Mozgásban
Belső égésű, hibrid vagy elektromos?
Amire a céges autók vásárlásakor érdemes figyelni.
Új autó vásárlásánál egyre hangsúlyosabb kérdésként jelenik meg a meghajtás típusa mind vállalatok, mind magánszemélyek részéről. Bár 25,8% piaci részesedéssel a benzines autók még vezetnek, a hagyományos dízel és benzines motorok együttes aránya 83%-ról 50%-ra esett vissza 3 év alatt. Második helyen 25%-kal a hibrid-elektromos, harmadik helyen 14,6%-kal az elektromos autók állnak. Ezek az adatok a teljes autópiacra vonatkoznak, de érdekes megvizsgálni, mi történik a vállalati autóbeszerzésekkel, ott milyen alapelvek érvényesülnek, kik és mi alapján döntenek, a költséghatékonyság vagy a fenntarthatósági szempontok erősebbek, illetve egyáltalán kell-e választani a kettő között. A témáról Bacsó Ádámmal, az AVON európai indirekt beszerzési vezetőjével beszélgettünk.
Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetség) publikált statisztikái alapján 2023 teljes évet nézve a benzines motorok 35,3%-kal megtartották vezető pozíciójukat, a második helyre a full-hibrid technológia kúszott fel 25,8%-os piaci részesedéssel. A tisztán elektromos autók a harmadik legnépszerűbb választási lehetőségnek bizonyultak 14,6%-al, megelőzve a dízel motorok részarányát. Ugyanezt a periódust vizsgálva Magyarországon a full-hibrid technológia első helyezett, második a benzin, harmadik helyen a dízel motorok álltak.
A fenti rangsorban feltehetően nagy szerepet játszik az is, hogy egyre több vállalat vizsgálja át autóflottáját, és tér át környezetbarátabb technológia használatára. Ez egyrészt megfelel a nagyvállalatok ESG vállalásainak is, másrészt az óriási mennyiségű piaci és gyártói információ elemzése után olyan megoldást is találnak, amely költségek szempontjából hosszú távon kedvezőbbek lehetnek.
„Emögött a tendencia mögött két tényező állhat: van-e alternatíva a környezetbarátabb technológia irányába és az milyen teljes költségmutatóval érhető el. Az elmozdulás nagyvállalatok részéről nem is alapvetően a szándék, hiszen az már jó ideje megvan, hanem az említett két paraméter együttállásának köszönhető”
– mondta el Bacsó Ádám, majd hozzátette:
„Az AVON két évvel ezelőtt készített egy globális autópiaci elemzést. Megvizsgáltuk többek között a piaci tendenciákat, tárgyalásokat folytattunk importőrökkel és flottakezelőkkel, figyelembe vettük ajánlásaikat. Mindemellett átnéztük az autóflottánk károsanyag kibocsátását, a használati szokásokat, a kapcsolódó költségeket, valamint a megújuló energia kapcsán annak elérhetőségét és árát is. Annak ellenére, hogy vállalatunk relatíve nem nagy autóflottával rendelkezik – Európában kb. 700, Magyarországon mintegy 60 autót használunk – készült el egy ajánlás és új globális belső szabályzat. Célunk, hogy 2025-re 30%-kal, 2030-ra 50%-kal csökkentsük CO2 kibocsátásunkat autóflottánk terén. A rendelkezésre álló adatok áttekintése, a globális és lokális piacfelmérés után, mi a full hibrid technológia mellett tettük le a voksunkat, és elkészítettünk egy javaslatot a lízing konstrukciókra is.”
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat nem egy márka vagy ár szerinti limit mellett dönt, hanem a full-hibrid meghajtású modelleken belül határoz meg szegmensenkénti konkrét modell és motorajánlásokat, melyekből választhat az adott országban a céges autókért felelős kolléga, illetve végfelhasználó.
A szakember szerint talán itt van a legnagyobb különbség a magánszemély és vállalati autóvásárlás között. A magánemberek vagy kisebb cégek vezetői sok esetben vételi ár, akciók alapján választanak, vagy emocionálisabb alapon döntenek, sok esetben lojálisak egy márkához. Ha a vállalatnál van olyan beszerző munkatárs, aki időt, energiát fektet a lehetőségek elemzésébe, a javaslat megalkotásába, akkor a választás optimalizálható egy racionális szempontrendszer mentén, ahol a fenntarthatósági elvek éppúgy érvényesülnek, mint az autó teljes élettartamára – vagy legalábbis a céges használat idejére – vonatkozó költséghatékonyság. Természetesen ismerni kell a saját adottságokat és felhasználói szokásokat is: hiába szeretne például egy cég elektromos autóflottát, ha a vállalati parkolóban nincs kiépítve a töltésére alkalmas hálózat, vagy a dolgozók otthon nem tudják tölteni az autókat, illetve elszámolni annak költségét.
„Az autópiac hihetetlen gyorsasággal fejlődik, így ezeket a javaslatokat bizonyos időszakonként felül kell vizsgálni. Érdemes minden év januárjában frissíteni a szegmensenkénti modellajánlásokat, 4-5 évente pedig akár komplex kutatást elvégezni. Egyetértek azokkal a szakemberekkel, akik szerint a következő nagy ugrás akkor lesz, amikor az elektromos autók hatótávja meghaladja a benzines autókét”
– mondta el a beszerzési szakember, majd hozzáfűzte:
„Nyilván akkor az AVON-nál is újabb komoly átvilágítás következik mind kínálat mind pedig a munkavállalói igények szempontjából keresve a leghatékonyabb motorválasztási mixet. Azt valószínűsítem, hogy ekkorra valósul meg a költséghatékonyság és fenntarthatóság újabb szintje, ahol még jobban tudunk majd az egyéni felhasználói szokásokhoz alkalmazkodni.”
A szakember szerint a vállalati szektornak nagy szerepe van a lakosság edukációjában is. A vállalati jó gyakorlatot szívesen viszi haza a munkatárs, ha cégen belül fontos a fenntarthatóság, akkor otthon is jobban odafigyel rá. Ha a dolgozó megtapasztalja egy-egy új technológia előnyeit és tudatában van, hogy ezzel a környezetet is kevésbé terheli, akkor később saját autó vásárlásakor ez is fontos szemponttá válik.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.
A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.
A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:
- F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
- YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
- Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
- BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
- Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.
„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”
– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”
A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.
Extrém körülmények, maximális teljesítmény
A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.
Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.
2025-ös FIM EWC versenynaptár:
- 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
- 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
- 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
- 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot
A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.
A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.
Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.
A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.
A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.
Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.
További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.
A HERE-ről
A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Út a vadonba: igazi porfelhőt kavarnak a Hankook abroncsai
A 2025-ös FIA Rally Világbajnokság (WRC) harmadik fordulóját, a legendás Szafari Rally-t március 20. és 23. között rendezik meg a kenyai Naivasha és Nakuru megyék területén.
A prémium gumiabroncsokat gyártó Hankook a WRC hivatalos abroncsszállítójaként támogatja a világ legjobb rallycsapatait, akik ezen a hétvégén a WRC versenynaptár egyik legkeményebb megmérettetésével néznek szembe.
A végeláthatatlan, vadregényes tájakon zajló Szafari Rally híres arról, hogy a végsőkig próbára teszi mind a versenyzőket, mind a rallyautókat. A kimerítő sziklás utak, a mély homokrétegek, a perzselő hőség, a hirtelen esőzések és a vadon élő állatok kiszámíthatatlansága mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a verseny – közel 385 kilométeres versenytávval és 21 szakasszal – a kitartás, az irányítás és a teljesítmény igazi próbája legyen.
A Hankook a kenyai Szafari Rally-n a csapatokat az extrém terepre készült rallyabroncsával, a Dynapro R213-mal látja el. Az abroncsot kifejezetten úgy tervezték, hogy a burkolatlan útfelületeken is csillapítsa az ütéseket, miközben kiemelkedő élettartamot és tapadást biztosít extrém körülmények között is. Megerősített szerkezete ellenáll a vágásoknak és a defekteknek, míg az optimalizált tapadás és a precíz kezelhetőség a kiszámíthatatlan terepen is nagy magabiztosságot nyújt a pilótáknak. A rally extrém körülményeihez igazodva a Dynapro R213 két változatban érhető el: lágy és kemény gumikeverékben, biztosítva a legjobb teljesítményt a különböző utakon és hőmérsékleti viszonyok között.
A Hankook 2023 óta működik együtt az FIA-val és a résztvevő gyártókkal, így több mint 2000 kilométernyi valós körülmények közötti tesztelést végzett a nagy teljesítményű rallyabroncsok fejlesztése és minősítése érdekében. Ez az intenzív fejlesztési folyamat biztosítja, hogy a pilóták a Hankook prémium abroncstechnológiájára támaszkodhassanak a kenyai Szafari Rally zord körülményei között is.
A Rally Sweden-en szerzett győzelmüket követően a bajnoki tabellán jelenleg Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin (Toyota GAZOO Racing World Rally Team) vezet 61 ponttal.
A Hankook a WRC mellett jelenleg mintegy 70 globális motorsporteseményre szállít versenyabroncsokat, és számos csapatot támogat. A versenyekről érkező adatok felhasználásával a vállalat folyamatosan fejleszti abroncstechnológiáját, és az így szerzett kulcsfontosságú ismereteket mind a nagy teljesítményű versenyabroncsok, mind a fogyasztói abroncsok fejlesztésében alkalmazza, biztosítva az iparágvezető minőséget és teljesítményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar1 hét ago
Egyre népszerűbb az ADA P1 Meter – de nem csak a HMKE felhasználók körében
-
Okoseszközök2 hét ago
Április 7-től további Samsung készülékekre érkezik a One UI 7
-
Okoseszközök1 hét ago
A Sony bemutatja az új WF-C710N fülhallgatót
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja az AI-vezérelt, összekapcsolt élet jövőjét
-
Ipar1 nap ago
Kik Európa innovátorai?
-
Ipar1 hét ago
A cargo-partner az AutoStore rendszerrel növeli logisztikai hatékonyságát
-
Gazdaság1 hét ago
Az űrtechnológia betör a várostervezésbe
-
Okoseszközök4 nap ago
A Samsung bemutatja a legújabb Odyssey gaming monitorokat