Connect with us

Ipar

4 feladat, amiben az MI az IT-üzemeltetési szakemberek keze alá dolgozik

A vállalatok IT-rendszereinek folyamatosan optimális teljesítménnyel kell működniük, megfelelve a legmodernebb, gyorsan változó elvárásoknak.

Ehhez az üzemeltetésért felelős szakembereknek rengeteg kihívást kell leküzdeniük a háttérben, hogy a nehézségekből a felhasználók és az üzleti döntéshozók se érzékeljenek semmit. A munka leginkább a takarításhoz hasonlít: csak akkor tűnik fel másoknak, ha nem vagy rosszul csinálják. Az OpenText szakértői szerint a folyamatok átlátásához és a problémák elhárításához érdemes kihasználni a legújabb technológiák előnyeit, beleérte az úgynevezett ok-okozati, a prediktív és a generatív mesterséges intelligenciát is.

Ahogy a szervezetek egyre jobban haladnak előre a digitális átalakulás útján, úgy nő az IT-részlegekre nehezedő nyomás, hogy megfeleljenek a modern vállalatoknál jelentkező elvárásoknak. Ez többek között azt jelenti, hogy felhőalapú és az adatközpontokban működő infrastruktúrát is biztosítaniuk kell a kritikus fontosságú üzleti alkalmazások és szolgáltatások támogatásához. Muszáj rugalmasan alkalmazkodniuk az új technológiákhoz, valamint zökkenőmentesen kell bevezetniük új felhőszolgáltatásokat és az üzleti döntéshozók által választott, egyéb új megoldásokat úgy, hogy mindeközben a meglévő rendszerek mindvégig gördülékenyen működjenek.

Az üzemeltetésért felelős szakembereknek oly módon kell tudniuk monitorozni az új alkalmazásokat és azok legfrissebb verzióit, hogy egyúttal a régóta használt szolgáltatásokat is hatékonyan nyomon követik, kezelik és frissítik. Ráadásul az IT-részlegeknek olyan adatokat is kell szolgáltatniuk, amelyek megfelelő és jól átlátható tájékoztatást adnak az üzleti döntéshozóknak a vállalatnál működő rendszerek állapotáról.

Szerencsére a gőzerővel fejlődő mesterséges intelligencia egyre több területen segítséget nyújt a szakemberek számára abban, hogy szembenézzenek ezekkel a kihívásokkal. Az OpenText szakértői saját vállalati esemény- és teljesítménymenedzsment-rendszerük példáján keresztül összegezték, hogy milyen támogatást nyújtanak a zavartalan üzemeltetéshez az olyan fejlett rendszerek, mint a generatív MI, a prediktív MI és az ok-okozati MI.

Rendszerek és folyamatok átláthatóvá tétele

Az Operations Bridge automatikusan felderíti és monitorozza a folyamatokat a vállalat teljes informatikai infrastruktúrájában, beleértve a hagyományos adatközpontokat, a privát és a nyilvános felhőt, a többfelhős környezeteket és a konténeralapú infrastruktúrákat. Automatizáltan gyűjti az adatokat az eszközökről és a folyamatokról, majd értelmezi, elemzi és jól átláthatóan megjeleníti azokat. Az eszköz továbbá jelentéseket is készít az információk alapján, amelyek a későbbiekben a problémamegoldási folyamatok előkészítéséhez is hasznosak lehetnek.

Aktuális problémák megoldása

Amikor felmerül valamilyen probléma az IT-rendszerben, az megjelenik az Operations Bridge vezérlőpultján. A folyamat régóta így működik a megoldásban, ám az OpenText új platformja generatív MI-re támaszkodva már intelligens módon elemzi is a kontextust, és javaslatokat teszt a javításhoz szükséges lépésekre. A szakembereknek nem kell végtelen dokumentációt átfésülniük, néhány kattintással ugyanis jól használható javaslatokat kapnak, amelyek segítségével gyorsan és hatékonyan elháríthatják a felmerülő nehézségeket.

Potenciális problémák megelőzése

Az eszköz nemcsak az aktuális problémák kezelésében segít, hanem azokat a teljesítménybeli rendellenességeket és szűk keresztmetszeteket is azonosítja, amelyek később okozhatnának fennakadásokat. Ehhez különleges MI-technológiákat használ. Az ok-okozati (vagy más nevén kauzális) MI képes megmagyarázni az egyes jelenségek mögött álló okokat, a prediktív MI pedig előrejelzi a várható következményeket. Ennek köszönhetően a nehézségek már azelőtt megelőzhetők, hogy egyáltalán megjelennének.

Információk összegzése

A platform képes átfésülni a vállalat teljes IT-dokumentációs gyűjteményét, elemezni és átlátni az összefüggéseket, továbbá átfogó válaszokat készíteni a szakemberek kérdéseire. Ha egy felhasználónak információra szüksége van az Operations Bridge megoldásról vagy bármilyen termékről, amelyet a szoftver felügyel az IT-infrastruktúrán belül, az eszköz azonnal átvizsgál minden lehetséges forrást, és gyorsan szállítja a választ.

Az MI-képességeknek köszönhetően az új kollégák is gyorsan felvehetik a fonalat, a vezetők pedig jobban megalapozott döntéseket hozhatnak. Az Operations Bridge legfontosabb előnye pedig, hogy használatával az üzemeltetésért felelős szakemberek hatékonyabban végezhetik munkájukat, időt takaríthatnak meg, és a korábbiaknál hasznosabb feladatokra koncentrálhatnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Újfajta motorindítót hoz a Siemens

A félvezető technológiát felvonultató eszköz strapabíróbb és ezerszer gyorsabb a hagyományos társainál.

Az olyan iparágakban, mint az élelmiszer- és italgyártás, az intralogisztika vagy a gépipar nagy teljesítményű motorokat használnak például szállítószalagok meghajtására, berendezések elindítására. Ezek meghibásodása esetén komoly károk keletkezhetnek, így a számukra energiát közvetítő motorindítók fontos szerepet töltenek be az üzemekben: ezeknek kell védelmet nyújtani a túlterhelés és a zárlatok ellen is. Az élelmiszeriparban pedig, ahol a szigorú higiénia miatt gyakran kell a szállítószalag-rendszereket magasnyomású mosással tisztítani, a víz könnyen tud zárlatot okozni, ami költséges leállásokhoz vezet.

Ezek megelőzésére kínál megoldást a Siemens új, a zárlati áramot a korábbiaknál akár ezerszer gyorsabban érzékelő SIMATIC 200SP e-Starter motorindítója, ami hiba esetén 4 µs (mikroszekundum) alatt lekapcsolja a berendezéseket. Ezt az ultragyors és a megszakítókhoz vagy biztosítékokhoz képest gyakorlatilag kopásmentes kapcsolást az teszi lehetővé, hogy az új indító félvezető technológiát alkalmaz, szilícium-karbid fémoxid félvezető (SiC MOSFET) tranzisztorokkal.

Így, miután a zárlat okát megszüntették, az eszköz azonnal újraindítható, és korlátlan zárlati lekapcsolást kínál. Azaz a korábbi gyakorlattal ellentétben nincs szükség az eszköz cseréjére vagy tartalékalkatrész beszerzésére, és növelhető az üzem rendelkezésre állása.

A diagnosztikai funkciókkal ellátott, minimális helyigényű és egyszerűen telepíthető eszköz integrált a Siemens fejlesztői környezetével (Totally Integrated Automation – TIA), illetve EcoTech minősítéssel rendelkezik. Ez utóbbi, a legzöldebb megoldásoknak járó, céges fenntarthatósági minősítést a motorindító az anyagfelhasználás minimalizálása, illetve az eszköz energiahatékonysága és a tartóssága miatt kapta meg.

Az új motorindító a hazai piacon is elérhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Új fejlesztés: az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is szolgálja az intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi

Intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi fejlesztése történt meg abban a projektben, amelyet a KLS-2000 Ipari és Kereskedelmi Kft. valósított meg a Széchenyi Terv Plusz program, ezen belül a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében.

A cég erre 199,76 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el. A támogatás mértéke a projekt elszámolható összköltségének 62.94%-a. Alvállalkozóként az Universitas-Győr Nonprofit Kft. a Széchenyi István Egyetem kutatóinak bevonásával részt vett a villamos hajtás- és irányítórendszer fejlesztésében. A két és fél éve kezdődött projekt 2024. november 15-én zárul.

A GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00213 azonosítószámú projekt során fejlesztett elektromos, ember-gép együttműködést megvalósító, rásegítő hajtás révén a gyártórendszerekben használatos nagy tömegű komissiózó kocsikkal energiahatékony, ergonomikus és biztonságos anyagmozgatás valósítható meg.

Az európai autógyárakban telephelyenként több száz, de gyármérettől függően akár több ezer olyan terület van, ahol nagy tömegű komissiózó kocsikkal történik az áruk begyűjtése és leadása a gyártórendszer megfelelő pontjain. Ezeket a járműveket a komissiózó zóna és a gyártósorok között általában elektromos vagy más módon hajtott targoncákkal vontatják, igény szerint egyszerre többet is összekapcsolva. A komissiózó kocsik össztömege a termékek tömegétől, darabszámától és a kocsi alapszerkezetétől függően nehezebb áruk/termékek esetén a másfél tonnát is eléri. Ezeket a depózás után közvetlenül a gyártósorokhoz, sokszor 100-150 méter távolságba kell egyenként, kézi erővel mozgatni, ami gyakran több munkás segítségével történik.

Erre a problémára egy új, innovatív módon vezérelhető differenciál-hajtáslánc fejlesztése valósult meg Vecsésen, amely kiküszöböli a piacon elérhető szervohajtások erős kompromisszumait, hátrányait. A fejlesztett rendszer nyomatékérzékeny karok segítségével képes 5 kilométer/óra sebességig rásegíteni az emberi erő által kifejtett mozgatóerőre, emellett vontatható és a komissiózóállomásokon töltőkön dokkolható is. A rendszer több olyan új megoldást tartalmaz, amely az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is jelentős mértékben javítja, illetve olyan új funkcióknak enged teret, amelyek illeszkednek az ipar 4.0 (és a majdani ipar 5.0) gyártástechnológiai trendekhez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Samsung csatlakozik a Carbon Trusthoz

A Samsung a Carbon Trusttal és egyéb nagy technológiai vállalatokkal együttműködve új módszertant vezetett be a csatlakoztatott eszközök, például a laptopok és a hangszórók használata során keletkező káros anyag kibocsátás és kibocsátás-csökkentések mérésére.

A módszertan bevezetése hozzátartozik a Samsung részvételéhez a Decarbonizing the Use-Phase of Connected Devices (DUCD) (A csatlakoztatott eszközök használati fázisának karbonsemlegesítése) kezdeményezésben. A vállalat a Carbon Trusttal, az Amazonnal, a Microsofttal és a Sky-jal közösen fogott össze azért, hogy csökkentse az internethez csatlakoztatott elektromos és elektronikai eszközök használat közbeni energiafogyasztásából eredő üvegházhatású gázkibocsátást.

Ezek a szervezetek különösen a használati fázisra összpontosítanak, mivel egy termék – a teljes életciklusát tekintve – jellemzően ebben a szakaszban termeli a legtöbb szén-dioxidot. A csatlakoztatott eszközök világszerte jelenleg körülbelül 500 terrawattóra (TWh) energiát igényelnek évente, amely megközelíti Franciaország teljes energiafelhasználását. A technológiai iparnak ezért kiemelten fontos, hogy felmérhesse és elszámolhasson a termékek szén-dioxid-kibocsátásával, valamint megoldásokat találjon az eszközök használata általi kibocsátás csökkentésére.

Az új módszertan iránymutatást adhat a vállalatoknak, hogyan értékeljék a felhasználók eszközeiből származó adatok alapján a kibocsátás mértékét, ezáltal növelve a jelentések pontosságát, amelyek eddig a jelenlegi kibocsátási elszámolásokban használt üzemidő-előrejelzéseken alapultak. A technológiai cégek a módszertan alkalmazása során elért káros anyag kibocsátáscsökkentését is elszámolhatják majd.

A felhasználás során keletkező kibocsátások éves jelentése és a kibocsátáscsökkentésről szóló kimutatás átláthatóbbá teszi a kommunikációt a felhasználókkal, és arra ösztönözheti a vállalatokat, hogy akár a felhasználási időszakban is csökkentsék a kibocsátást. Az adatok szabványosítása és pontossága arra motiválhatja őket, hogy újszerű megoldásokkal csökkenthessék eszközeik széndioxid-kibocsátását.

A Samsung közreműködik az új DUCD-módszertan bevezetésében, amely az új energiatakarékos módszerek megtalálása iránti elkötelezettségének része. Ezen újítások közé tartozik a SmartThings Energy funkció, amellyel a felhasználók nyomon követhetik energiafelhasználásukat és jobb energiahatékonysági döntéseket hozhatnak. Csakúgy mint az AI energia mód, amely a felhasználási szokások és az energiaköltség figyelembevételével segíthet az energiafelhasználás előnyösebb kezelésében.

Eszközeink életciklusuk során a használati fázisban bocsátják ki a legtöbb széndioxidot, a méréssel pedig jelentősen tehetünk a kibocsátás kezeléséért és csökkentéséért – mondta Inhee Chung, a Samsung vállalati fenntarthatósági központjának alelnöke. – A Samsung klímastratégiájának kulcsfontosságú része, hogy a felhasználókat bevonja az energiatakarékos megoldásokba, és alig várjuk, hogy a DUCD módszertanán keresztül bemutathassuk, hogy a SmartThings felülettel és annak AI energia módjával hogyan követhetik nyomon és csökkenthetik csatlakoztatott eszközeik energiafelhasználását.”

„Az összekapcsolt eszközök egyre fontosabbak mindennapi életünkben, ezért fontos, hogy a technológiai ipar kulcsszereplőivel közösen kezdhessük meg a felhasználás során keletkező kibocsátás kezelését. Ez az együttműködés egy olyan lényegesen hatékonyabb megközelítést tett lehetővé, amellyel kiszámíthatjuk és rögzíthetjük az összekapcsolt eszközökből származó széndioxid-kibocsátást és az elért csökkentéseket, valamint a kibocsátások kezelésére irányuló erőfeszítéseink alapjául szolgálhat ezen a kihívásokkal teli területen”

– mondta Felix Prettejohn, a Carbon Trust vezető tanácsadója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss