Mozgásban
Mio MiVue 786 WiFi teszt: a mindenre emlékező útitárs
A fedélzeti kamerák manapság egyre népszerűbb autós kiegészítők a járművezetők körében. Főleg a nagyvárosi környezetben az utakon kialakult forgalmi helyzetek sokszor a dzsungelre emlékeztetnek, ahol az anarchia és a teljesen átgondatlan viselkedési rend uralkodik. Ilyen káosz-közeli pillanatokban hasznos lehet, ha van egy kamera is a kocsiban, amelynek felvétele bizonyítékként szolgálhat ütközésekben és ellentmondásos helyzetekben. A youtube-on számos ilyen videó megtalálható, főleg az orosz nyelvterületek nagyvárosaiban készült autós fedélzeti kamera felvételeken láthatunk egészen szürreális eseményeket.
Szerkesztőségünknek lehetősége nyílt a Mio MiVue 786 WiFi készülék tesztelésére, ami a kötelező autós fedélzeti kamera felvétel mellett számos egyéb hasznos funkciókat is kínál.
Mio MiVue 786 WiFi: tervezés és kivitelezés
A Mio MiVue 786 WiFi termék esetében már az első pillantásra nyilvánvaló, hogy a Mio a termék funkcionális működése mellett törődött a külső megjelenés megtervezésével is. A fekete alapon narancssárga lencse szegély és az ezzel azonos színű bekapcsoló gomb egyből megemlítésre érdemes. Ezek ugyan apró részletek, ám jelentős hatással vannak a készülék általános kialakítására, mivel ettől elegáns benyomást keltenek. A hátsó oldalon egy 2,7”-es érintőképernyő dominál, amely az állapotinformációk megjelenítésére és a kamera összes funkciójának beállítására szolgál.
A készülék oldalán található a bekapcsoló gomb, a memória microSD-kártya nyílása, AV-kimenet, kissé meglepően miniUSB csatlakozó. Véleményünk szerint szerencsésebb lenne, ha a csatlakozó inkább a modernebb microUSB vagy jobb USB-C lehetne. Ami a kiegészítőket illeti, csak a legszükségesebb tételeket találjuk a csomagban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy tapadókorongot és egy tápkábelt, fontos megemlíteni, hogy alapvetően nem is lesz szüksége másra.
Első lépések – beszerelés
A kamera beszerelése az autóba csak percek kérdése. Mindössze annyit kell tenni, hogy rögzítjük a tapadókorongot az üveghez, majd a készüléket a tartóhoz. Kicsit nehezebb dolgunk van a töltőkábel álcázásával. Ha valakit zavar a kábel, akkor annak érdekében, hogy sehol ne lássuk, el kell rejteni a mennyezet kárpitja alatt, ez viszont már biztos nem lesz néhány perc alatt elvégezhető művelet. Mivel minden autó belső elrendezése eltérő, így minden csak a felhasználó kreativitásától és ügyességétől függ.
A Mio MiVue 786 WiFi funkcióval
Alapértelmezés szerint a Mio MiVue 786 bekapcsolás után az elindításkor elkezdi a felvételt. A kamera azonban nem egy darabban rögzíti az utazás teljes rekordját, hanem „apróra vágja” rövidebb videókba. A felvételi idő 1 perc, 3 perc vagy 5 perc lehet. Amikor a készülék belsejében lévő érzékelők váratlan eseményt észlelnek pl. ütközés miatti váratlan fékezést, megállást vagy az autó átfordulását, az eseményt teljesen automatikusan folyamatosan rögzíti.
A készülék további képességei is hasznos kiegészítők lehetnek vezetés során, mivel figyelmeztetnek különböző helyzetekre. Például a készülék jelzi a vezetőnek, hogy tartson elegendő távolságot az előtte haladó járműtől vagy jelzi azt, ha az előtte álló autó mozogni kezd és ideje elkezdeni a vezetést. Kiemelendő még a sebességmérő kamera figyelmeztető képessége, mely szintén hasznos társ a vezetés során, ráadásul a sebességmérő kamerákat tartalmazó adatbázis folyamatosan frissíthető az eszköz teljes élettartama alatt.
A készülékbe integrált WiFi-nek köszönhetően is számos hasznos funkcióra is képes Mio MiVue 786. A készülék párosítható egy mobiltelefonnal, szó szerint néhány kattintással élőben közvetítheti az utazást a közösségi hálóba (Facebook) vagy vezeték nélkül mentheti az összes videót a mobiltelefon memóriájába. Az egyetlen követelmény ehhez a MiVue Pro telefonos alkalmazás letöltése, amely megtalálható az App Store-ban és a Google Playen. A készülékhez kapcsolódik egy ingyenes program is, a MiVue Manager MacOS-hez és a Windows-hoz, amely a videók lejátszása mellett útvonalakat is megjeleníthet a Google Maps-ben.
Kiváló minőségű Full HD felvétel
A Mio MiVue 786 WiFi készüléket kiváló minőségű Sony optikai érzékelővel látják el, amely támogatja a Full HD felvételt (1920 x 1080 pixel), 30 képkocka/másodperc sebességgel, 140 fokos látószöggel, az F 1.8 lencsék pedig világosabb és tisztább videót szolgáltatnak még kedvezőtlen fényviszonyok mellett is. Ezekkel a paraméterekkel a felvételek minősége egyáltalán nem mondható rossznak. Kellemes meglepetés, hogy Sony optikai érzékelőkkel a kamera képes elég jól kezelni az expozícióváltozást is, azaz még a kedvezőtlen időjárási viszonyok során is vagy az alagutakban és a mélygarázs kijárataiban is jól kezeli az optimális megjelenítést.
Természetesen minden felhasználó örülne még nagyobb élességnek és részletességnek, de a termék felhasználási céljaihoz ez elegendő. Nagyobb fényveszteség esetén a digitális zaj nyilvánvalóan jelentkezik, ám ezek is teljesen elfogadható értékek, amelyek nem befolyásolják jelentősen a kapott minőséget. További hasznos tulajdonság a GPS nyomkövető képesség, mely segítségével képes beilleszteni a videókba információkat az aktuális sebességről, az időről és a GPS koordinátákról.
Mio MiVue 786 hasznos társ az utazás során
A Mio MiVue 786 tulajdonképpen egy vidám fedélzeti kamera, amely a kellemes külső kialakítása mellett funkcionalitásban is gazdag kínálatot rejt magában.
A Facebook-rajongókat és a játékos kedvű vezetőket minden bizonnyal vonzza az a lehetőség, hogy akár élőben is megoszthatják a videókat az utazás során, valamint a mobiltelefonnal való párosítás lehetősége. Mindezt úgy, hogy egy minőségi tervezésű és kivitelezésű készülékkel tehetik meg ezt, ami természetesen maximálisan kiszolgálja a fedélzeti kamera feladatát is, amivel válsághelyzetben a kamera kulcsfontosságú anyagok forrásaként szolgálhat.
Előnyök:
- minőségi tervezés és kivitelezés
- Full HD minőségű videófelvétel
- számos hasznos kiegészítő funkció
- sebességmérő kamera figyelmeztetés
Hátrányok:
- miniUSB csatlakozó
- az akkumulátor kapacitása lehetne nagyobb
A Mio MiVue 786 WiFi készülék tulajdonságai:
- Integrált WIFI, megosztás a közösségi médiában, biztonsági másolatok a felvételekről, két kamera egyidejű kezelése a MiVue Pro alkalmazás segítségével, élő Facebook™ közvetítés.
- 2,7 hüvelykes érintőképernyő, könnyű és felhasználóbarát kezelést kínál
- Full HD (1080p) 30 fps képrögzítés a legújabb H.264 technológiával, a kiváló minőségű videók és kisebb fájlméretek érdekében.
- Kiváló minőségű érzékelő, optimális képminőség és kiváló felvétel, különösen gyenge látási viszonyok között.
- 140°-os nagylátószögű optika, nagy dinamikatartomány, hogy a kritikus pillanatban minden részlet rákerüljön a felvételre.
- Sebességmérő-kamera figyelmeztetések, a készülék élettartama alatt havonta frissülő ingyenes sebességmérő-kamera adatok.
- GPS-es nyomon követés, automatikusan rögzíti a vezetési adatokat, így a sebességet, a tengerszint feletti magasságot, a szélességi és hosszúsági fokokat, valamint az irányt.
- Fejlett gépjárművezetés-támogató rendszerek, ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer (FCWS), sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS) és fáradtság figyelmeztetés (FA).
- Méret: 52.5 x 87.8 x 31.9 mm
- Súly: 100 g
- Memóriakártya-foglalat: microSD
Mozgásban
Amit a négyévszakos gumikról tudnod kell
A négyévszakos gumiabroncsok egyre népszerűbbek azok körében, akik elsősorban városi környezetben autóznak, hiszen így nem kell évente kétszer a gumicserével bajlódni. Ezek az abroncsok kellemes kompromisszumot jelentenek a nyári és a téli abroncsok között, azonban a teljesítményük nagyban függ az időjárási viszonyoktól és az vezetés egyéb körülményeitől.
Azzal viszont érdemes biztosra menni, hogy az adott gumi tényleg négyévszakos-e. Ehhez nem kell tech gurunak lenni, az alábbi cikkben bemutatjuk, hogyan ismerheted fel a megfelelő jelöléseket. Emellett azt is eláruljuk, milyen tényezőket érdemes figyelembe venned, ha Royal Black gumiabroncsot vennél az Olcsobbgumi.hu webáruházból négyévszakos kivitelben.
A négyévszakos gumiabroncsok azonosítása
A négyévszakos abroncsokat jellemzően különféle jelölésekkel látják el, hogy megkülönböztethetők legyenek a kifejezetten nyári vagy téli gumikhoz képest. Az egyik leggyakrabban előforduló jelzés az M+S, azaz Mud & Snow, amely arra utal, hogy az abroncs mintázata és felépítése bizonyos mértékig alkalmassá teszi sáros vagy havas útfelületen való használatra. Fontos azonban tudni, hogy az M+S jelölés nem kizárólag a négyévszakos gumikra jellemző – akár egyes nyári abroncsokon is megtalálható lehet –, és önmagában nem jelent valódi téli teljesítményt. A gyártók ezt a jelzést saját hatáskörben tüntethetik fel, így nem nyújt garanciát a tényleges téli alkalmasságra.
Ha biztosra akarsz menni, akkor az M+S mellett még keress olyat is, hogy 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), ehhez tartozik egy három hegycsúcsból és egy hópehelyből álló ábra is, ami már tényleges téli megfelelőséget kódol. Egyes gyártók használják még az All season, illetve a 4S (Four Seasons) jelöléseket is, ezek is egyértelmű négyévszakos alkalmasságot biztosítanak.
Neked való a négyévszakos abroncs?
A négyévszakos abroncsok leginkább azok számára ideálisak, akik kevésbé tapasztalnak jelentős havazást, illetve extrém hidegeket, és az utakat is rendszeresen takarítják az általuk járt útvonalakon. Ez elsősorban mifelénk városi körülményeket jelent, tehát az ilyen közegben használt autóra nyugodtan lehet négyévszakos gumit tenni.
Minden más esetben érdemes vállalni a külön téli és nyári gumi cserélgetésével járó kellemetlenségeket, mivel egy négyévszakos abroncs teljesítménye komoly próbatétel esetén bőven elmarad egy tisztességes téli gumiétól. Emellett akkor is érdemes a szezonális gumi mellett döntened, ha sportosabban vezetsz, mivel a négyévszakos tapadása hirtelen kialakult extrém helyzetekben nem mindig elégséges.
Hogyan válassz négyévszakost?
Ha ezek után is úgy ítéled meg, hogy a négyévszakos a neked való választás, akkor mindenképpen figyelj a jelölésekre, az M+S és a 3PMSF együttes megléte például kellő biztosítékot jelenthet a minőségre.
Emellett a márka sem mindegy, ha árérzékeny vagy, akkor is érdemes például nagyobb gyártók gazdaságos márkáit választanod, hiszen ezek hosszú távon kifizetődő megoldást kínálnak.
A négyévszakos gumik kényelmes és költséghatékony megoldást jelenthetnek elsősorban a városi közlekedéshez, azonban érdemes körültekintően eljárni, hogy a biztonságot és a vezetési élményt ne tedd kockára a fenti szempontokért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Szétzilálják a társas kapcsolatainkat a városi autópályák
Átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a városi autópályák a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek – állapítja meg egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével lezajlott nemzetközi kutatás.
A forgalmas utak és a társadalmi kapcsolatok csökkenése közötti kapcsolatot a városfejlesztési kutatások már az 1960-as évek óta széles körben ismerik, de eddig soha nem mérték empirikusan. Az ITU Copenhagen, a bécsi Complexity Science Hub, a Budapesti Corvinus Egyetem és a University of Amsterdam kutatói most számszerűsítették ezt a hatást, az eredményeket március elején publikálták a Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) folyóiratban.
A kutatócsoport 1 millió Twitter-felhasználó 2013-as, becsült lakóhely-adatait és online kapcsolatait elemezte az Egyesült Államok 50 legnagyobb városának városi autópálya-hálózatával összevetve. Ez alapján, egy az autópályák elhelyezkedésére nem érzékeny random kapcsolathálózatot készítettek, mellyel összehasonlítva mérhetővé vált az autópályák befolyása a társas kapcsolatokra, egy elválasztási pontszámon (barrier score) keresztül.
Az eredmények szerint a városi autópályák minden egyes amerikai városban csökkentették a társadalmi kapcsolatok számát, átlagosan 1-16 százalékkal. Ez a hatás különösen erős 5 kilométeren belül, és összhangban áll olyan múltbeli amerikai állami törekvésekkel, amikor az autópályákat kifejezetten arra építették, hogy közösségeket szigeteljenek el, különösen a feketéket. A társas kapcsolatok legnagyobb csökkenését Clevelandben és Orlandóban tapasztalták, míg legkevésbé Portlandben és New Yorkban zavarják az autópályák a társas életet.
„A várakozásaink szerint a városi autópályák elválasztó hatása nemcsak az Egyesült Államokban, de más országokban, így Magyarországon is kimutatható lesz, ehhez azonban további kutatások szükségesek”
– mondta Juhász Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem CIAS Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a tanulmány egyik szerzője.
A kutatócsoportnak köszönhetően most először kvantitatív bizonyítékok állnak a rendelkezésre arról, hogy a közlekedési infrastruktúra kialakítása szétzilálhatja a szociális hálózatokat és szegregálhatja a városrészeket. Ennek fényében a döntéshozóknak érdemes olyan infrastrukturális döntéseket hozni, amelyek figyelembe veszik a társadalmi szövetre tett hatást és újra összekapcsolhatják a városi közösségeket.
A kutatást a Carlsberg Alapítvány COCOONS projektje, az EU Horizont Projekt JUST STREETS és az EU Marie Skłodowska-Curie Posztdoktori Programja finanszírozta.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.
A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.
A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:
- F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
- YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
- Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
- BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
- Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.
„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”
– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”
A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.
Extrém körülmények, maximális teljesítmény
A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.
Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.
2025-ös FIM EWC versenynaptár:
- 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
- 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
- 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
- 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar1 hét ago
Kik Európa innovátorai?
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja az új hűtőszekrény-kínálatát
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja a legújabb Odyssey gaming monitorokat
-
Tippek2 hét ago
Téli gumival autózni nyáron? Nem jó ötlet!
-
Gazdaság1 hét ago
A vállalatok miatt kell fenntartani a bankfióki pénztárakat
-
Okoseszközök1 hét ago
Hasznosnak tartjuk a mesterséges intelligenciát, mégsem élünk vele
-
Zöld1 hét ago
AI és karboncsökkentés a Skanska sikerévében
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung bemutatja eddigi legerősebb szívóteljesítményű vezeték nélküli álló porszívóját, a Bespoke AI Jet Ultra-t