Mozgásban
Így ne vezess, ha biztonságban szeretnéd tudni magad
7 rossz vezetési szokás, amivel árthatunk az autónknak
Bár sokan tartják magukat jó autóvezetőnek, tökéletes sofőr nem létezik.
Mindannyiunknak vannak olyan vezetési szokásai, amelyeken lehet csiszolni. Ha például túl közel megyünk az előttünk lévő járműhöz vagy kanyarodás előtt elfelejtünk indexelni, az nemcsak bosszúságot, de veszélyt is jelenthet a többi vezető számára, bizonyos manőverekkel pedig az autónk műszaki állapotának is árthatunk. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan összegyűjtötte a hét leggyakoribb káros vezetési szokást, és tanácsot ad ezek elkerülésére.
- Kerüljük a kátyúkat!
Egyes településeken rosszabb a helyzet, mint máshol, de kátyúk mindenütt vannak. A hibás útszakaszok pedig nemcsak kényelmetlenné teszik az utazást, de komoly műszaki problémához is vezethetnek. Kátyúba hajtás során a gumiabroncs szenvedi el a legtöbb kárt, azonban egy mély vagy éles peremű úthiba meghibásodást okozhat akár a kormányműben, a felfüggesztésben és a kerékbeállításokban is, ezért nagyon figyeljünk, és tudatosan kerüljük ki az úttesten keletkezett gödröket. Természetesen a saját és a közlekedésben részt vevő társaink biztonsága az első, így, ha a kikerülés veszéllyel jár vagy az utolsó pillanatban sávot kellene váltani, inkább lassítsunk le, így csökkenthetjük a becsapódás erejét és a lehetséges károkat.
- Óvatosan a fekvőrendőrökkel!
Hasonlóan ahhoz, amikor nagy sebességgel hajtunk át egy kátyún, a fekvőrendőrökön való túl gyors áthaladás is veszélyeztetheti az autó műszaki állapotát. A fekvőrendőrök célja, hogy adott útszakaszokon biztonságossá tegyék a közlekedést a gyalogosok és a járművezetők számára is, így fontos, hogy ezekhez közeledve lelassítsunk. Különösen óvatosan haladjunk, ha az autó kasztnija alacsony fekvésű, ha ugyanis nekiütközünk egy fekvőrendőrnek, behorpadhat a lökhárító vagy megsérülhetnek a futómű alkatrészei. Ha volt már ilyen típusú közlekedési balesetünk, mielőbb keressük fel a szervizt, és ellenőriztessük autónkat, mielőtt súlyosbodna a keletkezett sérülés.
- Sose feledkezzünk meg a kézifékről!
Függetlenül attól, hogy kézi- vagy automata váltós autónk van, a terep pedig dombos-e vagy sík, minden parkoláskor használjuk a kézi-, azaz a rögzítőféket. Noha a sebességváltó megakadályozhatja a jármű elgurulását parkolásnál, a rögzítőfék az egyetlen olyan alkatrész, amelyet valóban arra terveztek, hogy fixen tartsa az autó kerekeit. Ha nem húzzuk be a kéziféket, az egyrészt megterheli, másrészt koptatja az autó alkatrészeit. Még a parkolóállás felvétele előtt nyomjuk, illetve húzzuk be a rögzítőféket, hogy csökkentsük a sebességváltó terhelését, megelőzzük a parkolási fiaskókat, és elkerüljük a sebességváltó későbbi meghibásodását.
- Álló helyzetből indítsunk előre tolatás után!
Néha túlságosan sietünk, és még mozog az autó, miközben hátramenetből sebességbe kapcsolunk. A sebességváltót azonban nem úgy alakították ki, hogy egyszerre állítsa le az autót és váltson sebességfokozatot. A fékek állítják meg az autó mozgását, így csak azok használatával lehetséges zökkenőmentesen váltani a pozíciók között, egyébként sérülhet a sebváltó működése. Álljunk meg teljesen, mielőtt rükvercről egyesbe, illetve drive üzemmódba kapcsolnánk, vagy fordítva. Ha mégsem tudunk szabadulni rossz vezetési szokásunktól, ne várjuk meg, amíg a sebességváltó javításra szorul, hanem a lehető leghamarabb nézessük meg a szervizben.
- Ne hagyjuk figyelmen kívül a műszerfal jelzéseit!
Úgy világít a műszerfal kijelzője, mint egy karácsonyfa? Habár kellemes hangulatot adhat a vezetéshez, valójában műszaki problémákra hívja fel a figyelmet. Ha nem foglalkozunk a jelzésekkel, akkor saját és utasaink biztonságát veszélyeztethetjük, elakadhatunk az úton és sokkal költségesebb javítások elé nézhetünk, mintha a felvillanást követően foglalkoztunk volna a jelzett hibával. Fordítsunk kiemelt figyelmet az akkumulátor, a fék, a légzsák, a hűtőfolyadék, az olaj, és a motor problémáit jelző világító ikonokra. Amennyiben céges autónk van, a LeasePlan online ügyintéző rendszerén keresztül például pár kattintással kérhetünk teljes járműdiagnosztikai vizsgálatot.
- Ne várjuk meg, hogy teljesen kiürüljön a tank!
Az üzemanyagszint-jelzők pontatlanok lehetnek. Míg esetleg azt feltételezzük, hogy az alacsony üzemanyagszintet jelző lámpa kigyulladása után még könnyedén megtehetünk 60-80 kilométert, az valójában a vezetési körülményektől függ. A benzin hűtőfolyadékként működhet az üzemanyagrendszerben, és ha túl kevés benzin van a tartályban, az alkatrészek túlmelegedhetnek és meghibásodhatnak. A katalizátor, a szivattyú és a teljes rendszer roncsolódhat, főleg, ha teljesen elfogy a benzin. Érdemes megelőzni az ilyen típusú károkat azáltal, hogy az üzemanyag-tartályt mindig legalább negyedrészig töltve hagyjuk, és rendszeresen átvizsgáltatjuk a motorbeállításokat, illetve kitisztíttatjuk az üzemanyagrendszert.
- Ne nyomjuk folyamatosan a fékpedált!
Ha hosszabb ideig rajta hagyjuk a lábunkat a fékpedálon, az a fékek túlmelegedéséhez vezethet, amelyek ilyenkor elveszítik fékezőerejük egy részét, ez pedig megnehezíti a gyors és biztonságos megállást. Néhány lépéssel azonban megelőzhetjük a fékek túlmelegedését és kopását. Ahelyett, hogy emelkedőről lefelé hajtva vagy közúti forgalomban haladva folyamatosan rajta tartanánk a lábunkat a fékpedálon, inkább:
- használjuk a motorféket, hogy a fékre minél kisebb feladat háruljon (például hegyről leereszkedésnél)
- haladjunk óvatosan, meghagyva a szükséges követési távolságot
- engedjük fel a gázpedált, és lassítsunk
- fékezzünk szakaszosan.
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR









