Connect with us

Tippek

Ezek a technológiai trendek formálják a világunkat

technológiai

A vállalkozások számára a fokozatos technológiai fejlesztések napjai örökre elmúltak.

A negyedik ipari forradalom abban különbözik a korábbi ipari forradalmaktól, hogy egyszerre több technológiai trend konvergál és lép kölcsönhatásba egymással. Ebben a cikkben felsoroljuk azt a tíz fő technológiai trendet, amelyek a negyedik ipari forradalmat mozgatják – olyan trendeket, amelyek feltehetően örökre megváltoztatják az üzleti és mindennapi életünket.

Trend 1: Mindenütt jelenlévő IT

Napjainkban a számítógépek mindenütt ott vannak körülöttünk: a zsebünkben, a csuklónkon, az autónkban, sőt még a háztartási készülékeinkben is…

A feldolgozási teljesítmény növekedésével és a számítógépes mikrochipek méretének csökkenésével gyorsan hozzászoktunk ahhoz, hogy a számítógépek és eszközök egyre kisebbek, könnyebbek, olcsóbbak, erősebbek és mindenütt jelen vannak. (Egy átlagos okostelefon például ma már nagyobb teljesítményű, mint a 10 évvel ezelőtti szuperszámítógépek). A jövőre nézve valószínűleg a következő nagy ugrást a számítási teljesítményben a kvantumszámítógépek jelentik majd – olyan gyors és nagy teljesítményű szerkezetek, amelyekkel olyan új, korábban lehetetlen feladatokat lehet elvégezni, amelyekre a hagyományos számítógépek nem képesek.

Trend 2: Minden összekapcsolt és intelligens

Kétségtelen, ismerjük a dolgok internetét (Internet of Things, IoT) az olyan eszközöknek köszönhetően, mint az okostévék, az okosórák és az intelligens termosztátok. Az IoT az intelligens, összekapcsolt eszközök és tárgyak egyre növekvő számára utal, amelyek képesek adatokat gyűjteni és továbbítani.

A jövőben minden, ami csatlakoztatható, az lesz. Nem csak az eszközök és termékek tekintetében – bár ez nyilvánvalóan kulcsfontosságú szempont a vállalkozások számára -, hanem a terek is, amelyekben élünk és dolgozunk. Az intelligens, összekapcsolt gyáraktól és irodáktól kezdve az egész intelligens városokig a körülöttünk lévő terek egyre inkább képesek lesznek arra, hogy nyomon kövessék, mi történik, és ennek megfelelően cselekedjenek.

Trend 3: A világunk adatosítása

A mindenütt jelenlévő számítástechnika és az IoT egyaránt nagyban hozzájárul a naponta keletkező adatok hatalmas mennyiségéhez. A gépek által generált adatok mellett azonban mi, emberek is rengeteg adatot gyártunk a mindennapi tevékenységeink során, és ez nem mutatja a lassulás jeleit.

A jó hír az, hogy a vállalkozások felhasználhatják ezeket az adatokat jobb termékek és szolgáltatások kialakítására, az üzleti folyamatok javítására, a döntéshozatal fokozására, sőt új bevételi források létrehozására. A vállalkozásoknak azonban tisztában kell lenniük az adatok által jelentett kockázatokkal is, különösen az adatvédelem és az adatbiztonság terén.

Trend 4: Mesterséges intelligencia (AI)

Az összes keletkező adat a mesterséges intelligencia egyik legfontosabb eszköze, amely hihetetlen ugrásokat tett az elmúlt néhány évben, különösen a „társalgási mesterséges intelligencia” terén. Csak 2020-ban az intelligens hangszórók 100 milliárd hangutasításra válaszoltak, ami 75 százalékkal több, mint 2019-ben – mindez az AI-nak köszönhetően.

A vállalkozások számára a tanulság az, hogy ahogy a gépekkel való interakcióink egyre intelligensebbé válnak, az ügyfelek mindenféle terméktől és szolgáltatástól elvárják majd, hogy valamilyen AI-képességgel rendelkezzenek.

Trend 5: Bővített valóság (XR)

Az XR egy gyűjtőfogalom, amely a lenyűgöző technológiák spektrumát jelenti: virtuális valóság, kiterjesztett valóság és kevert valóság.

Az XR elsősorban az immerzív játékokról volt ismert, de manapság már az iparágak széles körében alkalmazzák, ahol még magával ragadóbb, személyre szabottabb élményt nyújtanak az ügyfeleknek és az alkalmazottaknak. Az ügyfelek például már virtuálisan is kipróbálhatnak termékeket – így akár digitálisan elhelyezhetnek egy új kanapét a nappalijukban, hogy megnézzék, hogyan néz ki -, az alkalmazottak pedig egyes szám első személyű virtuális valóságban, rendkívül érdekes új módokon tanulhatnak.

Minden bizonnyal a jövőben a világról szerzett tapasztalataink egyre inkább a valós és a digitális világ közötti elmosódó térben fognak zajlani, és az XR csak felgyorsítja ezt az elmozdulást. A vállalatoknak ezért el kell kezdeniük mérlegelni, hogyan fognak ehhez alkalmazkodni, és hogyan teremthetnek immerzív élményeket ügyfeleik és alkalmazottaik számára.

Trend 6: Digitális bizalom

A digitális bizalom lényegében az a bizalom, amelyet a felhasználók a szervezetekbe vetnek, hogy biztonságos digitális világot építsenek ki, ahol a tranzakciók és az interakciók veszélyek nélkül, biztonságosan és egyszerűen történhetnek.

Sokan úgy vélik, hogy a blokklánc és az elosztott főkönyvi technológia központi szerepet fog játszani a digitális bizalom növelésében és az interakciók biztonságosabbá tételében. Ennek ellenére a technológiának még van egy kis tennivalója, mire valóban minden típusú szervezet számára elérhetővé válik. Sok vállalkozás számára a válasz a blokklánc területén valódi előrelépést eszközlő számos új innovátorral és vállalkozóval való partnerségben rejlik.

Trend 7: 3D nyomtatás

Manapság a 3D nyomtatáshoz használt anyag nagyjából bármi lehet: műanyag, fém, por, beton, folyadék, sőt még csokoládé is. Ma már egész házakat lehet 3D nyomtatni.

Ez képes átalakítani a gyártást. Röviden, a 3D nyomtatás lehetővé teszi a gyártók számára, hogy olyan dolgokat készítsenek, amelyeket hagyományos módszerekkel nem lehet könnyen előállítani, hogy racionalizálják a gyártási folyamatot, és hogy rendkívül személyre szabott termékeket (akár teljesen egyedi, egyszeri példányokat) hozzanak létre, mindezt úgy, hogy közben kiküszöbölhető a hulladék és csökkenthetők a költségek.

Trend 8: Génszerkesztés és szintetikus biológia

A génszerkesztés különösen előnyös lehet, ha „rossz” géneket fedeznek fel – olyan géneket, amelyek veszélyeztethetik egy szervezet vagy annak leszármazottai egészségét. Az új génszerkesztési technológiának köszönhetően ezek a káros tulajdonságok elméletileg megváltoztathatók. Ily módon a génszerkesztés drasztikus előrelépést hozhat a betegségek elleni küzdelemben – emberekben, állatokban és növényekben egyaránt.

Míg a génszerkesztő eszközökkel a DNS-en apró változtatásokat lehet végrehajtani, addig a szintetikus biológia hosszú DNS-szálak összefűzését és beillesztését jelentheti egy szervezetbe. Ennek eredményeként a szervezet másképp viselkedhet, vagy teljesen új képességekkel rendelkezhet.

Mi köze van ennek a vállalkozásokhoz? A szintetikus biológia és a génszerkesztés drasztikusan megváltoztathatja a termékek előállításának módját. Gondoljunk csak az olyan izgalmas új termékekre, mint a tenyésztett hús, és könnyen beláthatjuk, hogy ezek a technológiák milyen átalakító hatással lehetnek a világra.

Trend 9: Nanotechnológia és anyagtudomány

Az anyagtudomány (az anyagok tanulmányozásának és kezelésének tudományága), valamint a nanotechnológia (az anyag apró léptékű, atomi és molekuláris szintű tudománya) már eddig is hihetetlen eredményeket hozott számunkra, az apró számítógépes chipektől kezdve az okostelefonok kijelzőin és a lítiumion-akkumulátorokon át a foltálló szövetekig.

Ha előre tekintünk, ez a tendencia jelentős áttörést hozhat az elektromos autók akkumulátorai terén, megfizethetőbbé teheti a napenergiát, és egyéb, a világot jobb hellyé tevő fejlesztésekkel szolgálhat.

Trend 10: Új energetikai megoldások

A nukleáris fúziót gyakran a jövő tiszta és potenciálisan kimeríthetetlen energiamegoldásaként reklámozzák, de van egy probléma – a fúziós reakció fenntartásához több energiára van szükség, mint amennyit termel! Most azonban a mágneses technológia fejlődésének köszönhetően 2035-re egy nukleáris fúziós reaktor már nettó energiatermelést biztosíthat.

Egy másik izgalmas, szén-dioxid-mentes energetikai megoldás a zöld hidrogén (amely különbözik a hagyományos „szürke hidrogén” előállításától). A zöld hidrogén esetében a vizet elektrolízis útján hidrogénre és vízre bontják, melléktermékek keletkezése nélkül. Korábban ez a folyamat olyan sok villamos energiát igényelt, hogy a zöld hidrogén alapvetően megvalósíthatatlan volt. A megújuló áramforrások azonban megváltoztathatják ezt. Például, mivel a hálózaton egyre több megújuló villamos energia áll rendelkezésre, ezt a többletenergiát elméletileg fel lehetne használni a víz elektrolízisének működtetésére.

Mindezen trendek legfontosabb tanulsága, hogy a folyamatos és gyors fejlődés korszakába lépünk, ahol több technológiai trend kombinálódik és egymásból táplálkozik, hogy hatalmas változásokat eredményezzen. A vállalkozások számára ez azt jelenti, hogy a fokozatos technológiai fejlesztések napjai örökre elmúltak. A folyamatos változás a jövő útja.

Forrás: Computerworld

Tippek

Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete

2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.

A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.

Látható problémák, láthatatlan lábnyom

A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy  felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.

Közösen mindannyiunk jövőjéért

A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a  Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.

A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.

Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.

emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.

Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett

A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.

„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”

 mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól

A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.

A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.

A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.

A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.

A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.

„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”

– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.

„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”

– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része

Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.

Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.

A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.

A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.

Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.

„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”

hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss