Connect with us

Ipar

Mezőgazdasági drónpilóta – egyre nagyobb a kereslet

mezőgazdasági drónpilóta képzés légtér

A mezőgazdasági szezon végén, levonva a tanulságokat, egyre több gazdálkodó állapíthatja meg, hogy megérett az idő a modernizálásra. A nehéz mezőgépek, ha nem is az összes munkafázisból, de a növényvédelem területéről bizonyos esetekben már kivonhatóak. A precíziós mezőgazdasági elvek alapján minél célzottabban tudják a gazdák megoldani a növényvédelmet, annál jobb eredményekre számíthatnak. Így a traktorok helyett a permetező drónok látványa egyre gyakoribbá fog válni a földek felett. Csipak-Török Ágnes, a Légtér.hu ügyvezetője, repülésbiztonsági elemző és Jordán László növényvédelmi szakértő ad tájékoztatást a növényvédelmi drónpilóta képzésről és a szakterület fejlődéséről.

A szemünk előtt alakul ki egy új szakma, a növényvédelmi drónpilóta, amiről sokan még nem is hallottak, ám a mezőgazdaságban minden szezonnal nő a kereslet azok iránt a szakemberek, vállalkozások iránt, akik a megfelelő engedélyek és tapasztalat birtokában drónok segítségével tudják ellátni a növényvédelmi feladatokat, a permetezést.

Nem csoda, hogy nő az érdeklődés a drónpilóták iránt. A precíziós mezőgazdaságban a drónokkal való permetezés mellett számos érv szól: elektromos árammal működtethető, könnyű szerkezettel rendelkező gépekkel a permetezést olyankor is el tudják végezni a szakemberek, amikor a hagyományos technológia korlátozottan áll rendelkezésre. A szenzoroknak, térképező és tervkészítő szoftvereknek hála a munka hatékonysága nő, ez pedig mind időben, mind költségoldalon megmutatkozik. Nem elhanyagolható az sem, hogy a drónnal nincs taposáskár, nem tömörödik a talaj.

Komoly befektetés egy saját permetező drón

Ugyanakkor meg kell jegyezni azt is, hogy sokan könnyű és gyors pénzkeresési lehetőséget látnak a drónozásban, pedig a permetező drón megvásárlása nem elég, szükséges hozzá aggregátor, tartalék- és csereakkumulátorok, egy monitorozó drón sem árt, valamint kelleni fog egy szállító jármű, általában pick-up, valamint a műveleti engedélyről sem feledkezhetünk meg. Jelentős a személyi költség is: a drónpilóta mellett szükséges egy repülésfigyelő személy, illetve egy előkészítő személy, és természetesen a szakmai irányító, a növényorvos.

„Nem biztos, hogy minden gazdának érdemes permetező drónt vásárolnia. Nem is elsősorban a beruházás megtérülése a kérdéses – noha az is rendkívül fontos –, hanem a szükséges »szellemi tőke« befektetése, illetve rendelkezésre állása. A növényvédelmi drónpilóta végzettség megszerzése sok tanulást igényel, de ennél is fontosabb az a tapasztalatmennyiség, amit tanfolyamon nem, csak a gyakorlatban lehet megszerezni”, vezet be minket Jordán László a modern növényvédelmi megoldásokba.

Csipak-Török Ágnes hozzáteszi: „A drónpilóta képzéseket és engedélyeket európai uniós jogszabályok szabályozzák, azonban a drónos permetezésre nemzeti előírások vonatkoznak. Míg a jogi keretrendszert az EU rendeletek adják, addig a speciális, permetezésre vonatkozó követelmények tagállami hatáskörben maradtak, ezért ha valaki külföldön tervez hasonló tevékenységet folytatni, mindenképpen tájékozódjon a helyi előírásokról.

Még csak most alakult ki, máris hiányszakma

A Légtér.hu Kft. idén kezdte el a növényvédelmi drónpilóta képzését, amelynek előnye, hogy néhány hónap alatt szakmát szerezhet az érdeklődő. Ahogy Csipak-Török Ágnes beszámolt róla, “gyakori, hogy azért hiányoznak egy-egy óráról a hallgatók, mert sok a megkeresésük, szezonban szünet nélkül dolgoznak”.

Éppen ezért praktikus a késő őszi, téli hónapokban belevágni a tanulásba, mert időjárástól függően 4-6 hónap alatt megszerezhető az engedély, azaz tavaszra már tud drónpilótaként dolgozni az, aki szeretne.

“Az elmúlt években nőtt az agrárszakképzésre jelentkező fiatalok száma, ami azért is örvendetes, mert az agrárium egyik jelentős kérdése a gazdálkodói társadalom magas átlagéletkora. A fiatalok fogékonyabbak az új megoldásokra, ezért elsősorban tőlük várunk jelentős szerepet a drónok használatának elterjesztésében, de »Idősebbek is elkezdhetik!«”,  mutat rá Jordán László, növényvédelmi szakértő.

Engedély nélkül a büntetés szinte garantált

A repülésbiztonsági elemző elmondja, hogy ahogy az igény is egyre nő a képzett drónpilótákra, úgy a hatósági ellenőrzések száma is gyarapodik az engedély nélkül permetezők kiszűrése végett. A permetezőket ellenőrizheti a helyszínen a Nébih, a helyi kormányhivatal, és repülés szempontjából is kaphatnak vizsgálatot. Az ellenőrzések száma nő, idén 35 ellenőrzés történt a Nébih tájékoztatása szerint.

Bárki ingyenesen betekintést kaphat a mezőgazdasági drónozás világába

Aki szeretné megszerezni az új szakképesítést növényvédelmi drónpilótaként, annak az első lépés egyszerű, az A1/A3 szintet online, ingyenesen elvégezheti. “Ezután következik a komolyabb A2 szint, ami már emberekhez közelebbi, nagyobb drónok működtetését is lehetővé teszi, valamint a pilóta nélküli légijármű-irányítói igazolvány megszerzése is szükséges ahhoz, hogy elkezdhesse a növényvédelmi drónpilóta alapképzést”, ismerteti Csipak-Török Ágnes. Hozzáteszi, “a Légtér.hu Kft. csapata úgy dolgozta ki a képzést, hogy sok próbateszttel, kérdéssel segítse a tananyag memorizálását, így lehetséges, hogy a sikeres elmételi vizsgák aránya 98% a tanulóink között”.

Díjmentes betekintésre nyújt alkalmat a Légtér.hu Kft. növényvédelmi drónpilóta workshopja, ahol érdekes előadásokon élőben is ismerkedhetnek a területtel az érdeklődők. A Légtér.hu Kft. ügyvezetőjének, Csipak-Török Ágnesnek kezdeményezésére elindult a Nők a drónszakmában találkozó, amelyet már harmadik alkalommal tartottak meg, és ezúttal egy Boing 747-es szimulátorozási lehetőséggel kötöttek össze.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába

Tovább bővül a Dachser Hungary szolgáltatási köre: 2025. február 7-én a vállalat elindítja új gyűjtőjáratát Kecskemétről Bulgáriába.

A kamion minden péntek délután indul az alföldi telephelyről Szófiába, és hétfőn éri el a bolgár fővárost. Az útvonalon határellenőrzésen sem kell már átesnie a küldeményeknek, mivel Románia és Bulgária idén január 1-jén csatlakozott a schengeni övezethez. A januárban indított Pilisvörösvár-Padova járat mellett idén ez már a második olyan új közvetlen útvonal, amelyet az ügyfelek igényeire tekintettel vezetett be a vállalat.

Románia és Bulgária schengeni csatlakozása jelentős hatással van a nemzetközi szállítmányozásra, mivel a schengeni határok kiterjesztésével megszűnnek a határellenőrzések ezen országok között. Ennek köszönhetően a szállítmányok gyorsabban és gördülékenyebben juthatnak el célállomásukra, csökkentve a szállítási időt és költségeket. A várhatóan felélénkülő kereskedelmi kapcsolatokra és az ügyfelek igényeire reagálva döntött úgy a Dachser Hungary, hogy kecskeméti telephelyét még intenzívebben bekapcsolja a szállítmányozás vérkeringésébe, és közvetlen járatot indít Szófiába.

Nemcsak a Kecskemét környéki ügyfelek számára jelent előnyöket az új szolgáltatás, mivel a gyűjtőszállítmányozás komplex rendszere révén Magyarország teljes területéről, sőt a közép-európai régióból is elérhetővé válik a gyorsabb szállítás Bulgáriába. A Dachser várakozásai szerint Kecskemét így kisebb logisztikai csomópontként is működhet a jövőben.

„A Dachser Hungary kecskeméti telephelye 2023 végén költözött egy új, modern létesítménybe, ahol a szállítási szolgáltatásokon felül raktárlogisztikát is kínál a vállalat. Ez a fejlesztés jelentősen növelte a telephely kapacitását és hatékonyságát, hozzájárulva a magas színvonalú szolgáltatások nyújtásához, egyúttal lehetővé téve azok fejlesztését is, például az új, közvetlen járattal Szófiába”

– mondta el Malomhegyi Tamás, a Dachser Hungary értékesítési vezetője.

„Az ügyfeleink számára kínált legnagyobb előny, hogy ennek köszönhetően az áruk gyorsabban és biztonságosabban érkeznek meg rendeltetési helyükre, mivel kevesebb átrakásra van szükség.”

Szófia idén már a második a Dachser révén közvetlenül is elérhető európai városok sorában: január óta a vállalat pilisvörösvári és padovai telephelye között is naponta indulnak kamionok. Ennek köszönhetően Olaszország és Magyarország között két-három napra rövidült a szállítási idő.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Űrtechnológiát hoz a hálószobákba a tollszakma hazai képviselője

Mi köze a NASA technológiájának az ágyneműkhöz? Hány éves párnákon alszanak a luxusszállodák vendégei? És miért vásárolnak a kínaiak óriási takarókat, míg az európaiak inkább külön takaródznak?

A főként nemzetközi piacra termelő, teljesen magyar tulajdonú Naturtex Kft. ügyvezetője, Gellért Balázs beszélt az alváskultúra világszintű különbségeiről, a fenntartható tollfeldolgozásról, valamint arról, hogyan változtatja meg az iparágat az automatizáció és a mesterséges intelligencia.

  1. Hány évesen válik túlhasználttá egy párna?

Gondolta volna, hogy egy ötcsillagos luxusszállodában akár 9 éves párnákon is aludhat? Az iparági gyakorlat szerint legfeljebb 5 évente kellene cserélni azokat a vendéglátóhelyeken, ennek ellenére például a Naturtex ügyvezetője az egyik német luxushotelben meglepően rossz állapotú párnával is találkozott, – a címke alapján 9 éves volt. Ez Magyarországon is soknak számít, az emberek átlagosan 6-7 évig használnak egy párnát, pedig higiéniai és egészségügyi szempontok miatt 3-5 évente érdemes lecserélni azokat. Nyugat-Európában általában ezt még komolyabban veszik: sok helyen már 2-3 évente új otthoni párnákat szereznek be. Alváskultúrában így mindenképpen Németország, Ausztria, Svájc számít az élvonalnak a Naturtex szakembere szerint.

  1. Miért alszanak a kínaiak hatalmas takarók alatt?

A szegedi Naturtex termékeit 60 országba exportálják, ezért jó rálátásuk van az alváskultúra különbségeire. Kínában a legnépszerűbbek például az óriási méretű takarók, mert az emberek egyetlen közös paplan alatt szeretnek aludni. Ezzel szemben Európában a kisebb, egyéni méretű paplanokat preferálják, mivel a legtöbben külön takaródznak. Skandináviában a természetes anyagok dominálnak, míg az USA-ban a műszálas töltetű termékek a legkeresettebbek. Az is megfigyelhető, hogy míg 30-40 éve a vastag, nehéz takarók voltak népszerűek, ma a modern fűtési rendszerek miatt a könnyű, légies paplanok iránt nő az igény.

  1. Az újrahasznosítás forradalma: hogyan lesz a tollból prémium párna?

A tollfeldolgozás egy tradicionális iparág, amely nagy hangsúlyt fektet az újrahasznosításra. Alapja a húsipar melléktermékeként keletkező toll, ami, ha nem dolgoznák fel, veszélyes hulladékként végezné. Az évente 2,3 millió terméket gyártó Naturtex ezt fenntartható módon használja fel: termálvízzel mossák a tollat, ami nem csak energiatakarékosabb, hanem jobb mosási eredményt is biztosít, kevesebb kemikáliával. Ezt követően a tollat 130°C-on szárítják, így biztosítva a tökéletes sterilitást és rugalmasságot. A tollszakma hazai vezető képviselője arról is beszél az Ipar Hangjai podcastban, hogy a toll nem tűnik el a piacról, sőt, a prémium szegmensben továbbra is keresett alapanyag marad.

  1. A fenntarthatóság szexi – de ki akar újrahasznosított párnát?

Ma a világ textiltermékeinek mindössze 1-1,5%-át hasznosítják újra, a többi szeméttelepre vagy égetőműbe kerül. „Képzeljük el, mennyivel környezetbarátabb lenne ez az iparág, ha már csak 10%-ra fel sikerül emelni ezt az arányt!” – mutat rá Gellért Balázs. A Naturtex elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt az is mutatja, hogy egy 50 milliárd eurós bevételű áruházlánc egy nemzetközi szakkiállításon őket emelte ki követendő példaként. A szakember szerint az újrahasznosítás működéséhez a vásárlókat is ösztönözni kell, például azzal, hogy egyre több üzletbe hozhassák vissza régi párnáikat és takaróikat, kedvezményért cserébe.

  1. A NASA technológiája az ágyában

Gellért Balázs abba is beavat, hogy a Naturtex egyik legújabb fejlesztése egy olyan technológia, amelyet eredetileg a NASA űrhajós kesztyűiben használtak. Ez egy speciális membrán, amely optimalizálja a hőmérsékletet, így például a takarók képesek alkalmazkodni a test hőjéhez, megelőzve ezzel az éjszakai izzadást vagy kihűlést. A technológia célja, hogy az alvás minőségét még magasabb szintre emelje, és prémium komfortot biztosítson a felhasználóknak.

Tudta? Okoságyneműk forradalmasítják az alvásfigyelést! Az ágyneműbe beépített érzékelők képesek nyomon követni a légzést, a szívritmust és az alvásfázisokat, majd az adatokat egy mobilalkalmazásba továbbítják. A Withings Sleep Analyzer például még az alvási apnoét is felismeri, míg a Sleepace okos ágyneműje személyre szabott tanácsokat ad az alvásminőség javítására.

  1. Az automatizáció és AI forradalmasítja az alvásipart is

A Naturtex gyártósorait immár több éve napenergia hajtja. Az innovatív üzemelés ugyanakkor nem áll meg itt: Siemens-technológia által irányított gépek dolgoznak és a cég saját fejlesztései is segítenek növelni a hatékonyságot. Az automatizált folyamatok révén a párnákat már robotkarok töltik meg, varrják be és csomagolják, majd juttatják el a raktárba. Mesterséges intelligencia használatára elsősorban a logisztikában és termelés-szervezés területén törekednek, azonban az olyan precíz és finom műveleteket igénylő munkafolyamatok során, mint például a divatszabó munkája, még valószínűleg sokáig nem fogják gépek helyettesíteni az embereket.

Tudta? Bizonyos munkafolyamatokat nem lehet gépesíteni a textiliparban. A divatszabó munkája például továbbra is elengedhetetlen a precíz és minőségi gyártásban. A párnák és paplanok tokjainak megvarrása kézi munka marad, mert ez a művelet egyelőre nem gépesíthető hatékonyan.

  1. Hol rontjuk el a párnavásárlást?

A szakértő figyelmeztet, hogy nem szabad félvállról venni az alváskultúrát sem. Míg egy új telefonra sokan könnyen kiadnak akár több százezer forintot, egy jó párnára vagy matracra gyakran sajnálják a pénzt, – pedig az alvás minősége közvetlen hatással van az egészségre és a napi teljesítményre. A gyors, olcsó megoldásokat keresve sokan az online piactereken vásárolnak textiltermékeket, amelyek csábítóan olcsók, de jellemzően alacsony minőségűek. Egy minőségi párna vagy matrac hosszabb élettartamú, jobb alvásminőséget biztosít, így valójában jobban megéri a gyengébb minőségű termékekkel összehasonlítva.

Ha kíváncsi a teljes beszélgetésre, hallgassa meg az Ipar Hangjai podcast legfrissebb epizódját az alábbi felületeken:


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Akár 12 000 tesztabroncs gyártását spórolhatja meg a Bridgestone új virtuális szimulátorával

A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti EMEA régiós kutatás-fejlesztési központjába.

Az új szimulátor, amelyben a tesztpilóta valós időben, aktívan irányítja az autót, kiegészíti a vállalat virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját (VTD) és egy újabb lépést jelent a teljesen digitális abroncsfejlesztési folyamat megvalósítása felé. Az innovációval a Bridgestone a mesterséges intelligenciát (MI) ötvözve képes lesz a gumiabroncsok és járművek együttes szimulációjára, amely fellendíti az innovatívfejlesztési folyamatokat, és a fenntarthatósági törekvéseket, miközben csökkenti a piacra jutási időt.

A Bridgestone már egy évtizede alkalmazza a virtuális abroncsfejlesztési technológiát, azonban az új DiL szimulátor bevezetésével még magasabb szintre emeli a digitális innovációt. A saját tulajdonú szimulációs rendszer lehetővé teszi, hogy a vállalat mérnökei valósághűen modellezzék a gumiabroncsok viselkedését, az autóval való kölcsönhatást, valamint a környezeti reakciókat, miközben szakértő tesztpilóták szubjektív visszajelzései is beépülnek a folyamatba. Az MI technológiák segítségével lehetővé válik, hogy gyorsabban értékeljék a tervezési opciókat, ami felgyorsítja az abroncsok teljesítményének optimalizálását és az innovatív tervezési koncepciók virtuális kidolgozását.

Az új technológia erősíti a prémium gyári első szerelésű (OE) és másodlagos piacra szánt abroncsok fejlesztését és az OEM-partnerekkel való együttműködést. A szimulációs rendszer lehetővé teszi, hogy a gyors és hatékony közös munka révén a gumiabroncsok és járművek fejlesztése párhuzamosan történjen.

Az új szimulációs rendszer nemcsak az innovációt erősíti, hanem felgyorsítja a vállalat fenntarthatósági törekvéseit is, mivel jelentősen csökkenti a gyártott abroncsok mennyiségét és a fizikai vizsgálatok számát is. A Bridgestone becslései szerint évente akár 12 000 kísérleti gumiabroncs előállítását lehet elkerülni a DiL szimuláció révén, ami jelentős CO₂-kibocsátás-csökkenést eredményez. A vállalat meglévő VTD technológiája már most is akár 60%-kal csökkenti a nyersanyag-felhasználást és a CO₂-kibocsátást az gyári első szerelésű abroncsok (OE) fejlesztése során, míg a másodlagos piacra szánt termékek esetében ez a megtakarítás legalább 25%.

„Az általunk megkövetelt precizitás és haladás kiemelkedő szintje”

A Bridgestone által alkalmazott adatvezérelt predikciós modellek és fizikai szimulációk az összes termékfejlesztésre kiterjednek, beleértve a prémium és luxus OE-termékeket, valamint a következő generációs abroncsokat is. Az új DiL szimulációs rendszer bevezetésével ezek a képességek jelentősen kibővülnek, és egy átfogó, digitális eszközöket és megoldásokat tartalmazó fejlesztési ökoszisztéma jön létre, amely gyorsabb, rugalmasabb és innovatívabb termékfejlesztést tesz lehetővé.

A beruházás egy, a VI-grade vállalat által biztosít dinamikus vezetési szimulátorra irányul, amely várhatóan 2025 végére áll teljesen üzembe. A Bridgestone tervei szerint évente az OE-fejlesztések akár 50%-a is a DiL megközelítést alkalmazhatja majd. Jelenleg a szimuláció elsősorban száraz útfelületen történő vezetési teljesítmény értékelésére szolgál, de a vállalat dolgozik azon, hogy további teljesítményparamétereket és piaci szegmenseket is lefedjen a technológiával.

„A beruházás kulcsfontosságú mérföldkő számunkra, hiszen egy átfogó ökoszisztémát építünk ki a gumiabroncsok virtuális teljesítményének pontos előrejelzéséhez”

– nyilatkozta Emilio Tiberio, a Bridgestone West technológiai igazgatója.

„Az új szimulátor lehetőséget ad arra, hogy teljes mértékben digitális környezetben kísérletezzünk innovatív dizájnokkal és anyagkombinációkkal, felgyorsítva ezzel a fejlesztési folyamatot és csökkentve a környezeti terhelést.”

„A Bridgestone az iparág vezető beruházója a kutatás-fejlesztés területén, évente több mint 800 millió eurót fektet be világszerte. Ez a lépés is a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásunk bizonyítéka. Fenntartható megoldásokkal foglalkozó vállalatként folytatjuk az innovációt, mialatt csökkentjük a piacra jutás idejét. Ezzel egyidejűleg javítjuk az OEM-gyártókkal közös fejlesztési folyamatainkat és fokozzuk a K+F tevékenységeink fenntarthatóságát.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss