási sebességét az Otthon Start Program
-
Mozgásban2 hét ago
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
-
Gazdaság2 hét ago
A vásárlók 160 000 forint felett is hajlandóak költeni a Black Friday alatt, a kedvezmény mértéke a fő motivátor
-
Tippek2 hét ago
Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon
-
Gazdaság2 hét ago
A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek
-
Szórakozás7 nap ago
Pamkutya könyv – Osbáth Norbert: Amiről nem készült fotó
-
Gazdaság2 hét ago
Nő a verseny, nőnek az elvárások: a technológiai felkészültség dönti el, ki marad talpon Black Friday alatt







