Connect with us

Ipar

így lehet összerakni szinte negyedannyi idő alatt egy teljes épületgépészeti rendszert

Az építőipar termelési volumene csökkenő tendenciát mutat és az iparág jelentős átalakuláson megy keresztül, ezért a fennmaradáshoz új ötletek és megoldások kellenek.

Ilyen a GLT Delta Épületgépészeti Kft. újítása, amely 3D felmérés és modell alapján legyártja az elemeket, amelyekből akár negyedannyi idő alatt összeszerelhető egy épület gépészeti rendszere. A cég nemrég Európa tíz leginnovatívabb építőipari cége közé is bekerült és úttörő megoldását tavaly K&H családi vállalatok kiválósági díjjal ismerték el. A díjra idén is lehet jelentkezni augusztus 9-ig ezen a linken.  

A KSH májusi adatai alapján az építőipari termelés volumene 3,8 százalékkal csökkent az áprilisi adatokhoz képest. Mindemellett az iparág jelentős megújuláson, átalakuláson megy keresztül, ami olyan új technológiák alkalmazását követeli, amelyek hazai és nemzetközi szinten is versenyképesek. Nem elég tehát alkalmazkodni a változó piaci helyzethez, szemléletváltásra van szükség, azaz olyan innovatív megoldásokkal kell előrukkolni, amelyek megkülönböztetnek és versenyelőnyt generálnak. Nem olyan régen például Kínában egy cég 1 nap alatt húzott fel egy tízemeletes épületet előre legyártott elemek segítségével. Hazánkban is egyre többen, például a családi tulajdonban lévő GLT Delta Kft. alkalmaz ehhez hasonló technológia innovációt és 3D modellezés alapján hoz létre épületgépészeti rendszereket. A családi vállalkozás nemrégiben Európa tíz leginnovatívabb építőipari cége közé is bekerült és tavaly K&H családi vállalatok kiválósági díjjal is elismerték tevékenységüket. „A K&H családi vállalatok kiválósági díjunk célja a magyar családi vállalatok gazdasági hozzájárulásának és társadalmi elkötelezettségének elismerése. A díjra négy kategóriában pályázhatnak a cégek: hosszú távú stratégia, sikeres generációváltás, környezetvédelmi fenntarthatóság és innováció kategóriában. Utóbbiban azokat a fejlesztéseket díjazzuk, akik mernek és tudnak új szemléletet belevinni a megoldásaikba. Ilyen a GLT Delta Kft., akiknek innováció-vezérelt szemlélete és módszereik nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is az élvonalban vannak” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Az elemes építkezés a jövő

Az építőipari cégeknek egyszerre kell megfelelniük a változó piaci elvárásoknak, mint például a modern technológia újítások beépítése, környezetbarát és újrahasznosított építőanyagok használata, energiatakarékos megoldások alkalmazása, és az egyéni igényeknek. Ilyen lehet például a teljesen egyénre szabott lakó- és munkakörnyezet kiépítése, ami másfajta tervezési és építési megoldásokat igényel. A GLT Delta Kft. közel tíz éve kezdte el a 3D épületszkennelést alkalmazni és az előre szerelt gépészeti rendszereket gyártani, a technológia azonban most kezd igazán berobbanni. Ennek oka, hogy az elemes építkezés hatékonysága minden téren megmutatkozik. Az előre legyártott modulokból negyedannyi idő alatt összeszerelhető egy épület – legyen szó ipari létesítményről, irodáról, lakóparkról vagy kereskedelmi ingatlanról – és az építési helyszínen keletkező hulladék is minimalizálható. Emellett szinte nullára redukálódik a hibázás lehetősége, mert a gyári körülmények között történő elkészítés lehetővé teszi a jobb minőségellenőrzést. Ráadásul nemcsak a kivitelezési idő csökkenthető, de a gyártásnál is sokkal kevesebb élőmunkával és anyagveszteséggel kell számolni, amivel jelentős költségmegtakarítást lehet elérni. „Meggyőződésünk, hogy a mai világban a technológiai újdonságok segítségével sokkal részletesebb, pontosabb és gyorsabb munkát tudunk végezni. Hiszünk benne, hogy rengeteget lehet még fejlődni és most még elképzelni sem tudjuk, hogy tíz-húsz év múlva milyen technológiák állnak majd rendelkezésünkre az építőiparban, és azokat hogyan tudjuk a legjobban használni mindennapi működésünk során. Az biztos, hogy a városiasodás és a rohamos fejlődés hatására rengeteg új épület és beruházás fog épülni, és nem mindegy, hogy milyen hatékonysággal és környezeti hatással tesszük ezt” – fejtette ki Cserkúthy András, a K&H családi vállalatok kiválósági díjat nyert GLT Delta Kft. ügyvezető igazgatója. 

A K&H családi vállalatok kiválósági díjra meghosszabbított határidővel, 2024. augusztus 9-ig várják a példaértékű vállalati gyakorlatokat. A díjról további információ, a pályázati kiírás és a nevezési lap ide kattintva érhető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába

Tovább bővül a Dachser Hungary szolgáltatási köre: 2025. február 7-én a vállalat elindítja új gyűjtőjáratát Kecskemétről Bulgáriába.

A kamion minden péntek délután indul az alföldi telephelyről Szófiába, és hétfőn éri el a bolgár fővárost. Az útvonalon határellenőrzésen sem kell már átesnie a küldeményeknek, mivel Románia és Bulgária idén január 1-jén csatlakozott a schengeni övezethez. A januárban indított Pilisvörösvár-Padova járat mellett idén ez már a második olyan új közvetlen útvonal, amelyet az ügyfelek igényeire tekintettel vezetett be a vállalat.

Románia és Bulgária schengeni csatlakozása jelentős hatással van a nemzetközi szállítmányozásra, mivel a schengeni határok kiterjesztésével megszűnnek a határellenőrzések ezen országok között. Ennek köszönhetően a szállítmányok gyorsabban és gördülékenyebben juthatnak el célállomásukra, csökkentve a szállítási időt és költségeket. A várhatóan felélénkülő kereskedelmi kapcsolatokra és az ügyfelek igényeire reagálva döntött úgy a Dachser Hungary, hogy kecskeméti telephelyét még intenzívebben bekapcsolja a szállítmányozás vérkeringésébe, és közvetlen járatot indít Szófiába.

Nemcsak a Kecskemét környéki ügyfelek számára jelent előnyöket az új szolgáltatás, mivel a gyűjtőszállítmányozás komplex rendszere révén Magyarország teljes területéről, sőt a közép-európai régióból is elérhetővé válik a gyorsabb szállítás Bulgáriába. A Dachser várakozásai szerint Kecskemét így kisebb logisztikai csomópontként is működhet a jövőben.

„A Dachser Hungary kecskeméti telephelye 2023 végén költözött egy új, modern létesítménybe, ahol a szállítási szolgáltatásokon felül raktárlogisztikát is kínál a vállalat. Ez a fejlesztés jelentősen növelte a telephely kapacitását és hatékonyságát, hozzájárulva a magas színvonalú szolgáltatások nyújtásához, egyúttal lehetővé téve azok fejlesztését is, például az új, közvetlen járattal Szófiába”

– mondta el Malomhegyi Tamás, a Dachser Hungary értékesítési vezetője.

„Az ügyfeleink számára kínált legnagyobb előny, hogy ennek köszönhetően az áruk gyorsabban és biztonságosabban érkeznek meg rendeltetési helyükre, mivel kevesebb átrakásra van szükség.”

Szófia idén már a második a Dachser révén közvetlenül is elérhető európai városok sorában: január óta a vállalat pilisvörösvári és padovai telephelye között is naponta indulnak kamionok. Ennek köszönhetően Olaszország és Magyarország között két-három napra rövidült a szállítási idő.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Űrtechnológiát hoz a hálószobákba a tollszakma hazai képviselője

Mi köze a NASA technológiájának az ágyneműkhöz? Hány éves párnákon alszanak a luxusszállodák vendégei? És miért vásárolnak a kínaiak óriási takarókat, míg az európaiak inkább külön takaródznak?

A főként nemzetközi piacra termelő, teljesen magyar tulajdonú Naturtex Kft. ügyvezetője, Gellért Balázs beszélt az alváskultúra világszintű különbségeiről, a fenntartható tollfeldolgozásról, valamint arról, hogyan változtatja meg az iparágat az automatizáció és a mesterséges intelligencia.

  1. Hány évesen válik túlhasználttá egy párna?

Gondolta volna, hogy egy ötcsillagos luxusszállodában akár 9 éves párnákon is aludhat? Az iparági gyakorlat szerint legfeljebb 5 évente kellene cserélni azokat a vendéglátóhelyeken, ennek ellenére például a Naturtex ügyvezetője az egyik német luxushotelben meglepően rossz állapotú párnával is találkozott, – a címke alapján 9 éves volt. Ez Magyarországon is soknak számít, az emberek átlagosan 6-7 évig használnak egy párnát, pedig higiéniai és egészségügyi szempontok miatt 3-5 évente érdemes lecserélni azokat. Nyugat-Európában általában ezt még komolyabban veszik: sok helyen már 2-3 évente új otthoni párnákat szereznek be. Alváskultúrában így mindenképpen Németország, Ausztria, Svájc számít az élvonalnak a Naturtex szakembere szerint.

  1. Miért alszanak a kínaiak hatalmas takarók alatt?

A szegedi Naturtex termékeit 60 országba exportálják, ezért jó rálátásuk van az alváskultúra különbségeire. Kínában a legnépszerűbbek például az óriási méretű takarók, mert az emberek egyetlen közös paplan alatt szeretnek aludni. Ezzel szemben Európában a kisebb, egyéni méretű paplanokat preferálják, mivel a legtöbben külön takaródznak. Skandináviában a természetes anyagok dominálnak, míg az USA-ban a műszálas töltetű termékek a legkeresettebbek. Az is megfigyelhető, hogy míg 30-40 éve a vastag, nehéz takarók voltak népszerűek, ma a modern fűtési rendszerek miatt a könnyű, légies paplanok iránt nő az igény.

  1. Az újrahasznosítás forradalma: hogyan lesz a tollból prémium párna?

A tollfeldolgozás egy tradicionális iparág, amely nagy hangsúlyt fektet az újrahasznosításra. Alapja a húsipar melléktermékeként keletkező toll, ami, ha nem dolgoznák fel, veszélyes hulladékként végezné. Az évente 2,3 millió terméket gyártó Naturtex ezt fenntartható módon használja fel: termálvízzel mossák a tollat, ami nem csak energiatakarékosabb, hanem jobb mosási eredményt is biztosít, kevesebb kemikáliával. Ezt követően a tollat 130°C-on szárítják, így biztosítva a tökéletes sterilitást és rugalmasságot. A tollszakma hazai vezető képviselője arról is beszél az Ipar Hangjai podcastban, hogy a toll nem tűnik el a piacról, sőt, a prémium szegmensben továbbra is keresett alapanyag marad.

  1. A fenntarthatóság szexi – de ki akar újrahasznosított párnát?

Ma a világ textiltermékeinek mindössze 1-1,5%-át hasznosítják újra, a többi szeméttelepre vagy égetőműbe kerül. „Képzeljük el, mennyivel környezetbarátabb lenne ez az iparág, ha már csak 10%-ra fel sikerül emelni ezt az arányt!” – mutat rá Gellért Balázs. A Naturtex elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt az is mutatja, hogy egy 50 milliárd eurós bevételű áruházlánc egy nemzetközi szakkiállításon őket emelte ki követendő példaként. A szakember szerint az újrahasznosítás működéséhez a vásárlókat is ösztönözni kell, például azzal, hogy egyre több üzletbe hozhassák vissza régi párnáikat és takaróikat, kedvezményért cserébe.

  1. A NASA technológiája az ágyában

Gellért Balázs abba is beavat, hogy a Naturtex egyik legújabb fejlesztése egy olyan technológia, amelyet eredetileg a NASA űrhajós kesztyűiben használtak. Ez egy speciális membrán, amely optimalizálja a hőmérsékletet, így például a takarók képesek alkalmazkodni a test hőjéhez, megelőzve ezzel az éjszakai izzadást vagy kihűlést. A technológia célja, hogy az alvás minőségét még magasabb szintre emelje, és prémium komfortot biztosítson a felhasználóknak.

Tudta? Okoságyneműk forradalmasítják az alvásfigyelést! Az ágyneműbe beépített érzékelők képesek nyomon követni a légzést, a szívritmust és az alvásfázisokat, majd az adatokat egy mobilalkalmazásba továbbítják. A Withings Sleep Analyzer például még az alvási apnoét is felismeri, míg a Sleepace okos ágyneműje személyre szabott tanácsokat ad az alvásminőség javítására.

  1. Az automatizáció és AI forradalmasítja az alvásipart is

A Naturtex gyártósorait immár több éve napenergia hajtja. Az innovatív üzemelés ugyanakkor nem áll meg itt: Siemens-technológia által irányított gépek dolgoznak és a cég saját fejlesztései is segítenek növelni a hatékonyságot. Az automatizált folyamatok révén a párnákat már robotkarok töltik meg, varrják be és csomagolják, majd juttatják el a raktárba. Mesterséges intelligencia használatára elsősorban a logisztikában és termelés-szervezés területén törekednek, azonban az olyan precíz és finom műveleteket igénylő munkafolyamatok során, mint például a divatszabó munkája, még valószínűleg sokáig nem fogják gépek helyettesíteni az embereket.

Tudta? Bizonyos munkafolyamatokat nem lehet gépesíteni a textiliparban. A divatszabó munkája például továbbra is elengedhetetlen a precíz és minőségi gyártásban. A párnák és paplanok tokjainak megvarrása kézi munka marad, mert ez a művelet egyelőre nem gépesíthető hatékonyan.

  1. Hol rontjuk el a párnavásárlást?

A szakértő figyelmeztet, hogy nem szabad félvállról venni az alváskultúrát sem. Míg egy új telefonra sokan könnyen kiadnak akár több százezer forintot, egy jó párnára vagy matracra gyakran sajnálják a pénzt, – pedig az alvás minősége közvetlen hatással van az egészségre és a napi teljesítményre. A gyors, olcsó megoldásokat keresve sokan az online piactereken vásárolnak textiltermékeket, amelyek csábítóan olcsók, de jellemzően alacsony minőségűek. Egy minőségi párna vagy matrac hosszabb élettartamú, jobb alvásminőséget biztosít, így valójában jobban megéri a gyengébb minőségű termékekkel összehasonlítva.

Ha kíváncsi a teljes beszélgetésre, hallgassa meg az Ipar Hangjai podcast legfrissebb epizódját az alábbi felületeken:


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Akár 12 000 tesztabroncs gyártását spórolhatja meg a Bridgestone új virtuális szimulátorával

A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti EMEA régiós kutatás-fejlesztési központjába.

Az új szimulátor, amelyben a tesztpilóta valós időben, aktívan irányítja az autót, kiegészíti a vállalat virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját (VTD) és egy újabb lépést jelent a teljesen digitális abroncsfejlesztési folyamat megvalósítása felé. Az innovációval a Bridgestone a mesterséges intelligenciát (MI) ötvözve képes lesz a gumiabroncsok és járművek együttes szimulációjára, amely fellendíti az innovatívfejlesztési folyamatokat, és a fenntarthatósági törekvéseket, miközben csökkenti a piacra jutási időt.

A Bridgestone már egy évtizede alkalmazza a virtuális abroncsfejlesztési technológiát, azonban az új DiL szimulátor bevezetésével még magasabb szintre emeli a digitális innovációt. A saját tulajdonú szimulációs rendszer lehetővé teszi, hogy a vállalat mérnökei valósághűen modellezzék a gumiabroncsok viselkedését, az autóval való kölcsönhatást, valamint a környezeti reakciókat, miközben szakértő tesztpilóták szubjektív visszajelzései is beépülnek a folyamatba. Az MI technológiák segítségével lehetővé válik, hogy gyorsabban értékeljék a tervezési opciókat, ami felgyorsítja az abroncsok teljesítményének optimalizálását és az innovatív tervezési koncepciók virtuális kidolgozását.

Az új technológia erősíti a prémium gyári első szerelésű (OE) és másodlagos piacra szánt abroncsok fejlesztését és az OEM-partnerekkel való együttműködést. A szimulációs rendszer lehetővé teszi, hogy a gyors és hatékony közös munka révén a gumiabroncsok és járművek fejlesztése párhuzamosan történjen.

Az új szimulációs rendszer nemcsak az innovációt erősíti, hanem felgyorsítja a vállalat fenntarthatósági törekvéseit is, mivel jelentősen csökkenti a gyártott abroncsok mennyiségét és a fizikai vizsgálatok számát is. A Bridgestone becslései szerint évente akár 12 000 kísérleti gumiabroncs előállítását lehet elkerülni a DiL szimuláció révén, ami jelentős CO₂-kibocsátás-csökkenést eredményez. A vállalat meglévő VTD technológiája már most is akár 60%-kal csökkenti a nyersanyag-felhasználást és a CO₂-kibocsátást az gyári első szerelésű abroncsok (OE) fejlesztése során, míg a másodlagos piacra szánt termékek esetében ez a megtakarítás legalább 25%.

„Az általunk megkövetelt precizitás és haladás kiemelkedő szintje”

A Bridgestone által alkalmazott adatvezérelt predikciós modellek és fizikai szimulációk az összes termékfejlesztésre kiterjednek, beleértve a prémium és luxus OE-termékeket, valamint a következő generációs abroncsokat is. Az új DiL szimulációs rendszer bevezetésével ezek a képességek jelentősen kibővülnek, és egy átfogó, digitális eszközöket és megoldásokat tartalmazó fejlesztési ökoszisztéma jön létre, amely gyorsabb, rugalmasabb és innovatívabb termékfejlesztést tesz lehetővé.

A beruházás egy, a VI-grade vállalat által biztosít dinamikus vezetési szimulátorra irányul, amely várhatóan 2025 végére áll teljesen üzembe. A Bridgestone tervei szerint évente az OE-fejlesztések akár 50%-a is a DiL megközelítést alkalmazhatja majd. Jelenleg a szimuláció elsősorban száraz útfelületen történő vezetési teljesítmény értékelésére szolgál, de a vállalat dolgozik azon, hogy további teljesítményparamétereket és piaci szegmenseket is lefedjen a technológiával.

„A beruházás kulcsfontosságú mérföldkő számunkra, hiszen egy átfogó ökoszisztémát építünk ki a gumiabroncsok virtuális teljesítményének pontos előrejelzéséhez”

– nyilatkozta Emilio Tiberio, a Bridgestone West technológiai igazgatója.

„Az új szimulátor lehetőséget ad arra, hogy teljes mértékben digitális környezetben kísérletezzünk innovatív dizájnokkal és anyagkombinációkkal, felgyorsítva ezzel a fejlesztési folyamatot és csökkentve a környezeti terhelést.”

„A Bridgestone az iparág vezető beruházója a kutatás-fejlesztés területén, évente több mint 800 millió eurót fektet be világszerte. Ez a lépés is a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásunk bizonyítéka. Fenntartható megoldásokkal foglalkozó vállalatként folytatjuk az innovációt, mialatt csökkentjük a piacra jutás idejét. Ezzel egyidejűleg javítjuk az OEM-gyártókkal közös fejlesztési folyamatainkat és fokozzuk a K+F tevékenységeink fenntarthatóságát.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss