Mozgásban
A TOYOTA GAZOO Racing bemutatta a 2024-es WRC és WEC csapat összeállítását
A Rally Világbajnokságban (WRC)-ben és a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) egyaránt címvédő TOYOTA GAZOO Racing (2023-ban az előbbi sorozatban a harmadik, az utóbbiban pedig ötödik egymást követő évben hódították el a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet) bejelentette a 2024-es világbajnoki szezonra vonatkozó versenyzői nevezési listáját.
Az FIA Rally Világbajnokságban (WRC) a TGR továbbra is azokkal a versenyzőkkel és navigátorokkal dolgozik együtt, akikkel kölcsönös bizalmi kapcsolatot épített ki, hogy felvegye a kesztyűt a gyártók, a versenyzők és a navigátorok bajnoki címének ismételt megvédéséért. Az FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) Hypercar kategóriájában Nyck de Vries a 2024-es szezonban – amelyben számos új versenyző vesz majd részt – a 7-es számú autó új pilótájaként csatlakozik a csapathoz. Kamui Kobayashi csapatfőnök vezetésével a csapat célja, hogy hatodik egymást követő évben is megszerezze a pilóták és a gyártók kettős diadalát. A Toyota versenyistállója folytatja azt a gyakorlatát, hogy egyre jobb motorsportban fejlesztett autókat készít, és olyan tevékenységeket folytat, amelyek növelik a motorsport vonzerejét és fenntarthatóságát.
Főbb eredmények a 2023-as szezonban
| FIA Rally Világbajnokság (WRC) | Harmadik egymást követő évben nyerték meg a gyártók, a versenyzők és a navigátorok bajnokságát.
・Gyártói bajnoki cím ・Pilóták bajnoki címe (Kalle Rovanperä) ・Navigátorok címe (Jonne Halttunen) |
| FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) | Ötödik egymást követő évben nyerték meg a gyártók és a pilóták bajnokságát is.
・Gyártói bajnokság ・Pilóták bajnoksága (Sébastien Buemi / Brendon Hartley / Ryo Hirakawa) Második egymást követő évben. |
2024-es csapatösszeállítások
FIA Rally Világbajnokság (WRC)
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team örömmel erősíti meg sztárpilótákkal teletűzdelt versenyzői felállását a 2024-es FIA Rally Világbajnoki szezonra, amikor is ismét a gyártók, a pilóták és a navigátorok bajnoki címének megszerzése lesz a cél. Kalle Rovanperä idén 23 évesen a valaha volt legfiatalabb pilótaként megszerezte egymást követő második WRC versenyzői bajnoki címét, és új, többéves szerződést írt alá a TGR-WRT-vel. A sportág csúcsára való figyelemre méltó felemelkedését követően Rovanperä 2024-ben Jonne Halttunen navigátorral együtt egy személyre szabott szezont fut majd. Ez lehetővé teszi számára, hogy egy kis időt szakítson a világbajnoki címekért való versenyzés intenzív elvárásai közepette, és élvezze a különböző szakágakban való vezetést, beleértve a driftet is, tovább fejlesztve a volán mögött szerzett képességeit és tapasztalatait. A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier az utolsó címeit a TGR-WRT-vel szerezte 2020-ban és ’21-ben, mielőtt visszavonult volna a teljes munkaidős versenyzéstől. Továbbra is kulcsszereplője marad a csapatnak, hiszen 2023-ban Monte-Carlóban, Mexikóban és Kenyában is győzelmet aratott, és a következő szezonban ismét egy személyre szabott szezont fut majd Vincent Landais navigátorral együtt. A csapat emellett izgatottan várja, hogy az újabb szezonokban is folytathassa közös munkáját Elfyn Evansszel. Mióta a TGR-WRT-hez csatlakozott, Evans rendszeres bajnoki versenyzőként alapozta meg a képességeit, négy év alatt háromszor lett második – többek között 2023-ban, amikor Horvátországban, Finnországban és Japánban szerzett győzelmeket. Az idei szezonban elért eredményekre építve ő és Scott Martin navigátor azzal a céllal vágnak neki a 2024-es évadnak, hogy első világbajnoki címükért versenyezzenek. Takamoto Katsuta szintén újra a csapat tagja lesz, és a teljes szezonban ő ül majd a gyári GR YARIS Rally1 HYBRID volánja mögött Aaron Johnston navigátor mellett. A TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge programjának felfedezettje, Katsuta 2023-ban kapott helyet először a csapat fő hármasában, és a Finn Rallyn elért kiváló dobogós helyezésével hozzájárult a csapat gyártói bajnoki sikereihez.
| Csapat neve | TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) |
| Elnök | Akio Toyoda |
| Csapatvezető | Jari-Matti Latvala (Finnország) |
| Autó | GR YARIS Rally1 HYBRID (hosszúság: 4207 mm; szélesség: 1875 mm) |
| Erőforrás | GI4B |
| Gumiabroncsok | Pirelli |
| Pilóta/Navigátor | |
| Pilóta | Elfyn Evans (UK) |
| Navigátor | Scott Martin (UK) |
| Pilóta | Sébastien Ogier (Franciaország) |
| Navigátor | Vincent Landais (Franciaország) |
| Pilóta | Kalle Rovanperä (Finnország) |
| Navigátor | Jonne Halttunen (Finnország) |
| Pilóta | Takamoto Katsuta (Japán) |
| Navigátor | Aaron Johnston (Írország) |
[WRC csapatfőnök és a versenyzők nyilatkozatai]
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök):
„Nagyon örülünk, hogy a jövőben is együtt tartjuk a győztes pilótafelállásunkat. Jó tudni, hogy ilyen erős versenyzői gárdánk van, akik otthon érzik magukat az autónkban és a csapatunkban, és továbbra is velünk akarnak dolgozni. Kalle programja 2024-ben egy kicsit más lesz, de számunkra az a fontos, hogy ő egy Toyota pilóta, és a csapatnál akar maradni, és továbbra is élvezni szeretné a rally iránti szenvedélyét. Bár fiatal, már régóta komoly szinten vezet rallyautókat, és úgy érzi, hogy most egy részszezon lenne a legjobb számára, hogy a jövőben több teljes szezont tudjunk együtt teljesíteni. Az is nagyszerű, hogy Seb velünk folytatja, és ez azt jelenti, hogy Kalléval együtt két többszörös világbajnokunk lesz, akik erős segítségünkre lesznek a gyártói bajnokság megvédésében. Elfyn idén is megmutatta nekünk, hogy képes rallyversenyeket nyerni és bajnoki címekért versenyezni, és tudjuk, hogy minden fordulóban a legjobbját fogja nyújtani. Taka idén a Finn Rallyn bebizonyította, hogy a leggyorsabb versenyeken is ott tud lenni, és remélhetőleg a következő szezonban szinte minden fordulóban a dobogós helyezésekért küzdhet.”
Kalle Rovanperä:
„Nagyon izgatott vagyok, hogy többéves szerződést írtam alá a TGR-WRT-vel, és hogy továbbra is a csapattal dolgozhatok. Jövőre csak néhány versenyen fogok vezetni, és ennek a legfőbb oka az, hogy már 15 éve vezetek rallyautókat, ami elég hosszú idő, és bár az elmúlt szezonok természetesen csodálatosak voltak, mentálisan és fizikailag is nagyon megterheltek. Ezért úgy éreztem, hogy most itt a megfelelő pillanat, hogy egy évet szánjak a feltöltődésre, majd újra teljes munkaidőben visszatérjek, hogy teljes erőbedobással újra a bajnoki címért harcoljak. Mindenféle motorsportot élvezek, és már alig várom, hogy drifteljek, és talán más klassz versenyeken is részt vehessek. Meg persze a rallyversenyeken, amelyeket kiválasztunk majd a csapattal. ”
Elfyn Evans:
„Alig várom, hogy nekivágjak annak a szezonnak, ami az ötödik egymást követő évem lesz a csapatnál. Az elmúlt négy évben nagyszerű sikereket értünk el együtt, és izgatottan várom, hogy folytassuk ezt a történetet a TOYOTA GAZOO Racinggel. Amikor csatlakoztam a csapathoz, azonnal megkedveltem mindenkit, és most már nagyon otthon érzem magam. Mindenki támogatását élveztem, hogy jól érezzem magam a GR YARIS Rally1 HYBRID-ben, és idén tovább fejlődtünk. Erre szeretnék építeni, és 2024-ben még jobbnak lenni. Még sok mindent elérhetünk együtt, és izgatottan várom a jövőt. Mint mindig, most is a győzelem lesz a cél, akár az egyes fordulókban, akár a bajnokságban.”
Sébastien Ogier:
„Természetesen nagyon boldog vagyok, hogy jövőre is a TOYOTA GAZOO Racinggel maradhatok. A 2023-as szezon jó volt számomra és ami még fontosabb, a csapat számára is, és az, hogy ismét sikerült mindhárom bajnoki címet megszerezni, nagyszerű. Szóval alig várom, hogy ebben a környezetben maradhassak, és megpróbáljuk folytatni a közös sikertörténetünket. Nagyon tetszik a kapcsolat, amit az egész csapattal ápolok, és számomra soha nem volt kétséges, hogy a TGR overallját szeretném továbbra is viselni. Nagyon élvezem azt az egyensúlyt is, amit ez a fajta részszezon biztosít számomra, és a következő évadnak ebből a szempontból eléggé hasonlónak kell lennie. Amíg a sikerek megmaradnak számomra és a csapat számára, addig szerintem meg kell próbálnunk hasonló módon folytatni.”
Takamoto Katsuta:
„Nagyon izgatott vagyok, hogy jövőre új szezont kezdhetek a TGR-WRT-vel. Sokat tanultam idén: voltak olyan versenyek, amelyek jól sikerültek számomra, és voltak olyanok, amelyek kevésbé, de ezek erősebbé tettek, és remélhetőleg segíteni fognak a jövőben. A jövő év fontos lesz, hogy bebizonyítsam, mire vagyok képes, és megpróbálom, hogy ez legyen pályafutásom eddigi legjobb szezonja. Hatalmas köszönet a csapatnak és mindenkinek, aki támogatott. Nagyon jó lehetőségem volt arra, hogy lépésről lépésre tapasztalatot szerezzek a rallyban, mióta 2015-ben csatlakoztam a TGR WRC Challenge programjához. Most megpróbálom megtenni a következő lépést, hogy minél jobb eredményekért, dobogós helyezésekért és győzelmekért küzdjek.”
Pilótaképzés (TGR WRC Challenge Program)
A TGR WRC Challenge Program 2015-ben indult azzal a céllal, hogy profi rallyversenyzőket neveljen, akik világszerte versenyezni tudnak. Takamoto Katsuta nyomdokaiba lépve a második generáció, Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto folytatja a programot 2024-ben, és Rally2-es autókkal versenyeznek majd európai rallyversenyeken. A fiatal versenyzők új belépőinek toborzása a programba szintén folyamatban van, a végső kiválasztásra decemberben, Finnországban kerül sor. Arra számítanak, hogy a fiatal versenyzők sokat fognak fejlődni a Finnországban nyújtott alapos képzésen keresztül.
Hikaru Kogure:
„Nagyon örülök, hogy 2024-ben ismét részese lehetek a WRC Challenge Programnak. A TGR-nek köszönhetően rengeteg tapasztalatot szereztem az elmúlt két évben Finnországban, ahol remek környezetben koncentrálhatok a rallyzásra. A TGR támogatása nélkül nem tudtam volna annyit tanulni és fejlődni, mint amennyit eddig. A Rally2-be lépve a dolgok nagyobb kihívást jelentenek majd, több magas szintű versenyzővel. Folytatni fogom a kemény munkát és a kihívás szellemét, ami a program nevében is benne van.”
Yuki Yamamoto:
„Nagy megtiszteltetés számomra, hogy jövőre ismét a TGR WRC Challenge Program tagjaként folytathatom a kihívást. Nagyon nagyra értékelem mindazokat, akik támogatnak engem és biztosítják ezt a csodálatos környezetet. Az elmúlt két évben rengeteg tapasztalatot szereztem az európai rallyversenyeken, sokat tanultam és sokat fejlődtem. A Rally2 kategória, amelyben jövőre versenyezni fogok, egy nagyon versenyképes osztály, sok kiváló versenyzővel. Ez egy nagyon fontos év lesz számomra, hogy versenyzőként magasabb szinten fejlődjek. Minden egyes versenyen a legjobbamat fogom nyújtani erős szívvel.”
FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC)
2024-ben továbbra is a WEC legmagasabb osztályában, a Hypercar kategóriában (LMH osztály) fognak versenyezni két autóval, és a cél a bajnokság megnyerése. A TGR a GR010 HYBRID-del fog indulni, amelyet a WEC versenyzés során továbbfejlesztett RACING HYBRID technológiával szerelnek fel. A csapat székhelye a TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH (TGR-E) lesz Kölnben, Németországban.
A versenyzői felállást tekintve Nyck de Vries lesz a 7-es számú autó új pilótája. Nyck 2020-2022 között a TGR WEC csapatának teszt- és tartalékpilótája volt. Miután Nyck tovább gyűjtötte tapasztalatait a különböző kategóriákban, még erősebb versenyzőként csatlakozik ismét hozzánk. José María López, aki 2017 óta a TOYOTA GAZOO Racinggel versenyez a WEC-ben, a 2024-es szezontól a Hypercar osztályból a WEC LMGT3 osztályába lép át a Team Akkodis ASP-vel. Ez a tevékenység a TGR támogatását jelenti a Team Akkodis ASP számára a fenntartható motorsport elérése érdekében az ügyfélversenyzés részeként. Felelős lesz a csapat- és autófejlesztésért, és támogatni fogja a fiatal és magánpilótákat. Felhasználja majd a Hypercar osztályban szerzett sokéves tapasztalatát, és a TGR család tagjaként továbbra is a fenntartható motorsport megvalósítására törekszik.
A tartalékpilóta Ritomo Miyata lesz, aki a 2023-as szezonban megnyerte a japán Super Formula bajnokságot (SF) és a SUPER GT500 osztályt is.
| Csapat neve | TOYOTA GAZOO Racing |
| Csapat alapítója | Akio Toyoda |
| Csapatvezető | Kamui Kobayashi |
| Versenyautó | GR010 HYBRID (hosszúság: 4.900 mm; szélesség: 2.000 mm; tömeg: 1.040 kg) |
| Erőforrás | 3,5 literes V6-os turbómotor |
| Gumiabroncsok | MICHELIN Radial |
| Csapat | Versenyautó | Rajtsz. | Pilóta |
| TOYOTA GAZOO Racing | GR010 HYBRID | 7 | Mike Conway (UK) |
| Kamui Kobayashi (Japán) | |||
| Nyck de Vries (Hollandia) | |||
| 8 | Sébastien Buemi (Svájc) | ||
| Brendon Hartley (Új-Zéland) | |||
| Ryo Hirakawa (Japán) |
[WEC csapatfőnök és a versenyzők nyilatkozatai]
Kamui Kobayashi:
„A motorsportban a dolgok folyamatosan fejlődnek, és ez a versenyzői felállással sincs másképp. A 7-es számú autónál Mike, José és én 2017 óta együtt versenyzünk, ami minden kategóriában nagyon hosszú idő. Élveztünk együtt néhány csodálatos pillanatot, de volt néhány nehéz időszak is, különösen Le Mans-ban. Szeretném megköszönni José hatalmas hozzájárulását, versenyzőként és csapattársként egyaránt. Ő mindig a TOYOTA GAZOO Racing családunk része marad. Ugyanakkor izgalmas, hogy Nyck-et újra a csapatban üdvözölhetjük a 7-es legénység tagjaként. A teszt- és tartalékversenyzőként eltöltött időből, valamint egyéb versenyeiből tudjuk, hogy milyen gyors és következetes. A következő szezonban ismét mindkét autóban a legjobb versenyzőink lesznek, és ez fontos lesz, amikor még több versenytársunk lesz a Hypercarban. Biztos vagyok benne, hogy a tél folyamán csapatként még erősebbé válunk együtt, készen állva az új kihívásra.”
Mike Conway:
„Már nagyon várom az új szezont, amely még intenzívebb és izgalmasabb lesz. Őszintén szólva vegyesek az érzelmeim, mert hat szezonon át élveztem a Joséval való közös munkát, és sok szép időt töltöttünk együtt, sok győzelmet arattunk. Többek lettünk, mint csapattársak; igazi barátok lettünk, és ezt nagyra tartom. De örömmel üdvözlöm Nycket a következő szezonban a 7-es autóban, és alig várom, hogy együtt versenyezhessek vele. Ő egy kiváló versenyző és csapatjátékos, így biztos vagyok benne, hogy jól fogunk együtt dolgozni. Alig várom, hogy elkezdjük a munkát.”
Nyck de Vries:
„Elképesztően izgatott vagyok, hogy visszatérhetek a hosszútávú versenyzéshez, különösen a TOYOTA GAZOO Racinggel. A hosszútávú versenyzés olyasmi, amit mindig is élveztem, és ez egy olyan sportág, amely jelenleg hihetetlen lendülettel halad. Néhány évig más szerepkörben dolgoztam a csapatnál, de korábban nem kaptam lehetőséget a versenyzésre, ezért nagyszerű, hogy most eljött az idő, és szeretném megköszönni a csapatnak a folyamatos támogatást és a belém vetett bizalmat. Nagyon várom már, hogy Mike-kal és Kamui-val osztozhassak a 7-es számú autón. Mindketten nagyon tehetséges versenyzők, akik sokat elértek, és biztos vagyok benne, hogy nagyszerű csapatot alkotunk majd.”
Sébastien Buemi:
„Rendkívül boldog vagyok, hogy a következő szezonban ismét visszatérhetek a WEC-be a TOYOTA GAZOO Racinggel. 2012 óta versenyzünk együtt, ami egy csapatnál eltöltve hihetetlenül hosszú idő egy versenyző számára. Olyan ez nekem, mint egy család, és kiváltságosnak érzem magam, hogy a részese lehetek. Nagyszerű érzés újra Ryo és Brendon mellett versenyezni. Egymás után nyertünk együtt bajnokságot, valamint egy győzelmet és egy második helyet Le Mans-ban, szóval különleges pillanatokat élhettünk át. Remélem, hogy együtt tovább erősödhetünk, és sikereket érhetünk el. Alig várom, hogy Katarba menjünk, és elkezdjük a szezont. Hajrá!”
Brendon Hartley:
„Nagyszerű érzés, hogy a TOYOTA GAZOO Racinggel folytathatom a Hypercarban egy igazán kemény és izgalmas szezon előtt. Nagyon büszke vagyok arra, hogy ennek a csapatnak a tagja lehetek, és hogy Sébastien és Ryo mellett vezethetek a 8-as autóban. Az elmúlt években sokat fejlődtünk együtt, mint versenyzői csapat, és hihetetlen pillanatokat éltünk át. Természetesen mindent megteszünk majd azért, hogy együtt nyerjük meg a világbajnokságot, valamint a nagy versenyt, Le Mans-t. A következő szezonban a WEC-be érkező új versenyzőkkel a feladat nehezebb, mint valaha, de mindent beleadunk.”
Ryo Hirakawa:
„Izgatottan várom, hogy a TOYOTA GAZOO Racinggel folytassuk a kihívást a WEC-ben 2023-ban, és örülök, hogy Sébastiennel és Brendonnal együtt tehetjük ezt meg a 8-as autóban. Ez lesz a harmadik szezonom a csapatnál, és a harmadik, amikor mellettük vezetek a 8-asban, és eddig ez egy nagyon különleges élmény volt. Két egymást követő évben megnyertük a pilóták bajnokságát, 2022-ben pedig Le Mans-ban is győztünk, és biztos vagyok benne, hogy még sok minden vár ránk. A következő szezon még nagyobb kihívás lesz, mint eddig bármikor, de már nagyon várom, hogy harcba szálljunk a címünk megvédéséért, és a Le Mans-i győzelemre törekedjünk.”
Pilótaképzés (TGR WEC Challenge Program)
A fenntartható motorsport-ipar megvalósítása érdekében a WEC Challenge Program célja, hogy olyan versenyzőket fejlesszen és neveljen ki, akik a jövőben az FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) versenyein indulhatnak. Ritomo Miyata, aki 2023-ban az All-Japan Super Formula Championship (SF) és a Super GT500 osztályban versenyzett – mindkét bajnokságot megnyerte, és 24 évesen minden idők legfiatalabb kettős bajnoka lett – idén is részt vesz a programban. Miyata a 2024-es szezontól a TGR WEC csapat tartalékversenyzője lesz, és a Formula 2 és az Európai Le Mans sorozatban is versenyez majd. A fiatal pályakezdő pilótáknak szóló „WEC Challenge Program Special Training” program 2024-ben is folytatódik. A program célja, hogy a fiatal versenyzők megtapasztalják a világ legrangosabb versenyeit, a tengerentúli tapasztalatszerzéssel szélesítsék látókörüket, és világklasszis versenyzőket neveljenek.
Ritomo Miyata:
„Először is szeretném kifejezni őszinte hálámat Morizónak és mindenkinek a TGR-nél, amiért lehetőséget adtak, hogy az FIA-F2-ben és az ELMS-ben vezethessek. A 2023-ban kezdődő WEC Challenge Programba felkészítő versenyzőnek választottak, ami további lehetőséget adott arra, hogy a csapattal Európába utazzak, és részt vegyek a TGR-E-vel a Hypercar szimulátoros teszteken. Mindenki nagyon támogatott abban a vágyamban, hogy világszerte aktívan tevékenykedjek. Ebben az értelemben szeretnék megfelelni mindenki elvárásainak, és ez ismét azt az érzést kelti bennem, hogy hálásan szeretnék tovább dolgozni. Az is nagy megtiszteltetés számomra, hogy a TGR-WEC csapat tartalékversenyzőjének választottak. Nagyon örülök, hogy egy ilyen lehetőség adódott az utamba. Szeretném megköszönni Morizónak, Sato elnöknek és mindenkinek a TGR-nél, hogy megadta nekem ezt a lehetőséget – és persze mindenkinek az európai csapatnál. Szeretnék jól felkészülni, hogy bármikor és bárhogyan is kérnek fel a versenyzésre, hozzájárulhassak a csapat munkájához.”
Kazuki Nakajima (a TOYOTA GAZOO Racing Europe alelnöke):
„Mivel a WEC Challenge Program már tavaly óta válogatja a versenyzőket, és tervezi Miyata 2024-es programját, örülök, hogy ezek a lehetőségek az F2-ben és az ELMS-ben is lehetővé váltak, és szeretnék köszönetet mondani minden érintettnek. Különösen az F2-ben való részvételét tette lehetővé Morizo bátorítása és támogatása, hogy Hirakawa a McLaren tartalékversenyzője lehetett, Miyata saját 2023-as eredményei mellett. Ez egy nagyszerű lehetőség Miyata számára, hogy tapasztalatot szerezzen mind a formula-, mind a hosszútávú versenyzésben, és számos lehetőség nyílik majd ezen túl is, attól függően, hogy mennyire keményen dolgozik. Nagyon örülök annak, amit a program 2024-ben tesz, és ez felbátorít. El kell érnünk, hogy ez a program különböző lehetőségeket nyisson meg. Szeretnék egy olyan rendszert létrehozni, amely lehetővé teszi, hogy a tapasztalt versenyzők visszajelzést adjanak a fiatalabb versenyzőknek, ahogyan José is vezetni fog a WEC GT3-ban. Azt is szeretném, ha ez a program a különböző bázisok együttműködésévé válna, hogy olyan környezetet teremtsünk, ahol nemcsak a japán versenyzők, hanem sok más pilóta is megmérettetheti magát.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Növekedés, új élmények és egy szokatlan mentés tette emlékezetessé a wigo évét
Többet és hosszabb utakon vezettek 2025-ben a wigo carsharing felhasználói, akik közül a legaktívabb csaknem 1000 alkalommal pattant autóba az év során.
A legnagyobb fegyvertényt viszont az a wigo-sofőr hajtotta végre, aki egy bajba került négylábú életét mentette meg az autóval szállított vérrel.
A wigo számára a növekedés, az újítások és a meglepetések éve volt 2025. A felhasználók nem csupán többet autóztak, hanem jóval messzebbre is mentek: átlagosan több mint 15 %-kal hosszabb utakat tettek meg, összesen 6%-kal több kilométert vezetve, mint tavaly.
Egyértelműen hosszabbá váltak tehát az autós túrák, bár a leghosszabb egybefüggő út 1490 kilométeres, még tavaly felállított rekordját megdönteni nem, csak újra beállítani sikerült. Szintén nem volt trónfosztás a legnépszerűbb városi autó kategóriában, ahol 2025-ben a is Renault Clio lett a bajnok.
A fővároson belül Terézváros volt a legkedveltebb indulási és érkezési pont, míg a hosszabb kiruccanásoknál magasan vezetett a Balaton térsége: Siófokra, Balatonfüredre és Zamárdiba irányult a vidéki wigos túrák zöme.
A legaktívabb felhasználó 954 utat tett meg egy év alatt, ami közel 70-nel magasabb a tavalyi csúcsértéknél. A flotta közben megőrizte fiatalos lendületét, hiszen átlagéletkora továbbra is mindössze 1,5 év, és több új autótípussal gazdagodott. Az emblematikus MINI Cooper Cabrio-k, valamint rövidebb ideig a wigo flottájában vendégeskedő MINI Countrymanek mellett számos Opel kishaszongépjármű (Vivaro, Combo, Movano) érkezett. Utóbbiak a wigo max zászlaja alatt futnak, amely mára Budapesten és Fehérváron, összesen hét ponton érhető el. A három különböző modellel az idén közel 1000 tonna rakományt szállíthattak a felhasználók.
A kényelmes, rugalmas, nagyfokú szabadságot biztosító mobilitási formát preferáló közösség létszáma már a 145 ezer főt is meghaladta.
A wigo komoly mérföldkőnek tartja a kilométeralapú árazás bevezetését, amellyel párhuzamosan elindult a wigo kalkulátor is, hogy még kiszámíthatóbbá váljon a szolgáltatás használata az útvonalak előzetes, pontos tervezésének lehetőségével. Stabilan terjed a biztonságosabb vezetést jelentő wigo care+ is: ebben az évben minden harmadik önrészcsökkentett útra ezt a kiegészítő biztonsági opciót választották a felhasználók.
Az idén több új és régi partnerség is zajlott: a Sziget, a Hungaroring, az Under Armour, a Diverzum, Auchan Korzó, Majomkenyér és MOTO Pizza is a wigo mellett tette le a voksát, ami nem véletlen: a cég szolgáltatása egyszerre lett modernebb, élménydúsabb és sokszínűbb.
Az év egyik legszívmelengetőbb története egy mentett kutyához kötődik: egy felhasználó wigoval szállított sürgősen vért egy bajba került négylábúnak, akinek így sikerült megmenteni az életét. Természetesen ebben az évben is akadtak ottfelejtett tárgyak az autókban; közülük a legfurcsább és egyben legméretesebb egy komplett gázkazán volt.
2025-ben tehát továbbra is beigazolódott, hogy a wigo nem pusztán közlekedési alternatíva, hanem egyben olyan közösség is, amelyben minden nap váratlan, jó történetek születhetnek.
A karácsonyi időszakban mindehhez különleges kedvezmények és nyereményjáték is társulnak, az utazást pedig egy megújult, még informatívabb app teszi egyszerűbbé.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Látványosan csökkent a dízelek iránti érdeklődés, több mint 40%-os növekedéssel az elektromos autók nyerték a novembert
2025 novemberében folytatódott a hazai használtautó-piac szerkezetének átalakulása: több olyan trend is egyértelműen kirajzolódott, amely hosszabb távon is meghatározhatja a piac működését.
A Használtautó.hu adatai szerint a dízelek iránti érdeklődés meredeken visszaesett, miközben az elektromos és hibrid modellek iránti kereslet tovább erősödött. A kínálat minősége közben látványosan javult: fiatalabb, kevesebbet futott és magasabb értékű járművek kerültek fel a portálra, a meghirdetett autók száma pedig jóval meghaladta a tavalyit.
A Használtautó.hu-n mért megkeresések száma novemberben 404 000 volt, ami mindössze 2,7%-kal marad el a 2024-es értéktől. Bár az érdeklődés megtorpanást mutatott, a kínálati oldal ezzel párhuzamosan kifejezetten erős hónapot zárt. Az átlagos vételár 8,9%-kal emelkedett, elérve az 5,35 millió forintot, ami azt jelzi, hogy a friss hirdetések között arányaiban több a magasabb értékű, jobb felszereltségű modell. A kínálat is nőtt: novemberben 97 000 élő hirdetés szerepelt a portálon, szemben a tavalyi 96 000 darabbal. A feladott hirdetések száma még nagyobb arányban, 7,1%-kal bővült.
A kínálati minőség javulását mutatja, hogy az autók átlagos életkora 12,66 évről 12,39 évre csökkent, az átlagos futásteljesítmény pedig 174 ezer km-re mérséklődött — közel 4400 kilométerrel alacsonyabb értékre, mint egy évvel korábban. A modellranglista élmezőnye ezúttal sem változott: az Astra, a Golf és a Swift továbbra is a három legnépszerűbb modell a vásárlók körében.
A novemberi hajtásláncbontás alapján a dízelautók iránti érdeklődés közel 10%-kal esett vissza: a 2024-es 157 500 érdeklődés helyett idén novemberben 142 500 érkezett. Bár a dízelek átlagára kissé emelkedett (+3,6%), a kereslet csökkenése egyértelmű: a vásárlók egyre nagyobb arányban fordulnak más hajtástípusok felé.
Az elektromos autók ezzel szemben kiemelkedően erős hónapot zártak. Az érdeklődések száma 27 000-ra nőtt, ami több mint 40%-os növekedést jelent tavalyhoz képest. Az átlagár lényegében változatlan maradt (10,72 millió forint), vagyis a kereslet élénkülése nem okozott érdemi drágulást – a piac egyre kiegyensúlyozottabbá válik.
A hibridek iránti érdeklődés is jelentősen nőtt (+17,3%), miközben az átlagáruk 1,5%-kal csökkent. Ez egy olyan piaci helyzet, ahol a kínálat bővülése (sok frissen meghirdetett hibrid modell), lefelé húzza az árakat, miközben a kereslet tovább erősödik. A benzines autók esetében az érdeklődés enyhén csökkent (–3,1%), ugyanakkor az átlagár jelentősen, 9,6%-kal emelkedett.
A személyautó-piac mellett a motoros szegmens is aktív hónapot zárt. A motorok iránti érdeklődés 11,3%-kal nőtt, 9700 érdeklődés érkezett a novemberi időszakban. A kínálat is bővült (+6,3%), az átlagár pedig 1,86 millió forintra emelkedett, ami közel 6%-os növekedést jelent.
„A novemberi hónap ugyan minimális visszaesést hozott az érdeklődések számában, az egész éves tendenciát nézve még így is nagy, 2,9% százalékos növekedést látunk a megkereséseket tekintve. A novemberi számok viszont egy olyan piacot jósolnak, amely pozitív irányba fejlődik: a növekvő átlagár és csökkenő futásteljesítmény, valamint átlagéletkor arra ad magyarázatot, hogy a hazai jelenleg látható használtautó-kínálat minősége javulásnak indult, míg a meghirdetett autók száma egyre csak nő. Készletből nincs hiány, aminek a minősége hónapról-hónapra javul”
– mondta Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
Amikor egy ikonikus olasz márka új országúti kerékpárt mutat be, a kerékpáros világ felkapja a fejét. És nem véletlenül, hiszen a Wilier legfrissebb aero modellje, a Filante SLR ID2 nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a legendás gyártó eddigi leggyorsabb országútiját testesítse meg.
És ha valamit tudunk a Rossano Veneto-i mesterekről, az az, hogy a sebességet nemcsak számokban, hanem érzésben is mérik. Most megmutatjuk, hogyan válik ez az érzés valósággá a Filante SLR ID2-vel.
Új fejezet az aero országúti kerékpárok történetében
Ha kerékpározásról van szó, a Wilier mindig is két irányban gondolkodott: egy modell azoknak, akik a hegyekben érzik otthon magukat, és egy azoknak, akik a síkon szeretnek száguldani. A Filante SLR ID2 ebbe a kategóriába tartozik – sőt, annak csúcsát képviseli. Egy igazi aero országúti, amely minden pedálfordulatnál a sebesség és a hatékonyság szolgálatában áll.
Míg sok gyártó arra törekszik, hogy egyetlen, minden terepen bevethető versenykerékpárt kínáljon, addig a Wilier más utat jár. Ők hisznek abban, hogy a csúcsteljesítményhez nem kompromisszumokra, hanem célzott fejlesztésre van szükség. Aki ugyanis a maximumot akarja kihozni magából, annak a legjobb társra van szüksége – ez a társ pedig jelenleg a Filante SLR ID2.
Öt év fejlesztés, egy pillanatnyi tökéletesség
A Filante SLR első generációja 2020-ban mutatkozott be, és rövid idő alatt az egyik legelismertebb aero országútivá vált. Azóta eltelt öt év, és ez az öt év az országúti technológia világában valóságos generációváltást hozott. Az új Filante SLR ID2 teljesen újratervezett, modern kerékpár, amely a több mint 120 éves Wilier-tapasztalatot ötvözi az olasz dizájn szenvedélyével.
A kerékpár már most bizonyított a legnagyobb versenyeken – köztük a Tour of Lombardia mezőnyében, ahol a Groupama–FDJ csapat tehetsége, Romain Grégoire hajtotta a prototípust. Nem véletlenül esett rá a választás: a Filante SLR ID2-t kifejezetten WorldTour-szintű teljesítményre fejlesztették, hogy a legkeményebb körülmények között is képes legyen megállni a helyét.
A tervezés művészete és tudománya
Akik már ismerik a Wiliert, azok tudják, hogy a cégnél a technológia és az esztétika mindig kéz a kézben jár, sőt, az egyik nem létezhet a másik nélkül. Éppen ezért a Filante SLR ID2 fejlesztése során a mérnökök nemcsak a tervezőasztal felett görnyedtek – a kerékpárt a brit Silverstone Sports Engineering szélcsatornájában is tesztelték.
Az eredmény pedig önmagáért beszél: a Wilier adatai szerint a Filante SLR ID2 még a legnagyobb WorldTour-versenykerékpárokhoz képest is átlagosan 2,4%-kal kedvezőbb aerodinamikai együtthatóval rendelkezik. Ez a különbség nem csupán a laborban mérhető – hanem a valóságban is érezhető: a sprinthajrákban, a hosszú sík szakaszokon és a lejtmenetekben is.
Forma, ami a funkciót szolgálja
A Filante SLR ID2 váza a TorayCa T800, T1100 és M46JB karbonszálak precíz kombinációjából épül fel. Ez a kompozíció garantálja az ideális egyensúlyt a merevség, a megfelelő tömeg és a hatékony rezgéselnyelés között. Az Ultegra Di2 váltórendszerrel szerelt, M-es méretű modell mindössze 7,1 kilogramm, így a Filante SLR ID2 a kategória egyik legkönnyebb aero országútijának számít.
A villa teljesen új, „pengés” formát kapott, ami nemcsak látványos, de valódi aerodinamikai előnyt is biztosít. Az aprólékosan kidolgozott részletek mind azt bizonyítják, hogy a Wilier számára a kompromisszum ismeretlen fogalom.
Innováció a kormány mögött
A kerékpárhoz teljesen új, integrált karbonkormány készült, a Wilier F-BAR ID2, amely letisztult, csavarmentes megjelenésével és ergonomikus kialakításával tökéletesen illeszkedik a Filante SLR ID2 karakteréhez. Az egyedi OEF (Optimal Ergonomic Flare) geometria révén a kormány az alsó fogásban 3 centiméterrel szélesebb, ami nagy sebességnél is stabilabb testtarást garantál és jobb irányíthatóságot biztosít.
A F-BAR ID2 hét különböző szélességben és öt stucnihosszban elérhető, így minden kerékpáros megtalálhatja a számára ideális beállítást – legyen szó profi versenyzőről vagy lelkes amatőrről, aki ugyanazzal a szenvedéllyel hajt, mint a legjobbak.
Aerodinamika újragondolva
A sebességért folytatott versenyben a részletek döntik el, ki nyer. Éppen ezért született meg a Wilier új Aerokit kulacsrendszere, amely tökéletesen illeszkedik a váz formájához. Az Elite-tel közösen fejlesztett kulacsok és tartók nem csupán elegánsak, hanem mérhetően csökkentik a légellenállást is, akár kétharmaddal kevesebb turbulenciát okozva, mint a hagyományos megoldások.
De az aerodinamikailag optimalizált alsócső és az új nyeregcső nemcsak a légellenállást minimalizálja, hanem a kényelmet és a teljesítményt is növeli. Sőt, az akkumulátor helye is új: a Shimano Di2 egységet a középcsapágy fölötti műgyanta házba helyezték, így végeredményképp jobb hozzáférést és még kedvezőbb súlyelosztást kapunk.
A számok mögött: mérhető fejlődés
A Wilier a fejlesztés során CFD modellezést, szélcsatorna-teszteket és profi versenyzői visszajelzéseket ötvözött. Az eredmények pedig magukért beszélnek:
- 40 km/h-nál akár 14,15 watt teljesítménynyereség az előző modellhez képest
- 50 km/h-nál az Aerokit rendszerrel ez az érték 28,8 wattra nő
- A váz merevebb, ugyanakkor komfortosabb, és 1,6%-kal jobb aerodinamikai eredményt ért el a CFD-előrejelzéseknél
Ezek a számok nem csupán papíron mutatnak jól, hanem minden pedálfordulatban érezhető előnyt jelentenek a valós versenyeken.
Méret, forma, illeszkedés – testre szabott teljesítmény
A kerékpár hatféle vázméretben, háromféle kormánymérettel és két nyeregcső-opcióval érhető el, a tervezők pedig a geometriát is aprólékosan finomították: a modell valamivel hosszabb, magasabb és stabilabb lett, miközben megőrizte azt a közvetlen, élénk reagálást, amit az elődje is kínált.
A Wilier Filante SLR ID2 tehát nem csupán egy újabb modell, hanem a márka filozófiájának valódi megtestesülése: itt találkozik egymással az olasz dizájn, a mérnöki precizitás és a szenvedély. Az amatőrök új dimenzióban élhetik át az országúti élményt, a profik kezében pedig ez a győzelem egyik kulcsa – könnyű, elegáns és brutálisan gyors, és a Biondo Bike szakemberei által is ajánlott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
A design és a funkcionalitás találkozása: itt az új Gorenje keresztajtós hűtőszekrény
-
Mozgásban2 hét ago
Látványosan csökkent a dízelek iránti érdeklődés, több mint 40%-os növekedéssel az elektromos autók nyerték a novembert
-
Tippek2 hét ago
A szakirányú továbbképzés mellett már modulonként is elvégezhető a Széchenyi István Egyetem pilótaképzése
-
Szórakozás2 hét ago
A milánói Dóm téren nyitotta meg a TCL a “Wishes for Greatness” téli fesztivált
-
Gazdaság2 hét ago
Lassult az albérletárak drágulása, de továbbra is hatalmas a különbség a főváros és a vidék között
-
Tippek2 hét ago
Elindult az Adni Öröm! – több ezer önkéntes várja az adományokat országszerte
-
Ipar2 hét ago
Időzavaroktól védi a villamos alállomásokat ez a megoldás
-
Gazdaság2 hét ago
Az adózást is átalakítja a mesterséges intelligencia








