Egészség

Már nem csak jó időben használjuk és a pénzt sem sajnáljuk a kerékpárra

kerékpár

A magyar lakosság több mint fele rendelkezik kerékpárral vagy rollerrel.

Az utóbbi négy évben folyamatosan emelkedett azok száma, akik nagyobb összegért vásároltak kétkerekű közlekedési eszközt. Sőt, ha már megvették, a koronavírus hatására egyre lelkesebben használják is őket. A számok viszont azt mutatják, hogy a tulajok a saját és értékeik biztonságára jobban is figyelhetnének.

Az OTP Mobil által készített friss felmérés szerint a lakosság 56 százaléka rendelkezik kerékpárral, melyet a leggyakrabban kikapcsolódásra használnak – közel harmaduk használja szabadidejében, míg munkahelyük megközelítésére kevesebb mint az emberek ötöde.

Többet bringázunk

Az adatokat tovább árnyalja a Magyar Kerékpárosklub 2022-es felmérése, amely szerint a koronavírus-járványnak köszönhetően nőtt a kerékpárral közlekedők száma és a bringák iránti lelkesedés a pandémia lecsengése után sem hagyott alább, azaz továbbra is népszerű közlekedési forma maradt a biciklizés. Sőt, a városokban időről-időre még mindig növekszik azoknak a száma, akik kerékpárra ülve közlekednek.

„A BKK által kihelyezett kerékpárszámláló pontokon 92 százalékkal emelkedett a biciklivel történő áthaladások mértéke a téli időszakban az elmúlt hat évben, ami azt mutatja, hogy a bringa fokozatosan elveszti a szezonalitását, és már nem csak tavasztól őszig használják az emberek. Ez részben köszönhető az egyre enyhébb teleknek is”

mondta Kádár Melinda a Magyar Kerékpárosklub szervezet kommunikációs munkatársa.

Nem ártana óvatosabban…

Az OTP Mobil felmérése rávilágított arra, hogy a kerékpárt és rollert használók számára a legfontosabb a közlekedési eszközük műszaki állapota és épsége, ezt követi a KRESZ szabályok betartása és a saját fizikai biztonságuk. A felmérésből az is kiderült, hogy a kerékpárjukat használók több, mint 20 százaléka szenvedett már valamilyen balesetet, többségében személyi sérülés is történt. Ennek ellenére csak a válaszadók mindössze 6 százaléka nyilatkozott úgy, hogy rendelkezik kerékpáros, rolleres útjaihoz kapcsolódóan biztosítással. A KSH adatai szerint 2021-ben a személyi sérüléses közúti balesetek közel 12 százalékát biciklisek okozták, sőt, az Európai Unió viszonylatában évente a közúti, halálos balesetek mintegy 8 százalékát szenvedik el kerékpárosok. A számok tehát azt igazolják, hogy mind baleset- mind felelősségbiztosítás szempontjából fontos biztosítást kötni.

…ha már ennyit költünk rá

A Magyar Kerékpárosklub kutatása arra is rámutatott, hogy a kerékpár- tulajdonosok egyre magasabb értékű eszközöket használnak. 2022-ben a válaszadók több, mint harmada (39 százaléka) 50 ezer forint feletti értékű kerékpárral rendelkezett. Ez egy növekvő tendencia eredménye, hiszen 2018-ban az emberek negyede sem rendelkezett 50 ezer forintnál nagyobb összegű eszközzel, és még 2020-ban is csak 30 százalékot mutatott ez a szám.

„A számok azt mutatják, hogy a magyar lakosság számára a kerékpár vagy roller használata egyre nagyobb részt képvisel a mobilitásában, ezért is érdemes figyelembe venni, hogy balesetek bármikor és bárkivel előfordulhatnak, amik személyi sérüléssel és anyagi kárral is járhatnak. Ebből fakadóan kerékpárunk beszerzésénél fontolóra kell venni a biztosításkötést. A Simple alkalmazáson keresztül kedvezményesen nyílik lehetőség a hello Bringás biztosítás megkötésére”

emelte ki Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Egészség

A társas kapcsolatok jó hatással vannak az egészségre

A társas kapcsolatok jelentős pozitív hatással vannak a mentális jóllétre és az általános egészségi állapotra – derült ki a Huawei megbízásából készült, nyolc európai országot vizsgáló kutatásból.

A felmérés szerint azok, akik másokkal együtt élnek – legyen szó barátokról, családtagokról vagy párkapcsolatról –, elégedettebbek mentális állapotukkal. Az érzelmi támogatás, a társaság, egymás motiválása pozitív légkört teremtenek, hozzájárulva a teljesebb, boldogabb élethez. Bajnai Nóra pszichológus szerint a társas kapcsolatok ápolása segíthet megbirkózni a stresszel. Emellett a mentális jólléthez a technológia is hozzájárulhat: a kutatás szerint az okosóra-használók többsége úgy érzi, hogy eszközük pozitív hatással van mentális egészségükre.

A Huawei és az Ipsos közös kutatása nyolc európai országban vizsgálta a lakosság egészségtudatosságát, attitűdjét és viselkedését. Az eredményekből kirajzolódik, hogy mások társasága, a másokkal való együttélés közvetlen összefüggésben áll a magasabb szintű fizikai és mentális elégedettséggel. A több mint nyolcezer válaszadó közül azok, akik együtt élnek valakivel – legyen szó felnőttekről vagy kiskorúakról, barátokról, családtagokról vagy párkapcsolatról –, lényegesen elégedettebbek pszichés állapotukkal, mint azok, akik egyedül élnek (53 százalék, szemben a 41 százalékkal). Ugyanilyen arány figyelhető meg az általános fizikai egészséggel kapcsolatban is: azok, akik együtt élnek másokkal, jóval elégedettebbek fizikai egészségükkel (52 százalék), míg az egyedül élők között ez az arány csak 40 százalék.Az űrlap teteje

Társas kapcsolatok: boldogság, érzelmi támogatás és stresszoldás

A társas kapcsolatok számos előnnyel járhatnak: egymás érzelmi támogatása többek között növeli a biztonságérzetet és az összetartozás érzését, az élmények megosztása pedig fejleszti az érzelmi ellenálló képességet. Emellett a másokhoz való kapcsolódás segít megbirkózni a stresszel, és a szorongással is. Bajnai Nóra pszichológus szerint a beszélgetések és a kölcsönös megértés kiegyensúlyozza a napi stresszhelyzeteket: „A nevetés, a derű, a testkontaktus szeretteinkkel, a humor, a szeretetteli együttlétek endorfint szabadítanak fel, immunaktivációt hoznak létre és kiemelik az embert a toxikus hatásmezőből, amit a stressz kelt” – összegzi a szakértő.

Hasonló következtetésre jutott a Harvard Egyetem boldogságkutatása, amely 75 éven át több mint 700 ember életét követte szorosan, hogy feltárja azokat a tényezőket, amelyek hozzásegíthetnek az egészséges és boldog élethez. Az évtizedes vizsgálat alapján a kutatók összefüggést találtak a jó társas kapcsolatok és a boldogság, elégedettség érzése között: a pozitív kapcsolatok boldogabbá és egészségesebbé tesznek bennünket, és hosszabb élettartamhoz vezetnek.

Támogatás az egészségesebb életmódban

A valakivel való együttélés mindemellett kedvező hatással van az általános egészségre is: a partnerek bátoríthatják és motiválhatják egymást az egészségesebb szokások felé vezető úton.

Az okosórák is hasznos eszközként szolgálhatnak a mentális egészség támogatásában. A Huawei kutatásának eredményei szerint az okosórát használók 76 százaléka értett egyet azzal, hogy az eszközük javította mentális egészségüket. A HUAWEI WATCH GT 4 például arra ösztönzi a felhasználókat, hogy aktívabbak legyenek, és személyre szabott egészségtanácsokkal segíti őket. Emellett emlékeztetőket nyújt a hidratálásra, és javaslatokat a relaxációra is. Az ilyen okoseszközök segíthetnek abban, hogy jobban megértsük testünket és motiváltak legyünk az egészségesebb életmód kialakításában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Egészség

Ezek a készülékek segíthetnek a hatékony fogyókúrában

hatékony

Ha valaki formába szeretne lendülni az év elején és szeretne megszabadulni néhány felesleges kilótól, akkor célszerű figyelmet fordítani a megfelelő táplálkozásra. A prémium konyhai gépeket gyártó Sage most összegyűjtötte azokat a készülékeket, amelyek segíthetik a diétázni vágyókat céljaik elérésében.

Mindennap egy leves

„A levesek nagyon hatékony kiegészítői lehetnek a fogyókúrának, hiszen egyfelől kevés kalóriát tartalmaznak, másfelől pedig a zöldségek révén béltisztító rostokat is bejuttathatunk a szervezetünkbe”

– hívta fel a figyelmet Sebestyén Attila, a Sage termékmenedzsere.

Az étel folyadéktartalma pedig segít abban, hogy ezek a rostok megszívják magukat nedvességgel, ezáltal hosszabb ideig biztosítják a „jól lakottság” érzését a gyomorban a főétkezések után. A diéta ideje alatt naponta egyszer legalább javasolt valamilyen leves, így például a zöldségleves fogyasztása.

A levesek elkészítésében segítségünkre lehet egy olyan food processzor, mint például a Sage BFP800 Kitchen Wizz Pro, ami lehetővé teszi a fontosabb hozzávalók, így például a zöldségek felszeletelését, de akár aprítani, dagasztani, vagy akár pürésíteni is lehet vele. Mivel beállítható vágási tárcsával van felvértezve, így 0,5 és 8 mm közötti vastagságú zöldségszeleteket készíthetünk vele. Extra, 14 centiméter széles töltőnyílása több élelmiszert is befogad egyszerre, köztük egy egész burgonyát, vagy paradicsomot is akár. Így pillanatok elkészíthetők a paradicsom, vagy mozzarella szeletek egy caprese salátához.

hatékony

Smoothie-ra fel!

Ha egy smoothie a megfelelő alapanyagokból van elkészítve, akkor ugyancsak képes támogatni a fogyókúrát. Mivel a bolti változatok sok hozzáadott cukorral és telített zsírral készülnek, ezért mindenképpen érdemes otthon elkészíteni ezeket az italokat. Szakemberek szerint akkor igazán hatásos egy smoothie, ha omega-3 zsírsavakat, fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz. Ezek a tápanyagok ugyanis csillapítják az éhséget, telítettség-érzést adnak és még az immunrendszert is felturbózzák.

A spenót, áfonya és eper, vagy banán smoothie-k elkészítésében ideális társ lehet egy Sage SJB815BSS típusú gyümölcscentrifuga és turmixgép egyben.

„Érdekessége, hogy ez az egyetlen olyan készülék, ami három funkciót – turmixgép, smoothie turmixgép és gyümölcscentrifuga – egyesít, miközben a vákuumos kiegészítővel még tökéletesebb, tápanyagokban gazdag, egészséges italokat készíthetünk el a legjobb minőségben”

– hangsúlyozta a szakember.

Tápanyagok megőrzése

Az erőteljes talapzattal ellátott készülék intuitív vezérléssel és titániummal ellátott Kinetix késrendszerrel készül. Utóbbi annyira hatékony, hogy még egy teljesen megtöltött edény esetében is el tud érni legalább 300 km/órás sebességet és gyakorlatilag bármilyen nyersanyagot el tud dolgozni.

„Az edény kialakítása pedig garantálja, hogy ne ragadjanak le a gyümölcsdarabok. A vákuumos kiegészítő révén pedig még tökéletesebb, tápanyagokban gazdag, egészségesebb italokat lehet elkészíteni odahaza”

– emelte ki Sebestyén Attila.

Diétázás kapcsán sokan a rizsre esküsznek. Sokan úgy gondolják, hogy ily módon gyorsan és kíméletesen meg lehet szabadulni a súlyfeleslegtől. Ehhez mindössze naponta egyszer, lehetőleg vacsorára rizsnek kell kerülnie az asztalra. Ha valaki komolyan beleveti magát egy rizsdiétába, akkor szüksége lehet a Sage BPR700 BSS típusú főzőedényre, amellyel 11 féle étel, köztük rizs és leves is készíthető. Ez a készülék ráadásul melegen tartó funkcióval is el van látva, ami különösen jól jön a rizsfőzés esetében.

Jól látható tehát, hogy professzionális konyhai gépek segítségével nagy mértékben megkönnyíthető a fogyókúra, sőt, mi több, jelentős lépést tehetünk segítségükkel az egészséges táplálkozás irányába.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Egészség

Újévi fogadalom: Így lehet sikeres a fogyókúra

fogyókúra

Sokan már februárban feladják a januári fogadalmukat

Az egyik legnépszerűbb újévi fogadalom a fogyókúra, hisz sokan gyarapodnak néhány plusz kilóval az ünnepek alatt, vagy épp halogatják a már korábban felszedett kilók leadását januárig. A legtöbb ilyen fogadalom azonban hamar kudarcba fullad.

Felmérések szerint az újévi fogadalmak mintegy 80-90 százaléka bukik el rögtön a következő hónapban. Nincs ez másként a fogyókúrával sem: a legtöbben nagy lendülettel belekezdenek, de néhány hét után abba is hagyják. A szakértő szerint ennek a legfőbb oka, hogy gyakran irreális elvárásokkal indulunk és nincs pontosan meghatározott célunk.

„Sokan esnek abba a hibába, hogy drasztikus módszerekkel és túl gyorsan szeretnének megszabadulni túl sok súlyfeleslegtől. Ez azért hiba, mert a fogyás akkor lesz sikeres, ha tartós és kiegyensúlyozott módon történik. Az elején még magas a motiváció, később azonban a mindennapok ritmusa és a stressz mellett már nehezebben tartjuk magunkat az elhatározáshoz, végül pedig visszatérünk a régi szokásainkhoz. Fontos szem előtt tartani, hogy a fogyás ideális mértéke fél-másfél kiló hetente, természetesen ez nagyban függ a túlsúly mértékétől is”

– magyarázta Ötvös Edina, az IdealBody táplálkozási szakértője.

A szakember szerint a fogyókúra sikere több összetevőn múlik, de a legfontosabb, hogy tervezetten vágjunk bele a programba és ne felkészületlenül kezdjünk neki.

Kulcsfontosságú a tervezés

A táplálkozási szakértő szerint nagyon fontos, hogy egy megfelelő étrendet tervezzünk meg, amelyhez éhezés nélkül tudjuk tartani magunkat. A hagyományos csirke-rizs kombináción túl számos olyan ízt, alapanyagot, fűszert beilleszthetünk a diétánkba, amely ízletes és változatos fogásokkal segít abban, hogy éhezés nélkül fogyjunk és ne unjunk rá.

„Először is fel kell készülnünk azokra a helyzetekre, amelyek jellemzőek az életmódunkra. Tudnunk kell, mit eszünk a munkahelyünkön, mit eszünk nassolás helyett vagy a tévé előtt. Ki kell zárnunk azokat a helyzeteket, amikor gyorsan bekapunk egy-egy falatot vagy megesszük, amit a kisgyermekünk hagyott, esetleg az ünnepekről maradt finomságok maradékát csipegetjük. Az IdealBody diétás fehérjeturmixai és levesei például nagy segítséget nyújthatnak az ilyen helyzetekben, hiszen gyorsan és könnyen elkészíthetőek, és egy teljes étkezést kiváltanak, valamint tele vannak vitaminnal és ásványi anyaggal, így biztosak lehetünk abban, hogy a szervezetünk minden szükséges tápanyagot megkap”

– fejtette ki Örvös Edina.

„Az étrend kulcsfontosságú a fogyókúrában, az IdealBody 14, illetve 30 napos étrendjei pedig egy kész tervet nyújtanak ehhez. Nagyon fontos, hogy a főétkezéseket ne hagyjuk el és ne éheztessük magunkat, mert a szervezetünk erre nem reagál jól és a teltségérzetet is fenn tudjuk tartani a napi többszöri, kiegyensúlyozott étkezéssel. Így elkerülhetjük azt is, hogy mondjuk egy családi összejövetelen ne bírjunk ellenállni a finomságoknak és degeszre együk magunkat”

– magyarázta a szakértő.

Ötvös Edina szerint a tudatos tervezéssel és a változatos étrenddel a jojo-effektus is kiküszöbölhető és kevésbé fenyeget minket az a veszély, hogy idejekorán feladjuk a fogyókúrát.

„Érdemes reális és konkrét célokat megfogalmazni, például azt, hogy három hónap alatt hat kilótól szeretnénk megszabadulni, mert ez tartható és motivál a sikerélmény is. A jojo-effektus kevésbé fenyeget, ha fokozatosan fogyunk és odafigyelünk arra, hogy megfelelő mennyiségű fehérjét, rostot, szénhidrátot és hasznos zsírokat viszünk be. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a koplalás nem egyenlő a fogyókúrával! A tápláló ételek mellett a megfelelő mennyiségű folyadéknak is nagy szerepe van, ami nem csak az anyagcserére van jó hatással, de a hidratáltságot is biztosítja”

– tette hozzá a táplálkozási szakember.

A szakértő azt is hangsúlyozta, a súlytartáshoz is elengedhetetlen, hogy a megtervezett étrendet hosszú távon alkalmazzuk.

„A kiegyensúlyozott táplálkozás szerepe akkor is fontos, ha elértük a kívánt testsúlyt. Sokszor szembesülhetünk azzal, hogy a fogyókúra elején olvadnak le a kilók, aztán egy kicsit megtorpan a folyamat és az utolsó néhány kiló a legmakacsabb. De olyan is előfordul, hogy nehezen indul be a fogyás, ilyenkor az a legfontosabb, hogy megmaradjon a motivációnk és tartsuk magunkat a kitűzött célunkhoz”

– fogalmazott a szakember.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss