Mozgásban
A 10 legfurcsább közlekedési szabály, amit ismernünk kell, ha külföldön autózunk
Minden országban van jó pár olyan közlekedési jogszabály, amelynek célja elsősorban a közúti biztonság növelése, valamint mások tiszteletben tartása.
Egyes jogszabályok azonban mind a helyi, mind az országba látogató sofőrök számára furcsának tűnhetnek. Az autóadatokkal foglalkozó carVertical cég szakértői összegyűjtötték, melyek a járművezetésre vonatkozó legszokatlanabb szabályok a nagyvilágban.
Lassú áthaladás a pocsolyákon
Minden bizonnyal sok gyalogos tapasztalta már azt a kellemetlenséget, amikor egy esőben száguldó autó lefröcsköli. Ha az Egyesült Királyságban egy ilyen felelőtlen sofőrt a hatóságok rajta kapnak, a körülményektől függően 100–5000 font közötti pénzbírságot, valamint büntetőpontokat is szabhatnak ki rá.
Zéró tolerancia a zajjal szemben
A svájciak különösen fontosnak tartják az éjszakai nyugalmat, így a zajkeltést számos jogszabállyal korlátozzák. 22:00 és 7:00 óra között például tilos hangosan becsapni a járművek ajtaját, a motorháztetőt vagy a csomagtartó fedelét.
A gépkocsivezetők hirtelen gyorsítással sem zavarhatják meg a lakott területek nyugalmát. Piros lámpánál várakozás közben a motort le is kell állítani.
A legfurcsább szabályokat az USA-ban hozták
Az autókkal kapcsolatos legszokatlanabb jogszabályokat az Egyesült Államokban alkalmazzák. Az ohiói Youngstownban az autókból például nem fogyhat ki a benzin. A város vezetése arra kötelezi a járművezetőket, hogy tartsanak elegendő üzemanyagot a tartályban, hogy az elakadt járművek ne akadályozzák a forgalmat a kereszteződésekben, és ne veszélyeztessék a többi közlekedőt.
New Jersey-ben szigorúan ellenőrzik a személyre szabott rendszámok kiadását. Ha egy sofőrt elkapnak, mert ittasan vagy felelőtlenül vezetett, a büntetés részeként 10 évre eltiltják attól is, hogy egyedi rendszámtáblát kaphasson.
A Delaware állambeli Fenwick Islanden tilos járműben aludni, átöltözni vagy főzni.
Vezetéskor minden zavaró tényezőt ki kell zárni
Vezetés közben a zavaró körülmények akadályozhatják a jármű megfelelő irányítását, ezért egyes országokban a jogalkotók igyekeznek saját maguktól is megóvni a járművezetőket. Cipruson például tilos vezetés közben enni vagy inni.
Ablakon kinyújtott kéz
Ausztráliában tilos a járművezetőknek úgy vezetni, hogy a testük bármely része kilóg az ablakon. A szabályozás célja, hogy megelőzze a különféle baleseteket, amikor egy autó más járművek mellett halad el. Az egyetlen kivétel az lehet, amikor az autó irányjelzői nem működnek, és a vezetőnek jeleznie kell a tervezett manővert a többi közlekedőnek.
A fedélzeti kamera használata nem mindenhol engedélyezett
Svájcban tilos a forgalmat folyamatosan filmezni – a kamerát kizárólag kiemelt közúti események rögzítésekor lehet bekapcsolni. A filmre felvett személyeket tájékoztatni is kell arról, hogy rögzítik őket. Hogy ez a gyakorlatban hogyan valósul meg, az még a svájciak számára is fogós kérdés lehet.
„Míg egyes országokban engedélyezik a járművezetők számára, hogy a közlekedési események körülményeinek bizonyítására menetrögzítő kamerákat használjanak, más országokban ezeknek a használata szigorúan ellenőrzött vagy teljes mértékben tilos”
– árulja el Matas Buzelis, a carVertical járműpiaci szakértője.
Ebben a tekintetben alighanem a portugál jogszabályok a legszigorúbbak – az ország területén tilos a közlekedés többi résztvevőjéről felvételt készíteni, és magát a kamerát sem szabad az autóban tartani. Luxemburgban szintén tiltják a fedélzeti kamerák használatát, de itt nem szabályellenes, ha a készülék az autóban van.
Németországban és Belgiumban engedélyezettek a műszerfali kamerák, de a felvételek felhasználására egyértelmű szabályok vonatkoznak a felvett személyek jogainak védelmében.
Autóban nincs helye a beszélgetésnek
Rengeteg közlekedési balesetet okoz, hogy a sofőrök figyelmét elvonja valami. A balesetek számának csökkentése érdekében 2015-ben bevezettek egy jogszabályt Franciaországban, amely vezetés közben tiltja a fej- és fülhallgató használatát.
A szabályzat szerint a telefonon beszélő sofőr még kihangosító berendezéssel sem tud teljes mértékben a vezetésre koncentrálni, mert így is fennáll a veszély, hogy balesetet okoz. Ez a tilalom más járművezetőkre, köztük a kerékpárosokra is vonatkozik.
Úthasználat csak bizonyos napokon
Az óriási forgalom mérséklésére Manilában, a Fülöp-szigetek fővárosában megszabják, hogy bizonyos utakat mely napokon lehet használni. Ha például egy autó rendszáma 1-re vagy 2-re végződik, hétfőnként 7 és 19 óra között nem közlekedhet bizonyos utakon. Egyes sofőrök azonban a törvényt kijátszva két autót használnak, és mindig az aznap engedélyezett kocsival kelnek útra.
Az ázsiai országokban másként próbálják korlátozni az autók mozgását. Az indonéziai Jakartában például bizonyos utcákat és utakat csak olyan autók használhatnak, amelyekben legalább 3 személy utazik.
Előírás a tiszta autó
A Romániába utazó sofőröknek rendszeresen gondoskodniuk kell autójuk tisztaságáról. Ha a rendőrök azt látják, hogy a jármű ablakai koszosak és akadályozzák a sofőrt a kilátásban, pénzbírságot szabhatnak ki.
A jogszabály nem határozza meg, hogy milyen mértékű szennyezettséget kell koszosnak ítélniük a rendészeknek, ezért a közlekedési hatóságok minden esetet egyedileg bírálnak el.
Jégen közlekedve nem kell biztonsági övet használni
Észtországban télen speciális jégutakat alakítanak ki bizonyos helyeken, hogy a járművezetők átkelhessenek a tavakon vagy folyókon, és gyorsabban elérjék az úticéljukat. A jégen való vezetésre azonban szigorú szabályozás vonatkozik, ezért a járművezetőknek különösen elővigyázatosnak kell lenniük.
A jégtakarón haladva tilos más járműveket megelőzni, és az utazás során nem szabad bekapcsolni a biztonsági övet. A jégutakat csak a nappali órákban lehet igénybe venni, és a látótávolságnak legalább 300 méternek kell lennie. Ködös napokon, amikor ennél rövidebb távolságra lehet csak ellátni, tilos a jeges utakon közlekedni.
„Bár furcsának tűnhet az a szabály, hogy a jégen nem szabad bekötni a biztonsági övet, de kétségtelen, hogy így könnyebb kijutni a járműből baleset esetén, ha az autó alatt beszakad a jég”
– mondja Buzelis.
Cikkünk csak tájékoztató jellegű, és nem minősül jogi iránymutatásnak. Előfordulhat, hogy a fent leírtak nem felelnek meg mindenben a legújabb jogszabályoknak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Hankook Smart Work AM11+: Új gumiabroncs hulladékgazdálkodási vállalatok számára
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta új teherabroncsát, a Smart Work AM11+-t, amelyet helyi és regionális fuvarozásra fejlesztettek.
Az új modellt kifejezetten olyan, nagy igénybevételű utakra tervezték, amelyek gyakori megállásokkal, újraindulásokkal járnak, valamint fokozott strapabírást követelnek meg, mint például a hulladékgazdálkodási szektor, ahol a járművek abroncsai gyakran érintkeznek a járdaszegélyekkel.
Ezt szem előtt tartva a Hankook Smart Work AM11+ egyik legfontosabb jellemzője a beépített kopásvédelemmel és speciális jelzőkkel ellátott megerősített oldalfal. Ez az újítás hatékony védelmet nyújt a járdaszegélyekkel való érintkezésnél, és megkönnyíti a kopás ellenőrzését is. A gumiabroncs oldalán található három kopásjelző gyors ellenőrzést tesz lehetővé, elősegítve a biztonságot a mindennapi használat során.
A Hankook Smart Work AM11+ szeptembertől lesz elérhető 315/80 R22.5 méretben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
A brit F4 idei hetedik versenyhétvégéje következik, a helyszín Knockhill.
A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.
A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.
És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.
„Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok”
– tekintett előre Martin.
A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.
„Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”
Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat.
„Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”
A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
10:00 – 10:25: Időmérő edzés
14:40 – 15:00: 1. futam
Vasárnap
11:35 – 11:55: 2. futam
16:55 – 17:20: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
A 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíj közeledtével a LEGO Csoport és a Formula 1 egyedülálló installációval készül az Allee Bevásárlóközpontban, július 25. és augusztus 5. között.
A látogatók most testközelből csodálhatják meg azt az életnagyságú LEGO® F1 autót, amely nemcsak méretében és részletgazdagságában lenyűgöző, hanem valódi versenypályás múltja miatt is figyelemre méltó.
A LEGO® Mercedes-AMG F1® W15 autó közel 400 000 LEGO kockából épült, több mint 1500 kg-ot nyom, és akár 20 km/h-s sebességgel is képes haladni. A LEGO Csoport csehországi Kladnóban található gyárában készült építményen 26 LEGO tervező, mérnök és építő dolgozott. A modell szinte teljesen megegyezik egy valódi 2024 Mercedes-AMG Petronas Forma–1-es autó méretével, és olyan részleteket is tartalmaz, mint a szponzorlogók vagy az eredeti Pirelli gumik. Az autó működő motorral rendelkezik, George Russell és Andrea Kimi Antonelli vezették a 2025-ös Formula 1 Miami Nagydíj hivatalos pilótaparádéján. A különleges verseny után a LEGO Mercedes-AMG Petronas F1 autót megőrizték az eredeti, verseny utáni állapotában, és most először látható Magyarországon.
A Miami Nagydíj pilótaparádéja több szempontból is mérföldkő volt a LEGO Csoport számára: először fordult elő, hogy egyszerre több megépített és vezethető, életnagyságú LEGO autó vonult fel a versenypályán, amelyek mindegyike egy-egy F1-es istállót képvisel, és a csapatok pilótái vezették.
„A LEGO Csoportnál mindig keressük az új lehetőségeket arra, hogy hogyan tudjuk izgalmas módokon ötvözni a kreativitást és a mérnöki gondolkodást”
– mondta Oláh Péter, a LEGO Hungária marketingigazgatója.
„Ezzel a budapesti installációval valami különlegeset szerettünk volna nyújtani a hazai LEGO és Forma–1 rajongóknak – egy egyedi élményt, amely fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt.”
A 2025-ös Formula 1 Magyar Nagydíjat megelőzően július 25-27. között, illetve a versenyhétvégén augusztus 1-3. között különleges, ingyenes programokkal várják a látogatókat az Alleeban. Az érdeklődők megépíthetik saját versenyautójukat LEGO elemekből, majd az elkészült járgányokat egy rámpás versenypályán próbálhatják ki. A vezetés szerelmesei egy ügyességi pályán irányíthatják a kis méretű LEGO F1 versenyautókat, ahol pontosságra és finom mozdulatokra lesz szükség. A gyorsaságé lesz a főszerep a reflexjátéknál, ahol bárki próbára teheti a reakcióidejét – akárcsak egy igazi F1-es pilóta. Emellett egy mini kiállításon is megcsodálhatók lesznek a LEGO F1 készletek, ahol a LEGO® Speed Champions, LEGO® City, valamint a legkisebbeknek készült LEGO DUPLO sorozat darabjai is helyet kapnak.
A program ingyenes és mindenki számára elérhető július 25. és augusztus 5. között az Allee Bevásárlóközpont földszintjén. A rendezvény célja, hogy a 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíjhoz kapcsolódóan interaktív élményt nyújtson a LEGO rajongóknak és az autósport szerelmeseinek egyaránt.
A LEGO Csoport és a Forma–1 2025-ben indított partnersége egyedülálló módon ötvözi a kreatív építés élményét a Forma-1 iránti rajongással, valamint a családokhoz is közelebb hozza a sport izgalmas világát. Az együttműködés nemcsak az innovációt, a technológiát és a mérnöki gondolkodást népszerűsíti, hanem egyúttal inspirálja a fiatalabb generációt, és szórakoztató élményt nyújt minden korosztály számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Ipar6 nap ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Okoseszközök1 hét ago
ZTE Watch K1 Pro: gyerekekre szabott okostechnológia – biztonság az iskolakezdéshez
-
Tippek2 hét ago
Nem beszélünk róla, pedig egyszer minden pár hálószobájába beköltözik
-
Gazdaság1 hét ago
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
-
Ipar2 hét ago
Már a könyvtárakat is karbonmentesítik a németek
-
Ipar2 hét ago
A SUSE-t a vezetők közé sorolták a többfelhős konténerplatformokról szóló, 2025. 3. negyedévi elemzői értékelésben
-
Gazdaság2 hét ago
Panelek újabb reneszánsza: a leggyorsabban értékesíthető lakástípus