Mozgásban
Ha Ön Toyotát vezet, a mesterséges intelligencia már évek óta a mindennapjai részét képezi
A mesterséges intelligencia hatékonysága és a benne rejlő potenciál megkérdőjelezhetetlen, hiába tűnik elsőre riasztónak.
A Toyota évek óta használja a generatív mesterséges intelligenciát termékeik fejlesztéséhez és optimalizálásához. Az AI nem csak az autók biztonságát és vezetési élményét növeli, hanem az utasok számára is intelligens és személyre szabott élményeket teremt. A vállalat a Safety Connect szolgáltatással kezdte el az AI alkalmazását, amely az autó balesetértesítését automatizálja. A hangvezérlésű rendszerek, mint a „Szia, Toyota,” és az úticél asszisztens továbbfejlesztése szintén AI-alapú, gyorsítva a válaszidőt és növelve a felhasználói élményt. Emellett a mesterséges intelligencia a járműkarbantartásban is szerepet játszik, előrejelezve a lehetséges problémákat és javítási szükségleteket. A világ legzöldebb autógyártója kiemelt figyelmet szentel ennek a köztudatban újkeletű jelenségnek, ugyanis az AI széleskörű alkalmazása remek lehetőséget kínál az újrahasznosítható használati útmutatók és a kibővített személyes hangvezérlés fejlesztésében is. s
A mesterséges intelligenciával (AI) kapcsolatos hírek riasztónak tűnhetnek. A legújabb információk szerint a robotok hamarosan érző lényekké válhatnak, és az embereket lassan gondolkodó számítógépek válthatják fel.
Ez azonban nem a valóság. A mesterséges intelligencia már most is számos olyan termékben és szolgáltatásban növeli az emberi készségeket és képességeket, amelyeket nap mint nap használunk, és számos feladat automatizálásának lehetőségét rejti magában. A cél egy olyan jövő, ahol az emberek több időt tudnak kreatív, stratégiai és élvezetes tevékenységekre fordítani. A Toyota már évek óta alkalmazza a mesterséges intelligenciát, mind a vállalaton belül, mind pedig az általuk kínált termékekben. Építik képességeiket, hogy megfelelhessenek a következő generációs kihívásoknak, amelyek előre jelzik az ügyfelek igényeit és felülmúlják elvárásaikat.
2016 óta erősödő technológia
A Toyota eredeti célja 2016-ban az volt, hogy rugalmas felhőalapú biztonsági rendszert tervezzen, és ez vezetett a Safety Connect létrehozásához, amely a Toyota Connected North America (TCNA) szoftvercég Drivelink által támogatott szolgáltatása. A Safety Connect szolgáltatás célja, hogy a jármű kulcsfontosságú adatpontjait felhasználva azonosítsa, ha ütközéses baleset történt, és automatikus értesítést küldjön a telefonos ügyintézőknek. Ha a vezető eszméletét veszti, a telematikai információk teljesebb képet adhatnak a helyzetről, így az operátorok gyorsabban kapcsolatba léphetnek a hatóságokkal, amikor arra a legnagyobb szükség van. Ezzel párhuzamosan és leleményességük révén a TCNA mérnökei koncepciókat hoztak létre, hogy lássák, miként lehetne lehetővé tenni a mesterséges intelligencia által vezérelt szolgáltatásokat is. Így született meg a „Szia, Toyota” és a „Szia Lexus” hangvezérlés, amely a járműben történő hangalapú interakciókat támogatja. A 2021-ben bevezetett, a legújabb Toyota Audio Multimedia vagy Lexus Interface multimédiás rendszerrel felszerelt járművek a hangvezérlésen keresztül AI-t használnak az hangrendszer, a klímavezérlés és más funkciók kezeléséhez – még egy viccet is képesek produkálni ezek a rendszerek, ha épp egy kis jókedvre van szükségünk.
Azóta a Toyota folyamatosan fejleszti, teszteli és alkalmazza a mesterséges intelligencia alapú funkciókat, hogy javítsa a biztonságot, a minőséget és a termékekkel kapcsolatos vásárlói élményt.
A kisebb ütések, karcolások és horpadások jelentős hatással lehetnek egy jármű maradványértékére. A meglévő járműbe épített technológiát nem arra tervezték, amit mi mikroütközéseknek tekintünk, vagy bármilyen típusú ütközésre, amely nem éri el a szabványos ütközésérzékelési küszöbértékeket. A szervezeten belüli ötleteket felhasználva a Toyota csapata egy olyan robusztus gépi tanulási hálózatot épített ki, amelyet arra terveztek, hogy előre jelezze az alacsony sebességű ütközéseket, és megkülönböztesse azokat a durva fékezésektől és kanyarodási manőverektől. Modelljeiket aktívan a következő szintre emelik, és azon dolgoznak, hogy a mikroütközéseket a típusuk, a karosszérián való elhelyezkedésük és súlyosságuk szerint osztályozzák, hogy felmérjék a vezetők és utasaik állapotát, valamint azt, hogy a jármű a lemezek alatt esetleg nagyobb mértékben szorul-e javításra, mint ami szabad szemmel észlelhető. A járműkarbantartás szintén az AI által vezérelt fejlesztések középpontjában áll. A csatlakoztatott járművek több száz érzékelővel rendelkeznek, és az ezekből a járművekből származó adatokból gépi tanulási modelleket építenek a leggyakoribb karbantartási tételekre, többek között az akkumulátorokra, fékekre, gumiabroncsokra és olajra. Emellett jelenleg több tucat más alkatrész vizsgálatát végzik, több millió csatlakoztatott és engedélyezett járműből származó napi streaming adatok felhasználásával. A prediktív karbantartási modellek ezen csomagja segíteni fog abban, hogy az ügyfelek még az alkatrészek meghibásodása előtt értesüljenek a potenciális karbantartási igényekről, így megbízhatóbb mobilitási élményben lehet részük.
„Az autóipar inkább forradalom, mint fejlődés”
– mondta Ted Ogawa, a Toyota Motor North America (TMNA) elnök-vezérigazgatója.
„Az AI segít felgyorsítani azt, amit ügyfeleinknek kínálunk, és a Toyotát olyan mobilitási vállalattá alakítja át, amilyenné kell válnunk ahhoz, hogy versenyképesek legyünk ebben a változó környezetben. Míg a Safety Connect és legújabb infotainment rendszereink az elsők a sok AI-alapú technológia közül, amelyeket használunk, ez csak a kezdet, mivel vállalataink a legjobb embereket és technológiákat használják fel, hogy segítsenek intuitív, élvezetes élményt nyújtani vezetőinknek és utasainknak.” Ogawa hozzátette: „A TCNA-nál jelentős befektetéseket eszközöltünk az AI tehetségekbe, és izgatottan várjuk, hogy ezt a nagyszerű tehetséget kihasználva vezessük a Toyota vállalatok sorát ezen a téren.”
A legújabb funkciók, most az Ön Toyota és Lexus modelljében
Az úti cél asszisztens, amelyet szintén a Drivelink hajt, egy hatékony eszköz azon vezetők számára, akik kihasználják a navigációs rendszerüket, de segítségre lehet szükségük a kezelésével kapcsolatban. Korábban, amikor egy aktív Drive Connect próbaverzió vagy előfizetés révén használták ezt a funkciót, a vezetők egy operátorral beszéltek telefonon keresztül, aki az útvonalat elküldte közvetlenül az autójukba. A Drivelink 2023 májusától kezdődően megkezdte az úticél asszisztens automatizált változatának bevezetését bizonyos modellekben, amely a mesterséges intelligenciát használja ki, felszabadítva az operátorokat, hogy a kritikusabb vagy összetettebb igényű ügyfeleknek segítsenek.
Azóta az úti cél asszisztens átlagos hívásideje 102-ről 62 másodpercre csökkent, és a felmérés 92 százalékos befejezési arányt mutat – a fennmaradó 8 százalékban pedig élő operátorokhoz irányították a hívást.
„A mesterséges intelligencia kiegészíti azt, amit a Toyota vállalat jól csinál: segít abban, hogy az ügyfelek biztonságosan és magabiztosan indulhassanak útnak”
– mondta Brian Kursar, a TCNA technológiai igazgatója.
„Évek óta építjük be az AI-szolgáltatásokat az alapvető kompetenciáinkba, és arra törekszünk, hogy kiválósági központként segítsük az általunk kínált szolgáltatásokat, hogy gyorsabbak és erősebbek legyenek minden ügyfelünk számára – mind a Toyotán belül, mind a Toyota és Lexus felhasználók milliói számára, akik ma az utakon közlekednek.”
A jövő: generatív AI és nagyméretű nyelvi modellek
A Toyota gyorsan szert tett a generatív AI szakértelemre, amely hatalmas adatbázisokat és nagyméretű nyelvi modelleket használ fel a tanuláshoz, a növekedéshez és a fejlesztéshez, hogy a mérnökök hogyan fejleszthessék alapvető kompetenciáikat, és hogyan nyújtsanak gyorsabban, intelligensebb termékeket és szolgáltatásokat. 2023 áprilisában a TCNA a Lexus marketing osztályával együttműködve generatív AI járműművészeti pontot hozott létre a New York-i Nemzetközi Autókiállításon, ahol a vendégek saját elképzeléseik szerint készíthettek képet a 2023-as Lexus RX vagy RZ modellről. Szeretnék látni, hogyan néznének ki ezek a modellek kedvenc tengerpartjaikon, egy hegyvidéki nyaralóhelyen vagy akár egy futurisztikus marsi tájon? Ez most már csak néhány gombnyomásnyira van. A Toyota a használati útmutatót is újra használhatóvá teszi. Vajon mi lehet az a szaggatott vonalú ikon a műszerfalon? A közeljövőben a generatív mesterséges intelligencia menet közben pillanatok alatt képes lesz választ adni, ahelyett, hogy meg kellene állni és egy több mint 600 oldalas papíralapú használati útmutatót kellene átböngészni, ezzel időt és a kézikönyv előállításához szükséges anyagokat takarítva meg. Több millió jármű esetében ez jelentős hatást gyakorol majd fenntarthatósági erőfeszítésekre, miközben a költségeket is csökkenti.
Végezetül a generatív AI a kibővített személyes hangvezérlés funkciók segítségével intelligens járművön belüli élményeket biztosít ügyfelei számára. A generatív AI például csökkentheti az úticélok keresésére fordított időt az interneten, vagy akár a járművön belüli, kontextusfüggő játékokat is lehetővé teheti. Gondoljunk csak az „mit látok a kicsi szememmel” játékra, de az internet, a generatív AI és a navigációs koordináták felhasználásával. Idén a TMNA a TCNA-val együttműködve központi vállalati AI-csoportot hozott létre, hogy az új AI-technológiák, különösen a generatív AI folyamatos kutatására és kísérletezésére összpontosítson. A csoport segít koordinálni a belső részlegek közötti, valamint a Toyota leányvállalatai, régiói és csoportvállalatai közötti erőfeszítéseket annak érdekében, hogy ezek a felhasználási esetek megvalósulhassanak. Emellett a vállalati AI csoport társvezetője egy irányító testületnek, amely biztosítja, hogy a felelős AI-gyakorlatok az egész vállalaton belül megvalósuljanak.
AI: Az előre vezető út a Toyotánál
Az AI a lehetőségek világát nyitja meg, és a Toyota vállalatai már jó úton haladnak afelé, hogy kihasználják az ígéretét a hálózatokban lévő régi kódolás és az újabb rendszerek egységesítésére, a költségek csökkentésére, a termelékenység növelésére és a jobb termékek létrehozására. Az ügyfelek hamarosan látni és érezni fogják az előnyöket autóikban, teherautóikban és terepjáróikban.
„A Toyotának megvan a lehetősége arra, hogy ennek a szeizmikus technológiai váltásnak az élére álljon”
– mondta Kursar.
„Korai felfedezéseink és sikereink azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia itt van, és velünk marad. Be fogunk fektetni az AI felelősségteljes használatához szükséges keretekbe, hogy azt erősség-sokszorozóként használhassuk fel, hogy felgyorsítsuk üzletágunk átalakulását egy elektrifikált mobilitási vállalattá.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR











