Néhány év múlva valószínűleg igen – minden bizonnyal hatékonyabban, mint egy ember.
Húsz éven belül a digitalizáció hatására világszerte akár 380 millió embernek, köztük a mai magyar munkavállalók közel felének kell majd pályát módosítania, ugyanakkor ezzel párhuzamosan egyre értékesebbé válik majd a kreativitás, a konstruktivitás, az együttműködési készség – vagyis minden, ami emberi. A Magyar Telekom innovációs rendezvénysorozata, a MOST Fórum Mesterséges intelligencia – intelligens mesterségek című kerekasztal-beszélgetése a munkaerőpiac és a digitalizáció kapcsolatát járta körbe.
Valószínűleg meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy a közeljövőben egy állásinterjún nem a leendő főnökünk, hanem egy chatbot teszi fel a kérdéseket. Az új munkaerő kiválasztásának folyamata sok tekintetben már ma is automatizált: a legkorszerűbb cégeknél gyakran mesterséges intelligencia keresi és válogatja ki a megfelelő képességekkel rendelkező kollégákat az egységesített, online munkaerő adatbázisokból. A döntési hierarchiát nézve felvetődhet a kérdés: megfordult a viszony ember és gép között?
A Telekom idén indította el a MOST Fórum nevű rendezvénysorozatát, melynek küldetése, hogy feltérképezze a digitalizáció terjedésének útjait, megmutassa, hogy életünk kiemelt területein milyen változásokat hoz a technológiai innováció. Az egészségügyről szóló első rendezvény után március 21-én a munkaerőpiac és a cégeken belüli munkaszervezés került terítékre; a témáról pedig Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere, Megyeri Mirtill, a zynern.com társalapítója, Szekeres Péter, a Neticle ügyvezetője és Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője beszélgettek.
Bár a Világgazdasági Fórum friss tanulmánya szerint a digitalizációnak köszönhetően 2022-ig nagyjából 75 millió munkahely fog megszűnni világszerte, közben ugyanez a folyamat 130 milliót is meghaladó új munkahelyet hozhat létre.
„A technikai fejlődés folyamatosan új szakmákat szül, egyes felmérések szerint ezen szakmák egy részét ma még nem is ismerjük”
– mondta a rendezvényen Friedl Zsuzsanna. A Telekom felsővezetője szerint a XXI. század digitális világában a humán faktor lesz az egyik legfontosabb tényező, vagyis felértékelődnek azok a képességek, amelyek meghatározzák, hogy egy munkavállaló mennyire tud beilleszkedni a munkahelyén, mennyire motiválható, mennyire kreatív. Utóbbi készség kulcsfontosságú: az új utakat megtaláló, konstruktív, fejlesztő gondolkodás várhatóan minden eddiginél nagyobb teret kap majd a gazdasági életben.
Azok az együttműködést, közös, alkotómunkát segítő személyiségjegyek, kompetenciák, melyekkel a gépi intelligencia nem rendelkezhet, sok területen már ma is fontosabbak, mint a különböző papírokkal igazolt szakmai végzettség.
„A gyakorlat a képesség alapú toborzás felé mutat: egyre több munkáltató kompetenciákat keres, azt nézi, a jelentkező képes-e alkalmazkodni a környezetéhez és meg tudja-e tanulni azt, ami a munkája lesz”
– mondta az Y- és Z-generációs fiatalok elhelyezkedését segítő álláshirdetési portál, a Zyntern társalapítója, Megyeri Mirtill.
Hasonlóan vélekedett Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője, aki szerint a mai turbulens munkaerőpiacon sem lehetetlen megtalálni a megfelelő kollégákat, de ehhez a kiválasztás során egyre inkább az adat alapú döntéshozatalra kell helyezni a hangsúlyt. A cégek eredményes toborzását segíti a Neticle is, mely szinte valós időben képes monitorozni, hogy a közösségi médiában milyen reakciókat vált ki egy-egy vállalat vagy márkanév.
„Nemcsak azt lehet mérni, mit mondanak az internetezők egy adott cég szolgáltatásáról, de azt is, mit gondolnak a cégről mint munkáltatóról”
– magyarázta Szekeres Péter, a Neticle ügyvezetője.
A MOST Fórum a tervek szerint havonta új témával és új szakértő vendégekkel jelentkezik majd. A következő kerekasztal-beszélgetés a digitalizáció kulturális életre gyakorolt hatását járja körbe április 24-én, 18:00-kor.
Így vásárolunk idén karácsonyra: a magyarok 47%-a praktikus ajándékokra esküszik
Idén karácsonykor a tudatosság és a praktikum határozza majd meg az ajándék vásárlási szokásokat Magyarországon.
Bár a többség egyetért abban, hogy nincs karácsony ajándékok nélkül, a MediaMarkt legfrissebb kutatásából az is kiderült, hogy a válaszadók 15 százaléka egyáltalán nem is tervez karácsonyi ajándékot vásárolni decemberben.
A 2024 novemberében készült reprezentatív felmérésből az is kiderült, hogy idén karácsonykor a válaszadók 39 százaléka az ajándékok kiválasztását érzi a legnagyobb kihívásnak, mivel nehezen döntenek arról, hogy kinek mi lenne a legjobb meglepetés. Ezzel párhuzamosan változás látható az ajándékozási szokásokban is: a válaszadók 21 százaléka évről-évre egyre kevesebb embert ajándékoz meg, és ugyanennyien vallották, hogy már a mennyiség helyett inkább a költséghatékonyságra figyelnek.
“Kellemest a hasznossal” ajándékba
A többség, azaz a válaszadók 47 százaléka alapvetően a praktikus, jól átgondolt ajándékokra esküszik, míg 23 százalék inkább a család és a barátok tanácsaira hagyatkozik amikor vásárlásra kerül a sor. Mindemellett nagy szerepet játszik a döntésben az ár-érték arány (29%), 24 százalék szerint pedig az egyéni megérzések is fontosak.
„A vásárlók amellett, hogy egyre tudatosabbá válnak, igénylik az olyan szolgáltatásokat is, – mint például a termékösszehasonlítás, vagy az ünnepi akciós katalógus – amelyekkel könnyebbnek érzik a karácsonyi ajándékok beszerzését.. Mi is igyekszünk könnyíteni a vásárlás folyamatát, így az ünnepi időszakban kiemelt figyelmet fordítunk a kiszállítás, és az áruházakban található csomagátvevő pontok hatékony működésére, hogy az ajándékok garantáltan időben eljussanak vásárlóinkhoz. Törekszünk arra, hogy amellett, hogy vásárlóink számára a legjobb ár-érték arányú termékeket biztosítjuk, a legjobb vásárlási élményt is nyújtsuk”
– mondta Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország vezérigazgatója.
Miből és hogyan vesszük meg mindezt?
Miközben az online vásárlás népszerűsége egyre nő, a válaszadók 50 százaléka mégis azt nyilatkozta, hogy a legjobb ajánlatok és a tökéletes ajándékok érdekében személyesen is megnézi az áruházak kínálatát. Az olyan internetes akciók, mint a Black Friday, vagy a Black November komoly vonzerőt jelentenek, hiszen ezek hatására a megkérdezettek 23 százaléka már november végén nekiáll az ajándékok beszerzésének.
A vásárlók tudatosságát az is alátámasztja, hogy míg a megkérdezettek 43 százaléka az előző havi fizetéséből veszi meg a karácsonyi ajándékokat, a megkérdezetteknek csupán kevesebb mint negyede, 23 százaléka az, aki tudatosan készül, és már hónapokkal korábban elkezd félretenni az ünnepi költekezésre.
Legnépszerűbb ajándékok 2024-ben
2024-ben sem hazudtolják meg magukat a magyarok, és az előző évekhez hasonlóan a legtöbben, – azaz a válaszadók majdnem 50 százaléka – idén is műszaki cikkeket tervez ajándékozni, például mobiltelefont, konyhai gépeket, tévét, vagy laptopot. A válaszadók 31 százaléka ruhát, kiegészítőt vagy kozmetikumot, 22 százalékuk pedig könyvet szeretne ajándékozni. Az ajándékok mellett, az ünnepi akciók és csomagajánlatok szerepe is kiemelkedő a karácsonyi időszakban, a válaszadók 42 százaléka szerint ezek segítenek számukra könnyebbé tenni a vásárlást. Emellett, az expressz házhozszállítás és az ajándékcsomagolás szolgáltatások a megkérdezettek 18 százaléka szerint képesek stressz mentessé tenni a vásárlást.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Nem maradt már sok idő az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére
Az év végéig még van lehetősége gyűjtögetni az öngondoskodóknak, hogy az idei megtakarításaik után a jövő évben adójóváírásban részesüljenek.
A maximálisan igénybe vehető összeg 280 ezer forint. Annak, aki most vágna bele, az idei hosszú ünnepi időszakra való tekintettel érdemes december első két hetében elindítani a folyamatot.
Évi 280 ezer forint a tét, de még nincs eléggé kihasználva a lehetőség
Mindhárom, az államtól független privát nyugdíj megtakarítási forma után az éves befizetés mértékének 20 százaléka évente visszaigényelhető a személyi jövedelemadóból – emlékeztet az év végéhez közeledve a Grantis.
Az önkéntes nyugdíjpénztárnál, önsegélyező- és egészségpénztárnál összesen évi maximum 150 ezer forint,
a nyugdíj előtakarékossági számlánál évi legfeljebb 100 ezer forint,
a nyugdíjbiztosításnál évi maximum 130 ezer forint értékben,
két vagy három megtakarítási forma kombinálása esetén pedig akár évi 280 ezer forint is visszaigényelhető az szja-ból.
A Grantis a NAV-tól megtudta, hogy idén átlagosan 59 ezer forint volt az egy megtakarítóra jutó adójóváírás összege, ami az előző évhez képest 5 ezer forinttal magasabb.
Idén közel 1 millió megtakarító volt jogosult adójóváírásra a 2023-as befizetéseik alapján.
Legtöbben az önkéntes nyugdíjpénztári befizetéseik után kérték az adóvisszatérítést, ők 546 ezren voltak.
A második legnépszerűbbek a nyugdíjbiztosítások voltak, 392 ezer személy jelezte az adóbevallásában, hogy érvényesíteni szeretné a több mint 21,8 milliárd forintos adóvisszatérítést.
A nyugdíj-előtakarékossági számlával rendelkezők közül pedig 33 ezren jelezték igényüket a 2,3 milliárd forintos adójóváírásra.
Még idén is van esély az adójóváírás megszerzésére
A Grantis szakértői felhívták a figyelmet arra, hogy még az sincs elkésve, aki jelenleg nem rendelkezik nyugdíj megtakarítással. Az év végéig még van lehetősége elindítani, és így jövőre már jogosulttá is válik az adójóváírásra.
Az idén kifejezetten hosszúra nyúló karácsonyi szünet miatt azonban érdemes még december első két hetében lépni, és tanácsadó segítségét kérni az ajánlatok összehasonlításában, valamint az adminisztrációban.
A dokumentumok és a díjak pénzintézetekhez való beérkezésére plusz pár napot szintén célszerű rászámolni. Azok pedig, akik már eddig is takarékoskodtak, de szeretnének minél nagyobb adójóváírásban részesülni, eseti befizetéssel is teljesíthetik a feltételeket.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Akár a hideg hónapokra keresünk társat, akár készülünk a tavaszi randilendületre, a HONOR Magic V3 és a most akciós HONOR Magic V2 egyaránt hű társak lesznek akár a románc előre lendítésében is.
Egy jól összerakott Tinder vagy egyéb profil kulcsfontosságú, és ebben remek partner a két készülék.
Függetlenül attól, hogy őszi párkeresésbe kezdünk, vagy gyűjtjük az álmot a tavaszi hajrára, fontos, hogy remek képekkel töltsük fel randiappjainkat, közösségi média profiljainkat. Amellett, hogy a HONOR Magic V3 és Magic V2 elképesztően vagány, vékony hajlítható készülékek, számos olyan funkcióval rendelkeznek, amik megkönnyítik ezeket a folyamatokat – hogy elég legyen csak a randi miatt szorongani, és máson már ne kelljen.
Az eszközök kiváló fényképezési képességekkel bírnak, így kristálytiszta és gyönyörű fotókat lőhetünk magunkról. Ráadásul, mivel kihajtható, tabletként is használhatjuk, így jóval könnyebb rajta szerkeszteni, finomhangolni, csinosítani fényképeinket. A HONOR Magic V3 AI radír funkciója segít törölni a nem kívánt elemeket is: zavaró tényezőket, a háttérben megjelenő nem kívánt elemeket… és esetleg exeket a régi képekről.
Most ráadásul kedvezményesen vásárolható meg a csúcskategóriás HONOR Magic V3 elődje is, a HONOR Magic V2. A szintén hajlítható eszköz 5000 mAh-s akkumulátora egész nap megbízható szövetséges lehet, így nem kell aggódnunk, hogy pont egy randi közben vagy után merülne le.
A Black Friday keretein belül egyébként a HONOR számos partnerüzlettel együttműködve kínálja kedvezményesen legjobb készülékeit a HONOR 200 szériától kezdve és a HONOR Magic6 Pro-n át a megfizethető árú, megbízható HONOR X6b-ig és a HONOR tabletekig. Az akciókban a MediaMarkt, az Euronics és az Auchan vesznek részt, hogy a lehető legjobb áron kerülhessenek a fogyasztókhoz ezek az eszközök. A Telekomnál a HONOR 200 Pro-hoz ingyenes HONOR 200 Lite is jár december végéig, míg a HONOR 200-hoz egy HONOR Pad X8a. A HONOR Magic6 Lite-hoz ajándék HONOR Band 9 okoskarkötő jár. Részletek a konkrét termékekről és kedvezményekről a partnerüzletek kínálatában.
További információk a HONOR hivatalos honlapján olvashatók: www.honor.com.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!