Gazdaság

A Hungrana kifejezetten SAP fejlesztési projektekhez rendezte be laborját

hungrana

Stratégiai együttműködésre lépett Európa legjelentősebb kukoricafeldolgozója, a Hungrana Kft. és a hazai üzleti informatikai szektor vezető vállalata, az SAP Hungary.

Az SAP megoldásai és azok minél szélesebb körű használata iránti elkötelezettség megerősítéseképpen a Hungrana SAP Labor néven szellemi műhelyt nyitott a székhelyén, a szabadegyházi üzemben, további SAP-alapú projektek tervezéséhez.

Európa legjelentősebb kukoricafeldolgozó vállalataként a Hungrana Keményítő- és Izocukorgyártó és Forgalmazó Kft. több mint száz éve a magyarországi élelmiszeripar meghatározó szereplője. A fogyasztók nap mint nap találkozhatnak termékeikkel, például a természetes cukor- és keményítőféleségekkel, alkohol- és takarmány alapanyagokkal, amikor tejtermékeket, péksüteményeket, lekvárokat, üdítő- és szeszesitalokat, tisztítószereket vásárolnak.

A Hungrana Kft. a kezdetektől élen jár a technológiai változások követésében és az innovatív megoldások elsők közötti bevezetésében. A most átadott SAP Laborban zajlik majd minden, az SAP-hoz kapcsolódó vállalatirányítási fejlesztés, bevezetés és oktatás. A hazai informatika egyik legnagyobb szoftvercégének tanácsadói régi és gyakori vendégek a vállalatnál, a cég ugyanis a termelésirányítástól kezdve a munkabiztonságig mindent SAP-alapokra helyezett. A hosszú távú együttműködés megerősítéseként a két társaság stratégiai együttműködési megállapodást írt alá.

Az SAP rendszereire már az 1990-es évek végén felfigyelt a vállalat, és be is vezette azt a tranzakciós rendszert, amely az alapvető hétköznapi munkát támogatta. A technológia és az SAP fejlődése később lehetővé tette, hogy a cég szintet lépjen, máshová helyezze a fókuszt, és hatékonyabbá, gyorsabbá tegye saját belső, meghatározó vállalati folyamatait. A vállalat  2019-ben Magyarországon az elsők között állt át az SAP legújabb ERP rendszererére, az S/4HANA-ra. Az eredményeket látva aztán bővíteni kezdték az alaprendszert.

“Megcéloztunk néhány kézzelfogható, felismerhető változást a rendszerben, olyan funkciókat szerettünk volna modernizálni, mint a logisztikai, karbantartási feladatok vagy a vevőszolgálati együttműködés. A piaci lehetőségeket átvilágítva nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy ha bármilyen fejlesztésben gondolkodunk, célszerű azt az SAP S/4HANA nevű intelligens, integrált ERP-rendszer bázisán megvalósítani, így nálunk ez volt az első lépcső a digitalizáció útján.”

– mondja Dr. Farkas J. Tamás, a Hungrana Kft. ügyvezetője.

„Példamutató az a fajta elköteleződés és bizalom, amivel a Hungrana áll az SAP megoldásaihoz.”

– mondta az együttműködés kapcsán Pintér Szabolcs, az SAP Hungary Kft. ügyvezetője.

„Mindaz, amit munkatársaink általában elmondanak az ügyfeleknek a termékeink komplexitásáról, illetve azok a víziók, amiket virtuális konferenciáinkon felfestünk arról, hogy egy vállalat sikeres működtetésében hány meg hány ponton tud segíteni az SAP, a Hungrana esetében a gyakorlatban is megvalósul. Meggyőződésem, hogy a Hungrana most felavatott SAP Laborja további innovatív ötletek kibontakozásának és a vállalat professzionális működését, iparági vezető szerepét garantáló megoldások bevezetésének lesz a kiindulópontja.”

– összegezte Pintér Szabolcs.

A vállalatnál fontos feladat volt a karbantartási rendszer megújítása, mivel a cégnek több tízezer technológiai eszköz napi szintű szervizeléséről kell gondoskodnia. Az SAP Asset Manager mobilalkalmazás megkönnyíti és papírmentessé teszi a karbantartással járó összes adminisztrációs feladatot. A technikus az applikáción keresztül kapja meg a munkát, rögzíti, hogy mikor kezdett dolgozni, milyen eszközt, alapanyagokat, alkatrészeket használt fel, a vezetők pedig valós időben látják a feladatok státuszát. A bevezetés már folyik, a rendszer a karbantartást a jövőben gyorsabbá és hibamentessé teheti.

A karbantartási munkák mellett nem feledkezhetünk meg az ezek során óhatatlanul felmerülő üzem- és munkabiztonsági követelmények szakszerű nyomonkövetéséről sem. A Hungrana hivatalosan nem veszélyes üzem, de fokozottan tűz- és robbanásveszélyes anyagokat – például alkoholt – állít elő, és azokkal dolgozik. Ezért a cég működésében kiemelt figyelmet kap a munkabiztonság. Így nem csoda, hogy a Hungrana az első cég Magyarországon, amely megkezdte az SAP Environment Health and Safety (EHS) megoldáscsomag bevezetését.

Az SAP Work Clearance Management (WCM) modul fő célja a munkaengedélyezési folyamat adminisztrációs terheinek csökkentése és a folyamat digitalizálása, továbbá a napi munkavégzés biztonságossá tétele. Mivel technológiai okokból nagyleállásról nem beszélhetünk, ezért a Hungrana üzemeiben a karbantartást folyamatos működés közben kell megvalósítani. Ehhez az adott berendezést és üzemi területet átmenetileg ki kell zárni (lock out) a folyamatokból, és erről táblák útján tájékoztatni (tag out) is szükséges a munkatársakat. Ennek a lock out – tag out (kizárás-kitáblázás) rendszernek a digitális kezelését, nyomonkövetését, az adatok egyszerűbb adminisztrációját is az új WCM modul teszi lehetővé.

Egy üzemben szinte törvényszerűen adódhatnak balesetveszélyes helyzetek. Az SAP EHS Incident Management megoldás segítségével a munkavállalók ezeket akár mobilról is jelezhetik a munkavédelemmel foglalkozóknak, így a kollégák ki tudják vizsgálni a helyzetet, és lépéseket tehetnek a veszély elhárítására és a kockázatok hosszú távú csökkentésére. Egy másik modul, az SAP EHS Environment Management a compliance, vagyis a szabályoknak való megfelelés és a környezetvédelem területén nyújt megoldásokat.

Az S/4HANA alapjaira építkezve a tavalyi évben megvalósításra került az SAP Transportation Management Basic Shipping (TM) megoldása is, mely a logisztika területén a fuvarköltségek rendszerbe való integrálását, azok automatikus feldolgozását segíti elő egészen az önszámlázásig.

A belső fejlesztési igények természetesen a kereskedelmi kapcsolatokat is érintik, ezeket is új alapokra helyezték, és ennek köszönhetően Dr. Farkas J. Tamás reményei szerint a Hungrana robbanásszerű fejlődés előtt áll. Az SAP CRM – Cloud for Customer (C4C) – felhőalapú megoldás bevezetésével naprakész vevőkapcsolati adatokat, statisztikákat, jelentéseket tudnak a kereskedők rendelkezésére bocsátani, automatizálhatják a beszerzést és az ajánlatadást.

A Hungrana emellett szeretné kihasználni az SAP Analytics Cloud (SAC) felhőalapú elemző rendszer analitikai funkcióit is a pénzügy, a marketing, az értékesítés és a gyártás területén. Az SAP ehhez már rengeteg tartalmat (dashboardok, grafikonok) készített, amelyek az egyes üzleti területek számára rendelkezésre állnak. A kulcsmutatók képernyőn való kivetítése, monitorozása is lehetővé válik az SAP Laborban a jövőben, így valós időben áttekinthetővé válik minden tevékenység hatása a gazdálkodásra.

Az SAP Laborban lesz min dolgozni, hiszen a Hungranának még rengeteg terve van. Az ellátási lánc tervezéshez például az SAP Integrated Business Planning (IBP) nevű megoldást használná, mellyel a következő hónapok, évek vásárlói igényei alapján ad előrejelzést a kapacitások és a termelés összehangolásához a hatékonyság javítása érdekében. Folyamatban van az SAP Extended Warehouse Management (EWM) megoldás bevezetése is, ami a raktári műveletek kezelését hivatott megkönnyíteni.

“Az egyik célunk az volt az új SAP Labor létrehozásával, hogy küldjünk a szervezetnek egy üzenetet: aki ide belép, lássa, hogy a Hungrana Kft.-ben az SAP alapú rendszerek fejlesztése központi elem. A másik, hogy létrehozzunk egy szellemi műhelyet az SAP-s tervezéshez, ötleteléshez, a projektek megbeszéléséhez – egy olyan teret, ahol a szakemberek közösen alkotnak valamit.”

– összegzi a projektet Dr. Farkas J. Tamás ügyvezető.

Gazdaság

Szinte pillanatok alatt döntünk 50.000 forint alatt

műszaki

Elsősorban ár alapján választanak elektronikai eszközt a magyarok, a termék márkája közepesen meghatározó szempont, míg dizájnja szinte alig – derül ki az Euronics Műszaki Áruházlánc nemrégiben készült belső kutatásából, amelynek során a cég saját dolgozói körében mérte fel a magyarok elektronikai cikkekkel kapcsolatos vásárlási szokásait.

A felmérés eredményeiből kiderül, hogy milyen műszaki cikkeket keresnek leginkább a hazai vásárlók és mi alapján döntenek egy-egy eszköz mellett.

Saját dolgozóit kérdezte az elektronikai cikkekkel kapcsolatos vásárlási szokásokról Magyarország legnagyobb lefedettségű, összesen 67 üzletet üzemeltető műszaki áruháza, az Euronics. Az összesen 672 bolti alkalmazottat foglalkoztató hazai vállalat a klasszikus szakértékesítői modellt követi, amelynek során a személyzet közvetlen kapcsolatban áll a vásárlókkal.

A belső kutatással az Euronics célja a vásárlói igények felmérése volt, ami iránymutatást jelenthet a szakértékesítők továbbképzéséhez.

Ezeket a termékek keresik leginkább a magyar vásárlók

Az Euronics tapasztalatai alapján a háztartási kisgépek között a legkeresettebb termékkategória a porszívó, amelyet szorosan követ a mikrohullámú sütő és a kávéfőző. A dobogósokat sorrendben a vasaló, vízforraló, kenyérpirító, majd a mixer-turmix-robotgép trió, végül a szendvics- és gofrisütő követi. A ritkábban keresett termékek között olyan speciális készülékek sorakoznak, mint az olajsütők és air fryerek, a gőzállomások és kézi gőzölők, valamint a kenyérsütőgépek.

A hűtőszekrények kategóriájában magasan a legnépszerűbbek az alulfagyasztós termékek. Jelentős lemaradással a második helyen a különálló fagyasztószekrény/fagyasztóláda áll, és csak ezt követi a felülfagyasztós hűtőszekrények csoportja. Az ajtók száma terén az egyajtós kialakítások örvendenek nagyobb népszerűségnek, szemben a Side by Side – egymás melletti dupla vagy többajtós – kialakításúakkal.

A beépíthető háztartási gépeknél a sütő, főzőlap, valamint a mosogatógép a vásárlók által leggyakrabban keresett termék, míg a szárítógép, fagyasztószekrény és kávéfőző esetében jellemzően nem beépíthető verziót választanak, hanem a hagyományosnak mondható, szabadon álló megoldást.

A mosógépeknél szignifikáns különbség látható az elöltöltős gépek javára: a válaszadók 86,5 százaléka szerint ezt preferálják a vásárlók, szemben a felültöltős kivitelezéssel. Hasonlóan nagy az eltérés a különálló mosógép és szárítógép, illetve a két funkciót egyben betöltő eszközök esetében is: alig 10 százalékban választják a magyar vásárlók a kétfunkciós gépet.

Egyre több mosógépbe építenek okosfunkciókat a gyártók, amelyek praktikus megoldásokként segítik a felhasználókat. Ezek az innovatív lehetőségek egyelőre még nem terjedtek el széles körben, az Euronics tapasztalatai szerint jelenleg még viszonylag kevesen kérdeznek rá hazánkban az elérhető okosfunkciókra: a vásárlók alig több mint ötöde választja az ilyen extrákkal felszerelt mosógépeket, a többség a hagyományos megoldások híve.

Az ár a legfontosabb szempont a választásban

A vásárlóknak a kialakítás, a funkciók és ár szempontjait is mérlegelniük kell, ami komoly kihívás elé állíthatja a kevésbé felkészült érdeklődőket egy, akár hosszú évekre szóló döntés meghozatala előtt. Az Euronics annak is utánajárt, hogy a vásárlók milyen tulajdonságokat vesznek számításba az egyes műszaki cikkeknél, milyen szempontokat mérlegelnek különböző termékkategóriáknál, mielőtt kiválasztják a számukra legmegfelelőbb eszközt.

A belső kutatás nyolc termékcsoportban – hűtőszekrény, mosógép, szárítógép, laptop, háztartási kisgépek, szépségápolási termékek, mikrohullámúsütő és porszívó – a következő szempontokat vizsgálta: ár, márka, dizájn/szín, funkció, kiegészítő szolgáltatások (garancia, termékcsere lehetőség, biztosítás) és méret. A termékcsoportokon belül eltérő szempontok alapján választanak a magyar vásárlók az elérhető termékek közül, azonban elmondható, hogy a megfelelő ár továbbra is minden esetben a legmeghatározóbb kérdés a döntés meghozatalalakor, amit a termék funkciója és a megbízható márka követ.

Vannak speciális szempontok az egyes termékkategóriák esetén, hiszen míg a hűtőszekrényeknél kiugró jelentőséggel bír az ár mellett a méret is, a mosógépeknél a vizsgált szempontok kiegyensúlyozottabb arányban oszlanak meg: az ár, méret és márka mellett határozottan szerepet kap az elérhető funkciók kérdése. A termék márkája minden kategória esetében közepesen fontos, a dizájn pedig általában elenyésző mértékben járul hozzá a végleges döntéshez, leginkább a hűtőszekrényeknél és a háztartási kisgépeknél fontos szempont. A kiegészítő szolgáltatások (mint a garancia, termékcsere lehetősége és az elérhető biztosítás) minden esetben a legkevésbé számító szempontként jelennek meg.

Gyorsan döntünk 50 000 Ft alatt

A tájékozódásra és mérlegelésre szánt idő hossza egyénenként nagyon eltérő lehet, ezt természetesen az is befolyásolhatja, hogy mennyi segítséget kapnak a vásárlók a döntéshez.

„A munkatársak személyes jelenléte és segítségnyújtása kiemelkedően fontos a műszaki cikkek területén: a vevők igénylik, hogy egy szakértővel személyesen is tudjanak konzultálni a vásárlást megelőzően. Sokan számítanak arra, hogy a bolti kollégák akár maguktól odalépnek hozzájuk és kérés nélkül felajánlják segítségüket”

– magyarázza Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója.

A tanakodással töltött idő hossza nagyban múlik azon is, hogy mekkora összeget kell a kiválasztott termékért kiadnia a vásárlónak. A kutatás eredményei szerint elmondható, hogy minél magasabb az adott eszköz ára, annál hosszabbra nyúlik a döntéshozás. Egy kisebb összeg kifizetése előtt a vásárlók jelentős többsége (84,3%) 5-15 percet gondolkodik. Az 50 000 forint feletti készülékek vásárlásakor a gyorsan döntők aránya már jelentősen lecsökken, mindössze 30,3 százalékot kitéve; ezzel párhuzamosan a valamivel hosszabb ideig, a 15-30 percig tanakodók aránya közel 60 százalékra ugrik.

„A többség utánanéz a releváns készülékkategóriának és a szóba jöhető márkáknak mielőtt vásárolni indul. A boltban a kérdések leginkább a specifikációra, az egyes funkciók magyarázatára irányulnak, amelyek megválaszolásában sokat tud segíteni egy felkészült eladó. A vásárlók emellett gyakran szeretnének többletinformációt kapni arról, hogy az ő egyedi igényeiknek vajon melyik termék felelne meg a leginkább. Ezek mellett az ár-érték arányról és az eszközök kompatibilitásáról is gyakran kérdeznek”

– tette hozzá Fazekas Bálint.

Tovább

Gazdaság

Sok androidos alkalmazás olcsóbb lehet mostantól

google

A Google január 1-jétől kezdve 30 helyett már csak 15 százalékos részesedést kér az előfizetői díjakból.

A Google – az Apple-höz hasonlóan – számos dolog miatt kér jutalékot az alkalmazásfejlesztőktől. A cégeknek részesedést kell fizetniük azért, ha eladnak egy alkalmazást, ha az alkalmazáson belül vásárolnak valamit a felhasználók, vagy akkor, ha előfizetési díjat kérnek tőlük. Ez utóbbi díjából most egy kicsit visszavesz a Google.

A vállalat eddig 30 százalékos részesedést kért az előfizetői díjakból az előfizetés első 12 hónapjában, majd egy év elteltével ezt a díjat lecsökkentette 15 százalékra. A cég azonban most bejelentette, hogy január 1-jétől már az első naptól kezdve csak 15 százalékos díjat számít fel az előfizetések után. Vagyis minden 100 forintból 30 helyett csak 15 forintot kell befizetni a Google kasszájába.

A Google szerint a lépésre azért van szükség, mert a tapasztalatok szerint az előfizetéses üzletpolitikát követő cégek számára egyre nagyobb nehézséget jelent az ügyfelek lemorzsolódása.

A Google emellett azt is közölte, a streamingszolgáltatások – mint például Spotify –, valamint az e-könyvek után felszámított részesedés mértékét is csökkenti, ez akár 10 százalékra is zsugorodhat. Ez egész pontosan 10-15 százalék között mozoghat abban az esetben, ha az alkalmazások megfelelnek a Play áruház vonatkozó előírásának.

A cég korábban már tett engedményt az alkalmazásfejlesztőknek. Az év elején 30-ról 15 százalékra csökkentette a részesedés gyanánt kifizethető díjat az első 1 millió dollár után. Ez a Google szerint a fejlesztők 99 százalékát érinti.

Hogy a mostani változásokat érezni lehet-e a szolgáltatások előfizetési díjain, vagy a fejlesztő cégek elteszik-e a náluk maradt pluszpénzt, egyelőre nem tudni. Az viszont biztos, hogy a fejlesztők mindenképpen jól járnak majd, hiszen vagy a felhasználók száma fog növekedni az áresés miatt, vagy a pénztárca lesz egy kicsit vastagabb.

Forrás: HVG

Tovább

Gazdaság

Lehetséges lenne, hogy megváltozik a Facebook neve?

facebook

A The Verge a Facebook ügyeit ismerő névtelen forrás alapján azt írja, a Facebook mint cég a jövőben más néven működhet tovább.

A Facebook azt tervezi, hogy a jövő héten megváltoztatja a cég nevét, hogy az a jövőben jobban fókuszba tegye a készülő metaverzumot – írja a The Verge egy névtelenséget kérő forrásra hivatkozva. A lap úgy tudja, Mark Zuckerberg erről a tervről október 28-án a cég éves Connect konferenciáján fog majd beszélni.

A lap szerint a cég nevének megváltoztatása azt a törekvést jelzi, hogy a cég több akar lenni, mint egy közösségi médiás platform. A metaverzum a vállalat újabb nagy dobása lenne, mely egy virtuális világot takar, ahova VR-eszközök segítségével léphetnek be az érdeklődők. A digitális térben a felhasználók egy második online életet élhetnének.

The Verge arról ír, hogy a jövőben a Facebook alkalmazást a cég a számos terméke közül egyként aposztrofálná, és egy olyan anyavállalat alá tartozna, ami felügyeli az olyan részlegeket, mint az Instagram, a WhatsApp vagy az Oculus. A Facebook szóvivője egyelőre nem kommentálta az értesülést.

A Facebooknál jelenleg több mint 10 ezer alkalmazott foglalkozik olyan termékek építésével, mint például a kiterjesztettvalóság-szemüvegek. Ezek Zuckerberg szerint végül ugyanúgy jelen lesznek az életünkben, mint az okostelefonok. A vállalat Európában további 10 ezer emberrel bővítené a csapatát, hogy megépüljön a metaverzum.

The Verge szerint a névváltoztatás azt is jelentheti, hogy a cég szeretné a mostani munkákat minél inkább leválasztani a Facebookot az utóbbi időben ért támadásoktól és a leendő vizsgálatoktól. Mint ismert, egy volt alkalmazott, Frances Haugen minden eddiginél jobban felkavarta az állóvizet a Facebook körül azzal, hogy kényes információkat szivárogtatott ki a cég működéséről.

Hasonló lépést egyébként már tett a Google is. A technológiai óriás 2015-ben hozta létre az Alphabet nevű ernyővállalatot, ami alá aztán a Google-t is besorolta.

Forrás: HVG

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss