Tippek
E-autó-kisokos: melyik töltő mit tud?
A Magyar Elektromobilitás Egyesület adatai alapján a magyar utakon már csaknem 80 000 zöld rendszámos autó közlekedik. Hazánkban is egyre nagyobb teret nyer tehát az elektromos autózás, mellyel kapcsolatban ugyanakkor még mindig gyakran felmerül a hatótávolság és a töltési lehetőségek kérdése.
A villanyautók egyik legnagyobb előnye, hogy szinte bárhol feltölthetők, ahol konnektort találunk, a helyzet azonban a napi gyakorlatban ennél jóval árnyaltabb, a töltő fajtájától függően ugyanis eltérők a töltési teljesítmények és idők. Az e-mobilitásban élen járó ALD | LeasePlan immár félmillió teljesen elektromos és plug-in hibrid gépjárművet számláló flottájának tapasztalatai alapján, a töltési lehetőségek áttekintésével ad most tanácsot az e-autó-tulajdonosoknak ahhoz, hogy hol érdemes „tankolniuk”.
Otthoni töltés
A legpraktikusabb töltési opció az otthoni töltés, hiszen amíg autónk a garázsban vagy a kocsibeállóban áll, egyúttal fel is tudjuk tölteni. Ezt legegyszerűbben az autóhoz járó, többnyire 10 A teljesítményű gyári töltővel tehetjük meg, amelynek az egyik végén egy Type2-es csatlakozó, a másikon pedig egy klasszikus, 230 V-os konnektorba való villásdugó van. Ezek a lassú töltők egy vagy három fázisról, fázisonként 10-16 amperrel (átlag 3 kW-os teljesítménnyel) töltik a jármű akkumulátorát, amely így lemerült állapotból 20-24 óra alatt éri el a teljes töltöttséget. Egyrészt éjszaka erre van idő, másrészt a legtöbb autós nem teljesen lemerült akkumulátorral ér haza, tehát a tényleges töltési folyamat ennél rendszerint gyorsabb. Ezt az úgynevezett vésztöltőt érdemes mindig magunknál tartani az autóban, hogy szükség esetén bárhol tudjuk tölteni az akkumulátort, ahol van konnektor.
Mielőtt ezt a töltési módot választjuk otthonunkban, egy villanyszerelővel érdemes megnézetni a konnektort, hogy hosszú távon is bírja-e a terhelést, illetve mindenképpen vegyük figyelembe, hogy ha nem elég hosszú a kábel, a hagyományos hosszabbítót nem használhatjuk, az ugyanis tartós használat esetén akár ki is gyulladhat.
Az otthoni töltés biztonságosabb és időkímélőbb lehet, ha fali töltőt szereltetünk fel, amelynek a töltőkábele fixen felszerelt és bekötött is lehet, így csak a csatlakozót kell az autóba dugni. Ez a megoldás kétszer-háromszor gyorsabb töltést biztosít, mint konnektoron keresztül, és fázisszámtól függően akár 7,4-22 kW teljesítményre is képes, de fontos figyelni arra, hogy a gépjármű milyen felvételi képességgel rendelkezik. A wallbox kiválasztását megelőzően érdemes szakemberrel konzultálni az elektromos rendszer terhelhetőségéről, és szükség esetén bővíteni azt.
Töltés a munkahelyen
Egyre több cég telepít elektromos töltőállomásokat a villanyautót használó munkatársak vagy látogatóik számára, hogy ezzel is támogassa az elektromos flottára való átállást. Akárcsak otthon, a munkahelyen is hosszabb ideig parkolnak az autók a nap folyamán, melyeket jellemzően az otthonokban felszerelt fali töltőkhöz hasonló eszközzel és sebességgel lehet tölteni. A szervezet által biztosított lehetőségektől függően a töltés elindítható egyszerűen csatlakoztatással vagy RFID kártyával, esetleg egy okostelefonra telepített alkalmazás használatával. Előfordulhat, hogy a munkahelyeken nagyobb teljesítményű, egyenáramú (DC) töltőket is felszerelnek, melyek jellemzően akár 50-75 kW-os töltésre is képesek, ám ezek rendszerint az alapflotta-járműveket szolgálják ki.
Utcai gyorstöltők
A célállomástöltőknek is hívott berendezésekkel többnyire üzletek, bevásárlóközpontok, szállodák parkolóiban találkozunk. Ezek többsége 11 vagy 22 kW-os, váltóáramú (AC) töltőállomás, ahol általában nincs kábel, csak csatlakozóaljzat, ezért saját töltőkábel kell hozzá, amit a töltés megkezdésekor fontos reteszelni az autó oldalán. Amíg ugyanis a kábel az autóhoz van csatlakoztatva, addig a töltőből nem húzható ki, az autóról való lecsatlakozás után azonban szabadon eltávolítható.
Ezek a készülékek kapacitásban tulajdonképpen megegyeznek a fali töltők erőteljesebb változataival: fázisonként 10-16 A áram átvitelére képesek, és főként Type2-es csatlakozóval vannak ellátva. A gyorstöltőknél az akkumulátor feltöltésének sebessége elsősorban a jármű fedélzeti töltőjének teljesítményétől függ, hiába tud ugyanis a töltőoszlop három fázison áramot biztosítani, ha a jármű például csak egy fázison tudja azt felvenni. A töltésért a legtöbb helyen már fizetni kell, amelyet általában a szolgáltató applikációjával tudunk elindítani.
Villámtöltők
Az 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőket nevezzük villámtöltőknek, amelyek jellemzően egyenáramúak (DC). Feladatuk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt minél több áram felvételét tegyék lehetővé, ezzel segítve az úton lévők gyors továbbhaladását, ezért főként autópályákon, illetve benzinkutaknál találhatók. Fél óra alatt akár 80 százalékos töltöttséget érhetünk el használatukkal, ami azonban intenzíven igénybe veszi az akkumulátort, ezért csak ritkán érdemes élni vele. Az utolsó 15-20 százalék töltése az akkumulátor kímélése érdekében rendkívül lassú, ezért célszerű megfontolni, hogy mindenképpen szükség van-e teljes töltöttségre, figyelembe véve, hogy az akkumulátor minél hosszabb élettartama érdekében egyébként is javasolt a töltöttségi szintet 10 és 90 százalék között tartani. Lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátor esetében ugyanakkor megengedett és javasolt is a 100 százalékra történő töltés.
Ezek a töltők minden esetben tartalmazzák a töltőkábelt, és Európában többnyire két fajtájukkal találkozunk. A CHAdeMO rendszerűek javarészt a régebbi japán és dél-koreai autómodellekkel kompatibilisek, míg a CCS csatlakozót használja szinte az összes többi típus. A Tesla modellek töltéséhez léteznek külön 120-250kW teljesítményű Supercharger oszlopok. Magyarországon a villámtöltőkön a hatályos magyar szabályok szerint kötelező a CCS csatlakozó, de a töltők többsége CHAdeMO csatlakozóval is rendelkezik, a tripla szabványú berendezéseken pedig ezek mellett egy váltóáramú töltésre szolgáló Type2-es csatlakozó is található. A két egyenáramú csatlakozó egyszerre nem használható, de az AC csatlakozó és a DC csatlakozók egyike együttesen igénybe vehető.
A villámtöltőknél különösen fontos a töltési etikett betartása, miszerint csakis a töltés időtartamára vegyük igénybe az oszlopot, hiszen másnak is szüksége lehet rá, illetve ne hagyjuk hosszabb időre magára az autót, és semmiképp ne parkoljunk töltésre kijelölt helyen, ha nem használjuk a töltési szolgáltatást. Figyeljünk továbbá arra, hogy egyes DC töltők esetében percalapú díjazás van érvényben, amely a 100 százalékos töltöttség elérését követően sem áll le.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni
A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.
A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.
Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.
A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep
A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.
Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.
A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
Napjaink egyik legmegosztóbb vitatémája a technológiai fejlődéssel, a gépek és robotok térnyerésével kapcsolatos. A tendencia pedig már a kereskedelmi szektort, a boltokat is elérte, ami még inkább olaj volt a tűzre: egyeseknek feláll a szőr a hátukon, ha meglátják például az önkiszolgáló pénztárakat, mások viszont nagyon is örvendenek neki – az biztos, hogy nem vagyunk egyformák. De mit hoz a jövő, és milyen hatással van mindez a bolti dolgozók munkájára? Tényleg elveszítik állásukat? Ettől azért még úgy néz ki, messze vagyunk – de közben azt is el kell fogadni, hogy egy újabb ipari forradalom kezdetén vagyunk, és a világ változik körülöttünk.
Önkiszolgáló kassza vagy bolti eladó? Sokan utóbbit választják!
Sok esetben tapasztalható a gyakorlatban, hogy egyes vásárlók még mindig jobban bíznak az emberben és a bolti eladókban, mint a gépekben – vagy épp egyszerűbb, kényelmesebb számukra a kasszánál így fizetni. Plusz, ha keres valamit az ember, vagy ha kérdésed van egy termékről, vagy elakadsz, mindig számíthatsz rájuk. A kereskedelemben ezért még mindig nagy erőkkel keresik a humán munkaerőt, a vidéki településeken pedig még inkább ragaszkodhatnak hozzájuk az emberek – így van ez a nyíregyházi térségben is. Jó eséllyel található például egy bolti eladó állás Nyíregyháza városában a helyi munkakereső nyiregyhazaallas.hu oldalán.
A jelenlegi trendek alapján a teljes gépesítés és robotizáció a kereskedelemben még messze van
Bár a technológia fejlődése tagadhatatlan, attól még nem kell félni, hogy holnap már csak robotok fogadnak minket az üzletekben. Igaz, hogy egyre több az automata kassza, de ettől még nem kell tartani, hogy egyik napról a másikra eltűnnek az eladók az üzletekből. A vásárlás több annál, mint hogy bedobjuk a kosárba a szükséges termékeket – a személyes kiszolgálás, a segítség és a közvetlen kapcsolat olyan dolgok, amelyeket egy gép nem tud helyettesíteni. Ráadásul az automatizálás nem olcsó, és a legtöbb bolt egyelőre nem is engedheti meg magának, hogy teljesen gépesítsen. A legtöbb helyen ezért egyszerre működnek az önkiszolgáló és a hagyományos kasszák, így mindenki a saját tempójában vásárolhat.
Jobb félni, mint megijedni – de tényleg olyan rossz dolgokról van szó?
Így vagy úgy, de azért el kell fogadni, hogy a világ változik. A technológia pedig nem az ördög, nem biztos, hogy az mindig olyan rossz számunkra. Az ipari forradalomban is rengeteg dolog változott, de az emberek munkája sosem tűnt el, csak átalakult. Ugyanez történik most is: lehet, hogy néhány feladat egyszerűsödik vagy megváltozik, de az embert a képletből azért nem lehet csak leváltani. Persze eljöhet a nap, hogy már a boltokban sem lesznek emberi dolgozók – úgy, ahogy sok más területen szintén. Azt viszont szinte garantálni lehet, hogy lehetőségekből akkor sem lesz hiány.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Mire figyeljünk a kertrendezés során?
A kertben mindig van mit csinálni, ez egy egész éves, állandó feladat. Természetesen ez senkit nem tántorít el, tökéletes kikapcsolódás, kiszakadhatunk kicsit a mindennapok rohanásából, és eltölthetünk néhány órát odakint, és a saját elképzeléseink szerint alakíthatjuk át a területet. Mielőtt azonban nekiesünk a kertnek, jobb néhány tanácsot megfogadni.
Legyen biztonságos a munka és a kert is
Még mielőtt bármit elkezdünk, érdemes leellenőrizni az eszközöket, szerszámokat, amiket használni fogunk, illetve megtervezni a munkafolyamatot. Sajnos a legtöbb baleset otthon történik, így egy megfelelő biztosítás sem árt, aminek a megkötésében a Genertel Biztosító tud segíteni. Ha a kert rendezését talajfeltöltéssel kezdjük, mindig figyeljünk oda az ideális talajmagasság elérésére. Ha túl kevés földet terítünk szét, a talajszint süllyedése miatt a terület idővel gödrössé, hepehupássá válhat.
Ez amellett, hogy esztétikai problémát jelent, még a fűnyírást is megnehezíti, illetve a növények károsodását is okozhatja, sőt, még a ház alapzata is megsérülhet. Hasonló a helyzet akkor is, ha túl magas lesz a talajszint. Van, aki abban bízik, hogy majd a töltőföld lesüllyed, így túl vastag alapot hagy. A helytelen vízelvezetés miatt az esőzések hatásait az otthonunkban fogjuk a leginkább megérezni. Az épület felázhat, a falak nyirkossá válhatnak, és még a penész is megjelenhet, ami egészségügyi gondokat okozhat.
Komposztálni is okosan kell. Ezt még a kertrendezés előtt kell eldönteni, hogy akarunk-e egyáltalán. Persze a szakemberek azt ajánlják, hogy a zöldhulladékot égetés vagy szemetesbe dobás helyett sokkal jobb újrahasznosítani, mivel a kertünk és a környezetünk is meg fogja ezt hálálni. Arra viszont mindenképpen figyelni kell, hogy a komposztálókat hova rakjuk a kertben. A száraz növények, gyümölcs- és zöldségmaradékok vonzzák a rágcsálókat, amelyek akár otthonunkba is bejuthatnak. Legyen minél távolabb a háztól, és időnként ajánlott átmozgatni vasvillával a tartalmát.
Hova ültessünk fákat?
Itt mindenképpen előrelátónak kell lenni, mivel egy fa helyigényét alaposan fel kell mérni. Sokan nem gondolnak bele, mennyire terebélyes és magas lehet az elültetett növény. Ha túl közel van a házhoz, akkor idővel a tetőre nőhet a fa, egy vihar során az ágai még az ablakot is betörhetik, vagy a cserepekben és a tető szerkezetében is kárt tehetnek.
A szomszédokra is gondolni kell, mivel nem lenne szerencsés, ha az ő értékeiket veszélyeztetné idővel a most növekvő fa.
A dús és szép környezethez idő kell
Ezért is kell például komolyan venni az ültetési távolságot. Ha túl közel kerülnek egymáshoz a bokrok, cserjék, akkor egymásra nőhetnek. Pár év elteltével sűrű dzsungelt kapunk, ami elsőre még szépnek is tűnhet, de valódi küzdelem folyik a növények között a túlélésért. Mindenkinek szüksége van a kertben a megfelelő mennyiségű fényre és vízre.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar2 hét ago
Egységes, fenntartható kapcsolatok Európában
-
Ipar2 hét ago
Jelentősen csökkenhet a nem tervezett áramszünetek száma a Schneider Electric új megoldásával
-
Okoseszközök2 hét ago
A Heineken mesterséges intelligenciával oltja szomját az adatkezelésben
-
Ipar2 hét ago
20 éves a Huawei Magyarország
-
Gazdaság1 hét ago
Innováció a banki digitalizációban és blokklánc technológiára épülő hazai fejlesztés a GDE finTECH Galéria évadzáró eseményén
-
Mozgásban1 hét ago
Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrben és a Földön is
-
Gazdaság1 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?