Tippek

Mivel töltjük az időnket karantén idején?

Mindenki tudja, mert megtapasztalta: a pandémia alatti bezártság alatt az ember napirendje, életvitele, lelki egyensúlya sokféle módon megbomlik.

A megváltozott rendszerben új napirendre, más életvitelre rendezkedünk be. Vajon mit csinálunk a bezárt napokon? Természetesen vásárlunk – webshopokból rendeljük házhoz nemcsak az élelmiszert, hanem az életvitelünkhöz szükséges eszközöket is: ez pedig rámutat arra, hogy mivel is töltjük ki az időnket. Ennek jártunk utána az Alza.hu saját belső kutatása alapján.

Az Alza webáruház termékkínálata elég széles skálán mozog ahhoz, hogy általános képet alkossunk arról, hogy mik a legnépszerűbb programok manapság Magyarországon a pandémia idején. Takács Csaba, az Alza magyarországi vezetője elmondta:

„Mivel a jelenlegi szigorítások között a webshopok azon kevés lehetőség közé tartoznak, ahol az emberek beszerezhetik a számukra szükséges legtöbb terméket, az online vásárlás hűen tükrözi jelenlegi érdeklődésüket és tevékenységeiket. Ezért értékesítési adataink mélyére ástunk, hogy felderítsük a legforróbb trendeket.”

Már az első öt legnépszerűbb kategória is sokat elárul.

A LEGNÉPSZERŰBB KATEGÓRIÁK

  1. home office eszközök
  2. sportolás, kertészkedés eszközei, autós-motoros kiegészítők
  3. háztartási eszközök, konyhai nagygépek, világítás
  4. játékkonzolok és játékok, digitális fotózás és videózás
  5. szépségápolás

Tehát az biztos, hogy rengetegen vagyunk, akik otthonról dolgoznak, tanulnak. Ebben nincsen semmi meglepő, hiszen már a karantén első szakaszában is sok szó esett a távmunkáról, távtanulásról, digitális oktatásról. Ennek minden bizonnyal vannak előnyei is, mint például a közlekedési igény csökkenése, a mérsékeltebb stresszfaktorok, a megszokott otthoni környezet, de a második csoport rámutat a hátrányaira is. Valószínűleg sokunknak megy már az agyára az otthon üléssel és monitornézéssel töltött egész napos robot, ezért egyre népszerűbb a sportolás, kertészkedés, az otthonból a természetes környezetbe való menekülés vagy éppen pihenés, terápia terjedése.

Az otthonnal való foglalkozás a harmadik legnagyobb csoport, ami magától értetődően következik abból, hogy túl sokat vagyunk otthon és sokkal több minden szemet szúr. Főleg a háztartási munkára és a konyhára koncentrálunk, így aztán azt szépítgetjük, oda választunk új berendezéseket.

A szabadidőt, feltöltődést úgy tűnik, egyre szélesebb körben szeretjük konzolok előtt tölteni, és a fotózásra, filmezésre is több időt fordítunk, mint normális időkben. Ez mind arra mutat, hogy a családdal töltött többlet időből megpróbáljuk a legtöbbet kihozni, és pozitívan megélni a kényszerhelyzetet.

És nem felejtettünk el magunkkal foglalkozni, sőt minden jel arra mutat, hogy több időt szánunk magunkra: a szépségápolás termékkategóriája az ötödik helyével azt mutatja, hogy bizony kihasználjuk a megnövekedett szabadidőt a saját magunkkal való törődésre.

A LEGNÉPSZERŰBB TERMÉKEK

Ha a legnépszerűbb termékeket nézzük, ez is megerősíti a fentiekben elmondottakat.

Az egyik legkeresettebb laptop az ASUS Vivobook sorozat egyik középkategóriás gépe, amely munkához és szórakozáshoz egyaránt megfelelő eszköz – ez még nem is annyira meglepő, de ha hozzátesszük, hogy a Microsoft 365 programcsomag előfizetésére is jelentősen megélénkült az érdeklődés, már karakteresebb képet kapunk: az otthoni, profi munkához profi eszközöket használunk. A HP nyomtatópatronjai iránti kereslet pedig rávilágít, hogy még mindig jobban szeretünk otthon nyomtatni, mint egy nyomtatószalonban, és az is lehetséges, hogy a távoktatás közel sem annyira digitális, mint amennyire hisszük: a papír-alapú tanulás még mindig erős alternatívája a képernyőn történő munkának.

A Garmin Tri mellkaspántja megerősítheti azt a megfigyelésünket, hogy a futás, kerékpározás, túrázás egyre népszerűbb elfoglaltság: kimozdulást jelent a levegőre, terhelést, elfáradást, ezzel is kompenzáljuk a sok otthon töltött időt. Az is sokat mondó, hogy a Compass Dolphin vonóhorogra szerelhető, egyszerre 3 kerékpár szállítására alkalmas eszköz népszerűsége is ennyire megnőtt: sokunk valószínűleg autóval megyünk a természetbe egy-egy kerékpártúrára, ahol kisebb esélyünk van tömegbe keveredni. Vannak, akik otthon maradnak, a kertesek kedvence, a Crefit Premium trambulin is a legnépszerűbb termékek egyike – arról nem is beszélve, hogy a gyerekeket végre valami megmozgatja, addig se foglalják a mi laptopjainkat, és békésen el tudjuk végezni a saját munkánkat, amíg a gyerekek a kertben kiugrálják magukat.

Nem meglepetés, hogy a háztartási gépek közül mik a legnépszerűbbek. A Concept 2 az 1-ben robotporszívójának ilyen emelkedése alátámasztja a feltételezést, hogy a háztartások egyre gyakrabban választják az önmaguktól eljáró robotporszívókat. Ha többet vagyunk otthon, több koszt csinálunk, a robotporszívó viszont ezt, ha nem is észrevétlenül, de legalább az aktív közreműködésünk nélkül is lerendezi. Nem tudjuk, hogy a teregetés mennyire népszerű, de ismerőseinket körbekérdezve valószínűleg ez a leggyűlöltebb háztartási munka. Ezt mindenképpen alátámasztja, hogy a Bosch ruhaszárítója megelőzi népszerűségben a mosógépeket: úgy tűnik, mindenkinek elege lett a lakást betöltő szárítókból, és az otthoni létezést kifejezetten akadályozza a teregetett ruhák okozta akadálypálya. Az otthoni okoseszközök között a Philips Hue GO v2 vezet, ami egy hordozható beltéri lámpa hangvezérléssel, mobilvezérléssel és különleges, nyugtató fénykombinációkkal – elősegíti például a pihentető alvást vagy a relaxálást. Főleg egy nagyobb családi környezetben ad kapaszkodót a szülőknek az ellazuláshoz.

Az aktív feltöltődést, regenerációt segítő Xbox X széria népszerűsége sem okoz nagyobb meglepetést, de a Canon EOS M50 élre törése már karakteresebbé rajzolhatja a képet. Valószínűleg a konzolozás egy idő után nem szolgálja a valós, természetközelben eltöltött fizikai igényeinket, és nem vagyunk képesek minden szabadidőnket a monitor előtt tölteni. A Canon M50-es gépe egyszerre tökéletes választás fotózáshoz is és videózáshoz, középkategóriás ára pedig elérhetővé teszi a lelkes amatőrök számára is, hogy a családi eseményeket megörökítsük vele, legyen az egy másfél órás séta vagy egy egész napos túra a természetben. Igen, gyíkemberek, lövöldözés és robbanások nélkül.

A L’Oreal Casting hajfestékjei közül a karamell szín viszi a prímet, és nem meglepő, hogy a fodrászatok bezárásával, a szabadidő megnövekedésével milyen sokan választják az önálló hajfestést, a saját szépségükért is, és azért a programért, ami a hajfestéssel jár. És amíg hajat festünk, a gyerekek eljátszhatnak a jacuzziban. Ami megint csak egy népszerűségében nagyot ugró termék: a Belatrix Luxury felfújható, mobil jacuzzija beltéren és kültéren egyaránt felállítható. Kifejezetten segíti a regenerációt, a fejben való kikapcsolódást, stresszoldást, és jól jön az egész családnak, ha már mindenkinek kezd az agyára menni a karantén.

Tippek

Ezek a „Legnépszerűbb” visszatekert autók

visszatekert

Egy tanulmány szerint Magyarországon a Porschék, a Jeepek és az Audik kilométeróra-állását hamisítják legtöbbször

Bár a használtautó-piac az elmúlt évek során jóval átláthatóbbá vált, a kilométer-számlálók manipulálása továbbra is világszerte elterjedt gyakorlat. A vásárlók eurómilliókat veszítenek az becstelen eladók miatt, és úgy tűnik, hogy e téren egyhamar nem is várható jelentős javulás.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég immár negyedik alkalommal végzett kutatást Magyarországon, hogy kiderítse, mely autómodellek futásteljesítményét változtatják meg leggyakrabban, és hogy erre felhívja a használtautó-vásárlók figyelmét. A tanulmány a carVertical felhasználói által 2022 novembere és 2023 novembere között lekért autótörténeti jelentéseket elemezte.

A futásteljesítmény-csalás a német autómárkákat érinti leginkább

A Porsche 911 a leggyakrabban manipulált autó Magyarországon – a carVertical portálon ellenőrzött modellek 12,05 százalékának tekerték vissza a kilométeróráját. Ez igen magas arány, ami arra utal, hogy az országban 8 Porsche 911-ből 1-nél előfordulhat, hogy a futásteljesítménye nem a valódi értéket mutatja.

Szorosan követi a Porschét a sorban a Jeep Grand Cherokee (10,49%), az Audi A8 (9,82%), az Opel Vectra (9,3%) és a Mercedes-Benz CLS-Class (8,33%).

Magyarországon a 20 leggyakoribb kilométeróra-csalás az Audi, a Volkswagen, a Mercedes-Benz és az Opel 4-4 modelljét érinti. A használt, ám jó állapotú csúcskategóriás járművek iránt nagy a piaci kereslet, ami megmagyarázza, hogy miért olyan népszerűek a csalók körében a német gyártók.

„A magyarországi carVertical portálon ellenőrzött autók 6,07%-ánál fordult elő kilométeróra-csalás, az átlagos visszatekerési érték pedig meghaladta a 74 000 kilométert. Hamisított futásteljesítményű autó megvásárlásakor minden esetben számolnunk kell az előre nem látható üzemeltetési költségekkel és a gyorsabb amortizációval” – magyarázza Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

Középkategóriás és prémium járműveket egyaránt manipulálnak

A modern járművek digitális kilométer-számlálóját sok esetben könnyebb visszatekerni, mint a régebbi műszereket, hiszen a művelet alig igényel fizikai beavatkozást. Tekintve, hogy a jármű csaknem minden része összeköttetésben van, a csalók a megfelelő felszerelés birtokában képesek módosítani a kilométer-számláló állását, és mesterségesen növelni az autó értékét. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy manapság nehéz észrevenni a futásteljesítmény visszaállítását anélkül, hogy megvizsgálnánk egy használt autó történetét.

Magyarországon a 20 leggyakrabban visszatekert kilométerórájú autóból 10 csúcskategóriásnak számít. A prémium márkák, például az Audi, a Volvo, a Porsche, a Land Rover vagy a Mercedes-Benz kilométeróra-állásainak megváltoztatásával a csalók nagyobb haszonhoz jutnak. Sokan nem is kockáztatják a lebukást egy hamis futásteljesítményű ferde hátú eladásából származó, pár száz eurós haszon miatt.

A legkevésbé kockázatos autó a Volkswagen Touran

A legritkábban hamisított futásteljesítményű autó a listán a Volkswagen Touran, 5,13%-os aránnyal, ami azt jelenti, hogy Porsche 911-et venni 2,5-szer kockázatosabb, mint Tourant. Az Audi A6 (5,34%), a Volkswagen Passat (5,35%), a Mercedes-Benz S-Class (5,42%) és a Volkswagen Touareg (6,25%) is a legritkábban manipulált járművek közé tartozik.

Használt jármű vásárlása során a csalók gátlástalansága miatt senki sem érezheti magát teljes biztonságban, ezért különösen fontos ellenőrizni a kiválasztott autó előéletét, valamint tájékozódni a futásteljesítményre és a káreseményekre vonatkozó feljegyzésekről. Körültekintő tesztvezetéssel, illetve egy jó hírű márkaszerviz által végzett alapos átvizsgálással szintén csökkenthetjük annak az esélyét, hogy rossz állapotban lévő járművet vásároljunk. Ha ezeket elmulasztjuk, komoly összegeket veszíthetünk, ráadásul a biztonságunkat is veszélyeztetjük.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Jó ötletek vannak, befektetők kevésbé

befektetők

A jó ötletek nem tűntek el a hazai startup piacról – a befektetők aktivitása viszont csökkent és a saját források is egyértelműen beszűkültek.

A forráshiányos időszakban ezért az inkubátorok szerepe még inkább felértékelődhet az izgalmas és innovatív vállalkozói ötletek felkarolásában. A start it @K&H vezető nagyvállalati inkubátorként ezért idén is megnyitotta kapuit az innovátorok előtt: 8 csapat került be a programba és nyert ezáltal féléves fejlesztést.

Féléves szakmai fejlesztést és értékes kapcsolatépítési lehetőséget nyert az a 8 csapat, akik a most zárult tavaszi kiválasztás győzteseiként bekerültek a start it @K&H programba, Magyarország vezető nagyvállalati inkubátorjába.

„Azt látjuk, hogy globálisan és itthon is erősen forráshiányos a startup ökoszisztéma – akár a befektetők aktivitását, akár a csapatok saját tőkéjét nézzük. Míg Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban az alapítóknak 6-12 havi megélhetési tartalékuk van, hogy kizárólag a startupjuk üzleti megvalósítására fókuszáljanak, addig ez itthon sokkal kevésbé jellemző. Ebben közrejátszik a bizonytalan gazdasági környezet és a magas infláció is, a befektetők ugyanis ilyen magas kamatkörnyezetben a kisebb kockázatú lehetőségekkel is jó megtérülést tudnak realizálni. Ilyenkor különösen fontos, hogy az igazán jó, innovatív ötletek ne vesszenek el, továbbra is lehetőséget kapjanak a startupperek arra, hogy üzletileg sikeres vállalkozást fejlesszenek”

– tájékoztatott Németh Balázs, a 2023-as év legjobb hazai digitális bankjának, a K&H-nak az innovációs vezetője.

fókuszban a digitális innováció

A startupok kiválasztásánál a három fő szempont az ötlet, a csapat és az üzleti megvalósíthatóság volt. Vagyis, hogy az ötlet mennyire eredeti és valós problémára ad megoldást, az üzleti modellt pénzügyileg is sikeressé lehet-e tenni, illetve a csapattagokban megvan-e a potenciál arra, hogy valóra váltsák ötletüket. Mindezek mellett a mostani kiválasztás fókuszában minden eddiginél nagyobb szerepet kaptak a technikai újítások, a 38 jelentkezőből kiválasztott 8 csapat mindegyike digitális innovációval került be. „Ma már minden probléma megoldásánál az egyszerű, digitális utat keressük és alkalmazzuk, a lakossági felhasználók is könnyen és aktívan használják akár az olyan komplex technológiákat is, mint a mesterséges intelligencia. Így a startupok számára nem lehet kérdés, hogy élen járjanak a digitális megoldások terén” – hangsúlyozta Németh Balázs.

A csapatok két helyszínen, Budapesten és Győrben vehetik igénybe a szakmai mentorok, a digitális technológiai szolgáltatások és a közösségi iroda nyújtotta lehetőségeket. Emellett a programban korábban részt vevők tapasztalatai, a K&H felső- és középvezetői közül kikerülő kulcsmentorok és kapcsolatépítést szolgáló események is segítik őket a tudásbővítésben és gyorsabb fejlődésben.

a start it @K&H új csapatai

  • Hashtagcase: ütésálló telefontokok, amiket egyedi technológiával a vásárlók saját igényeikre tudnak szabni.
  • Data Discovery: az e-commerce és kiskereskedelmi szektor számára nyújt adatelemzési megoldást, segítve a felhasználók tudatos, adatalapú döntéseit.
  • Nekotin: abban segíti a felhasználókat Európa szerte, hogy leszokjanak a nikotin tartalmú termékekről, illetve csökkentsék függőségüket egy 1 éves programmal, benne egészségügyi szolgáltatásokkal, csoportos terápiával és egyénre szabott leszokási tervvel.
  • Card in Move: okos névjegykártya, ami úgy könnyíti meg a kapcsolatteremtést az üzleti életben, hogy egy egyedi sales CRM rendszer is kapcsolódik hozzá.
  • Ubives: a biometrikus azonosítás új formáját hozza el, a felhasználók a komplikált jelszavak helyett a kamerába nézve is azonosítani tudják magukat a szükséges platformokon egyszerűen és biztonságosan.
  • EV Analytica: az elektromos töltőhálózatok különböző platfomjaira hoz egy új, mindenki számára használható egységes megoldást, hogy a felhasználók egy univerzális alkalmazásban kezelhessék a töltésüket, bármely szolgáltatónál is töltik az autójukat.
  • Seniorcentrum: a platform az idősgondozás Airbnb-je, ugyanis megbízható módon kínál otthoni idősgondozási szolgáltatást, ami online, pár kattintással lefoglalható és kifizethető.
  • Arport: AR (kiterjesztett valóság) alapon működő, belső navigációs megoldást kínál számos piaci szegmensben, mint például a repülőtéri navigáció, ahol az útvonalak optimalizálásával segít az ökológiai lábnyom csökkentésében.

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Hol van a használt mobilok legjobb helye?

használt

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából.

A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

A Yettel legutóbbi országos reprezentatív kutatása alapján a magyarok ötöde négy évnél tovább, a legtöbben – a megkérdezettek mindegy fele – 3-4 évig, negyedük pedig mindössze 1-2 évig használja mobiltelefonját. A használaton kívüli készülék leggyakrabban otthon, a fiókban végzi – a válaszadók több mint fele (55%) megtartja a kiszolgált mobilt, bár egy korábbi kutatás eredményéhez képest (63%) ez javulásnak tekinthető. Magyarországon mintegy tízmillió mobil-előfizetés van, így a már nem használt mobilkészülékek is milliós nagyságrendben lehetnek a fiókok mélyén.

Akik megőrzik korábbi mobiljukat, azok közel fele (47%) egy készüléket, egyharmaduk (32%) kettőt, ötödük (21%) pedig három vagy annál is több mobiltelefont tart otthon. A használtkészülék-átvevő lehetőségek terjedésének és a lakossági ismeretterjesztésnek fontos szerepe lehet abban, hogy csupán egy év alatt jelentős előrelépés tapasztalható 2022-höz képest, amikor még a régi mobilokat tároló válaszadók közel fele (46%) őrzött a fiókban három vagy annál több használt mobilt – ráadásul akár 10-15 évnél is régebbi darabokat. A kutatásból látszik, hogy szerencsére már egyre kevesebben dobják a szemétbe régi telefonjukat: a 2022-es 10 százalék után tavaly már csak a megkérdezettek 7 százaléka tett így.

Megőrizzük vagy kidobjuk? Van jobb megoldás!

Az elektronikai hulladékokban, így a mobilkészülékekben is találhatók olyan anyagok, amelyek a rendeltetésszerű használat során nem okoznak gondot, de nem megfelelő tároláskor vagy a kommunális hulladék közé kerülve már ártalmasak lehetnek a környezetre. Az öregedő akkumulátor például elkezdhet szivárogni, veszélyes anyagokat juttatva a környezetbe, vagy zárlat esetén akár tüzet okozhat.

A szemétbe hajítás helyett a készülékek újrahasznosítása nem csak a veszélyes anyagok miatt hasznos. Európában évi több mint kétmilliárd tonna hulladékot termelünk, ami jelentős környezeti terhelést okoz. Európai uniós törekvés az átállás az egyszeri fogyasztásra épülő lineáris szemléletről („vedd meg, használd, majd dobd el”) az úgynevezett körforgásos gazdaságra. Ennek fontos eleme, hogy a termékeket – vagy azt a részüket, ami használható belőlük – életciklusuk végén újrahasznosítják; ez történik a szolgáltatóhoz visszavitt mobilokkal is. Így csökken a hulladék mennyisége; értékes, egyre szűkösebben rendelkezésre álló nyersanyagokat takarítunk meg, ráadásul az alapanyagok és késztermékek újbóli felhasználása gazdaságilag is értékteremtő.

A Yettel mostani, környezetbarát akciója keretében jelentős kedvezményt érnek a régi, visszavitt készülékek: ha bármely Yettel üzletben május 29-ig leadjuk a használt, akár nem működő mobiltelefonunkat, 30 ezer forint kedvezményt kaphatunk bármely Samsung mobil árából publikus lakossági hangalapú számlás tariával (kivéve Yettel Start) történő vásárlásakor, két év hűség vállalása esetén. Az akcióban olyan választható modell is szerepel, amely régi telefon beszámításával összesen 70 ezer forint kedvezménnyel, 0 Ft-ért hazavihető Yettel Prime Plus tarifával. A leadott mobilnak egy kritériumnak kell megfelelnie: egy darabban kell lennie, de nem kell, hogy működőképes legyen.

Az akcióval a szolgáltató célja, hogy meglévő és új ügyfelei számára környezettudatosabb és költséghatékonyabb alternatívát is kínáljon új mobil vásárlása esetén. Az ajánlatban megvásárolható szinte minden új készülék már 5G-képes, ami nem csak az elérhető legújabb technológiát és annak minden előnyét kínálja, hiszen az 5G-hálózat egy egységnyi adatforgalomra eső energiaigénye alacsonyabb a korábbi technológiákénál.

További információ: https://www.yettel.hu/vidd-az-ujat


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss