Connect with us

Gazdaság

UR robotok problémamentes távvezérlése

A COVID-19 járványhelyzet változtatásokat hozott a gyártók életébe: szükségessé vált az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos irányelvek lefektetése, a társadalmi elhatárolódás követelményeinek való megfelelés, a munkaerőhiány és a távollét pedig létező munkaügyi problémává nőtte ki magát.

Számos gyártó vezette be a kobotok használatát termelésének átalakítása vagy az üzletmenet folytonosságának fenntartása érdekében. De mi történik abban az esetben, ha probléma lép fel a kobot működése során és nincs a helyszínen személyzet? Mi van, ha új gyártásra kell átprogramozni a kobotot, de nincs senki a helyszínen, aki hozzá tudna férni a munkacellához? Mi van, ha a kobot működésével kapcsolatos adatokra lenne szüksége, de az üzem le van zárva? Lehet-e programozni a kobotot anélkül, hogy utána fertőtleníteni kellene a munkacellát?

A távoli hozzáférés eszközei átfogó megoldást jelentenek ezekre a kihívásokra. A UR+ rendszerén keresztül elérhetők a távoli hozzáférés eszközei, amelyek lehetővé teszik az UR kobot működésében fellépő esetleges hibák elhárítását és a kobot biztonságos programozását távoli helyszínről, laptopon, PC-n vagy okostelefonon keresztül. A távoli hozzáférés megkérdőjelezhetetlen előnyökkel jár: biztosítja a folyamatosságot, csökkenti az állásidőket, kiküszöböli a helyszíni robotprogramozás szükségességét és a szervízelés költségeit. A COVID-19 idején azonban a távoli hozzáférési eszközök még nagyobb értéket képviselnek, mivel jelentős szerepük van a munkavállalók egészségének és biztonságának, valamint a gyártási ágazatra vonatkozó előírások betartásának biztosításában.

Alábbiakban bemutatjuk UR+-on keresztül elérhető, UR által tanúsított távoli hozzáférési eszközöket, amelyekre készítőik által nyerünk betekintést és elégedett – sőt „meglepett” – ügyfelek ajánlják.

TÁVOLI HOZZÁFÉRÉS A COVID-19 IDEJÉN

A UR távvezérelt eszközeinek legújabb kiegészítése, az ARCS2 egy csak LAN-alapú szoftver, amely VNC-n (Virtual Network Computing) keresztül működő távvezérlő egység segítségével hozzáférést biztosít a UR operációs rendszerhez (SSH).

„Az ARCS2 lehetővé teszi a végfelhasználók számára, hogy a gyár épületének elhelyezkedésétől függetlenül bármilyen, a robottal kapcsolatban felmerülő problémát kijavítsanak egy központi helyről vagy akár otthonról. Ez minimálisra csökkenti a hibaelhárítás szükségességét a helyszínen, pénzt és időt takarít meg, valamint csökkenti az állásidőt,”

– magyarázza S?ren Lund, az Airgate vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a vállalatnál jelentősen megnőtt a termék iránti kereslet olyan gyártók részéről, amelyeknek gyorsan alkalmazkodniuk kell napjaink működési és személyzeti kihívásaihoz.

A UR távvezérlő egysége Airgate VNC kapcsolattal teljes hozzáférést biztosít a Polyscope jól ismert felületéhez.

„Az UR által tanúsított integrátor, az ICS Industriedienstleistungen GmbH az ARCS2-t használja egy olyan lézeres jelölő cellához, amely egy UR3e kobottal segíti kis nyomásérzékelők gyártását. Az ARCS2 távoli hozzáférést, programozási segítséget, távoli karbantartást és valós idejű folyamatfigyelést tesz lehetővé az ICS számára”

– mondja Marko Müller-Piltz projektmenedzser:

„Az ARCS2 két fontos előnnyel is bír számunkra. Egyrészt időt spórolunk, mert gyors segítséget tudunk nyújtani ügyfeleinknek, továbbá pénzt takarítunk meg, mert a hiba elhárításához nem kell a helyszínre utaznunk.”

Az Airgate időközben létrehozott egy olyan próbaverziót, amely öt teljes perc ingyenes hozzáférést biztosít az ARCS2-hez, lehetőséget adva a potenciális ügyfeleknek, hogy kipróbálhassák a szoftvert működés közben. További részletekért látogasson el a www.airgate.dk/arcs2 oldalra.

FŐBB TELJESÍTMÉNYMUTATÓK

Az Insights a Robotiq távfelügyeleti szoftvere, amely lehetővé teszi a UR kobottal kapcsolatos adatok gyűjtését, a legfontosabb teljesítménymutatók (KPI) meghatározását és nyomon követését, a KPI trendek azonosítását és a termelés optimalizálását – bárhol, bármikor és bármilyen intelligens eszközön. A kobot valamilyen okból adódó meghibásodása esetén pedig figyelmeztetéseket küld a kulcsszemélyzetnek.

A New Jersey-i székhelyű ZAGO Manufacturing egy UR10e kobotot vetett be a csúcstechnológiás tömítőelemek és kapcsolótömítések iránti igények kielégítésére. Az Allendale Machinery robotikai integrátor tanácsára a ZAGO a kobotot a Robotiq Insights szoftverével látta el a hibaelhárítás és a gyártás optimalizálása érdekében. Suzanne Tracey, a The Knotts Company üzletfejlesztési és marketing vezetője mutatta be a UR rendszerét a ZAGO-nak:

„A ZAGO munkatársai eleinte attól tartottak, hogy nagyon bonyolult lesz. A Robotiq Insights figyelő szoftverével azonban valamennyi munkatárs és az Allendale Machinery integrátorai távolról is hozzáférhetnek a robothoz, és működés közben képesek módosítani a programot.”

Jim Quinn, az Allendale Machinery alkalmazásmérnöke szerint az Insights javítja a ügyfélszolgálati csoportok és a végfelhasználók közötti együttműködést az egymástól távol töltött idő alatt is:

„A ZAGO nagyjából egy órányira helyezkedik el az irodánktól, tehát az Insights licensz mindenképp jó befektetés annak érdekében, hogy távoli hozzáférésen keresztül láthassuk, amit csinálnak és támogatást tudjunk nyújtani a folyamataikhoz.”

SIMÁN ÁTMENT AZ AUTÓÓRIÁS FORD TESZTJEIN

A CobotVNC egy URCap szoftver, amely távoli programozást, segítséget, hibakeresést, biztonsági mentést és a kobotokhoz kapcsolódó oktatást nyújt a VNC-n keresztül. A Covid-19 megjelenése előtt röviddel indított CobotVNC ügyfelek áradatát vonzotta Európából és Észak-Amerikából, mondja a NUTAI üzletfejlesztési vezetője, Mónica Pérez:

„Azokban az időkben, amiket manapság élünk, szoftverünk lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy elkerüljék a helyszínen való tartózkodást, valamint a munkaállomások tisztításának és fertőtlenítésének szükségességét. Vállalatok a világ minden tájáról lépnek velünk kapcsolatba azért, hogy megvásárolhassák ezeket, az iparban a végfelhasználók és az integrátorok által egyaránt használt termékeket.”

A Ford valenciai motorgyára (VEP) Spanyolországban egy UR10e-t telepített gyártósorára. A vállalat nemrégiben kiváló eredménnyel tesztelte a koboton a CobotVNC szoftvert, amiről Pablo Jimeno, a Ford VEP új technológiákért felelős mérnöke számol be:

„A NUTAI CobotVNC szoftvere pozitív meglepetést okozott nekünk. Egy, a gyártósorunkon működő robotunkon teszteltük és valóban tökéletesen működött. Lehetővé teszi számunkra a robot távoli irányítását és a fájlokhoz való hozzáférést anélkül, hogy a helyszínen lennénk, ami nagyban megkönnyíti a karbantartást, az irányítást és a gyártás támogatását.”

A Ford Jimeno számára a CobotVNC további hozzáadott értéket jelent az oktatás területén:

„Véleményem szerint az ipar mellett hatással lehet a képzési és oktatási ágazatra is. Támogathatja az új generációk ismereteinek bővítését az együttműködésen alapuló robotikáról, amely technológia az utóbbi időben sokat fejlődött és az elkövetkező évek során kulcsfontosságú szerepet fog betölteni ebben az ágazatban.”

FELHŐALAPÚ CSATLAKOZÁS

Az IXON Cloud egy teljeskörű távoli szolgáltatást nyújtó platform, amely távoli hozzáférést, adatnaplózást, irányítópultokat, riasztót és még sok minden mást kínál a plug-and-play IXrouter és az URCap szoftver segítségével. A kobothoz való csatlakozás után a router peremberendezésként és adatkapuként szolgál olyan betekintést nyújtva, amely felhasználható a gyártási folyamatok módosítására.

Az IXON távoli szolgáltatásaihoz való könnyű hozzáférés biztosítását tűzte ki elsődleges célként, mondja Sjors Thijssen, az IXON ügyfélkapcsolati vezetője:

„Az IXON-t azzal a céllal jött létre, hogy könnyebbé, biztonságosabbá és hozzáférhetőbbé tegye a felhőalapú kapcsolatokat a gépgyártók, integrátorok és végfelhasználók számára. Az IXON Cloudot úgy tervezték, hogy a gyártócsarnokban dolgozó személyzet és a vezetők is könnyen használhassák. A COVID-19 okozta vírushelyzet kihangsúlyozta a tisztességes távoli szolgáltatási stratégia fontosságát; nemcsak egy járvány idején, hanem a megoldások hosszú távú hozzáadott értékének növelése érdekében is.”

A Smart Robotics, a robotintegráció specialistája az IXON Cloud segítségével távolról elérhető szolgáltatásokat nyújt UR kobot alapú alkalmazásain.

„Nagyon fontos számunkra, hogy távolról hozzáférhessünk minden rendszerünkhöz és figyelemmel kísérhessük viselkedésüket”

– mondja Heico Sandee, a Smart Robotics ügyvezető igazgatója

„A lehető legnagyobb rugalmasság elérésére törekszünk egy meglehetősen összetett rendszer bevezetésével, amelynek ugyanakkor felhasználóbarátnak is kell lennie ügyfeleink számára. Pontosan ezt teszi az IXON is, emiatt törekvéseik összehangban állnak a mi filozófiánkkal.”

Gazdaság

Hibrid munkavégzés során korszerű beléptetőrendszerekkel ellenőrizhető az irodai jelenlét

A hibrid munkavégzés terjedésével és állandósulásával a vállalatoknak egyre nagyobb kihívást jelent a munkaidő nyilvántartása, a jelenlét követése és a biztonságos irodai működés fenntartása.

A SMARTme Building Technologies Kft. szakértője szerint a korszerű beléptetőrendszerek kulcsszerepet játszanak a modern irodai környezetben, segítve a hatékony munkaidő-kezelést, statisztikakészítést és biztonságot.

Öt éve végleg átalakult a munkavégzés világa

A 2019-ben kezdődő, majd 2020-ban elterjedő járvány örökre megváltoztatta a munka világát. A koronavírus-járvány időszaka mindkét féltől – a munkaadóktól és természetesen a munkavállalóktól is – teljesen más, a korábbiaktól eltérő hozzáállást követelt meg. Mivel az ezt megelőző időszakban a teljes távollét, tehát a távmunka csak a rendkívüli körülmények miatt váltotta fel a jelenléti munkavégzést, így az új helyzetre válaszul, 2020-tól kezdődően a hibrid munkavégzés sokkal elterjedtebbé és szélesebb körben elfogadottá vált különböző szektorokban. Nem is csoda, hiszen a hibrid modell ötvözheti a távmunka és az irodai munka előnyeit: munkakörtől függően hetente több otthoni munkanapot, azaz home office-t tesz lehetővé.

Az új modell továbbra is velünk marad

A GKI Gazdaságkutató Zrt. a magyar felnőttkorú lakosság egészét reprezentáló ezer fős mintán végzett kutatást 2025 szeptemberében a távmunka hazai elterjedtségét vizsgálva. Kiderült, hogy a munkavállalók 29 százalékának volt lehetősége otthonról (is) dolgozni. Az önálló értelmiségi szakmákban a távmunka előfordulása 80 százalék feletti, és ebben a felsővezetők több mint fele is érintett. Kiderült az is, hogy a home officeban (is) dolgozók közül minden hatodik egyáltalán nem jár be a munkahelyére, a többieket hibrid formában foglalkoztatják. A GKI szerint Magyarországon a következő 2-3 évben nem az lesz a fő kérdés, hogy marad-e a home office, hanem hogy milyen formában. Míg az állami és konzervatív szektor visszaszorítja, addig a multik és tudásalapú cégek megőrzik, és a kompromisszum a heti 1-2 napos otthoni munkavégzést tartalmazó hibrid modell lehet.

Új kihívásokat hozott a hibrid munkavégzés – megoldás az korszerű beléptetőrendszer

A korábban kialakult új munkarend állandósulásával a vállalatok immár évek óta új kihívásokkal néznek szembe: jelentős feladat a munkaidő nyilvántartása, a jelenlét követése és a biztonságos irodai működés fenntartása.

„A hagyományos papír alapú vagy Excel-táblás nyilvántartások ma már nem elegendőek. A modern beléptetőrendszerek integráltan tudják kezelni a hibrid jelenlétet, miközben biztosítják az adatok pontosságát, a kellő biztonság kialakítását és a jogszabályi megfelelést. Többek között olyan kérdésekre kell választ találni, hogy ki van jelen az irodában, és mikor, hogyan biztosítható az épület hozzáférése és biztonsága, illetve hogyan lehet pontos adatot nyerni a munkaidőről és jelenléti statisztikákról”

– véli Móró Tibor, a SMARTme Building Technologies Kft. ügyvezető igazgatója.

A valós üzleti életben gyakori, hogy a felelős személy nem tartózkodik a helyszínen, mégis biztosítani kell a hozzáférést valakinek – például karbantartás, fontos szállítmány vagy külső szolgáltató esetén. A beléptetőrendszerek lehetővé teszik időkorlátos hozzáférés biztosítását kártya, PIN-kód vagy QR-kód segítségével, amely csak előre meghatározott időszakban érvényes, így a belépés teljesen kontrollált, a kulcsokat pedig nem kell fizikailag átadni. Ez a megoldás növeli a biztonságot, miközben rugalmasságot biztosít a napi működéshez.

A korszerű beléptetőrendszerek lényege, hogy a teljes kontroll a döntéshozónál marad, így minden belépés naplózva van, a kamerafelvételek visszanézhetők, a hozzáférések időkorlátosan és személyre szabottan szabályozhatók. Ez a megoldás nem csupán a hozzáférés biztosítására alkalmas, hanem valódi eszköz a létesítmény átlátható és biztonságos működtetéséhez.

„Az sem elhanyagolható szempont, hogy a beléptetőrendszerekből nyert adatok segítik a vezetőket, hiszen használatukkal elemezhető, hogy mely napokon, mely osztályokban a legmagasabb az irodai jelenlét, mely munkatársak használják leginkább a hibrid lehetőségeket, illetve, hogy hol lehet optimalizálni az irodai kapacitást és erőforrásokat. Elmondható, hogy a digitális nyilvántartás lehetővé teszi a tudatos iroda- és kapacitásgazdálkodást, miközben biztosítja a munkavállalók adatvédelmi jogait”

– tette hozzá a SMARTme szakértője.

A fentieken túl a modern beléptetőrendszerek képesek parkolás-menedzsent funkciót és rendszámos belépést is biztosítani. Az előbbi esetében az irodaházakban vagy az ipari parkokban gyakran jelentkező problémára kínálnak hatékony, fennakadásoktól mentes parkolási rendet és rendszert, míg az utóbbi esetében a periméteren való áthaladáskor az is megoldható, hogy nemcsak kártyaolvasó kerülne fel, hanem rendszámfelismerő kamera is, amely integrálva van a beléptető rendszerbe. Ilyenkor az illetőnek nem kell kártyát mutatnia a belépéshez, hanem csak behajt a saját autójával. A beléptetőrendszer mégis azonosítja és regisztrálja a belépést. Egy esetleges munkaidő nyilvántartó kiegészítéssel az illető adott napi munkaidő kezdését is elindítja a rendszámra, kártyaolvastatás nélkül.

Mindezek alapján az korszerű beléptetőrendszerek előnyei:

– valós idejű jelenlét-nyilvántartás – látható, ki tartózkodik az irodában,
– munkaidő-elszámolás és statisztikák készítése – HR folyamatok támogatása,
– integráció más rendszerekkel – például kamerák, riasztók vagy IT-eszközök hozzáférése,
– rugalmas hozzáférés-kezelés – hétvégi, késő esti vagy távoli munkavégzés esetén is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Sokat segíthetne a technológia a beszállítói csalások megelőzésében

A globális gazdasági bizonytalanság, a szigorodó szabályozások és a vállalati visszaélések növekvő kockázata miatt a beszállítói kapcsolatok átláthatósága és biztonsága minden eddiginél fontosabbá vált.

Ennek ellenére a régiónkban működő szervezetek többsége még nem használja a fejlett technológiai megoldásokat a csalások visszaszorítása érdekében – derült ki az EY szervezeti integritással foglalkozó konferenciáján. A rendezvényen több mint 50 döntéshozó és szakértő körében végzett felmérés szerint a vállalati korrupció továbbra is a leggyakrabban elkövetett munkahelyi csalás a Közép-Kelet európai régióban.

Az EY szakmai konferenciáján a beszállítói láncokban rejlő kitettség – mint a korrupció, vesztegetés, összeférhetetlenség, szankciós megfelelés vagy akár a fiktív beszállítók alkalmazása – került fókuszba. A résztvevők körében végzett felmérésből kiderült, hogy a cégek 55 százaléka szerint a régióban a legtöbb vállalat még nem alkalmaz adatelemzéses módszereket a korrupció és a vesztegetés felderítésére. A technológiai megoldások bevezetésének legnagyobb akadályának – a nemzetközi kutatásokkal összhangban – a költségvetési korlátokat (55%) és a belső szakértelem hiányát tartják a megkérdezettek (41%).

A beszállítói kapcsolatokban rejlő kockázatok kezelése ma már elképzelhetetlen fejlett adatelemzési eszközök nélkül. Ezek a módszerek nemcsak a múltbeli visszaélések feltárására alkalmasak, hanem a megelőzésben és a kontrollrendszerek folyamatos fejlesztésében is kulcsszerepet játszanak”

– hangsúlyozza dr. Farkas Ádám, az EY partnere.

Az EY által alkalmazott technológiai megoldások képesek egyszerre többféle kockázatot is kezelni: a beszállítók azonosításától kezdve a pénzügyi és jogi ellenőrzésen át, az összeférhetetlenségi helyzetek feltárásán keresztül, egészen a szankciós listákon való szereplés vizsgálatáig. A folyamat során a vállalatok átfogó képet kapnak beszállítóik megbízhatóságáról, így megalapozottabb üzleti döntéseket hozhatnak.

Az adatelemzés lehetővé teszi, hogy a vállalatok gyorsan és hatékonyan azonosítsák a beszállítói portfólióban rejlő ‘red flag’-eket, vagyis a gyanús mintázatokat és összeférhetetlenségi helyzeteket. Ez nemcsak a visszaélések feltárásában, hanem a reputáció és az ügyfélbizalom megőrzésében is elengedhetetlen

– emeli ki Hegyi Márton, az EY szakértője.

Az adatelemzés tehát nemcsak a visszaélések feltárásában, hanem a megelőzésben és a kockázatok kezelésében is kulcsszerepet játszik. A megfelelően kialakított és működtetett kontrollrendszerek segítségével a vállalatok nemcsak jogi és pénzügyi kockázataikat csökkenthetik, hanem megőrizhetik piaci pozíciójukat és ügyfeleik bizalmát is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Tarolt az LG a CES 2026 Innovációs Díjátadón

Az LG Electronics (LG) számos díjban részesült a CES® 2026 Innovációs Díjátadón (Innovation Awards), köztük két, a legjobb innovációnak járó, Best of Innovation díjat is bezsebelt. A vállalat ezzel megerősítette vezető szerepét a következő generációs okos életmód-megoldások és kijelzőtechnológiák terén.

A díjakat minden évben a Fogyasztói Technológiai Szövetség (Consumer Technology Association – CTA) ítéli oda a CES, azaz a világ legnagyobb fogyasztói elektronikai és IT szakkiállítása előtt. Az Innovációs Díjátadó célja, hogy elismerje azokat az úttörő termékeket és szolgáltatásokat, amelyek meghatározzák a technológia és a dizájn jövőjét.

Az LG idei elismerései több termékkategóriát is lefednek – kizárólag az LG OLED tévék és monitorok összesen öt díjat nyertek el, „Képalkotás”, „Játék és e-Sport”, valamint „Számítógépes hardver és komponensek” kategóriákban. A díjazott termékek közül kiemelkedik az LG SIGNATURE OLED T, amely „Képalkotás” kategóriában elnyerte a Best of Innovation díjat. Ez az elismerés tovább erősíti az LG vezető szerepét az OLED-technológia terén, emellett hangsúlyozza a vállalat elkötelezettségét az új értékek és felhasználói élmények megteremtése iránt.

A Best of Innovation díjat immár sorozatban a negyedik alkalommal nyeri el az LG OLED TV.

Ez a mérföldkő olyan figyelemre méltó korábbi győzteseket követ, mint a fényerő-növelő technológiával felszerelt LG OLED evo (2025), az LG első vezeték nélküli OLED tévéje (2024), valamint a hajlítható gaming OLED TV, az OLED TV Flex (2023). 2026-ban pedig a világ első átlátszó és valódi vezeték nélküli televíziója, az LG SIGNATURE OLED T viszi tovább ezt, a TV-technológia csúcsát képező innovációs örökséget.

Az LG SIGNATURE OLED T lenyűgöző 77 colos, átlátszó OLED kijelzőjével, ultraéles 4K (3840×2160) felbontásával és az LG vezeték nélküli AV technológiájával újradefiniálja a televíziózás élményét. Az egyedülálló formatervezés és a páratlan teljesítmény ötvözeteként új mércét állít az immerzív dizájn számára. Az OLED T nagyfokú nemzetközi figyelmet kapott a Kjongdzsuban megrendezett 2025-ös APEC CEO Summit Koreán is: az eseményen az LG 28 darab átlátszó OLED tévéből készült csillárt mutatott be, látványos példáját adva a vállalat víziójáról a kijelzőtechnológia terén.

Az LG webOS okostelevíziós platformja – amely a vállalat platformalapú szolgáltatási stratégiájának egyik kulcseleme – kettős elismerésben részesült az idei díjátadón, Innovációs Díjat szerezve a „Mesterséges intelligencia” és a „Kiberbiztonság” kategóriákban. A webOS immár másodjára nyeri el ezt az elismerést a „Kiberbiztonság” kategóriában, megerősítve pozícióját biztonságos és intelligens szórakoztatóplatformként.

A „Háztartási készülékek” kategóriában Innováviós Díjat nyert forradalmi kialakításáért és fejlett technológiájáért az LG új, beépíthető robotporszívó-állomása is. Az állomás, amely könnyedén elrejthető a kihasználatlan terekben – például a konyhai mosogató alatt vagy az ajtók mögött –, a világ első, a porszívón és a dokkolóállomáson egyaránt alkalmazható gőztisztító rendszerrel rendelkezik – új szintre emelve a tisztítást és a higiéniát.

CES 2026 Innovációs Díjban részesült továbbá a prémium Micro RGB technológiával felszerelt LCD TV, az LG StandbyME 2, amely egy második generációs hordozható lifestyle kijelző, valamint az LG UltraFine evo 6K professzionális monitor – a világ első kijelzője, amely támogatja a 6K (6144×3456) felbontást és az új Thunderbolt™ 5 csatlakozást.

Az LG CES 2026 Innovációs Díjjal elismert termékeinek teljes listája és részletei 2026. január 6-án, a las vegas-i CES kiállításon kerülnek bemutatásra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss