Ipar
A Dachser és a Fercam megerősíti gyűjtőszállítmányozási és szerződéses logisztikai üzletágát Olaszországban
A hosszú távú partnerség egy gyűjtőszállítmányozási és szerződéses logisztikai vegyesvállalat alapításához vezet
A Fercam a Distribution (gyűjtőszállítmányozási) és a Logistics (szerződéses logisztika) részlegét a Dachserrel közös vállalatba kívánja helyezni, melynek „Dachser & Fercam Italia S.r.l.” a neve. Az új vállalkozásban szerzett 80 százalékos részesedése megerősíti és egyben teljessé teszi a Dachser európai hálózatát. Az irányítás átruházásához még az illetékes versenyhatóságok jóváhagyása szükséges.
A két cég által aláírt szerződés értelmében a Fercam az év végéig leválasztja a Fercam Distribution (gyűjtőszállítmányozási) és a Fercam Logistics (szerződéses logisztika) részlegeket a Fercam AG-ról, és integrálja őket az új társaságba. A 920 embert 43 olaszországi helyszínen foglalkoztató részleg 2022-ben mintegy 400 millió eurós bevételt termelt.
2024 elejétől a független vállalat „Dachser & Fercam Italia S.r.l.” néven működik, és közvetlenül Alexander Tonnnak, a Dachser Road Logistics üzletágának vezérigazgató-helyettesének jelent majd. A korábbiakhoz hasonlóan az olaszországi gyűjtőszállítmányozási és szerződés logisztikai üzletágat a Fercam Distribution és Logistics menedzsere, Dr. Gianfranco Brillante és jól bevált csapata irányítja továbbra is, akiknek szakértelme biztosítja a folytonosságot az olasz piacon. A Fercam AG 20 százalékos részesedést fog birtokolni a Dachser & Fercam Italia S.r.l.-ben.
A Fercam Transport (belföldi és nemzetközi közúti és vasúti szállítás), a Fercam Air & Ocean és a Fercam Special Services (képzőművészet, vásárok és rendezvények, házhozszállítás, költöztetés, archívum- és dokumentumkezelés) – beleértve az összes nemzetközi leányvállalatot – a Fercam AG kizárólagos tulajdonában marad, nem válik az új közös vállalat részéve. A Fercam tervei között szerepel ezeknek a részlegeknek a jövőbeli fejlesztése a tengerentúlon is.
„Családi tulajdonú vállalatokként a Dachser és a Fercam értékorientált menedzsment-szemlélettel rendelkezik, amely generációkon keresztül biztosítja az új vállalat jövőbeli életképességét. Ezért is örülünk annak, hogy az olaszországi közös vállalat megalapításával még jobban megerősítjük 20 éves együttműködésünk kötelékeit”
– mondta Bernhard Simon, a Dachser felügyelőbizottságának elnöke.
„A Dachser egy dinamikusan fejlődő családi vállalkozás, hasonló célokkal és hatékony döntéshozatali mechanizmussal, így kiemelkedő és megbízható partnerünk az európai szállítmányozási feladatok ellátásában. Partnerségünk során azonban a feltételek jelentősen megváltoztak, a piac néhány európai és globális szereplőre koncentrálódott. Ezért döntöttünk úgy, hogy egy kizárólag gyűjtőszállítmányozással és szerződés logisztikával foglalkozó vegyesvállalatot hozunk létre. Ez a helyzet mindkét fél számára előnyös”
– mondta Thomas Baumgartner, a Fercam felügyelőbizottságának elnöke.
„Ezzel a lépéssel tovább erősítjük kapcsolatunkat partnercégünkkel, miközben megszilárdítjuk saját pozíciónkat”
– magyarázta Hannes Baumgartner, a Fercam ügyvezető igazgatója.
„A Dachser európai hálózatának tagjaként további növekedési lehetőségek nyílnak meg előttünk, különösen az export területén. Mindez biztonságot és stabilitást teremt számunkra a jövőben.”
Az európai hálózat teljessé tétele
A Fercam gyűjtőszállítmányozási és szerződéses logisztikai üzletágának többségi átvétele a Dachser harmadik jelentős felvásárlása, a Graveleau (Franciaország, 1999) és az Azkar (Spanyolország, 2013) után, amellyel kibővítette európai szállítási és logisztikai hálózatát.
„Ezzel az akvizícióval az utolsó fennmaradó rést is bezárjuk, és teljessé tesszük saját gyűjtőszállítmányozási és szerződéses logisztikai hálózatunkat a kiemelt európai piacokon”
– magyarázta Burkhard Eling, a Dachser vezérigazgatója.
„Fókuszunk továbbra is az organikus és fenntartható növekedésen van. Ezen túlmenően ebben az évben célzott akvizíciókkal megerősítettük jelenlétünket olyan kulcsfontosságú piacokon, mint a Benelux államok, Ausztrália, Japán, most pedig Olaszország.”
Az ügyfelek számára előnyösek az egységes folyamatok és rendszerek
„A Dachser és a Fercam 20 éve dolgozik együtt sikeresen. Ez alatt az idő alatt nagyon jól megismertük egymást, és a kölcsönös tisztelet jellemezte az üzleti kapcsolatunkat”
– tette hozzá Alexander Tonn, a Dachser Road Logistics ügyvezető igazgatója. A dél-tiroli Bolzanóban található központtal rendelkező, családi tulajdonban lévő Fercam az együttműködés kezdete óta kezeli a Dachser olaszországi desztinációjú, az európai hálózatából származó összes gyűjtőszállítmányát ipari és fogyasztási cikkek kapcsán is, illetve továbbítja a hálózatba az Olaszországból érkező szállítmányokat.
„A Fercam a folyamatosság és a szakértelem szinonimája Olaszországban. Ezzel az akvizícióval, valamint egyéb befektetésekkel tovább gyorsíthatjuk növekedésünket – különösen az olasz piacon –, és még inkább javíthatjuk kínálatunk minőségét. Ügyfeleink Európában, Olaszországban, valamint világszinten is középtávon profitálnak majd a konzisztens folyamatokból és az egységes rendszerekből”
– mondta Tonn az új vegyesvállalat szinergiáiról és az ügyfeleknek biztosított előnyeiről.
Hosszú távú együttműködésüknek köszönhetően a Dachser és a Fercam már tökéletes összhangban dolgoznak az operatív gyűjtőszállítmány-kezelésben. A Fercam igyekszik folyamatosan beruházni logisztikai létesítményeibe, digitális rendszereibe és a klímavédelembe – a két cég ebből a szempontból is kiválóan illeszkedik egymáshoz.
Közös vállalat duplikált struktúra nélkül
A Dachser European Logistics üzletágának korábban nem volt saját telephelye Olaszországban, így a közös vállalat nem eredményez duplikált struktúrát. A Fercam Distribution és Logistics részlegének minden alkalmazottja a Dachser & Fercam Italia cégnél dolgozik majd. A Dachser részesedésszerzése e két részlegben egyben a vállalat azon elkötelezettségét is jelképezi, hogy további, fenntartható befektetéseket hajtson végre olaszországi telephelyein.
A hűtött és nem hűtött élelmiszerek szállításával és raktározásával foglalkozó Food Logistics üzletágban a Dachser 2017 óta három telephellyel és mintegy 270 alkalmazottal képviselteti magát Olaszországban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Az energiaátmenet fontosságát hangsúlyozzák a Schneider Electric vezetői a COP30-on
A Schneider Electric, a világ egyik vezető energia-technológiai vállalata is részt vesz az ENSZ 30. Éghajlatváltozási konferenciáján (COP30), amit a brazíliai Belém városában rendeznek.
A társaság képviselői az eseményre azzal a szándékkal érkeznek, hogy mozgósítsák a vállalkozásokat, kormányokat és a civil társadalmat egy olyan energia- és ipari átalakulási program megvalósításához, amelynek célja a lokális gazdaságok rugalmasságának növelése és az igazságos, mindenkire kiterjedő energiaátmenet előmozdítása.
„Tíz évvel a Párizsi Megállapodás után a COP30 fordulópontot jelent a globális éghajlat-politikában. Most már megvannak az eszközök, az ambíció és érezzük a globális kényszert is, hogy az ígéretektől elmozduljunk a valódi lépések felé. Amikor az elektromos áram használatára történő átállás (elektrifikáció) találkozik a digitális intelligenciával, és az innováció találkozik a minél szélesebb kör bevonásával, akkor egy gyorsabb, igazságosabb és ellenállóbb átmenetet indíthatunk el. Brazília jelenlegi vezető szerepe ebben a folyamatban egyedülálló lehetőséget teremt az üzleti szféra, a kormány és a közösségek számára, hogy összefogjanak. Az éghajlati kihívás globális, és csak együtt fellépve tudjuk kezelni”
– hangsúlyozta Esther Finidori, a Schneider Electric fenntarthatósági igazgatója.
A brazil ipar dekarbonizálása
A Schneider Electric Fenntarthatósági Kutatóintézete és a brazil Fejlesztési, Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltatási Minisztérium (MDIC) új jelentése kiemeli Brazília potenciálját arra, hogy vezető szerepet töltsön be a globális ipari átalakulásban, és elérje a kritikus mértékű kibocsátáscsökkentést. Az elemzés feltárja az ország stratégiai előnyeit, beleértve a tiszta és diverzifikált energiamixet, a zöld hidrogén potenciálját, bőséges természeti erőforrásait és központi szerepét az ökoszisztéma megőrzésében. A tanulmány emellett betekintést nyújt a politikai viszonyokba és az intézményi döntéshozatalba.
„A fejlődés és a fenntarthatóság nem ellentétes utak. Ezek olyan erők, amelyeknek egymás mellett kell haladniuk. A Schneider Electricnél úgy véljük, hogy az elektrifikáció és a digitalizáció kombinációja teszi lehetővé azt, hogy az elképzelésekből valódi jövőformáló projektek jöjjenek létre, felgyorsítva a dekarbonizációt és a fejlődést. Reméljük, hogy a COP30 képes lesz túllépni a tárgyalásokon, és olyan stratégiai platformmá válik, amely bemutatja, hogy a magánszektor hogyan tudja a kötelezettségvállalásokat cselekvéssé alakítani”
– mondta el Rafael Segrera, a Schneider Electric dél-amerikai elnöke és a Sustainable Business COP30 „Green Jobs and Skills” munkacsoportjának elnöke.
A Schneider Electric a COP30-on
A Schneider Electric szakértői a brazíliai Belémben november 10-21. között zajló COP30-on számos eseményen és panelbeszélgetésen vesznek részt, többek között a tiszta energia, a dekarbonizáció, a feltörekvő országok lehetőségei a globális fenntarthatósági kezdeményezésekben, a közszféra és a magánszektor ipar dekarbonizációja kapcsán megvalósuló együttműködései, illetve a fenntartható adatközpontok kapcsán.
A Schneider Electric-et a világ legfenntarthatóbb vállalataként ismerte el a Corporate Knights (2021 és 2025), a TIME magazin és a Statista (2024 és 2025), valamint a Sustainability Magazine (2025) is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Közép-Európa legmodernebb takarmányüzeme Dabason
Adatvezérelt üzemelés – A Vitafort Zrt. és az Abraziv Kft. közös munkájának eredményeként megépült Dabason Közép-Európa egyik legfejlettebb takarmányüzeme.
Az A–Z ÜZEM 4.0 elnevezésű létesítmény nem csupán a magyar takarmánygyártás új mérföldköve, hanem a digitalizált ipari automatizálás és a precíziós gyártástechnológia kiemelkedő példája, melynek vezérlését Siemens-technológia biztosítja.
A beruházás nagyságrendileg kettő év előkészítési munkát igényelt, melynek során az Abraziv Kft. mérnökei a Vitafort szakembereivel szoros együttműködésben dolgoztak ki egy olyan rendszert, amely integrálja a takarmány-, premix- és koncentrátum gyártást.
“A cél egy magas fokon automatizált, rugalmas termelési rendszer létrehozása volt, amely képes napi 60–80 különböző receptúra szerint, 2 grammos mérési pontossággal, akár 5–6 perces sarzsidővel terméket előállítani.”
– Gyulai József automatizálási üzletágvezető.
A zöldmezős beruházás eredményeként létrejött, kilencszintes, közel 40 méter magas üzem 6700 m² alapterületen helyezkedik el. Az épület három, egymással integrált gyártóvonalat foglal magába: takarmánykeverék-, premix- és koncentrátum vonalakat. A rendszer felépítése és vezérlése a teljes gyártási láncot lefedi az alapanyag-fogadástól a késztermék kitárolásáig.
Anyagkezelés és technológiai folyamat
Az üzem működésének kiindulópontja az alapanyagok fogadása és tárolása. A szemes alapanyagokat kamionról garatokba töltik, majd szállítóeszközökön szállítószalagokon és rédlereken keresztül jutnak a tisztító egységbe, ahol az anyag szétválasztása és előválogatása történik. A rendszer ezt követően az alapanyagokat tárolótartályba juttatja el, Az üzemben összesen 144 makro- és mikrokomponens-tartály működik, amelyek 1000 m³ feletti össztérfogatot képviselnek.
Az alapanyagok a receptúrák alapján automatikusan bemérésre kerülnek. A mérlegelés során a vezérlés automatikusan meghatározza az adagolás sorrendjét és mennyiségét. A szemes alapanyagokat nagy teljesítményű darálók őrlik meg, majd a darált anyagokat a keverőegységekbe továbbítják.
Az anyagmozgató rendszer
Az A–Z ÜZEM 4.0 egyik leginnovatívabb eleme az ACT konténeres szállítórendszer. Ez egy több szintes, sínpályás hálózaton mozgó, automata konténeres anyagmozgató rendszer, amely biztosítja a keresztszennyeződés-mentes gyártást. A konténerek lift segítségével mozognak az egyes szintek között, és előre programozott útvonalakon szállítják az anyagokat a darálóktól a keverőgépeken át egészen a készárutartályokig.
A rendszerben egyszerre akár 8 konténer mozoghat. Ez a technológia jelenleg Közép-Európában egyedülálló; hasonló rendszer mindössze néhány nyugat-európai üzemben található.
Vezérléstechnika Siemens alapokon
A gyár automatizálását Siemens PLC-vezérlőrendszer irányítja. A központi vezérlést egy S7-517 típusú CPU végzi, amelyhez modulárisan csatlakoznak a Siemens I/O kártyák is, érzékelők és motorvezérlők. A lágyindítók szintén Siemens gyártmányúak, így a teljes vezérlési architektúra egységes, nagy megbízhatóságú rendszert alkot.
A vezérlés hierarchikus struktúrában működik: a központi szerverszámítógép kommunikál az összes alrendszerrel és az üzem operátori munkaállomásaival. Összesen öt állomás segíti a folyamatfigyelést és az operátorok munkáját. Az adatkommunikáció a központi helyiségben elhelyezett szerverről történik, amely valós időben gyűjti és naplózza a technológiai paramétereket. A rendszer redundáns kialakítású: az Abraziv Kft. saját telephelyén ugyanilyen szerverszámítógép áll készenlétben, így bármilyen hardverhiba esetén az üzem leállása nélkül biztosítható a folyamatos termelés. A gyártó távfelügyeleti szerződés keretében 0–24 órás rendszertámogatást nyújt, így a műszaki személyzet valós időben kaphat segítséget.
Késztermék-kezelés és kitárolás
A keverési folyamat után az anyag a három granuláló vonal valamelyikére kerül, ahol gőz hozzáadásával ~80 °C hőmérsékletre melegítve préselik granulátummá. A granuláló gépek után a terméket lehűtik, rostálják, majd készárutartályokba továbbítják. A gyártás során külön keverővonalakat alkalmaznak hatóanyagos és nem hatóanyagos termékekhez, így a keresztszennyeződést teljesen ki tudják küszöbölni.
A késztermékeket mozgókocsis kitároló rendszer kezeli, amely a tartályok alatt sínpályán közlekedik. A pozicionálás vonalkódos kódszalag segítségével történik, így pontosan beállítható, hogy melyik készárutartályból, milyen mennyiséget kell kitárolni. A rendszer képes big-bag, zsákolt és ömlesztett kiszerelés kezelésére, valamint automatikus kamiontöltésre is.
Digitális gyártás
Az A–Z ÜZEM 4.0 digitális termelésirányítási rendszere (VxSCADA + VxMES) valós időben követi a gyártási folyamatokat. A Siemens-vezérlés az Abraziv Kft. szoftverek együttműködésével minden gyártási lépés adatgyűjtése, naplózása és visszakeresése megoldott. A rendszer előrejelző karbantartási funkciókat, hibadiagnosztikát és energiafelhasználási optimalizációt is tartalmaz. A környezettudatosság szintén fontos tervezési szempont volt: a kiporzásmentes, zárt anyagkezelés mellett az energiahatékonyságot hővisszanyerő rendszerek és optimalizált hajtásvezérlés támogatják. Az üzemeltetés így nemcsak gazdaságos, hanem fenntartható is.
Jövőbeli fejlesztések
Az Abraziv Kft. a dabasi projekt tapasztalatait nemzetközi szinten is kamatoztatja. A cég jelenleg Romániában és Moldáviában épít hasonló Siemens-alapú, automatizált üzemeket, ahol a Dabason alkalmazott technológiai koncepció továbbfejlesztett változata kerül bevezetésre.
www.abraziv.hu, www.siemens.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Partnerség a jövő energiaiparáért: stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Zrt.
Mindkét fél számára új lehetőségeket teremt az a megállapodás, amelyet a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. képviselői írtak alá Győrben.
A partnerek együttműködnek a villamosenergia-ipari szektor szakember-utánpótlásának biztosításában, közös kutatás-fejlesztési projektek megvalósításában, valamint innovációs és oktatási tevékenységük fejlesztésében.
A MAVIR Zrt. mint rendszerirányító feladata a villamosenergia-rendszer – nemzetközi kapcsolatokra is kiterjedő – irányítása, a magyarországi villamosenergia-ellátás biztonságának garantálása, a rendszeregyensúly biztosítása, a piac működtetése, valamint az átviteli hálózat üzemeltetése és folyamatos fejlesztése. A győri Széchenyi István Egyetem feladatának tekinti, hogy az élenjáró technológiák kutatására és fejlesztésére alapozva készítse fel hallgatóit a sikeres szakmai pályára. Az intézmény számára ezért fontos partner a MAVIR Zrt. A két fél által megkötött stratégiai megállapodás célja az ágazat szakember-utánpótlásának támogatása, a közös kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése, valamint az energiaipar fenntartható fejlődését szolgáló tudományos együttműködések erősítése.
A megállapodás révén a MAVIR és az egyetem az oktatás, a képzés és a kutatás területén egyaránt szorosabbra fűzi kapcsolatait.
Ennek részeként új képzések indulhatnak, a MAVIR szakemberei pedig óraadóként és vendégelőadóként bekapcsolódhatnak az oktatásba. A dokumentumban szerepel a szakdolgozati és tudományos diákköri témák közös meghirdetése, ösztöndíjak és életpályamodell kialakítása, valamint a hallgatók MAVIR-nál történő szakmai gyakorlati és részmunkaidős foglalkoztatásának támogatása is.
A kutatás-fejlesztési együttműködés többek között olyan területekre terjed ki, mint a folyamat- és hálózatmodellezés, a robusztusságelemzés, a kockázatelemzés és az optimalizálás alkalmazhatóságának vizsgálata stratégiai tervezési és üzemeltetési folyamatokban. A partnerek vizsgálják a hálózatfejlesztési beruházások hatékonyságát, a mesterséges intelligencia iparági felhasználásának lehetőségeit, továbbá a dróntechnológia lehetséges szerepét a magasfeszültségű hálózat üzemeltetésében. Cél olyan innovatív megoldások kidolgozása is, amelyek segítik a jelentős mértékű megújulóenergia-csatlakozásokból adódó feladatok kezelését.
„Az energiarendszer stabilitása és fenntarthatósága nemcsak műszaki, hanem tudományos és társadalmi kérdés is. A MAVIR számára kulcsfontosságú, hogy versenyképes módon üzemeltesse komplex rendszereit a legújabb tudományos eredmények alapján, a folyamatosan változó globális körülmények között. Ez kiváló alapot jelent egyetemünknek, mert a kapcsolódó kutatásokban és fejlesztésekben való részvétel intézményünk nemzetközi versenyképességét is erősíti”
– emelte ki dr. Friedler Ferenc professzor, a Széchenyi István Egyetem rektora, tudományos elnökhelyettese.
„A Széchenyi István Egyetem Magyarország meghatározó felsőoktatási intézménye az olyan élenjáró technológiák területén, mint az 5G, a digitalizáció és a drónok. A MAVIR-ral való együttműködés kiváló példája annak, hogyan tud a tudományos kutatás és az ipari gyakorlat egymást erősítve hozzájárulni a hazai energiaszektor fejlesztéséhez”
– húzta alá dr. Drotár István, az egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője.
„A MAVIR mint a magyarországi villamosenergia-ipar meghatározó társasága és mint technológiai cég számára rendkívül fontos a magyarországi műszaki felsőoktatással való partnerség. Nemcsak a feladataink ellátásához szükséges szakember-utánpótlás szempontjából tartjuk stratégiai kérdésnek és támogatjuk a hazai műszaki értelmiség képzését és munkaerőpiaci versenyképességét”
– fogalmazott Szarvas Ferenc, a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően. Hozzátette: a MAVIR mint kritikusinfrastruktúra-üzemeltető számára kiemelt jelentőségű, hogy kapcsolatot és közös nyelvet találjon a magyarországi műszaki felsőoktatással és a hallgatókkal, aktív résztvevője legyen az új generációk szemléletformálásának, oktatásának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Új házi fejlesztésű AI-platform a K&H-nál
-
Ipar2 hét ago
Évente 250 milliárd eurót takaríthatna meg Európa az elektrifikációval a Schneider Electric új elemzése szerint
-
Tippek2 hét ago
Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás
-
Okoseszközök2 hét ago
Jelszó nélküli bejelentkezések és mesterséges intelligencia által vezérelt biztonság
-
Tippek2 hét ago
Nemcsak zavaró, de károkat is okoz a rossz beltéri mobil-lefedettség
-
Okoseszközök2 hét ago
Megváltoztak a TV választás szempontjai, új modellel válaszol a Hisense
-
Gazdaság2 hét ago
Sikerrel zárult Shanghai magyarországi bemutatkozása
-
Ipar2 hét ago
A Continental növeli az újrahasznosított PET, acél és COKOON arányát abroncsaiban



