Az ABB technológia-központú podcastjának ebben az epizódjában Peter Carlsson, a Northvolt alapítója és vezérigazgatója volt a vendég. A Northvolt egy ambiciózus európai akkumulátorgyártó start-up cég, amely a fenntarthatóság elveire és a szén-dioxid-mentes energiatárolási megoldásokra épül.
A Northvolt alapítása előtt Carlsson fontos tagja volt annak a vezetői csapatnak, amely azt az átalakítási folyamatot felügyelte, amely során a Tesla egy startupból a globális autóipart gyökeresen átalakító változásokat hozó, innovátor vállalattá vált. Carlsson korábban vezetői pozíciókat töltött be a Sony Ericsson vállalatnál is. Elmondása szerint mindkét tisztsége megerősítette azon meggyőződésében, hogy a svédországi székhelyű Northvolt az ázsiai cégek által uralt akkumulátorgyártási piac kihívójává válhat, valamint, hogy egy nagyüzemi méretű, zöld akkumulátorgyártó vállalat elengedhetetlen ahhoz, hogy ki lehessen elégíteni a belső égésű motorral szerelt járművekről akkumulátoros-elektromos járművek gyártására áttérő globális autóipari vállalatok növekvő igényeit. Az ABB 2017-ben lett a Northvolt első partnere, amikor a Northvolt az ABB üzemoptimalizálási módszerét (Plant Optimization Methodology) választotta, hogy integrált villamosítási, műszerezési, vezérlési és digitalizálási (EICD) megoldásokkal felgyorsítsa a projekt végrehajtását, és így lehetővé tegye az üzem hatékony beindítását és üzemeltetését.
A globális felmelegedéssel kapcsolatos kihívások kezelése
A Northvolt Ett gyára 100 százalékban helyi forrásból származó, megújuló energiával működik és célja, hogy 2030-ra az új akkumulátorok összetevőinek 50 százaléka újrahasznosított, használt akkumulátorokból készüljön.
Carlsson elmondta: „Egyedülálló a vállalat azon célja, hogy megépítse a világ legzöldebb akkumulátorát, és hogy a termékei szénlábnyomát a közel nulla emissziós értéken tartsa. A vállalatot azért alapítottuk, mert valóban egy nagy problémát próbálunk megoldani, mégpedig a globális felmelegedés világméretű problémáját és a légkörben lévő szén-dioxid mennyiségének növekedését. Így a lehető legkarbonsemlegesebb termékek előállítása a fő küldetésünkké vált.”
A siker kulcsa a testreszabás és az ügyfélkapcsolatok
Carlsson széles körű ipari tapasztalata megerősítette azon meggyőződését, hogy az ügyfelek igényeinek való megfelelés új irányt – és új lehetőségeket – kínál az akkumulátorgyártás számára.
„Öt évvel ezelőtt a legtöbb vásárló az akkumulátorokat egyfajta árucikknek tekintette. Szabványosított formátumokat vásároltak, így mindenki számára nagyjából hasonló típusú termék állt rendelkezésre és erre építették a villamosítást. Ma, amikor a nagy autógyárak teljesen elektromos hajtásláncok gyártására állnak át, kezdjük látni, hogy a márka- és termékteljesítményre vonatkozó törekvéseiket az elektrifikációba helyezik át. Az, hogy ügyfeleinkkel együtt tudunk fejleszteni, hogy ezáltal az igényeiknek megfelelően tudják kialakítani az optimális vegyipari rendszereket, nagyban hozzájárul fenntarthatósági célkitűzésünkhöz.”
A közös európai jövőkép által kínált lehetőségek
2017-ben létrejött az Európai Akkumulátor Szövetség, amelynek célja egy teljes körű európai akkumulátor-értéklánc létrehozása a költséghatékony, tiszta energiára való áttérés elősegítése érdekében.
„Európában az egyik kihívásnak az tekinthető – mondta Carlsson –, hogy létre kell hozni egy alapvető kompetenciabázist. Európában az akkumulátorokkal kapcsolatos alapkutatás nagyon jó. Ez az iparág azonban gyors fejlődésen megy át. Japánból indult, majd Koreába került, és Kínában vált igazán naggyá. Tehát a kompetencia és a készségek nagy része ott alakult ki. Európában azonban határozottan érezzük, hogy létre kell hozzuk a szükséges kompetenciabázist és szilárdan elköteleztük magunkat a Párizsi Szerződés mellett. A céljaink világosak, így kiadhatjuk a jelszót: „Csináljuk meg, és csináljuk jól”.
A tapasztalat megerősítést nyújt
„Amit a Teslánál eltöltött évek során nagyon erősen éreztem és amit most is erősen tapasztalok, az az, hogy valóban sok az akadály, de alapvetően, amit csinálunk, és ahogyan csináljuk, az a jó irány. Így kell felépíteni egy akkumulátorgyártó és energiatároló vállalatot. Ez pedig határozottan megerősít abban, hogyha elvégezzük a feladatainkat és megszüntetjük a szűk keresztmetszeteket, akkor rengeteg lehetőségünk nyílik arra, hogy vezető szerepet töltsünk be ezen a területen.”
Az ABB Decoded az ABB csoport podcast-sorozata, amely az ABB globális technológiai tevékenységének minden aspektusával foglalkozik. Tudjon meg többet és ismerje meg a többi epizódot ezen a linken.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!