Connect with us

Mozgásban

Mesterséges intelligencia és önvezetés

mesterséges
A Széchenyi István Egyetem standjánál számos technológiai innovációt mutattak be. (Fotó: Bankó József/Paradignow Photography)

A győri Széchenyi István Egyetem kiemelt kutatási területei közé tartoznak az autonóm rendszerek és a mesterséges intelligencia.

A modern technológiák fejlesztésében elért eredményeit, friss innovációit jelentős érdeklődés mellett mutatta be az intézmény a budapesti AI&Aut Expón. A Mesterséges Intelligencia és Autonóm Rendszerek Nyílt Szakmai Napon a terület hazai és nemzetközi viszonylatban is elismert szakemberei vettek részt.

A SZTAKI Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium és az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium szervezésében, a Neumann János Nonprofit Kft. támogatásával megrendezett AI&Aut Expón olyan izgalmas témákban tartottak bemutatókat, mint az önvezető járművek, az ipari automatizálás, a robotika, a dróntechnológia, a gépészlelés vagy a nyelvtechnológiai alkalmazások. A programon több mint hatvan előadó mutatta be a legújabb ipari alkalmazásokat, kutatási témákat és eredményeket jelentős szakmai érdeklődés, a terület mintegy háromszáz képviselője előtt. A résztvevők megismerhették az intézményeken és a vállalatokon belüli kutatás-fejlesztési tevékenységet, illetve közvetlenül találkozhattak a téma szakembereivel, kutatóival.

Hollósi János, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának kutatómérnöke (balról a második) az AI&Aut Expón. (Fotó: Bankó József/Paradignow Photography)

„A kiállításra magunkkal vittük egyik személyautónkat, amit fokozatosan alakítunk át és vértezünk fel különféle önvezető funkciókkal. A Széchenyi-egyetem Járműipari Kutatóközpontjának standjánál bemutattuk valós idejű, mesterséges intelligencia alapú környezetérzékelő rendszerünket is. A megoldásunk az autóra integrált kamerán keresztül észleli a közúti közlekedésben részt vevő járműveket, járókelőket. A látogatók képernyőn keresztül követhették, hogy mit lát a gép, azaz milyen objektumokat ismer fel”

– fejtette ki Hollósi János, a Járműipari Kutatóközpont kutatómérnöke, a Széchenyi István Egyetem Informatika Tanszékének oktatója. Hozzátette, a bemutatott járművön található Lidar szenzor segítségével a rendszer a kamera alapján felismert alakzatok valós térbeli helyzetét is meghatározza. Ezek a funkciók fontos alapját képzik egy önvezető rendszer megvalósításának.

„Munkánk során fontos szempont, hogy a megoldásaink ne csak a tudományos élet elvárásainak feleljenek meg, hanem valós gyakorlati alkalmazásuk során is megbízhatóan működjenek. Ilyen tekintetben a mesterséges intelligencia alapú, vizuális érzékelésre épülő detektálási és szegmentálási megoldásaink, kutatásaink jó irányba mutatnak”

– összegzett a kutató. Kiemelte, a fórumon számos elismert szakember láthatta a Széchenyi István Egyetem technológiai innovációit, és szakmai kapcsolatépítés szempontjából is kiemelkedően eredményes volt a rendezvény.

„Több ipari szereplővel sikerült megbeszéléseket folytatni, amelyek jövőbeli együttműködéseket alapozhatnak meg

– zárta.

Dr. Bokor József professzor, akadémikus, a Járműipari Kutatóközpont elnöke, a Széchenyi István Egyetem kutatásért és innovációért felelős elnökhelyettese. (Fotó: Bankó József/Paradignow Photography)

Dr. Bokor József professzor, akadémikus, a Járműipari Kutatóközpont elnöke, a Széchenyi István Egyetem kutatásért és innovációért felelős elnökhelyettese a gépi tanulás és vezérlés szekció levezető elnökeként köszöntötte a szakembereket. A szekció nyitó előadását Horváth Ernő, a Széchenyi-egyetem Autonóm Közlekedési Rendszerek Központjának szakmai vezetője tartotta az intézményben zajló, önvezető járművekkel kapcsolatos kutatásokról. Mint mondta, a hallgatók már az alapképzésük során be tudnak kapcsolódni az egyetem jelentős technológiai kutatásaiba.

„Egyedülálló lehetőséget kínálunk számukra, hiszen az alapképzéstől a mesterképzésen át egészen a doktori iskoláig részt vehetnek az oktatás mellett a kutatásban is, az elméleti tudás mellett értékes gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek”

– fogalmazott.

Horváth Ernő, a Széchenyi-egyetem Autonóm Közlekedési Rendszerek Központjának szakmai vezetője előadása a szakmai napon. (Fotó: Bankó József/Paradignow Photography)

Hozzátette, a Széchenyi-egyetem több gépjárművel, robottal és drónnal rendelkezik, amelyek az autonóm rendszerek fejlesztésére, kutatására és oktatására szolgálnak, a teszteléshez pedig kitűnő terepet biztosít a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya. Kiemelte, a SZEnergy Team hallgatói csapat is fontos terepe a gyakorlati tudás megszerzésének. Ezt bizonyítja, hogy a győriek tavaly az önvezető autókat fejlesztő csapatoknak hirdetett Shell Eco-marathon Autonomous Challenge versenyen ezüstérmet szerzett. Horváth Ernő előadásában kitért a Járműipari Kutatóközpont kutatásaira is, amelyek egyaránt lefedik az észlelés (vagyis a szenzoros adatok begyűjtése), az érzékelés (azaz a különböző objektumok felismerése), valamint a tervezés, kivitelezés és szabályozás területeit.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

LogiMAT 2025: hálózatba kapcsolt megoldások

Jungheinrich targonca

A LogiMAT kiállítás az utóbbi évtizedben az intralogisztika legnagyobb eseményévé vált Európában. A Jungheinrich idén is a legnagyobb standon mutatta be, hogyan kapcsolhatók össze optimálisan a manuális és az automatizált folyamatok.

A Jungheinrich a március 11-13. között Stuttgartban megrendezésre kerülő LogiMAT 2025 kiállításon mutatta be legújabb megoldásait a jövő hálózatba kapcsolt és hatékony anyagáramlásához. A „Összekapcsolt megoldások. Minden szempontból” mottóval a vállalat bemutatta, hogyan optimalizálható az anyagáramlás egyedileg, ügyfélre szabottan a manuális és automatizált folyamatok zökkenőmentes integrációjával. Az idei szakkiállításon a Jungheinrich bemutatóterületének egyik különleges fénypontja az új ETV 3i tolóoszlopos targonca volt.

Teljeskörűen hálózatba kapcsolt anyagáramlási megoldások

A Jungheinrich a  mutatta be „Connected Solutions” koncepcióját, amely különböző méretű vállalatokat segít abban, hogy intralogisztikai folyamataikat hatékonyabbá és jövőállóbbá tegyék. A hangsúly a kézi és automatizált alkalmazások személyre szabott összekapcsolásán van, hogy a folyamatok láncolata összefüggő legyen. A moduláris, bővíthető megoldások teljes mértékben hálózatba kötöttek, és rugalmasan alkalmazkodnak az egyedi raktári követelményekhez. A Jungheinrich ugyanakkor átfogó tanácsadásra és hosszú távú partnerségekre épít, hogy fenntarthatóan támogassa a vállalatokat a digitális átalakulás felé vezető úton.

Újdonság: az új ETV 3i tolóoszlopos targonca

A Jungheinrich a LogiMAT 2025 kiállításon új terméket is bemutatott: az ETV 3i típusú, nagy teljesítményű tolóoszlopos targoncát, amelyet kifejezetten a nagy teherbírású, nehéz alkalmazásokhoz fejlesztettek ki. A targonca a maximális energiahatékonyságot, a legmagasabb szintű ergonómiát és a legmodernebb biztonsági funkciókat ötvözi. Optimális teljesítményt kínál akár 2,5 tonnás teherbírással és nagy maradványteherbírással. A legkorszerűbb lítiumion-technológiának köszönhetően a tolóoszlopos targoncák kiemelkedő energiahatékonyságot érnek el. A továbbfejlesztett ergonómia nagyobb kezelési komfortot biztosít, többek között állítható magasságú légrugós üléssel, megnövelt szélvédővel és optimalizált fellépővel. Emellett az olyan innovatív funkciók, mint a SmartStripe fénycsík, növelik a raktárban a láthatóságot és így javítják a biztonságot a mindennapi műveletek során.

Jungheinrich targonca

IFOY-jelölt targoncák: ETV 214i és EFG 425

Az új ETV 3i mellett a Jungheinrich a LogiMAT 2025 kiállításon bemutatta az IFOY-díjra (Év Targoncája Díj) jelölt ETV 214i és EFG 425 targoncákat is. Az ETV 214i típust a „Magasemelésű raktártechnikai gépek” kategóriában jelölték. Energiahatékony lítiumion-technológiájával és ergonomikus kialakításával új mércét állít fel a targoncák kategóriájában. Innovatív akkumulátor-koncepciója kompakt kialakítást tesz lehetővé, tágas kezelői munkahellyel, alacsony belépési magassággal és jobb körkörös kilátással. Ez növeli a kezelői kényelmet és maximalizálja a hatékonyságot a nagy rakodási magasságú és keskeny folyosókkal rendelkező raktárakban.

Az EFG 425 elektromos homlokvillás targonca, amelyet a „Homlokvillás targonca” kategóriában jelöltek a díjra, szintén bemutatásra kerül a LogiMAT 2025 kiállításon. A targonca nagy teljesítményű elektromos hajtástechnológiája kiemelkedő, amely károsanyag-kibocsátásmentes alternatívát kínál a belső égésű motorral hajtott targoncákkal szemben. Az innovatív panorámatetőnek és a maximális körkörös, optimalizált kialakításnak köszönhetően a targonca maximális biztonságot és kényelmet garantál. Az erős teljesítmény, az energiahatékonyság és a robusztus menettulajdonságok kombinációja ideális megoldás a beltéri és kültéri nehéz alkalmazásokhoz.

Jungheinrich tolóoszlopos targonca

Hibrid bemutató: okosan digitális hálózatba kapcsolva

A Jungheinrich standján található hibrid bemutató a vásár különleges fénypontja volt. Itt a látogatók élőben tapasztalhatták meg, hogy a kézi és az automatizált folyamatok hogyan egészítik ki egymást zökkenőmentesen a hatékony anyagáramlás érdekében. A termékek beérkezésétől a komissiózáson át a kimenő árukig – minden lépés tökéletesen összehangolt és digitálisan hálózatba kapcsolt.

A Jungheinrich mint stratégiai partner az intralogisztikában

A Jungheinrich jelenlétével az idei szakvásáron hangsúlyozta az intralogisztikai megoldások vezető, teljes körű szállítójaként betöltött szerepét. A vállalat következetesen a digitális innovációkra és a fenntartható energiakoncepciókra összpontosít, hogy támogassa ügyfeleit a jelenlegi és jövőbeli kihívások megoldásában. A LogiMAT 2025 látogatói gyakorlati betekintést nyerhettek az intelligens automatizálási megoldásokba, a modern szoftvertermékekbe, valamint a hatékony energetikai megoldásokba.

További részletek: www.jungheinrich.hu/logimat


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A Continental a jövő világítási ökoszisztémáját hozza el az autóiparba

A Continental a biztonságot és a vezetési élményt új szintre emelő világítástechnikai megoldásokat helyezi fókuszba az idei Auto Shanghai kiállításon, amelyet április 23. és május 2. között rendeznek meg Kínában. A technológiai vállalat a járművilágítási megoldások teljes skáláját mutatja be: az alacsonyabb költségű megoldásoktól – mint például a Headlamp Control Module (HCM) Air vezérlőegység – kezdve, az intelligens szoftverfunkciókon – például az automatikus tompított fényszóró-szintezésen – át, egészen a csúcstechnológiás újdonságokig, mint a jármű környezetére vetítő lézeres rendszer (LBS). A technológia jelentősen kibővíti a jelenlegi vetítési megoldások lehetőségeit a színek használatával, nagyobb mélységélességgel és élesebb felbontással.

„Teljes ökoszisztémát kínálunk a prémium autóipari világítási megoldásokhoz – az egyedi aktuátoroktól a digitális megoldásokig, beleértve az elektronikai és szoftveres integrációt is”

– hangsúlyozta Jean-François Tarabbia, a Continental E/E architektúrákért és hálózati megoldásokért felelős vezetője.

Lézeralapú technológia nyit új távlatokat a közeli vetítésekben

A Continental új fejlesztésű LBS technológiája rugalmas, hatékony és precíz megoldást kínál a jármű közvetlen környezetébe vetített dinamikus képek és információk megjelenítésére. A nagy felbontású, fókuszmentes mélységélességgel rendelkező rendszer képes navigációs útmutatást, biztonsági figyelmeztetéseket vagy személyre szabott vezetői üzeneteket a talajra vetíteni – akár színes (RGB) formában is.

Kiemelkedő képélessége, gyors reakcióideje és különböző felületeken is stabil megjelenítési teljesítménye megkülönbözteti más közeli vetítési technológiáktól. Az autógyártók számára további előnyt jelent a rendszer rendkívül rugalmas integrálhatósága: az LBS modulok mindössze 40 x 50 x 30 mm méretűek, így kis helyigényüknek köszönhetően a jármű bármely sarkában könnyedén elhelyezhetők.

„A Vision Zero iránti elkötelezettségünk azt jelenti, hogy nemcsak az utastérben ülők, hanem a jármű környezetében tartózkodók biztonságát is javítani szeretnénk. Ügyfeleink visszajelzései alapján ezért továbbfejlesztettük közeli vetítési rendszerünket, hogy még hatékonyabban csökkenthessük a balesetek és sérülések számát”

– mondta Maximilian Austerer, a Continental világítástechnikai innovációs vezetője.

Szoftveralapú újítások az intelligens világítási funkciókért

A hardverek mellett a Continental a szükséges szoftveres megoldásokat is biztosítja – úgynevezett SaaP (Software as a Product) formájában –, amelyek lehetővé teszik az új világítási funkciók zökkenőmentes integrálását a járműrendszerekbe. Ilyen például a szenzorfúziós elven működő automatikus fényszóró-szintezés, amely 2027-től minden új típusú jármű esetében kötelező lesz Európában. A megoldás lehetővé teszi a gyártók számára, hogy csökkentsék az elektronikus vezérlőegységek és szenzorok számát a járműben. A funkció célja, hogy a jármű a lehető legnagyobb megvilágítási távolságot biztosítsa anélkül, hogy elvakítaná a többi közlekedőt. A Continental algoritmusa a gyorsulás- és giroszkópadatok alapján generál vezérlési jelet a fényszóró dőlésének szabályozásához. A megoldás a már meglévő szenzorok jeleit használja, így nincs szükség új kábelezésre vagy extra hardverre – ezzel pedig csökken a rendszer súlya és költsége. Emellett a Continental különálló vezérlőegységet is kínál, amely saját inerciális mérőegységgel működik.

Új vezérlőegységek a rugalmasabb rendszerkialakításért

Az aktuátorok és innovatív szoftverfunkciók mellett a Continental különböző világításvezérlő egységeket is bemutat.

Az egyik ilyen az új HCM Air, amely optimalizált hőtervezésével és rugalmasabb csatornakiosztásával még jobban támogatja a könnyűszerkezetes kialakítást, miközben csökkenti a rendszerköltségeket is. A vezérlőegység a Continental saját fejlesztésű Celsius LED-meghajtó chipjét használja, amely többféle alkalmazási követelménynek is megfelel: több mint 90%-os energiahatékonyságot, kiváló hőelvezetést és rugalmasan konfigurálható áram- és feszültségszabályozási módokat kínál.

A komplexebb igényekhez a Continental a Central Light Computer (CLC) intelligens központi egységet kínálja, amely egyfajta vezérlőközpontként működik: képes fogadni és feldolgozni a jármű különféle jeleit – például világítási utasításokat vagy szenzoradatokat –, valamint irányítani a hagyományos és nagy felbontású fényaktuátorokat, az interaktív külső kijelzőket, a dinamikus belső világítást és a közeli vetítőket. Az integrált szoftvermeghajtók zökkenőmentes kommunikációt biztosítanak az Edge típusú fényvezérlő egységekkel, így a rendszer prémium minőségű, rugalmasan skálázható és jövőbiztos világításvezérlést tesz lehetővé – a teljes körű, holisztikus fényélmény megvalósításához.

Continental az Auto Shanghai 2025 kiállításon

A Continental legújabb technológiai megoldásait öt fókuszterületen mutatja be: szoftveralapú járművek, autonóm mobilitás, biztonság, élményközpontú közlekedés, valamint fenntarthatóság. A vállalat standja a sanghaji National Exhibition and Convention Center 2.2-es csarnokában, a 2BC009-es standszámon látogatható 2025. április 23. és május 2. között.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A cargo-partner szállította a világ legnagyobb harangját Brazíliába

A NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. cégcsoporthoz tartozó cargo-partner sikeresen megszervezte a világ legnagyobb mozgatható (lengő) harangjának szállítását Lengyelországból Brazíliába.

A monumentális, Vox Patris – magyarul „Az Atya hangja” – névre keresztelt harang súlya 55 tonna és 4 méter magas, ami miatt a szállítása kiemelkedő precizitást és magas szintű logisztikai szakértelmet követelt meg.

Ez az összetett nemzetközi projekt – amelyet a cargo-partner helyi és nemzetközi partnereivel szoros együttműködésben valósított meg – remekül szemlélteti a vállalat szakértelmét a túlméretes szállítmányok kezelésében és szállításában.

„Számunkra ez egy különösen fontos megbízás volt”

– mondta Stanisław Bochenek, a cargo-partner lengyelországi ügyvezetője.

„A feladat mérete és összetettsége alapos előkészítést és összehangolt csapatmunkát igényelt. Büszkék vagyunk rá, hogy közreműködhettünk egy ilyen egyedülálló és jelentőségteljes szállításban.”

Vox Patris – a világ legnagyobb harangja

A Vox Patris lenyűgöző, 55 tonnás tömegével körülbelül tíz afrikai elefánt súlyának felel meg, magassága 4 méter, átmérője pedig 4,5 méter – ezzel jelentősen meghaladja például Lengyelország leghíresebb harangját, a krakkói Wawel-katedrálisban található Zsigmond-harangot, amelynél ötször nehezebb. A harang réz-ón ötvözetből készült, és hangzását, valamint megjelenését tekintve is különleges.

A harang útja

A szállítás Dél-Lengyelországból, a Jan Felczyński harangöntödéből indult, ahol a Vox Patris harang a Rduch Bells & Clocks közreműködésével készült el. A monumentális harangot daruval emelték teherautóra, majd gondos csomagolás után elszállították egy, a gdański Baltic Hub terminál közelében található raktárba. Innen indult tovább tengeren túlméretes (OOG) rakományként, két kisebb harang és a tartószerkezet egyes elemeinek kíséretében.

A raktárból kamion szállította a kikötőbe a harangot, amit közvetlenül a teherautóról emeltek át a hajóra, ahol három egymás mellé helyezett flat-rack konténerben, a hajófedélzet alatt rögzítették – fontos megjegyezni, hogy nem mindennapi intézkedéseket hoztak a rakomány stabilitásának biztosítása érdekében. A kisebb harangokat és kiegészítő elemeket egy flat-rack és két nyitott tetős (open-top) konténerben szállították. Az egyes konténerek bruttó tömege megközelítőleg 20–22 tonna volt.

A rakomány 2025. április 10-én hagyta el a Gdański kikötőt, úti célja a brazíliai Santos kikötő. Érkezés után a harang további több mint 1.600 kilométert tesz meg szárazföldön végső rendeltetési helyére, a közép-brazíliai Trindade városába. Ezt az útvonalat a brazil Windlog szállítmányozási cég koordinálja, amely megbízta a cargo-partner-t a harang előfutásának kezelésére és tengeri szállítására.

„Ekkora méretű és jelentőségű rakomány mozgatása rendkívüli precizitást, valamint a teljes logisztikai folyamat tökéletes összehangolását igényli”

– emelte ki Stanisław Bochenek.

„Csapatunk kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a harang mind a szárazföldi, mind a tengeri szállítás során a lehető legnagyobb biztonságban jusson el rendeltetési helyére.”

A teljes logisztikai folyamatot a cargo-partner gdyniai irodája koordinálta, beleértve a lengyelországi közúti szállítást, az átrakodást és a vámkezelést a Baltic Hub kikötőben. A projekt újabb meggyőző példája annak, hogy a cargo-partner felkészült és tapasztalt szereplője a komplex, nemzetközi szállítmányozási feladatok teljes körű lebonyolításának.

Miután megérkezik Brazíliába, a Vox Patris egy 100 méter magas harangtoronyban, 30 méter magasan kap helyet a „Minden Örökkévaló Atyaisten” szentélyében, Trindadéban. Itt jelenleg is épül egy új katedrális, amely 12.000 hívő befogadására lesz alkalmas – ezzel a világ legnagyobb templomává válik. A zarándokhelyet már most is évente több mint négymillió hívő keresi fel.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss