Connect with us

Okoseszközök

Éttermi szoftverek ‒ a minimum ma már kevés

éttermi

Az NTAK adatszolgáltatás bevezetése óta a legkisebbek kivételével mára minden étterem, kifőzde, vendéglátóhely rendelkezik valamiféle szoftverrel.

A gyakran kényszerűségből bevezetett ingyenes eszköz azonban csak a pénzügyi alapfunkciókra szorítkozik, így nem jelent sem hatékonyságnövekedést, sem versenyelőnyt. Mindezt annak ellenére, hogy a Falatozz.hu friss kutatása alapján egy korszerű, informatikai megoldás és az abból következő új lehetőségek akár megkétszerezhetik egy egység bevételét.

Az integrált rendszerek az alapanyag beszerzésétől a megrendelésen át egészen a borravalóig egységként kezelik a vendéglátás folyamatait, automatikusan kezeli a pénztárgépet és az NTAK jelentéseket és olyan feladatokra is kész megoldást adnak, mint például a standolás és az internetes megrendelések kiszolgálása, raktárkészlet-nyilvántartás, vagy az egység működésének távoli felügyelete ‒ vezette fel a kérdést Veres László, a Falatozz.hu ételrendelő portál vezetője.

Az oldal közelmúltban lezárult kutatása a hazánkban elérhető éttermi rendszereket és a hozzájuk kapcsolódó előnyöket vizsgálta, vendéglátósok véleménye alapján. A piacon több mint 10 komoly szolgáltató kínál ilyen szoftvert, és bár megjelenésükben, árukban, támogatásukban ezek jelentősen különböznek, mindegyik lehetővé teszi a folyamatok integrált kezelését. A jelentős különbségeket érzékelteti, hogy az első bevezetések óta a kötelezettek 13%-a váltott egyik piaci (tehát nem ingyenes) megoldásról a másikra. A sok „átigazolás” oka, hogy az időnyomás, vagy a tapasztalatok hiánya miatt elsőre sokan nem a számukra optimális megoldás mellett döntöttek. Egy integrált vendéglátós, éttermi rendszer munkaerőt, adminisztrációt spórol a vendéglátóhelyeknek, a gördülékeny ügymenet pedig a fluktuációt is csökkenti, mintegy 42%-kal.

A legfelkészültebb éttermeknél például már alap, hogy szerződésben és automatizált kapcsolatban állnak mindhárom nagy online rendelő platformmal (ezek a Wolt, a Foodora és a Falatozz.hu). Az innen érkező megrendelések kiszolgálásához a legegyszerűbb, leginkább automatizált megoldás egy átfogó informatikai rendszer, amit már eleve felkészítettek a három szolgáltatótól érkező adatok fogadására, a funkciót csak be kell kapcsolni. E nélkül szinte lehetetlen hatékonyan értékesíteni az online térben, miközben az ágazat forgalmának nagyon jelentős, talán már túlnyomó része onnan érkezik, sok egység kizárólag a kiszállításból él. Az integrált rendszer bevezetésével és az új lehetőségek, például az online csatornák kihasználásával lényegében minden megkérdezett vállalkozás már az első hónapban legalább 20-25%-os bővülést ért el, de gyakran megduplázták bevételüket. A nyilvánvaló előnyök ellenére a felmérés alapján a hazai, NTAK adatközlésre kötelezett éttermek mindössze 40%-a használ valamilyen komolyabb, piaci alapon működő szoftvert, a többiek még nem léptek túl az ingyenes változaton ‒ mutat rá a vezető.

Hosszú távon azok sincsenek jobb helyzetben, akik egyedi fejlesztésű szoftvert használnak. A piaci szolgáltatók felületei is testre szabhatók, de egy egyedi fejlesztésnél az egyszemélyes fejlesztő gyakran eltűnik, vagy csak nem tudja/akarja megugrani a következő fejlesztési igényt, miközben a piac és a jogszabályi környezet elég dinamikusan változik. A szoftver bevezetésétől, cseréjétől nem kell megijedni, csak fel kell rá készülni, és akkor akár nagyon rövid idő alatt megoldható. A kiválasztott beszállító jellemzően mindenben segíti a vállalkozásokat. Nemcsak a korábbi adatok zökkenőmentes átvételében, de a használat betanításával is ‒ hívta fel a figyelmet Veres László.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Okoseszközök

Veszélyben a férfiak: másfél év alatt duplájára nőtt az átvertek száma!

A Médiaunió Alapítvány és az Ipsos Zrt. felmérése szerint a megkérdezettek közel 36%-át károsították már meg csalók, és a növekedés a férfiak esetében szembetűnő különösen: a másfél évvel ezelőtti adatokhoz képest megduplázódott!

Pozitív változás ugyanakkor, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként végre csökkent a kibercsalások kárösszege.

A Médiaunió Alapítvány két éve indította el a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal közös „A kulcs te vagy!” kampányát, amely a kibertér veszélyeire és az online tudatosságra hívja fel a figyelmet. Most ismét az Ipsos Zrt.-vel közös, ezer fő bevonásával végzett felmérésben vizsgálták az internetezők tudatosságát, s noha az elmúlt időszakban érezhetően megnövekedett a veszélyekre figyelmeztető felhívások és cikkek száma, az eredmények ismételten rávilágítottak arra, hogy a digitális fenyegetések még mindig komoly problémát jelentenek.

Hamis magabiztosság

Pedig a válaszadók többsége kifejezetten magabiztos: a nőknek több mint 80, a férfiaknak pedig közel 90%-a gondolja magát közepesen vagy nagyon tájékozottnak a kiberbiztonsági kockázatokkal kapcsolatban. S bár bizakodásra adhat okot, hogy a megkérdezettek csaknem 90%-a tényleg ismeri az árulkodó jeleket – mint például túl kedvező ajánlatok, bizalmas információk vagy bankszámla adatok iránti érdeklődés, magyartalan szövegezés, sürgetés –, a további eredmények sajnos rácáfolnak minderre: a férfiak 39, a nők 32%-a vált csalás áldozatává (másfél éve 20, illetve 23% volt az arány)! Az egyik legnagyobb biztonsági kockázatot jelentő tényezőt, a jelszókezelési szokásokat illetően pedig gyakorlatilag semmi sem változott az elmúlt két évben: a felhasználók 57%-a még mindig több platformon használja ugyanazt a jelszót – ez alig 1,5%-os csökkenés a korábbi eredményekhez képest.

Mitől félünk a legjobban?

A kutatás szerint a legtöbben – a válaszadók 71%-a – a bankkártyaadataik biztonságát féltik legjobban, ami érthető is, hiszen ezek kiszivárgása azonnali és fájdalmas következményekkel járhat. Érdekes módon sokkal kevésbé aggódnak más személyes adataik miatt: mindössze 30%-uk tart attól, hogy jelszavaik, online profiljaik vagy fényképeik illetéktelen kezekbe kerülhetnek.

„Ez a hozzáállás azért veszélyes, mert a személyes információk megszerzése gyakran az első lépés a komolyabb visszaélések, például a zsarolás felé. A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel támadnak, sokszor lopott profilokról és AI-eszközök segítségével, a technológia fejlődésével pedig csak rosszabb lesz a helyzet. Hiába a biztonsági rendszerek, ha a csalók kezébe adjuk a mindent nyitó kulcsot, magunkat sodorjuk veszélybe” 

– mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője, „A kulcs te vagy!” kampány vezetője.

Ki a felelős…?

Az online biztonság fenntartásáért a válaszadók az egyén mellett egyenlő arányban tartják felelősnek az állami szerveket és a technológiai cégeket is. Izgalmas eredmény ugyanakkor, hogy az egyéni felelősségtudat aránya a kor előrehaladtával látványosan növekszik: míg a 18-29 éveseknek csak 33%-a, a 30-39 éves korosztály 39%-a, a 40-49 évesek 48%-a, a 60 évnél idősebbeknek közel 60%-a érzi magát felelősnek személyes online biztonsága fenntartásáért.

„Fontos hangsúlyozni, hogy a pénzügyi és adatvédelem közös felelősségünk. A bankok folyamatosan fejlesztik biztonsági rendszereiket, de az ügyfeleknek is proaktívan kell védeniük saját adataikat. Ha önként, óvatlanságból vagy hiszékenységből osztanak meg érzékeny információkat illetéktelenekkel, hiába minden intézményszintű óvintézkedés”

– hívta fel a figyelmet Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese, a KiberPajzs Program társ-projektgazdája.

Van jó hír is!

Az Ipsos Zrt. kutatása rávilágít, hogy az online fenyegetések továbbra is komoly problémát jelentenek, sokan még mindig nincsenek tisztában a digitális világ veszélyeivel vagy nem ismerik fel őket időben. Ugyanakkor van két kifejezetten pozitív, reményt adó tendencia is! Az egyik, hogy a felhasználók 60%-a aktívan jelenti a közösségi médiában a félrevezető vagy csaló tartalmakat, ami azt mutatja, hogy a csalások magas száma ellenére is egyre többen ismerik fel a digitális térben rejlő veszélyeket. A másik pozitív változás, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként – a növekedési trendet megtörve – 2024 harmadik negyedévében éves alapon végre csökkent a kibercsalások kárösszege.

A fiatalok vannak leginkább veszélyben

A kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a digitális bennszülötteknek tartott fiatalabb generáció tagjai – annak ellenére, hogy rutinos internethasználók – nagyobb arányban válnak online csalás áldozatává! A felmérés szerint a 18-29 évesek körében jóval magasabb az érintettek száma az idősebb korosztályhoz képest: közel 44%-ukat károsították már meg valamilyen formában. Ennek egyik fő oka, hogy intenzívebben használják az internetet, több digitális szolgáltatáshoz férnek hozzá és gyakrabban osztanak meg személyes adatokat.

„Ez az eredmény megerősít bennünket abban, hogy a kiberbiztonsági kockázatok csökkentéséhez a digitális tudatosság fejlesztése és az edukáció a jövőben is elengedhetetlen – mondta Sütő Ágnes. – Ennek kapcsán idén is megrendezzük a Pénz7 tematikus hetet, melynek fő célja, hogy a pénzügyi és vállalkozói ismeretek mellett a diákok elsajátítsák az online tér biztonságos és tudatos használatának alapjait is, külön az idei évtől bevezetett kiberbiztonsági tananyag keretében.”

Március 3. és 7. között az iskolák önkéntes szakembereket, valamint banki és vállalkozási tapasztalattal rendelkező előadókat fogadhatnak, akik segítenek megérteni a pénzügyi döntések és az online biztonság fontosságát. Újdonság, hogy a program keretében március 4-én mutatják be Solymos Ákos adat- és kiberbiztonsági szakértő „Frici, Fülöp és a hackerek” című könyvét, amely egy fiataloknak szóló, digitális biztonsággal foglalkozó kalandgyűjtemény. A Pénz7 kísérőprogramjaként ismét elérhető a Digitális Szimat Kihívás nevű játékos kvíz, amely segítségével bárki letesztelheti, hogy kifogna-e rajta egy kiberbűnöző. Ennek kapcsán érdemes ellátogatni a Kiberpajzs.hu oldalra, amely számos aktuális információval segíti a felhasználókat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Hiába segítenek spórolni, túl drágának tartjuk az okosotthon technológiákat

A fogyasztók több mint fele úgy érzi, túlságosan drágák az okosotthon technológiák, pedig az ezekkel felszerelt háztartások energiafogyasztása akár ötödével is csökkenhet – derül ki a Schneider Electric nemzetközi kutatásából. 

A felmérés további fontos megállapítása, hogy igen hiányosak az ismereteink még a hagyományos technológiákkal kapcsolatban is, illetve sokan tartanak a mesterséges intelligencia otthoni alkalmazásától.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat már harmadik alkalommal végezte el fogyasztói felmérését, melynek keretében 11 országból 13 ezer ember bevonásával vizsgálták a háztartások energiahatékonysággal és az intelligens otthoni technológiákkal kapcsolatos álláspontját. Az „Evolving home energy consumption: Intentions, actions and hurdles to greater home energy efficiency” című Fehér Könyvben megjelent kutatás egyik tanulságos megállapítása, hogy meglepően sokan azt sem tudják, hogy hol található az elektromos elosztószekrény az otthonukban, és igen magas azok aránya is, akik, ha otthoni feladatokról van szó, nem bíznak a mesterséges intelligenciában (MI).

A felmérés első alkalommal vizsgálta a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos attitűdöket. Annak ellenére, hogy az előrejelzések szerint az MI és az automatizálás a globális üvegházhatású gázkibocsátást akár tizedével is mérsékelheti, a válaszadók 44 százaléka nyilatkozta azt, hogy soha nem támaszkodna a mesterséges intelligenciára a háztartási feladatok ellátásában, 35 százalék nem érti teljesen, 41 százalék pedig aktívan el akarja kerülni. Emellett a megkérdezettek valamivel több mint fele úgy véli, hogy az okosotthoni technológiák túl drágák, pedig az ezekkel ellátott otthonok akár 22 százalékos energiamegtakarítást is elérhetnek.

Hiányos ismeretek

A felmérés rámutatott arra is, hogy igen hiányosak az ismereteink még a hagyományosabb otthoni technológiákkal kapcsolatban is. A válaszadók közel harmada például nem tudja, hogy mit csinál az elektromos elosztószekrény, 16 százalékuk pedig azt sem tudja, hogy hol található. Pedig az elektromos elosztószekrény az otthoni energiarendszer központi eleme, és az elektromos eszközök és készülékek biztonságát garantáló kapuőrként működik, ezért az ezzel kapcsolatos ismeretek hiánya komoly biztonsági kockázatot jelent.

A Schneider Electric „Home & Distribution 2024 Consumer Survey Report” fogyasztói felméréséről szóló teljes jelentés innen tölthető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

A HONOR hamarosan bemutatja nemzetközi kereskedelmi használatra tervezett exkluzív AI asszisztensét

A HONOR AI-központú „HONOR ALPHA PLAN” részeként a HONOR a barcelonai MWC 2025 rendezvényen bejelenti exkluzív AI asszisztens megoldását, amit nemzetközi szinten is kereskedelmi forgalomba hoz majd.

Az eseményre március 2-án, magyar idő szerint 16:30-kor kerül sor.

A digitalis vagy fizikai AI asszisztensek és a különböző képességekkel rendelekező AI megoldások a közeljövőben jelentősen átalakítják majd munkánkat és mindennapi életünket is. Ebbe belefoglalva az autonóm döntéshozatalt, az összetett feladatok kezelését és a különböző, egymás közötti interaktív együttműködést. A HONOR élen jár az ezen asszisztensek fejlesztésében. Tavaly a HONOR az IFA-n mutatta be a nyílt ökoszisztéma számára készült, készüléken elhelyezett AI asszisztensét. Ezúttal a HONOR egy úttörő és előremutató megoldást fog bemutatni egy részletes, exkluzív technikai menetrenddel a nemzetközi bevezetéshez, amely kulcsfontosságú pillanatot jelent majd a mobilos AI fejlődésében.

Az alábbi linken megtekinthetsz egy ígéretes jövőképet bemutató videót, amely egy valóban összekapcsolt AI-ökoszisztémát szemléltet, ahol a különböző AI asszisztensek zökkenőmentesen lépnek kapcsolatba és kommunikálnak egymással:

Az AI asszisztens teasing poszterünket csatolva találod. Az MWC 2025 előtti összes közelgő bejelentésért és frissítésért látogass el a HONOR MWC 2025-ös oldalára:

https://www.honor.com/global/events/honor-mwc/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss