Ipar
Zsugorodás helyett növekedés – a logisztika segíthet túllendíteni a vegyipart a válságon
A húszas évek viharos kezdete, ahogy az utókor tekint majd minden bizonnyal a mögöttünk álló néhány évre, a magyar vegyipari gyártók életében is nyomot hagyott.
A geopolitikai és gazdasági problémák, különösen az infláció és az emelkedő energiaárak következtében olyan folyamatok indultak el ezen a területen, amelyre a szereplőknek reagálniuk kell. Nem mindegy azonban, hogyan teszik ezt. A logisztika területén például előfordulhat, hogy végül drágább lesz a leves, mint a hús, azaz a költségcsökkentés visszaüthet, míg a plusz befektetésekből megtakarítások születhetnek, amelyek hozzájárulhatnak az egyes cégek és az ágazat újbóli fellendüléséhez.
A vegyipari gyártók piaca
A magyarországi vegyipari gyártás bevétele 2026-ra várhatóan a teljes feldolgozóipari hozzáadott érték 10 százalékát éri majd el. A piac éves szinten általában enyhén csökken, 1968 óta átlagosan évi 2,8 százalékponttal.
A tavalyi év bizonytalan jövőt mutatott az európai vegyipar számára. Az infláció ártott a fogyasztói kiadásoknak, a változó geopolitikai helyzet kockázatosabbá tette a hosszú távú befektetési és piaci pozicionálásra vonatkozó döntéseket. Az iparág fenntarthatóság iránti elkötelezettsége nagyszabású átalakulást igényel, és új szabályozások vannak a láthatáron, nem csak Európában.
A magyar vegyipari piacot a magas gáz- és energiaárak, az infláció, az árfolyam-ingadozások, a termeléshez szükséges nyersanyagok változó árai, valamint a rendeletek és jogszabályok változása is befolyásolta.
Az EMEA-térség vegyipara ellenszélben hajóz, és továbbra is bizonytalan a helyzet
A történelem során először fordult elő, hogy az EU több vegyi anyagot importált, mint amennyit exportált. Az export versenyképességének csökkenését az energiaárak hirtelen megugrása váltotta ki, majd az energiaköltségek szintje tartós piaci hátrányt okozott. Az iparági szereplők jelentős része erre reagálva költségmegtakarítási és létszámcsökkentési programokat jelentett be európai telephelyein. Az energiaigényes termelési kapacitásokat csökkentették, sőt néhány esetben véglegesen leállították. 2023 májusa óta a világgazdaságban szerény fellendülés tapasztalható, és az infláció túllendült a csúcspontján.
Hogyan lehet a befektetéseket megtakarítássá alakítani?
A válság különböző vegyipari ágazatokra gyakorolt hatására számos példát lehetne sorolni, de a kérdés továbbra is aktuális: hogyan lehet e kihívások közepette hatékonyan megvédeni a vállalat érdekeit, és nem súlyosbítani a már bekövetkezett veszteségeket? A gyors megoldásokat kereső vállalkozók első gondolata gyakran a költségek csökkentése. Vajon ez a legjobb irány?
Sérült termékek, szállítási késedelmek, helytelen vagy hiányzó jelölések, a szállítmánybiztosítással kapcsolatos problémák – ilyen és ezekhez hasonló gondok származhatnak abból, ha a látszólagos megtakarítások érdekében csupán ár alapján választanak logisztikai szolgáltatót. A vegyipari logisztika esetében ezek nagyon költséges mulasztások. Néhány egyéb szempont figyelembe vételével ezek a kockázatok azonban csökkenthetők – a Dachser szakértői szerint a legfontosabbak az alábbiak:
- Megbízhatóság
Válság idején, amikor az operatív likviditás fenntartása kulcsfontosságú, nincs helye késedelemnek, az áruk károsodásának vagy akár a kommunikáció hiányának.
„Bármely beszállító kiválasztásakor érdemes figyelembe venni annak tapasztalatát, hírnevét, valamint azt, hogy képes-e az elvárásoknak megfelelően szállítani az árukat vagy szolgáltatásokat. A Dachser Chem Logistics nagy tapasztalattal rendelkezik a vegyipari alapanyagok és késztermékek kezelésében, amelyek rendkívüli pontosságot és hatékonyságot igényelnek, hiszen a késedelmek gyakran a gyártók számára szerződéses kötbérrel, ismétlődés esetén akár a szerződés elvesztésével járnak”
– mondja Malomhegyi Tamás a magyarországi Dachser egyik értékesítési vezetője.
- Az ügyfélszolgálat minősége
Az ügyfél üzleti tevékenységét prioritásként kezelő, mindig minőségi szolgáltatást nyújtó logisztikai partnerrel való együttműködés jelentősen befolyásolhatja a túlélési, sőt, a gyarapodási képességet. Fontos, hogy a szolgáltató képes-e hatékonyan kommunikálni, rugalmasan reagálni a változó igényekre, és megoldani a felmerülő problémákat.
Gyakran előfordul például az iparágban, hogy a feladó a logisztikai szolgáltató helyett az ügyfelétől értesül arról, ha az áruja megsérült – holott a korai kommunikáció ilyen esetben lehetővé teheti a gyártó számára, hogy korrigáljon, a károkat enyhítő intézkedéseket tegyen, és csökkentse a veszteségeket. A minőségi ügyfélszolgálat része a problémák nyílt kezelése, ami jelentősen növelheti az ügyfelek bizalmát is.
- Biztonság és fenntarthatóság
A vegyi anyagok, különösen a veszélyes áruk szállítása során fontos, hogy a logisztikai szolgáltató még a szállítmány indulása előtt észlelni tudja a szállítási dokumentációban található eltéréseket. Ha ezekre a forgalmi ellenőrzések során derül fény, az büntetést vonhat maga után. A modern technológiákat használó, logisztikai folyamataikat monitorozó, a környezeti hatások minimalizálására figyelmet fordító üzemeltetők a szállítmányok nagyobb biztonságát garantálhatják, így hozzájárulhatnak a bolygóra gyakorolt negatív hatások csökkentéséhez is. Hosszú távon a felelős logisztikai szolgáltatóval való együttműködés pénzügyi és hírnevet erősítő előnyökkel járhat a vállalat számára.
„A szállítási szolgáltatások kiválasztásakor figyelmet kell fordítanunk a szállítási költséget alkotó valamennyi elemre, és meg kell válaszolnunk néhány kulcsfontosságú kérdést. Milyen szállítási időt vállal a logisztikai szolgáltató a veszélyes áruk esetében? Minden szállítási útvonal alkalmas az ilyen termékek szállítására? Rendelkezik-e a szállítmány valós idejű nyomon követéssel az ellátási lánc minden szakaszában? Összefoglalva, a szállítmány biztosításának nemcsak prioritásnak kell lennie, hanem hozzáadott értéket is kell jelentenie a vállalat számára. Nemcsak a költségek, hanem a minőség, a bizalom és az együttműködő vállalatok üzleti céljainak való megfelelés szempontjából is.”
– mondja Malomhegyi Tamás.
- Innováció és alkalmazkodás a változásokhoz
Az innováció és a változó követelményekre történő rugalmas reagálás képessége napjainkban kulcsfontosságúvá vált. Az a logisztikai partner, amely fejlett technológiákkal rendelkezik, lehetővé teszi a küldemények valós idejű nyomon követését, különböző szállítási formákat kínál és új logisztikai stratégiákat javasol, versenyelőnyt jelenthet és támogathatja a vállalat stabilitását.
„Amikor logisztikai partnert keresünk, érdemes figyelembe venni… a jövőt. Most, hogy az árak jelentős nyomást jelentenek, egyes beszállítók a minimálisra csökkentik a költségeket, és lemondanak a beruházásokról. Mi a Dachsernél az erőforrásaink fenntartására és fejlesztésére összpontosítunk. Áldozunk az ellátási lánc hatékonyságának javítására, hálózatbővítésre és innovatív megoldásokra, mint az AI és az AR használata például, amelyek közelebb visznek minket a fenntartható logisztika 4.0-hoz. Nem szabad elfelejteni, hogy ha a gazdaság ismét növekedésnek indul, a szállítási volumenek növekedni fognak, és mi felkészültünk ezek kezelésére – ez jelentős érték, amelyet ügyfeleinknek nyújtunk.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
A „Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója” díjjal tüntették ki a Hankook Tire Magyarország Kft-t. Az elismerést a dunaújvárosi kórház hagyományos Semmelweis-napi ünnepségén adták át, megköszönve ezzel a vállalat erőfeszítéseit a magas színvonalú egészségügyi ellátás érdekében.
1992 óta minden év július 1-jén, a magyar egészségügy napján ünnepeljük az egészségügyi dolgozókat. Ilyenkor adják át a szakmai elismeréseket az egészségügyben dolgozóknak, és ünnepi megemlékezéseket tartanak szerte az országban.
A Városháza „C” szárnyának a házasságkötő termében megtartott Semmelweis-napi rendezvényen az intézmény új gyakorlatot vezetett be. Saját munkatársaik elismerése mellett első alkalommal köszöntötték azokat a támogatókat, akik elkötelezetten segítik az intézmény működését, fejlesztését. Dr. Szilágyi Örs, a Szent Pantaleon Kórház-Rendelőontézet főigazgatója beszédében kiemelte:
„Hálásak vagyunk a Hankook Tire Magyarország Kft. támogatásáért, az irányunkban tanúsított elkötelezettségért! Együtt, egy közös cél felé haladunk, mely emeli a betegellátás színvonalát és ezáltal a helyi lakosság számára teremt értéket, segíti az egészség megőrzését, a gyógyulást. Példaértékű az ilyen mértékű társadalmi felelősségvállalás és a közösség segítése. Örömünkre szolgál, hogy elsőként a Hankook Tire Magyarország Kft. számára adhatjuk át a Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója díjat!”
A vállalat nevében a díjat Lim Ho Taek, a Hankook Tire rácalmási gyárának ügyvezető igazgatója vette át dr. Szilágyi Örstől.
„Megtisztelő a Szent Pantaleon Kórház elismerése. A Hankooknál hiszünk a hosszú távú partnerségekben és a legfontosabb befektetésnek az itt élő emberek, munkatársaink és családjaik egészségét tartjuk, ezért a jövőben is folytatni kívánjuk a helyi kezdeményezések, intézmények támogatását” – mondta el Lim Ho Taek ügyvezető igazgató.
Az elismeréssel a kórház célja, hogy köszönetet mondjon mindazoknak, akik évek óta segítik az intézmény munkáját. A Hankook Tire idén a gyermekosztály eszközbeszerzését támogatta, 2024-ben dolgozói kezdeményezésre nővérhívó rendszert épített ki a sebészeti osztályon, a korábbi években pedig, EKG berendezéseket adományozott, és orvosi műszerek, lélegeztetőgép beszerzését támogatta, illetve részt vett a szülészeti osztály felújításában, míg a pandémia idején védőfelszereléseket biztosított az intézmény számára. Rendszeres támogatója a kórház Szent Pantaleon Jótékonyság báljának.
A „Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója” díjjal a Hankook elmúlt évben nyújtott anyagi segítségét ismerték el, amellyel az abroncsgyártó a helyi egészségügyet és a közösséget támogatja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Újabb lépések az autonóm gyártás fele
Ipari AI emeli magasabb szintre az automatizált anyagmozgatást.
A Siemens új fejlesztéseinek köszönhetően még tovább automatizálható a gyáron belüli anyagmozgatás. A vállalat bejelentette, hogy az ipari mesterséges intelligencián alapuló Operations Copilot rendszerét integrálja a korszerű szállítórendszerekbe.
Gyorsabb telepítés, egyszerűbb üzemeltetés
Ez a fejlesztés jelentősen felgyorsítja és leegyszerűsíti az autonóm mobil robotok (AMR-ek) és az automatizált irányítású járművek (AGV-k) üzembe helyezését és működtetését. Az AGV-k bevezetése különösen összetett és időigényes folyamat, hiszen integrálni kell őket a gyár meglévő IT- és OT-infrastruktúrájába, valamint specifikus feltételekhez – például útvonalakhoz és átrakodóállomásokhoz – kell konfigurálni őket.
A gyorsabb telepítés érdekében a mérnökök az AI-ügynökökkel kibővülő Operations Copilot-ra támaszkodhatnak. A rendszer a járművek szenzorai és kamerái által biztosított adatokból pontos képet alkot a környezetről, valós idejű adatokat gyűjt, és hozzáfér a műszaki dokumentációkhoz is. A mesterséges intelligencia alapú felületen a felhasználók feladatokat is hozzárendelhetnek az eszközökhöz – például anyagok gyártócsarnokon belüli szállítását.
Nagyobb biztonság a mindennapokban
Az AGV-k navigációs és érzékelőtechnológiákkal vannak felszerelve, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy biztonságosan és megbízhatóan közlekedjenek a gyártási és intralogisztikai környezetekben – közvetlen emberi beavatkozás nélkül. Amennyiben akadály – például ember vagy tárgy – kerül eléjük, automatikusan lelassítanak, megállnak, vagy kikerülik azt.
A Siemens új, Safe Velocity nevű szoftvermegoldása hibabiztosan felügyeli a járművek sebességét, és lehetővé teszi, hogy a biztonsági lézerszkennerek védőmezői valós időben, dinamikusan igazodjanak a környezethez. A TÜV által tanúsított szoftver kompatibilis különféle AGV-gyártók hardver- és szoftvermegoldásaival, és kiegészíti a meglévő biztonsági rendszereket az ipari szabványok teljesítése érdekében. Emellett csökkenti a további biztonsági hardverek szükségességét, egyszerűsíti a rendszerarchitektúrát, helyet takarít meg a járműveken, csökkenti a mérnöki tervezés komplexitását, és minimalizálja a kábelezési igényeket.
A bejelentésre a világ vezető automatizálási és robotikai szakkiállításán, az automatica rendezvényen került sor.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Williams Forma–1-es csapat mérnöke, dr. Kling Sándor is oktatja a Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök-hallgatóit
A győri Széchenyi István Egyetem Közép-Európában egyedülálló, angol nyelvű motorsportmérnök-mesterképzésében több neves, a technikai sport világában elismert szakember is szerepet vállal.
Egyikük, dr. Kling Sándor, a Williams Forma–1-es csapat mérnöke nemrég négy témakörben tartott előadásokat a hallgatóknak.
A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. Az intézmény e küldetésében Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterszakot indított, amelynek első évfolyama idén februárban indult. A két féléves, angol nyelvű kurzus a legkorszerűbb tudást nyújtja a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén.
Mindehhez a technikai sportok élvonalában tevékenykedő neves szakemberek járulnak hozzá. Közöttük van egy olyan személyiség is, akinek példája jelentős motivációt adhat a fiataloknak, hiszen egyetemi éveit követően rögtön bejutott a Forma–1 világába. Dr. Kling Sándor a Formula Student-versenysorozatban szerzett gyakorlati tapasztalatot, és ennek köszönhetően kapott lehetőséget a Red Bull Racing Forma–1-es csapatánál. A versenymérnök jelenleg a Williams stábját erősíti senior mérnökként, és – bár munkája miatt Angliában él – szívesen vállalt szerepet az unikális képzésben.
„Örömmel mondtam igent a felkérésre, hiszen kitűnő kezdeményezésnek tartom a Széchenyi-egyetem új szakját, emellett fontos számomra, hogy tudásomat és tapasztalataimat továbbadjam az új generációnak”
– mondta el a versenymérnök.
Úgy látja, a képzésnek azért is nagy a létjogosultsága, mert a nemzetközi piacon egyre ismertebbek és elismertebbek a Magyarországról érkező szakemberek.
„Külföldön is látják, hogy jól képzett mérnökök kerülnek ki a hazai felsőoktatásból, akiknek egyre több gyakornoki pozíció elérésére nyílik lehetőségük. Aki ott beválik, állásajánlatot is kaphat az adott csapattól”
– tette hozzá. Az elmondottakat alátámasztja Szakonyi Anna, a Széchenyi-egyetem járműmérnök hallgatójának példája is, aki gyakornokként tevékenykedik a Sauber Forma–1-es csapatánál.
Dr. Kling Sándor négy témában tartott előadást a mesterszak első évfolyamán.
„Külön blokkokban beszéltem a hatékony csapatmunka jelentőségéről, a kötések tervezéséről és használatáról, a Forma–1-es csapatok működéséről, végezetül pedig saját életpályámat is bemutattam a hallgatóknak. Az órák igazán interaktívak voltak, mert a fiatalok nagy érdeklődést mutattak, és rengeteg kérdést kaptam tőlük”
– részletezte. Mint mondta, az elméleti tudás megszerzése mellett nagyon fontos a gyakorlat, amelyre a különböző hallgatói csapatok kiváló lehetőséget biztosítanak.
A győri egyetemen több ilyen is működik, köztük a Formula Student mezőnyének élvonalába tartozó Arrabona Racing Team, a számukra motort fejlesztő SZEngine és a közelmúltban az elektromos járművek közt negyedszer is világcsúcsot felállító SZEnergy Team.
„Én magam a Formula Studentben szereztem tapasztalatot egyetemi éveim alatt, amely kitűnő iskola, hiszen modellezi a Forma–1 világát. A csapatoknak itt is versenyautót kell tervezniük, azt legyártaniuk, biztosítani a pénzügyi hátteret, illetve megfelelő marketingtevékenységet folytatniuk. Az ebben való sikeres részvétel jó ajánlólevél az autóversenyzés nagy istállóihoz is”
– hangsúlyozta.
Dr. Kling Sándor végezetül saját jelenlegi munkájáról is szót ejtett. Kifejtette, senior mérnökként szerkezeti elemzői feladatokat lát el a Williamsnél.
„Főként az autó elejével foglalkozom, kiemelten az első szárnnyal és a gyűrődőzónával. Ezek nagyon izgalmas projektek, hiszen a 2026-ban érvénybe lépő szabályváltoztatások mindkét elemet jelentősen érintik”
– fogalmazott a szakember. Hozzáfűzte, nagyon élvezi a munkáját, és Forma–1-es szerepvállalását egészen addig tervezi, amíg ő és családja is jól érzi magát az ezzel járó életformában.
A Széchenyi-egyetem motorsportmérnök-képzéséről bővebb információ itt olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Okoseszközök1 hét ago
Lezárult a 2025-ös okoszebra-szavazás
-
Egészség2 hét ago
Hogyan hűtsünk okosan és főleg egészségesen az irodát?
-
Tippek2 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung Galaxy Watch okosórák éjjel is segítenek egészségesebb mindennapokért
-
Tippek2 hét ago
Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!
-
Egyéb kategória2 hét ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
-
Gazdaság2 hét ago
Megnyílt a harmadik pénzcsap: akár teljesen ingyenes lehet a szigetelés – mégis kevesen tudnak róla