Mozgásban
Ha Ön Toyotát vezet, a mesterséges intelligencia már évek óta a mindennapjai részét képezi
A mesterséges intelligencia hatékonysága és a benne rejlő potenciál megkérdőjelezhetetlen, hiába tűnik elsőre riasztónak.
A Toyota évek óta használja a generatív mesterséges intelligenciát termékeik fejlesztéséhez és optimalizálásához. Az AI nem csak az autók biztonságát és vezetési élményét növeli, hanem az utasok számára is intelligens és személyre szabott élményeket teremt. A vállalat a Safety Connect szolgáltatással kezdte el az AI alkalmazását, amely az autó balesetértesítését automatizálja. A hangvezérlésű rendszerek, mint a „Szia, Toyota,” és az úticél asszisztens továbbfejlesztése szintén AI-alapú, gyorsítva a válaszidőt és növelve a felhasználói élményt. Emellett a mesterséges intelligencia a járműkarbantartásban is szerepet játszik, előrejelezve a lehetséges problémákat és javítási szükségleteket. A világ legzöldebb autógyártója kiemelt figyelmet szentel ennek a köztudatban újkeletű jelenségnek, ugyanis az AI széleskörű alkalmazása remek lehetőséget kínál az újrahasznosítható használati útmutatók és a kibővített személyes hangvezérlés fejlesztésében is. s
A mesterséges intelligenciával (AI) kapcsolatos hírek riasztónak tűnhetnek. A legújabb információk szerint a robotok hamarosan érző lényekké válhatnak, és az embereket lassan gondolkodó számítógépek válthatják fel.
Ez azonban nem a valóság. A mesterséges intelligencia már most is számos olyan termékben és szolgáltatásban növeli az emberi készségeket és képességeket, amelyeket nap mint nap használunk, és számos feladat automatizálásának lehetőségét rejti magában. A cél egy olyan jövő, ahol az emberek több időt tudnak kreatív, stratégiai és élvezetes tevékenységekre fordítani. A Toyota már évek óta alkalmazza a mesterséges intelligenciát, mind a vállalaton belül, mind pedig az általuk kínált termékekben. Építik képességeiket, hogy megfelelhessenek a következő generációs kihívásoknak, amelyek előre jelzik az ügyfelek igényeit és felülmúlják elvárásaikat.
2016 óta erősödő technológia
A Toyota eredeti célja 2016-ban az volt, hogy rugalmas felhőalapú biztonsági rendszert tervezzen, és ez vezetett a Safety Connect létrehozásához, amely a Toyota Connected North America (TCNA) szoftvercég Drivelink által támogatott szolgáltatása. A Safety Connect szolgáltatás célja, hogy a jármű kulcsfontosságú adatpontjait felhasználva azonosítsa, ha ütközéses baleset történt, és automatikus értesítést küldjön a telefonos ügyintézőknek. Ha a vezető eszméletét veszti, a telematikai információk teljesebb képet adhatnak a helyzetről, így az operátorok gyorsabban kapcsolatba léphetnek a hatóságokkal, amikor arra a legnagyobb szükség van. Ezzel párhuzamosan és leleményességük révén a TCNA mérnökei koncepciókat hoztak létre, hogy lássák, miként lehetne lehetővé tenni a mesterséges intelligencia által vezérelt szolgáltatásokat is. Így született meg a „Szia, Toyota” és a „Szia Lexus” hangvezérlés, amely a járműben történő hangalapú interakciókat támogatja. A 2021-ben bevezetett, a legújabb Toyota Audio Multimedia vagy Lexus Interface multimédiás rendszerrel felszerelt járművek a hangvezérlésen keresztül AI-t használnak az hangrendszer, a klímavezérlés és más funkciók kezeléséhez – még egy viccet is képesek produkálni ezek a rendszerek, ha épp egy kis jókedvre van szükségünk.
Azóta a Toyota folyamatosan fejleszti, teszteli és alkalmazza a mesterséges intelligencia alapú funkciókat, hogy javítsa a biztonságot, a minőséget és a termékekkel kapcsolatos vásárlói élményt.
A kisebb ütések, karcolások és horpadások jelentős hatással lehetnek egy jármű maradványértékére. A meglévő járműbe épített technológiát nem arra tervezték, amit mi mikroütközéseknek tekintünk, vagy bármilyen típusú ütközésre, amely nem éri el a szabványos ütközésérzékelési küszöbértékeket. A szervezeten belüli ötleteket felhasználva a Toyota csapata egy olyan robusztus gépi tanulási hálózatot épített ki, amelyet arra terveztek, hogy előre jelezze az alacsony sebességű ütközéseket, és megkülönböztesse azokat a durva fékezésektől és kanyarodási manőverektől. Modelljeiket aktívan a következő szintre emelik, és azon dolgoznak, hogy a mikroütközéseket a típusuk, a karosszérián való elhelyezkedésük és súlyosságuk szerint osztályozzák, hogy felmérjék a vezetők és utasaik állapotát, valamint azt, hogy a jármű a lemezek alatt esetleg nagyobb mértékben szorul-e javításra, mint ami szabad szemmel észlelhető. A járműkarbantartás szintén az AI által vezérelt fejlesztések középpontjában áll. A csatlakoztatott járművek több száz érzékelővel rendelkeznek, és az ezekből a járművekből származó adatokból gépi tanulási modelleket építenek a leggyakoribb karbantartási tételekre, többek között az akkumulátorokra, fékekre, gumiabroncsokra és olajra. Emellett jelenleg több tucat más alkatrész vizsgálatát végzik, több millió csatlakoztatott és engedélyezett járműből származó napi streaming adatok felhasználásával. A prediktív karbantartási modellek ezen csomagja segíteni fog abban, hogy az ügyfelek még az alkatrészek meghibásodása előtt értesüljenek a potenciális karbantartási igényekről, így megbízhatóbb mobilitási élményben lehet részük.
„Az autóipar inkább forradalom, mint fejlődés”
– mondta Ted Ogawa, a Toyota Motor North America (TMNA) elnök-vezérigazgatója.
„Az AI segít felgyorsítani azt, amit ügyfeleinknek kínálunk, és a Toyotát olyan mobilitási vállalattá alakítja át, amilyenné kell válnunk ahhoz, hogy versenyképesek legyünk ebben a változó környezetben. Míg a Safety Connect és legújabb infotainment rendszereink az elsők a sok AI-alapú technológia közül, amelyeket használunk, ez csak a kezdet, mivel vállalataink a legjobb embereket és technológiákat használják fel, hogy segítsenek intuitív, élvezetes élményt nyújtani vezetőinknek és utasainknak.” Ogawa hozzátette: „A TCNA-nál jelentős befektetéseket eszközöltünk az AI tehetségekbe, és izgatottan várjuk, hogy ezt a nagyszerű tehetséget kihasználva vezessük a Toyota vállalatok sorát ezen a téren.”
A legújabb funkciók, most az Ön Toyota és Lexus modelljében
Az úti cél asszisztens, amelyet szintén a Drivelink hajt, egy hatékony eszköz azon vezetők számára, akik kihasználják a navigációs rendszerüket, de segítségre lehet szükségük a kezelésével kapcsolatban. Korábban, amikor egy aktív Drive Connect próbaverzió vagy előfizetés révén használták ezt a funkciót, a vezetők egy operátorral beszéltek telefonon keresztül, aki az útvonalat elküldte közvetlenül az autójukba. A Drivelink 2023 májusától kezdődően megkezdte az úticél asszisztens automatizált változatának bevezetését bizonyos modellekben, amely a mesterséges intelligenciát használja ki, felszabadítva az operátorokat, hogy a kritikusabb vagy összetettebb igényű ügyfeleknek segítsenek.
Azóta az úti cél asszisztens átlagos hívásideje 102-ről 62 másodpercre csökkent, és a felmérés 92 százalékos befejezési arányt mutat – a fennmaradó 8 százalékban pedig élő operátorokhoz irányították a hívást.
„A mesterséges intelligencia kiegészíti azt, amit a Toyota vállalat jól csinál: segít abban, hogy az ügyfelek biztonságosan és magabiztosan indulhassanak útnak”
– mondta Brian Kursar, a TCNA technológiai igazgatója.
„Évek óta építjük be az AI-szolgáltatásokat az alapvető kompetenciáinkba, és arra törekszünk, hogy kiválósági központként segítsük az általunk kínált szolgáltatásokat, hogy gyorsabbak és erősebbek legyenek minden ügyfelünk számára – mind a Toyotán belül, mind a Toyota és Lexus felhasználók milliói számára, akik ma az utakon közlekednek.”
A jövő: generatív AI és nagyméretű nyelvi modellek
A Toyota gyorsan szert tett a generatív AI szakértelemre, amely hatalmas adatbázisokat és nagyméretű nyelvi modelleket használ fel a tanuláshoz, a növekedéshez és a fejlesztéshez, hogy a mérnökök hogyan fejleszthessék alapvető kompetenciáikat, és hogyan nyújtsanak gyorsabban, intelligensebb termékeket és szolgáltatásokat. 2023 áprilisában a TCNA a Lexus marketing osztályával együttműködve generatív AI járműművészeti pontot hozott létre a New York-i Nemzetközi Autókiállításon, ahol a vendégek saját elképzeléseik szerint készíthettek képet a 2023-as Lexus RX vagy RZ modellről. Szeretnék látni, hogyan néznének ki ezek a modellek kedvenc tengerpartjaikon, egy hegyvidéki nyaralóhelyen vagy akár egy futurisztikus marsi tájon? Ez most már csak néhány gombnyomásnyira van. A Toyota a használati útmutatót is újra használhatóvá teszi. Vajon mi lehet az a szaggatott vonalú ikon a műszerfalon? A közeljövőben a generatív mesterséges intelligencia menet közben pillanatok alatt képes lesz választ adni, ahelyett, hogy meg kellene állni és egy több mint 600 oldalas papíralapú használati útmutatót kellene átböngészni, ezzel időt és a kézikönyv előállításához szükséges anyagokat takarítva meg. Több millió jármű esetében ez jelentős hatást gyakorol majd fenntarthatósági erőfeszítésekre, miközben a költségeket is csökkenti.
Végezetül a generatív AI a kibővített személyes hangvezérlés funkciók segítségével intelligens járművön belüli élményeket biztosít ügyfelei számára. A generatív AI például csökkentheti az úticélok keresésére fordított időt az interneten, vagy akár a járművön belüli, kontextusfüggő játékokat is lehetővé teheti. Gondoljunk csak az „mit látok a kicsi szememmel” játékra, de az internet, a generatív AI és a navigációs koordináták felhasználásával. Idén a TMNA a TCNA-val együttműködve központi vállalati AI-csoportot hozott létre, hogy az új AI-technológiák, különösen a generatív AI folyamatos kutatására és kísérletezésére összpontosítson. A csoport segít koordinálni a belső részlegek közötti, valamint a Toyota leányvállalatai, régiói és csoportvállalatai közötti erőfeszítéseket annak érdekében, hogy ezek a felhasználási esetek megvalósulhassanak. Emellett a vállalati AI csoport társvezetője egy irányító testületnek, amely biztosítja, hogy a felelős AI-gyakorlatok az egész vállalaton belül megvalósuljanak.
AI: Az előre vezető út a Toyotánál
Az AI a lehetőségek világát nyitja meg, és a Toyota vállalatai már jó úton haladnak afelé, hogy kihasználják az ígéretét a hálózatokban lévő régi kódolás és az újabb rendszerek egységesítésére, a költségek csökkentésére, a termelékenység növelésére és a jobb termékek létrehozására. Az ügyfelek hamarosan látni és érezni fogják az előnyöket autóikban, teherautóikban és terepjáróikban.
„A Toyotának megvan a lehetősége arra, hogy ennek a szeizmikus technológiai váltásnak az élére álljon”
– mondta Kursar.
„Korai felfedezéseink és sikereink azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia itt van, és velünk marad. Be fogunk fektetni az AI felelősségteljes használatához szükséges keretekbe, hogy azt erősség-sokszorozóként használhassuk fel, hogy felgyorsítsuk üzletágunk átalakulását egy elektrifikált mobilitási vállalattá.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Így alakítja át a jövőt a töltés, a parkolás és a navigáció digitalizációja
Az autóipar az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Az elektromos autók térnyerése, az okos parkolási rendszerek elterjedése és a mesterséges intelligencia fejlődése alapjaiban változtatja meg a közlekedés élményét. A digitalizáció már nem csupán kényelmi funkciókat hoz, hanem a fenntarthatóság, a hatékonyság és a biztonság területén is forradalmat indít.
Elektromos autók és a töltési infrastruktúra fejlődése
Az elektromos járművek rohamos terjedésével párhuzamosan egyre fejlettebb töltési technológiák jelennek meg. A villámtöltők képesek akár 20-30 perc alatt jelentős hatótávot biztosítani, a vezeték nélküli indukciós töltés pedig a jövő egyik legígéretesebb megoldásaként ígérkezik.
A digitális töltőpont-kereső alkalmazások valós idejű adatokat nyújtanak a szabad állomásokról, a töltési sebességről és az árakról. Ez nemcsak a felhasználói élményt javítja, hanem az energiaelosztást is optimalizálja, így csökkentve a hálózati terhelést csúcsidőben.
Az okos töltőrendszerek képesek figyelembe venni a felhasználói szokásokat, az áramtarifákat és a hálózati terhelést. Egyre több szolgáltató kínál dinamikus árazást, ami ösztönzi a sofőröket, hogy a kevésbé terhelt időszakokban töltsenek, ezzel csökkentve a villamosenergia-rendszer terhelését és a költségeket.
Okos parkolás a városokban
Az okos parkolás hozzájárul a forgalom csökkentéséhez és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához. A valós idejű parkolóhely-információkat biztosító applikációk nemcsak a sofőrök idejét takarítják meg, hanem a károsanyag-kibocsátást is mérséklik, hiszen kevesebb időt töltenek a járművek parkolóhely keresésével.
Már számos parkolóház Budapesten is rendelkezik szenzoros parkolórendszerrel, amely érzékeli a foglaltságot, és az adatokat a felhőbe továbbítja, ahol egy felhasználóbarát felületen jelennek meg. Ez lehetővé teszi, hogy a városok a parkolóhelyek kihasználtságát elemezzék, és a jövőben hatékonyabban tervezzék a parkolási infrastruktúrát.
A mobilapplikációk már nemcsak a helykeresésben segítenek, hanem a parkolás fizetését és hosszabbítását is lehetővé teszik, akár távolról is. Ez különösen hasznos, ha egy megbeszélés vagy váratlan forgalmi helyzet miatt tovább tart a parkolás, mint tervezted.
Navigáció mesterséges intelligenciával
A modern navigációs rendszerek már nem pusztán térképet és útvonalat kínálnak, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útlezárásokra és balesetekre vonatkozó riasztásokat is. A mesterséges intelligencia képes folyamatosan tanulni a vezetési szokásaidból, és az optimális útvonalat ajánlani az adott napszakhoz és közlekedési helyzethez igazodva.
Az AI alapú rendszerek integrálják a különböző közlekedési módokat is: például javasolhatják, hogy a város bizonyos pontján válts autóról tömegközlekedésre vagy mikromobilitási eszközre, így csökkentve a dugóban töltött időt.
A hangvezérelt asszisztensek révén a sofőröknek kevesebbet kell a kijelzőre nézniük, ami növeli a biztonságot. A kiterjesztett valóság (AR) alapú kijelzők pedig a szélvédőre vetítve mutatják a navigációs utasításokat, a sebességet és a forgalmi információkat, így minden lényeges adat a látómezőben marad.
Hogyan kapcsolódnak ezek a technológiák egymáshoz?
Az elektromos töltés, az okos parkolás és az AI navigáció együttesen alakítják a jövő városi közlekedését. Egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyben a járművek, az infrastruktúra és a felhasználói adatok összhangban működnek. Ez nemcsak kényelmet, hanem hatékonyságot és fenntarthatóságot is jelent a mindennapi autóhasználatban.
A jövő autós technológiái nem elszigetelt újítások, hanem egymást erősítő megoldások, amelyek együtt képesek forradalmasítani a közlekedést – a töltéstől kezdve a parkoláson át a navigációig.
Ne feledd, a digitális megoldások használata nemcsak kényelmet, hanem környezettudatosságot is jelent: a hatékonyabb útvonaltervezés, a rövidebb parkolóhely-keresés és az optimalizált töltés mind hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi élethez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Hankook Smart Work AM11+: Új gumiabroncs hulladékgazdálkodási vállalatok számára
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta új teherabroncsát, a Smart Work AM11+-t, amelyet helyi és regionális fuvarozásra fejlesztettek.
Az új modellt kifejezetten olyan, nagy igénybevételű utakra tervezték, amelyek gyakori megállásokkal, újraindulásokkal járnak, valamint fokozott strapabírást követelnek meg, mint például a hulladékgazdálkodási szektor, ahol a járművek abroncsai gyakran érintkeznek a járdaszegélyekkel.
Ezt szem előtt tartva a Hankook Smart Work AM11+ egyik legfontosabb jellemzője a beépített kopásvédelemmel és speciális jelzőkkel ellátott megerősített oldalfal. Ez az újítás hatékony védelmet nyújt a járdaszegélyekkel való érintkezésnél, és megkönnyíti a kopás ellenőrzését is. A gumiabroncs oldalán található három kopásjelző gyors ellenőrzést tesz lehetővé, elősegítve a biztonságot a mindennapi használat során.
A Hankook Smart Work AM11+ szeptembertől lesz elérhető 315/80 R22.5 méretben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
A brit F4 idei hetedik versenyhétvégéje következik, a helyszín Knockhill.
A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.
A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.
És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.
„Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok”
– tekintett előre Martin.
A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.
„Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”
Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat.
„Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”
A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
10:00 – 10:25: Időmérő edzés
14:40 – 15:00: 1. futam
Vasárnap
11:35 – 11:55: 2. futam
16:55 – 17:20: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Nem beszélünk róla, pedig egyszer minden pár hálószobájába beköltözik
-
Ipar1 hét ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Okoseszközök2 hét ago
ZTE Watch K1 Pro: gyerekekre szabott okostechnológia – biztonság az iskolakezdéshez
-
Gazdaság2 hét ago
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
-
Okoseszközök1 hét ago
Magyarországra is megérkezik a Samsung Odyssey OLED G6
-
Tippek2 hét ago
A budapesti Startup Világbajnoksággal indul az őszi szezon
-
Mozgásban1 hét ago
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
-
Tippek2 hét ago
Augusztus végéig köthetnek szerződést a cégek a kiberbiztonsági auditról