Connect with us

Ipar

4 feladat, amiben az MI az IT-üzemeltetési szakemberek keze alá dolgozik

A vállalatok IT-rendszereinek folyamatosan optimális teljesítménnyel kell működniük, megfelelve a legmodernebb, gyorsan változó elvárásoknak.

Ehhez az üzemeltetésért felelős szakembereknek rengeteg kihívást kell leküzdeniük a háttérben, hogy a nehézségekből a felhasználók és az üzleti döntéshozók se érzékeljenek semmit. A munka leginkább a takarításhoz hasonlít: csak akkor tűnik fel másoknak, ha nem vagy rosszul csinálják. Az OpenText szakértői szerint a folyamatok átlátásához és a problémák elhárításához érdemes kihasználni a legújabb technológiák előnyeit, beleérte az úgynevezett ok-okozati, a prediktív és a generatív mesterséges intelligenciát is.

Ahogy a szervezetek egyre jobban haladnak előre a digitális átalakulás útján, úgy nő az IT-részlegekre nehezedő nyomás, hogy megfeleljenek a modern vállalatoknál jelentkező elvárásoknak. Ez többek között azt jelenti, hogy felhőalapú és az adatközpontokban működő infrastruktúrát is biztosítaniuk kell a kritikus fontosságú üzleti alkalmazások és szolgáltatások támogatásához. Muszáj rugalmasan alkalmazkodniuk az új technológiákhoz, valamint zökkenőmentesen kell bevezetniük új felhőszolgáltatásokat és az üzleti döntéshozók által választott, egyéb új megoldásokat úgy, hogy mindeközben a meglévő rendszerek mindvégig gördülékenyen működjenek.

Az üzemeltetésért felelős szakembereknek oly módon kell tudniuk monitorozni az új alkalmazásokat és azok legfrissebb verzióit, hogy egyúttal a régóta használt szolgáltatásokat is hatékonyan nyomon követik, kezelik és frissítik. Ráadásul az IT-részlegeknek olyan adatokat is kell szolgáltatniuk, amelyek megfelelő és jól átlátható tájékoztatást adnak az üzleti döntéshozóknak a vállalatnál működő rendszerek állapotáról.

Szerencsére a gőzerővel fejlődő mesterséges intelligencia egyre több területen segítséget nyújt a szakemberek számára abban, hogy szembenézzenek ezekkel a kihívásokkal. Az OpenText szakértői saját vállalati esemény- és teljesítménymenedzsment-rendszerük példáján keresztül összegezték, hogy milyen támogatást nyújtanak a zavartalan üzemeltetéshez az olyan fejlett rendszerek, mint a generatív MI, a prediktív MI és az ok-okozati MI.

Rendszerek és folyamatok átláthatóvá tétele

Az Operations Bridge automatikusan felderíti és monitorozza a folyamatokat a vállalat teljes informatikai infrastruktúrájában, beleértve a hagyományos adatközpontokat, a privát és a nyilvános felhőt, a többfelhős környezeteket és a konténeralapú infrastruktúrákat. Automatizáltan gyűjti az adatokat az eszközökről és a folyamatokról, majd értelmezi, elemzi és jól átláthatóan megjeleníti azokat. Az eszköz továbbá jelentéseket is készít az információk alapján, amelyek a későbbiekben a problémamegoldási folyamatok előkészítéséhez is hasznosak lehetnek.

Aktuális problémák megoldása

Amikor felmerül valamilyen probléma az IT-rendszerben, az megjelenik az Operations Bridge vezérlőpultján. A folyamat régóta így működik a megoldásban, ám az OpenText új platformja generatív MI-re támaszkodva már intelligens módon elemzi is a kontextust, és javaslatokat teszt a javításhoz szükséges lépésekre. A szakembereknek nem kell végtelen dokumentációt átfésülniük, néhány kattintással ugyanis jól használható javaslatokat kapnak, amelyek segítségével gyorsan és hatékonyan elháríthatják a felmerülő nehézségeket.

Potenciális problémák megelőzése

Az eszköz nemcsak az aktuális problémák kezelésében segít, hanem azokat a teljesítménybeli rendellenességeket és szűk keresztmetszeteket is azonosítja, amelyek később okozhatnának fennakadásokat. Ehhez különleges MI-technológiákat használ. Az ok-okozati (vagy más nevén kauzális) MI képes megmagyarázni az egyes jelenségek mögött álló okokat, a prediktív MI pedig előrejelzi a várható következményeket. Ennek köszönhetően a nehézségek már azelőtt megelőzhetők, hogy egyáltalán megjelennének.

Információk összegzése

A platform képes átfésülni a vállalat teljes IT-dokumentációs gyűjteményét, elemezni és átlátni az összefüggéseket, továbbá átfogó válaszokat készíteni a szakemberek kérdéseire. Ha egy felhasználónak információra szüksége van az Operations Bridge megoldásról vagy bármilyen termékről, amelyet a szoftver felügyel az IT-infrastruktúrán belül, az eszköz azonnal átvizsgál minden lehetséges forrást, és gyorsan szállítja a választ.

Az MI-képességeknek köszönhetően az új kollégák is gyorsan felvehetik a fonalat, a vezetők pedig jobban megalapozott döntéseket hozhatnak. Az Operations Bridge legfontosabb előnye pedig, hogy használatával az üzemeltetésért felelős szakemberek hatékonyabban végezhetik munkájukat, időt takaríthatnak meg, és a korábbiaknál hasznosabb feladatokra koncentrálhatnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Rekordidő alatt digitalizálták Spanyolország leghosszabb közúti alagútját

Iparban használatos megoldások kerültek az alagútba.

Modernizálták a Spanyolország és Franciaország között húzódó Somport-alagút irányítási rendszerét, méghozzá a kétszer egysávon közlekedő napi forgalom leállítása nélkül. Az európai E-7-es útvonal részeként 2003 óta üzemelő közúti alagút kiemelt jelentőségű határátkelőhely, amelyen naponta több ezer jármű halad át, és több száz vállalat rendszeres áruszállító útvonalaként szolgál. A 8,6 km hosszú alagutat most a jövő kihívásaira felkészítve tették energiahatékonyabbá és biztonságosabbá.

Valós idejű adatgyűjtés és gyorsabb reakció

A húszéves technológiát megújító projekt központi eleme az új irányítástechnikai rendszer (SCADA) kialakítása volt, amihez kapcsolódóan négy ipari vezérlőt (PLC-t) is integráltak. Emellett friss verzióra cserélték a többek között az alagútban elhelyezett szenzorokból adatokat gyűjtő, és azokat az irányítástechnikai rendszerbe továbbító, korábbi perifériamodulokat is.

Mindezek segítségével nem csak javították az adatkommunikációt és az érzékelők reakcióidejét, de lehetővé tették a valós idejű adatgyűjtést, és biztosították az infrastruktúra folyamatos működését, akkor is, ha műszaki hiba vagy más incidens blokkolná az alagút akár a spanyol, akár a francia oldalán, egymástól függetlenül működő központokat. A Siemens TIA Portal platformját használva pedig sikerült az automatizálási projekt üzembe helyezési idejét az átlagoshoz képest 25 százalékkal csökkenteni.

Fokozott biztonság

Új videómegfigyelő rendszer is került az alagútba: a zárt láncú kamerás rendszert (CCTV) a SCADA-hálózatba integrálva szintén valós idejű videó- és hangmegfigyelést tudnak végezni. Ez a rendszer egy vészhelyzetkezelő szoftver alkalmazásával, tűz vagy baleset esetén, vizualizációk segítségével, lépésről lépésre támogatja az üzemeltetőket a vészhelyzeti protokollok végrehajtásában, és azonnal a kezelőhelyiség központi képernyőjére vetíti az incidensre mutató kamera képét, egyidejűleg elindítva a videófelvétel készítését.

Következő lépés a fenntartható jövő

A fejlesztések következő lépéseként az alagút digitális ikermodelljét tervezik létrehozni, amelynek segítségével különböző eseményeket szimulálhatnak a biztonság további javítása és a kezelői tréningek kialakítása érdekében. Emellett intelligens LED-világítást fognak bevezetni, amely várhatóan több mint 30 százalékkal javítja majd az energiahatékonyságot az előző rendszerhez képest.

Speciális know-how

A Siemens számára ismerős terep az alagutak világa, a technológiai vállalat külön üzletága foglalkozik ezzel a speciális területtel. A vállalat például részt vesz a képzési központként és kutatólaboratóriumként is működő svájci Hagerbach tesztalagút működtetésében, ahol az ún. „digitális alagút” teljes életciklusát bemutatják – a tervezéstől kezdve, az üzemeltetésen át, egészen a szolgáltatásokig. Itt olyan megoldások tekinthetőek meg, mint az épületinformációs modellezés (BIM tervezés); a speciálisan alagutak tervezésére kialakított mérnöki szoftver (Tunnel CAD); a tűzesetek, szellőzőrendszerek, közúti táblák és vészkijárati ajtók elhelyezésének szimulációja; a virtuális üzembe helyezés és az üzemeltetők képzése; a kiberbiztonsági tervek készítése; vagy az IoT / Industrial Edge szolgáltatások a prediktív karbantartáshoz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Schneider Electric megoldása hatékonyabbá teszi a kritikus infrastruktúrák védelmét

Egyszerű és biztonságos hozzáférést biztosít a távoli terminál egységekhez (RTU) a Schneider Electric új megoldása, tovább erősítve ezáltal az olyan kritikus infrastruktúrák, mint a víz-, olaj- és gázvezetékek védelmét.

A SCADAPack™ 470i és 474i a feladatkörök alapján történő hozzáférés-szabályozás révén támogatják a kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelést is.

A víz-, olaj- és gázvezetékeket érintő kiberfenyegetések egyre veszélyesebbek és gyakoribbak, ezért a távoli és zord környezetben lévő terminál egységekhez való hozzáférés ellenőrzése létfontosságú az OT-biztonság (operatív technológia) szempontjából. Azonban ezeknek a hozzáféréseknek a kezelése veszélyes és időigényes lehet. A Schneider Electric által kínált SCADAPack 470i és 474i olyan intelligens eszközök, amelyek az összes távvezérlési és számítógépes művelethez alkalmazhatók. Ezáltal a felhasználók OT-környezetben is biztonságosan kezelhetik az RTU-hozzáférést a szabványos IT-eszközök, például az Active Directory™ segítségével.

A robusztus RTU-platform és a Linux rugalmasságának kombinációja biztosítja, hogy egyetlen SCADAPack 470i vagy 474i képes kezelni az operatív technológiák hatékony védelmét biztosító peremszolgáltatásokat, protokollokat és alkalmazásokat az összes távvezérlési és számítógépes művelethez. A SCADAPack 470i és 474i feladatkörökön alapuló hozzáférés-szabályozási (RBAC) funkciói támogatják a felhasználókat a kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelésben is. A SCADAPack 470i és 474i integrálható a szabványos IT- és OT-biztonsági eszközökkel, és többek között IP-tűzfal, NAT, DNP3 biztonságos hitelesítés támogatással is rendelkeznek.

„A kritikus infrastruktúrák, például a víz- és szennyvízrendszerek, valamint az energiavezetékek egyre sebezhetőbbek a kibertámadásokkal szemben. Ezért elengedhetetlen, hogy az OT-t az IT-világból ismert szabványos biztonsági funkciókkal bővítsük. A feladatkör-alapú hozzáférés-menedzsment az intelligens RTU-kon elhanyagolható költséggel segít megvédeni ezt a kritikus infrastruktúrát, lehetővé téve a folyamatos biztonságos és nyereséges működést”

– mondta el James Redmond, a Schneider Electric SCADAPack globális termékmenedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Continental UltraContact NXT abroncsa rangos fenntarthatósági díjat nyert

A Continental UltraContact NXT gumiabroncsa elnyerte a 2025-ös Autóipari Fenntarthatósági Díjat (Sustainability Award in Automotive 2025) a „Technológiai megoldások – anyaghasználat, nyersanyagok és körforgásos gazdaság” kategóriában.

A nemzetközi tanácsadó vállalat Arthur D. Little, valamint az ATZ / MTZ autóipari szaklapcsoport a Continental eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású gumiabroncsát ismerte el a rangos elismeréssel.

Az UltraContact NXT – mérettől függően – akár 65%-ban megújuló, újrahasznosított és ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokból készül.

„Az UltraContact NXT tökéletes példája annak, hogy a kimagasló fenntarthatóság és a csúcsteljesítmény nem zárják ki egymást” – mondta Maria Hanczuch, a Continental EMEA régiójának személyabroncs-termékmenedzsmentért felelős vezetője, aki Berlinben személyesen vette át a díjat. „Számunkra ez az elismerés nemcsak megtiszteltetés, hanem megerősítés is abban, hogy érdemes következetesen végigvinni fenntarthatósági stratégiánkat”

– tette hozzá.

Az Autóipari Fenntarthatósági Díjat minden évben az Arthur D. Little és az ATZ / MTZ Group ítéli oda olyan autóipari megoldásoknak, amelyek példamutató fenntarthatóságot képviselnek. Az elbírálás az ENSZ fenntartható fejlődési céljaira épül, és olyan területeket vizsgál, mint a környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás. A döntést független, tudományos, ipari, civil és médiát képviselő szakemberekből álló zsűri hozza meg.

UltraContact NXT: a fenntarthatóság és a teljesítmény új szintje

Az UltraContact NXT abroncs 2023 nyarán debütált a Continental kínálatában. Az akár 65%-ban fenntartható anyagokat tartalmazó gumiabroncs kimagasló biztonságot és teljesítményt biztosít.

Mind a 19 méretváltozat elérte az uniós abroncscímke szerinti legjobb, „A” minősítést a gördülési ellenállás, a vizes úton való fékezés és a külső zajszint tekintetében. Az UltraContact NXT kivételes teljesítményét nemrég az auto motor und sport 2025/07-es számában megjelent, fenntartható és üzemanyag-takarékos nyári abroncsokat vizsgáló teszt is igazolta, ahol a Continental abroncs az első helyen végzett, és „kiváló” minősítést kapott.

Az UltraContact NXT abroncs akár 32 százalékban megújuló anyagokat tartalmaz, köztük például a papír- és fafeldolgozó ipar melléktermékeiből előállított gyantákat, valamint rizshéj hamujából kinyert szilikát. Emellett az abroncs akár 5 százalékban újrahasznosított anyagokat is hasznosít, többek között visszanyert acélt és újrahasznosított PET-palackokból származó poliésztert, amelyek gyakran hulladékégetőkben vagy lerakókban végeznék. A Continental ezen felül akár 28 százalékban ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokat is felhasznál, köztük fenntartható forrásból származó szintetikus gumit és koromport, amelyek bioalapú, bio-körforgásos, vagy körforgásos alapanyagból készülnek.

Az UltraContact NXT a 2023-as bevezetése óta már több rangos elismerésben is részesült, köztük a Sustainability Award díjban a Swiss Automotive Show Innovation Awards 2023 eseményen, valamint elnyerte az International Design Award 2023, a German Innovation Award 2024 és a CLEPA Innovation Award 2024 díjakat is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss