Ipar
6 innováció, amely gyökeresen átalakíthatja az elektromos autózást
Az elektromos autók piaca rendkívül gyorsan és egyre nagyobb lendülettel fejlődik.
Míg az elsőgenerációs elektromos autók hatótávolsága 150 kilométer körül volt, a gyártók ma olyan járműveken dolgoznak, amelyek egyszerre akár 1000 kilométert is képesek megtenni teljesen feltöltött akkumulátorral. Az e-autózás elterjedésének egyik szűk keresztmetszetét még mindig a töltési infrastruktúra adja, a flottakezelésben vezető LeasePlan ezért olyan úttörő töltési fejlesztéseket mutat most be, amelyek rövid időn belül lehetővé tehetik, hogy nagy számban jelenjenek meg villanyautók az utakon.
1. Újratöltés 5 perc alatt
Az e-mobilitás egyik kulcstényezője, hogy minél gyorsabban lehessen feltölteni az elektromos autókat. Több töltő képes már fél óra alatt 20-ról 80 százalékra tölteni az akkumulátorokat, az izraeli StoreDot cég azonban még ennél is tovább megy. Az innovátor várhatóan 2024-ben vezeti be a piacra új fejlesztésű akkumulátorát, amellyel 5 perc alatt 160 kilométer megtételére alkalmas töltöttségi szintet lehet elérni bármilyen autó esetén, 2032-re pedig 2 perces töltési időt céloztak meg. Ha a technológia megjelenik a járművekben, gyakorlatilag ugyanolyan gyorsan lehet majd e-autót tölteni, mint hagyományos üzemanyagot tankolni.
2. Töltőpóznák
Egyre gyakoribbak Európában az olyan útszakaszok, ahol a járda mentén elhelyezkedő villanyoszlopok egyben elektromosautó-töltőként is funkcionálnak. Néhány évvel ezelőtt az Ubitricity nevű német startup állt elő az ötlettel, hogy töltőkábelekkel szerelje fel az áramellátást már egyébként is biztosító villanyoszlopokat. Az azóta a Shell tulajdonában lévő cég mára többezer lámpaoszlopot alakított át töltőponttá többek között Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban. A praktikus és költséghatékony megoldás elsősorban nagyvárosokban terjed gyorsan, ahol kevés járműtulajdonos rendelkezik saját töltési lehetőséggel, így bárki tudja parkolás közben vagy akár éjszaka tölteni az autóját. Nem meglepő tehát, hogy Prágában vagy Amszterdamban is elérhetők már töltőpóznák.
3. Töltőrobotok
Gyakran halljuk, hogy a robotok elveszik a munkánkat. Nos, az autók töltését lehet, hogy hamarosan tényleg átveszik. A Volkswagen és az EV Safe Charge vállalat is vizsgálja ezt a lehetőséget olyannyira, hogy utóbbi már ki is fejlesztette a Ziggy névre hallgató töltőrobotot, amelyet mobilalkalmazáson vagy az elektromos jármű infotainment fedélzeti rendszerén keresztül lehet majd munkára fogni, ha pedig időben hívjuk, a töltés megkezdése előtt le is foglalja és fenntartja a parkolóhelyet addig, amíg oda nem érünk. Az eszköz a folyamat végén visszatér a központi töltőállomásra, ahol a hálózatról, akkumulátortároló rendszerről, napenergiával vagy ezek kombinációjával tölti fel magát újra.
A robotok emberi beavatkozás nélkül végzik a feladatukat, és egyszerre akár több autó töltését is képesek ellátni, egyben pedig promóciós felületként is működhetnek. A széleskörű alkalmazhatóság egyik feltétele a Car-to-X vezeték nélküli kommunikáció elterjedése, ami ahhoz szükséges, hogy a jármű képes legyen kapcsolatba lépni más járművekkel, illetve eszközökkel. Ez a funkció néhány újabb gyártású autóban már rendelkezésre áll, de egyelőre nincs aktiválva, míg régebbi modellekben nem elérhető.
4. Menet közbeni töltés
Nem feltétlenül van szükség töltőállomásra, ha vezetés közben tudjuk tölteni az akkumulátort, amivel jelentős időt spórolhatunk. A svédországi Gotland szigetén például egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszon építettek vezeték nélküli töltőpontokat az útburkolatba, amelyek az elektromágneses teret használva töltik a felettük elhaladó elektromos buszokat, illetve kamionokat. A töltési rendszer az úthasználók számára láthatatlan, mivel vezérlőegységei a föld alatt találhatók. A kísérleti projektet azzal a céllal indították, hogy információkat gyűjtsenek az úthálózatokba telepíthető induktív járműtöltési technológia szélesebb körű alkalmazásához.
A többek között a Fiat, Chrysler, Citroen és Peugeot márkájú autókat gyártó Stellantis járműipari konszern nemrég hasonló kísérletbe fogott az olaszországi Chiari településen kiépített pályán, ahol a Fiat 500e modellt tesztelték. A mérések azt mutatták, hogy a jármű az autópályákon megszokott sebességgel haladva nem fogyasztott energiát, vagyis az aszfaltból érkező töltési kapacitás megegyezik a gyorstöltők teljesítményével, a mágneses mező ereje pedig nincs hatással az autóban lévő személyekre. A két projekt eredményei egyben azt is sugallják, hogy a megoldás használatával a jövőben csökkenthető az akkumulátorok mérete, ami könnyebb járműveket jelent és ezáltal kisebb terhelést az utakra, miközben a töltési infrastruktúra közös használata még hatékonyabbá válik. Szintén az induktív töltés elvén működnek Göteborgban azok az aszfaltba épített töltőpadok, melyeken keresztül a helyi taxisok tudják várakozás közben tölteni járműveiket.
5. Villámgyors akkucsere
Minek autót tölteni, ha egyszerűen kicserélhetjük az akkumulátort? Ez a gondolkodás vezérelte a luxuskategóriájú elektromos autókat gyártó kínai Niót, amely akkumulátorcsere-telepek létesítésével vágja át a töltési infrastruktúra gordiuszi csomóját. A megoldás Kínában már elterjedt, ahol idén 2300-ra nő az egységeik száma, 2025-re pedig a szám várhatóan eléri a 4000-et. A vállalat Európában eddig Norvégiában, Svédországban, Hollandiában, Németországban, március eleje óta pedig Dániában működtet akkumulátorcsere-telepeket. A teljesen automatizált folyamat mindössze 3 percet vesz igénybe, miközben az akkumulátor, illetve az elektromos rendszer ellenőrzése is megtörténik, hogy a jármű a lehető legjobb beállításokkal hagyja el a helyszínt.
6. Napelemes autók
A holland Lightyear hat éven át fejlesztette saját technológiáját, és tavaly év végén elindította a Lightyear 0 napelemes autó sorozatgyártását. A kocsit 782 darab napelem borítja öt négyzetméteres felületen, ami lehetővé teszi, hogy a 60 kwh teljesítményű akkumulátorral rendelkező, hivatalosan 625 kilométer hatótávolságú jármű további napi 70 kilométert tudjon megtenni a napenergiának köszönhetően, ami felhős időben mintegy a felére csökken. A tervek szerint összesen kevesebb mint 1000 példány készül az autóból, amelyből hetente egy darabot szerelnek össze manufakturális jelleggel, de a kapacitást rövid időn belül évi ezer darabra szeretnék növelni.
Időközben már a Lightyear 2 várólistájára is fel lehet iratkozni, amellyel információk alapján 800 kilométert autózhatunk majd, mielőtt újra kéne töltenünk. A modell 2024/2025-től a LeasePlan kínálatában is elérhető lesz Európában, az Egyesült Államokban és egyéb nemzetközi piacokon, ami újabb mérföldkövet jelent a két cég 2018 óta tartó együttműködésében. A LeasePlan célja, hogy flottájában 2030-ra nullára csökkentse a károsanyag-kibocsátást, ezzel összhangban pedig a holland anyavállalat néhány évvel ezelőtt felvette kipróbálható flottaautói közé a Lightyeart is, melynek sikereire alapozva fonta most a két cég még szorosabbra a partnerséget.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
A kockázatkezelés világa sokszor hasonlít egy sakkjátszmához: a sikerhez előrelátás, türelem és a megfelelő időben meghozott, számított döntések kellenek.
Az elmúlt másfél évtizedben e terület a banki működés egyik alappillére lett, és ebben a Morgan Stanley budapesti irodája globális szinten is kulcsszerepet játszik. A Polgár Judit Világsakkfesztiválját hatodik éve támogató Morgan Stanley budapesti irodájának új vezetője, Mayer Dániel – aki a kockázatkezelési részleg éléről érkezik a posztra – öt példán keresztül mutatja be a két terület közötti párhuzamokat.
A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását. A Morgan Stanley 3000 főt foglalkoztató budapesti irodája ebben kulcsszerepet játszik: a 2008-ban tízfős csapatként indult kockázatkezelési részleg ma az egyik legnagyobb ilyen központja a világ egyik vezető bankjának, több mint 40 országból érkező szakembergárdával.
Egy bank, ahol a sakk a mindennapok része
A gondolkodásmód, amely kockázatkezelési munkához is szükséges, sok tekintetben hasonlít a sakk logikájához: folyamatos helyzetértékelés, a lehetőségek és veszélyek mérlegelése, tudatos döntéshozatal. Nem véletlen, hogy a Morgan Stanley budapesti munkatársai között is számos amatőr sakkozó és aktív versenyző is van, köztük egy nemzetközi mester és két FIDE mester. Az iroda munkatársa továbbá Ács Péter nagymester, korábbi magyar bajnok, sakkolimpiai ezüstérmes játékos.
A sakk a Morgan Stanley-ben nemcsak szellemi kihívás, hanem közösségépítő erő is: minden évben megrendezik nemzetközi belső bajnokságukat több mint 40 irodából mintegy 1000 játékos részvételével. A játék erősíti a csapatszellemet, fejleszti a stratégiai gondolkodást, és hidakat épít különböző irodák és kultúrák között.
„A sakkban rejlő játékosság nem áll ellentétben a komoly gondolkodással – épp ellenkezőleg: a stratégiai játék segít új nézőpontokat találni, kreatív megoldásokat felfedezni, és bátor, ugyanakkor tudatos döntéseket hozni – mutat rá a bank budapesti irodájának vezetője, Mayer Dániel. – A Morgan Stanley-nél hisszük, hogy a kíváncsiságra épülő gondolkodás a mély elemzés alapja – és ez vezérelt a kockázatkezelési területen töltött évek alatt is. Az ott szerzett tapasztalatok adják most a biztos alapot kibővült szerepkörömben, az iroda élén.”
A vállalat immár hatodik éve támogatja a Polgár Judit által életre hívott Világsakkfesztivált, amelyet idén szeptember 30-án rendeznek meg a Magyar Nemzeti Galériában. Ebből az alkalomból világít meg a budapesti iroda vezetője öt olyan területet, ahol szűkebben vett szakterülete, a kockázatkezelés és a sakk között szoros párhuzamok figyelhetők meg.
- Mikor vállaljunk kockázatot, és mikor erősítsük meg a pozíciót?
Egy ígéretes támadás lehetősége mindig csábító, különösen, ha az ellenfél királya védtelennek tűnik. Mégis, ha saját védelmünk nem elég stabil, a kockázat vállalás könnyen visszaüthet. A jó játékos ilyenkor mérlegeli: a nyerhető előny arányban van-e a kockázattal. Ugyanez a gondolkodásmód szükséges akkor is, amikor egy pénzpiaci szereplő új befektetési lehetőséget mérlegel. „A cél nem az, hogy minden rizikót elkerüljünk – a fejlődéshez, növekedéshez szükség van kockázatvállalásra –, hanem hogy a várható hozam és a vállalható kockázat hosszú távon egyensúlyban legyen” – mutat rá Mayer Dániel.
- Felkészülés több lehetséges következményre
A sakkban akár egy látszólag védtelen gyalog leütése is veszélyes lehet, ha ezzel megnyitunk egy támadási vonalat vagy átlót az ellenfél tisztjeinek. A tapasztalt sakkozó ezért mindig számba veszi a lehetséges válaszlépéseket, mielőtt lép. A kockázatkezelésben ugyanilyen fontos előre gondolkodni: „A mi munkánk lényege, hogy felkészüljünk a kedvezőtlen forgatókönyvekre is. A kockázati modellezés és a stressztesztelés, vagyis a szélsőséges helyzetek hatásának szimulációja éppen arról szól, hogy a ritka, de nagy hatású eseményekre is legyen tervünk” – hangsúlyozza a szakember.
- Kulcsfigurák védelme
A sakktáblán bizonyos figurák – például egy aktív vezér vagy központi helyen álló huszár – az egész pozíciónk sikerét meghatározhatják. Ezek elvesztése gyakran a teljes állásunk összeomlását jelenti, ezért külön figyelmet igényelnek (nem beszélve a királyunkról). „A kockázatkezelésben is vannak olyan elemek – például a likviditás vagy a tőketartalék –, amelyek védelme elsődleges. Ezek biztosítják, hogy a bank bármilyen körülmények között stabil maradjon” – húzza alá a szakember.
- A hibák következményeinek kezelése
Egy elhibázott lépés után nincs lehetőség visszakozásra, a játszmát abból a helyzetből kell folytatni, ami kialakult. A jó játékos nem rágódik a múlton, hanem új tervet készít, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a helyzetből. A pénzügyi világban is fontos ez a hozzáállás. „A piac folyamatosan változik, és mindig számítani kell váratlan fejleményekre. A kockázatkezelés nemcsak a megelőzésről szól, hanem arról is, hogy egy új helyzetben gyorsan alkalmazkodjunk” – magyarázza Mayer Dániel.
- Időzítés
A sakkban egy túl korai roham könnyen kifulladhat, és védtelenné teheti a saját állásunkat. A türelem és a megfelelő pillanat kivárása sokszor nagyobb esélyt ad a sikerre, mint a sietség. Ez a pénzvilágban sincs másként: „Egy stratégia akkor működik, ha nemcsak maga a döntés helyes, hanem a végrehajtás időzítése is megfelelő. Mi azt vizsgáljuk, hogy a vállalati döntések mikor és milyen feltételek mellett hoznak fenntartható eredményt” – mondja a Morgan Stanley kockázatkezelési részlegének vezetője.
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból
Polgár Judit, a sakktörténet legsikeresebb női játékosa és a Világsakkfesztivál alapítója hozzátette: „Ahogyan a vákuumkísérletekben tisztán láthatóvá válnak a természeti törvények, úgy a sakkban is megmutatkoznak az üzleti élet alapelvei: a tervezés, az erőforrások beosztása, a kockázatkezelés vagy éppen a versenytárs lépéseinek előrejelzése. Mindez egy sakktáblán, ahol csak a döntések és a következmények számítanak. A sakkban nincs win-win helyzet, mint az üzleti életben, de a játék során fejlesztett stratégiai gondolkodás, a problémamegoldás és a kockázatkezelési szemlélet kiválóan adaptálható, és a segítségével jobb üzleti döntéseket hozhatunk.”
„A kockázatkezelés nem játék, hanem a banki stabilitás alapköve, de ez nem jelenti, hogy nem tanulhatunk egy játék logikájából. Ahogy a táblán, úgy a pénzügyekben is az nyer, aki hosszú távon gondolkodik, és minden lépés előtt tudatosan méri fel a lehetőségeket és a kockázatokat – összegzi a párhuzamokat Mayer Dániel. – A Morgan Stanley budapesti csapata nap mint nap így dolgozik, hogy a globális pénzügyi világ változásai közepette is biztos alapot nyújtson a bank működésének.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A hazai additív gyártás régi-új arca: a FreeDee mostantól ADMASYS HU
Új név, változatlan elhivatottság a 3D technológiák iránt. A FreeDee Kft., a hazai professzionális 3D nyomtatás és 3D szkennelés meghatározó szereplője 2025 szeptemberétől ADMASYS HU Kft. néven működik tovább.
Az új név és arculat a cég regionális terjeszkedését és az ADMASYS International cégcsoporthoz való tartozását tükrözi, amely Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában és Romániában is jelen van.
Nemzetközi háttér, hazai jelenlét és szakmai támogatás
A 2012-ben alapított FreeDee az elmúlt több mint egy évtizedben a 3D technológiák hazai úttörőjévé vált. A vállalat 2024-ben megközelítette az 1 milliárd forintos éves árbevételt, miközben a termékportfóliója és szolgáltatásai is folyamatosan bővültek. Az arculatváltás célja most, hogy a regionális együttműködés erősítésével még több 3D technológiai és szolgáltatási lehetőség váljon elérhetővé a hazai ipari partnerek számára.
„Ez a névváltás egy régóta tervezgetett, fontos lépés számunkra, hiszen nem könnyű megválni egy olyan bevezetett márkanévtől, mint a FreeDee. Az elmúlt években azonban sokat változtunk, fejlődtünk és terjeszkedtünk is. Az ADMASYS HU névvel egy összehangoltabb nemzetközi működés felé haladunk: célunk, hogy egy erős, közös regionális tudásbázisra építsünk, amellyel a hazai ipari partnereinket még magasabb szinten szolgálhatjuk ki. Hálásak vagyunk minden ügyfelünknek az eddigi bizalomért és izgatottan várjuk, hogy az új név alatt együtt írjuk a következő fejezetet.”
– mondta Szabó Diána, az immár ADMASYS HU Kft. ügyvezetője.
Mit nyernek az ADMASYS HU (korábbi FreeDee) ügyfelei?
- Nemzetközi tudásbázis: nemzetközi tapasztalatok beépítése a hazai projektekbe
- Szélesebb gépválaszték: nagyobb ipari géppark és gyártási kapacitás, folyamatosan bővülő piacvezető 3D nyomtató és 3D szkenner választék
- Stabil háttér: erős cégcsoport regionálisan is egységes, professzionális működéssel
- Komplex szolgáltatások: a gépek forgalmazása mellett teljes munkafolyamatok bevezetése, automatizáció, szakmai támogatás, oktatás és szerviz
A név és arculat megújulása nem jár változással a vállalat alapértékeiben: az ipari ügyfelek a jövőben is ugyanarra a magas szintű technológiai kompetenciára és személyre szabott támogatásra számíthatnak, amelyet a FreeDee név alatt megszokhattak. A cég adatainak többsége – így például a telephely, adószám, csapat – változatlan marad, azonban a weboldal mostantól az admasys.hu címen érhető el.
Szeptemberi kedvezmények a névváltás alkalmából
A márkaváltás alkalmából az ADMASYS HU-nál szeptemberben 3D nyomtatót vagy 3D szkennert vásárlók extra ajándékokra számíthatnak: típustól függően jelentős kedvezmény, plusz garancia, alapanyagcsomag vagy szolgáltatás járhat olyan, népszerű márkák megoldásai mellé, mint például az Artec 3D, UltiMaker, BigRep vagy miniFactory. Az immár ADMASYS HU Kft. mérnökei ingyenes technológiai konzultációval segítik a megalapozott választást.
Érdeklődjön közvetlen az ADMASYS HU csapatánál: admasys.hu | shop.admasys.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Használat alapú rugalmasságot biztosít az MSP-k és a KKV-k számára a Zyxel
A biztonságos és AI-alapú felhőalapú hálózati megoldások nyújtásában vezető szerepet betöltő Zyxel Networks ma bejelentette az új Pay as You Go (PAYG) online fizetési lehetőség bevezetését előfizetéskezelő platformján, a Circle-en.
A Nebula felhőkezelő platformot használó menedzselt szolgáltatók (MSP-k) és kis- és középvállalkozások (KKV-k) változó igényeinek kielégítésére tervezték, az új számlázási modell rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít a partnerek számára, hogy a Zyxel Networks-szel együtt kezeljék és fejlesszék vállalkozásukat.
Csak annyiért fizet, amennyit használ, rugalmas lehetőségek közül választhatnak a partnerek.
A Zyxel Networks Circle egy központosított, partnerközpontú platform, amely egyszerűsíti és racionalizálja a licencvásárlást, megújítást és menedzsmentet. A változó igényekkel rendelkező, összetett környezeteket kezelő MSP-k, valamint a szűkös költségvetéssel és ingadozó munkaterheléssel rendelkező kis- és középvállalkozások számára az új PAYG opció havi használaton alapuló számlázási modellt biztosít, amely tükrözi a szervezetenkénti tényleges fogyasztást. Akár egyetlen, akár több száz telephelyet kezelnek az oldalon, a partnereknek csak a felhasznált mennyiséget kell felszámítaniuk, rejtett díjak, pótdíjak vagy minimális kötelezettségvállalások nélkül. A partnerek havonta részletes felhasználási jelentést kapnak, amely teljes átláthatóságot biztosít a licencköltségeikről.
Teljes körű ellenőrzés
A PAYG engedélyezése mindössze néhány kattintást igényel a Circle felületen, így a folyamat zökkenőmentes. Nincs szükség támogatási jegyekre vagy a fiókcsapatokkal való oda-vissza beszélgetésre. A több szervezetet vagy üzleti egységet kezelő partnerek számára a PAYG szervezetenként szelektíven alkalmazható, és bármikor aktiválható vagy leállítható. A hálózati eszközök rugalmasan áthelyezhetők a szervezetek között, ami még nagyobb működési ellenőrzést biztosít.
Az előnyök azonnaliak, és a kisebb partnerek számára rugalmasságot biztosítanak az új projektekre való pályázáshoz anélkül, hogy előzetes tőkekötelezettséget kellene vállalniuk. Emellett értékes időt nyerhetnek vissza azáltal, hogy a kézzel feldolgozott éves megújításokról lemondhatnak.
Átfogó fizetési lehetőségek
Az MSP-k és a KKV-k számára a PAYG lehetővé teszi a CapEx-ről az OpEx-re való zökkenőmentesebb átmenetet, javítja a pénzforgalmat, és támogatja a skálázható hálózat-az-a-szolgáltatás (NaaS) ajánlatokat – mindezt a Zyxel Networks felhő-menedzselt Nebula ökoszisztémájával.
„A Circle mostantól az iparág legátfogóbb fizetési lehetőségeit kínálja, beleértve a rugalmas PAYG opciót és az automatikus megújítási lehetőségeket (havi és éves számlázás). Ez magában foglalja az online és offline tranzakciók támogatását is„
– mondta Inchen Lin, a Zyxel Networks Intelligence Cloud Center AVP-je.
„Az új PAYG-modellt a partnerek visszajelzéseire adott közvetlen válaszként vezetjük be, és a licenckezelést olyan egyszerűvé, rugalmassá és skálázhatóvá tettük, mint a technológiánkat. Ez arról szól, hogy elhárítjuk a belépési akadályokat, és partnereinknek megadjuk azokat az eszközöket és fizetési lehetőségeket, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy a saját feltételeik szerint növekedhessenek„.
A PAYG opció világszerte elérhető a Circle platformon keresztül a Nebula felhőkezelt eszközökhöz. További információért látogasson el a https://community.zyxel.com/en/discussion/29606 weboldalra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Otthon Start hitel: ezért lehet életveszélyes már most lefoglalózni bizonyos ingatlanokat
-
Gazdaság2 hét ago
Több milliós megtakarítás: még ingatlanár-robbanáskor is verhetetlen lesz a 3 százalékos lakáshitel
-
Gazdaság2 hét ago
Jelentős megtakarítás az önkormányzatoknál ‒ a tudatos településeknek áll a zászló
-
Tippek2 hét ago
Adni Öröm! – Országos összefogás az iskolakezdéshez
-
Mozgásban2 hét ago
Kátyúk, hőség, teli csomagtartó: Így tegye rendbe autóját a nyári stresszteszt után
-
Ipar2 hét ago
Mesterséges intelligencia térképezi fel a városok energiaéhségét – magyar fejlesztés az EU élvonalában
-
Okoseszközök2 hét ago
Úszás után mobilozás: duplájára nőtt a hívásforgalom a Balaton-átúszáson
-
Okoseszközök1 hét ago
A jövő képe: a vivo új Mixed Reality headsetet és képalkotási víziót mutatott be