Mozgásban

Hogyan kerülhetjük el használt elektromos jármű vásárlásakor, hogy félrevezessenek?

Az elektromos járművek népszerűsége világszerte folyamatosan nő, ami a használt autók piacán is jól látható, hiszen egyre több gépkocsivezető érdeklődik irántuk.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértője szerint előfordul, hogy a tisztességtelen eladók az akkumulátor valós állapotának eltitkolása, és ezzel a jármű értékének növelése érdekében manipulálják az elektromos autók futásteljesítményét. Mire kell figyelnünk tehát, ha használt elektromos autót vásárolunk?

A használt elektromos járművek piacát a Tesla modellek uralják

A drágább elektromos járművek gyorsabban amortizálódnak, ezért a vásárlók gyakran döntenek olyan több éves autó mellett, amely már jócskán veszített az értékéből. Ez különösen igaz azokra a járművezetőkre, akik lízingszerződéssel vásárolnak elektromos járművet, és szeretnék elkerülni a magas havi törlesztőrészleteket.

A carVertical platformon leggyakrabban ellenőrzött elektromos jármű a Tesla Model 3 (az összes ellenőrzött elektromos jármű 16,1%-a), amely közismerten keveset veszít az értékéből, és igen népszerű a használtautó-piacon. A Model S (11,84%), a Nissan Leaf (11,83%), az Audi e-tron (9,8%) és a Volkswagen Golf (9,5%) szintén a legtöbbet ellenőrzött elektromos modellek közé tartozik.

„A Teslákról kialakult kép meglehetősen pozitív az elektromos járművek piacán, így sok sofőr érdeklődik irántuk. Ezek az autók a biztonság és a technológia tekintetében is kiválóan teljesítenek, továbbá teljes feltöltés esetén nagy a hatótávolságuk. Az egyik legfontosabb érv azonban, amely mellettük szól, hogy nem veszítenek gyorsan az értékükből. Bár nem tartoznak a legolcsóbb elektromos járművek közé, egy használt Tesla Model 3 mindent egybevetve jó vétel lehet”

– hangsúlyozza Buzelis.

A nagyobb futásteljesítmény az akkumulátor elhasználódásával jár

A legtöbb autógyártó nyolc évig vagy 160 000 kilométerig ad garanciát az elektromos autók akkumulátorára. Minél nagyobb az elektromos jármű futásteljesítménye, feltehetően annál gyengébb az akkumulátora. Az akkumulátor teljesítményének csökkenése azonban attól is függ, hogy hogyan töltötték az autót: gyakran vették-e igénybe a gyorstöltő állomásokat, vagy betartva a gyártók ajánlását, lassan, legfeljebb 80%-ig töltötték.

Az elektromos járművek esetében komoly gondot jelent a hamisított futásteljesítmény, mivel ez megnehezíti az akkumulátor valódi állapotának felmérését. A carVertical adatai szerint a platformon ellenőrzött elektromos járművek 2,6%-ának manipulálták a kilométeróráját. A hibrid (4,5%), a benzines (5,4%) és a dízel (6,2%) autók futásteljesítményét még gyakrabban módosították.

Minél jobban elhasználódott egy elektromos jármű akkumulátora, annál rövidebb utat képes megtenni. Egy régebbi elektromos autó nem jut olyan messzire, mint az, amelyik éppen legördült a gyártósorról. Valószínűleg ez az egyik fő oka annak, hogy egyes sofőrök még mindig tartanak a korlátozott hatótávolságtól, ezért elvetik az elektromosjármű-vásárlás gondolatát.

Olcsóbb karbantartás, drágább javítás

Bár sok vásárló kifejezetten tart attól, hogy egy elektromos jármű karbantartása költséges lehet, ez nem felel meg teljesen a valóságnak. Az elektromos járművek felépítése általában egyszerűbb, mint a belső égésű motorral felszerelteké, és kevesebb bennük a mozgó alkatrész.

Ha azonban egy elektromos jármű egy súlyos közlekedési baleset során sérül, a javítási munkák több százezer forintba kerülhetnek, de akár milliós tételt is jelenthetnek. A carVertical platformon ellenőrzött összes autó közül az elektromos járművek esetében volt a legmagasabb az átlagos kárérték – 2 700 000 forint, míg a hibrid (2 600 000 forint), a benzines (2 300 000 forint) és a dízel (1 600 000 forint) autók átlagos kárértéke mind alacsonyabb volt.

Más járművekhez viszonyítva az elektromos autók ritkábban szenvednek balesetet. Míg a hibrid autók 45%-a, a benzinesek 49,1%-a és a dízelautók 46%-a sérült már legalább egyszer, addig a carVertical platformon ellenőrzött járművek között a korábban sérült elektromos gépkocsik aránya mindössze 35,4%. Buzelis szerint ennek az az oka, hogy az elektromos járművek kevésbé elterjedtek – a legtöbb országban még nem túl népszerűek, és az átlagéletkoruk is szembetűnően alacsonyabb.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

A Continental kampányt indít a kultúrált és balesetmentes közlekedésért

„Jó úton járunk?” címmel viselkedésformáló kampányt indított a Continental Magyarország, melyben többek között Rékasi Károly példáján keresztül és számtalan szemléletes statisztika segítségével mutatja be a cég, hogy milyen komoly következményei lehetnek az apró közlekedési figyelmetlenségeknek, kihágásoknak.

A német technológiai vállalat így nem csupán megannyi hazánkban gyártott vagy fejlesztett termékével és megoldásával tesz nap mint nap a balesetmentes közlekedésért, de kampányával most felhívja a figyelmet az egyén felelősségére is.

A magyar közlekedési morál állapotát vizsgálja a vállalat

Az elmúlt években a közlekedési kultúra színvonala megdöbbentően leromlott Magyarországon. Számos kutatás rámutat, hogy a komoly szabálysértések mellett szinte mindenki követ el kisebb szabálytalanságokat a hétköznapokban. Legyen szó besorolás megtagadásáról, indexelés elfelejtéséről vagy akár ártatlannak tűnő, kocsisorok közötti gurulásról. Ezekről sokszor úgy vélekedünk, hogy még “beleférnek”, sőt tulajdonképpen csupán az előírások „rugalmas értelmezése“.  Azonban nem is gondolunk rá, hogy ezek az apróbb kihágások sokszor tragikus kimenetelűek lehetnek. Erre szeretné felhívni a figyelmet a Continental új kampánya, amelyben szembesíti az embereket azokkal a gondolatokkal és vélekedéssel, amivel a hétköznapokban közlekedünk.

„Nem csupán az autósokat vagy a kerékpárosokat szólítjuk meg, hanem mindenkit, aki részt vesz a közlekedésnek nevezett társasjátékban, hiszen csak együtt, egymásra odafigyelve tudunk tenni a balesetmentes közlekedésért. Mi menetbiztonsági termékeinkkel és megoldásainkkal járulunk hozzá a közös célhoz, kampányunkban pedig arra kérjük a közlekedés résztvevőit, hogy ők is vegyék ki a saját részüket. Értsék meg a sokszor elbagatellizált problémák fontosságát és mindenki a maga módján tegyen egy biztonságosabb jövőért”

– mondta el Takács István, a Continental Magyarország kommunikációs igazgatója.

A kampány weboldalán elérhető dokumentumfilm azt vizsgálja, hogy milyen állapotban van a közlekedési morál napjainkban. A film arra is kitér, hogy a közlekedésben résztvevők hogyan élik meg helyzetüket és szerepüket az utakon. A film elgondolkodtató adatokkal világít rá arra, hogy a szabályok rugalmas értelmezése – amit néha még erénynek is tartunk – mennyire veszélyes helyzetekhez vezethet. A film narrátora, Rékasi Károly, aki motorosként egy figyelmetlenségből bekövetkezett közlekedési baleset áldozata lett néhány évvel ezelőtt.

A vállalat Vision Zero célkitűzésének célja a halálos közúti balesetek kiküszöbölése

A gumiabroncsok jelentik az egyetlen érintkezési pontot a jármű és az út között, ezért a Continental termékfejlesztő csapatai azon dolgoznak, hogy a gumiabroncsok mindig kiváló fékteljesítményt, maximális biztonságot és tiszta vezetési élményt nyújtsanak. Emellett hazánkban több száz mérnök dolgozik a cég fejlesztési központjaiban és Kelet-Európa legnagyobb vállalati kézben lévő tesztpályáján különböző menetbiztonsági megoldások fejlesztésén és tesztelésén. A német vállalat magyarországi gyáraiban a világ meghatározó autómárkáinak végzi autóelektronikai termékek gyártását, kimagaslóan fejlett és innovatív technológiákat alkalmazva a járműelektronika szinte minden területén. A fejlesztések elsődleges célja a kényelem mellett a biztonságos és balesetmentes közlekedés a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Hogyan befolyásolják a magas kamatlábak a használt autóhitelek piacát?

magas kamatlábak autóhitelek

A magas kamatlábak világszerte komoly hatást gyakorolnak a pénzügyi piacokra, ez alól a használt autóhitelek piaca sem képez kivételt. Az autóvásárlás az emberek többségének komoly befektetést jelent, pontosan ezért a legtöbben kénytelenek hitelt felvenni a beruházás finanszírozására. Az emelkedő kamatlábak azonban nemcsak a hitelhez jutás költségeit növelik, hanem számos egyéd módon is hatnak a használt kocsik piacára.

Miként hatnak a magas kamatlábak a hitelekre?

A kamatlábak növekedése több módon is érinti a használt autóhiteleket. Ezek közül a legfontosabbak a hitel költségeinek növekedése, a hitelek iránti kereslet csökkenése, valamint az autók árára gyakorolt nyomás. Vagyis még mielőtt a https://www.carvertical.com/hu/alvazszam-lekerdezes oldalon kiderülne a vágyott modellről, hogy megfelelő-e, azért célszerű körbejárni a hitelhez jutással kapcsolatos dilemmákat.

Az egyik legnyilvánvalóbb következmény, hogy a magas kamatlábak növelik a hitel felvételével járó költségeket. Ez azt jelenti, hogy azok, akik használt autót szeretnének vásárolni, magasabb törlesztőrészletekkel szembesülhetnek, ami megterhelheti a családi költségvetést. Ez hangsúlyosan igaz azokban az esetekben, amikor a hitel futamideje hosszabb, mivel a magas kamatlábak hosszú távon jelentős többletköltséget generálhatnak. A magasabb hitelköltségek miatt csökkenhet a hitelek iránti kereslet. Sok potenciális vásárló inkább elhalasztja az autóvásárlást, vagy olcsóbb, alacsonyabb költségű típusok felé fordul. Ez a tendencia határozottan szembetűnő a használt autók piacán, ahol a vásárlók általában árérzékenyebbek. A kereslet csökkenése pedig további hatásokkal jár az autók árára és a piaci kínálatra nézve.

A kereslet csökkenésének „hála” a használt autók ára is nyomás alá kerül. Amikor kevesebb vásárló van a piacon, a kereskedők kénytelenek árcsökkentést alkalmazni, hogy eladják készleteiket. Ez főleg a drágább, luxuskategóriás használt autók esetében kiemelkedő, ahol a hitel költségei érzékenyen érintik a vásárlókat. Ugyanakkor a kereslet csökkenése miatt előfordulhat, hogy a kereskedők nehezebben tudják forgalomba hozni a készleten lévő autókat, ami hosszabb távon a kínálat redukálódásához is vezethet.

Milyen egyéb kockázati tényezőket ildomos mérlegelni?

Az emelkedő kamatlábak mellett további kockázatok is felmerülnek, amelyekre érdemes figyelni. Ilyen például az autó előélete, amelyet a vásárló nem ismerhet teljes mértékben. A VIN-dekódoló bevetése ebben a helyzetben is életmentő, amely segíthet elkerülni a jövőbeni problémákat.

A VIN-szám segítségével részletes információkhoz juthatunk a járműről, mint például baleseti előzmények, tulajdonosváltások száma, lopás jelentések, karbantartási előzmények, és futásteljesítmény adatok. Ezek az információk rendkívül lényegesek használt autó vásárlásakor, pláne akkor, amikor a magas kamatlábak miatt a vásárlás jelentős anyagi terhet jelent. Persze csüggedésre semmi ok, mert a gazdasági tendenciák pont azért tendenciák, mert változnak, alakulnak, és a hullámvölgyeket mindig hullámhegyek követik. Magyarul megéri tervezni, utánanézni, információkat gyűjteni, majd a legjobb időben tudatosan, megfontoltan cselekedni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

ABB innovatív töltési megoldások és hazai tervek az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján

Szeptember 9. immár ötödik éve az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja, amelyet 2020-ban az ABB kezdeményezett.

Idén a világnap alkalmából Márgus Norbert, az ABB Digitális & E-Mobilitás üzletág fejlesztési specialistája volt a Villanyautosok.hu heti podcastjának, a Villanyórának a vendége.

Otthoni és munkahelyi töltés okosan

A villanyautós közösség az ABB-t elsősorban a nagy teljesítményű nyilvános töltőállomások gyártójaként ismerheti, pedig a vállalat otthoni és munkahelyi felhasználásra is kínál töltési megoldásokat. Ráadásul ezek a töltők ma már sokkal többre is képesek, mint amit az autóhoz adott egyszerű berendezések: lehetővé teszik a töltés teljesítményének szabályozását a ház fogyasztása, illetve az otthoni napelemes rendszer pillanatnyi teljesítménye, illetve kumulált termelése alapján.

Ennek köszönhetően az esetek többségében az elektromos jármű töltése teljesítménybővítés nélkül, zökkenőmentesen beilleszthető a háztartás elektromos rendszerébe. A töltő a rendelkezésre álló teljesítményből mindig csak annyit biztosít az autónak, amennyi a ház fogyasztásán felül rendelkezésre áll. Így a házban egy újabb fogyasztó bekapcsolása nem kell, hogy együtt járjon kismegszakító lekapcsolódásával, hiszen a ház fogyasztásának növekedésére a töltő pillanatok alatt reagál, megelőzve a hálózati csatlakozás túlterhelését. Ezzel nem csak a kényelmes használat biztosítható, de megtakarítható a bővítés esetenként sok százezer forintos költsége is.

De a töltők ugyanígy figyelembe tudják venni a napelemek által megtermelt energia mennyiségét is, így akár az is elérhető, hogy az autó akkumulátorába mindig tisztán, helyben megtermelt energia kerüljön. Bár az ipari méretű naperőműveknek hála a magyarországi elektromos hálózatban elérhető áram is egyre zöldebb, de a 100%-osan zöld termelés csak a helyben megtermelt energiával biztosítható.

Mindezeken felül a töltők képesek akár a havi szaldó követésére is, így a megújuló termelést és a ház fogyasztását figyelembe véve tudja biztosítani, hogy havi szinten csak annyi energiát használjon fel a felhasználó, mint amennyit oda visszatáplált. Ez minden olyan napelem tulajdonos számára fontos lehet, aki már a szaldó elszámolás kivezetése után telepítette a háztartási méretű kiserőművét, amely egyszerűen konfigurálható és a dedikált okostelefon-alkalmazásoknak köszönhetően könnyen felügyelhető.

KEF tender

A KEF által idén kiírt tenderen az AC töltők mindkét kategóriájában (11 kW-os fali töltő, illetve 2×22 kW-os töltőoszlop) az ABB rendszerintegrátor partnerei adták a legjobb ajánlatot. A konstrukció különlegessége, hogy az árak nem csak a készülék bekerülési költségét fedezik, de a telepítés díját és az ötéves üzemeltetési díjat is tartalmazza. A tendert kiíró hivatal a töltők felhasználási módját nem határozta meg, de ha a megrendelő intézmény úgy dönt, hogy a hivatal elektromos autóinak éjszakai töltése mellett lehetőséget biztosít a dolgozók saját autóinak nappali töltésére is, akkor ennek technikailag nincs akadálya, hiszen a töltők az integrált MID hiteles mérőknek és az RFID-s azonosításnak köszönhetően alkalmasak a hiteles elszámolásra is. Néhány éven belül a munkahelyi töltés lehetőségének biztosítása legalább annyira fontos lesz a munkavállalók szemében a munkahelyválasztásnál, mint a ma már elterjedt cafeteria opciók.

Pályázat töltőtelepítésre az alsóbbrendű úthálózat mentén

Egyelőre tervezet formájában létező RRF-REP-10.14.1-24 kód alatt futó program olyan régiókban és járásokban biztosít forrásokat a töltőüzemeltető cégek számára, amelyekben a kisebb autóforgalom miatt üzleti alapon még nem térülne meg a nagy teljesítményű elektromosautó-töltők telepítése. A program megvalósulása esetén jelentős mértékben javulhatna az ország lefedettsége, és azokban a régiókban is egyszerűsödne az elektromos autók használata, amelyekben a korábbi töltőtelepítési programok nem biztosítottak támogatást. A finanszírozás hitel és vissza nem térítendő támogatás kombinációjában érhető el. A tervezet szerint a program nem csak az egyedi oszlopok, hanem a több oszlopot tartalmazó töltőállomások, sőt a tehergépjárművek töltésére is alkalmas berendezések telepítését is ösztönzi. A pályázat országos szinten 90 járást jelöl meg, ahol támogatják a telepítéseket. Ez a program nem csak a töltőtelepítők számára lehet segítség, de lehetőséget biztosíthat vidéki szállodák, éttermek, parkolók és privát kézben lévő benzinkutak üzemeltetői számára, hogy egy töltőállomás kiépítésével vonzóvá tegyék a helyszínüket a villanyautósok számára. Az ABB nem csak a berendezések, de a háttérrendszerek biztosításával és az érintett partnerek összekapcsolásával is segíteni tudja az ilyen projektek sikeres megvalósítását. Az ABB teljes EV-töltési megoldást kínál, olyan infrastruktúra telepítésével, amely megfelel az e-mobilitás következő generációs igényeinek. Az ABB Ability™ töltők gyors globális szervizelést és proaktív karbantartást tesznek lehetővé. Az ABB jelentős tapasztalattal rendelkezik a töltőinfrastruktúra létrehozása, telepítése és karbantartása terén, beleértve több országos töltőhálózatot is.

Bankkártyaolvasó terminál

2024. április 13. óta a frissen telepített 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőkön a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a bankkártyás fizetés lehetőségét. Ezt a legtöbb esetben Paypass terminál elhelyezésével biztosítják, de szolgáltatónként eltérő vélemények vannak azzal kapcsolatosan, hogy milyen technikai megoldásokkal lehet megfelelni ennek az előírásnak. Az ABB Paypass olvasóval és anélkül is tudja szállítani a töltőket, így a töltőüzemeltető többféle módon is teljesítheti az előírásokat.

Töltő, mint kiegészítő

Az ABB E-Mobility és a Toyota Central Europe közt létrejött megállapodás értelmében az ABB berendezései egyedi Toyota és Lexus dizájnnal is elérhetők a Toyota és Lexus márkakereskedésekben. Az autóval együtt megvásárolt töltő költsége ráadásul beépíthető a finanszírozásába is, így a berendezés ára a többi extrához hasonlóan a havi lízingdíjban vagy törlesztési díjban is kifizethető.

22% kedvezmény

Az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából az ABB szeptember 30-ig a Terra AC töltőkre a listaárból 22% kedvezményt biztosít, függetlenül attól, hogy a vevő a 7, a 11 vagy a 22 kW teljesítményű modellt választja-e. Az akcióval kapcsolatosan további tájékoztatás az alábbi címen kapható:

hu-emobilitas@abb.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss