Connect with us

Tippek

7 kiberbiztonsági tipp a biztonságos nyaraláshoz

biztonsági

Elérkezett a fő nyaralószezon, ezért Szappanos Gábor, Sophos kiberbiztonsági szakértő megválaszolta a leggyakoribb utazással kapcsolatos kérdéseket, amelyek miatt az emberek aggódnak, ahelyett, hogy indulás előtt tájékozódnának róluk vagy egyáltalán nem gondolnak rájuk addig, amíg túl késő nem lesz.

1. kérdés: Készítsek biztonsági másolat indulás előtt?

  1. válasz: Igen. Az a gyanúnk, hogy utazás közben nagyobb valószínűséggel veszíted el vagy rongálod meg a telefonod, laptopod (vagy ami még rosszabb, ellopják), mint otthoni vagy irodai munka közben. Jegyezd meg ezt az egyszerű, de hatékonyságra sarkalló Sophos mondást: “Az egyetlen biztonsági másolat, amelyet megbánhatsz az, amelyet nem készítettél el.”

Ha mindenről megbízható biztonsági másolat készítesz indulás előtt, akkor szabadon csökkentheted az eszközeidre feltöltött digitális tartalom mennyiségét, ezzel redukálva azon adatok mennyiségét, amelyeket esetleg be kell jelentened vagy be kell mutatnod a határátkelőnél. (Lásd a 3. kérdést.)

2. kérdés: Titkosítsam a laptopomat és a mobiltelefonomat?

  1. válasz: Igen. A legtöbb modern mobiltelefon már előzetes titkosítással rendelkezik, de annak biztonsága függ a megfelelő zárkód meglététől, amelyet a mögöttes titkosító és visszafejtő kulcsok hozzáféréséhez használnak. Ne elégedj meg egy egyszerű biztonsági kóddal az utazáshoz, csak amiatt, hogy ha bajba kerülnél és azt gondolnád, hogy elfelejted.

Válassz egy szép, hosszú zárkódot (10 vagy annál több számjegyet ajánlunk és most nem olyasmire gondolunk, mint a 00000 vagy 12345 12345), és gyakorold rendszeresen a használatát néhány napig, mielőtt elindulnál, amíg könnyen vissza nem tudsz rá emlékezni!

3. kérdés: Kell aggódnom az országhatárok átlépése miatt?

  1. válasz: Az aggodalom nem vezet eredményre. Ne aggódj, készülj fel!

Számos határellenőrzéssel rendelkező ország fenntartja magának a jogot arra, hogy a belépés feltételeként elektronikus eszközei zárolásának feloldását és a betekintést kérje. Egyes országok akár úgynevezett “forensic copy” (“törvényszéki másolat”) készítését kérhetik, amely azt jelenti, hogy minden szektort lemásolnak az eszközről, még olyan lemez szektorokat is, amelyek általad korábban törölt adatokat tartalmaznak. (Ez elég sokáig eltarthat, így egy 10 perces határátkelés többórás késéssel járhat.)

Bizonyos országokban nem csak az otthoni címedet és telefonszámodat kell megadni, hanem az e-mail címeidet és közösségi média elérhetőségeidet is.

Szinte biztos, hogy jogodban áll megtagadni az ilyen jellegű részletek átadását, de cserébe feltételezned kell, hogy az ország, amelynek területére be akarsz lépni, megtagadhatja tőled az engedélyt – “az én konyhám, az én szabályaim” helyzet egyik jellemző példája.Tehát készülj fel indulás előtt és ellenőrizd a belépési követelményeket minden olyan helyre nézve, amelyet meg szeretnél látogatni. Ha nem tetszenek a feltételek, akkor vagy ne menj oda vagy ne vidd magaddal az összes elektronikus eszközödet, vagy minden adatodat.

4. kérdés: Használhatom a publikus wifit, amikor úton vagyok?

  1. válasz: Ha akarod. A nyilvános wifi veszélyeit gyakran eltúlozzák és javarészt elkerülhetők, ha ragaszkodsz a megfelelő titkosítással bíró alkalmazásokhoz és ha csak olyan weboldalakat használsz, amelyek URL-je https://-sel kezdődik, ami a “secure HTTP”, azaz “biztonságos HTTP” rövidítése. Ez kódolja az adatokat, mielőtt azok elhagynák a laptopodat vagy telefonodat és (elméletileg) csak azután alakítja vissza a kódolást, miután az adatok elérték a másik véget. A közöttük lévő számítógépek nem tudnak egyszerűen betekinteni vagy rejtve módosítani az oda-vissza haladó adatokat.

Ha azonban olyan szolgáltatásokhoz akarsz hozzáférni a felkeresett országban, amelyek speciális digitális tanúsítvány telepítését követelik meg (például “biztonsági vagy szabályozási okokból”), az azt jelenti, hogy a böngésző-tevékenységed biztosan lenyomozható, amíg ott tartózkodsz és még azután is kémkedhetnek utánad, hogy hazaértél.

Ha nem szereted a publikus wifi használatát, fontold meg egy feltölthető adatcsomaggal bíró helyi SIM-kártya vásárlását a látogatás idejére. De ne feledd, hogy a legtöbb ország megköveteli a telefonszolgáltatóktól, hogy rendelkezzenek úgynevezett törvényes lehallgatási lehetőségekkel, így a mobil adatcsomag nem “névtelen” csak azért, mert egy boltocskában vásároltál egy “eldobható”, “burner” SIM-kártyát.

5. kérdés: Használhatok kioszk számítógépeket a repülőtereken és hotelekben?

  1. válasz: Ne. Nyomatékosan javasoljuk, hogy ne tedd, hacsak nem tudod elkerülni azt. (Ha elkerülhetetlen, limitáld a bejelentkezéseid számát és a felfedett adatok mennyiségét, amennyire csak lehetséges. Ha például egy hotel kioszk számítógépét kell használnod a beszállókártya kinyomtatásához, mielőtt elindulnál a reptérre, ne nézz rá közben a Facebook fiókodra is!)

A kioszk számítógépekkel nem csak az a baj, hogy bíznod kell az üzemeltető cégben, például a szálloda vagy a repülőtér működtetőjében és minden technikai dolgozóban, aki a szervízelésüket végzi, hanem mindenki másban is, aki korábban használta ezeket a kioszk PC-ket és módosíthatott valamit rajtuk. Egy meghackelt wifi hozzáférési ponttal szemben, amely csak (remélhetőleg titkosított) adatokat tud megtekinteni közted és a célállomás között, egy feltört kioszk számítógép korlátlan hozzáférést kap az általad küldött és fogadott összes adathoz a még titkosítás nélküli időintervallum alatt. Nyomon követhet minden billentyűleütést, képernyőképet készíthet minden végzett tevékenységről és pontos másolatot őrizhet meg mindenről, amit csak kinyomtatsz.

6. kérdés: Mi a helyzet a hotelszobákban és Airbnb-kben elhelyezett kémkamerákkal?

  1. válasz: Ezt részben meg tudjuk válaszolni, de nem olyan egyszerűen és nem olyan pontossággal, mint amit valószínűleg szeretne az ember.

Sajnos a vendégek szobáiban elrejtett kémkamerák valós problémát jelentenek és a világjárványt megelőző 2019-es évben három különböző esetről is írtunk, amikor a vendégek kukkoló kamerákat találtak a szobáikban: egy ausztráliai farm dolgozói szállójában, egy írországi Airbnb házban és egy dél-koreai hotelben. (Örömmel tudatjuk, hogy az első és az utolsó esetben az elkövetőket letartóztatták és vádat emeltek ellenük.) Néha a rejtett kamerákat viszonylag könnyű észrevenni, ha gondosan átkutatod a szobát vagy szobákat. A kémkamerák azonban elég aprók lehetnek ahhoz, hogy szinte bárhol elrejtsék őket és nem mindig láthatóak az ingatlan nyilván wifi hálózatán.

Sajnos ez azt jelenti, hogy ha nem találsz kémkamerát, abból még nem következik, hogy nincs is.

Csak a következőket tudjuk tanácsolni:

  • Keress nyilvánvaló rejtekhelyeket! Furcsán elhelyezett órák, dupla füstjelzők, olyan helyeken lévő elektronikus kütyük, ahol nincs rájuk szükség, szellőzőnyílásokba helyezett digitális eszközök nyomai és így tovább…
  • Ha ilyesmit találsz, fényképezd le és fényképezd le az ingatlant is igazolásképpen, hogy nem okoztál olyan kárt, amelyeket az elkövető kifogásként vagy ellened felhozott vádként, “viszontkeresetként” használhatna fel!
  • Tartsd magadon a ruháidat és ha teheted, hagyd el az ingatlant!
  • Jelentsd az esetet a helyi rendőrségnek és a hotel főirodájának vagy a bérbeadónak!

A jelszavak vagy zárkódok begépelése közbeni felvétel rögzítésének csökkentése érdekében takard el a billentyűzetedet vagy a telefonod, amikor kritikus adatokat viszel be olyan helyen, amelyben nem teljesen bízol meg. Pont úgy, ahogy azt teszed (vagy tenned kéne), amikor bankautomatát vagy fizetési terminált használsz egy üzletben.

7. kérdés: Mi a teendő akkor, ha magammal szeretném vinni a munkahelyi laptopomat?

  1. válasz: Mi nem tudjuk megválaszolni ezt a kérdést. Csak a munkahelyed tudja, így az egyszerű válasz ez: “Kérdezd meg!” Ha nemet mondanak, akkor ennyi. Hagyd hátra a gépet, akár a munkahelyeden elzárva.

Ha igent mondanak, valószínűleg megkérdezik, hová mész, majd tanácsokat adnak (vagy konkrét követelményeket) a választott úticélodhoz. Fogadd meg a tanácsaikat! Elvégre is, ha a cég úgy gondolja, az adatai extra kockázatnak lehetnek kitéve az általad meglátogatott országban, akkor szinte biztos, hogy a személyes adataid is extra kockázatnak vannak kitéve. Így a munkahelyi tanácsokat pozitívumként kezeld, ne akadályként!

Összefoglalva

Röviden: érezd jól magad, de

  • ne vigyél magaddal több eszközt vagy adatot, mint amire szükséged van,
  • indulás előtt tájékozódj az úticélodra érvényes adatvédelmi és felügyeleti szabályokról és
  • légy tisztában a környezeteddel, amikor személyes adatokat adsz meg.

Emlékezz erre: Ha kételyeid vannak, ne adj ki semmit!

És: Ha az életed a telefonodon tárolod, miért nem hagyod inkább otthon?

Egy, a vakációdhoz még elegendő olcsó telefon vásárlása kevesebbe kerülhet, mint a tengerparti koktélok első köre, amelyekre alig vársz már a megérkezéskor…

Tippek

Trükkök, amikkel a monitorunk a produktivitás motorja lesz

A mindennapi munkavégzés során nagy segítséget jelenthet a monitorok használata, azonban kevesen tudják igazán kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.

Az LG szakértői most összegyűjtötték, hogy milyen beállításokkal, elrendezésekkel és szokásokkal lehetünk ténylegesen hatékonyabbak a monitorok használatával.

A monitorokkal kényelmesebb és ergonomikusabb lehet az egész napos munkavégzés, sokan azonban a megvásárolt kijelzőt egyszerűen elhelyezik az asztalon, és a laptop képernyőjének kiterjesztésére használják. Holott ennél sokkal több területen segíthetnek minket a monitorjaink.

  1. Alakítsuk igényeinkre az elrendezést

Számos munkakörben többféle feladatot végzünk – például szövegszerkesztés mellett táblázatokat is kezelünk –, mindezt gyakran hosszú ideig, megszakítás nélkül, így javasolt olyan monitort választunk, amit kényelmesen, az adott feladattól függően elforgathatunk és beállíthatunk.

Programozáshoz vagy szövegszerkesztési feladatokhoz a monitort érdemes pivot (álló) módba forgatni, így lényegesen többet láthatunk a függőlegesen elrendezett adatsorokból, azaz kevesebbet kell görgetnünk. Grafikai és videós munkákhoz általában két vízszintesen elrendezett monitor ajánlott: az egyiket így az aktív munkafelület, a másikat pedig az előnézet vagy eszköztárak megjelenítésére használhatunk. Táblázatok kezeléséhez azok típusától függően hasznos lehet az álló és a vízszintes elrendezés is.

Az LG  Ergo Dual talphoz például eleve két kijelzőt lehet csatlakoztatni, amiket bármilyen elrendezésben – akár egymás fölött is – kényelmesen elhelyezhetünk, a két monitor pozícióját pedig egyszerűen változtathatjuk. Emellett rugalmasan, egyenként állíthatjuk be a magasságukat és dőlésszögüket, ami különösen hasznos a hosszas, fókuszált munkavégzés során.

  1. Több monitor = több lehetőség

Ha több monitorunk van, a Windows billentyű + Shift + balra/jobbra nyíl lesz a kedvenc billentyűkombinációnk: ezzel ugyanis az aktív ablakot azonnal átküldhetjük a másik monitorra. Ha pedig egy kijelzőn több ablakot is szeretnénk látni, a Windows billentyű és a nyilak lehetnek a legjobb barátaink: ezzel a funkcióval a képernyő két felére, és a sarokba is tehetjük az ablakokat, így egy képernyőn láthatunk több folyamatot, emellett gyorsan válthatunk a teljes képernyős vagy a kisablakos nézetek között.

  1. Virtuális asztalok

A virtuális asztalok létrehozása egy valódi varázslat, amivel növelhetjük a hatékonyságunkat. Gondoljunk rájuk úgy, mint külön „szigetekre”, amelyek segítenek rendszerezni a különböző típusú feladatainkat: az egyiken futhatnak a kommunikációs csatornák, például az e-mailezés és a munkahelyi chat, a másikon a táblázatok, a harmadikon pedig a kreatív munka.

A Windows billentyű + Ctrl + D kombinációval egy új, tiszta asztalt hozhatunk létre – mintha éppen most kapcsoltuk volna be a számítógépet –, ahová egy adott feladattípushoz vagy projekthez kapcsolódó folyamatokat rendszerezhetjük. Az ezek közötti váltást a Windows billentyű + Ctrl + balra/jobbra nyíl könnyíti meg, ezzel villámgyorsan váltogathatunk az asztalok között, így a kontextusváltás nem töri meg a munkamenetet.

  1. Használjuk a fókusz módot

Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, amikor a felugró értesítések miatt nem tudunk koncentrálni az adott feladatra, emiatt pedig végső soron sokkal lassabban végzünk a munkánkkal. A Win + N billentyűkombinációval egy mozdulattal előhívjuk az Értesítési központot, ahol a „Ne zavarjanak” módot bekapcsolva nem jelennek meg a felugró értesítések. Különösen hasznos megoldás lehet ez akkor, ha prezentációs helyzetben vagyunk.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.

A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.

Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.

Tudásbázis

Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.

Önkiszolgáló felület

Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra.  „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”

Chatbot

A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”

Munkavállalói jóllét

Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot

Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.

Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.

„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”

– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.

A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.

A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.

„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”

– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab  palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.

„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”

– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.

A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss