Okoseszközök
Kétméteres tévét venne a magyar, ha nem számítana az ár
Kitört a fociláz, a nagy sportesemények környékén pedig jellemzően fellendül a kereslet a televíziók iránt is.
De milyen tévét vásárolnának a magyarok, ha nem lennének anyagi korlátaik, és ehhez képest milyen készülékkel rendelkeznek most? Az LG Magyarország friss országosan reprezentatív felmérést készített a magyarok tévévásárlási és -használati szokásairól, amelyből az is kiderül, hogy milyen szempontok alapján döntünk a vásárláskor, és mire használjuk a készülékeinket.
100 000 és 200 000 Ft között választunk tévét
A felmérés válaszadóinak negyede 1-3 éve vásárolta meg jelenlegi, legújabb televízióját, de közel ennyi (22%) azoknak az aránya is, akik már 3-5 évvel ezelőtt vettek készüléket. A kitöltők egytizede azonban több mint 9 éve vásárolt utoljára ilyen eszközt, 7 százaléknak pedig egyáltalán nincs tévéje.
A legutóbb vásárolt televízióját 100 000 és 200 000 Ft közötti áron szerezte be a magyarok 40 százaléka, míg 29 százalék az olcsóbb, 100 000 Ft alatti kategóriából választott. Érdekesség, hogy a kitöltők 1 százaléka 1 000 000 Ft feletti áron vette meg tévéjét.
Minél idősebbek vagyunk, annál kevésbé számít az ár?
Az LG azt is felmérte, hogy milyen szempontok alapján választunk televíziót. Az ideális készülék kiválasztásakor Magyarországon még mindig a legfontosabb szempontnak az ár bizonyult, amit a funkciók és tulajdonságok, illetve a kijelzőtechnológia követ holtversenyben. A képernyőméret és a márka csak e szempontok után merül fel. A legkevésbé fontos tényező a kitöltők számára a formatervezés és dizájn, ami az utolsó helyre szorult a választási szempontok között.
Az életkor jelentős befolyásoló tényező a választási szempontok tekintetében: a felmérés eredményeiből az látszik, hogy az ár a 30-39 éves korosztály számára a legfontosabb. Az 50-59 éves korosztály számára bár szintén az ár a legfontosabb, de ez sokkal kevésbé hangsúlyos, mint bármely más korosztályban – ebben a korcsoportban minden más életkorhoz képest fontosabb szempont a készülék márkája. A válaszadók 7 százalékának saját bevallása szerint egyáltalán nem számít a márka, elvből nem vásárolnak tévét.
Sokan nem tudják, milyen felbontású a tévéjük
A válaszadók többségének (58%) LCD / LED televíziója van, amit a sorban a képernyőtechnológia tekintetében a legmagasabb kategóriát képviselő, önálló fénykibocsátású pixelekkel dolgozó, új és prémium technológiájú OLED tévék követnek, miközben a válaszadók 5 százaléka saját bevallása szerint a mai napig hagyományos, képcsöves képernyőt használ. Ez főleg az idősebb, diplomával nem rendelkező kitöltőkre igaz, vagyis valószínűsíthetően főként anyagi okok állnak a háttérben.
Felbontás tekintetében a válaszadók több mint harmadának (36%) Full HD televíziója van, ezt követik 27 százalékos aránnyal a 4K televíziók, majd a HD, vagy ennél kisebb felbontás kategóriája. A 4K televíziók tulajdonosai főleg férfiak – több mint kétszer annyi férfinak van ilyen felbontású tévéje, mint nőnek. A tipikus 4K tévétulajdonos 40-49 éves, diplomás férfi. Érdekesség, hogy a válaszadók 18 százaléka egyáltalán nem tudja, milyen felbontású a televíziója. Köztük több mint kétszer annyi a nő, mint a férfi, és e válaszadók 36 százaléka 16-19 év közötti.
Streamelés és YouTube-ozás a tévén
Az LG felmérésének eredményei szerint hazánkban a tévénket továbbra is elsősorban tévéműsorok nézésére használjuk, a streamingplatformok és a YouTube használata még kevésbé jellemző. Kedvelt funkciók még a telefon képernyőjének kivetítése, a sportközvetítések nézése és a gaming is. Egyéb applikációkat (TikTok, online játékok, böngészés) kevésbé használnak a tévétulajdonosok a készülékeiken.
A tévéműsorok a nők, míg a streamelés és YouTube-ozás a férfiak körében népszerűbb. Szintén a férfiak körében gyakoribb a játék és a sportközvetítések nézése. A kutatás adataiból az is kiderül, hogy minél idősebb valaki, annál inkább néz tévéműsorokat. Míg az 50-59 éves korosztályban ez az arány 77, a 16-19 éves korosztályban már csak 32 százalék. A streamelés a 20-29 éves korosztályban a legnépszerűbb, az 50-59 éves korosztályban pedig a legkevésbé népszerű – hasonlóan a YouTube-ozáshoz és a gaminghez.
Ilyen tévét vennénk, ha bármit megtehetnénk
Ha anyagi korlátok nélkül választhatnának tévét, a legtöbben – a válaszadók közel negyede – 77-100” közötti képernyőméretű kijelzőt választana, és a falra szerelné azt. A második legnépszerűbb képernyőméret az 50-65 hüvelykes, miközben a magyarok 18 százaléka akár 100 hüvelykesnél nagyobb tévét is választana, ha nem lennének anyagi korlátai. Minden tizedik válaszoló saját moziszobát alakítana ki, ha megtehetné.
Erre számíthatunk a fociláz idején
Az LG tapasztalatai szerint a nagy sportesemények időszakában jelentősen fellendül a kereslet a nagyméretű és kiemelkedő képmegjelenítésű televíziók iránt.
„Arra számítunk, hogy most egyrészt a prémium kategória felé tolódik el a piac, így előtérbe kerülnek az OLED televíziók, másrészt a nagyméretű, legalább 65 collos képátlójú készülékek iránt mutatkozhat a legnagyobb kereslet. Az elmúlt esztendőhöz képest az OLED tévék terén mintegy 20 százalékos keresletnövekedést várunk, összességében pedig a mostani futballszezon lendületbe hozhatja az idei évet viszonylag gyengén kezdő hazai televíziópiac egészét”
– mondta Török Tamás, az LG hazai szórakoztató elektronikai értékesítési vezetője.
„A vásárlók ilyenkor a lehető legjobb sportközvetítési élményt keresik nem csak saját maguk, de a meghívni tervezett baráti társaság számára is. A sportközvetítésekhez ideális kijelző legfőbb jellemzői a széles betekintési szög, a villódzás- és szakadozásmentes kép, az alacsony válaszidő és a minél nagyobb felbontás. Az LG tévék sportnézéshez való optimalizálása is könnyen megvalósítható a beállításoknál található SPORT üzemmód kiválasztásával. Így a televízió úgy konfigurálja a képi és hang beállításokat, hogy az a lehető legnagyobb élményt nyújtsa. Hasznos kiegészítő az LG készülékek operációs rendszerébe, a WebOS-be épített ún. Sportriasztás funkció, ami amellett, hogy értesítést jelenít meg, ha hamarosan egy mérkőzés kezdődik, naprakészen mutatja az összes friss sporthírt és a kedvenc csapatokra vonatkozó információkat is.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
AI-funkciókkal és díjmentes előfizetésekkel érkezik a T Phone 3 Pro
A Deutsche Telekom október 14-én vezeti be Magyarországon legújabb AI-készülékét, a T Phone 3 Pro-t, amely fejlett mesterséges intelligencia funkciókat és díjmentes szolgáltatásokat kínál a felhasználóknak.
A készülékhez 12 hónapos díjmentes Picsart Pro előfizetés jár, amely közvetlenül a kamerához kapcsolódva biztosít kreatív funkciókat – köztük AI-avatar készítést, AI háttérképszerkesztést és a képek kiválasztott részeinek egyszerű cseréjét mesterséges intelligencia használatával (AI-replace). A felhasználók hozzáférhetnek továbbá a Perplexity-hez, ráadásul egy 18 hónapos, díjmentes Perplexity Pro előfizetést is kapnak, amely AI-asszisztensként segít a mindennapokban: információt keres, ügyeket intéz, szöveget fordít, mesét olvas fel, vagy akár receptötleteket is ad. A szolgáltatás a Magenta gombbal, hangutasítással vagy közvetlenül a zárolási képernyőről is elérhető.
A T Phone 3 Pro nagy teljesítményű hardverrel, 6,8 hüvelykes, 120 Hz-es kijelzővel és hármas kamerarendszerrel rendelkezik, amelyet – a Picsartnak köszönhetően – AI-alapú képoptimalizálás támogat. Az új modell nemcsak a mindennapi felhasználók, hanem a nagy erőforrásigényű alkalmazások kedvelői számára is ideális választás. A készülék ráadásul fenntarthatósági szempontból is kiemelkedő: elnyerte a #GreenMagenta minősítést, és 88/100-as öko-besorolást ért el.
A Deutsche Telekom az AI-termékcsalád – köztük a T Phone 3, a T Tablet 2, és most az új Pro modell – révén egyre több ember számára teszi elérhetővé a generatív mesterséges intelligenciát. A Telekom alkalmazás Magenta AI funkciójának használatával azonban bizonyos AI-funkciókhoz azok a Telekom-előfizetők is hozzáférhetnek, akik más márka készülékeit használják a Telekom kínálatából.
A T Phone 3 Pro 2025. október 14-től érhető el Magyarországon a Telekom ügyfélszolgálatán, online áruházában, üzleteiben és partnereinél. A T Phone 3 Pro listaára 99 880 forint.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Extrém ellenállóképességgel vértezték fel a G-Shock újdonságát
Megérkezett a G-Shock márka legtökéletesebb MR-G karórája? „Az újdonság láttán elfogyhatnak a jelzők, a japán óramanufaktúra új szintre emelte az ellenálló és strapabíró karórákat. Az MRG-B2000-es az MR-G széria csúcsának tekinthető” – hangsúlyozta Nagy Sándor, a Casio termékmenedzsere.
A 54.7 × 49.8 × 16.9 mm-es tok teljes egészében titánból készül, ami egy rendkívül erős, mégis könnyű fém. Az újdonság is éppen ezért alig 138 grammot nyom, vagyis csak akkora súlya van, mint egy okostelefonnak. Ennek az anyagnak a felhasználása az orvostudománytól egészen az űriparig terjed. Kedvező tulajdonsága továbbá, hogy nem vált ki allergiás reakciót, így fémallergiások is viselhetik.
Az MRG-B2000-es csapdába ejti a természetes fényt és a saját ragyogásához használja fel azt. És ezt a vizualitást további speciális megoldásokkal éri el. A lünetta például újra kristályosított titánból készül, amely olyan fényjátékot kelt, mint amilyen a japán szamuráj kardokon látható. Megjelenését a tükröződésmentes bevonattal ellátott zafír kristályüveg teszi teljessé, amely mögött egy 3D-s számlap rajzolódik ki, amit a szamuráj páncélzat mintázata ihletett. Különleges sötét zöldes, fakó színe az oxidált vas mintázatával kombinálva szintén az ősi szamuráj páncélokon gyakran használt „Kurogane-Iro” tónusra emlékeztet.
A könnyű leolvashatóságot a nagy méretű óra- és percmutatók, valamint a hangsúlyos indexek biztosítják. A foszforeszkáló elemeknek köszönhetően éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között is egy pillantás alatt ellenőrizhető az aktuális idő.
„A karóra tokját, valamint a lünettát DLC, vagyis gyémántszerű szénbevonattal látták el. Ez egy rendkívül kemény, sima és kopásálló réteg, amit különféle anyagokra visznek fel a tartósság és a teljesítmény növelése érdekében”
– hangsúlyozta a Casio termékmenedzsere.
Az G-SHOCK óráknál alapvető extrém ütés- és rázkódásállóság pedig annak is köszönhető, hogy az újdonság Clad Guard szerkezettel rendelkezik, ami lényegében egy hibrid tokfelépítést tükröz. Fontos ismérve, hogy kompakt ütéselnyelő elemeket tartalmaz a tok különböző részein. Ennek köszönhetően a több irányból – elölről, oldalról, felülről – érkező behatásokat is képes elnyelni. Az MRG-B2000 emellett 20 bar nyomásig vízálló így úszni és fürdeni is lehet benne.
Emellett olyan fontos jellemzőket vonultat fel, mint például az okostelefonhoz való csatlakoztathatóság, a 27 időzóna, az otthoni (alapértelmezett zóna-) idő kijelzés, a stopper, a LED-es számlapvilágítás, valamint a napenergiával működő szerkezet.
A MRG-B2000RG-3A magyarországi megjelenése után várhatóan 1.449.990 forintért vásárolható majd meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
GDPR-Barát kamerarendszer – Biztonság bírságok nélkül
A modern irodaházak, kereskedelmi központok és ipari létesítmények biztonsága ma már nem csak technikai kérdés: az emberek jogainak a védelme érdekében az adatvédelem ugyanolyan fontos.
A SMARTme Building Technologies Kft. GDPR-Barát kamerarendszerei ezért egyszerre valósítják meg a biztonságot és az adatvédelmet.
GDPR: lassan évtizedes elvárások, jelentős büntetések
Az Európai Unió Adatvédelmi Rendeletét, a GDPR-t az Európai Parlament 2016 áprilisában fogadta el, majd 2018. május 25-től lépett hatályba az egész Európai Unióban. Európában 2025. március 1-ig csak a GDPR megsértése miatt a hatóságok mintegy 5,65 milliárd eurónyi bírságot szabtak ki 2.245 esetben. Az ellenőrzések és a bírságok szinte exponenciálisan növekvő számát az is alátámasztja, hogy csak 2024-ben az európai adatvédelmi hatóságok által kiszabott bírság mértéke meghaladta az 1,2 milliárd eurót a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda által közzétett adatok szerint. A legjelentősebb és a legnagyobb nyilvánosságot kapott bírságok természetesen az olyan tech-óriásokat sújtották, mint a Meta vagy a TikTok, de a nemzeti hatóságok az ezekhez képest sokkal kisebb esetekre is nagy hangsúlyt fektetnek.
Magyarország sem kivétel
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) beszámolója szerint 2024-ben 335 millió forint bírságot szabtak ki, ami az adatvédelem fontosságát mutatja. A jogsértések között volt például egy munkahelyi öltözőben működő videókamera, amelyet például az erről szóló magyar jogszabályi rend taxatív formában még tilt is. Ráadásul a munkáltató térfigyelő nem is tájékoztatta a munkavállalókat arról, hogy a videókamerákkal olyan területeket is érint, amire nem is számíthattak. Ez az egy eset például 15 millió forint bírságot eredményezett, mert a NAIH többek között megállapította, hogy a munkáltató megsértette a munkavállalók tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségét, továbbá megfelelő jogalappal sem rendelkezett arra, hogy ezt a tevékenységet ellássa. Mindezek azonban már csak a jogsértés súlyában jelentek meg, hiszen nyilvánvalónak kellett volna lennie, hogy nem lehet olyan helyen videókamerát alkalmazni, ahol az emberi méltóság sérülhet. Ebből következik, hogy szinte már csak futólag említette meg a hatóság azt, hogy a videókameráknak sem az elhelyezkedése, sem az azok alkalmazása nem is lehetett arányos az elérni kívánt céllal. Hasonlóképpen eredményezett számottevő bírságot egy olyan bankfiókban elhelyezett videórögzítő rendszer, ahol „mindössze” a megfigyelésről szóló hiányos tájékoztatás – a „szokásosan” hibás és hiányos ajtóra kitett tábla – miatt 60 millió, vagy egy szépségszalonban alkalmazott 32 kamerás, a jogszabályoknak nem megfelelően kiépített és alkalmazott megfigyelőrendszer miatt szabott ki 30 millió forint bírságot a hatóság.
A biztonságát csak úgy tudja megvédeni, ha megfelel az előírásoknak is
Az építészet és biztonságtechnika világában a technológia is folyamatosan fejlődik. Az új épületekben ma már ajtónyitók, videókamerák, távoli felügyeleti rendszerek szolgálják a kényelmet és a biztonságot, amelyek bár már szinte hétköznapinak tűnnek, mégsem szabad megfelejtkezni arról, hogy azoknak meg kell felelnie a GDPR előírásainak. Egy rosszul tervezett vagy beállított kamerarendszer nemcsak a privát szférát sértheti, hanem súlyos jogi következményekkel is járhat.
Az Európai Unióban tehát az ezen rendszerek által kezelt adatok, és különösen a videókamerával történő megfigyelés és a videófelvételek készítése során mindig személyes adatok keletkeznek. Ezért az a jogi személy, amely ezt megvalósítja – az ún. „adatkezelő” – köteles pontosan meghatározni a megfigyelés célját (pl. vagyonvédelem), nyilvántartást vezetni arról, hogy ki, mikor és milyen céllal fér hozzá a felvételekhez, és gondoskodni a hozzáférési jogosultságok megfelelő kezeléséről.
A GDPR szabályok szerint a felvételek tárolási idejének például mindig arányosnak kell lennie az elérni kívánt céllal. Az Európai Unióban az erről szóló releváns iránymutatás szerint például mindössze 24 óra az az időtartam, ami „külön indoklás” nélkül elfogadható, amely időtartam „esetleg” a hétvégi zárva tartással hosszabbodhat meg. Minden más időtartam esetén annak az „értelmét”, „szükségességét” és az „arányosságát” meg kell tudni indokolni, és ez már nem egy könnyed ujjgyakorlat. Minden olyan megőrzési idő tehát csak akkor lehet elvben is jogszerű, ha meg lehet indokolni, hogy miért van szükség a videófelvételek hosszabb időn keresztül történő megőrzésére. Ezen időtartam alatt pedig mindazok számára biztosítani kell az őket megillető adatvédelmi jogokat, akik a videófelvételem szerepelnek. Ők az „érintettek”, akik ezen időtartam alatt bármikor kérhetnek másolatot a felvételekről (pl. bizonyíték megőrzésére), vagy betekinthetnek a róluk készült felvételekbe, amely eseményeket ráadásul minden esetben jegyzőkönyvvel is el kell látni.
A magyar szabályozás az európai jogrenden túlmutatóan taxatív formában is kimondja, hogy egyáltalán nem alkalmazható elektronikus megfigyelőrendszer a korábban említett öltözőn kívül próbafülkében, mosdóban, illemhelyen, kórházi szobában és szociális intézmény lakóhelyiségében sem.
Ezen túlmutatóan a videókamerákkal mindig csak a saját tulajdonú terület figyelhető meg, vagyis a közterület megfigyelésére az extrém kivételektől eltekintve nincs lehetőség. Ezért a videókamerákkal nem lehet megfigyelni sem a közterületet (pl. járdát, utcát), vagyis, ha a videókamera nem helyezhető el úgy, hogy részben se lásson rá ilyen területekre, akkor a csak jogsértő formában megfigyelhető részeket ki kell maszkolni. Fontos arra is utalni, hogy a hatóságok töretlen gyakorlata szerint a hang rögzítését a gyakorlatban – szinte – semmi sem indokolhatja, és amely véleménynek általában 15-60 milliós bírságokkal szoktak nyomatékot adni még Magyarországon is.
„Egy szakszerűen telepített és szabályosan használt, GDPR-Barát kamerarendszer valódi biztonságot ad és a jogi megfelelést is garantálja. Az automatizált hozzáférési naplózás, a megfelelő tájékoztatás és rögzítési idő megválasztása szinte már elegendő is az alapvető elvárásoknak való megfeleléshez. A megfelelő tájékoztató táblák, a kamerák elhelyezése, azok esetleges maszkolása, az informatikai biztonság – például titkosított adatátvitel – alkalmazása teljes jogszabályi megfelelést biztosíthat”
– hangsúlyozta Móró Tibor, a SMARTme Building Technologies Kft. ügyvezető igazgatója.
Ezek mellett a bizalomépítés sem utolsó szempont, hiszen a GDPR-megfelelés nem adminisztratív teher, hanem egy erős üzenet az ügyfelek és üzleti partnerek felé, tehát a biztonság és az adatvédelem egy kézben tartása növeli a vállalat reputációját – tette hozzá a szakember. Megjegyezte továbbá, hogy minden látszat és ezzel ellentétes véleménnyel szemben a jogszabályi elvárásoknak megfelelő rendszerek kiépítése és alkalmazása az olcsóbban és gyorsabban megvalósítható megoldás, minthogy a gyakorlatban ezek az elvárások pont a hatékonyságot és az egyszerű üzemeltetést kényszerítik ki.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Miközben az AI-felkészültségünk javul, a mesterséges intelligencia iránti bizalmatlanságunk fokozódik
-
Okoseszközök2 hét ago
Így válhat a Samsung Galaxy Watch8 okosóra-széria a biohackerek ideális technológiai társává
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten
-
Mozgásban2 hét ago
Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA
-
Tippek2 hét ago
A tudatos AI-használat a túlélőképesség záloga
-
Szórakozás2 hét ago
HackTheMall: Innovációs verseny a jövő vásárlói élményéért
-
Ipar2 hét ago
Magyar siker: Dunavecsén készül az adatközpontok szíveként emlegetett kapcsolóberendezés
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre kevesebb a csúszásban lévő adós, miközben kapkodnak a hitelekért a magyarok