Gazdaság

Corvinus-kutatás: meglepő, de a digitalizáció és az üzleti teljesítmény között nincs egyértelmű kapcsolat

corvinus kutatás

Bár az eddigi nemzetközi szakirodalom szerint a digitalizáció az üzleti teljesítmény javításának legfőbb forrása, a hazai feldolgozóipari cégeknél ez a pozitív kapcsolat egyelőre nem mutatható ki – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatóinak közreműködésével készült átfogó vizsgálat.

A Corvinus kutatói, Losonci Dávid, Lőrincz László és Demeter Krisztina társszerzőjükkel 2510 feldolgozóipari cég adatai alapján elemezték a digitalizációban – amire sokszor ipar 4.0-ként is hivatkoznak – alkalmazott technikák hazai elterjedtségét és azok kapcsolatát az üzleti teljesítménnyel. A tanulmány a Közgazdasági Szemle idei januári számában jelent meg.

A feldolgozóipar hazánkban kiemelten hangsúlyos gazdasági terület. A kutatott minta a szektor – 10 főnél nagyobb – cégeinek egyharmadát fedte le a fémfeldolgozóktól a gépgyártáson keresztül az élelmiszer- és vegyiparig. A feldolgozóipari digitalizációval foglalkozó kutatásokhoz képest a kutatók tehát újszerű megközelítést követtek, hiszen eddig a vállalati beszámolók alapján számított üzleti teljesítmény mutatókat döntően csak tőzsdei vagy nagyvállalatokkal kapcsolatban vizsgálták. Emellett a cégek beszámolóinak adatait a digitalizációt vizsgáló Eurostat-felmérés adataival kapcsolták össze – ez utóbbi a DESI (Digital Economy and Society Index) egyik pillérét adja.

A jobb üzleti teljesítmény egyelőre a jövő ígérete 

Az eredmények szerint Magyarországon nincs egyértelmű kapcsolat a feldolgozóipari vállalatok digitalizációja és az üzleti teljesítmény mutatói – specifikusan a működési hatékonyság (például a készletmenedzsment) és a nyereségesség szintje – között. Az viszont egyértelműen megállapítható, hogy a komplex digitális tevékenység a termelékenyebb cégekre jellemző. A tanulmány következtetése szerint a kapcsolat hiányának oka többek között az ország vagy a régió egyedisége lehet. Korábbi kutatások szerint ugyanis Magyarország a fejlett országokhoz képest lemaradásban van a digitalizációban. Így a kutatók szerint elképzelhető, hogy a hazai digitalizációs beruházások még nem jutottak el abba a fázisba, hogy megtérüljenek, ha egyáltalán elkezdődtek ezek.

A magyar cégek kétharmada alkalmaz alapvető digitális technikákat, jelentős eltérések vannak az ágazatok között is 

A Corvinus tanulmánya – a nemzetközi felmérésekkel összhangban – azt emeli ki, hogy bár az IT-infrastruktúra rendelkezésre áll, a digitalizáció technikáinak elterjedtségében nagyon jelentősek a különbségek a feldolgozóiparban. A szektorban működő cégek 77 százalékának van weboldala, webshopja viszont csak alig több mint tizedüknek.  A vállalatok több mint harmadánál vannak használatban a menedzsment munkáját támogató e-business szoftverek és elektronikus adatcsere-megoldások. Ugyanilyen arányban rendelkeznek a cégek IT-személyzettel és képeznek ki infotechnológiai ismeretkörben munkatársakat. A sokszor az ipar 4.0-hoz kötött megoldásokkal (big data, gépi tanulás, 3D-s nyomtatás) egyelőre kevés cégnek van tapasztalata.

A kutatók a digitalizáció legmagasabb átlagos értékét a gyógyszeriparban találták, de átlag feletti szintet mutat az autóipar, a számítógép- és elektronikai ágazat, valamint az italgyártás is. A digitalizáció technikáit Magyarországon kevésbé alkalmazza a ruházati, bőr- és cipőipar, valamint a fafeldolgozás. Az online értékesítés leginkább az ital-, illetve a nyomdaiparban, a felhőszolgáltatások a gyógyszeriparban gyakoriak. A 3D-s nyomtatás a legjobban az autó-, műanyag-, fémipari és villamos berendezések gyártásában terjedt el, a robotok pedig az autó- és járműgyártási ágazatokban, jellemzően a nagyobb cégekben. A tanulmány szerint komplex digitális tevékenység a nagyobb, inkább technológiaintenzív és exportorientált vállalatokra jellemző. Azt is kimutatták, hogy még a legkomplexebb digitalizációs faktorban is csak gyenge előnyük van a külföldi cégeknek.

A tanulmány apropóján a Magyar Közgazdasági Társaság Digitalizáció és üzleti teljesítmény – hazai feldolgozóipari tapasztalatok címmel online szakmai rendezvényt szervez február 9-én, ahol a szerzők bemutatják a kutatás főbb megállapításait, majd kerekasztal-beszélgetést tartanak további szakértőkkel a témában.

corvinus kutatás

Forrás: Budapesti Corvinus Egyetem


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Folyamatosan változó jogszabályok: így segíthet az MI

jogszabályok

A megyék átnevezése óriási jogszabály-módosítási hullámot hozott magával

A megyék átnevezése vármegyékké nem csak nagy port kavart a sajtóban és a közbeszédben egyaránt, de többszáz jogszabály módosítását igényelt. A helyzetet bonyolítja, hogy a különféle jogalkotók eltérő megoldásokat alkalmaztak a helyzet megoldására. A vármegyei jogszabály-dömping azonban csak a jéghegy csúcsa: egy év alatt 214 közlöny közel 12 ezer oldalán csaknem ötezer jogszabály jelent meg.

Az Agrárminisztérium egyesével módosította a rendeleteit, az országgyűlés alapvetően egy hatalmas módosító törvényt alkotott, ami 187 másik törvényben írta át a megyét vármegyére, a kormány pedig a fent is emlegetett hatalmas rendelettel több, mint 300-at. Ez utóbbiakban külön érdekes, hogy nem csak a vármegyék szerepeltek benne, hanem egy füst alatt még kisebb- nagyobb apróságok is. A frissen életbe lépett szabályok nagy része úgynevezett módosító jogszabály, némelyik közülük akár 200-300 másikat is módosít. Ezeket a változásokat emberi erővel követni nagyjából esélytelen: az, hogy valaki minden egyes Magyar Közlönyt átnyálazzon, lehetetlen küldetésnek tűnik.

Állandóan résen kell lenni

A minisztériumok átnevezése összességében tehát sok száz jogszabály módosítását igényelte, de egy átlagos cég mindennapi életére nézve ez mégsem jelent jelentős változást. A JOXA.hu fejlesztői által készített felhasználói felmérés szerint a jogszabályváltozások számán túl a cégek számára az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy az új változások nagyon gyorsan lépnek hatályba, így a korábbi 3-6-12 hónapos jogszabály-átvizsgálási belső céges szabályzatok teljesen használhatatlanok.

Mint Ferencz Mónika, a Blumenthal Consulting ügyvezetője megjegyezte, több olyan céggel is találkoztak, ahol a jogszabályok változásainak figyelésére egyszerűen nem maradt erőforrás: a nehézséget az jelenti elsősorban, hogy például a termelőcégeket érintő technikai, munkavédelmi, környezetvédelmi és egyéb jogszabályok változását a jogi osztályok nem, vagy nagyon nehezen vállalják, a termelésben dolgozó mérnökök pedig nem szívesen olvasnak minden másnap egy Magyar Közlönyt, vagyis munkanaponként mintegy 50-60 oldalnyi tömény jogi szöveget.

A másik nehézség az úgynevezett salátajogszabályok vizsgálata: az elmúlt évben volt olyan jogszabály, ami csaknem 320 másikat módosított, és leggyakrabban ezek a jogszabályok csak érintőlegesen kapcsolódnak egymással.

Év végén felgyorsulnak az események

A jogalkotási rendszernek sajátossága, hogy ősz után beindul a futószalag: napi 1-3 közlöny jelenik meg, és rengeteg új, olykor nagyon jelentős változás születik, miközben a legtöbben a karácsonyfa alatt pihenik ki a bejglikómát. Ferencz Mónika elmondta, hogy a decemberi roham évek óta ezer feletti jogszabályt jelent, amit emberi erővel feldolgozni lehetetlen. 2022 év vége ebben is rekorder: az év utolsó tíz napjában összesen 1530 nyilvános jogszabály módosítását hirdették ki 1351 módosító jogszabályban.

Segíthet az automatizáció

Az elmúlt egy évben számos nagy, kódex jellegű törvény, mint például a Közbeszerzési törvény, vagy az Egészségügyi törvény is 10-11 alkalommal módosult. A témában rekorder kományrendelet pedig 12 hónap alatt összesen 23-szor.

Ma már az ügyvédi irodák is vonakodva vállalnak jogszabálykövetést, mert szinte lehetetlen ekkora adathalmazból kiszedni a legfontosabbakat, ráadásul hiba nélkül. Ezért van szükség a mesterséges intelligenciára.

“A sajátos rendszerek miatt szükség van emberi ellenőrzésre is, de a cégek számára az is egy hatalmas segítség, hogy a robotizált rendszer kiválasztja és összegzi a céget potenciálisan érintő jogszabályokat”

– mondta el a cég ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Kétmilliárdnál tart az online számlák száma

2021 óta minden számlára rálát az adóhivatal.

Mint ismeretes, 2018. július 1-jén debütált NAV online számla rendszere. Az online számla amellett, hogy segíti a jogkövető vállalkozásokat, több százmilliárd forintnyi pluszbevételt is hoz az államkasszának. A bevételi adatok tanúsága szerint az ennek a digitális megoldásnak tulajdonítható többletbevétel évek óta szolgál a kormány adócsökkentéseinek fedezetéül. Mára az online számlák száma jelentősen nő, sőt elérte a kétmilliárdot.

A rendszerbe eddig 1,4 millióan regisztráltak, közülük 1,2 millióan már szolgáltattak is adatot. A csaknem kétmilliárd számla túlnyomó többségét elektronikus számlázóprogram segítségével küldték be az adóhatósághoz. Sőt, a NAV Online Számlázóját használók száma is meghaladta már a 228 ezret, míg a számlázó mobil alkalmazását 75 844 okoseszközre töltötték le.

Mint ismeretes, 2021 óta minden számlára rálát az adóhivatal, azóta ugrásszerűen megnőtt az online számla rendszerbe beérkező számlák száma. Míg 2019-ben átlagosan havonta kétmillió számláról érkezett adat, tavaly ez a szám már 66 millióra emelkedett.

A rendszer egyik legnagyobb vívmánya, hogy könnyen át lehet térni az elektronikus számlázásra, amely gyors és egyszerű. Ráadásul a papírszámláról áttérők számlánként több száz forintot is spórolhatnak. Az online számlázás révén pedig a cégek egyre nagyobb informatikai jártasságra tesznek szert, amely nemcsak az adott vállalkozást fejleszti, hanem jelentős szerepet játszhat Magyarország versenyképességének további növekedésében is.

Az online számla rendszer eredményes az áfacsalás elleni sikeres küzdelemben is. A feketegazdaság visszaszorítása, az úgynevezett áfarés – az állam által be nem szedett, azaz hiányzó áfa összege – kimagasló javulása ugyanis egyrészt pénzügyi mozgásteret ad az adók csökkentésére, másrészt kiemelt szerepet játszhat Magyarország versenyképességének további növekedésében. Míg Magyarországon 2010-ben még 22 százalék volt az áfarés aránya, ez mára 5,1 százalékra csökkent.

Az Európai Bizottság jelentése megerősítette: a magyar eredmény kiugró javulásában jól követhetők voltak az olyan intézkedések hatásai, mint az online pénztárgép (2014), az EKÁER (2015), az online számla (2018) bevezetése, valamint 2020-as kiterjesztése, illetve akár az otthonfelújítási támogatás bevezetése is, hiszen alapkövetelménnyé vált a számlák kibocsátása.

Forrás: Computerworld


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Az IzzyPay új igazgatósági taggal erősíti vezetőségét Gauder Milán személyében

Gauder Milán – korábban a Mastercard globális kártyaelfogadásért felelős alelnöke – igazgatósági tagként csatlakozik az IzzyPay Zrt.-hez.

Milán a pénzügyi szektorban szerzett több mint két évtizedes tapasztalatával gazdagítja a cég vezetőségét, stratégiai látásmódjával támogatja a BNPL hazai térnyerését és az e-kereskedelmi piac felzárkóztatását.

Az IzzyPay, Magyarország első lakossági BNPL (Buy Now, Pay Later – Vásárolj most, fizess később) szolgáltatója bejelentette, hogy Gauder Milán csatlakozi a cég igazgatósági tanácsába. Milán több mint két évtizedes tapasztalattal rendelkezik a pénzügyi szektorban, korábban a Mastercard globális kártyaelfogadásért felelős alelnöke volt. Széleskörű szakértelmével és stratégiai látásmódjával mostantól az IzzyPay vezetőségét bővíti.

Figyelemre méltó karrierje során Milán élen járt az innovatív fizetési megoldások bevezetésében, a pénzügyi szektor fejlődését és átalakulását ösztönözve. A készpénzmentesítési folymatok mély ismeretével jelentős hatást gyakorolhat az IzzyPay jövőbeli fejlődésére. Kinevezése megerősíti a cég kiemelkedő vezetői csapatát, amely elkötelezett az ügyfeleinek nyújtott egyszerű és kényelmes vásárlási élmény iránt.

Karrierje során Milán bebizonyította, hogy kiváló érzékkel rendelkezik a feltörekvő pénzügyi trendek felismeréséhez és a sikeres üzleti stratégiává alakításukhoz. Többek között az érintésmentes fizetés hazai – majd később európai – bevezetése fűződik a nevéhez, amellyel sikerült a fizetési megoldások terén felzárkóztatnia Magyarországot.

Kinevezése kapcsán az új igazgatósági tag kifejtette:

„Örülök, hogy csatlakozhatok az IzzyPayhez, és egy olyan csapat tagja lehetek, amely meghonosítja a BNPL szolgáltatást Magyarországon, ezáltal átalakítja a vásárlók gondolkodását a fizetési lehetőségek kapcsán. Az IzzyPay elkötelezettsége és célkitűzései tökéletesen illeszkednek az innovatív pénzügyi megoldások iránti szenvedélyemhez”.

Milán úgy véli, hogy a BNPL egy nagyon fontos kiegészítője lesz a hagyományos fizetési módoknak, amely nagyobb rugalmasságot, szabadságot és kényelmet biztosít a vásárlók számára, miközben fenntartja a felelős fogyasztást.

„Izgatott vagyok, hogy az IzzyPay pályájának ezen meghatározó, kezdeti szakaszában csatlakozhatok a vállalathoz. A BNPL-ágazat egyre fontosabb szerepet tölt be a pénzügyi szektorban, az IzzyPay mintáját követve egyre több szolgáltató jelenik majd meg a közeljövőben a magyar piacon is. Hasonló tapasztalatokat szereztem a contactless payment esetében: eleinte az érintés nélküli kártya csak egy kávézó láncnál volt elérhető, ahova a fogyasztók nem célzottan az érintésmentes fizetés élménye miatt mentek. Azonban minél jobban elterjedt, annál természetesebbé vált, hogy így is lehet fizetni. A verseny jó, és ösztönzi a piaci szereplőket a fejlődésre. Izgalmas időszak előtt állunk „

– fejezte ki lelkesedését Gauder Milán csatlakozása kapcsán.

Farkas Róbert, az IzzyPay vezérigazgatója üdvözölte Milán kinevezését: „Nagy örömünkre szolgál, hogy Milán csatlakozott igazgatótanácsunkhoz. Figyelemre méltó eredményei és a fizetési iparágban szerzett széleskörű tapasztalata felbecsülhetetlen értékűvé teszi őt vezetői csapatunkban. Úgy gondolom, hogy Milán ismeretei meghatározó szerepet fognak játszani az IzzyPay hosszú távú elképzelései és ambiciózus növekedési tervei megvalósításában”.

Az IzzyPay rövid távú célja a dinamikus, gyors növekedés és középtávon a BNPL széleskörű megismertetése a hazai fogyasztókkal. A többségében magyar tulajdonú társaság egy olyan rugalmas fizetési megoldást indított el, ami egyszerűbb és gyorsabb a korábbiaknál, emellett megfelel a fogyasztók változó igényeinek. Gauder Milán csatlakozásával az érintésmentes fizetés után a BNPL is fordulatot hozhat, most a hazai e-commerce piac zárkózhat fel a nemzetközi mezőnyhöz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés

Friss