Ipar

Safety megoldások szerepe a hajtástechnikában

safety

Az idei Ipar Napjai és Mach-Tech kiállítás egyik leglátványosabb bemutatóját a Siemens installációja nyújtotta. A kiállítási pavilonban elhelyezett bemutató kamion számos megoldást adott a hajtástechnika safety funkcióinak és készülékeinek kínálatából.

A hajtástechnikára fókuszálva safety megoldásokat mutattunk be gyártók, és gépépítők számára a kiállítói kamionunkban – kezdi Farkas Szabolcs, a Siemens Zrt. hajtástechnikai szakértője.

A Simatic Micro-Drive például egy 24-48 voltos extra alacsonyfeszültségű szervo hajtásrendszer, ezzel  akár egy AGV-t (önjáró mobilrobot) lehet működtetni. Az ipar és az egészségügy számos területén adhat akár safety funkciókkal kiegészített és a hálózati feszültségtől független megoldást, amely révén akkumulátoros tápellátása is kialakítható..

Ha nem ilyen szigetüzemű rendszerben gondolkodunk, hanem a gyártási folyamatokban, akkor jó példa erre a standard frekvenciaváltóink – mutat Farkas Szabolcs a kamion belső falain elhelyezett rendszerekre. Itt a Sinamics G120-as családról beszélünk, amelyek szintén rendelkeznek különböző biztonsági funkciókkal, ami lehet huzalozott – ekkor a biztonsági érzékelőt, kapcsolót közvetlenül köthetjük a készülék bemenetére, vagy egy magasabb szintű vezérlő, ahol egy biztonsági PLC segítségével történik a biztonságos adatcsere és a beavatkozás a Profisafe kommunikáció használatával. A SIMATIC S7-1500F CPU-k szintén a bemutatónk részét képezik a hajtástechnika biztonsági megoldásaiban. Hogy melyik eszköz biztonsági, könnyen eldönthető, hiszen feltűnő sárga csíkkal vannak ezek a berendezéseink ellátva.


Amit fontos kiemelni, hogy ezekkel a készülékekkel –frekvenciaváltókkal, szervo hajtásokkal – mindenféle biztonságos megállást, leállítást és akár sebesség csökkentést is meg tudunk valósítani. Így egy adott technológiát biztonsággal lehet üzemeltetni.


Sok olyan esetben amikor a kezelő egy nyitott gépen dolgozik -például a gumiipari, vagy más megmunkáló gépeknél sok ilyen berendezés működik- és ha ezen bármiféle veszélyeztető esemény történik, a biztonsági funkciók segítségével a lehető legrövidebb idő alatt le lehet állítani a gépet. Az egész safety rendszer lényege, hogy az üzemeltető személyzetet és a gépet is védje. Ezek a funkciók TÜV által tanúsított rendszerek, és a biztonsági megoldások utólag is felszerelhetők a gépekre, de alapvetően a gépépítők számára elengedhetetlenek az itt bemutatott fejlesztéseink. Amikor egy gépépítő elkezd berendezést építeni, akkor kockázatelemzést végez, ami alapján kiderül, hogy milyen kategóriába kell besorolni a gépet, és ezután minden egyes komponensének tudnia kell ezt a biztonsági kategóriát teljesítenie.  Érdekesség, hogy nálunk a hajtás bemenetére közvetlenül beköthető egy vészgomb vagy egy fényfüggöny, sok más gyártónál ez csak külön relével oldható meg. A hajtástechnikai biztonsági megoldásnak a robotikában vagy a többtengelyes koordinátatérben mozgó gépeknél is van szerepe, de az úgynevezett terepi megoldások is fontosak, amelyek robusztus, zord körülmények között működnek, például szállítószalagok üzemeltetésénél, csomagok továbbításánál, vagy akár automata raktáraknál.

Farkas Szabolcs, a Siemens Zrt. hajtástechnikai szakértője

Az új SINAMICS G115D-t részletesebben bemutatva: egy robusztus hajtásrendszer, amelyet kifejezetten az anyagtovábbító alkalmazások jövőbemutató megoldásaként fejlesztettek ki. Tipikus alkalmazásai az ipari anyagmozgatás szállítópályái és az automata raktárrendszerek intralogisztikai feladatai. A SINAMICS G115D és a SIMOGEAR hajtóműves motorok optimális rendszert alkotnak e követelmények teljesítéséhez, mivel zord körülmények között is – akár -30C foktól +60 fokig, fröcskölő vizes környezetben is! – hosszútávon megbízhatóan működnek és kevés helyet foglalnak. A motort, a hajtóművet és a frekvenciaváltót egyetlen összekapcsolódó egységként tervezhetjük és építhetjük be a technológiába, valamint integrálhatjuk akár a meglévő automatizálási környezetbe. – teszi hozzá Farkas Szabolcs.

Ipar

Hatalmas automatizált játékraktár

siemens

Anyagmozgatás – Ha a játékokról nagyban gondolkodunk, akkor érdemes a REGIO Játék Törökbálinton megvalósított raktárrendszerét megismerni, ahol körülbelül 800 méter szállítópálya található, a szortírozó rendszeren pedig csúcsidőszakban akár 900 láda is áthaladhat óránként.

Tíz másodpercenként felkerül egy doboz a szállítópályára– mondja Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője. Majd így folytatja: beérkező, kimenő és raktáron belüli forgalmat is kezel az új rendszer, amelyet a játékforgalmazás legnagyobb hazai cége rendelt meg. A beérkező árukat a rendszer raklapozási vagy szortírozási igény szerint válogatja szét, majd a szortírozásra szánt ládákat a raktár erre szolgáló területére szállítja. Ott a ládákat a megfelelő munkahelyekre helyezi, a szortírozás pedig áruházanként történik. Összesen 24 ilyen munkahely van, a beérkező ládák RFID antennás elágazásokon keresztül kerülnek a megfelelő helyre. Az elágazások a REGIO Játék adatbázisából kapják az utasítást arra vonatkozóan, hogy hova továbbítsák a ládákat. A rendszer egyébként a raktár webáruházi árukészletének feltöltésére is alkalmas, mivel a szállítópálya egy automata magasraktárhoz is csatlakozik.

Nagyon fontos szempont volt, hogy a boltok igényét napi szinten ki tudják elégíteni, és ne legyenek a kiszállítással csúszásban, ezt az új raktár rendszer kiválóan teljesíti. – Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője.

Mik voltak a REGIO Játék főbb igényei?

A megrendelőnek a raktáron belüli anyagmozgatás automatizálása volt az egyik fő célja. A teljes körű raktári automatizálás során a fő igény az volt, hogy a munkát felgyorsítsák, emberi munkaerőt váltsanak ki, illetve a hibákat csökkentsék. Erre szállítópályák hálózata lett kiépítve, illetve a beérkező és kimenő áruk feldolgozását automatizálták.

A raktár fő feladata a 42 darab Régió Játék áruház kiszolgálása. Ez komoly logisztikai kihívás, főleg a terheltebb időszakokban. A játékok szortírozása volt a cél az XXL Mechanika által megtervezett rendszerben, hogy a nagy raktári készletből 42 felé, a boltok változó igénye szerint a termékek szét legyenek szedve. Emellett beszállításról is szó van, tehát a raktárba érkezik külföldről és itthonról is áru. Alkotóelemek szintjén ez nagyrészt görgős és hevederes szállítópályákból, illetve a szortírozó egységekből áll. Ezek egyedileg kialakított munkaállomásokat jelentenek, amelyek a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak, és adják ki a dolgozók munkahelyére a megfelelő ládákat, ahol összeállítják az egyes üzletek megrendelését.

Milyen Siemens-technológia segíti az intralogisztikai feladatokat?

A teljes mozgásvezérlést, illetve a profinetes kommunikációt Siemens termékek végzik. Hét darab S7-1200 PLC-t építettünk be, ezek mindegyikéhez tartozik egy 15 colos ipari kezelőpanel (HMI). Az RFID fejegységből 45 darab épült be és összesen 114 olvasófejet lát el. A G115D terepi frekvenciaváltó a 400 voltos szállítópályáinkat vezérli, ebből 67 darab épült be. Ezen kívül a profinet modulok, a profinet rendszerhez szükséges switchek és kábelek, a csatlakozó fejek, illetve a 24 voltos tápegységek is Siemens termékek. A rendszer 400 voltos és 24 voltos szállítópályákat alkalmaz. A rendszer nagy részét egyébként saját tervezésű szállítópályák és dobozirányító egységek alkotják, amelyek kifejezetten ide készültek.

Milyen egyedi igényeknek kellett megfelelniük a tervezés és kivitelezés során?

Van például diafilm méretű termék, és van óriásmackó is, tehát olyan méretbeli különbségek vannak, amelyek speciális igénynek minősülnek. A projekt legelején sok egyeztetés történt azzal kapcsolatban, hogyan lehetne mindent kezelni. Még robotcellák is szóba jöttek, de pont a szélsőséges mérettartományok miatt ezeket végül is elvetettük. Végül az a döntés született, hogy a termékek körülbelül 80 százalékát kezeljük automatizált raktárrendszerben, illetve azt kezeljük, ami egy 400x600x300 mm-es ládába belefér. Ami ezen kívül esik, azt a dolgozóknak kell a raktárban elhelyezniük.

www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss