Gazdaság

A magyar home office reaálitása

A hazaküldött magyar alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik.

A Sophos kiberbiztonsági cég felmérése alapján Magyarországon az előző COVID-hullámok idején távmunkában dolgozó alkalmazottak 44 százaléka már visszatért az irodai munkába. Valamivel többen dolgoznak irodai körülmények között a szomszédainknál: Csehországban 53%, Lengyelországban pedig 56% az arány. Sokan azonban továbbra is legalább részben otthonról dolgoznak, 31% hibrid modellben, míg 25% csak távmunkában.

A magyarországi távmunkára való átállás során az alkalmazottak 35%-a nem kapott informatikai támogatást, például hardverkonfigurációs segítséget vagy kiberbiztonsági képzést. 27 százalékuk csak informatikai támogatást kapott, és 37% mondta, hogy számíthatott informatikai támogatásra és kiberbiztonsági képzésre egyaránt.

„A cégek kiberbiztonságának gyakran az emberek a leggyengébb láncszemei. A munkamódszer megváltoztatása, mint a távmunkára váltás, vagy az irodába való visszatérés kihívást jelent az alkalmazottak számára, ezért nem szabad egyedül hagyni őket. Tisztában kell lenniük az olyan lehetséges fenyegetésekkel, mint például az adathalászat, a rosszindulatú alkalmazások, a jelszavak több helyen való használatának veszélye. Felmérésünk azt mutatja, hogy a cégeknek csak a fele tartott kiberbiztonsági képzést, így van még tennivaló, különösen a kisebb cégeknél”

– hangsúlyozza Szappanos Gábor, a Sophos kiberbiztonsági szakértője.

Nagyobb cég = jobb támogatás?

Az összes megkérdezett országban a távmunkára való átállás során gyakrabban nyújtottak támogatást a nagyvállalatok. Magyarországon a 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatoknál 16% részesült informatikai és kiberbiztonsági képzésben egyaránt. Az 50-250 fős vállalatoknál ez az arány 12%, míg a legfeljebb 50 főt foglalkoztató cégek munkatársainál 9%.

Hol nem jutottak hozzá távmunka alatt a dolgozók támogatáshoz? A legkisebb méretű vállalatoknál az alkalmazottak 16%-a egyáltalán nem kapott támogatást. A közepes méretűeknél az alkalmazottak 11%-a. A legnagyobb cégeknél ez az arány csaknem fele akkora volt (8%) mint a legkisebb cégeknél.

A hozzáférés-szabályozás a legnépszerűbb védelem

A magyar cégek – ahogyan a lengyel és csehek is – leggyakrabban limitált adathozzáférést alkalmaznak.; az alkalmazottak 81%-a csak azokat a fájlokat tudja használni, amelyekre szüksége van.
A lengyel cégek viszont gyakrabban (50%) alkalmaznak többfaktoros hitelesítést (SMS-ben, tokennel vagy alkalmazással), mint a cseh (39%) és a magyar (38%) kollégáik.

Ennél nagyobb arányban használnak Magyarországon titkosított kapcsolatot, például VPN-t (60%). A lengyeleknél és a cseheknél valamivel kisebb, de közel azonos ez az arány.

„Az adathozzáférés-szabályozás az elsődleges biztonsági megoldás, amelyet a vállalatoknak használniuk kell. Lehetővé teszi a potenciális jogsértések hatásának minimalizálását és a hálózat veszélyes incidenseinek megfigyelését. A felmérés megerősítette, hogy a legtöbb vállalat használja, ami azt mutatja, hogy tudatában vannak a kiberfenyegetéseknek. Ennek ellenére a vállalatoknak csak a fele használ többfaktorú hitelesítést vagy VPN-t, ami erősítheti a támadásokkal szembeni ellenálló képességüket. A szervezeteknek nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk arra, hogy minél több védelmi megoldást kombináljanak – különösen azért, mert nem mindegyik képezi ki munkatársait a kiberfenyegetésekre”

– összegzi a Sophos.

Forrás: ORIGO

Gazdaság

Virágzik a használt termékek piaca

A felnőtt magyar lakosság kétharmada vásárolt már használt terméket, elsősorban spórolási szándékkal.

A Reacty Digital használt termékek piacát vizsgáló kutatásából kiderült, hogy itt is van félnivalója a hazai közvetítő oldalaknak a külföldi szereplőktől, még akkor is, ha az áru Magyarországon belül cserél gazdát.

5 millió magyar vásárolt már használt terméket

A használt termékek piaca virágzik Magyarországon, idén áprilisban a Vinted olyan sikeres akciót hirdetett, amellyel már a csomagautomaták sem bírtak. A 18-79 éves magyar lakosság kétharmada vásárolt már használt cikket, ami körülbelül 5 millió főt jelent. A lakosság 46 százaléka vett használt cikket hagyományos boltban, 37 százaléka online – az átfedés, akik online és offline is vettek, 16 százalék. További 15 százalék nem vett még így semmit, de nyitott rá, nézelődött már használt termékek között.

Ahogyan a vásárlásban általában, ezen a részpiacon is a nők az aktívabbak. Érdekes viszont, hogy bár a nyugdíjasok jellemzően árérzékenyebbek, az alacsonyabb árak ellenére a használt cikkekre kevésbé nyitottak. Ennek részben a bizalmatlanság lehet az oka (akár a minőséggel, akár az eladó személyével kapcsolatban), valamint az, hogy az egyébként szélesebb kínálatot biztosító online felületektől általánosságban is jobban elzárkóznak, mint a fiatalabbak.

Miért választanak használt terméket egy újonnan is megvásárolható helyett? A vásárlók kétharmada spórolásból választja ezt a formát, de az egyedi termékekhez való hozzájutás lehetősége, az újonnan már nem elérhető áruk megszerzése és a környezetvédelem is motiválja a vásárlóknak a 20-35 százalékát.

A használt termék online vásárlása jellemzően ad-hoc, nem rendszeres tevékenység, a vevők háromnegyede csak alkalmanként végzi. Tízből heten pozitív élményként élték meg a vásárlást, kifejezetten negatív tapasztalata mindössze a vevők 4 százalékának van. A magyar lakosság negyede tervez a következő egy évben (is) használt terméket venni online, harmada nem tervezi kifejezetten, de nem is zárkózik el ettől. Többségüknek már van benne tapasztalata, de a nem vásárlók negyede is nyitott rá.

Divatcikkeket vesznek a legtöbben használt állapotban

A használt termékek árusításának egyik legrégebbi műfaja a turkáló, amely még ma is népszerű: a használt árut hagyományos boltban vásárlók kétharmada vett már divatcikket (ruha, cipő, táska) másodkézből, ugyanez az online vásárlók felére igaz. A divatcikkeket kivéve nincsen különbség abban, hogy mit és milyen arányban vesznek offline és online. Mindkét csoportnak a 20-30 százaléka vett már mobiltelefont vagy kiegészítőt; lakberendezési terméket; könyvet, CD-t vagy lemezt; háztartási gépet; játékot; számítástechnikai eszközt; autót, motort, kerékpárt vagy ezek alkatrészeit; szórakoztató elektronikai cikket használt állapotban. Bár a férfiak valamivel kisebb arányban vásárolnak, az elektronikai cikkeknek, az autó, motor, kerékpár kategóriának, és a barkács termékeknek ők a célközönsége. Összesítésben a baba-mama termékek a vásárlók kevesebb mint hatodát érintik, de a gyermekes háztartásban élők, és ezen belül a GYES-en, GYED-en lévők kiemelkedő arányban vásárolják azokat használtan is.

Az eladás nem mindig megy, és ha sikerül is, néha rossz élmény

A felnőtt magyar lakosság fele adott már el a weben általa használt terméket. Ez magasabb arány, mint az online vásárlóké, ugyanakkor részben átfed egymással a két csoport: a lakosság negyede adott el és vásárolt is már használt terméket online. További 8 százalék próbálkozott ugyan eladással, de még soha nem vették meg azt, amit kínált, 14 százalék pedig egyelőre csak tervezi az eladást. Az eladás ugyanúgy inkább csak alkalmi tevékenység, de valamivel kevésbé pozitív élmény, mint a vásárlás: tízből hat főnek pozitív, háromnak semleges, egynek pedig negatív élménye volt vele.

Ismertségben a Jófogás, használatban a Facebook Marketplace vezet

Magyarországon a használt terméket közvetítő megoldások közül a Jófogás a legszélesebb körben ismert (81%) és az ismerők körében a leginkább kedvelt (64%) oldal. Sorrendben a Facebook Marketplace követi, amit tízből heten ismernek, és az ismerők közül tízből hatan kedvelnek is. Az ismertségi és kedveltségi sorrendben a Vatera, a Vinted és a TeszVesz következik, melyeknek az alacsonyabb arányú kedveltségében az is közrejátszik, hogy a hallomásból ismerők 10-20 százaléka nem rendelkezik elég információval ahhoz, hogy állást foglaljon.

A használati arányok nincsenek összhangban az ismertséggel: a Facebook Marketplace-t vásárlásra és eladásra is nagyobb arányban (a vásárlók 67%-a, az eladók 68%-a) használták már, mint a Jófogást (a vásárlók 58%-a, az eladók 49%-a). Ez jól mutatja a reklámoknak az ismertségre gyakorolt hatását, melyben a Jófogás kifejezetten aktív, míg a Facebook Marketplace inkább a közösségi média platform ismertségét és széleskörű használatát váltja át vásárlásba. Az online vásárlók harmada vett már a Vateráról, negyede a Vintedről, tizede a TeszVeszről, míg eladási tapasztalata az eladók 16-17 százalékának van a Vaterán és Vinteden, 5 százalékának a TeszVeszen. Mindebből az látható, hogy a használt termékek online piacán ugyanúgy törnek előre a külföldi szereplők, ahogyan az az e-kereskedelem más szegmenseiben már évek óta tapasztalható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Megváltozik a gazdálkodás, így hat a magyar mezőgazdaságra a klímaváltozás

Erős hatást gyakorol a klímaváltozás a hazai mezőgazdaságra, a jövőben várhatóan át fog alakulni a vetésszerkezet az egyre melegebb és szárazabb időjárás hatására.

A kukorica vetésterülete csökkenhet és helyét részben a napraforgó veheti át, illetve teret nyerhetnek olyan tavaszi vetésű növények is mint például a cirok és a szója a Syngenta elemzése szerint. A gyümölcs- és zöldségtermesztésben pedig új, a klímát jobban tűrő fajok jelenthetnek meg. A vállalat szerint a jó talajállapot, a vízmegőrzés, a tudatos talajművelés, valamint az okszerű inputanyag felhasználás segíthet abban, hogy ez a folyamat lassuljon, illetve enyhüljön a hatása.

Az idei nyár alaposan rávilágított, hogy miért ilyen súlyos probléma a változó klíma: július a hetedik, augusztus pedig a második legmelegebb hónap volt 1901 óta, és volt olyan területe az országnak, ahol egyetlen csepp eső sem esett a nyár utolsó hónapjában. Magyarországot az elmúlt években egyébként is többször sújtotta komolyabb aszály, ez pedig az eredményes gazdálkodást hátráltató tényező. Ezen felül nemcsak a csapadék hiánya, hanem az eloszlása is drámaian változott, és ez befolyásolja a termésszinteket, áll hazánk egyik vezető növényvédelmi és vetőmag-forgalmazója, a Syngenta elemzésében. A hazai szántóföldi termesztésben jól érzékelhetően a rövidebb tenyészidejű vagy szárazságtűrőbb fajták nyernek teret.

A tudatos döntéshozatal, tervezés, technológia finomhangolása jelentheti a kulcsot a változásokkal szemben a Syngenta szerint. Állami szinten ez évtizedeken átnyúló programban az öntözés lehetőségeinek megteremtését, a fásítást, az ideiglenes víztározás támogatását jelenti, a gazdálkodónak pedig érdekében áll a jó talajállapot és vízbázis megőrzés, a tudatos talajművelés, valamint az okszerű inputanyag-felhasználás.

Egy eredményes szezon sok összetevőn múlik: az első lépés megfelelő hibrid (vetőmag) kiválasztása. Területtől függően érdemes szárazságtűrőbb hibrideket, fajtákat választani. Fontos lépés a vetőmagnorma helyes megválasztása és a vetésforgó átgondolt tervezése. A szántás helyett lehetőséget kínálnak új alternatív irányok, mint a forgatás nélküli talajművelés, emellett felértékelődik az okszerű inputanyag használat és optimalizált munkaművelet szám is.

A gazdálkodók precíziós gazdálkodási eszközökkel tudatosabban választhatnak vetőmagnormát, emellett menedzsment zónák kialakítására is lehetőségük van, és megfelelő vetési térképet használhatnak egy tudatosabb tőszám beállításához. Fontos a széles sortávú növények sorközeinek talajtakarása nitrogéngyűjtő növényekkel és a növények stressztoleranciájának erősítése biológiai, növényélettani módszerekkel. A vízmegtartás kulcsszerepet kap és érdemes a mezővédő erdősávok védelmére is figyelmet fordítani. A gyenge termőképességű talajok erdősítése, talaj-, szikes foltok művelésből történő kihagyása is ott van a lehetőségek sorában.

A termelők igyekeznek a profit érdekében minimalizálni a költségeket, ami ellenkező hatást is kiválthat, ha ezt nem okszerűen teszik meg. Ebben próbál segíteni nekik a Syngenta a 6 tonna szakmai programjával, amelyben a napraforgó termelőkkel közösen azt tanulják, hogy lehet finomítani a technológiai elemeken úgy, hogy profitábilis és fenntartható módon kihozhassák a maximumot a Syngenta napraforgó hibridekből. A stresszmenedzsment szerepe a szezon bizonytalansága miatt kiemelt jelentőségű.

A Syngenta szerint a klasszikus értelemben vett növényvédelem mellett egyre inkább számolni érdemes olyan, a növény egészségét és ellenálló-képességét fokozni tudó eljárásokkal, amelyek hozzájárulhatnak a környezeti károk okozta kiesés mérsékléséhez. A konvencionális, korábban bevált megoldások helyét új innovációk veszik át. A növényélettani beavatkozások, amelyek a növényekben egyébként meglévő védekező mechanizmusok felerősítése révén fejtik ki hatásukat, más szóval a biostimuláció hatékony fegyver lehet, ha azokat jól használják. A Syngenta törekszik arra, hogy a biostimulátor, vagy a növény tápanyag és vízhasznosítását segítő készítményekkel az éppen fennálló, speciális problémákra is megoldást tudjon kínálni. Ez a kémiai növényvédelemtől nagyban eltér, hiszen sok esetben ad hoc jelleggel kell reagálni a kialakuló problémára, viszont a prevenció hasonlóan elengedhetetlen, ha a környezeti károk mérsékléséről van szó. A már bekövetkezett stresszre is érdemes valamilyen biostimulátort alkalmazni, amellyel a növény regenerációs képességét erősíthetik. Érdemes olyan megoldásokat is alkalmazni, amely a növény gyökérzetére vannak kedvező hatással. Ezzel nagyban lehet segíteni a száraz, aszályos időszakok átvészelésében.

A kertészetben és a gyümölcságazatban a változó időjárás, a piaci trendek, és a fogyasztói igények is folyamatos megújulást indukálnak. Az idei esztendőben az állókultúrák, gyümölcsök termesztése jelentős kárt szenvedett az aszály miatt. Az ország egyes részein, már az ültetvények által hasznosított rétegekben is száz milliméterekben mérhető csapadékhiány volt tapasztalható.

A változások egy zöldségtermesztésben gyorsabban és rugalmasabban lezajlanak, míg az gyümölcsültetvények lassabban, vagy csak nagyon komoly anyagi ráfordítással követhetőek le. Az időjárás elsősorban a szabadföldi termesztést befolyásolja, hiszen az ilyen kultúrák kitettsége sokkal nagyobb, mint amit üvegházi, kontrollált körülmények között termesztünk. Előfordulhat az is hosszútávon, hogy új gyümölcsfajok jelenhetnek meg, illetve az is, hogy bizonyos gyümölcsök eltűnnek a köztermesztésből az időjárási kilengések következtében.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Felhasználónként évente akár 250 dollárjába is kerülhet az ügyfélszolgálatoknak a jelszóvisszaállítás

A jelszó-visszaállítások első ránézésre jelentéktelen apróságnak tűnhetnek egy ügyfélszolgálat mindennapos feladatai között.

Ez azonban nem is állhatna messzebb az igazságtól a TOPdesk Magyarország szakértője szerint: a jelszavak kezelése jelentős költséget jelenthet a cégeknek, és az ügyfélszolgálaton dolgozók hatékonyságát is nagyban csökkentheti, ha sok az ilyen jellegű feladat.

Sokba kerül az új jelszó

A Gartner felmérése szerint az informatikai ügyfélszolgálati hívások 30-50%-a jelszó-visszaállítással kapcsolatos. Az adott szervezet méretétől és a végfelhasználók számától függően ez hetente akár több tíz órányi munkaidőt is jelenthet. Egyes esetekben ez azt jelenti, hogy az IT ügyfélszolgálat munkatársai a munkanapjuk közel 40%-át manuális jelszó-visszaállításokkal töltik.

Ráadásul a jelszó-visszaállítási kérések kezelése nem csak rendkívül időigényes, de költséges is. A Burton Group globális becslése szerint a jelszó-visszaállítások évente akár 250 dollárba is kerülhetnek felhasználónként. Egy 500 végfelhasználóból álló, közepes méretű szervezet esetében ez évi 125 000 dollárra rúg.

A szervezetre gyakorolt hatás

„A manuális jelszó-visszaállításokkal nem csak az a probléma, hogy rendkívül költségesek. Mivel az informatikai részlegek munkaidejük nagy részét a jelszavak visszaállításával és más ismétlődő feladatokkal töltik, nem jut lehetőségük olyan hosszú távon nagy értékű stratégiai projektekbe fektetni, mint például a modernizáció vagy a valódi problémák feltárása és kezelése”

– mondja Zakrzewski Anita, a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing és értékesítési vezetője.

A szakértő szerint ráadásul nemcsak az informatikai részleg számára jelentenek terhet a jelszó-visszaállítások, hanem a szervezet egészére is. Amíg a végfelhasználók a jelszavuk visszaállítására várnak, a munkájuk félbemarad, ami nemcsak a produktivitásukra és a szervezet egészére, hanem a cég ügyfeleire is negatívan hat.

Automatizált folyamatok

A jelszó-visszaállítások okozta problémákra a szakértő szerint az automatizálás a válasz, amit a legkönnyebben egy chatbot segítségével, vagy egy önkiszolgáló portálon valósíthat meg egy vállalat.

„A Gartner felmérése szerint a jelszó-visszaállítás automatizálása akár 40%-kal csökkentheti a szervizhívások számát és a végfelhasználók állásidejét – ami gyorsan jelentős költségmegtakarítást eredményez”

– tette hozzá Zakrzewski Anita.

A Forrester kutatása szerint ráadásul az automatizálás bevezetését követően a munkavállalók elégedettsége is 69%-kal javult. A WorkMarket és a KRC Research jelentése szerint pedig a vezetők 78%-a pedig úgy gondolja, hogy a feladatok automatizálása minden érintett produktivitását növelheti.

Az automatizálás azt is lehetővé teszi, hogy az IT ügyfélszolgálat munkatársai az összetettebb problémákra fókuszáljanak, és a valódi szakértelmet igénylő fejlesztésekbe fektessék az idejüket, ami végső soron javítja a munkával való elégedettséget és a hatékonyságot. Ez pedig mint az ügyfélszolgálati, mind a végfelhasználói oldalon összességében optimálisabb munkakörnyezetet eredményez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss