Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Ingyenes e-learning programmal segíti a magyar vállalkozónőket a WINGATE projekt

WINGATE

A hazai cégek alig ötödét irányítja hölgyekből álló menedzsment.

Magyarországon is egyre jelentősebb a tisztán női tulajdonosokkal rendelkező vállalkozások súlya: miközben 2021-ben az összes bejegyzett hazai cég 14%-át irányították hölgyek, egy év alatt ez az arány 17%-ra kúszott fel.

Bőven van viszont hova fejlődni, hiszen a pusztán férfiak vezette vállalkozások száma még mindig dupla ennyi, a WINGATE projekt tavalyi felmérése szerint pedig leginkább a konkrét pénzügyi ismeretek bővítésére és üzleti kapcsolatrendszerre lenne szükségük a hölgyeknek a fejlődéshez. A több mint 755 millió forintos keretösszegből megvalósuló WINGATE projekt nemzetközi vállalkozásélénkítő program a kutatási eredményeket felhasználva képzésekkel és kapcsolatépítő eseményekkel támogatja a nőket üzleti céljaik megvalósításában, novemberben pedig elindították edukációs platformjukat, mely ingyenesen elérhető tematikus tananyagokkal segíti a kezdő és haladó vállalkozókat, valamint angyalbefektetőket.

Folyton változó, bizonytalan és krízisekkel teli világunkban egyre inkább előtérbe kerülnek az üzleti életben azok a képességek és készségek, melyekben általánosságban inkább a hölgyek jeleskednek: ilyen az empátia, az önismeret vagy a szociális készségek, sőt, sokak szerint a klímaválság legyőzéséhez is a női vezetők segíthetik hozzá leghatékonyabban az emberiséget. Az Európai Parlament frissen elfogadott irányelve szerint 2026-ra a vállalatoknál betölthető összes vezetői poszt 33%-át nőknek kell elfoglalniuk, igaz, ez a 250-nél kevesebb főt alkalmazó cégekre egyelőre nem vonatkozik. Előrelépés tehát mindenképpen van, azonban továbbra is kevesen foglalkoznak azzal, hogy egyáltalán hogyan lehetne hatékonyan támogatni a nőket a cégalapításban, majd a fenntartható növekedésben, sőt, akár abban, hogy üzleti angyalként később maguk is segíthessék a kezdő vállalkozókat – holott a fentiekből jól látszik, ez közös érdekünk lenne.

Kézzelfogható ismeretek és kapcsolatépítés – ez kell a nőknek az induláshoz

A magyar SKC-Consulting Kft. vezetésével indult el 2020-ban a WINGATE projekt azzal a céllal, hogy tudásátadással, képzésekkel és kapcsolatépítési lehetőséggel támogassa a kezdő és tapasztaltabb női vállalkozókat. Az Európai Gazdasági Térség (EGT) és a Norvégia Regionális Együttműködési Alap több mint 755 millió forintos hozzájárulásából megvalósuló projekt hazánkon kívül Moldovában, Norvégiában, Romániában és Szerbiában segíti a hölgyeket üzleti ambícióik megvalósításában, méghozzá éppen azokon a területeken, ahol a leginkább szükségük van erre. Ennek első lépéseként 2021-ben egy átfogó nemzetközi kutatás is készült összesen közel 1.500 kitöltő részvételével, mely pontosan felmérte, hogy mely készségek és ismeretek fejlesztésével léphetne még több nő a vállalkozói lét kihívásokkal teli világába. A WINGATE projekt a beérkező válaszok mentén kezdte el a célspecifikus tudásanyagok és képzések összeállítását.

„A vállalkozónők egyöntetűen arról számoltak be, hogy az adminisztratív kötelezettségek, illetve a jogszabályi környezet jelenti/jelentette számukra a legnagyobb kihívást a cégalapításnál, ez pedig mindenképpen olyan terület, melyen megfelelő edukációval, az elérhető információk összegyűjtésével és érthető átadásával hatékony segítséget tudunk nekik nyújtani. Szintén bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogyan fordítható az ötletük a gyakorlatban is működő sikeres üzletté, és hogyan prezentálhatják mindezt adott esetben egy befektetőnek vagy egy üzleti angyalnak. A pénzügyi ismeretek elsajátítása tehát továbbra is kulcskérdés, ugyanakkor egyértelműen kiderült, hogy a soft skillek kapcsán is szükség van fejlesztésre: a kommunikáció, az önismeret vagy éppen a tárgyalástechnika nagyobb súllyal esnek latba a sikeres üzletépítés során, mint azt gondolnánk”

– osztotta meg Puskás Ágnes, a WINGATE projekt vezetője.

Kulcskérdés az edukáció: digitális tudásanyag várja a kezdőket, haladókat és üzleti angyalokat

A WINGATE projekt egyik fő célkitűzése egy szükségleteken és igényeken alapuló, különböző vállalkozói fázisokra szabott online tudásbázis kialakítása volt, melyben fontos mérföldkőnek számított az átfogó és igencsak tanulságos kérdőíves felmérés elkészítése. A projekt partnerek kitartó munkájának köszönhetően egy olyan ingyenesen elérhető digitális edukációs platform jött létre, mely hatékonyan járulhat hozzá a legfontosabb küldetéshez, hogy a nők könnyebben indulhassanak el a vállalkozóvá válás útján és értékes munkájukkal hozzájárulhassanak az európai társadalmak boldogulásához és fejlődéséhez. Azon túl, hogy az e-Platform a vállalkozás indításban segíti a hölgyeket, azoknak is nagy támaszt nyújt, akik már elindították vállalkozásukat és fejlődni szeretnének. Az oldalon a regisztrációt követően jelenleg 7 különböző „lecke” érthető el – részben angol, részben magyar nyelven –, méghozzá olyan specifikus témakörökben, melyek az induló vállalkozókat, az üzletüket bővíteni tervezőket, valamint az angyalbefektetőket segítik. Cél, hogy az elérhető tananyag folyamatosan bővüljön.

„Aki beleássa magát az egyébként könnyen fogyasztható anyagokba, gyakorlati tippekhez juthat arról, hogyan készül egy jó üzleti terv, mik azok a lépések, melyeket mindenképpen követni kell a cégalapítást követő kritikus 100 napban, támpontokat kaphat a külföldi piacokra való belépéshez és a vállalkozásfejlesztéshez, míg a női üzleti angyalok komplex ismereteket szerezhetnek a teljes innovációs ökoszisztémáról. Óriási gazdasági potenciál rejlik a nőkben, akiket a tágabb, sőt, gyakran a szűkebb környezetük sem támogat ambícióikban, a családalapítást követően pedig még inkább a háttérbe szorulnak ezek a karriervágyak. Jó viszont látni, hogy a vállalkozói ismeretek fontossága már a mainstream médiába is betört szórakoztató-edukációs tartalmak formájában, illetve egyre több pozitív példát hallani olyan nőkről, akik szinte lehetetlen helyzetből váltottak szakmai profilt és indították be cégüket. Mi őket szeretnénk támogatni”

– teszi hozzá Puskás Ágnes.

Az érdeklődőknek az edukáció platform felkeresésén kívül érdemes feliratkozniuk a WINGATE projekt rendszeres hírlevelére, melyben további hasznos információk, tippek, ismeretek érhetők el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.

A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.

 Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

 A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).

„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”

– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.

„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”

– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.

Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss