Ipar
Siemens-kutatás: egyre jövőtudatosabbak a magyar vállalatok
A megkérdezett cégek több mint fele rendelkezik fenntarthatósági rendszerrel vagy politikával.
A magyarországi iparvállalatok négyötöde igénybe veszi fenntarthatósági szakember segítségét zöld céljai megvalósítása érdekében. A fenntarthatóságot erősítő tevékenységek pedig leginkább a hulladékkezelésre (95%) az energiahatékonyságra (85%) és a vízgazdálkodásra (78%) irányulnak – derül ki a Siemens Zrt. friss kutatásából. A megkérdezett cégek többnyire odafigyelnek a környezettudatos működésre és kiveszik a részüket a társadalmi felelősségvállalásból is, ugyanakkor a legfőbb akadályozó tényezőnek a forráshiányt jelölik meg: közel felük (45%) pályázott már külső támogatásra a fenntarthatósági célok elérése érdekében. A fenntarthatóság tehát egyre fontosabb kérdés a hazai cégek körében, de mögöttes motivációjuk teljesen eltér a külföldi tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások szemléletétől.
A 20 fő vagy 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező hazai iparvállalatok körében végzett átfogó (mélyinterjús és kérdőíves) kutatást a Siemens Zrt., melyből kiderült, hogy a magyar cégek életében ma már kiemelt szerepet játszik a fenntarthatóság és a mindennapi működésben is igyekeznek szem előtt tartani a jövőtudatosságot. Minél nagyobb szeletet hasít ki a vállalat a piacból, annál jellemzőbb, hogy komoly energiákat fektet a környezettudatosságba és a társadalmi felelősségvállalásba, illetve központi stratégia mentén szervezi kapcsolódó tevékenységeit. Összességében a kutatásban résztvevők 54 százalékának van fenntarthatósági rendszere/politikája és 80 százalékuk működik együtt teljes/részmunkaidős (17%) vagy külsős (30%) szakértővel, vagy éppen vállalaton belül (33%) bíznak meg valakit ezzel a feladattal.
Lassan, de biztosan – a hiányozó források jelentik a legnagyobb kihívást
A fenntarthatósággal összefüggésben a válaszadó cégek 59 százalékának vannak rövid távú, 42 százaléknak pedig hosszú távú tervei, összességében leginkább a hulladékkezelésre (95%), az energiahatékonyságra (85%), valamint a víz- és levegőszennyezés csökkentésére (78%) törekszenek, ugyanakkor egyre fontosabb szempont a biodiverzitás megőrzése (61%), az ellenőrizhető források használata (58%) és a fenntarthatósági szempontú termékfejlesztés is (57%). A vállalatok egyébként elégedettek saját erőfeszítéseikkel: kétharmaduk nyilatkozik úgy, hogy hasonlóan teljesít ezen a téren, mint versenytársai, minden ötödik cég pedig úgy gondolja, többet tesz a fenntartható jövőért, mint a többi piaci szereplő. A megkérdezett cégek döntő többsége saját bevallása szerint kiveszi a részét a társadalmi felelősségvállalásból is, és főként karitatív- és sportszervezetekkel állnak kapcsolatban.
„Saját bevallásuk alapján a hazai iparvállalatok a napelemrendszerek kiépítése, a szelektív hulladékgyűjtés, illetve a vízfogyasztás mérséklése terén érték el eddig a legnagyobb eredményeket, ugyanakkor egyre nagyobb szerep jut a fenntartható beszerzésnek is: a beszállító partnerek kiválasztása során a cégek több mint kétharmada (70%) mérlegel ezt figyelembe véve”
– mondja a kutatást végző Siemens Zrt. energiahatékonysági szakértője, Simon András.
A felmérésben résztvevő minden ötödik vállalat a forráshiányt véli a legnagyobb problémának és 14 százalékuk hiányolja vagy kevesli a fenntarthatósági beruházásokra kiírt pályázatokat, azaz külső segítséget vár saját fenntarthatóságának növelésére. Ugyanakkor minél több főt foglalkoztat egy cég, annál alacsonyabb arányban nyilatkozta, hogy fenntarthatósági beruházásait az anyagiak, a beruházások magas költsége, vagy a pályázatok hiánya akadályozza.
Szemléletben még mindig vezetnek a külföldi cégek a Siemens szerint
A Siemens felmérése arra is rákérdezett, hogy milyen tényezők befolyásolják a cégeket a fenntarthatósági politikájuk kialakításában vagy fejlesztésében. A válaszadók a médiát (43%) és az így elérhető információkat és trendeket, a szakmai kapcsolatrendszert és csatornákat (41%) nevezik meg, mint inspirációs forrást, de az is kiderül, hogy sok esetben a vezetőség (36%) vagy a cégközpont (33%) felől érkezik az iránymutatás. Fontos megjegyezni, hogy hazai cégeket még mindig elsősorban a külső nyomás motiválja a fenntarthatósági célok megvalósításában, döntő részben a jogszabályi előírások (44%), másodsorban pedig az üzleti érdekek (19%) és társadalmi-vevői elvárások (16%).
Ebben elég nagy eltérés tapasztalható a külföldi tulajdonosi körrel rendelkező vállalatokhoz képest, melyek sokkal nagyobb arányban rendelkeznek fenntarthatósági szakértővel és stratégiával, illetve rövid- és hosszú távú célkitűzésekkel, a törekvéseiket pedig sokkal inkább belső elvárások és valós elköteleződés mozgatja. Körükben erős a tulajdonosi-befektetői elvárás is, hiszen az Európai Unió 2024-től új vállalati ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási keretrendszer) jelentési kötelezettségeket vezet be lépcsőzetesen, ez pedig a banki finanszírozás elbírálásánál is fontos értékelési szempont lesz a jövőben.
Egyelőre csak ismerkedünk a karbonlábnyommal
A kutatás érdekes eredményt hozott a karbonlábnyom számítására és jelentőségére vonatkozóan, ugyanis miközben a válaszadó 39 százaléka szerint az erre vonatkozó vállalati információk a jövőben versenyelőnyt fognak jelenteni, 73 százalékuknál még nem készült ilyen számítás. Sőt, csupán minden tizedik iparvállalat tudja megmondani, hogy mekkora a karbonlábnyoma, a megkérdezettek közel felét pedig egyelőre hidegen hagyja, hogy a termékei mennyire terhelik meg a környezetet. A kérdésben előrébb járó cégek ráadásul szinte kivétel nélkül azért vannak tisztában a fogalommal, mert a külföldi anyavállalatnak szolgáltatnak adatokat ezzel kapcsolatban. Van tehát hova fejlődni, de a felmérésből az is látszik, hogy a fenntarthatóság egyre fontosabb kérdés a hazai cégek körében is.
„Számos egyszerű gyakorlati lépést tehet minden olyan piaci szereplő, amely hosszú távon szeretne sikeresen működni egy olyan világban, melynek fenntartható jövőképe van. Ennek érdekében tesznek is a cégek: odafigyelnek a hulladékgyűjtésre és az újrahasznosításra, az okos vízgazdálkodásra, a tudatos energiafelhasználásra vagy éppen optimalizálják az üzleti utak számát és gyakoriságát – persze ezek egyben költségcsökkentő tényezőt is jelentenek. Fontos azonban megjegyezni, hogy ennél átfogóbb szemléletre lesz szükség hazánkban az igazi áttöréshez. Egyre fontosabb lesz a munkavállalói edukáció és az általános szervezeti elkötelezettség növelése, konkrét mérőszámok kitűzése a rövid- és a hosszú távú célokhoz, de nagy segítséget jelentenek az olyan digitális fejlesztések is, mint például a termékszintű karbonlábnyom kiszámítása, vásárlók felé közlése. Ez versenyelőnyt jelenthet a mind tudatosabb fogyasztók megnyerésére is”
– teszi hozzá Simon András energiahatékonysági szakértő.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Messer hosszú távú héliumellátási megállapodást kötött a QatarEnergy-vel
A Messer, a világ legnagyobb magántulajdonban lévő ipari gázgyártó vállalata bejelentette, hogy hosszú távú héliumellátási megállapodást (SPA) írt alá a QatarEnergy-vel.
A szerződés értelmében a Messer évente mintegy hárommillió köbméter nagytisztaságú héliumot vásárol, amelyet a QatarEnergy világszínvonalú, Ras Laffanban működő létesítményeiből szállítanak a vállalat ügyfelei számára világszerte.
A most aláírt szerződés mérföldkő a Messer történetében: ez az első közvetlen, hosszú távú partnerség a QatarEnergy-vel, a világ egyik vezető héliumtermelőjével. Az együttműködés hozzájárul a források diverzifikálásához és az ellátási láncok megerősítéséhez, garantálva, hogy az ügyfelek számára ez a ritka gáz stabilan és kiszámíthatóan rendelkezésre álljon.
Az aláírási ceremónián, amelyen mindkét vállalat felsővezetői részt vettek, Saad Sherida Al-Kaabi, a QatarEnergy elnök-vezérigazgatója így nyilatkozott:
„A Messer elismert szereplő a globális héliumpiacon, széles körű portfólióval és erős piaci jelenléttel. Örömünkre szolgál, hogy közvetlen szállítási szerződést köthettünk a Messer-rel és megbízható partnerként közösen szállíthatjuk ügyfeleinknek a nagytisztaságú héliumot világszerte.”
A hélium kulcsfontosságú alapanyag számos csúcstechnológiai területen és iparágban, többek között az orvosi képalkotásban, az egészségügyi berendezésekben, a félvezetőgyártásban, a kvantumszámítástechnikában, a száloptikai rendszerekben és az űrkutatásban. A Messer nemrégiben felvásárolta az Egyesült Államokban működő egykori Federal Helium Systemet, amellyel megerősítette globális pozícióját a héliumpiacon. A QatarEnergy-vel létrejött megállapodás tovább bővíti a vállalat beszerzési portfólióját és erősíti nemzetközi jelenlétét.
Bernd Eulitz, a Messer SE & Co. KGaA vezérigazgatója így fogalmazott:
„Ez a megállapodás erősíti ügyfeleink bizalmát a folyamatos és kiváló minőségű ellátás iránt, amely elősegíti üzleti tevékenységük és innovációik sikerét. Mindenekelőtt azonban világosan kifejezi elkötelezettségünket ügyfeleink mellett: biztosítjuk számukra a hosszú távú növekedésükhöz nélkülözhetetlen hélium biztonságos és megbízható rendelkezésre állását.”
A QatarEnergy-vel való partnerség újabb mérföldkő a Messer számára a stabil, diverzifikált és globális héliumellátási lánc kiépítésében – támogatva ügyfelei dinamikus fejlődését nemcsak a jelenben, hanem a jövőben is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A napenergia szerepe egyre nő a kiskereskedelemben
A kiskereskedelmi szektorban rohamosan nő a megújuló energiaforrások szerepe: a nagy láncok energiahatékonysági beruházásokkal, és helyben termelt zöld árammal igyekeznek csökkenteni karbonlábnyomukat.
A megújuló energiaforrások iránti növekvő igényhez igazodva a SPAR Magyarország tovább bővíti napelemes rendszereit, Nyíregyházán és Székesfehérváron is korszerű, környezetbarát energiaforrást biztosítva áruházai számára. Hazánkban a SPAR a szektorban az elsők között valósított meg napelemes fejlesztéseket és a program folyamatosan bővül.
A legújabb telepítések 2025 első felében, Nyíregyházán, a Tiszavasvári úti szupermarketben, valamint a székesfehérvári Palotai úti üzletben valósultak meg. Mindkét helyszínen 50 kW teljesítményű rendszer kezdte meg működését, amely évente több tízezer kilowattóra energiát képes előállítani. Ennek köszönhetően az érintett boltok villamosenergia fogyasztásának legalább 15%-át váltja ki a megújuló energia.
„A SPAR számára rendkívül fontos, hogy energiafelhasználásunkat hatékonyabbá tegyük és minél nagyobb mértékben támaszkodjunk megújuló forrásokra. A SPAR Magyarország 2024-ben összesen 912 GJ, vagyis 253 256 kWh megújuló villamos energiát használt fel, amely teljes egészében a saját áruházaink tetején telepített napelemes rendszereinkből származott. Minden új beruházásnál arra törekszünk, hogy a napelemek a lehető leghatékonyabban szolgálják ki az adott üzlet villamosenergia-igényét, ezzel is támogatva az energiatudatos működésünket”
– mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A SPAR 2020-ban Szegeden indította el napelemes programját, majd 2022-ben Pécsen és Dorogon, 2023-ban Gödön, 2024-ben pedig Dunaföldváron és a pécsi INTERSPAR hipermarketben valósult meg telepítés. A legnagyobb volumenű fejlesztés eddig a pécsi INTERSPAR-ban történt: az ottani rendszer energia tárolóval kombinálva egyhavi energiafogyasztást képes megtakarítani az áruháznak. Az eddigi projektek eredményeként a vállalat éves megújulóenergia-termelése 2024-ben meghaladta a 253 ezer kilowattórát, ami 80 átlagos családi ház éves fogyasztásának felel meg.
A most átadott nyíregyházi és székesfehérvári rendszerekkel a SPAR tovább erősíti azt a törekvését, hogy a jövő áruházai ne csupán modern kereskedelmi terek legyenek, hanem saját energiát is termelő, környezeti szempontból felelős egységek. A vállalat minden új beruházás és felújítás során vizsgálja a napelemes megoldások alkalmazásának lehetőségét, és a következő években további telepítések várhatók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Ultimaker Secure Line: 3D nyomtatók védelmi ipari célokra
Az Ultimaker, a világ egyik vezető 3D nyomtató gyártója, bemutatta legújabb fejlesztését, a Secure Line termékcsaládot. Az első két modell, az UltiMaker S6 Secure és az S8 Secure, kifejezetten a védelmi szektor, valamint hasonlóan magas adatbiztonsági követelményekkel dolgozó szervezetek igényei szerint készült.
Biztonság kompromisszumok nélkül
Az új nyomtatók célja, hogy az additív gyártást megbízható és mobil eszközzé tegyék a terepen is. Az S6 Secure és S8 Secure ötvözi az ipari szintű teljesítményt a kibertámadások elleni védelemmel, megfelelve a legszigorúbb informatikai előírásoknak.
A készülékek teljesen lekapcsolódnak a hálózatról: nincs Wi-Fi, nincs kamera, és csak USB-alapú, izolált (air-gapped) adatátvitel engedélyezett. Ezzel gyakorlatilag kizárják a kémkedés, az adatlopás vagy a távoli hozzáférés kockázatát.
Főbb biztonsági funkciók:
- gyárilag telepített, manipulációbiztos firmware
- titkosított, nyomon követhető fájlkezelés
- hardveresen védett komponensek
- teljesen felhőfüggetlen működés
3D nyomtatók a frontvonalon
Az új UltiMaker nyomtatók robusztus felépítésüknek köszönhetően terepi, hajó- vagy mobil környezetben is megbízhatóan használhatók. A honvédelem területén számos alkalmazásban bevethetők, a kutatás-fejlesztéstől a katonai logisztikáig.
Az FDM technológiával készült nyomatok széles anyagpalettából – a rugalmas műanyagoktól a nagyszilárdságú kompozitokig – készülhetnek. Így a sérült gépekhez, járművekhez vagy eszközökhöz szükséges pótalkatrészek akár órák alatt előállíthatók – a helyszínen – csökkentve a leállási időt és az ellátási láncoktól való függést.
Testreszabható, európai gyártás
Az UltiMaker 3D nyomtatóit a NATO több szervezete is használja világszerte. A Secure Line modellek is az európai – hollandiai – gyárban készülnek, szigorú minőségi és adatvédelmi standardok szerint. Ezt a sorozatot kifejezetten a honvédelmi és űripari ügyfelek számára fejlesztették, gyártása korlátozott darabszámban zajlik, testreszabott konfigurációkban. Emellett minden géphez két év UltiMakerCare szolgáltatás jár, amely gyors támogatást biztosít a felhasználóknak, akár bevetés közben is.
Hazai elérhetőség
Az új Secure Line modellek már Magyarországon is elérhetők az UltiMaker hivatalos képviseleténél, az ADMASYS HU-nál. A Secure Line új fejezetet nyit a 3D nyomtatásban: a védelmi szektor számára ipari teljesítményt, teljes adatbiztonságot és gyors helyszíni gyártóképességet kínál. Az S6 Secure és S8 Secure a jövőben kulcsszerepet játszhat abban, hogyan gondolkodunk a kritikus alkatrészek utánpótlásáról.
További részletek: UltiMaker Secure Line
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
-
Gazdaság2 hét ago
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
-
Mozgásban2 hét ago
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
-
Ipar2 hét ago
Miközben az AI-felkészültségünk javul, a mesterséges intelligencia iránti bizalmatlanságunk fokozódik
-
Okoseszközök2 hét ago
Így válhat a Samsung Galaxy Watch8 okosóra-széria a biohackerek ideális technológiai társává
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten