Connect with us

Tippek

A kérdés, amire senki sem tudja a választ: Béreljünk, vagy inkább vásároljunk

Megfelelő futamidő és kondíciók választásával akár olcsóbb lehet egy átlagos lakás megvásárlása, mintha ugyanazt az ingatlant bérelnénk – derült ki az Otthon Centrum felméréséből.

A lakásvásárláshoz azonban a legtöbb esetben jelentős önrészre és hitelre van szükség.

Aki néhány év távlatában tervez, annak előnyösebb a bérlés, ám az albérletárak jelentős mérséklődése nem várható.

Régi vita, hogy mi éri meg jobban, lakást bérelni vagy vásárolni? Azt, hogy kinek mi felel meg a leginkább, számtalan tényező befolyásolja. Az egyik legfontosabb viszonyszám az, amelyik azt mutatja, hogy a jövedelem hány százalékát fordítja egy háztartás lakhatásra.

A KSH napokban közzétett legfrissebb adatai szerint májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók nettó átlagkeresete 249 800 forint volt. A statisztikai hivatal adatai szerint ez 11,3%-kos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A gazdasági előrejelzések szerint a trend folytatódhat: a keresetek várhatóan ennél valamivel szerényebb, de azért növekvő pályára állnak a következő évben is. Ezzel párhuzamosan a lakásbérleti díjak növekedésének üteme valamelyest lassult a piacon, igaz, ez csak az előző évek szárnyalásához képest jelent lassulást. A bérleti díjak korábban tapasztalható növekedése akkora volt, hogy a kimutatható átlagbér-növekedés is csak némileg tompítja a különbséget.

Az Eurostat számításai szerint a megélhetés biztonságát veszélyezteti, ha egy háztartás jövedelmének több, mint 40%-át fordítja lakhatásra. A legjobban fizető szektorokban 400-450 ezres havi fizetést alapul véve ez 160-180 ezer forintos kiadást jelent rezsivel együtt, míg a legalacsonyabban fizetett szektorban 64 ezer forint. Ez a szint már egyértelműen a lélektani határ: az efölött vállalt lakhatási költség életminőség romlással járhat. A lehetőségek és az elvárások szinkronba hozása alapvető jelentőségű. A legjobban fizető ágazatok a pénzügyi, az informatikai és az energetikai szektor, míg a legkevesebbet a közfoglalkoztatottak jelentős részét magában foglaló humán-egészségügyi és szociális ellátás területén dolgozók keresik.

De nem csak a szakmák, hanem a régiók szerint is nagy különbségek alakultak ki a jövedelmekben: Budapesten az országos átlag felett, míg Szabolcsban, Békésben és Nógrádban fővárosi alatt van az átlagkereset.

Az albérletek árai minden nagyvárosban emelkedtek az elmúlt évben. Az Otthon Centrum adatai szerint jelenleg Budapesten egy egyszobás lakást átlagosan havi 108 ezer és 122 ezer forint között lehet bérelni. Nagyon nem mindegy a bérlemény elhelyezkedése, a külső kerületekhez képest jelentősen drágább a belvárosban bérbe vett lakás. A vidéki nagyvárosokban már 76 ezer forinttól elérhető egy kis garzon.

Az árak meredeken emelkednek a bérlemény méretének növekedésével párhuzamosan: egy másfél, kétszobás lakás havi bérleti díja 130 és 170 ezer forint közé pozícionálható a fővárosban, de ehhez 20-30 ezer forintos rezsi párosul, így a lakhatás költsége 160-200 ezer forint havonta. Egy kétkeresős háztartás 400-500 ezer forintból gazdálkodva nagyjából a 40%-os határon van, ha ennyit fizet a lakhatásáért.

Vidéken ennél kedvezőbb az árszint, 100 ezerért lehet másfél-két szobás lakást bérelni, de ott a nettó átlagkereset is alacsonyabb a budapestinél.

Jellemző albérletárak Budapesten és a vidéki nagyvárosokban
Hol Típus Kiadási átlagár
Belváros tégla egy szobás 122 500
tégla másfél-két szobás 165 223
tégla két és fél-három szobás 235 341
Buda tégla egy szobás 119 267
tégla másfél-két szobás 149 705
tégla két és fél-három szobás 246 379
Külpest tégla egy szobás 107 900
tégla másfél-két szobás 131 042
tégla két és fél-három szobás 216 000
Vidéki nagyvárosok tégla egy szobás 75 909
tégla másfél-két szobás 95 455
tégla két és fél-három szobás 119 545

 (forrás: Otthon Centrum)

A magas albérleti díjak a kereslet-kínálat viszonyával magyarázhatók: jelenleg jóval többen költöznének albérletbe, mint ahány lakás kiadó. Ezért az árak jelentős csökkenésére nem lehet számítani. Ugyan jelentős számú lakás áll üresen, ám a tulajdonosok egyéb megfontolások miatt nem kívánják az ingatlant bevezetni a piacra. A lakástörvény módosítása, a bérbeadók biztonságérzetének megerősítése, a megfelelő garanciarendszer kialakítása segíthetné elő, hogy a piacra kerüljenek ezek a ma még üresen álló, magántulajdonban lévő lakások. Ez a változás akár megállíthatná az albérleti díjak növekedését.

 Az egyetemekhez tartozó kollégiumi férőhelyek szűkös számára reagált az albérletpiac. Az egyetemisták, főiskolások körében népszerűvé vált a közös lakásbérlés: egy 2-3 szobás lakás rezsivel 280-300 ezerért elérhető Budapesten, de ez az összeg 4-5 részre oszlik, így egy főre 60-75 ezer forint jut havonta. Vidéken ennél olcsóbban is találni ekkora ingatlant. A közös együttélés ezzel együtt sok kihívást jelent, nem csupán a bérlemény árában, de a közös tereken is osztozni kell a bérlőknek.

 Kérdés persze, hogy mi éri meg jobban, a vásárlás vagy a bérlés?

 „Egy átlagos – 2 szobás, 55-60 négyzetméteres lakás – havi hiteltörlesztése, megfelelő futamidő és kondíciók megválasztásával, akár olcsóbb is lehet, mintha ugyanezt a lakást bérelnénk”

– hangsúlyozta Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője.

 „Megtévesztő lehet az első ránézésre kedvezőnek tűnő lakásvásárlási opció. Amíg az albérlethez elég letenni egy-két havi kauciót, addig a hitellel terhelt lakásvásárláshoz jelentős önrészre, vagy pótlólagos fedezetbevonásra (például meglévő lakásra bejegyzett jelzálogra) van szükség. A hitel futamideje 20-30 év, kis túlzással élethosszig tart, míg az albérletet keresők túlnyomó többsége csak néhány évre tervez.”

Tippek

Téli gumival autózni nyáron? Nem jó ötlet!

A közlekedési balesetek elkerüléséhez elengedhetetlen, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelő állapotban legyenek a gépjárműveink.

A jó idő beköszöntével ellenőrizni kell a fékeket, az akkumulátort, illetve a téli gumit is nyárira kell cserélni. Az Allianz most felhívja a figyelmet arra, milyen szükséges teendőink vannak a gépjárművek nyári felkészítése során. A gumiabroncsok használatával kapcsolatban kiemelik: bár sokak számára tűnhet elfogadhatónak a téli gumi használata jó időben, vagy akár nyári hőségben is, ez hatalmas hibának is bizonyulhat.

Aki odafigyel az utakon, újra és újra észreveheti, hogy vannak, akik téli gumikkal felszerelt autókkal közlekednek nyáron is. Ez a jelenség még a gyakran autózók körében is megfigyelhető. Akár költség, akár kényelmi okokból: nyáron téli gumiabroncsokban bízni nem jó ötlet.

Akár 16 méterrel is nőhet a fékút

A német ADAC autóklub, amely a legnagyobb Európában, egy átfogó tesztprogram keretében megállapította, hogy a téli gumiabroncsok különösen magas kinti hőmérsékletben és száraz útfelületen való fékezéskor mutatnak jelentős gyengeségeket.

A tesztből azt látjuk, hogy a hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja 100 km/órás sebességről fékezve jóval hosszabb volt: a legrosszabb esetben a különbség elérte a 16 métert. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg a nyári gumikkal felszerelt jármű már álló helyzetben van, addig a téli gumikat használó autós még körülbelül 37 km/óra sebességgel halad. A 16 méterrel hosszabb fékút pedig megfelelhet akár egy közepes létszámú kerékpáros  csapat méretének is

– hívja fel a figyelmet Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. lakossági nem-élet biztosításokért felelős igazgatója, aki szerint vészhelyzetben ez a táv akár végzetes is lehet, ezért sem szabad félvállról venni az abroncsok tavaszi cseréjét.

Kanyarodás közben már nem ilyen nagy a különbség, bár a külső hőmérséklet emelkedésével itt is csökken a téli abroncsok teljesítménye. Minél melegebb az idő, a kanyarokban is annál kisebb a tapadás.

Közeleg a húsvét: ezért is figyeljünk a megfelelő gumiabroncsokra

Az Allianz szakembere különösen a téli gumikkal való utazásra figyelmeztet:

Amikor az autót sok csomaggal pakoljuk meg, mint akár a közelgő húsvéti utazások alkalmával, tovább romolhat a téli abroncsok stabilitása, és a tapadásuk is tovább csökken. A negatív hatások még a hosszú kanyarokban és az autópálya-kijáratokon történő kis kormánymozdulatoknál is érezhetőek lehetnek. Más szóval: a téli gumik nagy előnye épp a visszájára fordul, amikor melegebb felületeken használjuk őket. Az autót a szezonnak megfelelő gumikon fogjuk tudni biztonságosan vezetni, nem beszélve arról, hogy az Allianznál kedvezményt is adunk a KGFB-díjából az erre odafigyelő ügyfeleknek.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy a hosszabb fékút mellett a téli gumik mintázata gyorsabban kopik a meleg aszfalton, így rövidebb lesz az élettartamuk, ez pedig növeli a jármű üzemeltetési költségeit. A gördülési ellenállás érzékelhetően nagyobbá válik, ami megnöveli az üzemanyag-fogyasztást is. A defektek kockázata is sokkal magasabb akkor, ha téli gumival autózunk nyáron, hiszen a gumi a mechanikus sérülésekre is érzékenyebb lesz.

A megfelelő nyári gumiabroncsok használatával a vezethetőség is javul, különösen kanyarodáskor és vészfékezéskor. A cserét a szakemberek 7 °C feletti tartós hőmérséklet esetén ajánlják, de mindenképpen érdemes figyelembe venni az úti célokat is. A környező országok közlekedési szabályai eltérőek: például aki április 15-e előtt Ausztriába vagy Horvátországba tervez utazni, az várjon még a cserével, hiszen ott addig kötelező a téli gumi használata, de általánosan is igaz, hogy mindig győződjünk meg a helyi szabályozásokról.

Akkumulátor, fékek, klíma, korrózióvédelem

A hideg hónapok után az akkumulátor és a fékrendszer alapos ellenőrzése is elengedhetetlen. Az akkumulátor télen nagy terhelésnek van kitéve, ami csökkentheti hatékonyságát, ezért tavasszal érdemes ellenőrizni a töltöttséget és a csatlakozók tisztaságát. Ha télen többször is nehézkesen indult az autó, akkor tavasszal ajánlott lehet az akkumulátor cseréje, hogy elkerüljük a váratlan meghibásodásokat. A fékbetétek, féktárcsák és a fékfolyadék állapotának vizsgálata szintén alapvető fontosságú, hiszen a csökkent fékhatás jelentősen növelheti a baleseti kockázatot.

A hosszabb állás után a légkondicionáló rendszerben baktériumok és gombák telepedhetnek meg, ami kellemetlen szagokat és egészségügyi problémákat okozhat. Tavasszal érdemes tisztítani és fertőtleníteni a rendszert, valamint kicserélni a pollenszűrőt, hogy az a melegebb időben zavartalanul működjön. A téli hónapok során az utakra szórt só és egyéb szennyeződések komoly károkat okozhatnak a jármű karosszériáján és alvázán. A tavasz beköszöntével érdemes egy alapos mosást elvégezni, hogy megelőzzük a korróziót, amely hosszú távon akár a jármű szerkezeti épségét is veszélyeztetheti.

Az Allianz gépjármű-biztosításairól itt találhatók részletes információk: Allianz – Gépjármű-biztosítások


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

A hó végéig még elérhetők az ajándék LEGO utalványok a HONOR Magic7 széria mellé

A HONOR LEGO ajánlatai még mindig élnek, és ezt demonstrálják az újabb videók.

A LEGO kreatív termékeinek fotózására tökéletesek a HONOR Magic7 készülékek, a HONOR Magic7 Lite pedig kifejezetten strapabíró is – sőt, a cég extra kedvezményt is kínál a vásárlások mellé.

A HONOR két új videója a HONOR Magic7 széria erősségeit emeli ki. Az első a HONOR Magic7 Lite strapabíróságára összpontosít, amely 2m-es magasságról is leeshet anélkül, hogy sérülne. Legyen szó intenzív LEGO-zásról, vagy a játék közbeni figyelmetlenségről, a telefon bírja a gyűrődést.

második a HONOR Magic7 Pro 100x-os zoom készségeit helyezi előtérbe, amellett, hogy szemlélteti a Magic Portal 2.0-ban rejlő lehetőségeket. Ha kiszúrunk egy izgalmas LEGO terméket – legyen az valaki kezében, vagy elhelyezve a távolban –, a telefonnal remek képet készíthetünk róla, majd rákereshetünk a termékre, hogy mi is megszerezhessük magunknak.

A promó keretein belül a HONOR Magic7 Lite mellé 20 ezer Ft értékű, míg a HONOR Magic7 Pro mellé 80 ezer Ft értékű LEGO vásárlási utalvány jár március 31-éig – a készlet erejéig. Emellett a HONOR Magic7 széria tagjai féléves extra garanciával szerezhetők be.

További információk a HONOR holnapján: https://www.honor.com/hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így védekeznek az elektromos tüzek ellen a hazai vállalkozások

Gyakoribb ellenőrzések, a régi berendezések cseréje és újak telepítése, megfelelő védelem kialakítása szakértő bevonásával – ezekkel az intézkedésekkel védekezik a Schneider Electric felmérése során megkérdezett vállalkozások többsége az elektromos berendezések és a hálózat meghibásodásából adódó elektromos tüzek ellen.

A kutatásból az is kiderült, hogy az elmúlt években túl sokat nem fordítottak erre a választ adó cégek, pedig több esetben is milliós károkat okoztak ilyen jellegű incidensek. A Schneider Electric az érzékelőktől kezdve a védelmet biztosító eszközökön át az adatokat feldolgozó és a kockázatokat jelző szoftverekig átfogó, integrált megoldást kínál a vállalkozások számára az elektromos tüzek ellen.

Magyarországon évente mintegy 500 ipari tűzeset történt, amelyekben közel ezren haltak, vagy sérültek meg. A statisztikákban az ugyan nem szerepel, hogy ezek között milyen arányban voltak az elektromos tüzek, de a Schneider Electric friss, saját vállalatai ügyfelei körében végzett felmérése alapján az elektromos berendezések vagy hálózatok okozta meghibásodások egyáltalán nem számítanak ritkának a hazai cégeknél, igaz szerencsére csak az esetek kis részében történt eddig komolyabb kár.

A kérdőívet kitöltő társaságok 58,8 százalékánál még soha nem történt elektromos berendezés vagy hálózat okozta meghibásodás, 41,2 százaléknál viszont néhány alkalommal már előfordult ilyen. Ahol voltak ilyen incidensek, azoknál túlnyomó többségében (88 százalék) egyáltalán nem volt, vagy csak minimális mértékű volt a kár. A válaszadók 9 százaléka jelezte, hogy több millió forintos kár keletkezett ilyen probléma miatt, 3 százalék pedig arról számolt be, hogy elektromos tűz keletkezett, és teljesen leégett az érintett egység.

Ahol már volt elektromos berendezés vagy hálózat meghibásodása miatt elektromos tűz, ott az esetek 18 százalékában zárlatos, hibás eszköz okozta azt. Az érintett vállalatok 3 százaléka jelezte, hogy áramszünet/karbantartás utáni visszakapcsolás miatt keletkezett tűz. A válaszadók közel négyötödének nem volt információja arról, hogy mi okozta ilyen helyzetben az elektromos tüzet.

A jövőbeni elektromos tüzek elkerülése érdekében 44 százalék döntött úgy, hogy gyakrabban ellenőrzik a berendezéseket és a hálózatot. A válaszadók közel negyede jelezte, hogy lecserélték a régi berendezéseket és új eszközöket telepítettek, 18 százalék számolt be arról, hogy szakember bevonásával a legmegfelelőbb védelmet építették ki. A kérdőívet kitöltők 15 százalékánál pedig képzést tartottak a munkatársaknak az elektromos tüzek lehetséges okairól, valamint a kockázatok csökkentéséről.

A kutatásból viszont az is kiderült, hogy az elmúlt időszakban túl sokat nem költöttek az elektromos tüzek elleni védekezésre a vállalatok. A helyzet felmérését nehezíti ugyanakkor, hogy a válaszadók jóval több mint felének nem volt információja arról, hogy az elmúlt öt évben mennyit szánt erre a célra vállalata. Közel 18 százalék jelezte azt, hogy semennyit nem fordítottak az elektromos tüzek elleni védekezésre. A válaszadók 15 százalékánál 50 és 500 ezer forint közötti összeget szántak erre a célra az utóbbi öt évben. Egyaránt 3-3-3 százalék jelezte, hogy 500 ezer és 1 millió, 1 és 3 millió, illetve 3 millió forintnál többet fordítottak erre a célra.

Az elektromos tüzek elleni védelmet biztosító eszköz, berendezések kiválasztása kapcsán a legtöbben a funkciókat és a műszaki paramétereket veszik figyelembe, a megkérdezettek közel háromnegyede jelezte ezt. Hat százalék a gyártó és a márka ismertsége alapján választana, míg 21 százalék szakemberre bízná a döntést.

A tűzvédelmi előírások, szabályozások betartása rendkívül fontos, nem csupán a jogszabályi megfelelés, de az emberi élet védelme, a berendezések, épületek megóvása és a termelés folyamatossága miatt is. A Schneider Electric kérdőívét kitöltő cégek több mint fele az interneten tájékozódik az aktuális szabályozásról, de szintén magas azok aránya (35 százalék), akik szakmai fórumokon szerzik be a friss információkat. Konferenciákon, illetve előadásokon egyaránt 6-6 százalék tájékozódik a legújabb előírásokról.

A mostani felmérésünkből is látszik, hogy szerencsére viszonylag ritkán okoznak igazán komoly problémákat az elektromos meghibásodások és az ezek miatt keletkező tüzek, viszont, ha megtörténik a baj, az sokmilliós kárral járhat. A Schneider Electric átfogó, integrált megoldást kínál a hazai vállalkozások számára az elektromos tüzek elleni védekezéshez. Ez magában foglalja az érzékelőket, ilyenek például a HeatTag okos kábel túlmelegedés érzékelők. Ide tartoznak még a tűzvédelmi berendezések, mint az ívzárlat-védelmi készülékek, amelyek mind moduláris formában az Acti9 termékcsaládunkban, mind kis- és nagyfeszültségű megoldásként a PowerLogic berendezéscsaládban érhetők el. Szintén az integrált megoldás részét képezik az adatokat feldolgozó és a kockázatokat előre jelző EcoStruxure szoftverek. Emellett fontos megemlíteni a komplett, ÉMI hő- és füstelvezetési minősítéssel rendelkező EcoStruxure Building Operation épületautomatika rendszerünket, melynek része a DDC kínálatunk, és a szintén ÉMI minősítésű M340 és M241-es PLC-k, kiegészítve az Altivar 212 frekvenciaváltó családunkkal és HMI készülékekkel, melyekkel komplex hő- és füstelvezetési feladatokat lehet megoldani”

– mutatott rá Hargita Péter, a Schneider Electric marketing igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss