Connect with us

Gazdaság

Új generációs technológiával erősít szántóföldön a Syngenta

Virtuális Szer-Show-n mutatta be legújabb szántóföldi innovációit a Syngenta. Az online rendezvény közönsége új napraforgó- és repcehibridek mellett hibridárpa újdonságokat és innovatív növényvédő szereket ismerhetett meg.

Mint a Máté Endre regionális fejlesztési vezető kifejtette:

„A koronavírus világjárvány alaposan felforgatta a hazai gazdasági életet, a mezőgazdaság azonban nem állt meg. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a gazdálkodókat ezekben az időkben is információval lássuk el, ezért digitális csatornán keresztül mutattuk meg nekik idén a legfontosabb kalászos, repce, kukorica és napraforgó újdonságainkat. Vállalatunk rendkívül nagy hangsúlyt fektet a kutatásfejlesztésre, hiszen a termelőket a klímaváltozás okozta kihívások közepette is a kiválóan teljesítő fajtákkal szeretnénk ellátni, mellé pedig hatékony növényvédelmi technológiát adni számukra.”

A rendezvényen elsőként a Syngenta két új hibridárpát mutatott be.

„Az intenzív, magas termésre képes, kiváló értékekkel bíró SY Dooblin és SY Dakoota vállalatunk hibridárpa nemesítésének legújabb tagjai”

– mondta Balog László kampánymenedzser. Az SY Dooblin intenzív körülmények közé ajánlott fajta, amelyet jó bokrosodási készség és magasabb számú kalász jellemez. A korai hatsoros árpa általános betegségtoleranciája nagyon jó. Az SY Dakoota robusztus, korai hatsoros árpa. Az intenzív, kitűnő agronómiai tulajdonságú, magas termésű hibrid kiváló bokrosodási készséggel rendelkezik és magasabb számú kalászt hoz. A két új fajta optimális vetésideje szeptember 25.-október 30.

Asbóth András marketing menedzser az Amistar Prime-ot mutatta be, amely az Amistar Optit váltja 2021-től. A hosszú tartamhatású, azoxistrobin tartalmú készítmény jelentős élettani folyamatokat indít be a kalászos növényeknél és megóvja a kórokozóktól. A kombináció másik hatóanyaga a Fenpropidin, amely korai kijuttatási időpontban a főként a lisztharmat elleni védelemért felel. Triazolmentes kombináció, amely hűvösebb időben is megbízható hatékonysággal rendelkezik lisztharmat, szeptóriás levélfoltosság, rozsdabetegségekkel szemben. Aszályos évjáratban is fokozza a várható terméshozamot, csökkenti a növényi öregedést, kitolja a tenyészidő hosszát, ezáltal a termésre is pozitív hatással van.

Kalászos növények területén már bizonyított az egyedülálló hatásmechamizmussal bíró Elatus Era. Azon túl, hogy a főbb kórokozókat és a termésvesztő növénybetegségeket is kiválóan kontrollálja, egészségesen tartja az növény levélzetét, növeli a zászlóslevél méretét, amely a termésképzés egyik legmeghatározóbb eleme. Az Elatus Era a tavalyi fuzáriumos évben országszerte megmutatta minőségjavító, termésnövelő hatását. Nagyon fontos, hogy ebben a nehéz, átlagos évjárattól nagyon különböző körülmények között is megóvjuk a sok helyen nagyon nehezen képződött termés minőségét betakarítás előtt a csapadékos időszakok ellenére, tette hozzá Asbóth András.

Kukorica területén a Syngenta hamarosan egy új megoldással jelentkezik azon termelők számára, akiknek talajfertőtlenítést kell használniuk a talajlakó kártevők ellen és mikro starter műtrágyát is szeretnének alkalmazni. „Várakozásaink szerint a 2021-től érkező, jelenleg engedélyezés alatt álló Force Evo egyszerre nyújt megoldást erre a kérdésre. Az első olyan készítményünk lesz, amely egy szemcsében tartalmazza a rovarölő teflutrin hatóanyagot és a nitrogén, foszfor és cink tápanyagokat. Kijuttatása egyszerű, mivel gyakorlatilag pormentes, homogén és jól guruló szemcsék alkotják. Dózisa 16-20 kilogramm hektáronként”, ismertette Papp Zoltán termékmenedzser.

Előadásában elhangzott: növényvédelem oldaláról megközelítve a kukoricatermesztést, megjelentek a kukoricamoly és a gyapottok bagolylepke első lárvakártételei. Különösen ez utóbbi kártevő megjelenése adhat okot aggodalomra. Mindkét kártevő és a később megjelenő kukoricabogár imágó és levéltetvek is ellen megoldást nyújt az Ampligo 0,2-0,3 liter/hektár dózisban.

Repce területén a Syngenta nemesítés fókusza Kelet-Európára tevődött, jelenleg is ígéretes jelölteket tesztelnek a kísérletekben.

„Ez a magyar gazdálkodók számára is jó hír, hiszen a közeljövőben nagy termőképességű fajtákkal frissül a hibridválasztékunk”

– hangsúlyozta Ácsné dr. Szekeres Dóra kampánymenedzser. Ennek a folyamatnak az első „hírnöke” az SY Iowa, amely tavaly ősszel került először termesztésbe. Az új hibrid a közkedvelt Bluestar és a Florida tökéletes kombinációja: kiválóan ötvözi a két hibrid előnyös tulajdonságait, magas olajtartalom mellett a betegségeknek is ellenálló-képességgel rendelkezik.

Napraforgó terület piacvezető vállalataként a Syngenta folyamatosan bővíti portfolióját: jelenleg 14 hibridet kínálnak a gazdálkodók számára. Az idei év nagy újdonsága a Suman, amely a méltán elismert NK Kondi Express® toleráns változata. Magas olajtartalommal és jó betegség ellenállósággal rendelkezik, terméspotenciálját tekintve a legmagasabb termőképességű Syngenta Express toleráns hibrid.

  • Az idei évben meghirdettünk egy hosszú távú szakmai programot, amelyre az ország minden részéről jelentkeztek napraforgóval foglalkozó termelők – ismertette dr. Nagy Viktor fejlesztőmérnök. – Ennek célja, hogy a teljes termesztéstechnológiát felülvizsgálja, kontroll alatt tartva a lehető legnagyobb termést tudjuk realizálni egy-egy területen. Az elmúlt években elért 3,01 tonnás hektáronkénti eredmény rendkívül történelmi eredmény, azonban tapasztalataink szerint vannak még bőven tartalékok a növényben. Az itt megszerzett információkat a későbbiekben közzé fogjuk tenni, hogy mások is tanulhassanak belőle.

A napraforgó növényvédelem elengedhetetlen eleme ma már az alap gyomirtás, hangsúlyozta dr. Nagy Viktor. A Gardoprim Plus Gold használata esetén még kevés csapadék esetén is számíthatunk olyan hatásra, amely megkönnyíti a később alkalmazandó posztemergens gyomirtások időzítését. Napraforgótípustól függően Listego (CL), a Listego Plus (CLP) és Fluence (Express-toleráns) kezelések teszik teljessé a napraforgó gyomirtását.

A következő időszak teendőiről szólva dr. Nagy Viktor elmondta: a csapadékos medárdi időszak következménye a nagyobb kórokozó nyomás lehet. Különösen a fóma, a diaporte és a fehérpenészes szárkorhadás jelenléte erősödhet, de az alternária is komoly gondokat okozhat. A júniusi időszakban elvégzett gombaölő szeres kezelés jelentős károktól mentesítheti az állományokat. A Syngenta javaslatában az Amistar Sun szerepel erre a célra 0,8-1,0 liter/hektár dózisban. A készítmény a legfontosabb leveleket, szárat és tányért fertőző kórokozók ellen kimagasló hatékonysággal rendelkezik. Az elmúlt években elvégzett vizsgálatok szerint az Amistar Sun alkalmazásával akár 500-800 kilogramm hektáronkénti termést lehet megmenteni, amelynek értéke 60-100.000 forintot is elérheti.

Gazdaság

Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás

Történelmi rekordot döntöttek júniusban a magyar háztartások hitelkártya- és folyószámlahitel-tartozásai. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a 166,8 milliárdos hitelkártya-állomány és a 170 milliárdot meghaladó folyószámlahitel-állomány mögött a nyári költségek áthidalása áll.

A szakember szerint július–augusztusban a fogyasztási hitelek kerülnek majd előtérbe – főleg az iskolakezdés költségeinek fedezése miatt.

Miközben júniusban fékeztek a nem folyószámla jellegű hiteltermékek – lakáshitelből közel 5 milliárd forinttal, személyi kölcsönből pedig 7 milliárd forinttal kevesebb került kihelyezésre, mint májusban – addig a folyószámla jellegű hiteltermékek kereslete számottevően felfutott. 

Történelmi és 6 éves csúcsok dőltek

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a nyár első hónapjának végére történelmi csúcsra, 166,8 milliárd forintra futott fel a magyar háztartások hitelkártya tartozása. A növekmény egyetlen hónap alatt lényegében megegyezik azzal az összeggel, amennyivel kevesebb személyi kölcsönt vettek fel az ügyfelek a bankoktól, éves szinten pedig 5 százalékot meghaladó mértékű a kinnlevőség növekedése. 

Nem csak a hitelkártyáknál, hanem a folyószámla hitelkeretek kihasználtságában is feljebb léptek a magyar családok. Június végén a folyószámlahitel-tartozás meghaladta a 170 milliárd forintot, a növekedés 11 százalékos volt éves szinten, egyetlen hónap alatt pedig itt is 7 milliárd forintos bővülés történt az MNB adatai szerint. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy utoljára 170 milliárd forintot meghaladó összeggel 2019 októberében tartoztak a magyar háztartások a pénzintézeteknek a folyószámlahitelek után.

Jön az iskolakezdés 

Gergely Péter szerint a folyószámla jellegű hitelek nyár eleji felfutása egyértelműen azt jelzi, hogy a családok megpróbálták rulírozva kibekkelni a nyári hónapok emelkedő költségeit. Ám a szakember szerint a júliusi és az augusztusi adatok már egyértelműen a nem folyószámla jellegű hitelek felfutásáról fognak szólni, hiszen hagyományosan ez a két hónap az, amikor csúcsra járnak a fogyasztási hitelek. 

Ez persze nem meglepő, hiszen a nyaralás finanszírozása mellett ezekben a hónapokban többen végeznek felújítási munkálatokat, az ősz közeledtével pedig egyre inkább előtérbe kerül az iskolakezdés költségeinek fedezése. A szükséges eszközök beszerzésére az áruhitel is segítséget jelenthet, ám Gergely Péter szerint a többség a személyi kölcsönök felé fordul majd.

A BiztosDöntés.hu személyi kölcsön kalkulátor szerint jelenleg 1 millió forintos hitelt 3 éves futamidőre 300 000 forintos jövedelem igazolása mellett a

  • a CIB Banknál 32 806 Ft-os törlesztővel, 
  • az Ersténél 35 053 Ft-os törlesztővel, 
  • és az MBH Banknál 36 023 Ft-os törlesztővel lehet felvenni

Gergely Péter szerint sokan személyi kölcsönből oldják meg – azok akik egyetemista/főiskolás gyermeket indítanak útjukra – az albérlet árát (a foglalót) illetve a költözéshez szükséges bútorok, stb. beszerzését is. Itt természetesen nagyobb összegekre van szükség. 

A BiztosDöntés.hu kalkulációi szerint 3 millió forintos személyi kölcsönt 450 000 forintos jövedelem mellett 5 évre az UniCredit Banknál, az Ersténél és a CIB-nél is 63 000 – 64 000 Ft közötti törlesztővel lehet igényelni, a THM-ek ezeknél az ajánlatoknál 11,00% alatt vannak.

Gergely Péter szerint a bankok zöménél a személyi kölcsönöket már egyszerűsített online folyamattal is lehet igényelni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?

2025 júniusában is folytatódott a hazai használtautó-piac fokozatos átrendeződése – derül ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványából.

A júniusi jelentés az együttműködés keretében megvalósuló havi statisztikai sorozat második része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.

Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?

Az adatok szerint 2025 júniusában a meghirdetett autók átlagos kínálati ára 5,4 millió forint volt – ez körülbelül 200 ezer forintos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A hirdetések 40,2%-a 2,5 millió forint alatti kategóriába tartozott, 26,4% a 2,5–5 millió forintos sávban jelent meg, 20,5% pedig 5 és 10 millió forint közé esett. A 10 millió feletti autók aránya mindössze 12,9% volt – vagyis a kínálat döntő többsége továbbra is elérhető árszinten mozog.

Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 41,6%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5%, hibridből pedig 3,7% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 34,3%-kal nőtt a kínálatuk.

Érdekesség, hogy a hibridek kínálata az elmúlt egy évben nem nőtt, hanem épp ellenkezőleg: 3,8%-kal csökkent. A benzin- és dízelautók aránya ezzel szemben enyhén emelkedett – előbbiek kínálata 5,6, utóbbiaké 7,6%-kal bővült egy év alatt.

Mit árul el az életkor és a futásteljesítmény?

A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,3 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 157 ezer kilométer –  vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.

A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen, a BMW és az Opel állnak. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 júniusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Škodának (10,5 év), míg a legmagasabb a Suzukinak (15,1 év) volt júniusban. A 2024. júniusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.

Hogy alakul ki egy autó végső ára?

A statisztikai elemzésből kiderül, hogy milyen tényezők befolyásolják az autók kínálati árát. Az egyik legfontosabb az állapot: egy újszerű autó átlagosan 26,4, egy kitűnő állapotú pedig 24,7%-kal  drágább, mint egy normál állapotú. A sérült járművek ára ezzel szemben átlagosan 58,6%-kal alacsonyabb. Emellett minden 1000 megtett kilométer 0,2%-kal csökkenti az árat. Ugyanakkor a teljesítmény és a motor mérete emelheti az árat: 10 kW többlettel 3,8%, 100 cm³-rel pedig 3,3% árnövekedés figyelhető meg.

A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A júniusi adatok alapján a piac továbbra is stabil, az árak enyhén emelkednek, és egyre nagyobb arányban jelennek meg alternatív hajtású járművek – vagyis a hazai használtautó-piac egyértelműen követi a technológiai és környezettudatos trendeket.

A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. júniusi statisztikájában olvasható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új fejezet a MediaMarkt social kommunikációjában – A Deep Creative Collective lett a márka új ügynöksége

2025 nyarától a Deep Creative Collective ügynökséget bízta meg social kommunikációjának stratégiai és kreatív irányításával a MediaMarkt Magyarország.

A váltás új fejezetet nyit a márka közösségi jelenlétében: a cél, hogy a MediaMarkt social csatornái a jövőben még élőbb, relevánsabb és technológiailag is innovatívabb tartalmakkal szólítsák meg a közönséget.

A márka új stratégiájának központi eleme a „The Future is FUN!” koncepció, amely egyszerre reflektál a mai kor kihívásaira – mint a klímaválság, a mesterséges intelligencia vagy a gyorsan változó technológiai környezet – és kínál iránytűt egy pozitívabb jövőképhez. A stratégia célja, hogy segítse a követőket eligazodni a digitális világban, tudatos döntéseket hozni, okosan választani, és közben játszani, felfedezni és örülni a jövőnek.

Az új megközelítés egyik kulcsfontosságú eleme egy saját fejlesztésű AI karakter, aki nemcsak a legújabb technológiák bemutatásában segít, hanem egy játékos, inspiráló univerzumot is teremt. Ez az AI-karakter a végtelen lehetőségek szimbóluma, ugyanakkor a MediaMarkt és a Deep Creative Collective számára is fontos volt, hogy ezt a világot ne mesterséges elemekkel, hanem valódi emberekkel és történetekkel töltsék meg. Éppen ezért az AI-karakter alapját egy valódi, élő személy adja, akinek személyiségjegyeit, stílusát és jelenlétét egy speciális technológiai eljárással alakítják át digitális formává. Az így létrejött karakter egyszerre őrzi meg az eredeti ember hitelességét, miközben új, digitális identitásként működik tovább, külön karakterként, saját vizuális jegyekkel és történeti háttérrel.

„A technológia a MediaMarkt hitvallása szerint óriási lehetőség arra, hogy jobban éljünk, többet tudjunk, és jobban kapcsolódjunk egymáshoz. Szeretnénk ezt a gondolkodást átadni és például a közösségi média segítségével minél több embert inspirálni. Örülök, hogy ebben új partnerünk lett a Deep Creative Collective csapata, akikkel közösen új szintre tudunk lépni ezen a területen” – mondta Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója.

A közös munka célja, hogy a MediaMarkt social platformjai ne csupán informáljanak vagy szórakoztassanak, hanem valódi élményeket adjanak – olyan tartalmakat, amelyekre érdemes odafigyelni, amelyek segítenek eligazodni a technológia világában, és amelyekből követőként is lehet építkezni.

„A MediaMarkt szemlélete és víziója rendkívüli módon egyezik a miénkkel. Amikor a social stratégiát készítettük, úgy éreztük, az akár a saját víziónk is lehetne. Izgalmas jövőt látunk magunk előtt, amiben közösen tudjuk kimaxolni a lehetőségeket: mindig az élen járni a technológiai újdonságokban, ugyanakkor sosem felejteni el, hogy a valódi emberi kapcsolatokat semmi sem helyettesítheti” – mondta Szabó Milán, a Deep Creative Collective ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss