Mozgásban

A magyarok véleménye szerint van hova fejlődni a zebrahasználatban az autósoknak

okoszebra

Idén is útjára indult a Generali a Biztonságért Alapítvány közlekedésbiztonsági kezdeményezése, az okoszebra program.

A Generali alapítványa által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® okoszebra projekt célja a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás, valamint az innovatív gyalogosvédelmi rendszer segítségével a gyalogosbiztonság elősegítése. Idén ismét a magyarokon múlik, melyik hazai város gazdagodik okoszebrával, emellett bemutatásra kerülnek a Generali legfrissebb, zebrahasználattal kapcsolatos kutatásának eredményei is.  

A prémium kategóriás autókat vezetők és a helyes zebrahasználat

Milyen gyakran engedik át az autósok a zebrán a gyalogosokat? Mennyire igazak a sztereotípiák a márkás autókat vezetőkkel és a zebrahasználattal kapcsolatban? Vajon vidéken udvariasabban vezetnek az emberek? A Generali friss, reprezentatív kutatásban kérdezte a 18-65 év közötti hazai lakosságot a gyalogátkelőhelyek használatát illetően, és meglepő eredmények is születtek a kutatásból.

Az autóvezetők 72%-val például már bevallottan előfordult, hogy nem engedett át gyalogost a zebrán, ám szerintük ez nem szándékosan történt. A válaszadók 28%-a még sosem tett ilyet, 9%-uk viszont beismerte, hogy rendszeresen megteszi ezt. Sokan úgy érzik, hogy gyakran nehéz észrevenni a gyalogosokat. Akik nem vezetnek autót, azok inkább feltételezik a szabályok szándékos figyelmen kívül hagyását a sofőrök részéről, amiért nem állnak meg a zebránál. Minél idősebb valaki, annál inkább úgy tapasztalja, hogy előzékenyek az autóvezetők.

Ami a sztereotípiákat illeti, a lakosság kb. kétharmada inkább igaznak érzi azt a gondolatot, hogy a prémium kategóriás autókat vezetők és a nagyvárosban közlekedők kevésbé állnak meg a gyalogátkelőhelyeknél, emellett 62%-uk gondolja úgy, hogy a hazai autóvezetők alapvetően kevésbé előzékenyek a gyalogátkelőknél, mint a nyugat-európai autósok.

De vajon hogyan lehetne rávenni az embereket az udvariasságra, arra, hogy jobban figyeljenek a gyalogátkelőn közlekedőkre? A megoldási javaslatok közül legnagyobb arányban, 89% a zebrák láthatóvá tételét (pl. okoszebra) éreznék hasznosnak a megkérdezettek, emellett a szigorúbb szabályozás (82%) és magasabb pénzbírság (79%) sem elvetendő gondolat a lakosság szemében, különösen a nem vezetők véleménye szerint segítene ez a helyzeten.

Sikeres a közlekedésbiztonsági kezdeményezés

A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és a gyalogosok védelme, évente ugyanis közel 1000 embert gázolnak el gyalogátkelőkön. A biztonságosabb közlekedés miatt is hívta életre az Alapítvány az okoszebra kezdeményezését, melynek keretében a SafeCross® okoszebra® fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát. Az okoszebra rendszer kiépítésére magyarországi önkormányzatok jelentkezhetnek, a pályázóknak a kivitelezési költségek 50%-át kell önerőként vállalnia, a fennmaradó 50%-ot az Alapítvány állja.

A program elindítása óta közel 100 millió forint értékben támogatta az Alapítvány okoszebrák kiépítését szerte az országban, tavaly nyáron pedig átadták az ötvenedik okoszebrát, mellyel Szeged egyik frekventált útja gazdagodott.

Mitől lesz okos a zebra?

A SafeCross® okoszebra® egy innovatív közlekedésbiztonsági, gyalogosvédelmi technika, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A rendszer mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal látja el feladatát: felhívni a közelítő autósok figyelmét a zebrán áthaladó gyalogosokra. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.

Érdemes tudni, hogy a sebesség növekedésével az autóvezető látótere egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelőnek csak a középső részét, teljes szélességének csupán 60%-át látja élesen. Az okoszebrák a vezető látóterének fókuszában a LED-fények felvillanásával hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. A mért adatok alapján azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek, az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – 55%-ról 76%-ra – növekedik, fokozva így a gyalogosátkelőhelyek, egyben a közlekedés biztonságát.

Új város gazdagodhat okoszebrával – indul a szavazás!

A Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. idén is célul tűzte ki, hogy egy, a rendőrségi statisztikák szerint is veszélyes gyalogosátkelőt alakítson okoszebrává. A cél az, hogy mindez egy olyan városban történjen, ahol ez idáig még nem létesítettek okoszebrát a Generali támogatásával. Ezért 2023.07.31-ig a Generali a Biztonságért Alapítvány arra kéri az embereket, hogy egy listából szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogosátkelőt. A legtöbb voksot kapott helyszínre pedig hamarosan okoszebrát telepítenek a Generali támogatásával.

További információk az okoszebráról és a szavazásról: Generali a Biztonságért Alapítvány – Okos zebra a gyalogosokért


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Bemutatkozott az Eaton új elektromosautó-töltője

A Green Motion Building dinamikus terheléselosztó funkciója a töltők üzemeltetési költségeit csökkenti

Új, többfelhasználós töltésre alkalmas AC elektromosjármű-töltővel lép piacra az Eaton. Az intelligens energiagazdálkodási vállalat Green Motion Building nevű, 3,7 kW és 22 kW közötti teljesítményű töltője már Magyarországon is elérhető.

Az Eaton Green Motion Building, amelyet akár 50 darab töltő közötti statikus vagy dinamikus terheléselosztásra terveztek, és szükség esetén a töltés prioritását is lehetővé teszi, ideális munkahelyeken, kiskereskedelmi parkokban, társasházakban és hasonló helyszíneken történő használatra. A terheléselosztás funkció automatikusan kiegyenlíti a teljes elektromosautó-csúcsigényt, hogy az megfeleljen a hálózati csatlakozáson rendelkezésre álló kapacitásnak. A statikus terheléselosztás a rendelkezésre álló kapacitás előre beállított elosztásán alapul, míg a dinamikus terheléselosztás az aktuálisan rendelkezésre álló teljesítmény függvényében ingadozik. A terheléselosztás mindkét formája gondoskodik a biztonságról, megelőzi az áramkimaradásokat (töltésnél), és lehetővé teszi, hogy szükség esetén költséges hálózatfejlesztés nélkül is lehessen további töltőket telepíteni a töltőinfrastruktúrába. A dinamikus terheléselosztás előnye, hogy az összes rendelkezésre álló energiát felhasználja, így csökkenti a töltők üzemeltetési költségeit, valamint javítja a felhasználói élményt.

Az Eaton Green Motion Building töltőbe integrált RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) révén csak azonosított felhasználók használhatják az elektromosautó-töltőt. Így a töltési költségek a meghatározott járművekhez rendelhetők, ez pedig sok vállalkozás számára lehet hasznos. A töltő emellett rendelkezik egy MID-es (Measuring Instruments Directive) fogyasztásmérővel is, amelynek pontossága megfelel az EU számlázási követelményeinek is. Az elektromosautó-folttakezelők számára jelenthet előnyt (akik AC-töltőt biztosítanak a járművezetők számára), hogy az elektromosautó-töltő a személyes és a munkacélú használat különválasztása révén a költségelszámolást és a költségek továbbszámlázását is megkönnyíti.

Az Green Motion Building elektromosautó-töltő az Eaton Green Motion Home modell mellett egyike az Eaton elektromosautó-töltő termékcsaládjának, amely számos más megoldást is tartalmaz. Az új modellt úgy tervezték, hogy könnyen integrálható legyen akár új, akár meglévő töltőinfrastruktúrákba. Az Eaton Green Motion Building EV-töltő együttműködik az összes OCPP-alapú CPO platformmal, valamennyi 4G SIM-kártya szolgáltatóval és bármely harmadik fél által üzemeltetett e-mobilitási szolgáltató (eMSP) rendszerrel, amely a töltőpont-üzemeltetőknek (CPO) jelent nagy segítséget.

„Az Eaton Green Motion Building EV-töltőt a kiberbiztonságot szem előtt tartva tervezték, és kiváló terheléselosztási képessége miatt jó választás többfelhasználós elektromosautó-töltéshez, drága hálózati fejlesztések nélkül. A termékcsaládunk más modelljeivel együtt alkalmas arra, hogy az épületeinket felkészítsük a teljesen elektromos jövőre, ha a BEMS (Building Energy Management System) szoftverünk segítségével integráljuk az épületfelügyeleti rendszerbe. A rendszerhez hozzáadhatók helyszíni megújulóenergia-termelő eszközök, például napelemek és energiatároló rendszerek is. Ezt a koncepciót Buildings as a Grid-nek (Épület, mint hálózat) nevezzük”

– mondta Fehér Tamás, az Eaton Magyarország munkatársa.

Az Eaton Green Motion Building elektromosautó-töltőket a vállalat gyári garanciával, valamint meghosszabbított garanciacsomagokkal is kínálja. A kompakt és falra vagy padlóra (oszlopra), beltéren vagy kültéren történő rögzítésre egyaránt alkalmas töltők, akár egymásnak háttal is felszerelhetők bármely több jármű számára kialakított parkolóhelyen. További információ a www.eaton.com/hu/gmb weboldalon található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Nagysebességű oválpálya-elemet építenek a ZalaZONE járműipari tesztpályán

Várhatóan 2025 tavaszára készül el teljes egészében a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó ZalaZONE járműipari tesztpálya új része, a nagy sebességű oválpálya-elem (High-Speed Oval), amelyen 250 km/h sebességig terjedő teszteket tudnak majd végezni a szakemberek.

Egy különleges SMB Strabag Max Bögl aszfaltozó géppel végezték el a 47 fokos dőlésszögű parabola kanyarok kivitelezési munkálatait. A világon csupán két speciális géplánc létezik, amely alkalmas parabolakanyarok építésére.

A ZalaZONE a 4500 méter hosszú oválpálya építésénél a világon egyedülálló, innovatív technológiákat alkalmaz. A gép lehetővé teszi a meredek, döntött parabola kanyarok precíz és egyenletes kialakítását. A teljes folyamatot számítógépes vezérlés irányítja, ami biztosítja a hibátlan kivitelezést. Az SMB Strabag Max Bögl aszfaltozó gép fejlett technológiája gondoskodik arról, hogy a pálya ívei tökéletesen simák és alakpontosak, azaz geometriailag is precízek legyenek, ezzel garantálva a teszteléshez szükséges pontos adatokat, méréseket.

Az oválpálya a kialakításának köszönhetően lehetővé teszi azt, hogy akár 250 km/h sebességig végezzenek rajta teszteket. Ezen nagysebességű tesztek számos csoportba sorolhatók. Az aerodinamikai teszteken a járművek légellenállását és aerodinamikai tulajdonságait vizsgálják. A hajtáslánc-teszteken a hosszú, folyamatos nagy sebességű haladást tanulmányozzák. Ilyenkor a hajtásláncok tartóssága és teljesítménye vizsgálható maximális terhelés alatt. A hűtőrendszerek vizsgálata is fontos nagy sebességnél, amikor a hűtőrendszerek teljes terhelés alatti működését is meg lehet figyelni, különösen hosszabb időtartamú, folyamatos terhelés alatt.

A gumiabroncsok és a futómű teszteléséhez a folyamatos magas sebesség és a döntött kanyarok ideálisak az abroncsok és a futóművek stabilitásának, valamint tartósságának mérésére. A járműstabilitás és kezelhetőség vizsgálatakor a 47°-os dőlésszögű kanyarok segítenek a járművek stabilitásának és irányíthatóságának tesztelésében extrém sebességek mellett. Az autonóm járművek nagysebességű tesztelésekor ezen rendszerek nagy sebességnél történő működését elemzik. Versenyautók kipróbálására is alkalmas az oválpálya, amely ideális helyszín lehet versenyautók teljesítményének és stabilitásának tesztelésére is.

– A nagysebességű oválpálya elkészültével a ZalaZONE Európában egyedülállóan széles termékportfóliót tud felmutatni a hagyományos tesztek és az új technológiák területén is – emelte ki Hamar Zoltán, a járműipari tesztpályát üzemeltető cég, az AVL-ZalaZONE Próbapálya Kft. ügyvezető igazgatója:

A tesztpálya kialakítása során az iparági követelmények vezérelték a tervezést, azzal a céllal, hogy betöltse az európai piacokon meglévő kapacitás és funkcionális hiányosságokat. A ZalaZONE járműipari tesztpálya folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, hogy megfeleljen a jövő mobilitási kihívásainak. A szolgáltatási portfólió különleges kombinációja a hagyományos dinamikus tesztmoduloknak, valamint a legújabb technológiai megoldásoknak, mint például az ADAS (vezetéstámogató rendszerek) felület, a 15 hektáros tesztváros (Smart City), az autópálya modul és a jelenleg épülő oválpálya.

A 250 hektáron elterülő ZalaZONE, Európa legújabb, legfejlettebb autóipari tesztpályája, amely Zalaegerszeg mellett, Nyugat-Magyarországon, az osztrák határ közelében található. A tesztpálya egyedülálló lehetőségeket kínál azon autógyártóknak és autóipari beszállítóknak, akik a járművek fejlesztését, tesztelését a legmodernebb körülmények között kívánják elvégezni. A fejlesztési célú tevékenységek mellett a tesztpálya konferenciahelyszínként és vezetéstechnikai pályaként is funkcionál.

A ZalaZONE járműipari tesztpálya lehetőséget biztosít különböző típusú járművek – személyautók, teherautók, buszok, speciális járművek és motorkerékpárok – széles körű tesztelésére. A pályát nem csak a járművek dinamikai tesztelésére és élettartamának vizsgálatára tervezték, hanem a legújabb fejlett vezetéstámogató és autonóm funkciók fejlesztésére is. Az intelligens közlekedési rendszerek és az 5G technológia tesztelése is fontos szerepet kap a ZalaZONE infrastruktúrájában.

A ZalaZONE együttműködik oktatási intézményekkel is annak érdekében, hogy azok valós ipari kutatási és fejlesztési projektekben vegyenek részt. Ez a stratégiai partnerség lehetőséget biztosít a diákok számára a gyakorlati tapasztalatok széles körű megszerzéséhez. Ez támogatást nyújt ahhoz, hogy az autóipar jövőjének kiváló szakembereivé válhassanak.

A ZalaZONE nemcsak egy tesztpálya, hanem innovációs központ is, amely hozzájárul az autóipari oktatás, kutatás és fejlesztés fejlődéséhez, elősegítve az ipar igényeire adott kreatív megoldásokat és a jövőbeli mobilitás fejlődését.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Idén is bizonyítottak Magyarország legjobb kamionsofőrjei

Szeptember 21-én, a Hankook Tire Budapest Kereskedelmi Kft. támogatásával, izgalmas és látványos döntővel zárult az „5 tengelyen – biztos kézzel! Bajnokok Ligája” verseny a Drivingcamp Hungary zsámbéki tanpályáján, ahol Magyarország legkiválóbb kamionsofőrjei mérték össze tudásukat.

A 12. alkalommal megrendezett közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai verseny, amely egyben a „Biztonság Hete” programsorozat záróeseménye is volt, megmutatta a kamionsofőrök nélkülözhetetlen szerepét a közlekedésbiztonságban és az ország gazdaságában.

A kamionsofőrök szerepe a biztonságos közlekedésben

A kamionsofőrök munkája nélkülözhetetlen a biztonságos közlekedés szempontjából, hiszen ők is érdekeltek közúti forgalom zavartalan működésében, emellett fontos, hogy a rakományok időben és sértetlenül célba érjenek. A verseny nem csupán a sofőrök képességeit teszteli, hanem példát mutat a jövő generációi számára is, mivel a megfelelő utánpótlás képzése kulcsfontosságú a gazdaság és a közúti fuvarozás jövője szempontjából.

„A Hankook Tire számára kiemelten fontos a közlekedésbiztonság, ezért nagy öröm számunkra, hogy idén is támogathattuk az „5 tengelyen – biztos kézzel! Bajnokok Ligája” versenyt. Az ilyen kezdeményezések nemcsak a kamionsofőrök szakmai felkészültségét mutatják meg, hanem hozzájárulnak a biztonságosabb közúti közlekedéshez is, ami mindannyiunk közös érdeke”

– mondta Kaliba Róbert, a Hankook Tire Budapest Kereskedelmi Kft. teherabroncs értékesítési vezetője.

Kiderült, ki a “Bajnokok Bajnoka”

Az idei verseny különlegessége a „Bajnokok Bajnoka” címért folyó küzdelem volt, ahol a korábbi évek győztesei mérkőztek meg egymással. Az első helyezett elnyerte a „Magyarország Legjobb Kamionsofőrje – 2024” címet, valamint az ezzel járó 1 000 000 Ft-os fődíjat.

A verseny eredményei:

  • 1. helyezett: 1 000 000 Ft és „A legkiválóbb magyar kamionsofőr – 2024” cím – Szabados Gábor, Gogolák Gábor EV.
  • 2. helyezett: 300 000 Ft értékű tárgynyeremény – Könczöl András, J. S. Logistics Kft.
  • 3. helyezett: 200 000 Ft értékű tárgynyeremény – Szalai Gábor, Klippel Kft.

Az esemény és a családi nap számos látogatót vonzott. Az ORFK-OBB Tóbiás és Balambér programja játékos módon ismertette meg a gyerekekkel a közlekedési szabályokat, valamint VR szemüvegekkel is megtapasztalhatták a biztonságos közlekedés élményét. A Pest Vármegyei Kormányhivatal pedig különböző munkavédelmi bemutatókkal készült az érdeklődők számára. A Vöröskereszt Hősképző programja az elsősegélynyújtás és az újraélesztés fontosságára hívta fel a gyermekek figyelmét, miközben a MABISZ és az ORFK interaktív kiállításai és bemutatói színesítették a programot.

További információkért, látogassa meg a www.5tengelyen.hu oldalt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss