Mozgásban
Így ne vezess, ha biztonságban szeretnéd tudni magad
7 rossz vezetési szokás, amivel árthatunk az autónknak
Bár sokan tartják magukat jó autóvezetőnek, tökéletes sofőr nem létezik.
Mindannyiunknak vannak olyan vezetési szokásai, amelyeken lehet csiszolni. Ha például túl közel megyünk az előttünk lévő járműhöz vagy kanyarodás előtt elfelejtünk indexelni, az nemcsak bosszúságot, de veszélyt is jelenthet a többi vezető számára, bizonyos manőverekkel pedig az autónk műszaki állapotának is árthatunk. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan összegyűjtötte a hét leggyakoribb káros vezetési szokást, és tanácsot ad ezek elkerülésére.
- Kerüljük a kátyúkat!
Egyes településeken rosszabb a helyzet, mint máshol, de kátyúk mindenütt vannak. A hibás útszakaszok pedig nemcsak kényelmetlenné teszik az utazást, de komoly műszaki problémához is vezethetnek. Kátyúba hajtás során a gumiabroncs szenvedi el a legtöbb kárt, azonban egy mély vagy éles peremű úthiba meghibásodást okozhat akár a kormányműben, a felfüggesztésben és a kerékbeállításokban is, ezért nagyon figyeljünk, és tudatosan kerüljük ki az úttesten keletkezett gödröket. Természetesen a saját és a közlekedésben részt vevő társaink biztonsága az első, így, ha a kikerülés veszéllyel jár vagy az utolsó pillanatban sávot kellene váltani, inkább lassítsunk le, így csökkenthetjük a becsapódás erejét és a lehetséges károkat.
- Óvatosan a fekvőrendőrökkel!
Hasonlóan ahhoz, amikor nagy sebességgel hajtunk át egy kátyún, a fekvőrendőrökön való túl gyors áthaladás is veszélyeztetheti az autó műszaki állapotát. A fekvőrendőrök célja, hogy adott útszakaszokon biztonságossá tegyék a közlekedést a gyalogosok és a járművezetők számára is, így fontos, hogy ezekhez közeledve lelassítsunk. Különösen óvatosan haladjunk, ha az autó kasztnija alacsony fekvésű, ha ugyanis nekiütközünk egy fekvőrendőrnek, behorpadhat a lökhárító vagy megsérülhetnek a futómű alkatrészei. Ha volt már ilyen típusú közlekedési balesetünk, mielőbb keressük fel a szervizt, és ellenőriztessük autónkat, mielőtt súlyosbodna a keletkezett sérülés.
- Sose feledkezzünk meg a kézifékről!
Függetlenül attól, hogy kézi- vagy automata váltós autónk van, a terep pedig dombos-e vagy sík, minden parkoláskor használjuk a kézi-, azaz a rögzítőféket. Noha a sebességváltó megakadályozhatja a jármű elgurulását parkolásnál, a rögzítőfék az egyetlen olyan alkatrész, amelyet valóban arra terveztek, hogy fixen tartsa az autó kerekeit. Ha nem húzzuk be a kéziféket, az egyrészt megterheli, másrészt koptatja az autó alkatrészeit. Még a parkolóállás felvétele előtt nyomjuk, illetve húzzuk be a rögzítőféket, hogy csökkentsük a sebességváltó terhelését, megelőzzük a parkolási fiaskókat, és elkerüljük a sebességváltó későbbi meghibásodását.
- Álló helyzetből indítsunk előre tolatás után!
Néha túlságosan sietünk, és még mozog az autó, miközben hátramenetből sebességbe kapcsolunk. A sebességváltót azonban nem úgy alakították ki, hogy egyszerre állítsa le az autót és váltson sebességfokozatot. A fékek állítják meg az autó mozgását, így csak azok használatával lehetséges zökkenőmentesen váltani a pozíciók között, egyébként sérülhet a sebváltó működése. Álljunk meg teljesen, mielőtt rükvercről egyesbe, illetve drive üzemmódba kapcsolnánk, vagy fordítva. Ha mégsem tudunk szabadulni rossz vezetési szokásunktól, ne várjuk meg, amíg a sebességváltó javításra szorul, hanem a lehető leghamarabb nézessük meg a szervizben.
- Ne hagyjuk figyelmen kívül a műszerfal jelzéseit!
Úgy világít a műszerfal kijelzője, mint egy karácsonyfa? Habár kellemes hangulatot adhat a vezetéshez, valójában műszaki problémákra hívja fel a figyelmet. Ha nem foglalkozunk a jelzésekkel, akkor saját és utasaink biztonságát veszélyeztethetjük, elakadhatunk az úton és sokkal költségesebb javítások elé nézhetünk, mintha a felvillanást követően foglalkoztunk volna a jelzett hibával. Fordítsunk kiemelt figyelmet az akkumulátor, a fék, a légzsák, a hűtőfolyadék, az olaj, és a motor problémáit jelző világító ikonokra. Amennyiben céges autónk van, a LeasePlan online ügyintéző rendszerén keresztül például pár kattintással kérhetünk teljes járműdiagnosztikai vizsgálatot.
- Ne várjuk meg, hogy teljesen kiürüljön a tank!
Az üzemanyagszint-jelzők pontatlanok lehetnek. Míg esetleg azt feltételezzük, hogy az alacsony üzemanyagszintet jelző lámpa kigyulladása után még könnyedén megtehetünk 60-80 kilométert, az valójában a vezetési körülményektől függ. A benzin hűtőfolyadékként működhet az üzemanyagrendszerben, és ha túl kevés benzin van a tartályban, az alkatrészek túlmelegedhetnek és meghibásodhatnak. A katalizátor, a szivattyú és a teljes rendszer roncsolódhat, főleg, ha teljesen elfogy a benzin. Érdemes megelőzni az ilyen típusú károkat azáltal, hogy az üzemanyag-tartályt mindig legalább negyedrészig töltve hagyjuk, és rendszeresen átvizsgáltatjuk a motorbeállításokat, illetve kitisztíttatjuk az üzemanyagrendszert.
- Ne nyomjuk folyamatosan a fékpedált!
Ha hosszabb ideig rajta hagyjuk a lábunkat a fékpedálon, az a fékek túlmelegedéséhez vezethet, amelyek ilyenkor elveszítik fékezőerejük egy részét, ez pedig megnehezíti a gyors és biztonságos megállást. Néhány lépéssel azonban megelőzhetjük a fékek túlmelegedését és kopását. Ahelyett, hogy emelkedőről lefelé hajtva vagy közúti forgalomban haladva folyamatosan rajta tartanánk a lábunkat a fékpedálon, inkább:
- használjuk a motorféket, hogy a fékre minél kisebb feladat háruljon (például hegyről leereszkedésnél)
- haladjunk óvatosan, meghagyva a szükséges követési távolságot
- engedjük fel a gázpedált, és lassítsunk
- fékezzünk szakaszosan.
Mozgásban
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
A Hankook Tire a Környezetvédelmi Világnap alkalmából ismételten megerősíti elköteleződését a fenntarthatóság és bolygónk védelme mellett. A vállalat folyamatos erőfeszítéseket tesz a bolygó védelme és a fenntartható jövő megteremtése érdekében, ahogy erről 2024-es ESG (Környezeti, Társadalmi és Irányítási) jelentésében is részletesen beszámol.
A Hankook célja, hogy 2050-re elérje a nettó zéró szén-dioxid kibocsátást. Ennek érdekében a vállalat 2030-ra a gyártási fázisból származó Scope 1 és 2 üvegházhatású gázkibocsátásokat 46,2%-kal, míg a Scope 3 kibocsátásokat 27,5%-kal tervezi csökkenteni a 2019-es bázisévhez képest. Ezt a tudományosan is megalapozott karboncsökkentési célkitűzést az SBTi (Science Based Targets initiative) is hitelesítette, összhangban a Párizsi Megállapodás 1,5°C-os céljával.
Kibocsátáscsökkentés és energiahatékonyság
A vállalat 2023-ban a gyártási fázisban 79 energiatakarékossági intézkedést vezetett be, ami 4,45%-os éves csökkenést eredményezett a Scope 1 és 2 kibocsátásokban. Emellett a Hankook aktívan dolgozik a megújuló energiaforrások használatának növelésén.
Körforgásos gazdaság és fenntartható anyagok
A Hankook elkötelezett a körforgásos gazdaság modelljének kiterjesztése mellett. Ennek a törekvésnek a részeként 2023 novemberében indították el 13 vállalat részvételével a Tire-to-Tire Circular Economy Model-t, amelynek célja, hogy újrahasznosítás révén állítson elő fenntartható nyersanyagokat. A vállalat rácalmási üzeme már sorozatgyártásban állít elő 45%-ban fenntartható alapanyagokból készült, ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező abroncsokat. Az abroncsgyártó célja, hogy 2050-re minden Hankook abroncs 100%-ban fenntartható alapanyagokból készüljön.
Fenntartható termékfejlesztés
A vállalat folyamatosan kutatja az innovatív technológiákat a fenntartható termékek fejlesztése érdekében. Ez magába foglalja az abroncsok súlyoptimalizálását, ami csökkenti a gyártás energiaigényét, és a fém 3D nyomtatási technológia alkalmazását az abroncsformák gyártásában, ami 60%-os hulladékcsökkenést és több mint 80%-os energiamegtakarítást eredményezhet. Mindemellett a vállalat bővíti a felújított abroncsok gyártását és kínálatát is, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét és megőrizve az alapanyagokat.
Vízgazdálkodás és hulladékcsökkentés
A Hankook folyamatosan törekszik a fenntartható működésre a globális abroncsiparban, fejleszti gyártási folyamatait, hogy ezzel csökkentse az energia- és vízfelhasználást valamint a gyártási hulladékot. Ennek az eredményeként 2021-ben a vállalat koreai Geumsan gyára az iparágban elsőként szerezte meg az ISCC PLUS tanúsítványt, melyet 2023 augusztusában a cég rácalmási gyára is elnyert. A magyar gyár 2024-ben ráadásul vízgazdálkodása elismeréseként a HVG és a Planet Fanatics’ Network közös listáján elnyerte a „Minden csepp víz számít” különdíját.
A vállalat továbbra is elkötelezett a fenntartható jövő építése mellett, együttműködve partnereivel, munkavállalóival és a közösségekkel egy zöldebb és élhetőbb bolygóért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Egyre több az e-autó, új megoldással lesz egyszerűbb a töltésük
Az idei első negyedév végére már meghaladta a 77 ezret a hazai utakon közlekedő tisztán elektromos autók száma, a vállalati e-autó program pedig további lendületet ad a terjedésüknek.
Egyre komolyabb kihívást jelent ugyanakkor az ilyen járművek munkahelyi és otthoni töltése, amihez egyszerűen telepíthető, skálázható, távolról is vezérelhető megoldásra van szükség. A Schneider Electric új fejlesztése a kényelmes töltés biztosítása révén támogatja az e-autók további terjedését.
Jelentős hatással van az elektromos autók hazai forgalmára a vállalati e-autó program, amely az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint hozzájárult ahhoz, hogy az idei első negyedévben rekordnak számító, mintegy 7000 ilyen járművet állítottak forgalomba itthon zöld rendszámmal. A sikeresen pályázó vállalkozásoknak járművenként 2,8-4 millió, cégenként pedig akár 64 millió forintos állami hozzájárulást nyújtó program révén számos magyarországi vállalkozás tudja zöldíteni saját flottáját. Az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint az eddig beérkezett 6688 kérelemben 7749 gépkocsihoz kértek támogatást a vállalkozások, és már több mint 5000 cég örülhet a számára kedvező támogatói döntéseknek.
Miközben többek között a vállalati e-autó programnak is köszönhetően számottevő mértékben bővül a hazai utakon közlekedő tisztán elektromos autók száma – idén márciusban már átlépte a 77 ezret –, egyre nagyobb kihívást jelent ezek töltése. Egy korábban készült felmérés során a megkérdezett vállalatoknál a válaszadók közel kétharmada vélte úgy, hogy az elektromos cégautók használatának legnagyobb nehézsége munkavállalói és munkáltatói oldalon is a töltési lehetőségek biztosítása az irodaházakban, illetve otthoni környezetben. Az ilyen igények kiszolgálásához olyan töltési megoldásra van szükség, ami gyorsan és egyszerűen telepíthető, igazodik a létesítmény elektromos hálózatához, többféle kivitelben is elérhető, skálázható, képes kapcsolódni távoli felügyeleti rendszerekhez és igény szerint könnyen bővíthető.
A Schneider Electric új, többek között társasházakban vagy akár családi házakban, de céges telephelyeken, irodaházakban is hatékonyan alkalmazható Schneider Charge Pro elektromosautó-töltője egyben kínálja ezeket az előnyöket. A berendezés gyorsan és egyszerűen telepíthető, a vállalat pedig májustól saját fejlesztésű, skálázható terhelésmenedzsment-megoldást is kínál hozzá, így a töltés nem okoz fennakadást vagy kényelmetlenséget a felhasználók számára. A berendezés könnyen összekapcsolható távoli felügyeleti rendszerekkel, és segít leegyszerűsíteni a számlázási folyamatokat is. Az eszköz 22 kW-os töltőteljesítménye korlátozható, az egyedi igényekhez való alkalmazkodást pedig az is segíti, hogy többféle kivitelben is elérhető.
A Schneider Charge Pro képes a felhasználók megkülönböztetésére, akár applikációval távolról is vezérelhető, így a töltés bárhonnan elindítható, szüneteltethető, leállítható, valamint a töltési adatok is lekérhetőek. A Schneider Electric minden, az autótöltőhöz kapcsolódó terméket (szoftver, oszlop, kábeltartó, moduláris védelmi készülékek, elosztószekrények, tokozott áramsínek) tud biztosítani.
„A Schneider Charge Pro skálázható kialakításának köszönhetően a néhány töltős rendszerektől a komolyabb konfigurációkig ideális megoldást jelent. A kisebb rendszerekhez – például flottás autó családi házban történő töltéséhez – rendelkezésre áll egy töltésszabályozó készülék, melynek segítségével megspórolható a hálózatbővítéssel járó költség és idő. Nagyobb rendszerek esetén pedig egy komolyabb szoftveres terhelésmenedzsment-megoldás áll rendelkezésre, amely dinamikusan, az aktuális helyzethez igazodva összehangolja az autótöltők működését a komplexum energiafogyasztásával”
– mondta el Géczy Áron a Schneider Electric marketing igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrben és a Földön is
Várhatóan a hétvégén, június 8-án új fejezet nyílik a magyar űrkutatás történetében: Kapu Tibor, a következő magyar űrhajós a HUNOR program keretében útnak indul a Nemzetközi Űrállomásra.
Az utazás nemcsak tudományos mérföldkő, hanem egy különleges gasztronómiai küldetés is, hiszen Tibor magával visz egy ikonikus magyar édességet, a Stühmer Pillanat Korfu űrcsokit – amelyet mostantól bárki megkóstolhat.
Ízérzékelés az űrben
Az űrben minden megváltozik – nem csak a gravitáció, de az érzékszervek működése is. A NASA Taste in Space című kiadványa részletesen foglalkozik azzal, hogy az ételek íze megváltozik az űrben. Ennek egyik fő oka, hogy a mikrogravitáció hatására a testben átrendeződnek a folyadékok, az orr- és arcüregek telítődnek, csökkentve a szaglást, ezáltal pedig az ízérzékelést is. Sokan ezt az állapotot „űrnáthaként” írják le. Egy másik tanulmány megállapította, hogy a mikrogravitációs környezetben az ételek aromája, például a kávé, fokhagymás, ánizsos, korianderes és köményes ízek intenzitása csökkenhet, a megszokott ízek tompábbá válnak, ezért az űrhajósok gyakran intenzívebb, fűszeresebb, erőteljesebb ízeket kívánnak.
Űrcsoki mindenkinek: egy falat, amivel egy pillanatra bárki űrhajós lehet
A Stühmer Pillanat Korfu űrcsoki fejlesztése során figyelembe vették ezeket a tudományos megfigyeléseket. A cél egy olyan csokoládé megalkotása volt, amely nemcsak megfelel a NASA szigorú előírásainak, de az űrbéli körülmények között is élvezetes, az otthon ízeit idéző ízélményt nyújt. A receptúra alapját a legendás Stühmer Korfu szelet adta, és a végeredmény egy különleges csokoládé, amely ellenáll a hőingadozásnak, a nyomásváltozásnak és a súlytalanságnak, és az űrben is igazi kulináris élvezetet kínál.
Ez az ízvilág most bárki számára elérhető: a Stühmer Pillanat Korfu űrcsoki Földön is elérhető változata mostantól kapható a boltokban és online. Egy falat, amellyel mindenki részese lehet a felfedezésnek, és egy pillanatra Kapu Tibor helyében érezheti magát.
Egy felfedezés azonban nemcsak laboratóriumokban vagy az űrben kezdődhet. Gyakran egy csendes pillanatban születik meg, amikor végre kiszakadunk a mindennapok rohanásából. A Stühmer legújabb csokoládéválogatása, a Stühmer Pillanat ezt az élményt kínálja: egy lehetőséget arra, hogy megálljunk, magunkra figyeljünk, és megéljük a jelent. Mert amikor kikapcsoljuk a külvilág zaját, akkor kapcsol be igazán az alkotó, felfedező énünk.
Stühmer – ahol a hagyomány és a jövő találkozik
A Stühmer mindig is a magyar csokoládékultúra zászlóvivője volt, ahol a több mint százéves múlt találkozik a modern innovációval. A Stühmer Pillanat Korfu űrcsoki ennek az örökségnek méltó folytatása: egyszerre tisztelgés a múlt előtt és bátor lépés a jövő felé, az eredeti és legelső klasszikus Stühmer recept újragondolva és a világűrre tervezve – mostantól bárki számára elérhető formában.
Programajánló:
HUNIVERZUM Élményközpont – MAGYAROK A VILÁGŰRBEN – május 13-tól október 31-ig
Tapasztald meg testközelből az űrutazás és űrkutatás izgalmas világát! Az interaktív kiállítás emellett bemutatja Kapu Tibor, magyar kutatóűrhajós küldetését a kiválasztástól a visszatérésig és bepillantást nyújt a hazai űrtevékenységek sokoldalúságába. Próbáld ki a szimulátorokat, ismerd meg az űrutazás kihívásait, és kóstold meg a csokoládét, amely hamarosan megjárja a világűrt!
További információ:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Gazdaság2 hét ago
Új tranzakciós igazgató a PwC Magyarországnál
-
Szórakozás2 hét ago
Ingyenes fesztivál transzfert indít a Hankook a dunaújvárosi Ambrózia Fesztiválra
-
Szórakozás2 hét ago
Mandoki Soulmates-koncert a Budai Várban augusztus 21-én
-
Ipar2 hét ago
Jelentősen csökkenhet a nem tervezett áramszünetek száma a Schneider Electric új megoldásával
-
Ipar1 hét ago
Egységes, fenntartható kapcsolatok Európában
-
Egészség2 hét ago
Fogakat növesztünk, miközben az MI átveszi az irányítást?
-
Gazdaság2 hét ago
Bőven verik az inflációt az akciós betéti kamatok