Connect with us

Okoseszközök

Quo vadis, nullás díjszabás?

nullás

A mobilszolgáltatók jövőre szabályozói döntés alapján egységesen búcsút intenek a hosszú évek óta piacon lévő tematikus korlátlan adatopcióiknak, illetve általában véve minden olyan konstrukciónak, mely bizonyos internetes tartalmakat megkülönböztet vagy kiemelten kezel másokhoz képest.

Csaknem hét évvel az egységes uniós hálózatsemlegességi szabályozás hatályba lépése után végérvényesen búcsút intenek a magyarországi mobilszolgáltatók a tematikus korlátlan adatopcióknak, melyeket a szakma csak „nullás díjszabás” ajánlatoknak hív az angol zero rate kifejezés alapján.

A jogalkotó és a tagállami szakhatóságok hosszú éveken keresztül küzdöttek a valóban semleges tartalomkezelésért, a helyzet összetettségét pedig jól jelzi, hogy a mai napig vita tárgya, hogy a zero rate opciók kinyírása valójában előnyös vagy hátrányos következményekkel jár az előfizetőkre nézve.

A nullás díjszabást tartalmazó ajánlatok lényege leegyszerűsítve, hogy a többségében még ma is korlátos mobiladat-forgalom adatforgalmi limitét bizonyos típusú forgalomra (ez lehet egy bizonyos protokoll, netán egy adott alkalmazás által generált forgalom) nem vonatkoztatja. Az ilyen és ehhez hasonló „engedmények” csaknem egy évtizede jelen vannak hazánkban is, illetve Magyarországra az opciókat kikezdő jogi eljárások kapcsán is erős reflektorfény vetült.

A magyar precedens

Az Európai Unió Bírósága elé 2017-ben került ügyben a Yettel jogelődje, a Telenor Magyarország gyakorlata kapcsán mondta ki 2020 szeptemberében az EUB, hogy a szolgáltató jogellenesen biztosított korlátlan adatkeretet a MyChat és MyMusic tarifaopcióknál. Lényeges szempont, hogy a bíróság a konkrét ügyben azt a gyakorlatot nyilvánította jogszerűtlennek, hogy ezeknél az opcióknál azután is elérhetővé váltak a partneralkalmazások, hogy a havi általános adatkeret kimerült.

A fenti ítéletet követően, illetve esetenként már azt megelőzően a szolgáltatók úgy változtatták meg a zero rate csomagokat, hogy azok az általános adatkeret kimerüléséig biztosítottak csak korlátlan forgalmat a megjelölt alkalmazások és tartalomtípusok számára. Az Európai Unió Bírósága ugyanakkor 2021-ben német bíróságok által kezdeményezett előzetes döntéshozatali eljárások során ezt a gyakorlatot is jogellenesnek nyilvánította, vagyis a Telenort érintő ítélethez képest is szigorúbb döntést hozott.

Ez utóbbi ítéletre válaszul újította meg iránymutatását június közepén a tagállami szakhatóságokat tömörítő BEREC, melynek egyik kulcseleme, hogy a testület a bírói gyakorlat alapján a jövőben semmilyen, egyes platformokat vagy alkalmazástípusokat megkülönböztető zero rate konstrukciót nem tekint alkalmazhatónak.

Az események innentől felgyorsultak, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) eljárást folytatott az ügyben, és az ősszel határozatban kötelezte a három érintett mobilszolgáltatót (Magyar Telekom, Yettel, Vodafone), hogy az ajánlatok értékesítését fejezzék be legkésőbb 2022. november 15-ig. Tehát ettől az időponttól már sem új előfizető nem szerződhetett, sem pedig meglévő előfizető nem módosíthatott zero rate-csomagra vagy konstrukcióra.

„Azoknál az előfizetőknél, akik már használnak valamilyen zero ratinget tartalmazó csomagot vagy opciót, a szolgáltatóknak 2023. március 31-ig kell gondoskodniuk arról, hogy a szerződéseket módosítsák vagy megszűntessék.”

-nyilatkozták lapunknak az NMHH Kommunikációs Igazgatóságán.

Tehát az előfizetők legkésőbb addig a dátumig használhatják az ilyen ajánlatokat, amíg a szolgáltatójuk nem lép. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a szerződéseket fel kellene mondani. Várhatóan a meglévő szerződések módosítása lesz a leggyakoribb megoldás, egyoldalú vagy kétoldalú módosítással – vélik a hatóságnál.

A hazai szolgáltatók kínálatában eltérő mértékben vannak, illetve voltak jelen nullás díjszabású opciók, körkérdésünk alapján ezeket a hatóság határozatának megfelelően mindegyik szolgáltató kivezeti kínálatából legkésőbb a megjelölt határidőig.

„A Yettel mindenkor a hatályos jogszabályoknak megfelelően végzi tevékenységét, így ennek a változtatásnak eleget téve alakítja át kínált szolgáltatásait. A Yettel azon ügyfeleit, akit érint a változás, a szolgáltató közvetlenül értesíti.”

-mondták el lapunknak a Yettelnél.

A Yettel számára a nullás díjszabás kötelező érvényű eltörlése talán a legkomolyabb érvágás az összes operátor közül, mivel a szolgáltató saját tévés platformja, a Yettel TV által generált forgalom a legtöbb tarifa esetében ki volt nullázva – hogy mi lesz ezt követően, az egyelőre nem teljesen világos, alighanem a cég jövőre esedékes, megújuló tévés platformjával jelentősen változni fog a szolgáltatás struktúrája és igénybe vételi feltételei is.

Szintén használt hasonló nullás opciót saját mobilos tévés platformja, a Telekom TV Go esetében a Magyar Telekom, mely évek óta az adatcsomagjaiba integrálta a zero rate opciókat. Ezek a hatóság határozata értelmében jövő márciusig éppúgy eltűnnek, mint a versenytársaknál.

„A Magyar Telekom az NMHH határozatának megfelelve 2023. márciusától kivezeti a mobil adatkeretet saját tartalmukkal nem csökkentő alkalmazásokat lehetővé tevő szolgáltatások és tematikus opciók igénybevételének lehetőségét. Előfizetőinket a kötelező értesítésen (2023. januárjában küldésre kerülő számlavégi üzenet) túl több platformunkon tervezzük elérni, illetve tájékoztatni, hogy a változás mindenkinek a lehető legzökkenőmentesebb legyen.”

-mondták el lapunknak a szolgáltatónál.

A Vodafone-nál szintén egyes díjcsomagok integrált részét képezték az ún. Pass adatopciók hosszú ideig, melyeket a szolgáltató a hatósági döntés értelmében már az ősszel kivezetett a kínálatból, illetve jövő márciusig a meglévő ügyfeleknek is búcsút kell mondaniuk ezeknek az opcióknak.

„A Vodafone Magyarország kínálatában a Vodafone Pass tematikus szolgáltatásait érinti a kivezetés, tehát a Social Pass-t, a Connect Pass-t, az EU Video Pass-t, a Navigation Pass-t és a Music Pass csomagokat, amelyek már csupán a meglévő előfizetők számára elérhetők. A kivezetéssel kapcsolatos intézkedésekről és információkról a Vodafone minden érintett ügyfelet időben tájékoztatott illetve tájékoztat.”

-hívták fel a figyelmet a szolgáltatónál.

Minden bit egyenlő

A nullás díjszabású ajánlatok kivezetése a BEREC új ajánlásának megjelenését követően élénk vitát váltott ki szakmai és előfizetői berkekben egyaránt. A semleges internet elkötelezett hívei szerint a zero rate opciókkal kapcsolatos kiskapuk bezárása végre megteremti a 2016-os EU-s jogszabály eredeti jogalkotói szándéka szerinti piaci körülményeket, vagyis amikor minden internetes forgalom egyenlő és nincs semmilyen önkényes különbségtétel egyik-másik platform által generált internetes forgalom között.

A szolgáltatók részéről korábban ugyanakkor többször hangoztatott érv, hogy a nullás díjszabás valójában egy nyílt rendszer, ahhoz – amennyiben adottak a megfelelő technikai feltételek – bármilyen platform vagy applikáció csatlakozhat, akik között nem válogat üzleti érdekek mentén az operátor.

Ez az érv azonban két komoly sebből is vérzik. Egyrészt mindez proaktív hozzáállást feltételez a platformtulajdonosok részéről, ami egy Magyarországhoz hasonló kis ország szempontjából egyáltalán nem életszerű. Azaz meglehetősen kicsi az esélye annak, hogy egy Netflixhez vagy Discordhoz netán Twitch-hez hasonló szolgáltató magától megkeresné a magyar operátorokat azért, hogy a hálózati forgalmára nullás díjszabás legyen érvényes.

Másrészt nehéz elhinni az üzleti érdekek teljes száműzését a képletből, különösen, miután a szolgáltatók egyes, integrált ajánlatainál a nullás díjszabás kiemelt megkülönböztető erővel, ezzel versenyelőnnyel bírt. Nem beszélve arról, hogy egy teljesen transzparens rendszerben a Yettel például a Telekom kérésére nullás díjszabás alá kellett volna vegye a Telekom TV Go-t, míg a Telekomnak ugyanezt kellett volna tennie a Yettel TV-vel, ami könnyen belátható, hogy teljesen képtelen helyzet egy olyan szinten versengő piacon, mint a távközlés.

És mi lesz az előfizetővel?

Végül, de nem utolsósorban vitákat generált az is, hogy a nullás díjszabás kivezetésével mekkora hátrány éri – éri-e egyáltalán – az ügyfeleket. Itt érdemes megjegyezni, hogy a zero rate opciók piaci bevezetésekor a mobilnet-ellátottság és mobilnet-használat (beleértve a gigabájtonkénti adatforgalom fajlagos árát) egészen más szinten volt, mint napjainkban.

Így míg az előző évtizedek közepét jellemző tarifaszerkezeteknél – az integrált mobilnet-keretet, mint elsődleges szempontot figyelembe véve – releváns lehetett például egy chatprogramok forgalmát kinullázó opció, addig mára ezek a csomagok szinte kivétel nélkül okafogyottá váltak, miután jelenleg nincs már a szolgáltatók kínálatában 3 GB-nál kisebb havi adatkeretet nyújtó konstrukció, a teljes korlátlanságot biztosító díjcsomagok pedig egyre több előfizető számára elérhetők.

„A nullás díjszabású ajánlatok kínálatban szerepeltetése tehát az évek során nem csak jogszabálysértőnek bizonyultak, hanem a relevanciájukat is elvesztették, illetve az operátorok és az over-the-top szolgáltatók viszonya is átalakult az elmúlt évek során, különösen a koronavírus-járvány kezdete óta.”

Így ma már végképp elképzelhetetlen, hogy egy magyar szolgáltató nullás díjszabású ajánlatba tegyen egy olyan, óriási adatforgalmat generáló platformot, mint amilyen például a Netflix – helyette a távközlési cégek azért lobbiznak, hogy ezek a cégek a fair share jegyében járuljanak hozzá a megnövekedett adatforgalom elvezetésével járó fejlesztési és karbantartási költségekhez, vagyis fizessenek, ha el akarják juttatni tartalmaikat az előfizetőknek.

Ebben az ügyben a mindent eldöntő végső állásfoglalást szintén az EU mondhatja ki, valamikor jövő tavasszal.

Forrás: HWSW


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Okoseszközök

A HONOR Magic7 Lite a DXOMARK akkumulátor rangsorának első helyezettje

A HONOR Magic7 Lite elnyerte a DXOMARK Battery Gold Label 2025 minősítést, kiemelkedően magas, 164-es pontszámmal.

Ezzel a HONOR X9C okostelefonnal közösen került a csúcsra, ami jól mutatja a vállalat elköteleződését az iránt, hogy a töltési képességek és az optimalizált energiagazdálkodás terén a legjobb legyen a kategóriájában.

HONOR Magic7 Lite: kivételes akkumulátor-üzemidő

A HONOR Magic7 Lite, az iparág legmagasabb akkumulátor-teljesítményével bíró okostelefonjaként új mércét állít fel az akkumulátor-innováció terén. A rendkívül nagy, 6600mAh kapacitású szilícium-szén akkumulátorral rendelkező készülék kivételesen hosszú üzemidőt és a ma elérhető legnagyobb kapacitást kínálja.

A DXOMARK szerint a telefon legfontosabb jellemzői:

– A HONOR Magic7 Lite az „Advanced” szegmens más készülékeivel összehasonlítva kivételes általános akkumulátor-üzemidőt és magas fokú optimalizáltságot mutat, így ezen a területen a legjobbnak bizonyult.

– Akkumulátor-üzemidő: 128 óra könnyű használat / 89 óra mérsékelt használat / 55 óra intenzív használat esetén.

HONOR Magic7 Lite: fokozott tartósság

Az akkumulátor „Armour-level Protective Coating” bevonattal és egy speciális biztonsági bevonattal rendelkezik, amely a HONOR Power Management System rendszerrel együttműködve szélsőséges körülmények között is szigeteli az elektródákat. Emellett az AI lehetővé teszi a készülék számára, hogy akár még 50 percig folyamatosan lehessen hívásokat bonyolítani, amikor is, amikor az akkumulátor töltöttsége már 2%-ra csökken, a 66 W-os vezetékes HONOR SuperCharge pedig gyorsan feléleszti az akkumulátort a hosszabb használathoz.

A DXOMARK szerint a legfontosabb jellemzői a következők:

A töltési teljesítmény a 66W-os töltő teljesítményének köszönhetően a hatalmas töltési kapacitás ellenére is kimagasló.

– A HONOR Magic7 Lite körülbelül 42 perc alatt elérte a teljes töltés 80%-át. Egy gyors, 5 perces feltöltéssel pedig közel 7 óra üzemidőt nyert vissza.

HONOR Magic7 Lite: Videós és játékos profizmus

A HONOR Magic7 Lite 6,78” Eye-comfort OLED kijelzője 1,07 milliárd színt és 1,5K felbontást támogat, élénk és lélegzetelállító részleteket biztosítva a még magával ragadóbb élményért. A felhasználók akár 48,4 órányi zenei streaminget és 25,8 órányi online videólejátszást élvezhetnek egyetlen feltöltéssel.

A DXOMARK szerint a legfontosabb jellemzői a következők:

– A Honor Magic7 Lite következetesen, szinte minden egyes tesztelésen magas részpontszámot ért el az alacsony merülőáramnak köszönhetően, különösen a videó streaming és a játékok esetében.

– Az akkumulátor akár 15 óra 25 perces játékidőt is lehetővé tesz, mielőtt teljes feltöltésre lenne szükség.

A HONOR Magic7 Lite elérhetősége

A HONOR Magic7 Lite a felhasználók különböző stíluspreferenciáit figyelembe véve Magyarországra két lenyűgöző színben érkezik: ezek a titán lila és titán fekete. A HONOR Magic7 Lite két konfigurációval lesz kapható február 3-ától. A 8GB RAM-mal és 216GB tárhellyel felszerelt változat ajánlott fogyasztói ára 159 990 Ft, míg a 8GB-RAM-ot és 512GB tárhelyet kínáló változat ajánlott fogyasztói ára 169 990 Ft.

További információk a HONOR hivatalos honlapján lesznek elérhetők: www.honor.com.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Érkezik az Eclipsa Audio: a Samsung 3D hangélménye a 2025-ös tévékészülékeihez és hangprojektoraihoz

A Samsung 2025-ös TV- és hangprojektor-kínálatába integrálja a Google-lel együttműködésben kifejlesztett Eclipsa Audio technológiát.

Az úttörő hangzásmegoldás arra ösztönzi az alkotókat, hogy dinamikus, magával ragadó 3D audiotartalmakat hozzanak létre, illetve ezek zökkenőmentes lejátszását biztosítja a 2025-ös TV-kínálat teljes skáláján, a Crystal UHD-tól a Neo QLED 8K modellekig.

Büszkék vagyunk rá, hogy az Eclipsa Audio technológiát bevezethetjük 2025-ös TV- és hangprojektor-kínálatunkba. – nyilatkozta Taeyong Son, a Samsung vizuális kijelző üzletágának kutatás-fejlesztési ügyvezető alelnöke és vezetője. – Ez az innováció az otthoni hangélmények új lehetőségeit nyitja meg, és tovább erősíti elkötelezettségünket az otthoni szórakoztatás jövőjének alakítása iránt.”

Az otthoni szórakoztatás újradefiniálása

A Samsung immáron 18 egymást követő évben a nemzetközi TV-piac egyik élvonalbeli szereplője, most az Eclipsa Audio technológiával új szintre emeli az otthoni szórakoztatás élményét. Kiemelkedő szerepe a 75 colos feletti tévék piacán lehetővé teszi, hogy ezt a forradalmi megoldást minél több felhasználóhoz eljuttassa.

Az Eclipsa Audioval az alkotók finomhangolhatják a beállításokat, például meghatározhatják, hogy egy hang honnan érkezzen a térben – legyen az a hallgató mögül, oldalról vagy akár fölülről. Emellett az intenzitás és a térbeli visszaverődések beállításával magával ragadó, háromdimenziós hangélményeket hozhatnak létre.

A vállalat először alkalmazza az Eclipsa Audiot a 2025-ben érkező televíziókínálatában: a Crystal UHD sorozattól a zászlóshajó Neo QLED 8K modellekig beépíti a fejlett audiotechnológiát, hogy minél több felhasználó megtapasztalhassa az újdonságot.

Több lehetőség a tartalom és lejátszás terén

2025-től az alkotók Eclipsa Audio hangsávokkal tölthetik fel videóikat a YouTube-ra, így a 2025-ös Samsung eszközök felhasználói és nézői élvezhetik a prémium térbeli, 3D hangélményt. A Samsung és a Google a koreai Távközlési Technológiai Szövetséggel (TTA: Telecommunications Technology Association) együttműködve dolgozik azon, hogy egy tanúsítási programmal garantálják az Eclipsa Audio technológiát használó eszközök hangminőségét, ezzel biztosítva, hogy a felhasználók mindig kiváló hangélményt kaphassanak.

„Úgy gondoljuk, hogy az Eclipsa Audio alapjaiban változtathatja meg a hangélményekről alkotott elképzelésünket – nyilatkozta Jim Bankoski, a Google Chrome tervezői részlegének alelnöke – Izgatottan várjuk, hogy az alkotók miként használják majd ezt a technológiát innovatív hangélmények megalkotására.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Európai vízió a 6G hálozati ökoszisztémáról

A 6G Smart Networks and Services Industry Association (6G-IA) által készített „Európai vízió a 6G hálózati ökoszisztémáról” című friss tanulmány megszületésében Laki Sándor egyetemi adjunktus, az ELTE Informatikai Kar oktatója is közreműködött

A tanulmány a 6G hálózatok fejlesztésére és szabványosítására irányuló globális kezdeményezéseket vizsgálja, kiemeli a kulcsfontosságú nemzetközi szereplők által formált egységes 6G-vízió szükségességét, hangsúlyozza Európa aktív szerepét a 6G kutatásában, fejlesztésében, szabványosításában, valamint a társadalmi, környezeti és gazdasági kihívások kezelésében.

dokumentum frissített képet nyújt a jelenlegi, ötödik generációs rendszereket leváltó, várhatóan 2030 körül megjelenő 6G architektúrák fejlesztésének állásáról, kiemelve az innovatív megoldásokat, amelyek az 5G rendszerek korlátainak leküzdésére irányulnak. Rámutat az 5G rendszerek azon pontjaira, amelyek akadályozzák a hatékony globális működést, és javaslatokat tesz az ezek leküzdését célzó architekturális fejlesztésekre.

A javasolt újítások célja egy rugalmas, alkalmazkodóképes és fenntartható hálózat létrehozása, amely képes támogatni a következő generációs alkalmazásokat és szolgáltatásokat.

Az ELTE 2023 májusában  jelentette be, hogy Laki Sándor és kutatócsoportja is részt vesz a csaknem 6 millió euró költségvetésű, egyetemek, kutatóintézetek és vezető iparági partnerek együttműködésével induló DESIRE6G Horizon Europe projektben, amelynek célja a 6G-hálózatok rendszerarchitektúrájának megtervezése.
Az IK-s kutatók a pogramozható hálózati infrastruktúra kifejlesztésén dolgoznak a projektben.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss