Zöld

Többszáz hektárnyi védett erdő újulhat meg az E.ON fejlesztése nyomán

Eltűnnek a légvezetékek és az oszlopok a Budai Tájvédelmi Körzet Natura 2000-es területeiről.

A Budai Tájvédelmi Körzet nyugatról határolja Budapestet sok helyen mélyen a városba ékelődő, jellemzően őshonos erdőkkel borított hegyvonulataival. A Natura 2000-es természetvédelmi terület egyedülálló botanikai, földtani és tájképi értékek őrzője, a főváros „tüdejének” is nevezik. Területét átszelik az E.ON és elődvállalatainak 70-80-as években épített gerinchálózatai, melyek 50 évvel ezelőtt még lakatlan övezetben létesültek, azóta azonban az agglomeráció körbenőtte őket. A környező települések – Nagykovácsi, Máriaremete, Remeteszőlős, Solymár, Pesthidegkút, Pilisszentiván, Pilisvörösvár, Piliscsaba – megnövekedett lakosságszáma és folyamatosan emelkedő energiaigénye, valamint a természeti környezet megóvásának együttes igénye hívta életre az E.ON Hungária Csoport egyik legjelentősebb Buda környéki hálózatfejlesztését.

Kezdetben 7.500 fogyasztót látott el az a solymári alállomás, amely ma 40.000 fogyasztási pont áramellátását biztosítja. A régió legnagyobb energiaigényű településeit kiszolgáló alállomás megújítása a folyamatosan növekvő energiakereslet miatt vált szükségessé, az E.ON pedig nem a hagyományos dinamikájú, időigényes fejlesztés mellett döntött. Egy szinte készre szerelt hajózási konténerbe épített mobil alállomást létesített Solymáron, hogy ügyfelei igényeit gyorsabban és hatékonyabban tudja kiszolgálni. A magasabb szereltségi szintű, gyorsabban leszállítható és üzembe helyezhető kompakt konténer alállomás megépítésével, valamint az új és korszerű kapcsolóberendezésekkel még tovább növelhető az üzembiztonság, és az esetlegesen bekövetkező hibák javítása is rövidebb ideig tart majd.

Az alállomás megújulásával párhuzamosan az E.ON megkezdte a környező településeken és védett erdőkön áthaladó 20 kV-os középfeszültségű hálózat egy részének elbontását és annak földkábellel való helyettesítését, a teljes folyamat 2022-2025 között több lépcsőben, az ügyfelek áramellátásának folyamatos biztosítása mellett történik. A légvezetékes hálózat megszüntetését – az üzembiztosabb hálózat igényén túl – több időjárási és természeti tényező indokolta, elég csak a budai erdőségeket érintő 2014-es jegesedésre gondolni, amikor a légvezetékekre fagyó vastag jégréteg súlya alatt a betonoszlopok kitörtek, leszakítva teljes vezetékszakaszokat, és elhúzódó áramszünetet okozva az ott élőknek. A vezetékek környezetében lakott területen a gallyazás, erdős területen a nyiladékkezelés egész éves feladatot ró az áramszolgáltatóra: a vezeték környékét folyamatosan gondozni kell a biztonságos működés érdekében. Nehézséget jelent, hogy az átjárhatatlan meredek erdős szakaszokon csak kézi erővel végezhető ez a művelet, egy vihar által kidöntött oszlop cseréje pedig időigényes és csak helikopterrel megoldható.

A fejlesztés kapcsán az E.ON a Budai Tájvédelmi Körzet Natura 2000-es területein, illetve a térség lakóövezeteiben több mint 450 oszlopot és 50 kilométernyi szabadvezetéket szüntet meg és vált ki földkábellel. A biztonságosabb üzemeltetést jelentő földkábeles hálózat létesítésével jelentősen csökken a térség áramellátásának kitettsége a természet erőivel szemben. Az átépített szakaszokon nem lesznek többé viharkárok vagy kidőlő fa okozta áramkimaradások, amelyek korábban akár több órás szolgáltatáskieséseket is okozhattak.

A 2022-ben indult projekt keretében a földkábelek jelentős részét már lefektette az E.ON, idén pedig megkezdte az oszlopok és légvezetékek elbontását. Pesthidegkút fejlődő városi részében, a családi házas övezetben minden oszlopot földkábellel váltottak ki. Máriaremete teljes területén elbontották az oszloptranszformátorokat, a földkábelek jelenlétét az utak mentén látható betonházas transzformátorállomások jelzik, itt egy kilométer hosszú erdei nyiladékot szüntetett meg az energiacég. A fejlesztésben az üzembiztonságot és a környezetvédelmet szorosan kíséri az esztétikum: egy oszlopok és vezetékek nélküli tisztább, rendezettebb városi utcaképnek örülhetnek az itt élők. A Hármashatárhegytől Budakesziig tartó cseres, kocsánytalan tölgyes erdőkön áthúzódó vonalszakaszon a vezetékeket több helyütt már levágták, most kezdik meg a vasoszlopok kiemelését. A Budakeszi vonalon is kompakt állomások jelzik a földkábelek jelenlétét, Nagykovácsiban pedig a földkábelek lefektetése és a régi vonalak bontása a nagykovácsi körforgalom megépülése után kezdődik majd el.

Az E.ON Hungária Csoportnál a jövő áramhálózatát építjük, mindezt összhangban a természettel. A gyorsan fejlődő budai agglomerációt érintő beruházásunk jelentősen növeli a térség áramellátásának biztonságát, hálózatunk a jövőben kevésbé lesz kitett az időjárás egyre jellemzőbb szélsőségeinek, valamit a környéken élők bővítési igényeinek teljesítése gyorsabban valósulhat majd meg. Ugyanakkor legalább ilyen fontos, hogy olyan fejlesztést valósítunk meg, amelynek révén szinte láthatatlanná tesszük a villamos hálózatot, eltűnnek az oszlopok és vezetékek, a földbe helyezett kábelek révén pedig képesek leszünk visszaadni a természet eredeti szépségét

– mondta el Katona Ádám, az E.ON Hungária Csoport hálózatokért felelős vezérigazgató-helyettese.

A földkábelesítés természetvédelmi szempontból is kiemelten fontos előrelépés. A középfeszültségű hálózat elbontásával a nyiladékkezelt területek mesterségesen egyenes vonalait önerdüléssel vagy a területet gondozó Pilisi Parkerdő szakemberei által ültetett őshonos fafajokkal begyógyíthatja az erdő.

A Pilisi Parkerdő, mint a főváros és térségének legnagyobb zöld infrastruktúrakezelője üdvözölte az E.ON Hungária Csoport fejlesztési törekvéseit. A légvezetékek megszűnése nemcsak egy optikai tájseb begyógyítására nyújt lehetőséget, de egyúttal növelheti a fával borított területek arányát is, ami a klímaváltozás elleni küzdelem egyik fontos eszköze és egyben a helyi lakosság „zöld” iránti igényére is megoldást adhat. Következő lépésként fontos lesz e területek szakszerű kezelése, hogy a villamos távvezetékek évtizedes fennállása alatt megjelent idegenhonos és invazív növényekből álló gócpontokat megszüntessük, segítve ezzel az őshonos növényzet térhódítását”

mondta el Rittling István, a Pilisi Parkerdő Budai Erdészetének erdészetvezetője.

A solymári alállomás teljes megújítása és a 2025-ig megvalósuló földkábeles villamosenergia-hálózatfejlesztés költsége meghaladja a 2 milliárd forintot. A beruházás részben a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) forrásaiból valósul meg a magyar kormány előfinanszírozásával és támogatásával, részben önerőből finanszírozza az E.ON Hungária Csoport.

A többszáz tonnányi elbontott nyersanyag további sorsa kapcsán is érvényesülnek a fenntarthatósági szempontok az E.ON-nál: a korábbi helyükről kiemelt, 50-60 éves vasoszlopokat beöntik, a néhány éve felszerelt oszlopkapcsolókat újra felhasználja a cég, a lebontott vezetékek pedig alumíniumként hasznosulnak újra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Zöld

Magyar tőkével építkezik a regionális klímaprojektek úttörője

A tapasztalt osztrák tech vállalkozók által alapított, regionális éghajlatvédelmi projektekkel foglalkozó Tree.ly lezárta 5 millió eurós magvető befektetési körét.

A körben az OTP Csoporthoz tartozó PortfoLion mellett a zöld befektetéseket célzó, osztrák kockázati tőkealap, az aws Gründungfonds, a SymbiaVC és a Tiroli Üzleti Angyalok Hálózata vett részt. A most bevont tőkéből a Tree.ly tovább építi ISO-tanúsított szén-dioxid megkötésen alapuló, erdőfejlesztési modelljét, hogy még több helyi vállalat kapcsolódhasson be finanszírozóként régiójának erdeit védő projektekbe.

Kevés információ jut el a közbeszédbe a karbonkreditek működéséről, pedig a hatékony klímavédelem szempontjából létfontosságú ennek a károsanyag-kibocsátást szabályozó rendszernek a működése. Az országok és szennyező létesítmények számára meghatározott és kiosztott karbonkvóták ösztönzik az alacsonyabb kibocsátást, nem csak a kibocsátási maximum megadásával, de a fel nem használt kvóták kereskedési lehetőségével is. Az önkéntes karbonkreditek a kötelező karbonkvótákkal ellentétben viszont valós kibocsátáscsökkenés révén jönnek létre. A Tree.ly felismerte az európai erdőgazdaságokban rejlő lehetőségeket és fejlesztési projektekkel támogatja az erdőtulajdonosokat, tényleges szén-dioxid megkötést igazoló karbonkreditek létrehozásában és eljuttatásában az ezek után érdeklődő vállalatok számára.

Nem csak a magyar, de az európai erdőkben is kevés tudományos módszertanon alapuló éghajlatvédelmi projekt indul, pedig a helyi nagyvállalatok mellett a KKV-k is nyitottak ilyenek finanszírozására. Eddig sok esetben hiányzott a megfelelő módszertan, a biztosíték arra, hogy a vállalatok klímavédelemre fordított anyagi forrásai helyi vagy régiós szinten, megfelelő eredménnyel kerülnek felhasználásra.

– fejtette ki Pásztor Aurél, a PortfoLion korai fázisú kockázati tőkebefektetésekért felelős partnere, hozzátéve:

A Tree.ly tapasztalt technológiai vállalkozókból álló alapító csapata nem csak arra garancia, hogy a kiváló ötletből működő vállalkozás legyen, de abban is biztosak vagyunk, hogy a vevői oldalon álló vállalatok mellett az erdőgazdálkodók érdekeit is kiemelt fontossággal kezelik.

A Tree.ly ISO-tanúsított szén-dioxid-megkötési módszertana segítségével fejleszti erdőgazdálkodási projektjeit, és összehozza a vállalatokat az erdőtulajdonosokkal, hogy a kiváló minőségű, TÜV által jóváhagyott szén-dioxid-kreditek révén hozzájáruljanak a jövőbiztos erdőgazdálkodáshoz. Jelenleg a Tree.ly tevékenysége 180 110 hektár erdőterületet fed le Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Hollandiában és a Csehországban. A cég innovatív, már tanúsított, magas integráltságú erdőprojektjei több mint 2,8 millió tonna CO₂ tárolási kapacitást biztosítottak eddig, hozzájárulva számos vállalat nettó nulla kibocsátási céljának eléréséhez, teszik mindezt országhatárokon belül, a cégek közvetlen környezetében.

A Tree.ly a befektetést az éghajlatvédelmi teljesítményt tanúsító szabvány következő verziójának kifejlesztése és a platform funkcionalitásának és automatizáltságának további fejlesztése mellett még több erdőtulajdonos és vállalat megnyerésére, így növekedése felgyorsítására fogja felhasználni öt európai piacán. A cég azt tervezi, hogy folytatja, több mint 300 százalékos éves növekedési ütemét és néhány éven belül több mint 1 millió hektárra bővíti éghajlatvédelmi projektjei lefedettségét, ezzel piacvezetővé válik saját piacán

Az önkéntes kibocsátási egységek piaca a következő 5 évben világszerte 15 milliárd euróra, Európában pedig 3 milliárd euróra fog nőni, és a tendencia a magas minőségű, helyi és regionális projektek irányába mutat. Mi vagyunk az egyik leggyorsabban növekvő technológiai vállalat ezen a területen, ezt a növekedést szeretnénk felgyorsítani és még hatékonyabb éghajlatvédelmi projektekkel szolgálni a közép-európai régióban élőket

– magyarázza Jodok Batlogg, a Tree.ly társalapítója és vezérigazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Toyota bZ4X: egy lépéssel közelebb az elektromos jövő

A Toyota új korszakot nyitott a tisztán elektromos hajtású járművek világában a bZ4X bemutatásával, amely az új „Beyond Zero” (bZ) család első képviselője, ám a közeljövőben egy sor dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modell követi majd a környezettudatos japán autómárka kínálatában.

Ez a nagyméretű SUV nem csupán egy újabb elektromos autó, hanem egy innovációkkal teli modell, amely az eTNGA platform alapjaira épül, integrálva az akkumulátort a jármű szerkezetébe a jobb menetdinamikáért és merevségért. A bZ4X kiemelkedő hatótávolságot és kategóriaelső terepképességeket kínál, mind az első-, mind az összkerékhajtású változatokban. A Toyota több mint 25 éves tapasztalatával az elektrifikált járműtechnológia terén és a Subaruval való együttműködés révén a bZ4X nem csak a Toyota, hanem az egész elektromos járműpiac számára jelent mérföldkövet.

A jármű nemcsak a zéró károsanyag-kibocsátás elérésére törekszik, hanem túl is mutat ezen, a „Beyond Zero” filozófia jegyében, amely az emberek mobilitását, biztonságát és életminőségét helyezi előtérbe. Az új bZ4X modellt az európai piacra is bevezetik, demonstrálva a Toyota elkötelezettségét a karbonsemlegesség és a fenntartható mobilitás iránt, miközben a Toyota Environmental Challenge 2050 célkitűzései felé vezető úton halad. Az új modell bevezetése a Toyota azon ambícióját erősíti meg, hogy 2025-re évente 55 millió elektrifikált modellt értékesítsen világszerte, jelentősen hozzájárulva a globális karbonlábnyom csökkentéséhez.

A bZ4X a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett járműve. Ez a modell új utat nyit a vállalat bZ, azaz „Beyond Zero” almárkája révén a zéró károsanyag-kibocsátású modellek bevezetésével, és azzal, hogy először biztosít valódi terepképességeket az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) piacán. Bevezetése felgyorsítja a Toyota többtechnológiás stratégiáját a karbonsemlegesség felé vezető úton. A bZ4X minőségét és teljesítményét a Toyota világelső, több mint negyedszázados tapasztalatai alapozzák meg az elektrifikált járműtechnológia terén. A vállalat a Subaruval is együtt dolgozott a bZ4X fejlesztő partnereként, ezzel olyan területeken sikerült elismert szakértelmet bevonni a tervezésbe, mint például az összkerékhajtás-technika. A bZ4X nem egy meglévő modell átalakítása, hanem egy teljesen új típus, amely az első a különböző bZ járművek sorozatából, amelyeket a Toyota új, kifejezetten a BEV-ek számára kifejlesztett platformjára építenek. Az eTNGA az akkumulátoregységet az alvázba integrálja, teljes egészében a jármű padlója alá.

Az eredmény egy erős és rendkívül merev vázszerkezet és alacsony súlypont, ami meghatározó tényezője a bZ4X stabil és élvezetes vezethetőségének. A moduláris felépítés lehetővé teszi, hogy könnyen alkalmazható legyen különböző járműtípusok széles skálájához, a kis és a nagyobb szegmenseket is lefedve. A bZ4X első- és összkerékhajtású változatban is elérhető. Az FWD modell egy 150 kW-os, az első tengelyen helyet kapó eAxle egységgel rendelkezik, amely 204 lóerős teljesítményt és 265 Nm maximális forgatónyomatékot produkál. Az AWD modell, elöl és hátul egy-egy 80 kW-os eAxle egységet használ, amelyek együttes teljesítménye 218 lóerős és 337 Nm nyomaték. A kategóriaelső terepképességeket az AWD rendszer teszi lehetővé az X-MODE rendszerrel karöltve, amely biztonságos és stabil teljesítményt nyújt sárban és hóban egyaránt. A lítium-ion akkumulátoregység 71,4 kWh kapacitású, és 96 cellából áll, amelyek vízhűtésesek, és folyamatosan, egyesével ellenőrzi ezeket a rendszer bármilyen rendellenesség vagy probléma után kutatva.

A Toyota az akkumulátor minőségébe vetett bizalmát tükrözi a garancia, amely szerint az akkumulátor kapacitásának legalább 70 százalékát megőrzi 10 évig, és amelyre az eredeti EV gyártói garancia 8 évig vagy 160.000 kilométerig érvvényes. Emellett a kiegészítő akkumulátor garancia 10 évig vagy 1 millió kilométerig fedezi a vásárlókat, amennyiben minden évben elviszik az autót egy éves EC állapotfelmérésre (az ÁSZF érvényes).

A bZ4X hivatalos hatótávolsága (WLTP szabvány szerint) az FWD változat esetében 516 km, az AWD modell esetében pedig 470 km. A gyorstöltés 80 százalékos töltöttségre körülbelül 30 perc alatt elvégezhető, normál hőmérsékleti körülmények között. A modell a bemutatásakor kizárólag 6,6 kW-os fedélzeti töltővel volt elérhető, immáron azonban a gyorsabb töltési teljesítmény érdekében 11 kW-os egységgel is megrendelhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Zöld

Ingyenes családi programok a HUMDA Zöld Életre Valók roadshow fővárosi állomásán

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási roadshow budapesti állomásán június 6. és 8. között számos közlekedésbiztonsági, elektromobilitási és interaktív programon vehet részt az egész család.

Az eseményhez kapcsolódó sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a tíz állomásos roadshow-n több mint harmincezren vettek részt, az áprilisi Zöld Életre Valók kampány pedig közvetlenül csaknem félmillió embert ért el. A célunk az volt, hogy hatékonyan és egyben mutassuk be a mobilitás jövőjét, egy olyan világot, amely a gyermekeknek már természetes lesz.

Budapesten az Újbuda Center parkolóban csütörtöktől szombatig várják a szervezők az érdeklődőket óvodás kortól egészen az idős korosztályig. A HUMDA Zöld Életre Valók országos e-mobilitási és technológiai roadshow küldetése az ismeretterjesztés a hidrogén-technológiáról, az energiatárolásról és az elektromos járművekről, azok előnyeiről, működéséről, illetve környezeti vonatkozásairól.

– Az ország egyik legnagyobb környezetvédelmi egyesületének, a Zöld Követ Egyesület alapítójaként is büszke vagyok rá, hogy Budapest legnagyobb kerültében zárul a Zöld Életre Valók roadshow. A fenntarthatóságot népszerűsítjük a gyermekek és a családok körében. Egyéves szoros együttműködésnek köszönhetően hozzájárultunk ahhoz, hogy Magyarország fenntartható zöld ország legyen. Ezt a munkát gyermekeknél kell kezdeni, az ő figyelmük kelthető fel leginkább a környezetvédelem iránt, ha a korosztályuknak megfelelően kapnak információkat, akkor környezettudatos felnőtté vállhatnak. Minél több ilyen kampány kellene az országban – hangsúlyozta Király Nóra, polgármester jelölt az esemény sajtótájékoztatóján elhangzott köszöntőjében.

– Az elektromobilitás térhódítása vitathatatlan, egyre nagyobb teret nyer a közlekedésben. Tíz városban vagyunk jelen a BYD autóbuszokkal, a Zöld Életre Valók roadshow mindenhol közel hozza a felhasználókat a technológiához és eloszlatjuk az esetleges tévképzeteket és reálisan ismerhetjük meg az egész technológiát. Büszke vagyok, hogy ezek az autóbuszok hazánkban, Komáromban készülnek, egy ilyen jármű legalább annyira magyar és európai, mint kínai. A brüsszeli repülőtéren közlekedő BYD buszok közül például mindegyik Komáromban készült – fűzte hozzá Krenner László, a BYD Electric Bus & Truck Kft. közép-kelet-európai értékesítési vezető.

– A számos helyen megfigyelhető akkumulátorellenes hangulat közepette fontos, hogy reálisan lássuk az energetikai összképet és az elektromos járművek működését. Segíteni akarjuk ez elektromobilitás elterjedéséért, a döntőshozókkal és az utazóközönséggel együtt akarjuk előmozdítani a területet. Jelenleg az országban 17 darab járművünk közlekedik, de a szomszédos országokban és Németországban, Lengyelországban és Görögországban is jelen vagyunk. Az európai nagyvárosok felismerték, hogy az elektromobilitás megkerülhetetlen, hiszen a zéró lokális kibocsátás javítja az életminőséget és a zajcsökkentés is kiemelt terület. Úgy látjuk, hogy a dízelbuszokkal összehasonlítva már most gazdaságosabb egy akkumulátoros elektromos meghajtású busz üzemeltetése – mondta Kelemen Hunor, az Ikarus Cégcsoport kereskedelmi igazgatója.

– A Zöld Követ Egyesülettel már a roadshow elindításánál is együttműködtünk. A célunk az volt, hogy hatékonyan és egyben mutassuk be a mobilitás jövőjét, egy olyan világot, amely a gyermekeknek már természetes lesz. A roadshow több int harmincezer látogatója számára kiderült, hogy a változó mobilitás már ma új megoldásokat kíván. Magyarország kiváló pozíciókat foglalt el a közlekedés zöldebbé tételében, ehhez olyan hazánkban működő gyártók is hozzájárulnak, mind az Ikarus és a BYD. Sikeres volt az influenszerkampányuk és az online kampányunk is, amely csaknem félmillió embert ért el. A sajtón keresztül pedig négymillió emberhez juttattuk el üzeneteinket. A célunk, hogy a roadshow résztvevők kicsit másképpen nézzenek az elektromos meghajtású autóbuszokra, megvalósult. Bízunk benne, hogy ősszel újabb településekre tudjuk eljuttatni üzeneteinket és a zöldátállásban erősíteni tudjuk hazánk pozícióit – mutatott rá Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatósági elnöke.

A roadshow-n a technológiai bemutatók mellett az érdeklődők többek között gokartszlalomban tehetik próbára tudásukat. A HUMDA közkedvelt Road Safety közlekedésbiztonsági programjának a tudatos közlekedővé formálás a célja. Ezek mellett az egész családot elektromos busz és e-autó kiállítás is várja, valamint e-rollereket is ki lehet próbálni Budapesten. Egy VR-szemüvegen számos, a zöld mobilitáshoz kapcsolódó virtuális „kiállítást” lehet megnézni, az energiatárolási megoldások iránt érdeklődők pedig egy interaktív falon találhatnak meg minden lényeges információt a korszerű technológiákról.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss