Gazdaság
UR robotok problémamentes távvezérlése
A COVID-19 járványhelyzet változtatásokat hozott a gyártók életébe: szükségessé vált az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos irányelvek lefektetése, a társadalmi elhatárolódás követelményeinek való megfelelés, a munkaerőhiány és a távollét pedig létező munkaügyi problémává nőtte ki magát.
Számos gyártó vezette be a kobotok használatát termelésének átalakítása vagy az üzletmenet folytonosságának fenntartása érdekében. De mi történik abban az esetben, ha probléma lép fel a kobot működése során és nincs a helyszínen személyzet? Mi van, ha új gyártásra kell átprogramozni a kobotot, de nincs senki a helyszínen, aki hozzá tudna férni a munkacellához? Mi van, ha a kobot működésével kapcsolatos adatokra lenne szüksége, de az üzem le van zárva? Lehet-e programozni a kobotot anélkül, hogy utána fertőtleníteni kellene a munkacellát?
A távoli hozzáférés eszközei átfogó megoldást jelentenek ezekre a kihívásokra. A UR+ rendszerén keresztül elérhetők a távoli hozzáférés eszközei, amelyek lehetővé teszik az UR kobot működésében fellépő esetleges hibák elhárítását és a kobot biztonságos programozását távoli helyszínről, laptopon, PC-n vagy okostelefonon keresztül. A távoli hozzáférés megkérdőjelezhetetlen előnyökkel jár: biztosítja a folyamatosságot, csökkenti az állásidőket, kiküszöböli a helyszíni robotprogramozás szükségességét és a szervízelés költségeit. A COVID-19 idején azonban a távoli hozzáférési eszközök még nagyobb értéket képviselnek, mivel jelentős szerepük van a munkavállalók egészségének és biztonságának, valamint a gyártási ágazatra vonatkozó előírások betartásának biztosításában.
Alábbiakban bemutatjuk UR+-on keresztül elérhető, UR által tanúsított távoli hozzáférési eszközöket, amelyekre készítőik által nyerünk betekintést és elégedett – sőt „meglepett” – ügyfelek ajánlják.
TÁVOLI HOZZÁFÉRÉS A COVID-19 IDEJÉN
A UR távvezérelt eszközeinek legújabb kiegészítése, az ARCS2 egy csak LAN-alapú szoftver, amely VNC-n (Virtual Network Computing) keresztül működő távvezérlő egység segítségével hozzáférést biztosít a UR operációs rendszerhez (SSH).
„Az ARCS2 lehetővé teszi a végfelhasználók számára, hogy a gyár épületének elhelyezkedésétől függetlenül bármilyen, a robottal kapcsolatban felmerülő problémát kijavítsanak egy központi helyről vagy akár otthonról. Ez minimálisra csökkenti a hibaelhárítás szükségességét a helyszínen, pénzt és időt takarít meg, valamint csökkenti az állásidőt,”
– magyarázza S?ren Lund, az Airgate vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a vállalatnál jelentősen megnőtt a termék iránti kereslet olyan gyártók részéről, amelyeknek gyorsan alkalmazkodniuk kell napjaink működési és személyzeti kihívásaihoz.
A UR távvezérlő egysége Airgate VNC kapcsolattal teljes hozzáférést biztosít a Polyscope jól ismert felületéhez.
„Az UR által tanúsított integrátor, az ICS Industriedienstleistungen GmbH az ARCS2-t használja egy olyan lézeres jelölő cellához, amely egy UR3e kobottal segíti kis nyomásérzékelők gyártását. Az ARCS2 távoli hozzáférést, programozási segítséget, távoli karbantartást és valós idejű folyamatfigyelést tesz lehetővé az ICS számára”
– mondja Marko Müller-Piltz projektmenedzser:
„Az ARCS2 két fontos előnnyel is bír számunkra. Egyrészt időt spórolunk, mert gyors segítséget tudunk nyújtani ügyfeleinknek, továbbá pénzt takarítunk meg, mert a hiba elhárításához nem kell a helyszínre utaznunk.”
Az Airgate időközben létrehozott egy olyan próbaverziót, amely öt teljes perc ingyenes hozzáférést biztosít az ARCS2-hez, lehetőséget adva a potenciális ügyfeleknek, hogy kipróbálhassák a szoftvert működés közben. További részletekért látogasson el a www.airgate.dk/arcs2 oldalra.
FŐBB TELJESÍTMÉNYMUTATÓK
Az Insights a Robotiq távfelügyeleti szoftvere, amely lehetővé teszi a UR kobottal kapcsolatos adatok gyűjtését, a legfontosabb teljesítménymutatók (KPI) meghatározását és nyomon követését, a KPI trendek azonosítását és a termelés optimalizálását – bárhol, bármikor és bármilyen intelligens eszközön. A kobot valamilyen okból adódó meghibásodása esetén pedig figyelmeztetéseket küld a kulcsszemélyzetnek.
A New Jersey-i székhelyű ZAGO Manufacturing egy UR10e kobotot vetett be a csúcstechnológiás tömítőelemek és kapcsolótömítések iránti igények kielégítésére. Az Allendale Machinery robotikai integrátor tanácsára a ZAGO a kobotot a Robotiq Insights szoftverével látta el a hibaelhárítás és a gyártás optimalizálása érdekében. Suzanne Tracey, a The Knotts Company üzletfejlesztési és marketing vezetője mutatta be a UR rendszerét a ZAGO-nak:
„A ZAGO munkatársai eleinte attól tartottak, hogy nagyon bonyolult lesz. A Robotiq Insights figyelő szoftverével azonban valamennyi munkatárs és az Allendale Machinery integrátorai távolról is hozzáférhetnek a robothoz, és működés közben képesek módosítani a programot.”
Jim Quinn, az Allendale Machinery alkalmazásmérnöke szerint az Insights javítja a ügyfélszolgálati csoportok és a végfelhasználók közötti együttműködést az egymástól távol töltött idő alatt is:
„A ZAGO nagyjából egy órányira helyezkedik el az irodánktól, tehát az Insights licensz mindenképp jó befektetés annak érdekében, hogy távoli hozzáférésen keresztül láthassuk, amit csinálnak és támogatást tudjunk nyújtani a folyamataikhoz.”
SIMÁN ÁTMENT AZ AUTÓÓRIÁS FORD TESZTJEIN
A CobotVNC egy URCap szoftver, amely távoli programozást, segítséget, hibakeresést, biztonsági mentést és a kobotokhoz kapcsolódó oktatást nyújt a VNC-n keresztül. A Covid-19 megjelenése előtt röviddel indított CobotVNC ügyfelek áradatát vonzotta Európából és Észak-Amerikából, mondja a NUTAI üzletfejlesztési vezetője, Mónica Pérez:
„Azokban az időkben, amiket manapság élünk, szoftverünk lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy elkerüljék a helyszínen való tartózkodást, valamint a munkaállomások tisztításának és fertőtlenítésének szükségességét. Vállalatok a világ minden tájáról lépnek velünk kapcsolatba azért, hogy megvásárolhassák ezeket, az iparban a végfelhasználók és az integrátorok által egyaránt használt termékeket.”
A Ford valenciai motorgyára (VEP) Spanyolországban egy UR10e-t telepített gyártósorára. A vállalat nemrégiben kiváló eredménnyel tesztelte a koboton a CobotVNC szoftvert, amiről Pablo Jimeno, a Ford VEP új technológiákért felelős mérnöke számol be:
„A NUTAI CobotVNC szoftvere pozitív meglepetést okozott nekünk. Egy, a gyártósorunkon működő robotunkon teszteltük és valóban tökéletesen működött. Lehetővé teszi számunkra a robot távoli irányítását és a fájlokhoz való hozzáférést anélkül, hogy a helyszínen lennénk, ami nagyban megkönnyíti a karbantartást, az irányítást és a gyártás támogatását.”
A Ford Jimeno számára a CobotVNC további hozzáadott értéket jelent az oktatás területén:
„Véleményem szerint az ipar mellett hatással lehet a képzési és oktatási ágazatra is. Támogathatja az új generációk ismereteinek bővítését az együttműködésen alapuló robotikáról, amely technológia az utóbbi időben sokat fejlődött és az elkövetkező évek során kulcsfontosságú szerepet fog betölteni ebben az ágazatban.”
FELHŐALAPÚ CSATLAKOZÁS
Az IXON Cloud egy teljeskörű távoli szolgáltatást nyújtó platform, amely távoli hozzáférést, adatnaplózást, irányítópultokat, riasztót és még sok minden mást kínál a plug-and-play IXrouter és az URCap szoftver segítségével. A kobothoz való csatlakozás után a router peremberendezésként és adatkapuként szolgál olyan betekintést nyújtva, amely felhasználható a gyártási folyamatok módosítására.
Az IXON távoli szolgáltatásaihoz való könnyű hozzáférés biztosítását tűzte ki elsődleges célként, mondja Sjors Thijssen, az IXON ügyfélkapcsolati vezetője:
„Az IXON-t azzal a céllal jött létre, hogy könnyebbé, biztonságosabbá és hozzáférhetőbbé tegye a felhőalapú kapcsolatokat a gépgyártók, integrátorok és végfelhasználók számára. Az IXON Cloudot úgy tervezték, hogy a gyártócsarnokban dolgozó személyzet és a vezetők is könnyen használhassák. A COVID-19 okozta vírushelyzet kihangsúlyozta a tisztességes távoli szolgáltatási stratégia fontosságát; nemcsak egy járvány idején, hanem a megoldások hosszú távú hozzáadott értékének növelése érdekében is.”
A Smart Robotics, a robotintegráció specialistája az IXON Cloud segítségével távolról elérhető szolgáltatásokat nyújt UR kobot alapú alkalmazásain.
„Nagyon fontos számunkra, hogy távolról hozzáférhessünk minden rendszerünkhöz és figyelemmel kísérhessük viselkedésüket”
– mondja Heico Sandee, a Smart Robotics ügyvezető igazgatója
„A lehető legnagyobb rugalmasság elérésére törekszünk egy meglehetősen összetett rendszer bevezetésével, amelynek ugyanakkor felhasználóbarátnak is kell lennie ügyfeleink számára. Pontosan ezt teszi az IXON is, emiatt törekvéseik összehangban állnak a mi filozófiánkkal.”
Gazdaság
Generációk és percepciók: másért szeretik az irodai munkát az eltérő generációkhoz tartozók
Az iO Partners 2025 nyarán végzett online kutatása szerint a különböző korosztályok eltérően látják az ideális irodai munkafeltételeket, ami bizonyos mértékű véleménykülönbséget jelez közöttük.
Noha minden generáció mást tart a hatékony munkavégzés kulcsának, az irodai jelenlét mindhárom korosztály tagjai számára továbbra is értéket képvisel – csak épp teljesen eltérő okok miatt.
A hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták munkahelyi környezetének jellemzőit az iO Partners 2025 júniusában 500 fős mintán végzett kvantitatív online kutatása. A felmérés jól kirajzolódó generációs eltéréseket mutatott az irodai munkakörnyezet megítélésében, és összességében arra hívta fel a figyelmet, hogy a valódi kérdés nem az, szükség van-e irodára, hanem az, ki, miért és milyen formában tartja azt nélkülözhetetlennek.
Home office vagy iroda?
A kutatás alapján a magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%) dolgozik valamilyen rendszerességgel otthonról. Az arányokban ugyanakkor markáns különbségek mutatkoznak: az Y generáció (30–45 évesek) körében a legmagasabb a heti legalább három napot home office-ban dolgozók aránya (41%), szemben az X generációra (45–60 évesek) jellemző 27%-kal.
Az idősebbek közel kétharmada (64%) egyáltalán nem, vagy csak nagyon indokolt esetben dolgozik otthonról (ez az arány a Y-oknál 43, a Z-knél 42%), miközben a legfiatalabb, 20-30 éves munkavállalókra a heti 1-2 nap otthoni munka a legjellemzőbb: ez 35 százalékukra igaz.
Hol terem a hatékonyság?
A kutatásban résztvevők 39 százaléka a home-office-t tartotta hatékonyabbnak, míg 20 százalék az irodát, de a korosztályok között itt is érdekes mintázat rajzolódik ki. Az X generációban a legmagasabb azok aránya, akik az irodai munkát tartják eredményesebbnek, míg az otthonról elvégzett munkát az Y generáció tagjai érzik a leginkább hatékonynak. A legifjabb munkavállalók csaknem fele (46%) ugyanakkor akként foglalt állást, hogy mindkét munkatér hasonlóan hatékony.
Milyen a vonzó iroda?
Az talán nem meglepő, hogy a Z generáció digitális bennszülöttként magabiztosan dolgozik távolról, ám a kutatás érdekes tanulsága az, hogy számukra különösen fontos előny a társaság és a munkatársak közelsége, ha az irodában végzett munkáról van szó. Preferenciáik tekintetében kiderült, hogy szívesen dolgoznak modern, közösségi terekben, értékelik az ergonomikus berendezést és a nyitott, együttműködést ösztönző irodai környezetet. A fejlesztések közül a telefonfülkék és a csendes zónák bevezetését támogatják leginkább.
Az Y generáció számára az ideális iroda tekintetében a legfontosabb tényező a jó lokáció és a megközelíthetőség. Ez egyébként a teljes vizsgált mintára igaz, de az Y generáció képviselte legmagasabb arányban (74%) ezt a véleményt. Ők azok, akik az otthoni munkát tartják a leginkább hatékonynak, ugyanakkor az irodát a munka-magánélet egyensúly megteremtésének eszközeként is látják. Az irodai dizájn és a vizuális környezet – beleértve a műalkotásokat és dekorációkat – pozitív hatását is ők értékelik legmagasabban. Sokuk számára az iroda olyan tér, ahol rendezettebben, fókuszáltabban tudnak dolgozni.
Az X generáció tagjai a legkonzervatívabb irodahasználók: 48 százalékuk soha nem dolgozik otthonról. Ők tartják leginkább hatékonynak az irodába való bejárást, elsősorban a napi rutin és a struktúra megtartása miatt. Jóllehet az ideális iroda jellemzői közül náluk is a jó elhelyezkedés és a rövidebb utazási idő a leginkább kiemelt, az újfajta irodai terek vagy fejlesztések kevésbé hatnak rájuk ösztönzőleg.
Lehet hatékony és szerethető az iroda?
Bár a kutatás jól kirajzolja a generációk közötti különbségeket, az eredményekből az is kiderül, hogy minden korosztály számára kialakítható motiváló, inspiráló és a hatékonyságot növelő irodai környezet.
Az iO Partners szakértői szerint a munkatér ma már nemcsak funkcionális kérdés, hanem stratégiai eszköz: a megfelelő környezet nemcsak a meglévő munkatársak elégedettségét és produktivitását növeli, hanem az új tehetségek bevonzásában is versenyelőnyt jelent. Az a vállalat, amely ezekhez az igényekhez tud alkalmazkodni, nemcsak elégedettebb, hanem lojális, elkötelezett dolgozókat is nyer.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A gazdálkodók igényeit kiszolgáló meteorológiai állomással lép piacra a Széchenyi István Egyetem
Innovatív meteorológiai állomást fejlesztettek a Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karán, amelyet a napokban szakmai partnereknek, viszonteladóknak, gazdálkodóknak mutattak be.
Az Unisense névre keresztelt műszer a legmodernebb technológia segítségével pontos adatokat biztosít a mezőgazdasági termelőknek, támogatva a hatékonyság növelését és a kockázatok minimalizálását. Forgalmazása januárban elkezdődhet.
A Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karán kifejlesztett meteorológiai állomás egyaránt szolgálja a kutatás és a gazdálkodók igényeit, hozzájárulva a pontosabb, adatalapú döntések meghozatalához – hangzott el az innováció bemutatóján, amelyet az intézmény mosonmagyaróvári Smart Farm Tangazdaságában tartottak nemrégiben. Az egyetem szakmai partnerei, leendő viszonteladók, gazdálkodók a program során részletesen megismerhették a fejlesztés sajátosságait, funkcióit és az értékesítésre szánt piaci konstrukciót.

Dr. Tóth Tamás kutatóprofesszor, a Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának dékánja az intézmény interdiszciplináris előnyére hívta fel a figyelmet. (Fotó: Adorján András/Széchenyi István Egyetem)
Az eseményen dr. Tóth Tamás dékán kiemelte, a precíziós gazdálkodással kapcsolatos kutatások mintegy harminc évre nyúlnak vissza a karon. Ez alapozta meg a Bioműszaki és Precíziós Technológiai Tanszék létrehozását, amely igazi szakmai műhelyként működik. Felhívta a figyelmet a Széchenyi István Egyetem interdiszciplináris szemléletére, amely ebben a fejlesztésben is megmutatkozik, hiszen a tanszék munkatársai mellett többek között a Digitális Fejlesztési Központ szakemberei és az egyetem hasznosítóvállalkozása, az Uni Inno Zrt. is fontos szerepet vállalt a projektben.
„Az intézmény fókuszában álló területek, mint a precíziós mezőgazdaság, a digitalizáció, az adatértékelés és a mesterséges intelligencia egyszerre jelennek meg az innovációban” – hangsúlyozta.
Dr. Teschner Gergely egyetemi docens elmondta, 2019 óta alkalmaznak különböző IoT-szenzorhálózatokat a karon, és az évek során rengeteg tapasztalatot szereztek az adatelemzésben. Ez alapozta meg a saját fejlesztési tevékenységet.
„Másfél éve fogalmazódott meg bennünk annak a meteorológiai állomásnak az ötlete, amely egyszerre kínál minden olyan funkciót, amelyekre a gazdálkodóknak szükségük van. A különböző szenzorok segítségével a műszer többek között a talajnedvességet és a talajhőmérsékletet, a szélirányt és a szélsebességet, a napsugárzás intenzitását, a levegő hőmérsékletét és páratartalmát, valamint a légnyomást, és a levélfelületi nedvességet is méri”
– sorolta.

A gazdálkodókat segítő, élenjáró technológiákat alkalmazó fejlesztésről dr. Teschner Gergely egyetemi docens számolt be. (Fotó: Adorján András/Széchenyi István Egyetem)
Hozzátette, az eszközön különböző adatküldési periódusokat lehet beállítani, és 15 perces periódus esetén teljes sötétségben is nyolc napig üzemképes az akkumulátor, amelynek feltöltéséhez nyári időszakban három óra szükséges. Az Unisense belső memóriája 40 adatküldési ciklus adatait tudja eltárolni, aminek akkor van jelentősége, ha az elküldött adatot valamilyen okból a szerver nem fogadta.
Az előadásból kiderült, a szoftveres hátteret az egyetem Digitális Fejlesztési Központja biztosította. A felhasználói felületet úgy alakították ki, hogy a gazdák egy közösséget alkotva meg tudják nézni egymás adatait. Ez egyrészt költséghatékonysági szempontból fontos, másrészt pedig még komplexebb képet ad az időjárási viszonyokról a mezőgazdasági termelők számára. Az adatok webes és mobilalkalmazáson keresztül is elérhetők: a rendszer előzményeket kezel, hibajelzéseket küld, és a közeljövőben növényvédelmi előrejelzésekkel is kiegészül.
Az értékesítésben kulcsszerepet kap az Uni Inno Zrt. Mint elhangzott, jelenleg havi harminc állomás gyártására van kapacitás, és az első megrendeléseket várhatóan január közepére teljesítik. A piaci értékesítésre három csomagot alakítottak ki a szenzorfelszereltségtől függően, amelyek ára 380 és 550 ezer forint között változik.
Dr. Teschner Gergely összegzésképp elmondta: azért érdemes az Unisense mellett dönteni, mert a fejlesztés stabil egyetemi háttérrel rendelkezik, a gyártás és a terméktámogatás is hazai, ezért a szerviz és alkatrészellátottság is biztosított. Mindemellett kiemelte a jó ár-érték arányt, valamint azt, hogy a termék fejlesztése a jövőben is folytatódik, így a platform további funkciókkal bővül. Az innovációról további részletek itt olvashatók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Digitális fordulat a hazai pénzforgalomban
A hazai pénzforgalom 2025-ben látványosan digitalizálódik: az elektronikus fizetések aránya rekordokat dönt, az AFR és a qvik új fizetési élményt hoz, miközben a központi fraud-szűrés új védelmi szintet teremt.
Az azonnali fizetési rendszer egy negyedév alatt 53 millió tranzakciót bonyolított le, és a neobankok új irányokat jelölnek ki a pénzügyekben. Megjelent a PwC Digitális Pénzügyi Körkép 2025 című elemzése, mely részletesen feltárja a hazai pénzforgalom digitalizációjának legfrissebb trendjeit, adatait és a legújabb fejlesztéseket.
Fejlett infrastruktúra támogatja a gyors digitalizációt
A magyar pénzforgalmi infrastruktúra európai összevetésben is kiemelkedő. 2025 második negyedévére az ATM-hálózat elérte az 5 378 darabot (ami +166 db negyedéves növekedést jelent), a fizikai kártyaelfogadóhelyek száma meghaladta a 150 ezret és a POS-terminálok száma 275 559-re bővült. Az internetes elfogadóhelyek száma megközelítette a 45 ezret – ez több mint kétszerese a 2020-as szintnek.
A bankszámlák és kártyák állománya stabilan 10,3 millió darab körül mozog, miközben a használat minősége folyamatosan javul: nő a mobilbankon keresztül történő utalások száma, a kártyás vásárlások darabszáma és értéke is. A mobiltárcába regisztrált kártyák aránya már elérte a 25%-ot, az érintéses POS-tranzakciók részaránya tartósan 99%.
Ezzel párhuzamosan a készpénzfelvételek darabszáma 5,8%-kal, értéke 1,5%-kal csökkent. Az egy ATM-tranzakcióra jutó átlagos összeg 112 ezer forint. Budapest továbbra is élen jár: itt az elektronikus tranzakciók aránya 58% darabszámban és 68% értékben, míg Kelet-Magyarországon a legalacsonyabbak ezek az arányok.
Felfutóban az azonnali fizetés
Magyarország 2020-ban egyedülállóan, kötelező jelleggel vezette be az Azonnali Fizetési Rendszert (AFR), amelyet 2024-ben az AFR 2.0 intézkedéscsomag és a qvik indítása egészített ki. A qvik valójában négy megoldást jelent – QR-kód, NFC, deeplink és fizetési kérelem –, amelyek egységes, kötelező szabványra építve terjesztik az azonnali fizetést online és bolti környezetben. 2025 második negyedévének végén már több mint 31 ezer helyszínen volt elérhető a qvik, a QR/NFC/Link tranzakciók száma negyedéves alapon 41,2%-kal nőtt.
Látványos a request-to-pay (fizetési kérelem) felfutása: 2025 második negyedévében 1 185 139 darab tranzakciót és 527,4 milliárd forint értéket ért el, ami 48,9%-os növekedés darabszám és 81,4%-os az érték tekintetében egyetlen negyedév alatt. A qvik a felhasználók számára mentes a tranzakciós illetéktől, így különösen nagy kosárértékeknél kínál alternatívát a kártyás fizetéshez képest.
„A qvik megoldások sikeréhez nemcsak a hagyományos és online fizetési rendszerek összehangolt fejlesztése szükséges, hanem a szolgáltatók aktív szerepvállalása a bizalomépítésben és az edukációban, hiszen a piaci várakozások szerint a digitális fizetés csak így válhat széles körben elfogadottá”
– mutatott rá Madar Norbert, a PwC Magyarország digitális kereskedelmi csapatának vezetője.
A PwC Digitális Pénzügyi Körkép 2025 kutatásában gyakorlati példák és piaci adatok is szerepelnek a legújabb fejlesztésekről.
A kiberbiztonság kulcskérdés
A digitális csatornák térnyerésével párhuzamosan a kiberfenyegetések száma és komplexitása is nő: világszinten 2028-ra 14 000 milliárd dollárra emelkedhet a kiberbűnözés okozta kár; Magyarországon 2024-ben 220 ezer tranzakció során 41,9 milliárd forintnyi veszteség keletkezett. A kártyás visszaélések kibocsátói oldalon 2023 első negyedévétől 2025 második negyedévéig látványosan javultak: a sikeres visszaélések aránya 32%-ról 9,7%-ra esett, az egy esethez kapcsolódó átlagos kárérték pedig 38 756 forintra csökkent. Ezzel párhuzamosan viszont a kártyán kívüli elektronikus pénzforgalomban a sikeres visszaélések aránya 2025 második negyedévére 50%-ra emelkedett, közel 940 ezer forintos átlagos eseti kár mellett.
A támadások csatornái átrendeződtek: a mobil dominanciája 78%-ra nőtt, az internet aránya 20%, a végső célpont pedig jellemzően továbbra is ember (a támadások 46%-a emailen indul). Ebben a környezetben 2025. július 1-jén elindult a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR), a GIRO által üzemeltetett hibrid fraud-monitoring megoldás, amely szabály- és MI-alapú kockázati scoringgal 500 milliszekundum alatti időszeletben támogatja a banki döntést.
Az ügyfélélmény új dimenziói a neobankoknál
A nemzetközi fintechszereplők (Revolut, Wise) néhány év alatt új mércét állítottak az ügyfélélményben: egyszerű, gyors, költséghatékony és fejlett mobilappokkal vonzottak be 1,5–2 millió magyar ügyfelet. A neobankok ügyfélköre jellemzően fiatalabb, digitálisan affinis, városi lakosokból áll; a kártyahasználatban az online és külföldi vásárlások dominálnak, a készpénzfelvétel aránya alacsony.
2023-ban a külföldi fintech-kártyák 69%-át regisztrálták mobilfizetési tárcába (Apple Pay, Google Wallet), szemben a hazai kibocsátású kártyák 23%-ával. A hagyományos bankok válasza érzékelhető: fejlett mobilbankok (virtuális kártya, kedvező devizaváltás), többcsatornás digitális szolgáltatások és gyorsabb onboarding jelenik meg, miközben a bankváltás adminisztratív akadályai – például a számlaszám-hordozhatóság hiánya – továbbra is fékezik a versenyt.
„Az ügyfélélmény 2025-re stratégiai tényezővé vált: az intuitív UX/UI, a hangalapú interakciók, az előfizetéses modellek és az AI-alapú személyre szabás új normát teremt. A neobankok által diktált digitális szint ma már piacszabályozó hatású: a verseny a személyre szabott ajánlatokban, a zökkenőmentes ügyfélutakban és a transzparens díjstruktúrában zajlik. A nyertesek azok lesznek, akik a biztonság, a fogyasztói élmény és a szabályozói megfelelés hármasát egy platformon, adatvezérelt működési modellben integrálják”
– foglalta össze Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung különleges kedvezményekkel hangol az ünnepekre
-
Mozgásban2 hét ago
Automatizált logisztika a globális ellátáshoz
-
Szórakozás2 hét ago
Miért keressük egyre inkább az interaktív kikapcsolódást?
-
Zöld2 hét ago
Intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban
-
Egészség2 hét ago
Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál
-
Ipar2 hét ago
Digitális intelligencia a sűrített levegős rendszerek szolgálatában
-
Gazdaság2 hét ago
Budapest az újrahasználható csomagolás éllovasa lehetne






