Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Új generációs technológiával erősít szántóföldön a Syngenta

Virtuális Szer-Show-n mutatta be legújabb szántóföldi innovációit a Syngenta. Az online rendezvény közönsége új napraforgó- és repcehibridek mellett hibridárpa újdonságokat és innovatív növényvédő szereket ismerhetett meg.

Mint a Máté Endre regionális fejlesztési vezető kifejtette:

„A koronavírus világjárvány alaposan felforgatta a hazai gazdasági életet, a mezőgazdaság azonban nem állt meg. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a gazdálkodókat ezekben az időkben is információval lássuk el, ezért digitális csatornán keresztül mutattuk meg nekik idén a legfontosabb kalászos, repce, kukorica és napraforgó újdonságainkat. Vállalatunk rendkívül nagy hangsúlyt fektet a kutatásfejlesztésre, hiszen a termelőket a klímaváltozás okozta kihívások közepette is a kiválóan teljesítő fajtákkal szeretnénk ellátni, mellé pedig hatékony növényvédelmi technológiát adni számukra.”

A rendezvényen elsőként a Syngenta két új hibridárpát mutatott be.

„Az intenzív, magas termésre képes, kiváló értékekkel bíró SY Dooblin és SY Dakoota vállalatunk hibridárpa nemesítésének legújabb tagjai”

– mondta Balog László kampánymenedzser. Az SY Dooblin intenzív körülmények közé ajánlott fajta, amelyet jó bokrosodási készség és magasabb számú kalász jellemez. A korai hatsoros árpa általános betegségtoleranciája nagyon jó. Az SY Dakoota robusztus, korai hatsoros árpa. Az intenzív, kitűnő agronómiai tulajdonságú, magas termésű hibrid kiváló bokrosodási készséggel rendelkezik és magasabb számú kalászt hoz. A két új fajta optimális vetésideje szeptember 25.-október 30.

Asbóth András marketing menedzser az Amistar Prime-ot mutatta be, amely az Amistar Optit váltja 2021-től. A hosszú tartamhatású, azoxistrobin tartalmú készítmény jelentős élettani folyamatokat indít be a kalászos növényeknél és megóvja a kórokozóktól. A kombináció másik hatóanyaga a Fenpropidin, amely korai kijuttatási időpontban a főként a lisztharmat elleni védelemért felel. Triazolmentes kombináció, amely hűvösebb időben is megbízható hatékonysággal rendelkezik lisztharmat, szeptóriás levélfoltosság, rozsdabetegségekkel szemben. Aszályos évjáratban is fokozza a várható terméshozamot, csökkenti a növényi öregedést, kitolja a tenyészidő hosszát, ezáltal a termésre is pozitív hatással van.

Kalászos növények területén már bizonyított az egyedülálló hatásmechamizmussal bíró Elatus Era. Azon túl, hogy a főbb kórokozókat és a termésvesztő növénybetegségeket is kiválóan kontrollálja, egészségesen tartja az növény levélzetét, növeli a zászlóslevél méretét, amely a termésképzés egyik legmeghatározóbb eleme. Az Elatus Era a tavalyi fuzáriumos évben országszerte megmutatta minőségjavító, termésnövelő hatását. Nagyon fontos, hogy ebben a nehéz, átlagos évjárattól nagyon különböző körülmények között is megóvjuk a sok helyen nagyon nehezen képződött termés minőségét betakarítás előtt a csapadékos időszakok ellenére, tette hozzá Asbóth András.

Kukorica területén a Syngenta hamarosan egy új megoldással jelentkezik azon termelők számára, akiknek talajfertőtlenítést kell használniuk a talajlakó kártevők ellen és mikro starter műtrágyát is szeretnének alkalmazni. „Várakozásaink szerint a 2021-től érkező, jelenleg engedélyezés alatt álló Force Evo egyszerre nyújt megoldást erre a kérdésre. Az első olyan készítményünk lesz, amely egy szemcsében tartalmazza a rovarölő teflutrin hatóanyagot és a nitrogén, foszfor és cink tápanyagokat. Kijuttatása egyszerű, mivel gyakorlatilag pormentes, homogén és jól guruló szemcsék alkotják. Dózisa 16-20 kilogramm hektáronként”, ismertette Papp Zoltán termékmenedzser.

Előadásában elhangzott: növényvédelem oldaláról megközelítve a kukoricatermesztést, megjelentek a kukoricamoly és a gyapottok bagolylepke első lárvakártételei. Különösen ez utóbbi kártevő megjelenése adhat okot aggodalomra. Mindkét kártevő és a később megjelenő kukoricabogár imágó és levéltetvek is ellen megoldást nyújt az Ampligo 0,2-0,3 liter/hektár dózisban.

Repce területén a Syngenta nemesítés fókusza Kelet-Európára tevődött, jelenleg is ígéretes jelölteket tesztelnek a kísérletekben.

„Ez a magyar gazdálkodók számára is jó hír, hiszen a közeljövőben nagy termőképességű fajtákkal frissül a hibridválasztékunk”

– hangsúlyozta Ácsné dr. Szekeres Dóra kampánymenedzser. Ennek a folyamatnak az első „hírnöke” az SY Iowa, amely tavaly ősszel került először termesztésbe. Az új hibrid a közkedvelt Bluestar és a Florida tökéletes kombinációja: kiválóan ötvözi a két hibrid előnyös tulajdonságait, magas olajtartalom mellett a betegségeknek is ellenálló-képességgel rendelkezik.

Napraforgó terület piacvezető vállalataként a Syngenta folyamatosan bővíti portfolióját: jelenleg 14 hibridet kínálnak a gazdálkodók számára. Az idei év nagy újdonsága a Suman, amely a méltán elismert NK Kondi Express® toleráns változata. Magas olajtartalommal és jó betegség ellenállósággal rendelkezik, terméspotenciálját tekintve a legmagasabb termőképességű Syngenta Express toleráns hibrid.

  • Az idei évben meghirdettünk egy hosszú távú szakmai programot, amelyre az ország minden részéről jelentkeztek napraforgóval foglalkozó termelők – ismertette dr. Nagy Viktor fejlesztőmérnök. – Ennek célja, hogy a teljes termesztéstechnológiát felülvizsgálja, kontroll alatt tartva a lehető legnagyobb termést tudjuk realizálni egy-egy területen. Az elmúlt években elért 3,01 tonnás hektáronkénti eredmény rendkívül történelmi eredmény, azonban tapasztalataink szerint vannak még bőven tartalékok a növényben. Az itt megszerzett információkat a későbbiekben közzé fogjuk tenni, hogy mások is tanulhassanak belőle.

A napraforgó növényvédelem elengedhetetlen eleme ma már az alap gyomirtás, hangsúlyozta dr. Nagy Viktor. A Gardoprim Plus Gold használata esetén még kevés csapadék esetén is számíthatunk olyan hatásra, amely megkönnyíti a később alkalmazandó posztemergens gyomirtások időzítését. Napraforgótípustól függően Listego (CL), a Listego Plus (CLP) és Fluence (Express-toleráns) kezelések teszik teljessé a napraforgó gyomirtását.

A következő időszak teendőiről szólva dr. Nagy Viktor elmondta: a csapadékos medárdi időszak következménye a nagyobb kórokozó nyomás lehet. Különösen a fóma, a diaporte és a fehérpenészes szárkorhadás jelenléte erősödhet, de az alternária is komoly gondokat okozhat. A júniusi időszakban elvégzett gombaölő szeres kezelés jelentős károktól mentesítheti az állományokat. A Syngenta javaslatában az Amistar Sun szerepel erre a célra 0,8-1,0 liter/hektár dózisban. A készítmény a legfontosabb leveleket, szárat és tányért fertőző kórokozók ellen kimagasló hatékonysággal rendelkezik. Az elmúlt években elvégzett vizsgálatok szerint az Amistar Sun alkalmazásával akár 500-800 kilogramm hektáronkénti termést lehet megmenteni, amelynek értéke 60-100.000 forintot is elérheti.

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.

A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.

 Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

 A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).

„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”

– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.

„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”

– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.

Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss