Egyéb kategória
Ezüstérem és ötödik helyezés a WRO Robotolimpia Világdöntőn
Kiemelkedő sikerekkel zárta a magyar delegáció a 2022. november 17-19. között a németországi Dortmundban megrendezett XIX. World Robot Olympiad robotépítési és -programozási Világdöntőt.
A magyarországi hivatalos nemzeti szervező, az Edutus Egyetem által a nyár elején megrendezett nemzeti döntőből 5 csapat kvalifikálta magát a Világdöntőre, három kategóriában és négy korosztályban.
A kimagasló második helyezést a Hevesi Körzeti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákjaiból álló AREA5 nevű magyar csapat szerezte meg a Világdöntőn RoboMission kategória, Elementary korosztályban, ahol 8-12 év közötti fiatalok mérik össze tudásukat.
Csapatvezető: Simon Zoltán | Tagok: Balassa Dávid, Magyar Zoltán Nimród, Kis Balázs.
Az idei szezonban debütált először a RoboSports kategóriában, ahol a csapatoknak két robotot is meg kellett építeniük, a BODA csapat az ötödik helyezést érte el.
Csapatvezető: Bácsi Sándor és Koren Balázs | Csapattagok: Gonda Benedek, Gonda Botond, Koren Dániel.
A WRO Világdöntő magyar eredményei:
Helyezés/ össz. csapat | Kategória / Korosztály | Csapatnév | Csapattagok | Csapatvezető | Város |
2. / 81 | RoboMission / Elementary
(8-12 év) |
AREA5 | Balassa Dávid, Magyar Zoltán Nimród, Kis Balázs | Simon Zoltán | Heves |
16. / 78 | RoboMission / Junior
(11-15 év) |
STORMS | Molnár Boglárka, Molnár Veronika, Molnár Levente | Molnár Zsolt | Sóskút |
40. / 71 | RoboMission / Senior
(14-19 év) |
Maros Robo Team | Czoch Levente, Zoller Dávid, Zoller Máté | Czoch András | Nagymaros |
5./23 | RoboSport (11-19 év) | BoDa | Gonda Benedek, Gonda Botond, Koren Dániel | Bácsi Sándor, Koren Balázs | Budaörs |
18. / 32 | Future Innovators / Senior (14-19 év) | Bánki Robot | Prill Gábor, Sisa László, Zsigó Dalma | Zsigó Zsolt | Nyíregyháza |
A világdöntő összes kategóriájának eredménytáblázata ide kattintva érhető el.
A verseny a csapattagokon és csapatvezetőkön kívül 6 nemzetközi tapasztalattal rendelkező bíró is képviselte Magyarországot.
- Flieber Ádám (magyarországi főbíró, nemzetközi RoboSport főbíró)
- Jámbor Kornél (magyarországi főbíró, RoboMission kategória bíró)
- Bognár Pál (RoboMission kategória bíró)
- Horváth Ádám (Future Innovators kategória bíró)
- Koren Balázs (Future Innovators kategória bíró)
- Szilasi Péter Tamás (Future Innovators kategória bíró)
A 2023-as WRO Világdöntő szervezési jogát Panama nyerte el. Az ország delegációját alkotta a dortmundi világdöntőn Yazmín Colón de Cortizo, Panama First Lady-je, aki a magyar szervezőknek elmondta, a 2019-es győri Világdöntőt látva döntöttek arról, hogy 2023-ban náluk kerüljön megrendezésre ez a prominens rendezvény és megköszönte a magyar szervezőknek a kiváló szervezést és lebonyolítást, továbbá kérte a magyar delegációt tanácsát a szervezés és a Kelet-Közép Európai hálózat kialakítása kapcsán.
A World Robot Olympiad egy nemzetközi oktatási program, amely azzal a céllal jött létre, hogy megkönnyítse a fiatalok hozzáférését a természettudományos tárgyakhoz és motiválja őket mérnöki vagy informatikai szakma választására. A WRO™ versenyek ötvözik egy sportesemény izgalmát a LEGO Mindstorms és Spike robotok tervezésének, építésének és programozásának kihívásával. A WRO nemzetközi szinten 19. éve szervezi meg a tudomány, a technológia és az oktatásnak ezt a seregszemléjét. Ezzel egyesíti és segíti a fiatalokat a világ minden tájáról kreativitásuk és problémamegoldó készségük fejlesztésében a MTMI (műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai) területén.
A versenyszabályt az aktuális év januárjában hirdeti meg a Világdöntőt szervező ország a WRO nemzetközi szervezetével közösen. A 2022-es év magyar nyelvű szabályzatai és versenypályái elérhetők a www.wro.hu oldalon. Az idei szezon témája a “My robot, my friend” volt, ahol a csapatoknak a különböző kategóriákban segítő robotokat kellett megépíteniük, akik az előre összeállított versenyfeladatot hajtják végre vagy egy, a témára épített projektet prezentálnak a zsűrinek. Az egyes korosztályokban különböző altémák vannak.
Az Edutus Egyetem 2014 óta szervezi Magyarországon a WRO versenyeket. A versenyen résztvevő csapatok száma évről-évre növekszik. A pandémia alatt sem állt le a verseny, így idén is több mint 100 csapat regisztrált a hazai versenyekre.
Robotprogramozási versenyeken a jövő mérnökei, informatikai szakemberei mérhetik össze tudásukat. A versenyek tematikusak, a feladatok világszerte azonosak, évente változnak, és olyan témákat ölelnek fel, amelyek a vállalkozások, illetve a társadalom számára nagy jelentőségűek (például környezetvédelem, oktatási innováció stb.). A robotok tervezése, programozása és a folyamatos tesztelések során a diákok megtanulnak csapatként együtt dolgozni, hogy a szórakoztató együttműködésben a tanulás olyan természetességű igény és folyamat legyen, mint a levegővétel.
A versenyeken résztvevő diákok 85%-a műszaki, természettudományos vagy informatikai területen tanul tovább, helyezkedik el. A LEGO Robotok programozási nyelve a PLC programozáshoz hasonló, alapul szolgálhat a későbbi PLC ismeretek könnyebb elsajátításához, alkalmazásához.
Egyéb kategória
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei.
Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.
A mobiltársaság egyre nagyobb fókuszt helyez a digitális ügyfélélményre, hivatalos alkalmazásában is egyre több hasznos és kényelmi funkciót biztosít, ami megkönnyíti az ügyfelek mindennapi életét, vagy szükség esetén a kapcsolattartást a vállalattal. A kényelmes, digitális megoldások előretörésével a személyes kapcsolatfelvétel lehetőségét biztosító Yettel üzletek továbbra is várják az ügyfeleket, sőt, a szolgáltató teljesen újragondolta, amit a személyes ügyintézésről eddig ismerhettek az emberek: a kiszolgálásban mostantól a közvetlenség kapja a főszerepet. Ezt erősíti az új üzletkialakítás is, elsősorban, hogy a megszokottól eltérően nem egymással szemben elhelyezkedő asztalok és székek alkotják a berendezést, hanem egy kényelmes kanapén, egymás mellett ülhetnek az ügyintézők és a vendégek. A készülékgyártók termékei is új módon jelennek meg az üzlet területén: nem különálló eszközöket, hanem azok teljes ökoszisztémáját mutatják be az erre kialakított prémium felületeken.
Az új design mellett a Yettel digitális vállalatként eddig is nagy hangsúlyt fektetett új funkciók bevezetésére; most az akadálymentesítés terén vezetnek be egy új innovációt. A fogyatékossággal élő vendégek az online időpontfoglalásnál jelezhetik speciális igényeiket, ezt követően pedig a helyszínen már a vállalat kollégái segítik őket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a bejelentkezéskor SMS-ben kapott válaszban található linkre kattintva nemcsak az üzleten belüli eligazodáshoz kérhetnek személyes támogatást, hanem a megközelítéshez és a bejutáshoz is. A funkció novembertől országszerte közel 90 üzletben érhető el.
Az új, egységes dizájnt valamennyi Yettel országban alkalmazzák majd; a tervek szerint több hazai üzlet is ennek megfelelően alakul át. Az előkészítő szakasz után, mérlegelve a tapasztalatokat, a mobilcég azon dolgozik, hogy további üzletei is e szerint újuljanak meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
Gerillaakcióval lepte meg hétfő reggelre a fővárost az SOS Gyermekfalvak
Mit keres egy baba hordozókendőben a Nagymező utcai Radnóti-szoborra, Hofi-szoborra, a Széll Kálmán-szoborra vagy a Madách téren álló Táncosnőre kötve?
Hogy kerül egy rácsos babaágy a Blaha Lujza térre? Az SOS Gyermekfalvak utcai gerillaakciójával a kórházban hagyott több száz csecsemő ügyére hívta fel a figyelmet.
Közel 300 kisbaba tölti élete első hónapjait kórházban, mert szülei elhagyták, vagy nem tudják hazavinni.
Az SOS Gyermekfalvak október 7-én, az állami gondoskodásban élő gyerekek napján az elhagyott csecsemőkre és a drasztikus nevelőszülő hiányra hívta fel a figyelmet kreatív utcai gerillaakciók keretében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
Az internet ugyanúgy kell, de másképpen használják a generációk.
Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.
Az idén nyáron bemutatott Yepp, a fiatalabb közönségnek tervezett mobilszolgáltatás fogadtatásából kiderült, hogy a 18-35 éves korosztály mellett a 36-55 éves korcsoportban is megvan az igény a digitálisan igénybevehető szolgáltatásokra, az egyszerű, ‘bárhol-bármikor’ ügyintézésre. Mivel a mobilnet-használók adatigénye folyamatosan növekszik és a Yepp korlátlan belföldi mobilnet-hozzáférést kínál, így a Yettel országos reprezentatív kutatásában arra kereste a választ, hogy – bár az internethez való hozzáférés módja azonos az egyes generációkban – a különböző korcsoportok mire és hogyan használják a netet. Az eredmények alapján ez már jelentős különbségeket mutat a korosztályok között.
Kevesen használjak keveset a netet (sokak sokat)
100 fő Z generációs válaszadó közül mindössze 1, az Y generációsok közül 4, és még az X generáció tagjai közül is csak 12 olyan felhasználó van, aki legfeljebb naponta csak egyszer használja netezésre az okostelefonját. A 16-25 évesek közel fele (49%), de még a 46-55 évesek egyharmada és az 56 év fölöttiek egynegyede is mobilon netezik „amikor csak lehetséges” – azaz szinte egész nap. Az okostelefon ezzel minden más eszközt megelőz – a következő legnépszerűbb a laptop és a notebook, amelyet a megkérdezettek közel fele (48%) használ naponta legalább egyszer internetezésre.
A közösségi médiában a legtöbb időt az Y generáció tölti, közülük is leginkább a 26-35 évesek. A közösségi oldalakon a legkedveltebb tevékenység a posztok, bejegyzések olvasása – minden második válaszadó naponta legalább 1-2 órát tölt ezzel. Ezt a videónézés követi, majd jóval rövidebb időtartamban a saját poszt, bejegyzés vagy hozzászólás írására fordítanak időt. A videó egyértelműen a legfiatalabbak, a Z generáció tagjainak a szórakozása: kétharmaduk (66%) naponta legalább 1-2 órát, 20 százalékuk pedig több mint három órát fordít erre naponta.
Még mindig a Facebook és az Instagram vezet
A fiatalok közösségi platformja egyértelműen a TikTok és az Instagram – előbbit a Z generáció fele, utóbbit pedig 55 százaléka naponta többször is használja. A Facebook a 26 éven aluliak körében némileg kevésbé népszerű, de így is döntő részük (81%) naponta belép a felületre. A YouTube inkább a Z és az Y generációk platformja, az X (korábbi nevén Twitter) pedig a kevésbé elterjedt oldalak közé tartozik itthon. Az egyéb közösségi oldalakat már kevésbé használjuk, de a Reddit, a BeReal és főleg a Snapchat a legfiatalabbak között azért népszerű (utóbbin a Z generáció tagjainak 37 százaléka legalább napi szinten küld üzenetet). Bár a Teams sokaknak munkaeszköz, mégis inkább az Y és Z generáció használja, nem pedig az idősebb X generáció.
Így üzenünk a neten
Az üzenetküldő és chatszolgáltatások esetén is megfigyelhetők a korosztály szerinti különbségek: minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban messengerezik – de még az 56 év fölöttiek 56 százaléka is naponta többször használja az alkalmazást. A Viber és a Whatsapp esetén hasonló a helyzet: bár az Y és az X generáció is sűrűn lép fel ezekre a platformokra, de utóbbiak körében magasabb a szolgáltatást egyáltalán nem használók aránya. A Gmaillel, az Outlookkal és az irodai levelezőprogramokkal inkább az Y és az X generáció küld e-maileket.
Leginkább az Y generáció, különösen a 26-35 évesek töltenek időt munka- és magáncélú e-mailek írásával (sorrendben 51, illetve 46 százalék legalább napi félórát foglalkozik ezzel). Munka miatt szintén az Y generáció chatel a legtöbbet (47 százalékuk naponta legalább félórát), magáncélból viszont már a Z generáció tagjai (minden második fiatal naponta legalább 2-3 órát). A chatelésről is elmondható, hogy a kor előrehaladtával egyre rövidül az ezzel töltött idő.
Látható tehát, hogy generációnként eltérő mértékben, de rengeteg időt töltünk a digitális térben. A az ország első digitális előfizetése, a Yepp éppen azoknak a felhasználóknak jelent jó megoldást, akiknek elsősorban adatra van szükségük, és ügyeiket online szeretik intézni. A tarifa korlátlan belföldi adatkeretet és 50 GB EU/1-es díjzóna roamingot biztosíté, hűségszerződés nélkül vehető igénybe, és digitálisan, teljes egészében a Yettel alkalmazáson keresztül rendelhető meg. Így ugyanazt a felhasználói élményt hozza, mint amit sok közkedvelt szolgáltatás a streamingtől az ételrendelésen át az autómegosztásig. Ezzel is biztosítja a digitálisan érettebb felhasználóknak az elvárt, kötöttségek nélküli szabadságot.
Az egyes generációk kutatásban használt életkori meghatározása: Z: 16-24 évesek, Y: 25-44 évesek, X: 45-65 évesek.
A kutatás 1006 fő online megkérdezésével zajlott 2024. március 14-25. között. A minta reprezentatív a 16-65 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint (Impetus Research).
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Nagyon gyúrnak a lakáskampányra a biztosítók: már most tucatnyi akció közül választhatunk
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába