Connect with us

Mozgásban

Belső égésű, hibrid vagy elektromos?

Amire a céges autók vásárlásakor érdemes figyelni.

Új autó vásárlásánál egyre hangsúlyosabb kérdésként jelenik meg a meghajtás típusa mind vállalatok, mind magánszemélyek részéről. Bár 25,8% piaci részesedéssel a benzines autók még vezetnek, a hagyományos dízel és benzines motorok együttes aránya 83%-ról 50%-ra esett vissza 3 év alatt. Második helyen 25%-kal a hibrid-elektromos, harmadik helyen 14,6%-kal az elektromos autók állnak. Ezek az adatok a teljes autópiacra vonatkoznak, de érdekes megvizsgálni, mi történik a vállalati autóbeszerzésekkel, ott milyen alapelvek érvényesülnek, kik és mi alapján döntenek, a költséghatékonyság vagy a fenntarthatósági szempontok erősebbek, illetve egyáltalán kell-e választani a kettő között. A témáról Bacsó Ádámmal, az AVON európai indirekt beszerzési vezetőjével beszélgettünk.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetség) publikált statisztikái alapján 2023 teljes évet nézve a benzines motorok 35,3%-kal megtartották vezető pozíciójukat, a második helyre a full-hibrid technológia kúszott fel 25,8%-os piaci részesedéssel. A tisztán elektromos autók a harmadik legnépszerűbb választási lehetőségnek bizonyultak 14,6%-al, megelőzve a dízel motorok részarányát. Ugyanezt a periódust vizsgálva Magyarországon a full-hibrid technológia első helyezett, második a benzin, harmadik helyen a dízel motorok álltak.

A fenti rangsorban feltehetően nagy szerepet játszik az is, hogy egyre több vállalat vizsgálja át autóflottáját, és tér át környezetbarátabb technológia használatára. Ez egyrészt megfelel a nagyvállalatok ESG vállalásainak is, másrészt az óriási mennyiségű piaci és gyártói információ elemzése után olyan megoldást is találnak, amely költségek szempontjából hosszú távon kedvezőbbek lehetnek.

„Emögött a tendencia mögött két tényező állhat: van-e alternatíva a környezetbarátabb technológia irányába és az milyen teljes költségmutatóval érhető el. Az elmozdulás nagyvállalatok részéről nem is alapvetően a szándék, hiszen az már jó ideje megvan, hanem az említett két paraméter együttállásának köszönhető”

– mondta el Bacsó Ádám, majd hozzátette:

„Az AVON két évvel ezelőtt készített egy globális  autópiaci elemzést. Megvizsgáltuk többek között a piaci tendenciákat, tárgyalásokat folytattunk importőrökkel és flottakezelőkkel, figyelembe vettük ajánlásaikat. Mindemellett átnéztük az autóflottánk károsanyag kibocsátását, a használati szokásokat, a kapcsolódó költségeket, valamint a megújuló energia kapcsán annak elérhetőségét és árát is.  Annak ellenére, hogy vállalatunk relatíve nem nagy autóflottával rendelkezik – Európában kb. 700, Magyarországon mintegy 60 autót használunk – készült el egy ajánlás és új globális belső szabályzat. Célunk, hogy 2025-re 30%-kal, 2030-ra 50%-kal csökkentsük CO2 kibocsátásunkat autóflottánk terén. A rendelkezésre álló adatok áttekintése, a globális és lokális piacfelmérés után, mi a full hibrid technológia mellett tettük le a voksunkat, és elkészítettünk egy javaslatot a lízing konstrukciókra is.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat nem egy márka vagy ár szerinti limit mellett dönt, hanem a full-hibrid meghajtású modelleken belül határoz meg szegmensenkénti konkrét modell és motorajánlásokat, melyekből választhat az adott országban a céges autókért felelős kolléga, illetve végfelhasználó.

A szakember szerint talán itt van a legnagyobb különbség a magánszemély és vállalati autóvásárlás között. A magánemberek vagy kisebb cégek vezetői sok esetben vételi ár, akciók alapján választanak, vagy emocionálisabb alapon döntenek, sok esetben lojálisak egy márkához.  Ha a vállalatnál van olyan beszerző munkatárs, aki időt, energiát fektet a lehetőségek elemzésébe, a javaslat megalkotásába, akkor a választás optimalizálható egy racionális szempontrendszer mentén, ahol a fenntarthatósági elvek éppúgy érvényesülnek, mint az autó teljes élettartamára – vagy legalábbis a céges használat idejére – vonatkozó költséghatékonyság. Természetesen ismerni kell a saját adottságokat és felhasználói szokásokat is: hiába szeretne például egy cég elektromos autóflottát, ha a vállalati parkolóban nincs kiépítve a töltésére alkalmas hálózat, vagy a dolgozók otthon nem tudják tölteni az autókat, illetve elszámolni annak költségét.

„Az autópiac hihetetlen gyorsasággal fejlődik, így ezeket a javaslatokat bizonyos időszakonként felül kell vizsgálni. Érdemes minden év januárjában frissíteni a szegmensenkénti modellajánlásokat, 4-5 évente pedig akár komplex kutatást elvégezni. Egyetértek azokkal a szakemberekkel, akik szerint a következő nagy ugrás akkor lesz, amikor az elektromos autók hatótávja meghaladja a benzines autókét”

– mondta el a beszerzési szakember, majd hozzáfűzte:

„Nyilván akkor az AVON-nál is újabb komoly átvilágítás következik mind kínálat mind pedig a munkavállalói igények szempontjából keresve a leghatékonyabb motorválasztási mixet. Azt valószínűsítem, hogy ekkorra valósul meg a költséghatékonyság és fenntarthatóság újabb szintje, ahol még jobban tudunk majd az egyéni felhasználói szokásokhoz alkalmazkodni.”

A szakember szerint a vállalati szektornak nagy szerepe van a lakosság edukációjában is. A vállalati jó gyakorlatot szívesen viszi haza a munkatárs, ha cégen belül fontos a fenntarthatóság, akkor otthon is jobban odafigyel rá. Ha a dolgozó megtapasztalja egy-egy új technológia előnyeit és tudatában van, hogy ezzel a környezetet is kevésbé terheli, akkor később saját autó vásárlásakor ez is fontos szemponttá válik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

A Kia PV5 PBV újradefiniálja a tér és a mobilitás fogalmát

A Kia Corporation ma, a Spanyolországban, Tarragona városában megrendezendő 2025-ös EV Day előtt bemutatta az új Kia PV5 személyszállító és áruszállító változatának formáit.

A 2024-es Consumer Electronics Show-n, Las Vegas-ban még tanulmány formájában, Concept PV5 néven kiállított újdonság a márka “platformon túlmutató” globális célú, feladatra épített járműsorozatának (PBV) első modellje. A cél a tér és a mobilitás újraértelmezése volt: a PV5 a Kia világszínvonalú villanyautó technológiáira épül, moduláris felépítésével korábban sosem látott rugalmasságot és személyre szabhatóságot kínálva vásárlóinak, használóinak. A Kia többféle kivitelben kínálja majd a PV5-öst; a paletta a két alapmodellre, a személyszállítóra és az áruszállítóra épül. Az EV Day eseménysorozatában további modellváltozatok is bemutatkoznak majd. A PV5 modern formavilága szűrten hozza el ma a hagyományos, könnyű áruszállítók formavilágát, friss esztétikát, flexibilitást és személyre szabhatóságot kínálva a moduláris felépítés alapjain.

“A PV5 háromféle felépítménnyel készül annak érdekében, hogy a lehető legszélesebb vásárlói kör számára kínálhasson megoldásokat, a változatok mindegyike azonos formafilozófia, az “egyesült ellentétek” alapján született meg.”

– ondta Karim Habib, a Kia alelnöke, és globális formatervezési vezetője. “Valamennyi változat határozott, erőteljes és futurisztikus karakter.”

A Kia PV5 legfontosabb külső formaelemei

A PV5 személy- és áruszállító változatának elölnézete hasonló, mindkettő feltűnő, futurisztikus és letisztult. A jellegzetes első fények az A-oszlopokba nyúlnak, a formák a Kia “Egyesült ellentétek” formafilozófiáját tükrözik: a karosszéria felső felületei letisztultak, míg az alsók robusztusok és erőteljesek. A fekete és szögletes vonalú kerékjárati és oldalsó burkolóelemek már-már terepes hangulatúak, az oldalkép pedig megmutatja, hogyan is definiálja újra a Kia PBV technológiája a tér és a mobilitás fogalmát. Az erős lökhárítók alsó elemei cserélhetők, és az esztétikai mellett védelmi szerepet is ellátnak.

Kia PV5 személyszállító

A PV5 személyszállító változatának geometrikus profilja modern, ugyanakkor alacsony övvonalából eredően nagyméretű üvegfelületeivel tökéletes átláthatóságot is kínál mind a vezető, mind pedig az utasok számára. Az ablakokat látványos, kontrasztos fekete elemek keretezik. A geometrikus vonalú sárvédő- és oldalburkolatok a Kia SUV modelljeit idézik, és így szinte terepjárós karakterrel ruházzák fel a PV5-öst, összekötve a high-tech kisugárzású felsőbb karosszériarészeket a robusztus alsó elemekkel. Az első fényszórók körüli finom vonalú fekete elemek kiemelik a PV5 modern megjelenését, az oldalak vízszintes vonalai pedig kihangsúlyozzák a profil geometrikus erőteljességét. A hátulnézet robusztus és modern, funkcionalitást sugároz, az elegáns D-oszlopok pedig az autó tágasságát emelik ki. A hátsó lökhárító formái az elsőt idézik, a csomagtartó ajtaja felfelé nyílik. A festett felület a karosszéria hátfalára is kiterjed, vizuálisan megnyújtva a felépítményt és keretbe foglalva a teljes formai egységet.

Kia PV5 áruszállító

Az áruszállító megjelenése alapjaiban a személyszállító változatéval azonos, formái mégis dobozszerűbbek, a kiváló térkihasználásra utalóan. Tiszta és modern esztétika, minden elemében céltudatos kialakítással, kiemelve a PV5-öt a hagyományos áruszállítók mezőnyéből. Az áruszállító fontos eltérése a személyszállító változathoz képest, hogy hátsó raktérajtaja kétszárnyú, így nem felfelé, hanem oldalirányban nyílik. Egyszerű és gyors a pakolás. A hátsó rész vonalai az oldalfalakéra rímelnek, összeszedett és modern tágasságot sugárzó összképet alkotva.

Hamarosan itt a 2025-ös Kia EV Day

A Kia 2025-ös EV Day elnevezésű eseményét Spanyolországban, Tarragona városában rendezik meg február 24-én. A Kia itt mutatja be a PV5 változatait, valamint ismerteti kiterjesztett villamosítási stratégiájának új elemeit is. A PV5 további részletei csak a modell február 27-én tartandó hivatalos bemutatója után lesznek publikusak. Az eseményről készített videó márciustól elérhető a Kia Worldwide YouTube csatornán.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Érdemes időben gondolni az abroncsok szezonális cseréjére – figyelmeztet a Hankook szakértője

Bár még a hivatalos téli időszak utolsó hónapjában járunk, és a tavasz, valamint az igazán meleg időjárás még távolinak tűnik, a fokozatosan emelkedő hőmérséklet miatt érdemes időben felkészülni a nyári gumiabroncsok cseréjére.

A Hankook szakértője arra hívja fel az autósok figyelmét, hogy a tartósan 7°C feletti hőmérséklet esetén a téli abroncsok tapadása és teljesítménye fokozatosan csökken, ami befolyásolhatja a jármű stabilitását és fékteljesítményét.

„A tavaszi átállás sokak számára még korainak tűnhet, de érdemes előre gondolkodni és már most felmérni nyári abroncsaink állapotát. Egyenletes-e a kopásuk, megfelelő-e a maradvány profilmélységük, illetve látunk-e rajtuk sérülést. Így már a szezon előtt tisztán láthatjuk, szükségünk van-e friss abroncsokra, és elhasznóládás esetén megrendelhetjük azokat kedvenc gumiszervizünktől. Ezzel nem csak magunknak, de a szervizeknek is sokat segíthetünk, hiszen abroncsunk már „polcon lesz” mikor bejelentkezünk a szezonális gumicserére.”

– mondta el Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője.

A nyári abroncsok nem csupán a kopásállóságukban nyújtanak előnyt melegebb időben, hanem a fékutat és a kezelhetőséget is optimalizálják. A Hankook ajánlása szerint érdemes már február végén, március elején időpontot foglalni a gumicserére, hogy elkerüljük a szezonális torlódásokat a szervizekben.

A biztonság és a vezetési élmény szempontjából érdemes prémium minőségű nyári gumiabroncsokat választani, amelyek megfelelő tapadást és stabilitást biztosítanak a felmelegedő aszfalton. A Hankook nyári abroncskínálata kiváló teljesítményt nyújt mind száraz, mind nedves útfelületen, hozzájárulva a biztonságos és kényelmes utazáshoz a melegebb hónapokban.

További információért látogasson el a www.hankooktire.com weboldalra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9

A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.

Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.

A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.

A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.

A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss