Connect with us

Ipar

ABB: „Célunk, hogy a világ legzöldebb akkumulátorát gyártsuk”

abb

Az ABB technológia-központú podcastjának ebben az epizódjában Peter Carlsson, a Northvolt alapítója és vezérigazgatója volt a vendég. A Northvolt egy ambiciózus európai akkumulátorgyártó start-up cég, amely a fenntarthatóság elveire és a szén-dioxid-mentes energiatárolási megoldásokra épül.

A Northvolt alapítása előtt Carlsson fontos tagja volt annak a vezetői csapatnak, amely azt az átalakítási folyamatot felügyelte, amely során a Tesla egy startupból a globális autóipart gyökeresen átalakító változásokat hozó, innovátor vállalattá vált. Carlsson korábban vezetői pozíciókat töltött be a Sony Ericsson vállalatnál is. Elmondása szerint mindkét tisztsége megerősítette azon meggyőződésében, hogy a svédországi székhelyű Northvolt az ázsiai cégek által uralt akkumulátorgyártási piac kihívójává válhat, valamint, hogy egy nagyüzemi méretű, zöld akkumulátorgyártó vállalat elengedhetetlen ahhoz, hogy ki lehessen elégíteni a belső égésű motorral szerelt járművekről akkumulátoros-elektromos járművek gyártására áttérő globális autóipari vállalatok növekvő igényeit. Az ABB 2017-ben lett a Northvolt első partnere, amikor a Northvolt az ABB üzemoptimalizálási módszerét (Plant Optimization Methodology) választotta, hogy integrált villamosítási, műszerezési, vezérlési és digitalizálási (EICD) megoldásokkal felgyorsítsa a projekt végrehajtását, és így lehetővé tegye az üzem hatékony beindítását és üzemeltetését.

A globális felmelegedéssel kapcsolatos kihívások kezelése

A Northvolt Ett gyára 100 százalékban helyi forrásból származó, megújuló energiával működik és célja, hogy 2030-ra az új akkumulátorok összetevőinek 50 százaléka újrahasznosított, használt akkumulátorokból készüljön.

Carlsson elmondta: „Egyedülálló a vállalat azon célja, hogy megépítse a világ legzöldebb akkumulátorát, és hogy a termékei szénlábnyomát a közel nulla emissziós értéken tartsa. A vállalatot azért alapítottuk, mert valóban egy nagy problémát próbálunk megoldani, mégpedig a globális felmelegedés világméretű problémáját és a légkörben lévő szén-dioxid mennyiségének növekedését. Így a lehető legkarbonsemlegesebb termékek előállítása a fő küldetésünkké vált.”

A siker kulcsa a testreszabás és az ügyfélkapcsolatok  

Carlsson széles körű ipari tapasztalata megerősítette azon meggyőződését, hogy az ügyfelek igényeinek való megfelelés új irányt  – és új lehetőségeket – kínál az akkumulátorgyártás számára.

„Öt évvel ezelőtt a legtöbb vásárló az akkumulátorokat egyfajta árucikknek tekintette. Szabványosított formátumokat vásároltak, így mindenki számára nagyjából hasonló típusú termék állt rendelkezésre és erre építették a villamosítást. Ma, amikor a nagy autógyárak teljesen elektromos hajtásláncok gyártására állnak át, kezdjük látni, hogy a márka- és termékteljesítményre vonatkozó törekvéseiket az elektrifikációba helyezik át. Az, hogy ügyfeleinkkel együtt tudunk fejleszteni, hogy ezáltal az igényeiknek megfelelően tudják kialakítani az optimális vegyipari rendszereket, nagyban hozzájárul fenntarthatósági célkitűzésünkhöz.”

A közös európai jövőkép által kínált lehetőségek  

2017-ben létrejött az Európai Akkumulátor Szövetség, amelynek célja egy teljes körű európai akkumulátor-értéklánc létrehozása a költséghatékony, tiszta energiára való áttérés elősegítése érdekében.

„Európában az egyik kihívásnak az tekinthető – mondta Carlsson –, hogy létre kell hozni egy alapvető kompetenciabázist. Európában az akkumulátorokkal kapcsolatos alapkutatás nagyon jó. Ez az iparág azonban gyors fejlődésen megy át. Japánból indult, majd Koreába került, és Kínában vált igazán naggyá. Tehát a kompetencia és a készségek nagy része ott alakult ki. Európában azonban határozottan érezzük, hogy létre kell hozzuk a szükséges kompetenciabázist és szilárdan elköteleztük magunkat a Párizsi Szerződés mellett. A céljaink világosak, így kiadhatjuk a jelszót: „Csináljuk meg, és csináljuk jól”.

A tapasztalat megerősítést nyújt  

„Amit a Teslánál eltöltött évek során nagyon erősen éreztem és amit most is erősen tapasztalok, az az, hogy valóban sok az akadály, de alapvetően, amit csinálunk, és ahogyan csináljuk, az a jó irány. Így kell felépíteni egy akkumulátorgyártó és energiatároló vállalatot. Ez pedig határozottan megerősít abban, hogyha elvégezzük a feladatainkat és megszüntetjük a szűk keresztmetszeteket, akkor rengeteg lehetőségünk nyílik arra, hogy vezető szerepet töltsünk be ezen a területen.”

Az ABB Decoded az ABB csoport podcast-sorozata, amely az ABB globális technológiai tevékenységének minden aspektusával foglalkozik. Tudjon meg többet és ismerje meg a többi epizódot ezen a linken.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon

Forradalmi újítás segíti a hazai KKV-kat az AI keresésekben való megjelenésben

Mesterséges intelligencia alapú keresésekre való optimalizálást segítő új eszközt mutattak be. A BP Content Optimizer magyar nyelvű tartalmakat alakít át úgy, hogy azok megjelenhessenek generatív keresőmotorok – például a ChatGPT – válaszaiban. A közel tíz éve működő keresőoptimalizálási ügynökség szerint a kis- és középvállalkozások komoly hátrányba kerülhetnek, ha nem készülnek fel időben a változó keresési szokásokra. Az első verzióhoz korlátozott hozzáférést biztosítanak, hogy a visszajelzések alapján alakítsák ki a hazai gyakorlatot – közölte Szesztay Péter ügyvezető.

A következő 1-2 év döntő lesz a kis- és középvállalkozások számára: aki nem foglalkozik időben az AI keresésekre való optimalizálással, komoly hátrányba kerül a versenytársaival szemben – erre hívja fel a figyelmet a BP Digital, akik válaszul most egy vadonatúj, hazai fejlesztésű eszközt vezetnek be a piacra. A BP Content Optimizer segítségével a vállalkozások úgy jelennek meg a mesterséges intelligencia által vezérelt keresésekben – például a ChatGPT-ben vagy más AI asszisztensekben –, hogy nem kell SEO-szakértőnek lenniük. A BP Digital új terméke gyors, egyszerű és költséghatékony megoldást kínál azoknak a cégeknek, akik nem akarnak lemaradni az AI-forradalomról.

„A generatív keresőmotorok használata berobbant, és ez teljesen új helyzetet teremtett a tartalommarketingben. Már nem elég a klasszikus SEO – a cégeknek olyan tartalmakra van szükségük, amit a mesterséges intelligencia is ’ért’ és beemel a válaszaiba. Mi erre fejlesztettünk ki egy átlátható, könnyen kezelhető, professzionális rendszert” – mondta el Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője.

A BP Content Optimizer SEO-ra és AI-ra is optimalizál:
a meglévő cikkeket, aloldalakat, termékleírásokat képes újrastrukturálni, javítani, és alkalmassá tenni az AI-eszközök által történő feldolgozásra – mindezt magyar nyelven, magyar vállalkozások igényeire szabva.

Évek óta tesztelt, most végre elérhető

A termék mögött nem kísérleti startup, hanem egy közel 10 éve működő, keresőoptimalizálásra specializálódott ügynökség áll. A BP Digital saját belső projektjei során szerzett szakmai tapasztalatát építette ebbe az új, minden keresőmotorban működő,kkv-szektor számára is elérhető rendszerbe.

„Az AI keresőkben való megjelenés nem a jövő, hanem a jelen. Az a célunk, hogy ezt az új lehetőséget, a szakmailag értékes szövegeket mindenki számára elérhetővé tegyük – ne csak azoknak, akik külön csapatot tudnak rá felépíteni” – tette hozzá Szesztay.

Most lehet előnybe kerülni – de az idő számít

A BP Digtial szerint a következő időszakban robbanásszerűen megnő azoknak a cégeknek a száma, akik mesterséges intelligenciára optimalizált tartalommal jelennek meg. Az early adopterek – vagyis akik most lépnek – hosszú távú előnyre tesznek szert, mivel a generatív keresőmotorok gyakran az első beépített forrásaikat részesítik előnyben.

A BP Content Optimizer első verziójához korlátozott számú hozzáférést biztosítanak a vállalkozások számára – a cél az, hogy szoros együttműködésben alakítsák ki a legjobb hazai AI-optimalizálási gyakorlatot.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A SUSE-t a vezetők közé sorolták a többfelhős konténerplatformokról szóló, 2025. 3. negyedévi elemzői értékelésben

A SUSEⓇ, a vállalati felhasználásra szánt nyílt forráskódú megoldások világszinten vezető szállítója bejelentette, hogy a vezetők közé sorolták a The Forrester Wave™: Multicloud Container Platforms, 2025.

Q3 értékelésben a SUSE Rancher Prime platform teljesítménye alapján. Az elemzés azt vizsgálja, hogyan reagálnak az új igényekre a többfelhős konténerplatformok: egyesek a vállalati szintű, felhő-, adatközpont- és edge megoldásokra helyezik a hangsúlyt, míg mások speciális felhasználási területeket céloznak, az AI-tól kezdve egészen az ipari tevékenységekig.

„A The Forrester Wave™: Multicloud Container Platforms, 2025. Q3 értékelésében elfoglalt vezető pozíció azt igazolja vissza számunkra, amit ügyfeleink már jól ismernek: a SUSE termékek a választás szabadságát, a teljesítményt és a rugalmasságot testesítik meg. Lehetővé tesszük a vállalatok számára, hogy kompromisszumok nélkül, biztonságosan működtethessék rendszereiket az edge környezetekben, a felhőben és az adatközpontokban. SUSE Rancher Prime megoldásunk pedig nyílt forráskódú alapjával és a kapcsolódó ügyfélközpontú támogatási modellel emelkedik ki a versenytársak közül. Stratégiai irányunk középpontjában ügyfeleink és partnereink támogatása áll a digitális szuverenitás, a felhő költséghatékonyságának növelése, a rugalmas üzleti működés biztosítása, valamint a biztonság és a megfelelőség erősítése révén a kockázatok csökkentése és a reziliens üzleti működés érdekében” – mondta Peter Smails, a SUSE Cloud Native üzletágáért felelős alelnöke és vezérigazgatója.

A Forrester Wave™: Multicloud Container Platforms, Q3 2025 jelentés kiemeli:

  • „Napjainkban a [SUSE Rancher Prime] konstrukciója kiemelkedően rugalmas.”
  • „A SUSE számos kategóriában átlagon felüli teljesítményt nyújt, beleértve a szervermentes megoldásokat, a DevOps automatizációt, a szolgáltatás- és alkalmazáskatalógusokat, az integrációt, a futtatókörnyezetet, a vezérlősík konfigurációját és a költségkezelést.”
  • „A SUSE ügyfelei nagyra értékelik a szállító proaktív, megoldásorientált támogatását és problémamegoldó hozzáállását…”
  • „A SUSE ideális olyan vállalati ügyfelek számára, akik otthonosan mozognak a felhőnatív technológiákban, és előnyben részesítik a moduláris felépítést, a választási lehetőségeket, illetve a felhő-, adatközpont- és edge‑környezetek támogatását.

A SUSE Rancher Prime-ot többek között olyan szervezetek választják, mint az Aussie Broadband, a Lumen és a Switch. A megoldás egységes, önkiszolgáló Kubernetes platformot kínál, amely egyszerűsíti a bonyolult felhőnatív modernizációs folyamatokat, lerövidíti a piacra lépési időt, és bármilyen környezetben gondoskodik a vállalati szintű biztonságról és megfelelőségről. A SUSE több évtizedes, megbízható nyílt forráskódú innovációjára és vezető szerepére építve stabil alapot biztosít a modern alkalmazások jövőjéhez, mindezt teljes szállítófüggetlenség mellett.

Ha további információra van szüksége, olvassa el a blogposztot vagy töltse le a teljes jelentést innen.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Már a könyvtárakat is karbonmentesítik a németek

siemens dekarbonizáció

Megfelezték a Berlini Állami Könyvtár energiafogyasztását.

Több mint 360 éves múltra tekint vissza Európa egyik legnagyobb könyvtára, a Berlini Állami Könyvtár, amit most korszerűsítettek, hogy a modern energiahatékonysági követelményeknek megfelelően, valamint költséghatékonyabban működhessen.

A műemléki védettségű, 106 ezer négyzetméter alapterületű, Potsdamer Strasse-i épületben modern épületautomatizálási rendszert telepítettek, amelynek köszönhetően az intézmény 52 százalékkal, azaz évente 3 745 tonnával tudja mérsékelni a CO₂-kibocsátását. A beruházás keretében átfogó elemzést készítettek az energiamegtakarítási lehetőségekről. Ezt követően szerelték fel a helyiségkezelő egységeket és érzékelőket, amelyek a Siemens Building X épületautomatizálási platformjába továbbítják az információkat az energiagazdálkodás optimalizálásához, valamint az épület vagyonvédelmének ellátásához.

A korszerűsítés része volt továbbá a HVAC-rendszerek modernizációja, köztük rugalmas szellőztetési megoldások és 5 300 LED-lámpa felszerelése, valamint egy 2,5 megawatt teljesítményű távhűtési kapcsolat kialakítása is. Ezek az épületgépészeti rendszerek nemcsak a fenntarthatósági célokhoz járulnak hozzá, hanem biztosítják a könyvtár több mint 32 millió példányának, köztük több száz éves könyveknek a védelmét, a megfelelő hőmérséklet és páratartalom stabil fenntartásával.

A mostani felújítás része a német szövetségi kormány dekarbonizációs programjának, ami az 1990-es szinthez képest, 2030-ig 65 százalékkal tervezi csökkenteni az állami tulajdonú épületek szén-dioxid-kibocsátását. Ennek a programnak a keretében a berlini könyvtár már a nyolcadik olyan kulturális épület, amit Siemens-rendszerekkel modernizálnak, és összesen már évente mintegy 45 millió euró energiaköltség-megtakarítást és 11 745 tonna CO₂-kibocsátás megtakarítását eredményeznek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss