Ipar
Európai szintű fulfillment központ nyílt a webáruházak számára Magyarországon
A Boxy újraértelmezi itthon a raktárlogisztikai szolgáltatásokat.
Megkezdte „nagyüzemi” működését Magyarország legnagyobb, csúcstechnológiás fulfillment központja a Budapest melletti Üllőn. A magyar e-kereskedelem friss szereplőjeként a Boxy Zrt. egy teljesen új piacot nyit a magyar webáruházaknak a kiszervezett raktárlogisztikában (fulfillment szolgáltatások) és olyan technológiát tesz elérhetővé a hazai kiskereskedelem számára, amely eddig csak a globális szereplők kiváltsága volt. Mindezt úgy, hogy tőkeerős cégként minimalizálni tudja a piaci bizonytalanságból eredő ügyfél-kockázatokat is, ami hozzájárul a hazai e-kereskedelem egészének fejlődéséhez.
Beköszöntött a LaaS – ’logistics as a service’ korszaka a magyar e-kereskedelemben
Ma Magyarországon a webáruházak jellemzően teljes raktárat vagy polchelyet bérelnek, a megrendelt termék kiszállításához pedig külön futárszolgálatot vesznek igénybe. A kiszervezett fulfillment szolgáltatás révén azonban mindent, tehát a teljes logisztikai folyamatot A-tól Z-ig igénybe vehetik. Ezalatt értjük a webáruhaz motorokkal tökéletesen integrált raktári informatikai rendszert, a robotizalt kommissiozást és szortírozást, a hibátlan csomagolást, valamint egy raktári- és kiszállító csapat szakértelmét is. Ezért már nem szükséges a saját raktár fenntartása, sőt mind költségben, mind szolgáltatási színvonalban előnyösebb a kiszervezés, akár a legkisebb webáruházaknak is.
A csúcstechnológia és a legmodernebb logisztikai szolgáltatások egyedi skálázhatóságával pedig tehermentesíteni és magasabb szolgáltatási szintre tudja emelni a hazai online kiskereskedelmet alkotó webáruházakat is, ami hozzájárul a hazai e-kereskedelem egészének fejlődéséhez.
E-kereskedelmi trendek hazánkban
A hazai és a régió e-kereskedelmi és logisztikai veteránjai által alapított Boxy-nál úgy látják, hogy a hazai e-kereskedelem és logisztikai piac a jelenlegi gazdasági nehézségek ellenére jelentős fejlődési potenciállal bír: az évről évre növekvő piac a koronavírus-járvány hatására 2019-ről 2020-ra több mint 45%-kal nőtt, majd tavaly ugyancsak jelentős, több mint 30%-os bővülést produkált. És ez – hívják fel a figyelmet a cégnél – még mindig elmarad a globális növekedés ütemétől.
„E tekintetben azonban nemcsak üzletről van szó, hanem a vállalkozói kultúráról is, amiben megjelenik a szolgáltatói attitűdtől kezdve a partneri bizalmon át egy sor, a gazdaságot építő elem is”
– hívja fel a figyelmet Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója.
4 éves lemaradásban a hazai webáruházak
Az online kiskereskedelem, aminek hajtómotorjai a webshopok, jelenleg mintegy 10%-át adják a teljes hazai kiskereskedelemnek, ami globális összehasonlításban 4 éves lemaradást jelent – de nem csak a piac szerkezetét, hanem érettségét tekintve is. Ezt tükrözik a Boxy által a hazai webshopok körében készített kutatás eredményei is, amelyek szerint a megkérdezett webshopok mindössze 5%-a (!) szervezi ki raktárlogisztikai folyamatait. Guóth Patrik, a Boxy üzleti vezetője szerint ez azt jelenti, hogy a webshopok 90%-a mindent manuálisan csinál, még úgy is, hogy a csúcsidőszak a megkérdezettek 30%-ának nehézséget jelent.
A Boxy mennyiségi kedvezményének és prémium lokációjának hála, a legnagyobb futárszolgáltatók kiszállítási díjaiból is jelentős kedvezményt tud biztosítani a kisebb-közepes webshopok számára. Ez azt is jelenti, hogy az eddigi saját szerződésben kapott kiszállítási díjnál az esetek jelentős részében alacsonyabb lehet a Boxy által kínált fulfillment és kiszállítási díj összege.
A kvázi otthoni DIY módszer nem csak lassú és időigényes, de költséges folyamat is, mert az üzletfejlesztés helyett a csomagolással, és a rendelt termékek összeszedésével töltik az idejüket a webshopok munkatársai. Érdekes látleletet ad a hazai webshop bizniszről a fent idézett kutatás azon eredménye is, miszerint a válaszadók több mint fele nem tudja meghatározni az egy rendelésre jutó raktárlogisztikai költséget. A Boxy abban is többet tud nyújtani, hogy a kiszervezett logisztika minden másodperce forintosítható, ezáltal a webshopok üzleti tervezése hatékonyabbá tud válni. A Boxy reményei szerint szolgáltatásaival növelni tudja az üzleti folyamatok kiszervezése iránti bizalmat és formálni tudja az e-kereskedelmi-vállalkozói attitűdöt is.
Nemzetközi szintű fulfillment szolgáltatás már a legkisebbeknek is
Nemzetközileg megfigyelhető az a trend is, hogy az e-kereskedelem kéz a kézben jár a fulfillment szolgáltatásokkal: minél nagyobb a piac, annál nagyobb az igény a fulfillment szolgáltatásokra. Ez már csak azért is így van, mert egy magas minőséget nyújtó fulfillment szolgáltató olyan előnyöket tud biztosítani a kereskedőknek (készlet biztonság, 99% feletti pontosság és megbízhatóság, valós idejű készletinformáció, csúcsidőszakok kezelése stb.), amelyek már rövid távon is jelentős gazdasági hasznot jelentenek.
A fulfillment szolgálatói piac Magyarországon 2021-ben mintegy 100 millió EUR-os piaci lehetőséget jelentett. Ma Magyarországon nagyságrendileg tíz olyan piaci szereplő van, amely foglalkozik fulfillment szolgáltatással és saját operációval rendelkezik. A Boxy abban különbözik versenytársaitól – akik javarészt manuálisan vagy alacsony robotizáltság mellett működnek -, hogy az újonnan átadott raktárában tökélyre fejlesztette az automatizációt, amit nem csak a magas szintű robotizációval, hanem a raktárfolyamatok szervezésével ért el. Mindezek olyan mértékű hatékonyságot és gyorsaságot biztosítanak az ügyfeleknek, ami egyrészt az üzleti kockázatok csökkentését (pontosság, vagyis az kerül a csomagokba, amit valóban rendeltek, illetve real-time készletinformáció), másrészt a hozzáadott értéket jelentik (jobban megéri: akár 30-50%-os költségmegtakarítás). Mindezen összetevők a Boxy reményei szerint hozzájárulnak a hazai e-kereskedelem professzionalizálódáshoz, ami hosszú távon nemzetgazdasági szinten is számottevő eredményeket jelenthet, és egyre jelentősebb e-kereskedelmi exportvolumenben teljesedhet ki.
A fulfillment center vagy fulfillment szolgáltató egy olyan raktárlogisztikai vállalat, amely átveszi a webáruház-tulajdonosoktól és egyéb online kereskedelemmel foglalkozó vállalatoktól a teljes logisztikai folyamatokat, ezáltal kiszervezésre kerül az értékesített termékek raktározása, csomagolása, illetve akár kiszállítása is. Forrás: Wikipedia
Új robotizált fulfillment raktár
Az Üllőn átadott raktár jelenleg 10 ezer négyzetméterrel áll az ügyfelek rendelkezésére, ám a további bővítés lehetőségei már most adottak: a beruházás következő fázisának tervezése már elindult. A skálázhatóság képessége lehetővé teszi a Boxy számára, hogy a meglévő kis és nagy ügyfelek mellett nagy multi szereplők logisztikai igényeit is kiszolgálja úgy, hogy például külön raktárat épít az igényeknek megfelelően.
A cég saját kiszállító flottával is rendelkezik, jelenleg Budapestet és az agglomerációt kiszolgálva. A Boxy-nál abban hisznek, hogy a profi szolgáltatások igénybevétele nem csak a nagy szereplők kiváltsága, éppen ezért van nagy jelentősége annak, hogy például már havi 100 rendeléssel dolgozó, vagy akár induló webáruházat is tudnak fogadni. A cég informatikai igazgatója, Kamuthy László elmondta, hogy
„olyan technológiát biztosítunk fulfillment központunkban, amely eddig csak a világ legnagyobb e-kereskedelmi cégei számára volt elérhető, az automatizált goods-to-person rendszertől kezdve a robotizált szortirozó megoldáson át az integrált szoftveres irányító platformig”.
Ipar
A SUSE-t a vezetők közé sorolták a többfelhős konténerplatformokról szóló, 2025. 3. negyedévi elemzői értékelésben
A SUSEⓇ, a vállalati felhasználásra szánt nyílt forráskódú megoldások világszinten vezető szállítója bejelentette, hogy a vezetők közé sorolták a The Forrester Wave™: Multicloud Container Platforms, 2025.
Q3 értékelésben a SUSE Rancher Prime platform teljesítménye alapján. Az elemzés azt vizsgálja, hogyan reagálnak az új igényekre a többfelhős konténerplatformok: egyesek a vállalati szintű, felhő-, adatközpont- és edge megoldásokra helyezik a hangsúlyt, míg mások speciális felhasználási területeket céloznak, az AI-tól kezdve egészen az ipari tevékenységekig.
„A The Forrester Wave™: Multicloud Container Platforms, 2025. Q3 értékelésében elfoglalt vezető pozíció azt igazolja vissza számunkra, amit ügyfeleink már jól ismernek: a SUSE termékek a választás szabadságát, a teljesítményt és a rugalmasságot testesítik meg. Lehetővé tesszük a vállalatok számára, hogy kompromisszumok nélkül, biztonságosan működtethessék rendszereiket az edge környezetekben, a felhőben és az adatközpontokban. SUSE Rancher Prime megoldásunk pedig nyílt forráskódú alapjával és a kapcsolódó ügyfélközpontú támogatási modellel emelkedik ki a versenytársak közül. Stratégiai irányunk középpontjában ügyfeleink és partnereink támogatása áll a digitális szuverenitás, a felhő költséghatékonyságának növelése, a rugalmas üzleti működés biztosítása, valamint a biztonság és a megfelelőség erősítése révén a kockázatok csökkentése és a reziliens üzleti működés érdekében” – mondta Peter Smails, a SUSE Cloud Native üzletágáért felelős alelnöke és vezérigazgatója.
A Forrester Wave™: Multicloud Container Platforms, Q3 2025 jelentés kiemeli:
- „Napjainkban a [SUSE Rancher Prime] konstrukciója kiemelkedően rugalmas.”
- „A SUSE számos kategóriában átlagon felüli teljesítményt nyújt, beleértve a szervermentes megoldásokat, a DevOps automatizációt, a szolgáltatás- és alkalmazáskatalógusokat, az integrációt, a futtatókörnyezetet, a vezérlősík konfigurációját és a költségkezelést.”
- „A SUSE ügyfelei nagyra értékelik a szállító proaktív, megoldásorientált támogatását és problémamegoldó hozzáállását…”
- „A SUSE ideális olyan vállalati ügyfelek számára, akik otthonosan mozognak a felhőnatív technológiákban, és előnyben részesítik a moduláris felépítést, a választási lehetőségeket, illetve a felhő-, adatközpont- és edge‑környezetek támogatását.
A SUSE Rancher Prime-ot többek között olyan szervezetek választják, mint az Aussie Broadband, a Lumen és a Switch. A megoldás egységes, önkiszolgáló Kubernetes platformot kínál, amely egyszerűsíti a bonyolult felhőnatív modernizációs folyamatokat, lerövidíti a piacra lépési időt, és bármilyen környezetben gondoskodik a vállalati szintű biztonságról és megfelelőségről. A SUSE több évtizedes, megbízható nyílt forráskódú innovációjára és vezető szerepére építve stabil alapot biztosít a modern alkalmazások jövőjéhez, mindezt teljes szállítófüggetlenség mellett.
Ha további információra van szüksége, olvassa el a blogposztot vagy töltse le a teljes jelentést innen.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Már a könyvtárakat is karbonmentesítik a németek
Megfelezték a Berlini Állami Könyvtár energiafogyasztását.
Több mint 360 éves múltra tekint vissza Európa egyik legnagyobb könyvtára, a Berlini Állami Könyvtár, amit most korszerűsítettek, hogy a modern energiahatékonysági követelményeknek megfelelően, valamint költséghatékonyabban működhessen.
A műemléki védettségű, 106 ezer négyzetméter alapterületű, Potsdamer Strasse-i épületben modern épületautomatizálási rendszert telepítettek, amelynek köszönhetően az intézmény 52 százalékkal, azaz évente 3 745 tonnával tudja mérsékelni a CO₂-kibocsátását. A beruházás keretében átfogó elemzést készítettek az energiamegtakarítási lehetőségekről. Ezt követően szerelték fel a helyiségkezelő egységeket és érzékelőket, amelyek a Siemens Building X épületautomatizálási platformjába továbbítják az információkat az energiagazdálkodás optimalizálásához, valamint az épület vagyonvédelmének ellátásához.
A korszerűsítés része volt továbbá a HVAC-rendszerek modernizációja, köztük rugalmas szellőztetési megoldások és 5 300 LED-lámpa felszerelése, valamint egy 2,5 megawatt teljesítményű távhűtési kapcsolat kialakítása is. Ezek az épületgépészeti rendszerek nemcsak a fenntarthatósági célokhoz járulnak hozzá, hanem biztosítják a könyvtár több mint 32 millió példányának, köztük több száz éves könyveknek a védelmét, a megfelelő hőmérséklet és páratartalom stabil fenntartásával.
A mostani felújítás része a német szövetségi kormány dekarbonizációs programjának, ami az 1990-es szinthez képest, 2030-ig 65 százalékkal tervezi csökkenteni az állami tulajdonú épületek szén-dioxid-kibocsátását. Ennek a programnak a keretében a berlini könyvtár már a nyolcadik olyan kulturális épület, amit Siemens-rendszerekkel modernizálnak, és összesen már évente mintegy 45 millió euró energiaköltség-megtakarítást és 11 745 tonna CO₂-kibocsátás megtakarítását eredményeznek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Forma–1: a Hungaroring stratégiai partnereként a Magyar Nagydíjon mutatja be technológiai tevékenységeit a Széchenyi István Egyetem
A győri Széchenyi István Egyetem a Hungaroring Sport Zrt. stratégiai partnereként idén először saját standdal képviselteti magát a jubileumi, 40. Forma–1-es Magyar Nagydíjon. A látogatók a kilences kanyarnál található FanZone területén ismerkedhetnek meg az intézmény innovatív motorsport- és járműipari tevékenységeivel.
A Széchenyi István Egyetem Magyarország meghatározó felsőoktatási intézménye a motorsport- és járműipari képzések, valamint kutatás-fejlesztések terén. Mindezt többek között a motorsportmérnök mesterszak és számos szakirányú továbbképzés mellett a világ elitjébe tartozó Formula Student- és Shell Eco-marathon-csapatok, a Győr Rally szervezésében és a Formula Student Symposium nemzetközi rendezvény lebonyolításában, valamint e-sport-szakágban vállalt jelentős szerep, illetve az Európa egyik legkorszerűbb járműipari tesztpályája, a ZalaZone szomszédságában lévő Zalaegerszegi Innovációs Parkja támasztja alá.
E sokrétű tevékenység megismerésére nyílik módja annak a sok tízezer magyar és külföldi szurkolónak, aki kilátogat a Hungaroringre, az augusztus 1–3. közötti 40. Forma–1-es Magyar Nagydíjra. Az érdeklődők testközelből tekinthetik meg az Arrabona Racing Team (ART) hallgatói csapat versenyautóját, az egyetemi fejlesztésű elektromos gokartot, e-sport-szimulátort próbálhatnak ki, valamint digitális táblákon és nagyméretű képernyőkön keresztül nyerhetnek betekintést a széles körű képzési portfólióba. A standon az egyetem Járműipari Kompetenciaközpontja, e-sport-csapata, Nemzetközi Programok és Alumni Központja, valamint az ART tagjai várják három napon át a látogatókat.
„A Széchenyi István Egyetem célja, hogy tudás- és innovációs központként a legmagasabb szinten szolgálja ki a járműipar és a motorsport szereplőinek igényeit. A Hungaroringen való jelenlétünkkel nemcsak képzési és kutatási portfóliónkat mutatjuk be a szurkolóknak, hanem a hazai és a nemzetközi motorsport-innovációk előmozdításáért végzett tevékenységünket is hangsúlyozni tudjuk”
– fogalmazott dr. Kolossváry Tamás, az egyetem Győri Innovációs Parkjának központvezetője. Hozzátette: a 40. Forma–1-es Magyar Nagydíjon való megjelenés az intézmény és a Hungaroring Sport Zrt. által 2023-ban kötött stratégiai együttműködési megállapodás részeként valósul meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
-
Ipar1 hét ago
Hazai cég biztosít automata raktárrendszert egy amerikai gyárnak
-
Tippek2 hét ago
Ajándékötletek gépkezelőknek, akik olajszagban érzik otthon magukat
-
Gazdaság2 hét ago
Drága lesz a külföldön tanuló egyetemisták lakhatása
-
Tippek2 hét ago
Megérkezett a MICHELIN CrossClimate 3 Sport
-
Ipar1 hét ago
A Magyar Telekom és a BME sikeresen tesztelte az 50GPON hálózatot
-
Gazdaság1 hét ago
Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják
-
Gazdaság2 hét ago
Lamborghini vs. Ferrari: most kiderült, melyiket keresik többen Magyarországon