Tippek

E-autó-kisokos: melyik töltő mit tud?

A Magyar Elektromobilitás Egyesület adatai alapján a magyar utakon már csaknem 80 000 zöld rendszámos autó közlekedik. Hazánkban is egyre nagyobb teret nyer tehát az elektromos autózás, mellyel kapcsolatban ugyanakkor még mindig gyakran felmerül a hatótávolság és a töltési lehetőségek kérdése.

A villanyautók egyik legnagyobb előnye, hogy szinte bárhol feltölthetők, ahol konnektort találunk, a helyzet azonban a napi gyakorlatban ennél jóval árnyaltabb, a töltő fajtájától függően ugyanis eltérők a töltési teljesítmények és idők. Az e-mobilitásban élen járó ALD | LeasePlan immár félmillió teljesen elektromos és plug-in hibrid gépjárművet számláló flottájának tapasztalatai alapján, a töltési lehetőségek áttekintésével ad most tanácsot az e-autó-tulajdonosoknak ahhoz, hogy hol érdemes „tankolniuk”.

Otthoni töltés

A legpraktikusabb töltési opció az otthoni töltés, hiszen amíg autónk a garázsban vagy a kocsibeállóban áll, egyúttal fel is tudjuk tölteni. Ezt legegyszerűbben az autóhoz járó, többnyire 10 A teljesítményű gyári töltővel tehetjük meg, amelynek az egyik végén egy Type2-es csatlakozó, a másikon pedig egy klasszikus, 230 V-os konnektorba való villásdugó van. Ezek a lassú töltők egy vagy három fázisról, fázisonként 10-16 amperrel (átlag 3 kW-os teljesítménnyel) töltik a jármű akkumulátorát, amely így lemerült állapotból 20-24 óra alatt éri el a teljes töltöttséget. Egyrészt éjszaka erre van idő, másrészt a legtöbb autós nem teljesen lemerült akkumulátorral ér haza, tehát a tényleges töltési folyamat ennél rendszerint gyorsabb. Ezt az úgynevezett vésztöltőt érdemes mindig magunknál tartani az autóban, hogy szükség esetén bárhol tudjuk tölteni az akkumulátort, ahol van konnektor.

Mielőtt ezt a töltési módot választjuk otthonunkban, egy villanyszerelővel érdemes megnézetni a konnektort, hogy hosszú távon is bírja-e a terhelést, illetve mindenképpen vegyük figyelembe, hogy ha nem elég hosszú a kábel, a hagyományos hosszabbítót nem használhatjuk, az ugyanis tartós használat esetén akár ki is gyulladhat.

Az otthoni töltés biztonságosabb és időkímélőbb lehet, ha fali töltőt szereltetünk fel, amelynek a töltőkábele fixen felszerelt és bekötött is lehet, így csak a csatlakozót kell az autóba dugni. Ez a megoldás kétszer-háromszor gyorsabb töltést biztosít, mint konnektoron keresztül, és fázisszámtól függően akár 7,4-22 kW teljesítményre is képes, de fontos figyelni arra, hogy a gépjármű milyen felvételi képességgel rendelkezik. A wallbox kiválasztását megelőzően érdemes szakemberrel konzultálni az elektromos rendszer terhelhetőségéről, és szükség esetén bővíteni azt.

Töltés a munkahelyen

Egyre több cég telepít elektromos töltőállomásokat a villanyautót használó munkatársak vagy látogatóik számára, hogy ezzel is támogassa az elektromos flottára való átállást. Akárcsak otthon, a munkahelyen is hosszabb ideig parkolnak az autók a nap folyamán, melyeket jellemzően az otthonokban felszerelt fali töltőkhöz hasonló eszközzel és sebességgel lehet tölteni. A szervezet által biztosított lehetőségektől függően a töltés elindítható egyszerűen csatlakoztatással vagy RFID kártyával, esetleg egy okostelefonra telepített alkalmazás használatával. Előfordulhat, hogy a munkahelyeken nagyobb teljesítményű, egyenáramú (DC) töltőket is felszerelnek, melyek jellemzően akár 50-75 kW-os töltésre is képesek, ám ezek rendszerint az alapflotta-járműveket szolgálják ki.

Utcai gyorstöltők

A célállomástöltőknek is hívott berendezésekkel többnyire üzletek, bevásárlóközpontok, szállodák parkolóiban találkozunk. Ezek többsége 11 vagy 22 kW-os, váltóáramú (AC) töltőállomás, ahol általában nincs kábel, csak csatlakozóaljzat, ezért saját töltőkábel kell hozzá, amit a töltés megkezdésekor fontos reteszelni az autó oldalán. Amíg ugyanis a kábel az autóhoz van csatlakoztatva, addig a töltőből nem húzható ki, az autóról való lecsatlakozás után azonban szabadon eltávolítható.

Ezek a készülékek kapacitásban tulajdonképpen megegyeznek a fali töltők erőteljesebb változataival: fázisonként 10-16 A áram átvitelére képesek, és főként Type2-es csatlakozóval vannak ellátva. A gyorstöltőknél az akkumulátor feltöltésének sebessége elsősorban a jármű fedélzeti töltőjének teljesítményétől függ, hiába tud ugyanis a töltőoszlop három fázison áramot biztosítani, ha a jármű például csak egy fázison tudja azt felvenni. A töltésért a legtöbb helyen már fizetni kell, amelyet általában a szolgáltató applikációjával tudunk elindítani.

Villámtöltők

Az 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőket nevezzük villámtöltőknek, amelyek jellemzően egyenáramúak (DC). Feladatuk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt minél több áram felvételét tegyék lehetővé, ezzel segítve az úton lévők gyors továbbhaladását, ezért főként autópályákon, illetve benzinkutaknál találhatók. Fél óra alatt akár 80 százalékos töltöttséget érhetünk el használatukkal, ami azonban intenzíven igénybe veszi az akkumulátort, ezért csak ritkán érdemes élni vele. Az utolsó 15-20 százalék töltése az akkumulátor kímélése érdekében rendkívül lassú, ezért célszerű megfontolni, hogy mindenképpen szükség van-e teljes töltöttségre, figyelembe véve, hogy az akkumulátor minél hosszabb élettartama érdekében egyébként is javasolt a töltöttségi szintet 10 és 90 százalék között tartani. Lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátor esetében ugyanakkor megengedett és javasolt is a 100 százalékra történő töltés.

Ezek a töltők minden esetben tartalmazzák a töltőkábelt, és Európában többnyire két fajtájukkal találkozunk. A CHAdeMO rendszerűek javarészt a régebbi japán és dél-koreai autómodellekkel kompatibilisek, míg a CCS csatlakozót használja szinte az összes többi típus. A Tesla modellek töltéséhez léteznek külön 120-250kW teljesítményű Supercharger oszlopok. Magyarországon a villámtöltőkön a hatályos magyar szabályok szerint kötelező a CCS csatlakozó, de a töltők többsége CHAdeMO csatlakozóval is rendelkezik, a tripla szabványú berendezéseken pedig ezek mellett egy váltóáramú töltésre szolgáló Type2-es csatlakozó is található. A két egyenáramú csatlakozó egyszerre nem használható, de az AC csatlakozó és a DC csatlakozók egyike együttesen igénybe vehető.

A villámtöltőknél különösen fontos a töltési etikett betartása, miszerint csakis a töltés időtartamára vegyük igénybe az oszlopot, hiszen másnak is szüksége lehet rá, illetve ne hagyjuk hosszabb időre magára az autót, és semmiképp ne parkoljunk töltésre kijelölt helyen, ha nem használjuk a töltési szolgáltatást. Figyeljünk továbbá arra, hogy egyes DC töltők esetében percalapú díjazás van érvényben, amely a 100 százalékos töltöttség elérését követően sem áll le.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Imádják a Netflixesek az olcsóbb, reklámalapú előfizetést

A Netflix legújabb jelentése szerint a felhasználók körében egyre népszerűbbek az olcsóbb, reklámalapú előfizetési csomag – írja a marketinglife.hu

A streaming szolgáltató 2024-es második negyedévi adatai azt mutatják, hogy a felhasználók jelentős része szívesen választja a kedvezőbb árú lehetőséget.

A reklámalapú előfizetés növekvő népszerűsége a Netflix-en

A Netflix 2024-es második negyedévi jelentése szerint az olcsóbb, reklámalapú előfizetés iránti kereslet jelentősen megnőtt. Az előfizetők számának növekedése és a felhasználói elégedettség egyaránt azt mutatja, hogy a nézők egyre inkább elfogadják a reklámokat a kedvezőbb ár érdekében. A jelentés kiemeli, hogy az új előfizetők jelentős része a reklámalapú csomagot választja, ami hozzájárul a Netflix bevételeinek diverzifikálásához és növeléséhez.

A Netflix adatai alapján egyértelmű, hogy a felhasználók árérzékenysége jelentős szerepet játszik az előfizetési döntéseikben. Az olcsóbb, reklámokkal támogatott csomag lehetővé teszik a nézők számára, hogy hozzáférjenek a Netflix tartalmaihoz anélkül, hogy teljes árat kellene fizetniük. Ez különösen vonzó lehet a fiatalabb, alacsonyabb jövedelmű rétegek számára, akik számára a szórakozásra fordítható költségvetés korlátozott.

Reklámok és felhasználói élmény

Bár a reklámok jelenléte néhány felhasználó számára zavaró lehet, a Netflix igyekszik minimálisra csökkenteni a megszakításokat és releváns hirdetéseket kínálni. A jelentés szerint a reklámok beépítése a tartalomba gondosan megtervezett, hogy a lehető legkevésbé zavarja a nézői élményt. A Netflix célja, hogy egyensúlyt teremtsen a reklámok és a tartalomfogyasztás között, így növelve az előfizetők elégedettségét.

A reklámalapú előfizetési modell bevezetése pozitív pénzügyi hatással volt a Netflixre. A jelentés rámutat, hogy a reklámbevételek jelentősen hozzájárultak a cég bevételeinek növekedéséhez. Az olcsóbb előfizetés vonzereje új felhasználókat vonzott, miközben a meglévő előfizetők egy része is áttért erre a modellre, ezzel stabilizálva a cég bevételi forrásait.

A Netflix további bővítéseket és fejlesztéseket tervez a reklámalapú előfizetések terén. A cég célja, hogy folyamatosan javítsa a felhasználói élményt és növelje a reklámbevételeket. A jövőben várhatóan újabb reklámformátumok és innovatív megoldások jelennek meg a platformon, amelyek még inkább vonzóvá teszik a reklámalapú csomagokat a felhasználók számára.

A streaming platform 2024-es második negyedévi jelentése szerint az olcsóbb, reklámalapú előfizetés egyre népszerűbb a felhasználók körében. Az árérzékeny nézők számára ezek a csomagok kedvező alternatívát kínálnak, míg a cég számára stabil és növekvő bevételi forrást biztosítanak. A Netflix további fejlesztésekkel és újításokkal igyekszik fenntartani és növelni ezen előfizetések vonzerejét, így biztosítva a hosszú távú sikert.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Így kárpótolhat a kellemetlen órákért az utasbiztosításunk

járatkésés

Élelmiszer, ruha, asszisztencia behajtáshoz a Grantis megvizsgálta, miben segítenek az utasbiztosítások repülő járatkésés és lemondás esetén.

A mostanában gyakori járatkésések miatt előfordulhat, hogy órákig bent rekedünk a váróban. Az utasbiztosítás ilyenkor számla ellenében fedezheti az alapvető szükségletek ellátását, mint például az élelem és a tisztálkodási szerek beszerzését, amennyiben indokolt, a ruhanemű vásárlás és a taxi költségeit is.

Több biztosítónál a járatkésés alatt felmerülő egészségügyi problémák esetében is számíthatunk segítségre, például ha valaki rosszul lesz a hosszú várakozás közepette, és sürgős orvosi ellátásra vagy gyógyszerekre van szüksége.

Az utasbiztosításon most nem érdemes spórolni

„Nem minden alap utasbiztosítás tartalmaz a járatkésésre szolgáltatást, ezért célszerű idén nagyobb csomagot választani, mint általában. Ha repülővel utazunk, érdemes kifejezetten olyan utasbiztosítást kötni, amely a légi járatokkal kapcsolatban felmerülő problémák esetén is térít”

– hívta fel a figyelmet Kovácsik Tamás, a Grantis vezető tanácsadója.

A biztosítók kártérítése járatkésés esetén

Az utasbiztosítások jellemzően 4-6 órás járatkésések esetén térítenek. A kártérítési limitek eltérőek lehetnek, általában 20 és 100 ezer forint körül alakulnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Aki importált autót vesz Magyarországon, nagyobb valószínűséggel kap hamis futásteljesítményű járművet

Magyarországon a használt autók jelentős részének manipulálták a kilométeróra-állását, vagyis a jármű kevesebbet ér, mint amennyit kérnek érte.

Még nagyobb azonban az esélye, hogy a futásteljesítményt módosították, ha külföldről hozzuk be az autót. A határokon átnyúló tranzakciókat nehéz nyomon követni, ezért a csalók kihasználják ezt a helyzetet és elkerülik, hogy elkapják.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég a közelmúltban 15 európai országban végzett kutatást, melyből kiderül, hogy a Magyarországra importált autók kilométeróra-állását nagyobb eséllyel manipulálták, mint a helyben vásárolt járművekét.

A túlzott bizalom futásteljesítmény-csaláshoz vezethet

A magyar utakon közlekedő és a carVertical által ellenőrzött autók 7.4%-ának módosították a futásteljesítményét. Bár hazánkban még nem olyan rossz a helyzet, mint néhány kelet-európai országban, például Lettországban, ahol a manipulált járművek aránya meghaladja a 15%-ot, a csalás kockázata továbbra is magas.

Magyarországon az importált autók 8,1%-ának hamis a kilométeróra-állása, ami meghaladja a határainkon belül eladott hamis futásteljesítményű autók arányát (6,5%).

Sokan megbízhatóbbnak tartják a bizonyos országokból, mint például Németországból importált autókat, ezért a vevők ilyenkor kevésbé elővigyázatosak, és megbíznak a használt járművek eladóiban.

„Nagyon nehéz nemzetközi szinten ellenőrizni a használt autók minőségét, mivel az egyes országokban eltérő jogszabályok vonatkoznak a kilométeróra-csalásra. Tekintve, hogy az országok közötti információáramlás az autókról nem kielégítő, exportálás után a járművek tiszta lappal indulhatnak, és jellemzően ilyenkor állítják át a futásteljesítményüket. Ezzel növekszik annak a kockázata, hogy a helyben vásárolt autókhoz képest nagyobb valószínűséggel kapjuk meg az autót manipulált kilométeróra-állással”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

A magyarok előnyben részesítik a külföldről érkező használt autókat

A kutatás szerint a helyben vásárolt és külföldről behozott autók aránya eltérő. A carVertical által Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 44,6%-a a teljes idejét az országban töltötte, míg 55,4%-a külföldről importált.

A legtöbb vizsgált országban, így Litvániában, Lengyelországban, Romániában vagy Szerbiában a külföldről behozott autók aránya 70-90% között mozog, ami azt jelenti, hogy Magyarországon alacsonyabb a használtautó-import. Ez azonban nem vezet az autókkal kapcsolatos csalások számának csökkenéséhez.

Egy meghamisított kilométer-számlálójú jármű pénzügyi katasztrófát jelenthet

A hamis futásteljesítményű autó beszerzése sok gondot okozhat az új tulajdonosnak, mivel nehéz megtervezni a karbantartását. A vezérműláncszíjat például 100-150 ezer kilométerenként kell cserélni. Ha azonban a jármű futásteljesítménye hamis, valószínűleg nem kerül sor időben erre a műveletre, így az ékszíj elszakadhat, ami a szelepekkel való érintkezés következtében a dugattyúk sérülését eredményezheti.

A nagyobb futásteljesítményű autók lényegesen rosszabb állapotban lehetnek, ami útközben váratlan meghibásodásokhoz vezethet. Nem is beszélve a sofőr biztonságát veszélyeztető kockázatokról.

Matas szerint a módosított futásteljesítményű autókat jóval drágábban adják el, mint a valós futásteljesítményűeket, vagyis a vásárlók többet fizetnek a járművekért, mint amennyit érnek. Az autóipari szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy a carVertical által végzett kutatásból egyértelműen látszik, hogy a járművek, amelyeknek a kilométeróra-állását visszatekerték, akár 25%-kal is drágábbak lehetnek, mint az eredeti futásteljesítményű autók. A nagy futásteljesítményű jármű ráadásul sokkal gyorsabban veszít az értékéből és sokszor nehezebb rá vevőt találni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss