Gazdaság
A Bosch 2020-ban a vártnál jobban teljesített
Teljes karbonsemlegesség – a vállalat a koronavírus-válság idején sem tért le az üzleti sikerekhez vezető útról
A 2020-as üzleti évben a Bosch csoport a koronavírus-válság hatásai és a gépjárműgyártás visszaesése ellenére is pozitív eredményt ért el.
Sőt, a vállalatcsoport a technológiák és szolgáltatások vezető szállítójaként még a várakozásoknál is jobban teljesített. Az előzetes adatok szerint a vállalat üzleti eredménye mintegy 1,9 milliárd euró, ennek az eredménynek az árbevételhez viszonyított aránya 2,5 százalékra tehető. A vállalat szerkezetátalakítási kiadásokkal kiigazított, becsült üzleti eredménye mintegy 3,3 milliárd euró, amely körülbelül 4,5 százalékos árbevétel arányt jelent. A Bosch csoport teljes árbevétele 2020-ban 71,6 milliárd euró volt: az árfolyamhatások miatti kiigazítást követően ez az előző évhez képest 4,4 százalékos visszaesést jelent.
„A járványhelyzet okozta kihívások ellenére is nagyon pozitív eredményt értünk el. Ezt mindenekelőtt munkatársaink rendkívüli elkötelezettségének köszönhetjük”
– mondta Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke az előzetes üzleti adatok ismertetésekor.
Majd hozzátette, hogy a vállalat sokszínűsége és globális működése meghozta a várt eredményt.
„A jövő fontos technológiáira alapozva, a fenntartható mobilitás, a dolgok internete és a mesterséges intelligencia területeken tovább erősítjük vezető szerepünket.”
A Bosch hisz abban, hogy az AIoT – Artificial Intelligence of Things, azaz a dolgok mesterséges intelligenciája, amely a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) és a dolgok internetjének (Internet of Things, IoT) kombinációja – milliárdos piacokon teremt növekedési lehetőségeket.
„Vezető AIoT-vállalattá kívánunk válni”
– mondta Denner.
„Széleskörű tudásunk, valamint az elektronika és a szoftverfejlesztés területén szerzett tapasztalataink ehhez versenyképes és kiváló alapot biztosítanak.”
Döntő lépés – a nagymértékű likviditás pénzügyi mozgásteret biztosít
Azt követően, hogy a Bosch eladásai a számos országot és iparágat megrendítő tavaszi lezárások kezdetén visszaestek, 2020 második felében fordult a trend és a számok jelentős növekedésnek indultak.
„Nagyon elégedettek vagyunk azzal, ahogy az üzleti tevékenységeink alakultak 2020-ban, dacára a válságnak”
– mondta Prof. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese és a pénzügyi területért felelős tagja.
„Gyors lépéseket tettünk, hogy költségeinket és beruházásainkat összhangba hozzuk a csökkenő árbevétellel, úgy, hogy közben az ígéretes új üzleti területeket se hanyagoljuk el.”
Ennek eredményeként a Bosch mintegy 5 milliárd euró szabad pénzforgalmat generált, amely az eddigi legnagyobb szám a vállalat történetében, és elegendő pénzügyi mozgásteret is biztosított. Az 5 százalék körüli beruházási arány mellett a Bosch az előző évhez képest mintegy egymilliárd eurónyi készpénzt takarított meg.
Fenntartható fejlődés – karbonsemlegességgel és elektromobilitással
A válság ellenére a Bosch továbbra is a jövőben fontossá váló területekre fókuszál, hangsúlyt fektetve a fenntartható üzleti gyakorlatokra. A vállalat jelentős mérföldkőhöz ért 2020 tavaszán, amikor – a járvány ellenére – világszerte 400 telephelyén elérte a karbonsemlegességet.
„Betartottuk az ígéretünket. A saját számításaink szerint a Bosch volt az első olyan, globális iparvállalat, amely 2020 tavaszára karbonsemlegessé vált. Mindezt a tervezettnél korábban és költséghatékonyabban vitte véghez”
– mondta Denner, hozzátéve, hogy a karbonsemlegesség független auditálása még folyamatban van. A Bosch további célkitűzése, hogy a vállalat a teljes ellátási láncban 2030-ra 15 százalékkal kívánja csökkenteni a CO2-kibocsátást.
A karbonsemlegesség elérésében szerzett tapasztalatait a Bosch a Bosch Climate Solutions operatív egységen keresztül – amelynek ügyfele például a Freudenberg, a Hansgrohe és a Koehler Paper Group – más vállalatokkal is megosztja.
„Új tanácsadó szolgáltatásunk más cégeknek is segít a karbonsemlegesség elérésében, egyúttal pedig új növekedési területeket nyit meg számunkra”
– mondta Denner.
Az egyik fókuszpontot a jövő új és továbbfejlesztett autóvezetési megoldásai jelentik. Elmondta, hogy a fenntartható mobilitás témában a vállalat már 5 milliárd eurót fektetett be az elektromos hajtáslánc technológiákba. Idén pedig a Bosch 700 millió eurót költ olyan elektromos mobilitási megoldások fejlesztésére, mint például az üzemanyagcellák alkalmazása. Ez közel 40 százalékkal több, mint a tavaly erre fordított összeg.
„Az elektromobilitás a közeljövőben a Bosch egyik meghatározó üzletága lesz. Célunk, hogy piacvezetők legyünk az akkumulátoros és üzemanyagcellás meghajtású járművek fejlesztését illetően”
– mondta Denner.
„Elektromobilitási portfóliónk, amely az eBike-októl a teherautókig terjed, egyedülállónak számít.”
A Bosch jelentős befektetései kifizetődőnek bizonyulnak e téren: a vállalat hajtáslánc technológia üzletága jelenleg a piaci átlaghoz képest kétszeres ütemben növekszik és már most többmilliárd euró értéket képvisel. 2018 óta a Bosch 90 projektet – ebből csak tavaly 30-at – tudhatott magáénak a területen, melyek 7,5 milliárd eurónyi értéket jelentenek a vállalatcsoportnak. Világszerte jelenleg több mint 2,5 millió jármű használja a Bosch elektromos hajtáslánc komponenseket.
A szerkezetváltáshoz zökkenőmentes átmenetre van szükség
Denner szerint az iparági szerkezetváltás és az Euro7 szabvány közelgő bevezetése miatt az autóipar komoly kihívásokkal járó átmeneti időszakot él meg.
„Közeleg az elektromobilitás kora, melynek előkészítésében a Bosch már évek óta aktívan részt vesz, de ennek az előzetes finanszírozásához szükséges forrásokat a meglévő erőátviteli üzletágainkból kell előteremtenünk”
– mondta Denner.
Hozzátette, ahhoz, hogy az átmenet során minél több munkahelyet megőrizzenek, a Bosch és más vállalatok számára is kulcsfontosságú, hogy az átmenet minél zökkenőmentesebb legyen.
„Az elektromos autók akkor karbonsemlegesek, ha megújuló elektromossággal működnek, és ugyanez vonatkozik a dízel- és benzinüzemű autókra is – feltéve, hogy szintetikus üzemanyagot használnak. Nem engedhetjük meg, hogy a tervezett Euro7 szabvány miatt ne éljünk azokkal a megoldásokkal, amelyek pont a klímacélok megvalósítását támogatnák. A modern dízel- és benzinüzemű motorok már most sincsenek jelentős hatással a városi levegőminőségre. Azzal is védhetnénk a környezetet, ha a meglévő járműveket megújuló üzemanyagokkal üzemeltetnénk”
– tette hozzá Denner.
„Ha valami jó a társadalomnak és a gazdaságnak, nem törvényszerű, hogy ökológiai szempontból rossz gyakorlatnak minősül”
– folytatta.
„Egyensúlyban kell tartanunk a gazdasági, ökológiai és társadalmi szempontokat. A célunk az, hogy segítsük a gépjárműipart az éghajlatbarát, zöld mobilitásra való átállásban, ugyanakkor megőrizzük a munkahelyek stabilitását is
– mondta.
Az AIoT mint növekedési lehetőség – a hálózatba kapcsolt termékek intelligenssé tétele
A mesterséges intelligencia és a dolgok internetjének összekapcsolásával a Bosch egy többmilliárdos piacon is pozícionálni kívánja magát. Az innovatív AIoT-megoldások segítségével a vállalat az energiaköltségek csökkentése, valamint a kényelem és biztonság növelése révén további előnyöket teremt a felhasználók számára. A hálózatba kapcsoltság információkat nyújt a Bosch termékek használatáról. A Bosch ezeket az adatokat arra használja, hogy a termékeket különböző szoftverfrissítések segítségével fejlessze, új funkciókat és szolgáltatásokat hozva létre. Az elmúlt években a Bosch kialakította ennek a technikai előfeltételeit: egy IoT platform köti össze az eszközöket, érzékelőket és az átjárókat, az adatfeldolgozást pedig egy felhőinfrastruktúra végzi. Az AI-platform lehetővé teszi továbbá a mesterségesintelligencia-alkalmazások gyors továbbfejlesztését.
„A következő lépés, hogy a technikai tapasztalatokat üzleti sikerekre váltsuk”
– mondta Denner. A Bosch mostanra már mintegy tízmillió hálózatba kapcsolható kéziszerszámot, háztartási eszközt és fűtési rendszert értékesített, az aktív felhasználók száma pedig folyamatosan növekszik. A vállalat 2017 elején megalapította a Bosch Mesterséges Intelligencia Központot (Bosch Center for Artificial Intelligence, BCAI), hogy kamatoztathassa a szerzett tapasztalatokat. A kezdeti befektetés már a megalapítás után három évvel megtérült; a BCAI ma már mintegy 300 millió euróval járul hozzá a vállalat eredményéhez. A BCAI jelenleg 270 szakembert alkalmaz, akik a mobilitás, a gyártás, az intelligens otthonok és a mezőgazdaság területén több mint 180 projekten dolgoznak mesterséges intelligencia alapú megoldásokon.
A mintegy 17 ezer munkatársat számláló új Cross-Domain Computing Solutions részleg szintén fontos szerepet játszik majd abban, hogy a Bosch AIoT-vállalattá váljon. „Az új részleg összefogja az új járműipari elektronikai architektúrákhoz szükséges hardver- és szoftverfejlesztéseket” – mondta Denner. „Ez a belépőjegyünk az egyre intelligensebbé váló autók új piacára.” A Bosch csak 2020 második félévében mintegy 2,5 milliárd euró értékű megrendeléseket nyert el járművekbe fejlesztett fedélzeti számítógépeire. Az idén további milliárdos nagyságrendű szerződések várhatók ezen a területen.
A Bosch valamennyi üzleti szektorban fejleszt AIoT-alkalmazásokat. Ezek egyik példája az Aviotec, egy videóalapú tűzérzékelő rendszer, amely mesterséges intelligenciát használ a füst és a lángok érzékeléséhez, akár úgy is, hogy csak infravörös fény áll a rendelkezésére. Egy másik alkalmazásplatform, amely a mesterséges intelligencia segítségével akár a legkisebb felszíni karcolás észlelését is lehetővé teszi, a munkadarabok vizuális vizsgálatára szolgál. A fitnesz-tevékenységkövetők eszközökben pedig egy új, ultramodern mesterséges intelligenciát használó, önállóan tanuló érzékelő minimalizálja a késleltetés idejét és az energiafogyasztást. Itt az intelligencia magán az érzékelőn fut.
A 2020-as üzleti teljesítmény az egyes üzletágak szerint
A koronavírus-járvány hatására visszaesett a Bosch üzletágainak árbevétele; ez alól egyedül a fogyasztási cikkek üzleti szektora volt kivétel. A mobilitási megoldások üzleti szektor, amelyet különösen érzékenyen érintettek az autóipari gyártási kapacitások csökkenése, 42,3 milliárd eurós árbevételt könyvelt el. A tavalyi eredményekhez képest mért 9,5 százalékos visszaesés ellenére az üzletág a piaci mutatóknál gyorsabb növekedést mutatott, mivel az autóipari termelés 15 százalékot esett vissza. Az árfolyamhatások miatti kiigazítás után a visszaesés 8,1 százalékot tesz ki. A fogyasztási cikkek szektor árbevétele 5,2 százalékkal növekedve 18,6 milliárd euróra emelkedett. Az árfolyamhatások miatti kiigazítás után az emelkedés még nagyobb értéket mutat, 8,2 százalékos. A háztartási eszközök és a kéziszerszámok gyártásával foglalkozó üzletágaknál érezhető, hogy a vásárlók többet foglalkoznak az otthoni környezetükkel. Az őszi fellendülés ellenére az ipari technika ágazat nem tudta ellensúlyozni a piac hosszan elhúzódó gyengélkedésének hatásait. Az 5,1 milliárd eurót elérő összértékesítési adatok 16 százalékos visszaesést jelentettek az előző évi számokhoz képest. Az árfolyamhatások miatti kiigazítás után az előző évhez viszonyított visszaesés 15 százalékot jelent. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor 5,4 milliárd eurós árbevételt ért el. Míg a különböző támogatási programok segítettek abban, hogy a fűtési rendszerek üzletág kedvezően teljesítsen, a konferencia- és a kihangosító rendszerek technológiáit értékesítő szektor megérezte, hogy jóval kevesebb rendezvényt tartottak világszerte. Itt az értékesítés 3,4 százalékot esett vissza, amely az árfolyamhatások miatti kiigazítás után 2 százalékot tesz ki.
A 2020-as üzleti teljesítmény régiók szerint
Az értékesítés tavaszi lassulásának hatásait a Bosch mindegyik régióban megérezte: a teljes árbevétel Európában 38 milliárd eurót tett ki. Ez 5,7 százalékos visszaesés az előző évhez viszonyítva, amely az árfolyamhatások miatti kiigazítás után 4,6 százalékot jelent. Észak-Amerikában az eladások 14 százalékkal csökkentek, ez 10,8 milliárd eurót jelent; az árfolyamhatások kiigazítása után ez 12 százalékos csökkenést mutat. A teljes árbevétel Dél-Amerikában 1,1 milliárd euró volt. Nominálisan ez 21 százalékos visszaesést jelent. Az árfolyamhatások miatti kiigazítás után a visszaesés viszont csupán 2,5 százalékot tesz ki. Az ázsiai–csendes-óceáni térségben a teljes árbevétel 21,7 milliárd euró volt, amely mindössze 1,4 százalékkal kevesebb az előző évihez képest. Sőt, az árfolyamhatások miatti kiigazítás utáni adatok alapján az eladások még nőttek is 0,5 százalékkal. Ez a kínai piac gyors újraindulásának köszönhető. A Bosch történetében első ízben fordult elő, hogy a kínai eladások túlszárnyalták a németországiakat.
A munkavállalói létszám alakulása 2020-ban: a foglalkoztatási szint stabilnak tekinthető
A 2020. december 31-i adatok alapján a Bosch csoport világszerte mintegy 394 500 munkatársat foglalkoztatott. Ezt azt mutatja, hogy a válság ellenére a Bosch képes volt stabilan tartani a munkavállalói létszámot; a változások főként Kínát és Németországot érintették. A Bosch kismértékben ugyan, de növelte a munkavállalói létszámot a kutatási és fejlesztési egységekben, így biztosítva a kulcsfontosságú stratégiai befektetésekben a fejlődést.
Kilátások a 2021-es évre: a cél, hogy megerősödve lábaljunk ki a válságból
A Bosch várakozásai szerint a világgazdaság 2021-ben lassan stabilizálódik. A tavalyi szerződéskötések 4,5 százalékos árbevétel bővülést mutatnak, így várhatóan a tényleges növekedés elérheti a 4 százalékot is.
„A válságnak azonban még nincs vége”
– mondta Asenkerschbaumer. Szerinte a növekedést nem csupán a fertőzöttek még mindig magas száma és a kapcsolódó társadalmi, gazdasági korlátozások fogják vissza. Magyarázata szerint az olyan politikai fejlemények, mint a Brexit vagy az USA és Kína közötti folytatódó stratégiai versengés (amely akár kereskedelmi korlátozásokhoz is vezethet) szintén hatással lehetnek az aktuális helyzetre.
„A kihívások ellenére továbbra is az a célunk, hogy a számunkra fontos üzletágakban és régiókban a piaci növekedésnél erőteljesebb fejlődést érjünk el.”
A járvány alakulásától függetlenül a Bosch továbbra is megteszi azokat a lépéseket – méghozzá társadalmilag a leginkább elfogadható módon –, amelyek segítségével alkalmazkodni tud a szerkezetváltáshoz.
„A költségek csökkentésére és a versenyképesség növelésére irányuló következetes erőfeszítéseink stabil pénzügyi alapot teremtenek, amelyről kiindulva ígéretes, új területeken is sikeresek lehetünk.”
You may like
-
Digitális lopásvédelmet mutatott be az elektromos kerékpárok akkumulátoraihoz a Bosch eBike Systems
-
CES 2025 – A Bosch termékei a hétköznapok minden területén jelen vannak
-
Siemens: fenntarthatósági mérföldkövek 2024-ben
-
Az LG megnyitja a ThinQ API-t az okosotthonok fejlődése érdekében
-
Cégek csatlakozását várják a Nemzeti Faültetés Napjához
-
Újabb magyar siker a szuperszámítógépes világban
Gazdaság
AI-láz a magyar kisvállalatoknál: marketing eszköz toplista
A mesterséges intelligencia ijesztő tempóban hódítja meg a magyar kis- és középvállalkozások marketingeszköztárát: alig két év alatt az ötödik legnépszerűbb eszközzé vált, maga mögé utasítva a Google-t is.
A legfrissebb kutatási eredmények szerint marketing tevékenységet folytató kkv-k 44 százaléka használ AI-megoldásokat. Ilyen gyors növekedésre az elmúlt évtizedben egyetlen marketingeszköz esetében sem volt példa.
Legnépszerűbb kkv marketingeszközök 2024-ben:
- Honlap
- Instagram ↑1
- Ajánlás ↑3
- Mesterséges intelligencia ↑4
- Google ↓3
- Hírlevél ↓1
- Ajánlat ↓3
- Keresőoptimalizálás ↓1
- TikTok ↑2
A magyar kkv-k körében továbbra is a Facebook a legnépszerűbb marketingplatform, amelyet a megkérdezett vállalkozások 78 százaléka használ marketing célokra. A második helyen stabilan a saját honlap áll, az Instagram egy helyet javítva a harmadik helyre lépett elő.
„A Facebook töretlen népszerűségének az a magyarázata, hogy még mindig annak a legnagyobb a felhasználói bázisa, valamint számos hirdetési formát és olyan funkciókat kínál, mint a csoportok és események, amelyekkel közösséget építhetnek és ügyfeleket aktivizálhatnak”
– mondta Wolf Gábor a kutatást végző Marketing Commando vezető tanácsadója, kisvállalati marketing szakértő.
Az ajánlások három helyet javítva a negyedik helyre kerültek, míg a mesterséges intelligencia (AI) négy helyet ugorva az ötödik legnépszerűbb eszköz lett. Ezzel szemben a Google hirdetések három helyet estek vissza, a hatodik helyet foglalva el. A rangsor további helyein a hírlevelek, írásos ajánlatok, keresőoptimalizálás és a három helyet javító TikTok található, amely most először került be a top 10-be.
Wolf Gábor szerint a TikTok növekvő népszerűsége annak köszönhető, hogy „most még kivételes lehetőséget kínál a kkv-knak a gyors növekedésre. Még tart az organikus tartalmak aranykora, mivel a felhasználók számához képest még kevés a tartalomgyártó, ezért a jól sikerült videók hatalmas elérést érhetnek el”
A mesterséges intelligencia mellőzése = önkéntes lemaradás
„A technológiai innovációk története tele van tanulságokkal: nemcsak azok sikerei bizonyítják a változás erejét, akik időben léptek, hanem azok kudarcai is, akik nem. Emlékezzünk csak a digitális átállásra az elmúlt évtizedekben – azok a vállalkozások, amelyek nem váltottak időben online jelenlétre, sokan hátrányba kerülhetek, elveszítették piacukat, relevanciájukat, sőt sokan közülük végleg bezártak. A mesterséges intelligencia most ugyanezt a fordulópontot jelenti, csakhogy sokkal gyorsabban”
– állítja Wolf Gábor.
A kutatás adatai is ezt támasztják alá: az AI-t használó kis- és közepes vállalkozás 42 százaléka tapasztalta, hogy már most hatékonyabb és termelékenyebb lett. Ezen kívül 29 százalékuk számára gyorsabbá és könnyebbé vált a döntéshozatal, míg 21százalék új üzleti lehetőségeket és modelleket fedezett fel az AI segítségével. A mesterséges intelligencia használata a válaszadók 18 százalékánál a költségek csökkentésében, 14 százaléknál pedig a versenyképesség növelésében játszott szerepet. A mesterséges intelligencia további előnye az ügyfélelégedettség javítása: a vállalkozások 10 százaléka szerint az AI segítségével személyre szabott ügyfélélmény pozitív hatással volt az ügyfelek visszajelzéseire.
A AI eszközöket használó kisvállalkozások körében a legnépszerűbbek a szövegírást és tartalomgenerálást segítő eszközök, amelyeket az mesterséges intelligenciát alkalmazók 79 százaléka használ. Az információkeresést és tanulást támogató AI-megoldások a második helyen állnak 59 százalékos aránnyal, míg a fordítási funkciók a harmadik legkedveltebbek (45 százalék). A képgeneráló alkalmazások 42 százalékkal a negyedik helyet foglalják el, míg a hosszú szövegek és jelentések összefoglalására alkalmas AI-eszközök az ötödik leggyakrabban használt kategóriát jelentik 35 százalékos használati aránnyal.
A Facebook még vezet, de az AI már itt is a sarkában liheg
A kutatás nemcsak azt térképezte fel, mely marketingeszközök a legnépszerűbbek, hanem azt is, hogy melyek hozzák a legjobb eredményeket. Hatékonyság szempontjából a Facebook továbbra is verhetetlenül az élen végzett, de a mesterséges intelligencia látványos előretörése már itt is megkérdőjelezhetetlen: a tavalyi 12. helyről a 6. helyre ugrott.
„A mesterséges intelligencia használata ma még versenyelőnyt jelent, de holnapra már alapelvárás lesz – akárcsak a Facebook vagy az e-mail marketing annak idején”
– állítja Wolf Gábor.
Az AI előretörése azt bizonyítja, hogy a vállalkozások már kézzelfogható eredményeket érnek el vele. Az, hogy egy év alatt a 12. helyről a 6. helyre ugrott a hatékonysági listán, jól mutatja: az AI stratégiai eszközzé vált.
„Kezdd el most használni és jókora előnyt szerezhetsz a versenytársakkal szemben”
– tanácsolja a kisvállalati marketing szakértő.
Leghatékonyabb marketingeszközök 2024-ben:
- Ajánlás ↑1
- Google ↓1
- Networking (pl. BNI) ↑2
- Hírlevél
- Mesterséges intelligencia ↑6
- Honlap ↓3
- Webshop ↓1
- Ajánlat ↓1
- Affiliate marketing
Az AI gyakran téved: a kkv-knak ellenőrizniük kell a gép válaszait
Bár a Facebook továbbra is a legnépszerűbb platform a kkv-k körében, hitelesség szempontjából továbbra fordított a helyzet. A válaszadók mindössze 15 százaléka tartja hitelesnek a Facebookon megjelenő tartalmakat, míg hirdetési eszközként 43 százalékos bizalmi szintet ért el. Ezzel szemben a Google találatai sokkal magasabb hitelességi arányt mutatnak: a válaszadók 60 százaléka megbízhatónak tartja azokat, míg a hirdetési szolgáltatásban is 53 százalékos a bizalom.
A mesterséges intelligencia találatai és válaszai vegyes megítélés alá esnek: bár a válaszadók 40 százaléka megbízik az AI-alapú keresési eredményekben, a hitelesség szempontjából mindössze 31 százalék tartja hitelesnek az AI által adott válaszokat.
„A mesterséges intelligencia-alapú megoldások mögött leggyakrabban statisztikai és logikai modellek állnak, amelyek a hatalmas adathalmazok feldolgozásával képesek releváns válaszokat generálni. Ezek a rendszerek nem mindig képesek megkülönböztetni a megbízható forrásokat a pontatlanoktól, és előfordulhat, hogy a logikai mintázatok hiányos vagy torz adatok alapján hibás következtetésekhez vezetnek. Ez magyarázza, hogy míg az AI eredményeit sok felhasználó hasznosnak tartja, a válaszok hitelességével kapcsolatban továbbra is óvatosság tapasztalható. Éppen ezért a kkv-knak fokozottan ellenőrizniük kell az AI által generált tartalmakat, hogy megőrizhessék hitelességüket és ügyfeleik bizalmát”
– mondta Wolf Gábor.
A hagyományos média megbízhatósága csupán 15 százalékos, ami megegyezik a Facebook értékével, jelezve, hogy a hagyományos csatornák is hasonló hitelességi válsággal néznek szembe. Az influencerek iránti bizalom továbbra is mélyponton van: mindössze 9 százalékos arányban tartják őket hiteles információforrásnak, ami a leggyengébb eredmény a vizsgált kategóriák között.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Visszatérhetnek a bankbetétekhez a PMÁP befektetők
Rengeteg pénz sorsáról dönthetnek idén a Prémium Magyar Állampapír befektetői, akik drámai kamatcsökkenéssel találkoznak hétfőtől a megszelídült inflációnak köszönhetően.
Nagy kérdés, hogy mennyi pénz fog visszaáramlani a sokkal versenyképesebbé vált bankbetétekbe. Összegyűjtöttük a jelenlegi banki betéti ajánlatokat.
Éveken át verhetetlen volt a Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) a kockázatmentes befektetések piacán, hiszen az inflációval arányos kamatot biztosított a befektetők számára, sorozattól függően kisebb-nagyobb kamatprémiummal is megtoldva.
Ezek kamatfizetési időpontja – sorozattól függően – eloszlik a 2025. július 26-ig 16 különböző időpont között, de a zömük februártól áprilisig fizeti ki a kamatot. A legelső sorozat kamatfizetési időpontja január 20-án van.
Újra kell gondolniuk befektetéseik helyét a PMÁP befektetőknek
A 20 PMÁP sorozatból mindössze háromnak jár le a futamideje idén, mégis arra lehet számítani, hogy a később lejáró sorozatok befektetői közül is sokan döntenek úgy, hogy más helyet keresnek a pénzüknek. Így meg sem várva a futamidő végét, sok állampapír-befektető újra megjelenhet a bankbetétek piacán az idei év első felében, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
A PMÁP – sorozattól függően – 0,25 és 1,50 százalékos kamatprémiumot fizet az előző évi infláción felül, amely az idei kamatfordulókig összesen évi 17,85 és 19,10 százalék közötti kamatot jelent a befektetőknek kockázatmentesen, kamatadómentesen és szochomentesen.
Ez a – bankbetétekét jóval meghaladó – kamatszint azonban az idei kamatfordulótól kezdve már csak 3,95 és 5,2 százalék közötti éves kamatot fizet majd a jelentősen lecsökkent inflációnak (a 2024-es évre 3,7 százalék) köszönhetően, ami már összevethető nagyságrend a lekötött betétek hozamával. Főleg, hogy a bankbetétek irányadó kamatplafonja, vagyis a jegybanki alapkamat ennél magasabb szinten, jelenleg 6,50 százalékon tartózkodik.
Rövid távra a jegybanki alapkamatot is meghaladják a legjobb lekötött betétkamatok
A jelenlegi kamatszintek alapján a bankbetétek rövidebb időtávra magasabb, hosszabb időtávra alacsonyabb kamatot fizetnek.
A Gránit Banknak több versenyképes lekötött betéti ajánlata is van.
- 3 hónapra a Gránit eBank betét évi 6,50 százalékos kamatot nyújt új pénzre, aktivált eBank szolgáltatás megléte és legalább két egymást követő hónapban érkező, egyenként legalább 400 000 forintos egyösszegű jóváírás esetén.
- 6 hónapra a Gránit KamatMax betét évi 5 százalékos kamatot fizet, ha az ügyfél havonta 20 000 forintért vásárol is mellette a bankkártyájával.
- 12 hónapra jelenleg évi 4,75 százalékos (a jegybanki alapkamattól függő) kamatot biztosít a Gránit KamatMax Plusz, ehhez mindössze egy aktivált betéti bankkártya szükséges.
A MagNet Banknak évek óta kimagasló betéti ajánlatai vannak, most is több futamidőre kínál kedvező kamatokat:
- 6 hónapra az új ügyfeleknek nyitható HELLO betét évi 4,20 százalékos kamaton túl bónusz pénzt is fizet, mely 0,5 és 1 százalék közötti mértékben emeli meg a befektetés hozamát a kamaton felül, ráadásul kamatadómentesen és szochomentesen.
- A PRIZMA FORINT Betét 3 hónapra évi 5,06 százalékos, 6 hónapra évi 4,73 százalékos, 12 hónapra évi 4,61 százalékos betétkamatot fizet új pénzre
- 3 hónapra lekötve versenyképes ajánlat még az Aktív Plusz Közösségi Betét, mely új pénzre évi 4,80 százalékos kamatot biztosít aktivált MagNet Mobilbank szolgáltatás és havi 30 000 forintos bankkártyás vásárlás esetén.
Változatlanul él még a K&H Bank legalább 1 hónapos meglévő, bankszámlás ügyfeleknek nyújtott ajánlata, amely új pénzre 90 napra évi 8,00 százalékos betétkamatot fizet. A privát banki ügyfelek 1 százalékkal magasabb kamatot kapnak.
A Magyar Cofidis Bank Cetelem Takarékszámlája is vonzó befektetést kínál, hiszen 6 hónap és 2 év között, több futamidőben is évi 5,25 – 6,25 százalék közötti lekötött betétkamatot kínál.
Az MBH Banknál is változatlanul elérhető a korábban is kínált magas betétkamat. A Prémium ügyfeleknek szóló ajánlatban az új pénzből vagy közvetlenül állampapír lejáratból (visszaváltásból) származó betétösszegek 6 hónapra évi 5,5 százalékos kamattal köthetők le.
Az állampapírok kamatai is vonzóak maradhatnak
Egyelőre még nem látni, hogy az állam milyen kamattal ad majd ajánlatot a jelenlegi PMÁP papírt a futamidő lejárta előtt visszaváltó, majd az aktuálisan értékesített sorozatból esetlegesen újra bevásárló PMÁP befektetőknek. Most ugyanis bőven az előző évi inflációs kamatszint felett, fixen évi 7,90 százalékos kamatot fizet az aktuálisan értékesített papír a 8 éves futamidő első évére a 2032/J sorozatban, 2025. április 22-ig.
Az új ajánlat hatással lehet majd a fix kamatozású állampapírok kamatszintjére is, melyek között jelenleg bőven vannak évi 6 százalék körüli kamatot kínáló konstrukciók. A Fix Magyar Állampapír évi 6,50 százalékos kamatot fial 3 évig, a Magyar Állampapír Plusz pedig évi 5,75 és 6,75 százalék közötti kamattal vásárolható meg, 5 éves futamidővel.
A változó kamatozású Bónusz Magyar Állampapír jelenleg évi 6,90 százalékos, illetve évi 6,91 százalékos kamatnál tart a 3, illetve 5 éves futamidejű papírok esetében.
Az állampapírok kamatait nem terheli semmilyen levonás, míg a bankbetétek kamatait összesen 28 százalékos állami elvonás terheli a 15 százalékos kamatadó és a 13 százalékos szociális hozzájárulási adó (szocho) formájában.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot
A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak, és csak 1,8%-uk nyitott külső hirdetők felé is.
Ez az arány – különösen a nemzetközi trendek tükrében – nagyon alacsony, ami a szektorban rejlő jelentős növekedési potenciált jelzi. A PwC Magyarország az IAB Hungary szakmai közreműködésével csaknem 800 webáruház körében végzett kutatást a retail média jelenlegi helyzetéről.
Az e-kereskedelem világában robbanásszerűen növekvő új hirdetési forma, a retail média lényege, hogy a kereskedők a saját online platformjaikon keresztül hirdetési lehetőségeket kínálnak a márkák számára. A hirdetési forma leghíresebb képviselője az Amazon, mely a retail média megoldásai révén már a Google és a Meta mögött a harmadik legnagyobb hirdetői platformnak minősül.
A médiaformátum különlegessége abban rejlik, hogy általa a márkák közvetlenül a vásárlási élmény részeként – a termékek aktív keresése közben – érik el a fogyasztókat a kereskedők felületein. Mivel a hirdetések közvetlenül a vásárlás helyén jelennek meg, a fogyasztók nagyobb valószínűséggel veszik meg azt, amiről éppen látnak egy hirdetést, szemben a hagyományos online hirdetésekkel, amelyek a vásárlási folyamat elején vagy azon kívül találhatók. Ráadásul az e-kereskedelmi platformok rengeteg adatot gyűjtenek a vásárlói szokásokról, preferenciákról és a vásárlási előzményekről, amelyeket fel lehet használni személyre szabott hirdetések létrehozására.
Új bevételi forrásért áhítoznak a kereskedők
A retail, azaz kiskereskedelmi média iránti érdeklődés növekedése mögött a gazdasági kihívások és az e-kereskedők bevételnövelési szándéka áll. A kutatás alapján a magyar webáruházak jelentős része (89%) még mindig a trade marketing keretében kezeli a retail médiát, vagyis a digitális reklámok önálló szolgáltatásként való definiálása gyerekcipőben jár. Ennek ellenére egyre több vállalat vizsgálja az új monetizációs lehetőségeket, és 2025-re várhatóan további 14,2%-uk tervezi a retail média megoldások bevezetését.
A PwC 2024 novemberében készült kutatása szerint a magyar e-kereskedők számára a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre nehezebb növekedést elérni, ezért már sokan nyitottak a saját kereskedelmi felületeik monetizálására.
„Ezzel a célzott megközelítéssel a retail média lehetőséget teremt a kiskereskedők számára, hogy az értékesítésen felül még hirdetési bevételeket is generáljanak, ami különösen fontos a jelenlegi árverseny hajtotta és globalizálódó e-kereskedelmi környezetben”
– mutatott rá Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelmi csapatát vezető menedzsere.
„Ez a promóciós bevétel új forrást jelenthet a webáruházaknak, de a hirdetői piac is felpezsdülhet, hiszen a retail média révén az aktív magyar webáruházak 19 ezres sokasága válhat potenciális hirdetési felületté”
– tette hozzá a szakember.
Az e-kereskedők körében leggyakrabban kínált retail média megoldások közé tartozik a hírlevélben történő hirdetés (85,5%), a képes-szöveges vagy animált banner hirdetés (46%), a szponzorált termékmegjelenítés (42,1%), valamint a találati listákon való termékkiemelés (39,8%). Az applikációs hirdetések, valamint a videóalapú tartalmak viszont alig jelennek meg a magyar piacon, ami a technológiai fejlesztések és a hirdetési formák diverzifikálásának szükségességére hívja fel a figyelmet.
Forradalmasíthatja a médiapiacot, de Magyarországon még gyerekcipőben jár
A retail média rohamos térnyerése jól mutatja, hogy a digitális kereskedelem egyre fontosabb szerepet kap a média- és hirdetési piacon belül, mivel a tartalmi relevancia és a vásárlási szándék találkozása ennél a szegmensnél minden más csatornánál erősebb.
A kutatás regionális összehasonlításban is elhelyezi Magyarországot: hazánk a szlovák piachoz hasonló szinten áll, míg Lengyelország jelentősen előrébb jár mindenkinél a régióban az egy főre eső retail média bevételek tekintetében. A verseny intenzív, és a magyar szereplők számára kulcsfontosságú a nemzetközi trendek követése, hogy lépést tartsanak a piaci változásokkal.
„Világviszonylatban a retail média az e-kereskedelmi ökoszisztémán belül már most is kiemelt szerepet tölt be, de Magyarországon egyelőre még várat magára az áttörés, ezért is tartjuk fontosnak, hogy felhívjuk mind a kereskedők, mind a márkák figyelmét erre az új területre”
– összegzi a kutatás célját Madar Norbert.
Itthon a retail media még a trade marketing része
A felmérés szerint a magyar e-kereskedők 24%-a kínál valamilyen trade marketing megoldást beszállítóinak, partnereinek, leginkább az FMCG (57%), műszaki (31%) és DIY (29%) szektorokban, azonban digitális retail média megoldásokat mindössze 13,5%-uk nyújt. A legnagyobb lefedettséget a műszaki és FMCG szektorokban találjuk. A retail média hazai éretlenségét jelzi az is, hogy a szolgáltatást kínáló e-kereskedők közel 90%-a jelenleg még a trade marketing ajánlatai részeként definiálja a retail médiát is, nem pedig külön szolgáltatásként.
„A retail média elterjedése a márkák számára is nagy változást jelentene, mert jelenleg a legtöbb hirdető a trade marketing keretein belül népszerűsíti a termékeit a kereskedők felületein, mely ezáltal sokkal inkább kereskedelmi, beszerzői feladatok körébe eső tevékenység, semmint marketing vagy médiavásárlás. Azonban a retail média megoldások révén ezek a határok egyre inkább elmosódnak”
– világít rá a jelenlegi gyakorlatra Szabó Ákos, az IAB Hungary retail média munkacsoportjának vezetője.
Nyitottság már van, de szükség van az edukációra
Bár a szektor növekedési lehetőségei biztatóak, több akadállyal is szembe kell néznie. A megkérdezett e-kereskedők 39,7%-a a megfelelő szakmai háttér és erőforrások hiányát említette a fejlesztések gátjaként, míg 24,9% nem érti pontosan, hogyan működik a retail média. Emellett a webáruházak közül sokan úgy érzik, hogy túl sok teendőjük van még ahhoz más fronton, hogy ilyen – nem főtevékenységbe eső – szolgáltatásokat is bevezessenek. Ezek az adatok azt jelzik, hogy a technológiai edukáció és a kompetenciafejlesztés elengedhetetlen a szektor előrelépéséhez.
Figyelemre méltó azonban, hogy a megkérdezett kereskedők 14%-a tervez nyitni a retail média irányába a következő 12 hónap során, így bár ezek az új generációs hirdetési megoldások jelenleg hazánkban még nem elterjedtek, a jövőben egyre nagyobb szerepet kaphatnak a magyar e-kereskedelemben is.
„A retail média terjedéséhez a kereskedők számára fontos lesz a megfelelő szakmai háttér és a minél könnyebben automatizálható rendszerek biztosítása, ezért a hirdetési piacban aktív szerepet vállaló márkáknak, média ügynökségeknek és sales house-oknak érdemes még több energiát fektetniük az edukációba és a kereskedők igényeinek feltérképezésébe. Ez a kutatás rávilágított arra, hogy még bőven van teendőnk,és csak most kezdődik ennek az új hirdetési piacnak a felfutása”
– összegzi a felmérés tanulságait Novák Péter, az IAB Adex munkacsoportjának vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
Egészségünk a legfontosabb, az év minden napján
Az LG will.i.am segítségével hangzás és dizájn szempontból is újragondolta az xboom hangszórómárkát
A Huawei vezeti a globális okosórapiacot az IDC adatai szerint
Az LG OLED tévéinek legfontosabb AI és személyreszabhatósági innovációi mutatkoznak be az új QNED TV-modellekben
SZEnergy Team: három világrekord után sem áll le a fejlesztésekkel a Széchenyi-egyetem csapata
Nemzetközi projektekben dolgozik együtt a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat és a Széchenyi István Egyetem
Hogyan segít csökkenteni a mezítlábas cipő a neuropátiás fájdalmat?
Jászberényből indulhat a méhészet globális reformja
Gazdasági érdek és lehetőség a fenntartható építés Magyarországon
Minden századik magyart érintett már idén pénzügyi csalás
Technokrata.hu
A napelemek energiájának kihasználásához nyújt útmutatást egy új jelentés
A Samsung látványos hologrammal vetíti előre az új mobilinterakciókat a 2025-ös Galaxy Unpacked előtt
Ez a német üzem adhat példát a hazai iparvállalatoknak
Új ügyvezető igazgató a rácalmási Hankook üzem élén
A HONOR Tony Bellew bokszolólegendával izzítja be a HONOR Magic7 széria európai startját
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
Újabb villamos alállomást modernizáltak a Dunántúlon
Új fejezet nyílik a filmgyártásban Magyarországon
Egyre több felújított mobilt vásárolunk
Már januárban érdemes nyilatkozni a megemelt családi adókedvezmény érvényesítéséhez
Műszaki-Magazin.hu
Ez a német üzem adhat példát a hazai iparvállalatoknak
Vendégmunkás-helyzet a rendeletmódosítások után
Márciusban indul az MI egyetemi oktatása
Használt műszert online aukcióról?
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
Együttműködési megállapodást kötött a Messer a Pécsi Tudományegyetemmel
Fontos mérföldköveket ünnepel a Schneider Electric
Több teljesítmény az igényes alkalmazásokhoz az SXR családdal
Újabb villamos alállomást modernizáltak a Dunántúlon
Megalakult a Fénymúzeum Alapítvány
Ajánljuk
Friss
-
Ipar1 hét ago
Az ABB és a Környezettudatos Építési Egyesületek Világtanácsa egész Európában együttműködik a fenntartható, energiahatékony épületek létesítésének ösztönzése érdekében
-
Okoseszközök2 hét ago
Samsung Vision AI és további újítások a CES 2025 First Look eseményén
-
Okoseszközök2 hét ago
CES 2025 – A Bosch termékei a hétköznapok minden területén jelen vannak
-
Gazdaság2 hét ago
Megújuló üzlethálózattal és egyedi tarifákkal indul a One Magyarországon
-
Gazdaság5 nap ago
A vezetékes- és a mobilinternet forgalom is emelkedett a Telekomnál az ünnepi időszakban az elmúlt évhez képest
-
Okoseszközök2 hét ago
Mesterséges intelligencia segíti az ételkészítést és a főzési folyamat videós megörökítését az LG új háztartási gépeiben
-
Okoseszközök2 hét ago
A vadonatúj HONOR Magic7 Lite-tal új értelmet nyer a strapabíróság és a tartósság
-
Okoseszközök2 hét ago
Járművekbe integrálható vezérlőplatformot mutat be az LG a 2025-ös CES-en