Ipar

Az elektronikai ipar vezeti a robotrangsort

elektronikai

2020 történelmi pillanat volt a robotikában.

Az elektronikai ipar megelőzte a mindaddig vezető szerepet betöltő autóipari szektort a robottelepítések számában. De mi vezetett a változáshoz?

2020-ban 109 ezer robotot telepítettek világszerte az elektronikai iparban, szemben a mindaddig vezető autóipar 80 ezer telepítésével – áll a Nemzetközi Robotikai Szövetség (International Federation of Robotics) éves elemzésében (Word Robotics 2021 reports), amelyet a világ robotikai helyzetéről publikált 2021 októberében. A 2021-es adatokat majd ősszel összegzi a szövetség, a tendencia azonban már jól látszik: a világjárvány okozta fogyasztói változások, illetve az elektronikai alkatrészek nélkülözhetetlensége a különböző mérnöki ágakban növelte az iparági termelést. Mindez arra is rávilágított, hogy egyrészt további termelési kapacitásra van szükség, amely automatizációval fejleszthető, másrészt a rövid fejlesztési ciklusok miatt rugalmas gyártási rendszerek szükségesek. Ebben pedig az egyre több területen alkalmazható ipari és kollaboratív robotok alkalmazása hatékony segítségnek bizonyul.

A digitális átalakulás elképesztő tempóban zajlik, és sehol máshol nem gyorsabb, mint az elektronikai iparban

– írja a Mobile Industrial Robots (MiR) a Belső logisztika automatizálása az elektronikai iparban című jelentésében.

Míg az IFR jelentése szerint az iparirobot-értékesítések száma 0,5 százalékkal nőtt 2020-ban, az újonnan telepített kobotok száma 6 százalékkal növekedett. Ez az ipari robotok nagyjából 6 százaléka, és jól mutatja a keresletnövekedést, hogy ez az arány 2017-ben még csak közel 3 százalék volt.

Magyarországon az eletronikai ipar kobotfelhasználása 15 százalékkal nőtt 2019-hez képest.

Miért nőtt az iparági igény?

A mai fogyasztók számára a termékek esetében már nem csak a gyors elérhetőség és kézbesítés, de a hosszabb élteciklus és fenntarthatóság is szempont. Egy többcsatornás rendelési rendszer mellett a nyomon követést, a  visszaküldési feltételeket és a megnövekedett szállítási költségeket figyelmbe véve az elektronikai ipar (is) nagyon árérzékeny lett, így a gyártó és beszállítói szektornak is szükséges automatizált, produktív és optimalizált folyamatokkal kiszolgálni a rendeléseket.

Hogyan segíti a gyártást a mobil robot?

Egyrészt a kollaboratív és mobil robotok egyre életképesebb gazdasági megoldást nyújtanak az elektronikai gyártók számára, mert azok alacsony haszonkulcs mellett dolgoznak. A robotokat ugyanis könnyű telepíteni és alkalmazni, és az egész értékláncban hasznosíthatók az összereléstől kezdve a minőségellenőrzésen át a késztermékek automatizált szállításáig.

Az autonóm mobil robotok (AMR) például nagyban segítik az intralogiszitkai folyamatok optimalizálását. Autonóm navigációjuknak köszönhetően, adatokra támaszkodva közlekednek, így egyszerűbben telepíthetők és dinamikusabban alkalmazhatók a gyártás során. A MiR adatai szerint 2024-re az eletronikai ipar 90 százaléka használja majd az AMR-eket intralogisztikai folyamatai otpimalizálására, hiszen például a MiR robotok akár három műszakban dolgoznak az emberekkel egy térben, intelligensen, könnyen és gyorsan reagálnak a változó gyári elrendezések és gyártási beállítások között, ráadásul felszabadítják a humán erőforrást, amely így nagyobb hozzáadott értékű feladatok ellátásában vehet részt.

Jobb humenrőforrás-felhasználás

A Whirlpool lodzi gyárában például megfogalmazódott az igény, hogy a belső logiszikával foglalkozó humán erőforrást átcsoportosítsák más, nagyobb hozzáadott értékű feladatra.

A szárítókat gyártó egységben 15 másodpercenként készül el egy gép, az automatizálni kívánt feladat pedig a szárítóajtók szállítása volt az előszereléstől a futószalagra. A cég egy Karakuri rendszer telepítésével – amely a gravitáció segítségét használja a pakoláshoz -, és három MiR200-as robot közreműködésével meg is tudta oldani a feladatot. Egy olyan mechanikus be- és kirakodórendszert hoztak létre, amely először betölti a 12 ajtót, amit a szállítósorra kell vinni, azt a MiR elszállítja, majd visszafelé az üres csomagolást is visszahozza. Az alkatrészek gyártótérbe való ki- és beszállításának, rakodásának teljes automatizációjával a cég felszabadította a kívánt munkacsoportot az ismétlődő feladat alól, akik így a végtermék gyártásában tudnak jelentősebb szerepet vállalni. Az AMR-ek telepítésének megtérülési ideje (Return on Investment – ROI ) így a Whirlpool számára mindössze két év volt.

Az AMR-ek biztonságosan közlekednek, vagyis javítják a munkahelyi biztonságot, és mivel könnyen újrakonfigurálhatók az új feladatokhoz és térképekhez, a rendszer akkor is hatékony marad, ha változik a gyártás

– mondta Adam Bakowicz, a Whirlpool folyamatirányításért felelős mérnöke.

Növekvő termelékenység

Az AMR-ek a hibaarány és a gyakori készletellenőrzések szükségességének csökkentésében is hatékony szerepet töltenek be, így a folyamatok rövidülnek és a termelékenység nő.

Az intralogisztikai folyamatok költségcsökkentése vezette a Schneider Electricet is a MiR robotokhoz. A cég a bukownói üzemében szerette volna optimalizálni a kamionrakodási folyamatokat, csökkenteni a felhasznált raklapok számát, és növelni a biztonságot. A gyár némi piackutatás után egy MiR500-as mobil robot mellett döntött, amely 3 műszakban dolgozik, nagy az emelőképessége, megbízható és könnyen telepíthető. A MiR robot hely és raklaptakarékosabban oldja meg a feladatot, összességében pedig optimalizálja a folyamatot, csökkenti a költségeket.

Mindezek után nem meglepő, hogy a MiR globális felmérésében, amelyben cégvezetőket kérdeztek az AMR technológia használatáról, a többség úgy nyiltkozott, hogy a munkavállalói biztonság növelése, a piaci kihívásokkal való lépéstartás és a termelési hatékonyság javítása a fő hozadéka a mobil robotok alkalmazásának.

A második helyen azért még szilárdan áll az autóipar a robotikai megoldásokat felhasználó iparági rangsorban, azt követi a fém- és gépipar, a műanyag és vegyipar, illetve az élelmiszeripar.

Ipar

A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric

microsoft

A generatív mesterséges intelligencia (MI) kínálta lehetőségeket is kihasználja a Schneider Electric, hogy hatékonyabbá tegye működését és az új megoldások kifejlesztését.

A vállalat törekvéseit a Microsoft Azure OpenAI megoldásával támogatja.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat a generatív mesterséges intelligencia képességeit is beveti belső működésének átalakítása érdekében, illetve azért, hogy még jobban megfelelhessen ügyfelei igényeinek.

A vállalat és a Microsoft között régóta fennálló együttműködés alapjaira építve a Schneider Electric a Microsoft Azure OpenAI-t alkalmazza olyan megoldások kifejlesztéséhez, amelyek algoritmusokat használnak fel szöveg, kód és más típusú tartalmak generálására. Ez lehetővé teszi a Schneider Electric számára, hogy újratervezze a különböző működési folyamatait, ésszerűsítse az időigényes feladatokat, optimalizálva ezáltal az erőforrások elosztását és növelve a sebességet és a hatékonyságot. Emellett a vállalat a termékfejlesztés területén is hasznosítja a generatív mesterséges intelligenciát.

A technológia alkalmazásának eddigi főbb eredményei:

  • Resource Advisor Copilot – a Microsoft Azure OpenAI támogatásával a nagy nyelvi modell (Large Language Model) technológiát használva a Schneider Electric megalkotta a Copilotot. A Copilot adatelemzéssel, vizualizációval, döntéstámogatással és teljesítményoptimalizálással, valamint a bonyolult iparági ismeretek és a Resource Advisor rendszerinformációk zökkenőmentes feldolgozásával segíti az ügyfeleket.
  • Jo-Chat GPT – a Microsoft Azure OpenAI szolgáltatáson alapuló belső használatra fejlesztett, párbeszédre képes digitális asszisztens, amely lehetővé teszi az alkalmazottak számára, hogy biztonságos módon hasznosíthassák a generatív MI képességeit.
  • Finance Advisor – párbeszédre képes digitális asszisztens, amely hatékonyan támogatja a pénzügyi szakemberek munkáját és a szabályszerű és időben történő döntéshozatalt.
  • Knowledge Bot – párbeszédre képes digitális asszisztens, amely segíti az ügyfélszolgálati munkatársakat az ügyfelek kérdéseinek pontos információk alapján történő megválaszolásában.
  • Párbeszéd alapú keresés – szemantikus keresési képesség segítségével természetes beszélgetéshez hasonlóan segíti az ügyfeleket az általuk keresett termékek megtalálásában.

A Schneider Electric tervei között szerepel a Github Copilot integrálása is, hogy tovább javítsa az ajánlatkészítési folyamatokat és műveleteket, valamint a Sales Copilot alkalmazása az értékesítést végző munkatársak támogatására.

„A generatív mesterséges intelligencia alapjaiban változtatja meg az üzleti környezetet és mi eltökéltek vagyunk, hogy befektessünk ebbe a technológiába. A generatív MI már eddig is lehetővé tette számunkra, hogy növeljük a hatékonyságunkat, és tökéletesen illeszkedik a fenntarthatóságra összpontosító innováció iránti elkötelezettségünkhöz”

– hangsúlyozta Philippe Rambach, a Schneider Electric mesterséges intelligencia alkalmazásáért felelős vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Hárommilliárd dolláros megállapodást kötött a Schneider Electric és a Compass Datacenters

compass

Öt évre szóló, 3 milliárd dollár értékű megállapodást kötött a Schneider Electric és a Compass Datacenters.

A két vállalat korábbi együttműködését meghosszabbító szerződés lehetővé teszi, hogy a jövőben is előregyártott, moduláris adatközpont-megoldásokkal szolgálják ki a gyorsan bővülő piaci igényeket.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és az ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat a Capital Markets Day befektetői eseményén jelentette be a Compass Datacenters-szel kötött új megállapodást. A két társaság már korábban is együttműködött, a közös munka kezdete óta a Schneider Electric mintegy 150 moduláris adatközpont-megoldást gyártott és szállított le partnere számára az Egyesült Államok Ohio államában található West Chester-i üzeméből.

A világon előállított adatok mennyiségének és fogyasztásának ugrásszerű növekedése – amelyben egyre nagyobb szerepet játszik a mesterséges intelligencia-alapú alkalmazások térhódítása – újfajta, szabványos kialakítású, gyorsan és hatékonyan legyártható és alacsony költségű adatközpontokat igényel. A Schneider Electric és a Compass Datacenters a növekvő keresletre reagálva idén nyáron jelentette be, hogy a csúcstechnológiát képviselő, több mint 10 ezer négyzetméter alapterületű üzemet hoznak létre a Texasban található Red Oak-ban, ahol szintén moduláris adatközpont-megoldásokat gyártanak majd.

Rendkívül hálásak vagyunk a Schneider Electric eddigi kitartó támogatásáért és páratlan szakértelméért, amit a számunkra szállított, előre gyártott elektromos elosztó helyiségek kapcsán tanúsított. Együttműködésünk lehetővé teszi számunkra, hogy kiszolgáljuk az innovatív, élvonalbeli adatközpont-megoldások iránti folyamatosan növekvő keresletet

– nyilatkozta Chris Crosby, a Compass Datacenters vezérigazgatója.

Büszkék vagyunk arra, hogy a Compass a Schneider Electricet választotta adatközpont-partnerének, ami elismerése annak, hogy kiszámítható és megbízható módon tudjuk biztosítani a szükséges infrastruktúrát. A megállapodásunk meghosszabbítása segít minket abban, hogy kiszolgáljuk ügyfeleink jövőbeni igényeit számos iparágban, a felhőszolgáltatásoktól kezdve, a félvezetőgyártáson és az elektromobilitáson át, az egészségügyig és a távközlésig

– tette hozzá Aamir Paul, a Schneider Electric Észak-Amerikáért felelős elnöke.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A Schneider Electric lezárta az EcoAct felvásárlását

schneider

Lezárta a klímatanácsadás és a nettó zéró megoldások területén meghatározó EcoAct SAS felvásárlását a Schneider Electric.

A tranzakció révén jelentősen erősödik a Schneider Electric Fenntarthatósági Üzletága és még gyorsabb lesz az ügyfelek kiszolgálása.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat 2023. július 3-án kezdett exkluzív tárgyalásokat az Atos Grouppal annak klímatanácsadással foglalkozó üzletága, az EcoAct SAS felvásárlásáról. Az érintett munkavállalói érdekképviseleti szervezetekkel folytatott konzultáció, valamint az illetékes versenyjogi hatóságok jóváhagyását követően a Schneider Electric lezárta az EcoAct akvizícióját. A felvásárlás eredményeként jelentős mértékben bővül a Schneider Electric Fenntarthatósági Üzletágának kompetenciája és kapacitása, valamint az eddiginél is gyorsabbá válik az ügyfelek kiszolgálása.

Az EcoAct a nettó zéró kibocsátás elérését támogató megoldások, termékek és szolgáltatások széles portfólióját kínálja, beleértve a tanácsadást, a klímaadatok gyűjtését és elemzését segítő eszközöket és a szén-dioxid-kibocsátást kompenzáló projektek kidolgozását. A Schneider Electric Fenntarthatósági Üzletága – melynek Budapesten található európai központjában többszázan dolgoznak – tanácsadói szolgáltatásokat nyújt többek között az energiagazdálkodás, az energiahatékonyság, a megújuló energia beszerzése, a nettó zéró kibocsátás elérése, az éghajlati kockázatok, a fenntarthatósági kommunikáció, valamint a fenntarthatósági törekvésekkel összefüggő jelentések kapcsán.

„Régóta csodáljuk az EcoAct csapatát, és a két szervezet egyesítése segít abban, hogy gyorsabban tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket világszerte. A vállalatok megértik, hogy sürgős cselekvésre van szükség, de továbbra is összetett problémákkal szembesülnek a szén-dioxid-mentesítés terén. Biztos vagyok abban, hogy egyesített, a maguk területén a legjobbnak számító csapataink segíteni fogják ügyfeleinket abban, hogy még gyorsabban haladjanak a nettó zéró kibocsátás elérése felé”

– nyilatkozta a tranzakció kapcsán Steve Wilhite, a Schneider Electric Fenntarthatósági Üzletágának elnöke.

„A gyors cselekvés az éghajlatvédelem érdekében a küldetésünk lényege és meggyőződésem, hogy a Schneider Electricben megtaláltuk ehhez a megfelelő partnert. A cég elkötelezettsége a nettó zéró kibocsátás mellett – ami mind saját működésében, mind az ügyfeleivel való kapcsolatában tetten érhető – önmagáért beszél a piacon, és munkatársaink örömmel csatlakoznak egy másik, piacvezető tanácsadói csapathoz, hogy az éghajlat védelmét és a természetet középpontba helyezve gyorsítsuk fel a vállalatok fenntartható átalakulását”

– mondta el Stuart Lemmon, az EcoAct vezérigazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss