Connect with us

Gazdaság

Alkalmazkodás, üzletmenet-folytonosság és kobotok

A kobotokok sokféle módon támogatják az alkalmazkodást és az üzletmenet folytonosságát bizonytalan időkben. Olyan UR-kobotra épülő alkalmazásokat helyeztünk a középpontba – a minőségellenőrzéstől a hegesztésig -,amely bemutatja, hogy a kobotok milyen rugalmas, jövőbiztos automatizálási telepítéseket tesznek lehetővé különböző méretű vállalatok számára.  

A csomagolás és a raklapozás az ellátási lánc legkevésbé ergonomikus feladatait foglalja magában, ezzel egyidejűleg pedig a munkavállalókat érő jelentős számú ismétlődő terhelésekért és mozgásszervi rendellenességekért is felelős. A nehéz terhek emelése és a hajolás az áruk felvétele vagy becsomagolása nem pusztán nem-ergonomikus velejárói a munkának, amelyek magukban hordozzák a sérülések kockázatát, hanem ismétlődnek is, ami teret ad az emberi tévedésnek, mivel a dolgozók figyelme egyre csökken. A tényezők ezen kombinációja révén az együttműködő robotok ideális partnerként szolgálnak a csomagolási és raklapozási folyamatokhoz.

A gyártásban jelentkező megakadások kezelésének módját kereső ügyfelek nagy érdeklődést mutatnak a gyors megtérülést biztosító kobotok iránt felgyorsult. Szembesülve az olyan termékek iránti kereslet hirtelen megugrásával, mint az orvosi alkatrészek és az egyéni védőeszközök, számos ügyfél úgy találta, hogy a kobotokra épülő csomagolási és raklapozási technológia hatékony módja a termelés növelésének.

Hasonlóképpen, a COVID-19 korlátozások súlyosbítják a már meglévő munkaerőhiányból adódó kihívásokat a feldolgozóiparban és egyéb iparágakban. Minden eddiginél nehezebb személyzetet találni, a betegségből eredő távollétek folyamatos kockázatot jelentenek, ezeken kívül pedig az utazási korlátozások és a társadalmi távolságtartás szükségessége miatt rövid távon nem célravezető az emberi munkaerő alkalmazása. A kobotok jelentősége megnőhet ezekben a helyzetekben, pótolhatják a hiányzó munkaerőt és biztosíthatják az üzletmenet folytonosságát a kedvezőtlen munkaerő és általános működési feltételek ellenére.

A kobotok alkalmazása további munkaerő felvételét eredményezi

Bizonyos helyzetekben kobotok alkalmazása a csomagoló és a raklapozó munkaterületeken akár új alkalmazottak felvételéhez is vezethet a megnövekedett termelési szintnek köszönhetően. Ez történt a spanyol RNB Cosméticos esetében is. A vállalt hat UR10-et vezetett be csomagoló és dobozoló üzemében a gyártósor végi raklapozási feladatok elvégzésére. A kobot cellák telepítése óta az RNB Cosméticos gyorsan és hatékonyan megnövelte a termelést.

Emberi munkaerővel együttműködve, percenként hat csomagot gyártó ciklusban több mint 350 különböző tételre alkalmazva a rendszer annyira hatékony volt, hogy új munkatársakat vettek fel a gyártás megugrásának kezelésére. Ennek eredményeként a meglévő személyzetet felmentették a nem ergonomikus feladatok végzése alól, fejlesztették szakmai készségeiket – a csomagolás és a raklapozás helyett -, így most ezek a dolgozók irányítják a kobotok működését.

„Nem alkalmazunk szakértő személyzetet egy csúcstechnológiás robot kezelésére. Munkatársainkat szakértőkké alakítjuk azáltal, hogy fejlesztjük készségeiket”

– mondta Aurelio Tornero, az RNB Cosméticos gyárigazgatója.

Kobotok végzik a nehéz súlyok emelését a L’Oréal-nál

A L’Oréal India punéi üzemében az operátorok manuálisan végezték a sor végi műveleteket, aminek következtében egy 8 órás műszakban összesen mintegy 8.500 kilogrammnyi (18.700 fontnyi) súlyt mozgattak meg. A L’Oréal India ezt túl nagy kockázatként ítélte meg, amit két UR10 telepítésével sikeresen hárított el az operátorokról. A kobotok lehetővé tették a társaság számára a csomagolás és raklapozás során végzett emberi munka teljes kiiktatását, a teljes eszközhatékonyság pedig 5%-kal nőtt a raklapcsere során megtakarított időnek köszönhetően.

„Az együttműködő robotok hozzájárultak a munkafolyamat kockázatainak teljes megszüntetéséhez. Felhasználóbarátak, karbantartásmentesek és rendkívül hatékonyak. Örömünkre szolgál, hogy a Universal Robots kobotjait alkalmazhatjuk gyártósorainkon.”

– mondta Ranjit Ekda, a L’Oréal India gyártási ellátási láncának vezetője.

A Nippon Zettic egyesíti az emberek és a robotok legjobb tulajdonságait.

Japánban a vezető fogkrémgyártó NIPPON ZETTOC CO. LTD UR5 kobotok használatát vezette be a csomagoló és dobozoló soraikon fellépő munkaerőhiány leküzdése céljából.

„Az emberek képesek rugalmasan dolgozni, de természetesen a gyenge pontokat is számításba kell venni, például, a munkavégzés esetleges hirtelen megszakítását vagy a készségek közötti egyenlőtlenségeket”

– mondta Junichi Kano, a NIPPON gyártástechnológiai osztályának vezetője.

„Ezért a célunk egy olyan sor létrehozása, amely az emberek és a robotok legjobb tulajdonságait ötvözi.”

A vállalat belső dobozos csomagolószalagját, amelyhez korábban két emberre volt szükség, most egy fő és négy UR5 kobot működteti, ami lehetővé teszi a folyamatos gyártást akkor is, amikor a dolgozók szüneteket tartanak. Az UR5 kobotok a termelést is felgyorsították, 30 százalékkal növelve az óránként csomagolt termékek számát. A külső dobozos csomagolás most egy, a UR5 által teljesen automatizált módon történik, miközben a személyzet több olyan hozzáadott értéket képviselő feladaton dolgozhat, mint például az anyagellátás és a folyamatellenőrzés.

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss